Sveriges Radio i Googles rösttjänst

Ett par gånger på sistone när jag bett min Google-assistent att spela upp Sveriges Radio P1 har den utöver att göra just det lämnat information om att Sveriges Radio ska förvinna från plattformen i juni och uppmanat mig att googla på saken. Jag hittar dock ingen information om denna påstådda förändring?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Mårten!

    Du har rätt, det behövs tydlig information om vad som är på gång. En annan lyssnare frågade om detta i december, och jag svarade då:
    När denna teknik släcks ned, kommer inte längre tjänsten "prata med Sveriges Radio" att fungera. Våra nyheter i Googles nyhetstjänst påverkas däremot inte.

    Vi för samtal med Google om att det behövs alternativa sätt att ta del av vårt innehåll på ett enkelt vis. Om det saknas bra ersättningar den 13 juni, så önskar vi att tiden tills "Conversational Actions sunset" äger rum förlängs. Det är bra samtal, som jag förstår det, men än så länge kan vi endast säga att vi tror att Google förstår oss. Om förståelsen sedan utmynnar i en bra lösning, kan vi inte lova - men vi hoppas!
    Jag skrev även att vi var osäkra på hur vi, utan att väcka onödig oro, skulle berätta om detta:
    Vi kom fram till att vi helst bör ha kommit lite längre i samtalen med Google så att vi hade något konkret att berätta.
    Men det är tre månader sedan, och nu behövs information! Tyvärr är den inte mycket mer konkret nu än i december:
    • Vi för samtal med Google
    • Vår Conversational Action, alltså "Prata med Sveriges Radio" upphör att fungera den 13 juni
    • Därefter kommer det att gå att lyssna på delar av vårt innehåll (alla kanaler och alla poddar) genom tredjepartsappar och vi ska göra vad vi kan för att det ska fungera så bra som möjligt
    • Våra nyheter i Googles nyhetstjänst påverkas inte
    • De program som inte är nedladdningsbara poddar, som våra musikprogram, fungerar inte i tredjepartsappar, men det går att casta från mobilappen Sveriges Radio Play
    Jag "ökar synligheten" på den här forumtråden eftersom det saknas information på vår hemsida. Jag pratar förstås även med mina kolleger om att vi behöver gå ut med så tydlig information som vi kan, trots att även vi själva fortfarande har fler frågor än svar.
    Annika Webbmaster
  • Jag brukar inte prata direkt med Sveriges Radio, utan jag brukar bara be Google ”spela P1” eller ”spela Ekot kvart i sex”.

    Kommer inte bara möjligheten att prata med Sveriges Radio att upphöra, utan även appen Sveriges Radio i sin helhet?
  • För dig som använder Google spelar detta mindre roll, men i Google-miljön kallas det inte appar utan "actions". Vår "stora Google-tjänst", den action som aktiveras när du säger "prata med Sveriges Radio" försvinner helt i juni.

    P1 och andra kanaler
    När du ber Google att spela P1 spelas P1 upp från Tunein och det ska fungera även när vår egen action har slocknat.

    Ekot och andra poddar
    Jag vet däremot inte vilken action det är som startar när du ber om Ekot kvart i sex. Om det är Sveriges Radio, så kommer tjänsten att upphöra, och då behöver vi förstås veta hur du kan göra istället. På Googles svenska supportsida står det att man kan höra poddar genom såväl Google Podcasts som Spotify. Därefter ett tillägg:
    Vilka poddar, poddleverantörer och röstkommandon för poddar som är tillgängliga varierar beroende på land, region och språk.
    Detta har stått på Googles sida i flera år, och ger intryck av att det fungerar överallt, men att det varierar hur från land till land.

    Poddar via Google Podcasts eller Spotify fungerar mycket riktigt med engelska som valt språk (och med dubbla språk, engelska + svenska), men inte med andra språk. Eftersom informationen har funnits på den svenska sidan under minst två år, har vi på Sveriges Radio trott att det snart ska fungera även med svenska som valt språk.

    Jag ser dock att Google skrivit på en annan sida:
    För närvarande kan du bara lyssna på poddar på högtalaren eller skärmen på engelska.
    Jag tar reda på mer och håller tummarna för att Google hinner lansera bättre svenskt stöd för poddar innan vår tjänst försvinner. Fråga gärna Googles support hur du framöver kan lyssna på exempelvis Ekot.
    Annika Webbmaster
  • Jag säger ju ”Hey Google, kan du be Sveriges Radio spela P1”, så det är via Sverige Radio som kanalen spelas upp. Om jag däremot säger ”Hey Google, kan du spela P1 (eller om det var Sveriges Radio P1 jag bad om) så får jag loggan för TuneIn i displayen.

    Ska jag tolka förändringen som att det kanske inte från juni självklart blir möjligt att lyssna på Sveriges Radios program i efterhand via Google-assistenten?
  • Ska jag tolka förändringen som att det kanske inte från juni självklart blir möjligt att lyssna på Sveriges Radios program i efterhand via Google-assistenten?
    Ja, tyvärr. Kanaler kommer att fungera via andra tjänster. Program i efterhand kommer delvis att fungera, men inte lika smidigt.

    Om inget hinner förbättras innan den 13 juni, behöver du ställa in dubbla språk. Här skriver Google hur du lägger till ett extra språk. Det verkar vara lätt - och går förstås att ändra tillbaka till att endast ha svenska om det inte blir bra.

    En kollega har dubbla språk och sa att det mesta fungerar som vanligt, men att assistenten ibland missförstår vilket språk han användt. Det märks dock direkt, eftersom assistenten då svarat på "fel" språk.
    Annika Webbmaster
  • Ok, då får man alltså försöka få Google på engelska att förstå ”Konflikt” eller ”Godmorgon världen”?

    Vad går att beställa via Apples HomePod, i termer av Sveriges Radios tjänster? Finns det info om det på era supportsidor?
  • När jag nu läst på lite mer verkar det som om Google mer eller mindre slutar stödja tredjepartstillverkares smarta högtalare, medan Googles egna högtalare i flera fall kommer att fortsätta uppdateras. Kan det vara så att det kommer att gå att lyssna på Sveriges Radios program via moderna högtalare från Google men att möjligheten att lyssna på Sveriges Radio från tredjepartshögtalare typ Lenovo försvinner?
  • Hej!

    Frågan om stödet för Apples HomePod har jag svarat på här:
    Apples smarta högtalare och Siri

    Det som slutar fungera i juni är en typ av "actions" (tänk "röst-app") som kallas Conversational Actions (konversationsåtgärd). Dessa slutar att fungera både på Googles egna enheter och på tredjepartshögtalare. Det har dock "alltid" varit problem med Conversational Actions på vissa tredjepartsenheter (Sonos och vissa Lenovo-enheter). Samtidigt fungerar det på andra (Bose, Harman Kardon, vissa Lenovo-enheter).

    På de enheter där det aldrig har fungerat att prata med Sveriges Radio blir det ingen försämring, utan möjligen en förbättring, eftersom både vi och andra aktörer kommer att arbeta för att hitta ersättningar.
    Annika Webbmaster
  • Fint att ni jobbar på att hitta lösningar - att lyssna på radio är det jag mest använder min google-nest till så det vore mycket tråkigt om det inte skulle fungera framöver.
    Lotta
  • "Flödesradio", alltså att lyssna direkt på en kanal, kommer att fortsätta fungera. Det fungerar redan idag även utan att "prata med Sveriges Radio". Testa att säga "Hej Google, spela [kanal]"!

    Även våra nyheter kommer att förbli tillgängliga:
    Googles support: Lyssna på nyheter

    Efterhandslyssning av program blir svårare. De program som "tekniskt sett" är poddar finns även på andra plattformar än vår egen. Det ger hopp om att vi kan hitta bra ersättningar. Värre är det med t.ex. musikprogram som endast finns i våra egna tjänster. Där bli det svårare att hitta en lösning.

    Det fungerar även att casta ljudet från Sveriges Radio Play i mobilen till Google-högtalaren, men vi på Sveriges Radio bör förbättra en del saker så att castingen blir bättre än idag.
    Annika Webbmaster
  • Men med stödet för nyheter ser jag inte ut att kunna specificera en viss sändning av t ex Ekot? Kommer jag att kunna höra Ekot 17:45 om jag lyssnar kl 20:00 en kväll efter att förändringen trätt in?
    Mårten
  • Det kommer inte att gå med den nyhetstjänsten.

    Den tjänsten ger dig senaste Ekot från det "flöde" vi kallar Ekot senaste nytt, med korta sändningar som uppdateras ofta, och inte det flöde vi kallar Ekot nyhetssändning (där Ekot 17:45 ingår) med längre sändningar som uppdateras fem eller sex gånger om dygnet.

    I Googles nyhetstjänst finner vi även Toppnyheter från Ekot, vilket är en spellista med nyhetsklipp som uppdateras allteftersom Ekots redaktion publicerar nya nyhetsinslag.
    Annika Webbmaster
  • Annika! Du skrev den 21 april att lyssna direkt på era kanaler kommer fortsätta fungera. Det fungerar redan idag även utan tjänsten "Prata med Sveriges Radio" Hur menar du?

    Och hur ska jag göra /vad ska jag säga till Google nest, efter den 13 juni - om ett nytt avtal inte lyckats komma till stånd?
    Monica
  • Hej Monica!

    För att lyssna på en kanal kan du redan idag säga:
    Hej Google, spela [kanal]
    Kanalen spelas då upp via tjänsten Tunein som ingår i "Googles grundutbud". Lyssnare har ibland problem med att få Google/Tunein att spela rätt kanal. Om du får problem med en kanal, så testa om andra Sveriges Radio-kanaler funkar och hör av dig, så tipsar jag om hur du får Google att spela rätt kanal.

    Den senaste tiden har lyssnare mötts av reklam innan våra kanaler startar i Tunein. Så ska det inte vara, så vi försöker få Tunein att lösa det.
    Och hur ska jag göra /vad ska jag säga till Google nest, efter den 13 juni - om ett nytt avtal inte lyckats komma till stånd?
    Något nytt avtal kommer inte. Det är inte ett avtal som löper ut, utan en funktion som stängs ned.
    Annika Webbmaster
  • Nu bad jag en Belkin Soundform Elite att be Sveriges Radio spela P1. Svaret blev att ”Sveriges Radio är tyvärr inte tillgängligt längre”. Det fungerar dock fortfarande på Lenovo.
    Mårten
  • Belkin-högtalaren var en ny bekantskap för mig!

    Vet du om det tidigare har gått att "prata med Sveriges Radio" på den? Hur det tidigare har fungerat spelar inte så stor roll, eftersom tjänsten snart upphör - men lite nyfiken blir jag ... Som jag skrev tidigare har Conversational Actions "alltid" haft problem på vissa tredjepartsenheter (Sonos och vissa Lenovo-produkter):
    Sveriges Radio med Google Assistent på Sonos: flera problem
    Annika Webbmaster
  • Ja, det har fungerat tidigare, men det spelar som sagt begränsad roll.
    Mårten
  • "Spela P1" som kör igång Tunein på våra Google nest enheter har fungerat riktigt dåligt i mer än ett år. Problemet har tagits upp i Googles forum & är känt av Google, men ingen lösning har gjorts. "Prata med sveriges radio..." har fungerat bättre, trist att Conversational Actions som det bygger på slopas av Google! Vi får börja skicka tillbaka våra Nest hubbar till Google då de inte fungerar längre...
    Göran
  • Provade att skapa en rutin som gjorde detta:
    "Play 96.4 P1 on Tunein"
    Med utlösaren "P1", funkade bra, men sedan funkade även "Hey Google spela P1" kanske lärde sej hubben hitta rätt?
    Göran
  • "Den senaste tiden har några lyssnare mötts av reklam innan våra kanaler har startat i Tunein."

    Japp, får varje gång numera lyssna på en liten reklamsnutt innan tex P1 börjar.
    Faktum är att jag hamnade här av den anledningen: För att slippa reklam började jag använda "..prata med Sveriges radio..", fick då beskedet om att funktionaliteten ska upphöra, googlade, hamnade här, får tips om tune in.. :-)
    Oscar
  • Hej alla!

    Göran:
    Tipset om att skapa en rutin hoppas jag kan hjälpa andra lyssnare om Tunein inte hittar en kanal. Annars brukar det räcka med att be Tunein att spela frekvensen (ifall det är en kanal som sänds i FM, med t ex P4 Plus går ju inte det).

    Oscar:
    Så trist att du hittade till vår tjänst först nu, när den är på väg att försvinna!
    Japp, får varje gång numera lyssna på en liten reklamsnutt innan tex P1 börjar.
    Får du regelrätt reklam, eller är det "reklam-liknande" information om Tunein? Reklamen ska de ha tagit bort nu. En kollega skrev i torsdags:
    Jag mejlade deras högsta chef och felet var åtgärdat på typ två timmar. De ska alltså ha slutat med att ge reklam innan våra strömmar. Däremot har de lagt in en ljudbumper för Tunein innan vår ström, och det är inget vi kan göra åt är jag rädd.
    Så ... Om ni fortfarande får reklam om banker, bilar, hudkräm eller läskeblask, så tar vi tag i det! Om Tunein däremot "gör reklam för sig själva", kan vi tyvärr inte hindra dem, men det gör arbetet för att hitta alternativa sätt att lyssna ännu mer angeläget.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Tråkigt att tjänsten försvinner då den fungerar mycket bra. Men går det inte att gå över från "Conversational Actions" till "App actions" istället?
    Christoffer
  • Håller med. Sorgligt.
    Hans
  • Jag hoppas verkligen att det går lösa, jag och min fru använder tjänsten flera gånger per dag.
    Peter Elgemark
  • Det blir också betydligt sämre tillgänglighet, många synskadade använder Google home på detta sätt inkl en mycket nära anhörig till mig. Nu fattar jag inte riktigt om detta påverkar möjligheten att använda även andra strömningstjänster/appar men om så är fallet kommer vi i princip inte ha någon nytta av Google home längre.
    Annika
  • Förutom att TuneIn skall tala om att den existerar, så tar det ibland lång tid innan något hörs överhuvud taget. Frustrerande ibland om man just inser att ett visst program startar/startat. T.ex. nyheterna.
    Thorbjörn
  • Vi är stolta över den tjänst vi har utvecklat och tycker förstås att detta är tråkigt att den snart släcks ned. Under denna resa har vi lärt oss mycket och vi tar den kunskapen vidare till andra plattformar, som Siri och Google Assistant i mobilen.

    App actions: Endast på Android-enheter (och en omogen tjänst)
    Christoffer undrade om vi kan använda App Actions, en annan teknik från Google. Tyvärr är det ingen ersättning, men på sikt kan det bli det - för några av er. App actions är i korthet möjligheten att röststyra en vanlig Android-app, som vår app Sveriges Radio Play för Android-mobiler. Den tjänsten fungerar alltså på mobiler, inte i smarta högtalare.

    För dem av er som har en Android-telefon har tekniken potential, men idag är det begränsat vilka kommandon som fungerar. För att vara krass så är App Actions ett sätt att öppna en Android-app. I bästa fall, med viss utveckling från vår sida, tror jag att appen kan öppnas och i samma veva utföra vissa förutbestämda åtgärder, som att fortsätta spela där man senast avbröt lyssningen. Det är alltså något som inte på långa vägar kan ersätta vår nuvarande "prata med Sveriges Radio" ens på en Android-telefon, men det kan absolut framöver bli en tjänst som många har glädje av.

    Media Actions kanske på väg?
    Jag hoppas mer på en action som kommer framöver som kallas Media actions. Den finns på engelskspråkig Google assistent sedan en tid, och gör att ni kan spela våra poddar i Spotify eller i Google Podcasts. Jag hade hoppats att Media actions skulle finnas på svenska innan vår egen tjänst försvinner, men tyvärr finns den än så länge enbart på Androidenheter.

    Med en Android-mobil eller -surfplatta kan du starta det senaste avsnittet av en podd med rösten utan att "prata med Sveriges Radio" även på svenska, se bilden nedan:

    Jag vågar tyvärr inte lova att det innebär att tjänsten snart finns även på andra plattformar, men jag hoppas förstås!

    Det finns även en tjänst som kallas Radio Action, men den saknas ännu i Sverige. Jag håller tummarna för att även den är på gång!

    Vi är inte ensamma om att leta efter ersättare. På sajten radio.co läser jag:

    Sadly, no viable alternatives are available for broadcasters to get their station on Google Smart speakers or Google Assistant devices as standalone Actions. Media or Radio Actions may become an option in the future. But for now, both have limited access.
    Röststyrda tjänster är fantastiska för den som inte ser
    Som Annika skrev har synskadade (och rörelsehindrade!) haft stor nytta av vår rösttjänst:
    Nu fattar jag inte riktigt om detta påverkar möjligheten att använda även andra strömningstjänster/appar men om så är fallet kommer vi i princip inte ha någon nytta av Google home längre.
    De tjänster som ni startar med "prata med ..." kommer att sluta fungera. Här skriver Google om det:
    Konversationsåtgärder försvinner

    Jag hoppas och tror dock att du och den du står nära får fortsatt nytta av er Google-enhet - även för att lyssna på radio - trots att vår nuvarande tjänst försvinner.

    Alla kanaler är fortsatt tillgängliga
    Jag påminner om att alla våra kanaler både idag och framöver går att starta utan att prata med Sveriges Radiogenom att säga:
    Hej Google spela P1 (eller den kanal ni föredrar)
    OM det inte går, så testa att lägga till frekvensen kanalen sänder på i FM där ni bor. Den hittar ni i Teracoms frekvenstabell. Om inte det hjälper, så skriv hit så hjälps vi åt att hitta det bästa sättet för just er!

    Förbättra Tunein
    Det är bra att ni är tydliga med de problem ni ser i Tunein, som att Thorbjörn tycker att tjänsten är trögstartad, Oscar att det är irriterande med reklamen och Monica (i en annan tråd) att det låter sämre ... Det vi kan påverka, vill vi förstås förbättra!

    Andas djupt. Vi kommer att finnas kvar i era smarta högtalare även efter den 13 juni, men på andra sätt än idag.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag brukade alltid säga "Hej Google, spela P1" och det funkade bra fram tills för några veckor sedan. Då blev det en lång paus, sen en jingle för TuneIn, därefter en reklamsnutt. Jag tröttnade och började säga den längre ramsan "Hej Google, prata med Sveriges Radio och spela P1" för att komma runt den irriterande TuneIn. Nu har Google börjat säga att Sveriges Radio kommer att upphöra 13 juni. Eftersom det är det enda jag använder Google-högtalaren till blir tvungen att kasta ut den och skaffa en gammeldags radio igen. Kanske lika bra det, för jag har misstänkt att den spionerar på mig..,. 😬
    Susanne
  • FM-radion räddar liv
    Jag hoppas och tror att det kommer att fungera bättre snart, så du kommer att kunna lyssna på oss i Google-högtalaren utan att bli frustrerad!
    ...och skaffa en gammeldags radio igen.
    Men du behöver även skaffa dig även en FM-mottagare som fungerar även när strömmen går. Alla hushåll bör ha en sådan. Om strömmen går, om mobiltrafiken inte fungerar och internet ligger nere, så ska FM-sändningarna fortsätta att fungera:
    Sveriges Radios roll vid kris (krisinformation.se)

    Du kan få livsviktig information den vägen, så även om du lyssnar över nätet i vardagen, måste du ha tillgång till en FM-radio!

    Ett (tillfälligt?) monopol
    Det är både märkligt och tråkigt att Tunein försämrats just nu, när de får många nya användare. I vanliga fall är Tunein en välfungerande tjänst. Bara i den här tråden har vi ju minst två lyssnare, Susanne och Oscar, som länge har använt Tunein och varit nöjda - tills nu, när det blivit segt och ni får reklam plus Tunein-jingel.

    Tjänsten har alltså försämrats just när det borde ligga i Tuneins intresse att allt fungerar extra bra, eftersom de i praktiken får ett tillfälligt monopol på all radiolyssning via Googles rösttjänst i Sverige och i många andra länder. Dock inte i alla. Det finns andra företag med liknande monopolställning i andra länder. I Norge är det en tjänst som heter iHeartRadio som kanalerna hämtas från:
    Hør på radio (Googles norska supporttext)

    Tunein och iHeartRadio är i grunden samlingar av länkar till enormt många olika radiokanaler. Det finns andra liknande "länksamlingar" som skulle kunna integreras med Google och jag tror att Google framöver kan ge er möjlighet att byta radiokälla. Den möjligheten finns redan i USA och i Kanada. Google har, mig veterligt, inte lovat att sådan flexibilitet kommer till Sverige, men jag anar det i min kristallkula. Däremot ser jag inte om det kommer att ske inom några veckor, månader eller år.

    Tuneins monopolställning i Sverige är därför (enligt min kristallkula) tillfällig. Om deras gamla och nya användare är nöjda med Tunein, så kommer de att kunna behålla er även om det senare går att byta radiotjänst. Om Tunein däremot upplevs som segt och svåranvänt kommer de att tappa er.

    Fördröjningen
    Att tjänsten är segare än vanligt, kan bero på trafikökningen när alla radiotjänster av samma typ som "prata med Sveriges Radio" snart upphör och nya besökare över hela världen går över till Tunein.

    Den ökade lasten är ingen överraskning för Tunein, så de måste ha försökt bygga ut kapaciteten inför nedsläckningen av "konversationsåtgärder" (den svenska termen för "Conversational Actions"). Det kan dock finnas flaskhalsar som de inte förutsett och som jag i så fall utgår från att de nu försöker bygga bort. Jag hoppas att allt snart fungerar bättre rent tekniskt.

    Tuneins egna jinglar
    Jag kan förstå att ett kommersiellt företag vill etablera sitt varumärke och berätta att ni använder Tunein, så en informativ jingel kan vara på sin plats. Med tanke på att den ska fungera oavsett vilken kanal man ber om, så är det önskvärt att den är nedtonad och neutral, men viktigast är nog att den är kort och inte blir ett hinder för att lyssna på önskad kanal!

    Hur den jingel ni nu får fungerar, vet ni bättre än jag.

    Reklam
    Att de petar in reklam där sådan tidigare inte har funnits, är fel på så många plan att jag hoppas att det är tekniska problem och inte ett medvetet sätt att på kort sikt få extra annonsintäkter. Tunein själva borde göra samma analys som den jag har gjort. Ju bättre de sköter sig nu, med många nya användare, desto större möjlighet har de att behålla er lojalitet framöver.

    Får ni fortfarande reklam när ni lyssnar på våra kanaler, trots att en hög chef på Tunein har lovat att reklamen skall försvinna? Vilken eller vilka kanaler i så fall?
    Annika Webbmaster
  • Vi har mycket dålig radiomottagning i vårt fritidshus så när vi upptäckte Googles högtalare blev det ett lyft. Vi lyssnar alltid på Sveriges Radio med dom. Tycker att det är ett mycket dåligt beslut att upphöra med tjänsten. Nu verkar det som att vi får köra utrustningen till återvinningen. Blir väl att sluta lyssna på SR.
    Christer Andreasson
  • Hej Christer!

    Jag påminner om att du kan lyssna på alla våra kanaler genom att säga:
    Hej Google, spela [kanalens namn]
    Om det inte går, så hjälper vi dig!

    Om du vill framföra ditt missnöje till Google, så når du dem här:
    Kontakta Googles support för smarta högtalare
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr fungerar inte det du säger. Om jag säger "Hej Google spela P4 Jämtland" svarar den att röstkommandon fungerar inte med den appen. Blir nog återvinningen ändå, synd då vi köpt tre högtalare. Vi får sluta lyssna på radio!
    Christer Andreasson
  • Hej!
    Ett alternativ som brukar funka för mig när TuneIn krånglar med Sveriges Radios kanaler, är att lägga till SR före kanalnamnet. T ex "Hej Google, spela SR P4 Uppland".
    Magnus
  • Verkar vara instabilt kommando, just nu fungerar : hej Google spela p4 Jämtland. För en halvtimme sedan blev svaret att appen inte fungerar
    Bengt Östling
  • Christer och Bengt:
    Testa först Magnus tips, alltså:
    Hej Google, spela SR P4 Jämtland
    Om det inte funkar, så be om frekvensen för kanalen, ett av de tips Google ger här:
    Google Nest hjälp: Lyssna på radio

    I Östersund är frekvensen för P4 Jämtland 100,4 MHz, så där säger du:
    Hej Google, spela 100,4
    Alla länets frekvenser finns i Teracoms frekvenstabeller.

    Om ni alltid lyssnar på samma kanal, så har jag ett extra enkelt kommando:
    Hej Google, slå på radion
    Då startar den kanal du senast lyssnade på, så om du väl får igång "din kanal" en gång, bör det sedan kunna tuffa på.
    Annika Webbmaster
  • Fungerar inte att be Google att spela100,4. Spelar bara nåt annat tok.
    Christer Andreasson
  • Är du i Jämtland? Var i länet i så fall?
    Annika Webbmaster
  • Om man säger slå på radion hamnar man inte på den radikanal man senast lyssnat på. Då blir det YouTube Music. Det verkar fungera om man säger spela P4 Jämtland på tunein. Men måste prova mer för att vara säker. Man kan tydligen säga streama P4 Jämtland på tunein också. Enligt Google kan man prova att vara mer specifik med vad man säger.
    Christer Andreasson
  • Bra att du hittat ett sätt som fungerar för dig, Christer. Tipset om att lägga till "på Tunein" lägger vi också på minnet. Hoppas att det fortsätter att fungera!

    Magnus tips har fått en egen rubrik, så att det blir enklare att hitta:
    Spela poddar i Google Nest
    Annika Webbmaster
  • Jag har funderat på en sak. När man ber Google spela en radiokanal från BBC verkar det inte gå via TuneIn. Istället svarar Google något i stil med "Okej, spelar upp BBC World Service på BBC". BBC verkar alltså ha någon sorts egen domän inom Google Home, så verkar det också vara med kanalerna från Global Player. Jag får inget meddelande om att deras tjänster kommer försvinna efter den 13 juni. Är det något som SR skulle kunna replikera, så att man kunde spela upp kanalerna direkt via SR i stället för det oberäkneliga TuneIn?

    Jag har ingen aning om vad som är tekniskt möjligt nu när konversationshandlingar stängs ner, men drömmen skulle vara att kunna spela upp både kanaler och program på det sättet. T ex säga "Hej Google, spela P1 på Sveriges Radio", eller kanske tom "Hej Google, spela Karlavagnen på Sveriges Radio". Vet inte hur begripligt det här blev, sorry.
    Magnus
  • Det här är intressant!

    Precis som du skriver, har BBC tillgång till en gräddfil som gör att deras kanaler hämtas direkt från dem själva, utan att gå omvägen över Tunein. Bakgrunden till att BBC är direktintegrerade tror jag är att de dragit sig tillbaka från Tunein i Storbritannien. BBC är en stor aktör som kunde påverka Google (och andra) så att de har kunnat utveckla alternativ på väldigt många plattformar. Om små radiobolag som Sveriges Radio, NRK eller Yle skulle dra oss bort från Tunein har det inte alls samma påverkan

    Det stämmer alltså att det är tekniskt möjligt med en sån lösning. Google vet sedan länge att vi vill komma in i den "inre krets" som det går att lyssna på utan att gå omvägen över Tunein (eller liknande tjänster), men än så länge är vi inte med där.

    Hur Global Player är integrerade vet jag för lite om för att uttala mig, men utifrån det du beskriver och det jag snabbt letat upp på nätet, verkar de vara så pass stora att de släppts in i "den inre kretsen".
    Annika Webbmaster
  • Fick frågan var i Jämtland vi är. Vi är i närheten av Gällö. Att säga "prata med sveriges radio P4 Jämtland" har fungerat bra. Även Västernorrland, Norrbotten mm.
    Christer Andreasson
  • Där du bor är det troligen sändaren i Ånge, som sänder ut P4 Jämtland på 94,5 MHz, som är den starkaste. Testa att säga:
    Hej Google, spela 100,4
    Nu har du ju redan löst det på annat vis, men det vore intressant att se att det verkligen funkar som det är tänkt.
    Annika Webbmaster
  • Man får hoppas att pressen på Google att släppa in fler aktörer i den inre kretsen ökar nu när konversationshandlingar stängs ner. Jag blir lite nyfiken på vad som håller tillbaka Google från att ge gräddfil till fler avsändare. Naivt tänker jag att om tekniken finns kostar det väl inte så mycket att låta många ta del av den. Men det kanske blir svåröverskådligt och dyrt att ge för många aktörer direktillgång?
    Magnus
  • Jag kom på att det som gör att BBC och Global Player fungerar kallas Radio Actions, något man ansöker om att få bli (vilket vi givetvis har gjort).
    Jag blir lite nyfiken på vad som håller tillbaka Google från att ge gräddfil till fler avsändare. Naivt tänker jag att om tekniken finns kostar det väl inte så mycket att låta många ta del av den. Men det kanske blir svåröverskådligt och dyrt att ge för många aktörer direktillgång?
    Jag anar att det kan finnas juridiska, ekonomiska och tekniska aspekter.

    Sammanfattningsvis kommer det att hända saker framöver, inte minst för att Google själva kommer att utveckla de åtgärder (actions) de behåller, när konversationsåtgärden släcks ned.
    Annika Webbmaster
  • Antar att när "prata med Sveriges radio", släcks ner, så kommer man ändå kunna gå in på sin mobil eller surfplatta, och in på appen "Sveriges Radio Play" och där välja vad man vill lyssna på och sedan Casta det till sin smarta google högtalare. Så då kan man ändå lyssna på allt via den. Blir ju lite krångligare för det är ju lättare att bara ge den ett kommando annars.
    Anders
  • Jag har alltid sagt ”hey Google senaste nyheter P4 Östergötland” och fått senaste nyhetssändningen, men sedan ca 1 månad har det slutat fungera. Är det på grund av detta? Den använder ju inte ”prata med Sveriges radio” då.
    Erik
  • Vill bara säga att jag också tycker det är tråkigt att den fina SR-integrationen är på väg bort. Blev lite ledsen när min Google-högtalare berättade det för mig.

    Jag vill också tacka SR och Annika för bra kommunikation på den här sidan.

    Jag visste inte att man kunde säga bara "Spela P2". Det fungerar för mig, även om oljudet vid aktiverandet är otrevligt.

    Hoppas SR kan hitta en bättre lösning snart igen.
    Andreas Rejbrand
  • Hej alla!

    Anders:
    Att casta från mobilappen Sveriges Radio Play kommer att fungera. För de delar av vårt innehåll som inte finns på andra plattforma än våra egna (som musikprogram) är detta det enda sätt jag kommer på, förutom att lyssna medan programmet sänds i kanalen.
    Erik:
    Att lyssna på nyheterna på det vis du beskriver borde inte påverkas. Jag kan dock tänka mig att det händer en hel del bakom kulisserna hos Google som kan störa även andra tjänster.

    Har du aktivt lagt till nyhetskällor i Google assistent? Då får du en spellista som ger nyheter från valda källor i en viss ordning vilket kanske får Google att förstå att du vill lyssna på Nyheter P4 Östergötland.
    1. Öppna Google Home-appen på mobilen eller surfplattan.
    2. Tryck på "person-ikonen" (ditt konto) uppe till höger och välj Assistent-inställningar.
    3. Tryck på Du (hantera dina uppgifter och inställningar) och välj Nyheter.
    4. Lägg till eller ta bort nyhetskällor.
    5. Om du vill ändra i vilken ordning nyhetskällorna läses upp, trycker du länge på en nyhetskälla och drar den till listans början.
    Testa annars att säga på lite olika sätt, till exempel att strunta i "senaste":
    Hej Google, spela Nyheter P4 Östergötland
    Blir det någon skillnad?

    Andreas:
    Tack för vänliga ord! Bra att P2 startar som det är tänkt, förutom den där Tunein-jingeln, som vi har svårt att göra något åt från vårt håll.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Att "prata med Sveriges radio" upphör är en katastrof! Jag lyssnar alltid till ring P1 när jag gått till sängs för dagen. Finns inte en chans att jag kan lyssna live på förmiddagen...Väldigt surt!
    Tommy Ämtenmyr
  • Hej Annika, tack för ditt svar. Jag provade "Hej Google, spela nyheter P4 Östergötland" men det fungerar inte heller. Den säger samma sak, att den "inte kan göra det ännu" (fast den har kunnat det i flera år).

    Visste inte att det gick att lägga till nyhetskällor i Home appen, så det provade jag också, och det fungerade! Tyvärr så verkar inte ordningen fungera, förutom P4 Östergötland som jag lade först - den kommer först! Men jag lade t.ex. Ekot på andra plats men den kommer sist. Radiosporten som jag lade sist kommer på tredje plats. Vetenskapsnyheterna som jag lade på fjärde plats kommer på andra plats. Osv.

    Sedan undrar jag varför inte "Ekonomiekot extra" går att lägga till (den finns inte att välja)? Jag fick den tidigare innan jag skapade den här nya listan i appen när jag sade "Hey Google senaste nyheter".
    Erik
  • Tommy:
    Du kommer att kunna fortsätta att lyssna på Ring P1 i din smarta högtalare även efter den 13 juni. Ett sätt kräver att du ställer in dubbla språk i Google Assistenten, med engelska som första språk och svenska som andra språk.

    Med den inställningen "låser du upp" en tjänst som egentligen inte har kommit till svenskspråkig Google-assistent ännu, men när den är upplåst så bör du kunna säga:
    Hej Google, spela upp Ring P1
    eller
    Hej Google, lyssna på det senaste avsnittet av Ring P1

    Mer om det sättet att lyssna kan du läsa här:
    Spela poddar i Google Nest

    Ett annat sätt är att casta från mobilappen SR Play till din högtalare. Här skriver Google hur du gör det:
    Spela upp från Chromecast-kompatibla appar ...

    Erik:
    Ett fall framåt, verkar det som ...
    Ekonomiekot, men inte Ekonomiekot extra, finns som nyhetskälla. Kolla i kategorin "Affärsnyheter"!

    Andra vittnar också om att nyhetstjänsten "är förvirrad" just nu (svarar på engelska fastän man har svensk assistent, hittar inte alla nyheter), trots att den alltså inte borde vara direkt påverkad. En av hjärnorna bakom våra Google-tjänster, både den som försvinner och nyheterna, pratade om is i magen (vilket jag tolkar som "ät mer glass") och trodde att nyhetstjänsten snart tuffar på som vi är vana.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika,

    Jag vill gärna ha "Ekonomiekot extra" som "Hey google, senaste nyheter" hade innan jag skapade min egen nyhetslista i appen dock. Är enda sättet att få den tillbaka att ta bort min lista i appen (och då tappa lokalnyheterna)? Eller kan ni lägga till den som valbar nyhetskälla? Ekonomiekot Extra är ju så mycket bättre än Ekonomiekot.
    Erik
  • Fy så dåligt!!

    Tune In Är skit som funkar när det har lust. Jag använder röstkommandot "prata med Sveriges Radio..." i snitt 15 gånger per dag. Detta gör mig riktigt ledsen.
    Anne Mari
  • Erik:
    Jag kollar vad som kan ha hänt här.

    Anne Mari:
    Jag hoppas att Tunein snart fungerar bättre. Lyssnare som har använt Tunein ihop med Google i åratal berättar att den har blivit segare nu den senaste tiden. Det görs stora förändringarna i hela Google assistentens struktur, och det kanske är det som påverkar både Tunein och våra nyheter - som på pappret inte borde påverkas av att Google släcker "konversationsåtgärder" som prata med Sveriges Radio.

    Google vet att vi på Sveriges Radio (och mediebolag runt om i världen) efterlyser alternativ.
    ... funkar när det har lust ...
    Surt. Vore bättre om det funkar när du har lust! Hoppas att du snart lyckas överlista systemet.

    Här hittar du tips på hur du kan säga om Tunein inte hittar din kanal:
    Hur får jag Google-högtalaren att spela min kanal?
    Annika Webbmaster
  • Erik:
    Jag hade inget minne av att vi skulle ha haft med Ekonomiekot Extra som en valbar nyhetskälla. Med tanke på att avsnitten från dem är väldigt olika långa (oftast knappt 9 minuter, men 25 minuter varje fredag ...) så skulle programmet funka dåligt som nyhetskälla. Om vi ens får lägga in så långa nyhetsprogram, så hade lyssnare hört av sig och undrat över denna tidsskillnad, tror jag. Googles rekommendationer är att varje uppdatering bör vara mellan 8 -10 minuter och inte överstiga 15 min.

    För säkerhets skull frågade jag de kolleger som utvecklar våra rösttjänster hur det ligger till, och de var helt säkra på att vi själva aldrig har lagt in det programmet som en nyhetskälla. En kollega letade upp hur det såg ut 2021, och då hade vi P4-nyheterna plus dessa:

    Han får samma fel som du med Nyheter P4 Östergötland. Eftersom en annan kollega (en röst känd från radio, som även är radiolyssnare privat) sa att hans Google pratar engelska (eller svengelska?) när han ber om P4 Värmland, kollade jag vilket språk Google-utvecklaren får:

    Jag får den engelska rösten som försöker prata svenska. Trodde att det skulle vara fixat vid det här laget.
    Kanske kan ett engelskt uttal (Pea four åst-ärr-got-land?) funka?

    För övrigt har vi kanske ett delsvar på vad som händer hos Google?
    Computer Sweden: Google skiftar fokus från Google Assistant till chattroboten Bard
    Annika Webbmaster
  • Testa att be en Google-assisten att spela senaste avsnittet av Meny, vetenskapsradion xxx, Stil eller Lantzkampen med nåt annat kommando än "prata med Sveriges Radio". Vare sig Spotify eller nåt annat lyckas jag med.

    Mina händer och armar har överlevt med hjälp av röststyrningen. Nu ska jag börja fippla med mobilen igen och får räkna med inflammation och svullnad och värk från helvetet bara för att jag vill lyssna på radio.

    Vad ska jag säga till Google för att få lyssna på ovannämnda program?
    Anne Mari
  • Hej Anne Mari!

    Tjänst finns - på engelsk Google assistent
    Tyvärr blir det svårare att spela program när vår tjänst stängs ned. Det finns en metod som bygger på att prata direkt med Google, som då kan spela poddar på Spotify och Google Podcasts, men den är inte tillgänglig på smarta högtalare med svensk Google assistent, utan bara direkt i en Android-mobil eller Android-platta.

    Däremot fungerar det på smarta högtalare i den engelska versionen. (Vi tror att det kommer att släppas för högtalare även med svensk Google assistent framöver - men när vet vi inte.)

    Överlista Google med dubbla språk
    Du kan dock ställa in så att du har två språk aktiva samtidigt i Google assistenten (se här hur du gör). Om du då väljer att ha engelska som första språk och svenska som andra språk, så är det som att du "låser upp" möjligheten att spela poddar, som då fungerar även när du pratar svenska med Google.

    Lyssnaren Magnua håller på att testa detta och tagit sig tid att beskriva hur det fungerar:
    Jag skulle säga att ca 90-95 % av alla poddar jag försöker starta sätter igång som de ska. De resterande procenten är förstås störiga, och plötsligt kan en podd som tidigare funkat perfekt vara helt omöjlig att starta. Säga vad man vill om Google, men de håller en på tårna i alla fall.
    Spela poddar i Google Nest

    Läs vad vi skriver i den tråden och testa gärna själv hur det går!

    Tjänsten fungerar i Android-enheter
    Om du har en Android-mobil, så kan du alltså starta poddar direkt på den med rösten, utan att ha ställt in dubba språk. Det ska då bara vara att säga exempelvis:
    Hej Google, spela upp Vetenskapsradion på djupet

    På Iphone finns Siri
    Om du har en Iphone eller Ipad, så kan du starta poddar i den med hjälp av rösten och Apples app Podcaster. Här skriver vi mer om det:
    Apples smarta högtalare och Siri

    Viktigt på riktigt
    Tack för att du berättar vilken viktig hjälp röststyrning är för dig! För många av oss är röststyrning något som gör tillvaron lite bekvämare, men för dig är det inte en lyx, utan en förutsättning för att kunna ta del av public service - något som bedöms som så viktigt att vi alla får betala för det!

    Vi på Sveriges Radio gör vad vi kan för att du ska kunna fortsätta att lyssna på oss utan att behöva hantera tangentbord, pekskärm eller mus. Återkom gärna och berätta hur tipsen jag beskrivit fungerar för dig!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar Annika.

    Nej "Ekonomiekot extra" har aldrig varit valbar nyhetskälla, men Google spelar upp det programmet (och ekot (2 gånger), sporten, vetenskap och Aftonbladet daily) om du säger "Hey google, senaste nyheter" när du inte har valt några nyhetskällor alls i din app. Så den finns om du låter google välja nyhetskällor själv. Tyvärr väljer de inte några lokala nyhetskällor åt dig så det är antingen att förlora "Ekonomiekot extra" (genom att inte välja några nyhetskällor alls i appen) eller få de lokala nyheterna (genom att välja nyhetskällor i appen). Inget av det är en bra lösning.

    Dubbla språk: Har provat detta och det skapade lite kaos här hemma. Alla Google Hub skärmar blev på engelska när engelska är lagt som förstaspråk och den svenska språkförståelsen tappade rejält då den försöker förstå det man säger på engelska först. Har aldrig hört så mycket Billie Eilish spelas i det här huset tidigare när jag försökt få den att spela en BBC kanal t.ex. Tar jag bort engelskan så förstår den svenskan utan problem igen.
    Erik
  • Vi har testat och får dubbla språk att fungera men det löser INTE problemet för det går inte att få senaste avsnittet av Stil, Spanarna eller Lantzkampen - det är alldeles för ospecifika ord med för många möjliga alternativ (tror jag) för idag när jag testade fick jag en låt som hette nåt som liknar "Stil" och "Landskampen"

    Kommandot "Hej Google, spela upp Vetenskapsradion på djupet" ger ett par olika svar som te.x "jag vet inte om jag kan hjälpa med det men det här är vad jag hittade" och så läser den upp en webbsida den tror passar.
    Anne Mari
  • Anne Mari: För mig brukar det ibland funka att lägga till "på podcast" efter kommandot. (Eller "på Google Podcast", eller "på Spotify".) Jag antar att det kan göra det lättare för Google att förstå att man vill spela upp en podd, snarare än en låt eller söka på webben.
    Magnus
  • Mmmjo men jag har testat det mesta även det. Men tack!
    Anne Mari
  • Jag testade de program du nämnde på min Google Nest, och efter lite om och men fick jag alla att starta. De här kommandona funkade för mig:

    Hey Google, play Stil p1 on podcast.
    Hej Google, spela Lantzkampen på podcast.
    Hej Google, spela Spanarna på podcast.
    Hey Google, play Vetenskapsradion Djupet on podcast.

    Jag har märkt att det verkar räcka med bara första och sista ordet i en poddtitel. Hoppas du får ordning på det!
    Magnus
  • Hos oss fungerar det att säga spela P1 eller spela P2. Det fixar den.

    Men... om vi vill lyssna på P4 och säger spela P4 så spelar den P4 Stockholm oavsett var vi är (bor i Halland och i Blekinge). Då har det funkat att säga prata med Sveriges Radio och spela P4 Blekinge...

    Vad göra efter 13 juni?

    Hanna
  • Erik:
    Dubbla språk: Har provat detta och det skapade lite kaos här hemma. Alla Google Hub skärmar blev på engelska när engelska är lagt som förstaspråk ...
    Kolla gärna ifall det räcker med att ha dubbla språk, men ha svenska som förstaspråk. Möjligen låser du upp själva podd-funktionen även då - och får rätt språk på skärmarna. Däremot kanske det fortsatt kommer att bli en del Billie Eilish ...?

    Intressant att Ekonomiekot Extra ingår i de nyheter som Google sätter ihop själva, men egentligen inte uppfyller kraven för hur "nyhetskällor" ska funka. Google kanske inte längre är lika strikta med att de skall vara max 15 minuter? I så fall kanske vi själva kan lägga med dem som en källa.

    Över huvud taget bör vi kika på om fler av våra program kan kvala in som nyhetskällor. När det blivit svårare att lyssna på poddar, kanske vi kan bredda vårt nyhetserbjudande och på så viss göra fler program åtkomliga - om det inte gör att vi urholkar nyhetsbegreppet och det blir svårt att hitta "de vanliga nyheterna" för att vi lagt till musikjournalistik, Juniornyheter, Dagens Eko-podden och annat ...

    Jag hör med mina kolleger om de har tips på hur du kan säga för att få P4 Östergötland. Kan man skapa en rutin som spelar två olika saker? I så fall kanske det går att ha en rutin som spelar nyheterna (med Ekonomiekot extra men tyvärr utan lokala nyheter) och därefter spelar P4 Östergötland?

    Jag återkommer med svar till er andra snart!
    Annika Webbmaster
  • Om jag säger "hey Google spela P4 Jämtland på tunein" så fungerar det precis som förut. Dessutom slipper man höra det retsamma " bara så du vet så upphör......"
    Christer Andreasson
  • Jag kom på att i Google Home-appen finns det ett ställe där man kan välja vilken podd-leverantör man vill ha, och där Google Podcast finns som alternativ. Det är möjligt att det inte är automatiskt valt. Om man installerat dubbla språk och ändå har svårt att få igång poddar, kan man ju dubbelkolla att Google Podcast verkligen är klickat som källa.
    Magnus
  • Anne Mari och Magnus (och andra som vill lyssna på poddar)

    På Google Nests hjälpsida om att lyssna på poddar finns det tips om vad man kan säga på svenska (trots att tjänsten ännu saknas på svenska), men jag tycker att de har missat en viktig del. Det blir normalt det senaste avsnittet som spelas, men i en annan tråd har Magnus tipsat om att det går att orientera sig bland avsnitten genom att säga "spela föregående" och "spela nästa"!

    Apropå senaste ... Tyvärr har vi ett helt oberoende fel på våra poddflöden i Google Podcasts:
    SR:s poddar uppdateras inte hos Google Podcasts

    Felet, som kan ligga på vår sida, gör att det inte kommer ut nya avsnitt sedan i fredags den 12 maj. Vi försöker lösa det!

    Magnus tips om att välja en standardtjänst för poddar tror jag är bra. Testa gärna även hur det fungerar med Spotify som standardtjänst. Våra poddar ska finnas i båda dessa källor och jag vet inte vilken av dem som är enklast att använda.

    Eventuellt kan några poddar som har namn som liknar låtar eller artister fungera bättre ifall ni säger
    Lyssna på det senaste avsnittet av Stil
    eller
    Lyssna på podden Stil
    Det kommer troligen att ta ett tag innan vi vet vad som är bäst att säga - och innan Google assistenten har lärt sig vad ni brukar lyssna på och skruvar till sökträffarna efter detta, en anpassning Google gör ifall ni tillåter "personliga resultat":
    Tillåta personliga resultat på enheter med Google Assistent
    Annika Webbmaster
  • Hanna:
    Såg du Christers tips (tack!) om att lägga till "på Tunein" mot slutet? Om det inte hjälper, finns det fler tips här:
    Hur får jag Google-högtalaren att spela min kanal?
    Annika Webbmaster
  • Verkar funka. I alla fall i Blekinge 😊. Tack!
    Hanna
  • Ok nu har jag försökt med Spotify en vecka nu och det löser inte mitt problem för programmen finns inte tillgängliga när jag vill lyssna utan långt senare.

    Idag är det lördagsmorgon och eftersom jag inte är så morgonpigg lyssnar jag inte på direktsändning av naturmorgon utan när jag vaknar ber jag SR spela senaste avsnittet av naturmorgon. Om jag gör det med Spotify får jag förra veckans avsnitt (se skärmdump).

    Samma problem hade jag i tisdags med vetenskapsradion historia, torsdags med Meny och fredags med Stil, Lantzkampen och Spanarna.

    Hur lång eftersläpning är det och går det att fixa?

    Anne Mari
  • Google verkar ha kastat ut er helt från 12 maj. Ingen SRs poddar finns längre tillgängliga i deras app Google Podcast.
    Cristoffer
  • Jag har aldrig (mig själv veterligen) använt Google podcast utan ber Google-assistenten att spela naturmorgon podcast och då öppnas Spotify och spelar det senaste. Det funkade idag men det tog ju ett dygn innan avsnittet dök upp.
    Anne Mari
  • Hej igen!

    Hanna:
    Bra att det funkar!

    Anne Mari:
    Senaste poddavsnittet från Naturmorgon publicerades av redaktionen klockan 10.34 i lördags, så att det saknades när du skrev till oss på lördagen strax innan 9 är begripligt.

    Jag vet inte när det fanns ute hos dem, men tycker att det är oroväckande ifall det dröjer uppåt ett dygn och vet inte var i kedjan det problemet ligger eftersom du är den första som har rapporterat in det!

    Senaste Vetenskapsradion historia kom ut klockan 14.03 tisdags. För Meny i torsdags publicerade poddfilen klockan 10.03. På fredagen publicerades Lantzkampen klockan 5, Stil klockan 6.00 och Spanarna klockan 15.04. Minns du när du försökte lyssna?

    Jag vet inte hur det styrs om det blir Spotify eller Google Podcasts vi får avsnitten från ifall vi inte specificerar. Att välja tjänst går genom att baka in det i frasen och säga antingen:
    – Hej Google, spela upp [poddens namn] på Google Podcasts
    eller
    – Hej Google, spela upp [poddens namn] på Spotify

    Det går även att ställa in vilken av tjänsterna som ska vara "poddkällan" vilket Google beskriver här:
    Länka poddtjänsterna och ange en standardtjänst

    I vanliga fall är nog båda tjänsterna likvärdiga, men sedan förmiddagen den 12 maj, kommer det inte ut nya avsnitt från Sveriges Radios program i Google podcasts, så just nu är Spotify ett bättre alternativ. (Mer om detta: SR:s poddar uppdateras inte hos Google Podcasts).

    Cristoffer:
    Vi försöker lösa det problemet.
    Annika Webbmaster
  • Jag trodde jag hade till den 13 juni på mig, men redan nu har Sveriges Radios tjänster slutat fungera i min Google Nest. Säger jag "Prata med Sveriges Radio" får jag svaret "Jag förstår tyvärr inte". Samma sak om jag exempelvis skulle säga "Prata med Svenska Yle". Kan Google ha dragit tillbaka konversationsåtgärderna redan nu?
    Magnus
  • Vi har exakt samma problem sedan kvällen 22/5
    Annika
  • Samma problem nu i morse, däremot fungerar ”spela p4 ”
    Bengt Östling
  • Nu går det inte längre att prata med sveriges radio. Men det fungerar att säga " Streama/spela P4 Jämtland på tunein".
    Christer Andreasson
  • Oj, det var ju lite tidigare än vad jag hade tänkt mig, så jag är glad över att många av er har fått till kanal-lyssningen via Tunein.

    För er som har problem med det, så har vi försökt samla tips här:
    Så får du Google-högtalaren att spela din kanal​​​
    Annika Webbmaster
  • Lenovo har blivit lika korkad här i går kväll eller i natt och förstår inte längre referenser till Sveriges Radio.
    Mårten
  • Trist att detta verkar ske tre veckor innan den utannonserade tidpunkten, eftersom det säkert finns många lyssnare som ännu inte har hunnit ta reda på hur man kan lyssna istället!
    Annika Webbmaster
  • Den här sidan har haft 150 besök bara nu idag ...
    Annika Webbmaster
  • Tja, Belkin-högtalaren tappade förmågan för flera veckor sedan.

    Datumet verkar vara väldigt höftat och inte implementerat likadant hos olika tillverkare.
    Mårten
  • Min blinde far har Google-högtalare och har använt dem flitigt till att lyssna på Sveriges radios poddar. Från och med igårkväll slutade det fungera. Jag söker lösningar för honom. Om han tecknar abonnemang hos Spotify, kan han lyssna på poddarna där då? Eller finns det någon annan tjänst, betaltjänst eller gratis, som han skulle kunna använda? Han kan inte använda mobilen.
    Fabbe
  • Hej Fabbe!

    I vanliga fall kan man spela upp poddar från antingen Spotify eller Google Podcasts, om man först ställer in så att Google assistenten har stöd för engelska vid sidan av svenska. Din far ska då kunna fortsätta att prata svenska med Google. Här har flera lyssnare skrivit om sina erfarenheter av denna metod:
    Spela poddar i Googles högtalare

    Tyvärr finns det ett annat problem som gör att inga nya avsnitt från Sveriges Radios poddar kommer ut i Google Podcasts sedan den 12 maj. Vi felsöker men vet inte när det är löst, se här:
    SR:s poddar uppdateras inte hos Google Podcasts

    Tills vidare krävs därmed Spotify (samt att lägga till engelska i språkinställningarna ...) för att din far ska kunna lyssna på nya poddar från oss och styra det med rösten. Jag tror att han då behöver ha ett Spotify-konto, men att det fungerar med Spotifys gratisversion. Om någon lyssnare har annan information så rätta mig!
    Spotify: Spotify på Google-enheter

    Det kan bli lite inkörningsproblem innan Google förstår exakt vilket program det är din pappa vill lyssna på, men jag hoppas verkligen att det inte blir några långvariga bekymmer.

    Det finns, som du kan se, många hjälpsamma lyssnare som delar med sig av tips på hur man kan säga och göra, så vi får hjälpas åt att lösa detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag kan konfirmera att man måste byta språk till engelska och sen lägga till svenska som andra språk på listan.
    Sedan avbokar du Google som podcast leverantör och väljer "oberoende" leverantör. Du behöver också skaffa ett gratis Spotifykonto om du inte har ett.

    Prova sedan "OK Google spela Europapodden på Spotify".
    (Om Google frågar om du vill ha Spotify som din standard leverantör för poddar så svara "JA".)

    Om det funkar så prova sedan "OK Google spela USApodden". Nämn inte Spotify.
    Om det också funkar så är du hemma.

    För att få igång den nya podden "Dagens Eko" så lägg till ordet "nyhetspodd" för att skilja mot ekonyheterna. Prova "OK Google spela Dagens Eko nyhetspodd".

    Prova "OK Google spela EKOT" för att få den senaste av de stora nyhetssändningarna (8, 12.30, 16.45, 17.45, 22.00).
    Du kan växla mellan avsnitten genom att säga "OK Google spela förra avsnittet" om du som jag tycker att längden på Ekot 12.30 är perfekt när man lagar mat.

    Om inte ovandstående fungerar utan du istället får "Toppnyheterna" (rankade nyhetsklipp) eller "Senast nytt" (2 min) så prova "OK Google spela EKOT på Spotify" så att du är säker på var den hämtar podden ifrån.

    FÖRDELAR
    Du slipper helt momentet med "OK Google prata med Sveriges Radio", Hej vi vill rekomendera programmet dit och dat. Vad vill du somna in med i kväll? "OK Google spela förra avsnittet".
    Det vill säga, du tjänar 30 sekunder varje gång du vill byta program eller avsnitt...

    NACKDELAR
    När Sveriges Radios interna program blir poddar på öppna världsmarknader som Spotify, Google, Apple med flera så blir de svårare att hitta på grund av att andra svenska eller utländska poddar har namn som stavas eller uttalas på liknande sätt.

    UTVECKLING
    Bilbranchen går ju stenhårt mot att man pratar med sitt infotainment system för att slippa ta ögonen från vägen. VOLVO satsar 100% på Google assistent för att spela upp musik och poddar. Därför behöver allt fungera sömlöst.

    UTMANING
    Sveriges Radios utmaning ligger i att se över att poddarnas namn fungerar fungerar i en internationell marknad.

    PROBLEM
    Jag kan inte i dagsläget få igång podden "STUDIO ETT".
    Spotify spelar upp en podd som låter som ukrainska eller ryska istället "Studio En".

    Är det någon som har en lösning på problemet?
    Charles Elisson
  • Nu på morgonen fungerar det igen på Lenovo att använda den tjänst som ska bort den 13 juni!
    Mårten
  • Kan bekräfta att nu funkar SR på min Google Nest igen. Kanske får vi ha kvar tjänsten fram till den 13 juni trots allt!
    Magnus
  • Charles:
    Tack för tydliga instruktioner och värdefull återkoppling om för- och nackdelar med att övergå till att lyssna på våra poddar med den nya metoden, inte minst utmaningen med unika (och helst självförklarande) namn manar till eftertanke.

    Jag kommer att stjäla delar av detta och lägga in här:
    Spela poddar i Googles högtalare

    När det gäller Studio Ett, så testa om Studio One fungerar. Om det inte hjälper, så tar jag det vidare och ser om vi från vår sida kan skapa alias.

    Mårten och Magnus:
    Bra. Många lyssnare har inte hunnit sätta sig in i hur de kan röststyra radiolyssningen framöver, och när tjänsten tystnade ett par veckor innan Google hade utannonserat blev jag oroad.
    Annika Webbmaster
  • Angående svårigheten att spela upp "Studio Ett" på Spotify och förslaget att säga "Studio One" istället.

    Hej, om man säger "OK Google spela Studio One på Spotify" så får man musik från bandet "Studio One".
    Om man lägger till ordet podcast, "OK Google spela Studio One podcast på Spotify", så kommer man till en engelskspråkig podcast, tyvärr.
    Det intressanta är att den podden heter "2 Bears,1 cage" så de måste ha skapat ett alias som heter just "Studio One".

    Om man kan skapa alias så är det nog nödvändigt för vissa poddar.
    Ett annat exempel är "Talkshow i P1" som jag inte heller får igång på Spotify.

    Det verkar som att svenska ord fungerar bäst i poddtitlar, och internationella ord som Studio och Talkshow fungerar sämre i en global poddmarknad.

    PROBLEMLISTAN
    Poddar som verkar svåra att starta via Google-högtalare när "Prata med Sveriges Radio" stängs ner för gott den 13 Juni.

    Programnamn ----- tips på alias ----- tips på namnbyte:
    1. "Studio Ett", ----- Studio Ett Sverige, ----- Studio P1,

    2. "Talkshow i P1" ----- Talkshow i P1 Sverige, ----- Pratshow i P1, Talkshow i Sveriges Radio, Nyhetsshowen,

    Hjälp till att fylla på listan och tipsa om alias eller namnbyte på program.
    Charles Elisson
  • Tack.

    Jag kikar lite på vilken information om poddarna som är tillgänglig hos Google/Spotify, för att se om det går att hitta nyckelord som gör att är tydligt att det är vår podd och ingen annan som avses. Men hur?

    Björnarna i grottan
    Kan vi lära något av att "Studio One" tolkades som podden 2 Bears, 1 Cave with Tom Segura & Bert Kreischer? Kanske. Det är en podd från YMH Studios. Google och Spotify läser in en parameter, "author", i sina system där det på den här podden står just YMH Studios och det kan vara att Studio ingår där (och One ingår i poddens namn) som gjorde att den podden dök upp. Motsvarande author-parameter är "Sveriges Radio" för alla våra program!

    Studio återkommer dock även i det vi på Sveriges Radio brukar kalla "programbeskrivningen", en parameter som i poddarnas metadata kallas "summary":
    Weekly, comedian best friends Tom Segura and Bert Kreischer get together in the bear cave at YMH Studios to do what bears do: make each other laugh.

    Ordet "studio(s)" kan stå på fler ställen i denna podds metadata, men jag tror att det är att det ingick i "author" eller möjligen i "summary" som fick Spotify att spela just den podden!

    Author: Lägg till Sveriges Radio i frasen
    Testa om det hjälper att säga Sveriges Radio antingen innan eller efter "problemnamnet". Ifall det funkar så vore det riktigt bra, eftersom den metoden kan användas för alla våra program och är enkel att komma ihåg!

    Lyssna på Talkshow i P1 Sveriges Radio (på Spotify)
    eller:
    Lyssna på Sveriges Radio Talkshow i P1 (på Spotify)
    Om det hjälper, så testa motsvarande även för Studio Ett. Om det fungerar även där, så har vi hittat ett sätt att lösa problemet, hoppas jag. Då kan ni strunta i att läsa resten av mitt svar ...

    Summary: Nyckelord från beskrivningen?
    Om det inte hjälpte att säga Sveriges Radio (author-parametern), så behöver vi hämta något särskiljande ord från summary-parametern, alltså programbeskrivningen, som här lyder:
    En aktuell och personlig talkshow måndag till torsdag. Programledare: Katherine Zimmerman.

    Testa:
    Lyssna på Talkshow i P1 Katherine Zimmerman (på Spotify)
    Om det hjälper så är detta nyckeln till hur vi får Google/Spotify att förstå dig och andra! Motsvarande beskrivning finns för alla program och visas högt upp på programmets hemsida, se bild:

    Om metoden fungerar, så testa gärna att slimma ned frasen. Magnus har utforskat olika sätt att spela poddar röststyrt den senaste tiden. Han skrev tidigare:
    Kanske måste början och slutet vara med, men mitten är mindre viktig?
    Exemplet med YMH Studios; 2 bears 1 cave visar dock att det kan vara ord mitt i som avgör, så det här kan vi nog lära oss mer om framöver...

    Har vi tur kanske du blir förstådd genom att säga exempelvis:
    Lyssna på Talkshow Zimmerman
    Programbeskrivningen för Studio Ett lyder:
    "Fördjupar dagens stora händelser i Sverige och världen."

    Experimentera gärna med de ord som ingår i den beskrivningen och se hur det går!

    Alias: svårt och otydligt
    Det bästa är alltså om "Sveriges Radio" (author) fungerar på alla Sveriges Radio-poddar, och det näst bästa, både för lyssnare och för oss på Sveriges Radio, är om det går att använda den "summary" som redan finns på plats och som lyssnare själva kan ta del av.

    Att skapa unika alias blir knepigare för alla parter. Dels vet jag inte i vilken mån vi kan skapa alias, och dels saknas ett bra sätt för lyssnare att se vilka alias vi har - och för oss att veta vilka program som kräver alias. Vi har ju inte längre någon insyn i vad lyssnare säger till Google (förutom ni som skriver hit och berättar!), så vi vet inte vilka programnamn som är problematiska.

    Med vår egen tjänst kunde vi se "misslyckade frågor" och förstå vad lyssnare egentligen ville höra. Om många lyssnare frågade efter "sommarpratarna" så la vi in det som alias för "Sommar & Vinter i P1". (Just det exemplet hade vi i och för sig räknat ut i förväg - men ni kanske förstår principen?)

    Så jag håller tummarna för att de två björnarna i grottan hjälpte oss att förstå Google/Spotify något bättre.

    Om inte, så återkom gärna med fler exempel på vad ni frågade efter och vad som spelades upp istället!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu är våra program äntligen tillgängliga även i Google podcasts. Det kan ta ett tag innan alla avsnitt är ute, men det bör komma inom kort.
    Annika Webbmaster
  • Lyckades ni reda ut vari felet bestod?
    Mårten
  • Ja, men med vissa frågetecken, för den lösning som gjorde susen nu är nästan samma som en vi redan hade testat, men som då inte hjälpte - kanske för att vi inte väntade tillräckligt länge. (När det hade gått två-tre dygn utan att lösningen hade effekt, testade vi en annan sak istället.) Vi tror att Google själva gjort någonting för att snabba upp omindexeringen av våra poddar eftersom den förändring vi gjorde idag slog igenom väldigt snabbt.

    I korthet handlar det om att vi behövde ha ha en textfil, robots.txt, som tillåter google att crawla våra rss-filer - vilket vi alltså tycker att vi har testat ...

    Jag kommer att skriva lite mer om det i denna tråd:
    SR:s poddar uppdateras inte hos Google Podcasts
    Annika Webbmaster
  • Helt fantastiskt. Idag, utan att jag gjort något alls, fick jag detta uppspelat i följande ordning med "Hey Google, senaste nyheter":

    1. Lokala nyheter
    2. Ekot (som tvåa, har aldrig funkat innan!)
    3. Ekonomiekot extra (!!)
    4. Vetenskapsnyheterna

    Nu måste jag bara klura ut hur jag ska få in Sporten och Kulturnyheterna också utan att förstöra något, för de spelades inte upp.
    Erik
  • Så fint!

    Jag tror att du kan sitta still i båten lite och se om problemet inte löser sig när Googles "sökspindel" GoogleBoot har hunnit indexera om alla våra poddar. Det visade sig att det fel som drabbade Google Podcasts även påverkat Googles nyheter.

    Mer om detta här:
    Google-rutin och Sveriges Radios nyhetsutbud
    Annika Webbmaster
  • Hej, intressant tråd. Jag visste inte att man kunde prata med Sveriges Radio utan har alltid bett Google spela P1 och i övrigt använt appen och castat från, så då kommer jag även om jag missat något smidigt inte sakna det...

    Dock vill jag bara säga att så sent som idag 2 juni 12:30 spelades den reklamsnutt upp, för en bank eller vad det var. Jingeln hade jag också gärna sluppit men förstår om det är svårt, även om det sedan tidigare alltid sa "Javisst, jag spelar upp p1 från TuneIn", så reklamen för TuneIn hade de sedan tidigare och nu den hemska lilla jingeln dessutom.

    Men som sagt, reklam för bank eller vad det var kvarstår 2 juni.

    Vänligen Josefin
    Josefin Lind
  • Tack, Josefin!

    Det är på sätt och vis lite hoppingivande att ni är många som har lyssnat på oss i Google-högtalare utan att någonsin "prata med Sveriges Radio".

    Bra att du sade till att det fortfarande sänds reklam ihop med våra kanaler. Jag har bett en kollega som har kontakt med Tunein att kolla upp det - igen.
    Annika Webbmaster
  • Äsch, idag var det tillbaka till den vanliga ordningen. Ekot sist i listan även om jag har det som tvåa i min lista, och inget ekonomiekot extra utan den vanliga sändningen. Hmm hmm.
    Erik
  • Att det inte var något Ekonomiekot extra är bra, eftersom det endast sänds måndag till fredag, och där fredagens version är för lång (25 minuter) för att lämpa sig för nyhetsspellistan. Avsnitten måndag till torsdag är däremot knappt 9 minuter, vilket är en passande längd för nyheter.

    Senaste avsnittet under en lördag, blir således det från fredagen och senaste lämpliga avsnittet det från torsdagen. Jag vet inte om Googles nyhetstjänst är så flexibel att den väljer Ekonomiekot extra de dagar det finns ett nytt passande avsnitt, och annars väljer Ekonomiekot?

    Googles support är troligen bättre än vad vi är på att reda ut detta mysterium!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag lyssnar ofta på natten när jag inte kan sova och då söker jag efter program som tex P4 extra, P4 retro, sommarpratare eller dokumentärer, via Prata med Sveriges Radio. Kommer jag att kunna göra detta i fortsättningen? På dagarna lyssnar jag på min lokala kanal vilket jag förstår att jag kan göra även i fortsättningen fast via Tunein. Då jag är rörelsehindrad och endast kan använda mig av rösten så är denna möjlihet guld värd.

    Barbro
    Barbro Larsson
  • Hej Barbro!

    Funkar delvis - med annan språkinställning
    Det kommer att gå att lyssna på flera av våra program röststyrt, men tyvärr inte på alla. För att det ska fungera behöver du ändra en språkinställning i Google assistenten. Möjligheten att be Google att spela en podd finns nämligen än så länge endast på engelskspråkig Google assistent.

    Det har dock visat sig att poddarna går att komma åt även genom att ställa in två språk i assistenten, engelska + svenska. Den inställningen "låser upp" möjligheten att starta poddar även när du pratar svenska med Google.

    Spotify eller Google podcasts
    Våra poddar går då att spela upp från antingen Spotify eller från Google podcasts. Samma del av vårt utbud finns i båda dessa tjänster och jag tror att tjänsterna är rätt likvärdiga i detta sammanhang (men Spotify kräver att du har ett konto - som dock kan vara ett gratiskonto).

    Det går att själv ställa in en standardtjänst om du tycker att en av dem fungerar bättre hos dig.

    Vilka program är poddar?
    Tyvärr finns inte alla våra program med där, eftersom vissa program (oftast program med musik) inte är poddar. Av de exempel du gav ser det ut så här:
    • P4 Extra är ingen podd (däremot är P4 Extra – Gästen en podd!)
    • P4 Retro är ingen podd
    • Sommarpratare finns som podd. Det heter egentligen Sommar & Vinter i P1 men jag tror att Google förstår även namnet Sommarpratare ...
    • Dokumentärer (inklusive musikdokumentärer) är poddar
    Du kommer alltså att kunna nå mycket bra innehåll och styra det med rösten trots att vår egen Google-tjänst släcks ned snart. Det blir inte lika enkelt, i synnerhet i början när du behöver ändra språkinställning - men det går!

    Hjälpsamma lyssnare har delat med sig av tips på hur de fått det att fungera så bra som möjligt, se här:
    Spela poddar i Googles högtalare

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Det här med att TuneIn spelar upp en tämligen lång reklam efter sin egen jingle har varit påtagligt och enerverande de senaste dagarna i samband med att jag bett högtalaren att "streama P1". Det var borta en ganska lång period, men nu har de dragit på som för att "ta igen"!
    Thorbjörn
  • Som nämnts i tråden kommer en del program med musik inte vara tillgängliga via Google Home efter den 13 juni, såsom P4 Extra eller Vaken i P3 och P4. Har Sveriges Radio övervägt att klippa bort musiken och göra poddversioner av de programmen framöver?

    Själv har jag exempelvis under perioder av sömnlöshet lärt mig uppskatta Vaken, och kommer sakna möjligheten att nu när jag sover bra kunna sätta igång det programmet i min Google-högtalare dagtid. Programmet är ju ett sex timmar långt sjok, men om man fokuserar på de delar där båda programledarna är närvarande samtidigt skulle det handla om en till två timmar per avsnitt.
    Magnus
  • Thorbjörn och reklam innan kanaler
    Josefin rapporterade in detta förra veckan och jag tog det direkt vidare till en kollega med kontakter hos Tunein! Förra gången han bad Tunein att ta bort reklamen, gjorde de det omgående, så jag vill veta varför den återkommit och inte tagits bort på vår uppmaning. (Min kollega kanske inte fick tag på sin kontakt?)

    Magnus och frågan om utökat podd-utbud
    P4 Extra har tidigare funnits även som poddcast ("utan musik"), men förra sommaren slutade redaktionen att publicera sina sändningar i poddformat. Det beror främst på tidsbrist, för det tar tid att klippa bort musik och nyheter efter varje sändning och sedan publicera en version utan musik. Eftersom det inte var så många som lyssnade på podd-versionen, har redaktionen för P4 Extra prioriterat att istället lägga denna arbetstid på att göra intressanta och varierade program och att få dit spännande gäster.

    P4 Gästen är däremot en podd som har hög lyssning och det finns inga planer på att upphöra med den.

    Vaken med P3 & P4 har aldrig varit en podd. Även där är vår bedömning att det skulle ta för mycket tid i förhållande till lyssnarintresset. Men där kanske vi mest har tänkt på detta lååååånga program i sin helhet? Kontakta gärna redaktionen och föreslå att de testar hur delen med dubbla programledare skulle göra sig som podd!

    På vår hemsida och i vår mobilapp Sveriges Radio Play kan du lyssna på båda programmen i efterhand. Du kan då casta till Googles plattformar om du föredrar det.
    Annika Webbmaster
  • Sedan ett par dagar har jag inte längre hört reklam när jag spelar upp "Ok google - spela P1". bara lilla otäcka jingeln.
    Josefin Lind
  • Tack. Min kollega skriver till Tunein-kontakten ändå. Även om reklamen verkar komma och gå, och inte verkar drabba alla lyssnare, är det oroande att den ens finns där.

    Och, som sagt, är även den där jingeln något som jag gärna skulle bli kvitt. Du som har lyssnat på detta vis sedan länge, fick även tidigare kännedom om att det var Tunein du lyssnade via utan att det krävdes denna "ljudramp". Ett neutralt "Javisst, jag spelar upp P1 från TuneIn" tror jag hade varit mer effektiv kommunikation. (Hoppas att marknadsförarna på Tunein snart kommer fram till den slutsatsen ...)
    Annika Webbmaster
  • Var hör ni reklamen?
    Vi har fått svar från Tunein, som menar att de har tagit bort all reklam från våra kanaler. De vill veta vilka kanaler ni fortfarande hör reklam vid och vad det är för enheter som drabbas.

    Josefin och Thorbjörn har skrivit om detta den senaste tiden. För Josefin har reklamen innan P1 försvunnit för några dagar sedan. Thorbjörn hade reklam, även han när P1 skulle starta, så sent som i måndags. Kvarstår det idag?
    • Har någon den senaste tiden märkt av reklam vid andra kanaler? Vilka?
    • Och, som sagt, vad är det för högtalare, mobil eller annan enhet?
    Annika Webbmaster
  • Jag använder Google nest och Google audio. Men det är som sagt inget nu.
    Josefin Lind
  • Hej
    Jag fick reklam när jag använde tune in för 5 min sedan. På riktigt? Public service radio med reklam för post nord?
    Anne Mari
  • Tack, Josefin!

    Anne Mari:
    På riktigt? Public service radio med reklam för post nord?
    Även om jag önskar att det vore ett skämt, så är det uppenbarligen på riktigt... Det positiva är att detta inte verkar vara något Tunein gör medvetet och de vill lösa problemet.

    Är det innan P1 även du får reklam? Vet du vad det är för modell på Google-enheten? (Jag vet inte om det spelar in, men ju mer information vi kan ge Tunein, desto bättre möjlighet har de att lösa problemet.)
    Annika Webbmaster
  • Förlåt att jag lät sur. Förstår att detta måste vara frustrerande! Detta var en Google home mini och jag använde kommandot "spela P1". Den svarade då "spelar P1 på tune in" Sen kom det en ful "tunein"-plong och sen en lång reklam på säkert 10-15 sekunder för PostNord.
    Anne Mari
  • Tack. Vi delar frustrationen. Hoppas att det snart löser sig!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Kan man inte göra så att det blir samma när man lyssnar på radio som när man lyssnar på Spotify?

    Catrine
  • Det går bra att skicka ljudet från Sveriges Radio-appen till en högtalare, ja?
    Mårten
  • Hej Catrine!

    Som Mårten skriver, kan du skicka vidare det innehåll du spelar upp i mobilappen Sveriges Radio Play till en högtalare.

    Gör så här:

    1. Starta en kanal eller ett avsnitt av ett program i appen
    2. Nedtill i appen finns det en "minispelare" där du ser namnet på kanalen eller avsnittet och en knapp för paus
    3. Tryck  på "minispelaren" (utom just på pausknappen) så öppnas en större version av spelaren
    4. I "storspelaren" hittar du en ikon för Chromecast uppe till höger (se bild). Tryck på den för att välja var ljudet ska spelas upp.

    Annika Webbmaster
  • Jag tillhör dem som vill lyssna på ring P1 när jag lägger mig på kvällen! Hur gör jag det efter ni släkt ned tjänsten?
    Tommy
  • Det är Google som stänger ned tjänsten, inte Sveriges Radio.
    Mårten
  • Tack Mårten!

    Tommy:
    Det gör ju ingen större skillnad för dig som lyssnar vem som har bestämt att tjänsten skall läggas ned, men jag vill ändå vara tydlig med att vi på Sveriges Radio gärna hade behållit denna tjänst.

    Det finns, som väl är, möjlighet att få Google att spela upp Ring P1 och andra poddar utan att "prata med Sveriges Radio" (den tjänst som nu försvinner). Innehållet kommer då via antingen Spotify eller Google podcasts.

    Här har andra lyssnare delat med sig av sina tips på hur man kan säga:
    Spela poddar i Googles högtalare

    Metoden fungerar ännu inte med svenskspråkig Google assistent, men om du ställer in två språk i Google assistenten, engelska + svenska, så låser du upp podd-funktionen och du kan, på svenska, be Google att spela Ring P1 genom att säga:
    Hej Google, spela Ring P1 på podcast
    eller (om du har konto hos Spotify):
    Hej Google, spela Ring P1 på Spotify
    Lycka till och hör av dig ifall du inte får det att fungera.
    Annika Webbmaster
  • Hej. Vi har Google nest högtalare och vi har använt se play tjänsten för att lyssna på p4 Västmanland genom att använda kommandot hej Google prata med Sveriges radio p4 Västmanland. Nu har vi provat med alla tips på denna sida för att få detta att fungera via TuneI, men utan framgång. Sörmland funkar men inte Västmanland. Vi har provat med frekvens 100,5 samt med olika kommandon utan framgång, alla förslag mottages tacksamt. Stationen finns och funkar via appen för att streama till högtalaren. Dock inte via röststyrning
    Thomas
  • Så har då den dagen kommit när man slipper påminnas om att Sveriges Radio snart inte är tillgängligt längre.
    Mårten
  • Tyvärr verkar det bli så krångligt att lyssna på alla bra program från P1 när det passar mig att jag helt enkelt får avstå...😢😢
    Tommy
  • Hej allesamman!

    Thomas:
    Du skriver inte var du befinner dig, men testa att säga:
    Hej Google, spela 100,5 Västerås
    I den här tråden finns fler tips för hur du startar en kanal med rösten:
    Så får du Google-högtalaren att spela din kanal

    Mårten:
    Denna tråd, som du startade den 18 maj, har haft nästan 5700 besökare, så även om ni som har skrivit på sidan "bara" är ca 25 personer, så hoppas och tror jag att våra frågor och svar har hjälpt tusentals lyssnare att hitta alternativa sätt att lyssna nu när vår egen tjänst upphör!

    Tommy:
    Det låter nog krångligare än vad det egentligen är? I grunden behöver du göra två saker:
    1. Ställ in så att Google-assistenten är tvåspråkig, med engelska som första språk och svenska som andra språk. Detta behöver du endast göra en gång och det är relativt enkelt att ställa in:
      Google: Ändra språk eller använda flera språk
    2. När det är gjort kan du lyssna på våra poddar genom att säga exempelvis:
      - Hej Google, spela Vetenskapsradion Historia på Spotify
      eller
      - Hej Google, spela USApodden på Podcast
    Många av P1:s program är enkla att starta, men om de har namn som påminner om andra poddar eller om namnet på en artist, så kan det vara svårare att få Google att hitta rätt program. Här finner du tips på hur du då kan säga:
    Spela poddar i Googles högtalare

    Hos P1 är nästan alla program poddar. I andra kanaler finns det delar av utbudet, exempelvis musikprogram, som inte är poddar och som det därför tyvärr inte går att lyssna på med denna metod.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Tunein har bekräftat att problemet med reklam innan kanalerna var helt oavsiktligt och menar nu att det felet ska vara löst.

    Om ni fortfarande hör reklam innan våra kanaler startar i Tunein, så vill vi förstås veta det.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika.
    Jag finns i Eskilstuna men pendlar på Västerås, så vi har lyssnat på P4 västmanland  på morgonen. Har provat att säga alla möjliga kommandon men inget funkar. Får svaret att har sökt på webben efter programmet men antingen finns det inte eller så är det inte tillgängligt just nu. Säger vi prata med p4 sörmland så funkar det perfekt men som sagt inte p4 västmanland. streamar man via tuneIn från telefonen till högtalaren så fungerar det och frågar man högtaleren vad vi lyssnar på så blir svaret du lyssnar på p4 västmanland???
    Thomas
  • Via TuneIn kan du bara lyssna i realtid på kanaler och inte på program i efterhand.
    Mårten
  • Ingen reklam eller ens tunein-jingel, hurra! Hoppas det håller i sig nu och inte "oavsiktligt" råkar komma tillbaka.
    Anne Mari
  • Bra att du återkom, Thomas!

    I Eskilstuna behöver du lägga till "Västerås" efter frekvensen, annars försöker Tunein spela den kanal som har samma frekvens i Eskilstunas mottagningsområde. Säg alltså:
    Hej Google, spela 100,5 Västerås
    Om det inte funkar, så testa:
    Hej Google, spela P4 Västmanland på Tunein.
    Anne Mari:
    Skönt, Tunein sa att de skulle ta bort det de kallar "pre-rolls" från våra kanaler, vilket uppenbarligen även innebär den påträngande jingeln!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Inget av dessa kommandon fungerar. Har läst igenom alla förslag på forumet inkl skapa rutin. Men det fungerar inte. Ska man vända sig till Google supporten istället? Eller supporten hos TuneIn?
    Tack
    Thomas

  • Thomas, vänd dig gärna till Google och/eller Tunein, som kanske har fler ess i rockärmen.

    Men vi felsöker vidare här också ... Vad händer när du frågar på olika vis?
    • Startar fel kanal? I så fall vilken?
    • Händer inget alls?
    • Svarar Google-assistenten att den inte förstår frågan?
    • Svarar den att kanalen inte hittas?
    • Blir det samma resultat med olika frågor, eller blir det olika (fast lika felaktiga) resultat?
    Annika Webbmaster
  • Spela 100,5 Västerås ger:
    "jag sökte efter 100,5 Västerås och antingen är den inte tillgänglig eller så går den inte att spela upp just nu"
    Spela P4 Västmanland på tuneIn ger:
    "På webbplatsen tunein.com Live 100,5 FM P4 Västmanland 6.3K på favorites på tuneIn
    Spela 100,5 P4 Västmanland ger:
    "jag sökte efter 100,5 P4 Västmanland och antingen är den inte tillgänglig eller så går den inte att spela upp just nu"
    Spela P4 Västmanland ger:
    "spellistor är inte tillgängliga på tuneIn"
    Spela 100,5 ger:
    "Okej spelar 100,5 på utube"

    mvh
    Thomas
  • Thomas, vad händer om du säger "spela SR P4 Västmanland"?
    Magnus
  • Jag gick systematiskt igenom de lokala P4-kanalerna för att se när det funkar att lägga till ett "SR" före kanaltiteln och det visade sig finnas en viss variation. Oftast funkar det, men inte för P4 Jämtland, Jönköping, Malmöhus, Sockholm, Väst, Västmanland och Örebro. Man undrar ju vad som kan förklara variationen.
    Magnus
  • Vad är det för databas som hjälper Google och TuneIn förstå vad som ska spelas upp, och vem förvaltar den?
    Mårten
  • Om jag säger "spela 100,5 på Tunein" spelas intressant nog P4 Västernorrland upp, trots att de borde ha frekvensen 102,8.
    Magnus
  • Thomas:
    Jag ser i äldre trådar att lyssnare har haft problem att starta P4 Västmanland från Tunein i Google-högtalare. Då tipsade vi om att använda vår egen Google-tjänst, alltså den som nu har upphört, så jag har inte lärt mig hur man får det att fungera med Google + Tunein.
    ... antingen är den inte tillgänglig eller så går den inte att spela upp just nu
    Felmeddelandet antyder ett tekniskt problem hos Tunein. Jag vill jämföra hur P4 Västmanland respektive P4 Sörmland ligger inlagda hos Tunein!

    Vilket leder till Mårtens fråga:
    Vad är det för databas som hjälper Google och TubeIn förstå vad som ska spelas upp, och vem förvaltar den?
    Databasen finns hos Tunein och den saknar tyvärr ett bra gränssnitt för radiobolagen, så jag kan inte se exakt hur kanalen är länkad (men kan få ett databasutdrag som visar hur Tunein säger att länkarna ser ut). Vi har självfallet möjlighet att ändra länkar om något är fel, t ex om en kanal byter namn. När vi vill ändra något får vi fylla i Excel-ark med svindlande många parametrar, men det saknas ett bra sätt att se om Tunein sedan använder de länkar vi önskar. (Rent tekniskt kan jag starta en ljudström och läsa av det format och den kvalitet som spelas, men jag ser inte om Tunein har valt den länk till ljudet som vi bad om.)

    Eftersom det är svårjobbat, har vi inte tagit ett helhetsgrepp om det. Jag och min supportkollega Ted försöker styra upp de mer i ögonen fallande (och "i öronen fallande") felen, som här:
    P4 Kristianstad kallas P4 Stockholm på Squeezebox

    Magnus:
    Jag kommer just nu inte in på Teracoms frekvenstabeller, men tror att frekvensen i Sundsvall är 102,8 MHz, men att den är 100,5 MHz i Härnösand.

    Var i världen befinner du dig?
    Annika Webbmaster
  • Lyssnade i går på nästan hela sjoket av nyheter jag konfigurerat i Home-appen, och efter lokalnyheterna kom ett tips från Sveriges Radio om att ifall jag ville lyssna på något (kommer inte ihåg vad) skulle jag be Google om att få ”prata med Sveriges Radio”.

    Det tipset borde väl plockas bort nu?
    Mårten
  • Tack, det förlegade tipset behöver vi städa bort, förstås!
    Annika Webbmaster
  • Jag befinner mig i Uppland. Det verkar inte gå så bra för mig att utgå från de frekvenser som kopplats till kanalerna på Tuneins hemsida i alla fall. Där ska P4 Blekinge ha 100,7, men om jag säger "spela 100,7 på Tunein" hamnar jag på P4 Gävleborg.
    Magnus
  • Hursomhelst verkar mallen "Spela [frekvens] på Tunein" funka bra! Thomas borde testa att säga "Spela 100,5 på Tunein". Det kanske startar P4 Västmanland där han befinner sig.
    Magnus
  • Magnus:
    Tyvärr har Thomas redan testat detta - och det hade kanske fungerat om han vore i Västmanland. Han befinner sig dock i Eskilstuna ...

    Thomas:
    Det fungerade ju tyvärr inte att säga:
    Hej Google, spela 100,5 Västerås
    Testa gärna med fler orter i Västmanland, exempelvis:
    Hej Google, spela 100,5 Arboga
    Annika Webbmaster
  • Det är intressant att man för 50 år sedan kunde sätta på önskad radiostation med en enkel knapptryckning. I dag behövs en doktorsexamen i Google-kunskap.
    Andreas Rejbrand
  • Det finns ju Internetradio-apparater där du kan lägga kanaler på knappar!
    Mårten
  • Hej igen.
    Magnus, du är en ängel! Jag har provat hej google spela 100,5 och då har den startat Youtube. Nu provade jag hej google spela 100,5 på tuneIn, och gissa vad.. Fick lyssna på P4 Västmanland!!!!

    Tack för denna "enkla" lösning, lite olika kommandon för att lyssna på radion får vi väl stå ut med till flera buggar fixats
    Thomas
  • Problemet är väl inte att det inte finns internet radioapparater med knappar utan problemet är att man tar bort något som fungerade alldeles utmärkt för oss som inte har så bra händer och inte kan använda knappar så bra.

    ( Denna text har jag läst in om du undrar)
    Anne Mari
  • Anne Mari,

    den kritiken bör du nog rikta till Google och inte till Sveriges Radio…
    Mårten
  • FM-radion lever!
    Att lyssna på FM-radio med ett enkelt knapptryck fungerar fortfarande, Andreas ... Där har det dock aldrig gått att lyssna på en P4-kanal utanför den kanalens sändningsområde, vilket bidrar till att det blev extra svårt för Thomas i Eskilstuna att starta P4 Västerås.

    Att lyssna på en P4 kanal i en annan region, på Sveriges Radios rikskanaler i andra länder och på special-kanaler som P4 Plus går inte i FM, men det går att göra med allehanda internetbaserade tjänster. I många av dessa finns det en uppsjö enkla sätt att starta kanaler med endast en knapptryckning. Två sådana tjänster är appen Sveriges Radio Play och vår hemsida sverigesradio.se. Internetradio-apparater, som Mårten tipsade om, är ytterligare en variant om man föredrar en fysisk knapp.

    "Enkla knapptryck" är inte så enkla
    För Anne Mari och andra lyssnare med särskilda behov är dock "enkla knapptryckningar" eller pekskärmar inte speciellt enkla. Där ger röststyrning en överlägsen möjlighet att kunna ta del av vårt utbud på lika villkor.

    Att en tjänst som fungerar väl släcks ned på det här viset, begränsar tillvaron för många människor, och din frustrationen är helt berättigad, Anne Mari. Tillvaron är full av hinder redan som det är, och att något som har fungerat så väl rycks undan är verkligen trist.

    Som Mårten skrev (och som jag vet att du vet) är detta inte en utveckling vi på Sveriges Radio styr över. Tvärt om är just tillgängligheten en viktig faktor som har gjort att vi väldigt tidigt utvecklade vår Google-tjänst.

    Vi har även utvecklat andra rösttjänster ...

    Andra rösttjänster än Google
    Röststyrning finns inte bara för Google, utan även för Apple-enheter (Siri) och en tjänst från Amazon som heter Alexa. Alexa finns inte på svenska (ännu?), men tjänsten finns integrerad i många högtalare i Sverige och vi har utvecklat en skill ("app", Amazons motsvarighet till Google "action") för Alexa som finns på engelska och på tyska.

    Vår egen Google-tjänst på svenska var det bästa sättet att styra uppspelningen med rösten, vilket har gjort att Alexa-tjänsten hamnat lite i skuggan. Nu när Google-tjänsten är borta är kanske vår Alexa-tjänst ett intressant alternativ, i synnerhet för dem av er som i första hand har använt Google-assistenten för att lyssna på radio. Ni som har "tredjeparts-enheter" med stöd för Alexa (exempelvis Mårtens Belkin Soundform Elite och förmodligen även din Lenovo-enhet) får förstås gärna testa och berätta ur ni tycker att Alexa-tjänsten fungerar!

    I vår Alex-skill finns hela vårt utbud, alltså även möjlighet att lyssna på P4 Extra, Jazzradion och andra "icke-poddar" som saknas i Spotify och Google Podcasts. Att Alexa-tjänsten är på engelska (eller tyska, men den är det ytterst få som använder) är förstås en utmaning, men i och med att det är vår egen tjänst, kan vi vid behöv lösa språkproblemen genom att lägga till egna alias som exempelvis The Sunday Interview för Söndagsintervjun.

    Läs mer:
    Röststyrda enheter: Lyssna genom att prata

    Krävs en doktorsexamen i Google-kunskap?
    Eftersom detta är ett supportforum, samlas de undantag där det är problem. Det ger en skev bild, och kan ge intrycket att kanaler via Tunein på Google är krångliga att lyssna på. De flesta kanaler är nämligen enkelt att starta med rösten. Du säger bara:
    Hej Google, spela [kanal eller frekvens]
    (Eventuellt med tillägget "på Tunein", om Google inte verkar förstå vad du vill lyssna på.)

    Mycket går att lista ut - tillsammans
    P4 Västmanland utanför Västmanland var en utmaning. Som synes gick det att lösa och Magnus tips hjälpte Thomas att äntligen få Google/Tunein att förstå att han ville lyssna på P4 Västmanland!

    Det är ett tydligt exempel på hur mycket bättre hjälp ni lyssnare får i ett öppet forum där hjälpsamma och kluriga lyssnare delar sina erfarenheter och tips. Tråden har nu haft 6200 visningar, och jag hoppas och tror att de flesta av er som har läst i den har fått hjälp att fortsätta att styra uppspelningen med rösten.

    Röststyrning är närmast en nödvändighet för Anne Mari, men gör ju tillvaron lite enklare även för er andra, som förvisso kan trycka på knappar utan större problem, men som (åtminstone ibland) föredrar att "lyssna genom att prata".
    Annika Webbmaster
  • Annika: Min Belkin Soundform Elite är en Google-högtalare! Det som är lite förvirrande med den produkten är att den finns i två versioner; en med Google Assistant och Chromecast och en med Amazon Alexa och Airplay.

    Min Lenovo Smart Display är också en Google-högtalare. Dock tycks Lenovo ha lagt ned den produktserien.
    Mårten
  • Tack, jag ser nu att modellen G1S0001 har stöd för Google Home medan G1S0002 har stöd för Alexa.
    Annika Webbmaster
  • Annika: Precis. Det är lite synd att produkterna har exakt samma utseende, namn och erbjuds i samma två färger.

    Eller, erbjöds.
    Mårten
  • Hej alla!
    Det har uppstått nya problem med delar av vårt innehåll i Google podcasts. Tjänsten hittar inte själva "flödet" för flera av våra program, se Magnus felbeskrivning från i morse. Eftersom vi inte vet vad felet beror på, kan vi inte ge någon prognos för när det åter fungerar.

    De drabbade programmen är bland andra Morgonpasset i P3, Morgonpasset Gästen, Tankesmedjan, Lantzkampen, Konflikt, Lundströms bokradio, Kropp & Själ, Stil, Creepypodden, Verkligheten i P3, P3 Historia, Radiokorrespondenterna Ryssland, USApodden, P4 dokumentär, Europapodden, Söndagsintervjun och P1 Dokumentär.

    Vi är förstås väldigt frustrerade över att den tjänst som har fungerat i många år ("prata med Sveriges Radio") nu är borta, och att en av de tekniker som vi tipsat om för att nu ta del av vårt innehåll dras med stora problem.

    Att lyssna via Spotify hoppas jag fungerar med de drabbade programmen. Om ni verkligen inte får igång en podd, så hör av er - helst under denna rubrik - så får vi hjälpas åt att hitta bästa sättet att starta poddar med rösten:
    Spela poddar i Googles högtalare

    Jag passar även på att påminna om att det förstås går att casta vårt innehåll från mobilapparna eller från vår hemsida till era smarta högtalare. Jag har kort beskrivit hur man gör detta högre upp i tråden (den 12 juni). Den metoden hoppas jag att många av er har nytta av, även om vi förstås vet att den inte år ett gångbart alternativ för er som är beroende av att styra uppspelningen med rösten.
    Annika Webbmaster
  • Tack för alla tips Annika (och övriga i tråden!)
    Nu får jag nog leva med att inte få Ekonomiekot extra i min "Hey Google, senaste nyheter", men å andra sidan har jag lärt mig hur jag kan lyssna på programmet på andra sätt.

    Och nog för att jag kommer sakna Prata med Sveriges Radio, men å andra sidan är det en kanske välbehövlig läxa att inte lägga alla ägg i samma korg (som fd statsminister Magdalena Andersson burkar prata om på senare tid) 😀 Att låsa in sig i ett system, vare sig det är Google, eller Apple eller Amazon eller vad det nu finns där ute. Det är alltid bra att sprida riskerna, så nu ska jag prova hur Siri fungerar med Sveriges Radio!
    Erik
  • Slutat att fungera få Spotify spela upp Lantzkampen, stil, vetenskapsradion historia, mm mm mm. Trädgården med Pernilla och John hittar den inte senaste avsnittet av utan tar ett gammalt fastän jag använder det vanliga kommandot senaste avsnittet. Gaaaaaaaaaaah.
    Anne Mari
  • Erik:
    Du får gärna berätta hur det fungerar här:
    Siri i Apples smarta högtalare (och på Iphone)

    Lycka till!

    Anne Mari:
    Gaaah var ordet!

    Har det löst sig?
    Annika Webbmaster
  • Jag försökte få högtalaren att spela upp Public Service (från Godmorgon Världen) på Google Podcast, men det kom upp någon engelskspråkig pod…
    Mårten
  • Tack det ser ut att vara samma problem som jag skrev om i fredags. Google podcasts hittar inte själva "flödet" för flera av våra program. Frustrerande.
    Annika Webbmaster
  • En förbättring/"ensning" av SRs app, vore att kunna välja att spela upp på en Chromecast-högtalare INNAN man börjar spela. Alla(?) andra streaming-tjänster (inkl SVT) fungerar så. Bara SR Play tvingar en att börja spela upp något, för att därpå välja en högtalare. Ingen dealbreaker, men det vore bra om det fungerade på samma/liknande sätt överallt.
    Mats Högberg
  • Hej Mats!

    Tack för förslaget! Ja, jag tog mig en titt på SVT's app och precis som du skriver så kan man där välja att spela upp på en extern enhet innan man startar uppspelningen. I vår app måste man först trycka på play så att spelaren aktiveras och därefter välja att spela upp innehållet på en högtalare eller annan tredjepartsenhet. Jag som själv inte är utvecklare har dessvärre ingen bra koll på hur lätt eller svårt det skulle vara att få till en sådan lösning, men jag kommer självklart se till att framföra önskemålet till kollegorna som arbetar med att bygga appen.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Trist, men jag lyssnar inte längre på Sveriges Radios poddar då jag inte kan nå dom genom Google-assistenten.
    Jag somnade bra till dem och behövde inte stänga av någon enhet.
    Leif K.
  • Mitt lyssnande har gått ner dramatiskt. Kommandona funkar bara ibland, jag får inte senaste avsnittet fast jag ber om det, kan fortfarande inte fatta att man tar bort en så bra app.

    En grej som skulle kunna hjälpa mig var om SR play på mobilen kunde köa avsnitt med ett enkelt knapptryck. Nu måste man lägga den på "min lista" och hitta min lista och ta bort alla gamla avsnitt man inte vill lyssna på varenda dag - jag vill bara att det ska funka som på så många andra appar att man på programmets "tre prickar" väljer "lägg på spelkö".

    Jag har skickat detta ändringsförslag till apputvecklarna förut men därifrån får man ju aldrig svar så jag kanske skickar till fel och nu är det ju ännu mer akut att sånt här funkar så vart skickar jag mitt förslag?
    Anne Mari
  • Jag tycker och gör precis som du Leif !
    Barbro Larsson
  • Nu har det blivit ganska rejält mycket sämre att säga "Hey Google, senaste nyheter". Senaste veckan har jag fått nyheter från dagen innan uppspelade. Idag t.ex. sade jag senaste nyheter kl 16.30 på eftermiddagen, och då fick jag lokala nyheter från 22.50 igår. Ekot var från kl 13.00 (idag visserligen, men det lär ju finnas nyare Ekot än från kl 13) osv osv. Det enda som var aktuellt var sportnyheterna.
    Erik
  • Hej alla!

    Det är jättetråkigt att Googles röstjänst inte längre fungerar som tidigare tillsammans med appen. Som min kollega Annika skrev i ett inlägg ovan:
    Vi är förstås väldigt frustrerade över att den tjänst som har fungerat i många år ("prata med Sveriges Radio") nu är borta...
    Självklart hoppas vi att detta ska lösa sig vad det lider, vi förstår att detta är en klar försämring när det kommer till både tillgänglighet och användarvänlighet.

    Anne Mari,

    Du har kommit till helt rätt ställe för att lämna förbättringsförslag på appen! Jag kommer att framföra ditt förslag om Lägg till i spelkö till kollegorna som utvecklar appen. Under sommaren och semesterledigheten fokuserar vi dock mestadels på att underhålla appen och försöka se till så att den är buggfri, det finns med andra ord inte mycket tid och utrymme över att kunna implementera nya funktioner under denna period. Förhoppningsvis kommer våra utvecklare kunna ta sig en titt på detta efter sommaren när vi är bättre bemannade och har fler utvecklare på plats. Jag kommer i alla fall framföra att funktionen är efterfrågad!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack Ted! Den förbättringen skulle göra stor skillnad för mig som har ont och vill slippa knappa så mycket. Nuvarande "min lista" är bara för bökig - en knapp med "lägg på spelkö" när man är inne på sina favoriter vore perfekt. Typ så här:

    Anne Mari
  • Tack Anne Mari, tydligt och bra illustrerat!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • När jag ber om de senaste nyheterna får jag mellan nyhetssegmenten fortfarande flera tips om att ”prata med Sveriges Radio”.

    Dessa tips kan man ju tycka borde ha varit bortplockade nu?

    Mårten
  • Dessa tips kan man ju tycka borde ha varit bortplockade nu?
    Ja, jag trodde att vi tog bort dem omgående efter att du rapporterade in det den 15 juni. Jag hör mig för om detta fallit mellan stolarna eller om vi kan ha plockat bort det från något ställe och missat något annat ...

    Tack. Även om jag i grunden är arkeolog, vill jag slippa fornminnen i Sveriges Radios webbtjänster.
    Annika Webbmaster
  • NU hälsar utvecklarna att nyheterna bör vara helt fria från tips om att prata med Sveriges Radio.

    Hur går det för er annars? Finns det några kanaler eller poddar som ni vill ha hjälp att hitta hur ni ska nå?
    Annika Webbmaster
  • P4 Dokumentär och Radiosporten Dokumentär. Jag har lagt till engelska som andraspråk. Men vad säger man för att spela upp det sedan på Google-högtalarna?
    Fabbe
  • Hej Fabbe!

    Eventuellt behöver du ha engelska som första språk och svenska som andra språk för att det ska funka. (Med Android-mobiler går det med svenska som enda språk.)

    Du kan sedan starta en podd genom att säga antingen:
    – Hej Google, spela upp [poddens namn] på Google Podcasts
    eller
    – Hej Google, spela upp [poddens namn] på Spotify
    Annika Webbmaster
  • Vetenskapsradion historia funkar inte alls. Jag säger "Hej Google, spela upp [poddens namn] på xxx" och mina enheter reagerar inte över huvud taget.

    Den är det väldigt förvirrande med avsnitt - ibland spelar Spotify nåt gammalt avsnitt med ovan kommando och det fattar man ju inte alltid om man inte tittar på skärmen som spelar upp men det har man ju inte alltid. det skulle underlätta om man som svar fick "ok, spelar up xxxx från [datum].

    Anne Mari
  • Vetenskapsradion historia funkar inte alls.
    Trist på ett så bra program! Testa om "Vetenskapsradion historia svanelid" fungerar.

    Med Odla med P1 så brukar det vara det senaste avsnittet du får (om du inte exempelvis säger "fortsätt lyssna på ...."), men enligt Googles information här kan du även säga ”Lyssna på det senaste avsnittet av [poddens namn]”, om du vill vara helt säker på att det ska vara det senaste avsnittet.

    Hur avsnitten presenteras av Google kan vi på Sveriges Radio nog inte påverka i det här fallet, tyvärr.
    Annika Webbmaster
  • Tack. Att säga senaste avsnittet funkar oftast men idag fick jag odla med P1 från 2004 helt random när jag bad om odla med p1 på det andra sättet så då undrar jag ju hur man lyssnar på gamla avsnitt...

    På naturmorgon inleds alltid programmet med att programledaren anger datum för inspelningen. Det tycker jag är bra. Vem vet vem och hur man ska lyssna på detta i framtiden? Lättare att ange datum än att be åt nån om 20 år att leta i en fil av metadata som ligger hos Google 🤣
    Anne Mari
  • Hur man når ett specifikt avsnitt är en väldigt viktig fråga. Om det rör sig om tre fyra avsnitt bakåt så är det helt görligt att backa genom att säga "spela föregående" ett antal gånger. Men om jag vill lyssna på Andrea Chalupas Sommar i P1 från 2004 blir det ju helt omöjligt att navigera så.

    En liten del av våra program har numrering, och Magnus har konstaterat att de avsnitten går att hitta enklare:
    Man kan också be Google spela en specifik episod av en podd, genom att ange avsnittsnumret. T ex:

    Hej Google, spela avsnitt 37 av Europapodden.
    Hej Google, spela Europapodden, avsnitt 37.

    Den här funktionen har ibland försvunnit, för att sedan dyka upp igen. Senast jag testade funkade det i alla fall. Man kan också manövrera bland avsnitt genom att säga "spela föregående" eller "spela nästa". Även här är det lite lotteri om det går vägen.
    Han tillade sedan att det (åtminstone då) fungerade i Spotify men inte i Google podcasts.

    Den metod ni använder när ni lyssnar på poddar är helt enkelt inte så väl utvecklad och det är ju ett sätt att lyssna som officiellt inte ens släppts i Sverige ännu, så på ett plan är jag mer förvånad över att det trots allt fungerar så pass okej som det ändå gör.

    (Jo, vår egen tjänst var bättre. Det tycker faktiskt vi själva också.)
    Annika Webbmaster
  • Hej efter lite meckandes och testande så har jag. Skaffat ett konto på Google Cloudi och styr via googles Api.Home Assisten vi högtalarna och där har jag lagt de kanaler som jag bruka lyssna på.I en spelare och låter googel cloud styra detta med kortkommandon från högtalarna kräver dock lite kodande funkar nu med TuneIn ska se om jag kan få detta att funka direkt mot SR.
    Ola
  • Hej Ola!

    Bra att du har fått det att fungera med TuneIn! Om du får det att fungera med SR så får du gärna återkomma och berätta hur du gjorde.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!
    Jag har engelska som förstaspråk inställt på mitt Googlekonto. Svenska som andraspråk.

    Säger jag till högtalarna "Hej Google, spela P4 dokumentär på Google Podcast" säger den bara "Jag förstår tyvärr inte". Har provat olika varianter.

    Försöker få den att spela upp sommarpratare men den förstår inte alls.

    Min blinde far kan inte lyssna alls på det här numera. 🙁 Blinda har dessutom mycket större behov av detta än andra människor.
    Fabbe
  • Hej Fabbe!

    Lyckas du komma åt något av vårat innehåll via rösttjänsten och Google Podcast? Och, blir det någon skillnad om du istället sätter svenska som förstaspråk?

    Du har helt rätt i att detta drabbar människor med synnedsättningar hårt, det är väldigt tråkigt att det blivit svårare att komma åt vårt innehåll med hjälp av rösttjänster. Vi vill ju såklart att din far ska kunna lyssna på Sveriges Radio (och andra radiostationer) så det kan vara värt att testa Spotify om ni inte får det att fungera med Google Podcast. Återkom gärna så får vi felsöka vidare och se om vi kan få ordning på detta!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Fabbe!

    För mig funkar det kommandot på en Google Nest (med engelska som förstaspråk och svenska som andraspråk), och P4 Dokumentär spelas upp.

    I appen Google Home finns det ett ställe där man kan ställa in vilken podcast-leverantör man vill ha. Är Google Podcast förvalt? Det är möjligt att det kan göra skillnad om man klickar på det alternativet.
    Magnus
  • Hej,

    Min Google assistent funkar inte heller nu när jag kom hem efter semestern.Säger jag "hej google, spela P3 sveriges radio"eller likande så startas Tunein men La Tricolor 99,3 FM startas, vilket är en Mexikansk station... (P1,P2,P4 funkar som de ska) Har ni några tips hur jag fixar detta?

    Mvh
    Christian
  • Hej Christian!

    Andra lyssnare har rapporterat in samma problem här:
    Så får du Google-högtalaren att spela din kanal
    1. Var i landet bor du? (Det finns möjlighet att fråga efter frekvens)
    2. Är det en Sonos-enhet du har problemet på? (Jag tror att jag endast sett det på Sonos.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen

    Så fruktansvärt tråkigt att få berätta att jag nästan slutat lyssna på Sveriges Radios poddar nu. Rummet jag använder för att göra kväll har bara en Google nest för jag vill inte ha några mobiler Eller skärmar.

    Bifogar dagens tafatta försök att få lyssna på några favoritprogram.

    Kan ni hjälpa mig hur jag ska prata med den för att få höra:

    Vetenskasradion historia
    Stil
    Meny
    Vetenskapsradion nyheter
    Naturmorgon
    Lantzkampen
    Kropp och själ
    Vetenskapsradion på djupet

    När jag försökt spela dessa (och väldigt många andra program) får jag bara konstiga saker uppspelade. Jag har två språk på Google-assistenen.

    Plånboken och Odla med P1 fungerar för mig med samma kommandon som i min ljudfil '...spela xxx på Google podcast'.

    Anne Mari
  • Hej Anne Mari,

    Jag brottas också med att få min Nest spela program från SR. Innan jag ger upp brukar jag testa tio olika varianter av kommandon och hoppas att åtminstone något funkar. Så har gick det när jag försökte starta Vetenskapsradion historia.

    1. Hej Google, spela Vetenskapsradion historia. (förstår inte)
    2. Hej Google, spela Vetenskapsradion historia på podcast. (spelar Radiolab)
    3. Hej Google, spela Vetenskapsradion historia på Google Podcast. (spelar Radiolab)
    4. Hej Google, spela Vetenskapsradion historia på Spotify. (förstår inte)
    5. Hej Google, spela senaste avsnittet av Vetenskapsradion historia. (spelar Radiolab)
    6. Hey Google, play Vetenskapsradion historia. (förstår inte)
    7. Hey Google, play Vetenskapsradion historia on podcast. (spelar Radiolab)
    8. Hey Google, play Vetenskapsradion historia om Google Podcast. (spelar Vetenskapsradion historia)
    9. Hey Google, play Vetenskapsradion historia on Spotify. (spelar Vetenskapsradion historia)
    10. Hey Google, play the latest episode of Vetenskapsradion historia. (spelar Vetenskapsradion historia)

    Får du liknande resultat?

    Ibland funkar det att säga kommandot på engelska, men poddnamnet på svenska. Man kan också testa att lägga till kanalnamnet, tex Vetenskapsradion historia i P1.

    Jag har engelska som förstaspråk, svenska som andraspråk, Google Podcast som förvald poddleverantör och personliga resultat aktiverat.
    Magnus
  • Oj!
    Det här var illa. Jag blir frustrerad bara av att lyssna/läsa. För er som drabbas av eländet är det ju ohållbart.

    Magnus, tack för att du försöker hjälpa Anne Mari!

    Först påminner jag om att vi har en tråd som enbart handlar om poddar där det finns flera bra tips (främst från Magnus) mer samlat:
    Spela poddar (program) i Googles högtalare

    En tjänst som egentligen inte finns?
    Möjligheten att spela poddar med Googles rösttjänst är inte lanserad på svenska, utom på Android-enheter. Google själva har, vad jag vet, aldrig tipsat om att låsa upp podd-funktionen genom att välja dubbla språk. Det är något våra lyssnare har upptäckt och tipsat oss om.

    Sett ur det perspektivet är varje podd som ni trots allt får att funka något av en bonus, och det kanske inte är så konstigt att de engelska kommandona verkar stabilare än de svenska för många poddar.

    Rätt inställningar?
    Magnus nämner tre inställningar:
    1. Jag har engelska som förstaspråk, svenska som andraspråk ...
    2. ... Google Podcast som förvald poddleverantör ...
    3. ... och personliga resultat aktiverat.
    Den första punkten är ett måste, annars fungerar det inte alls. Men de andra inställningarna tror jag också är viktiga, så se över dessa.

    Länka poddtjänst och ange standardtjänst
    I dina försök väljer du, Anne Mari, konsekvent att försöka spela poddarna från Google podcasts. Om det är den tjänst du föredrar, så ställ in det som din standardtjänst! Alternativet är annars Spotify som kräver att du länkar ett Spotify-konto.
    Länka poddtjänsterna och ange en standardtjänst

    Att ha möjlighet att använda båda tjänsterna (länka) men ställa in den ena som förvald poddleverantör, precis som Magnus har gjort, tror jag är det bästa. (Vilken som ska vara standard har jag däremot ingen synpunkt på.)

    Hjälp Google genom att visa vad du gillar
    Om du väljer Google Podcast som din standardtjänst så rekommenderar jag dig att du går in i Google Podcast-appen (eller på webben, inloggad med samma Google-konto) och prenumererar på de poddar som intresserar dig. Om Google Podcast har registrerat att du följer podden Stil från Sveriges Radio blir det lättare för assistenten att förstå att spela Stil på Google Podcasts för just dig innebär Sveriges Radios program, inte någon podd om stål (steel), att stjäla (steal) eller något annat som låter snarlikt.

    Att dina inställningar i Google Podcasts kan påverka Googles rösttjänst tror jag bygger på att du tillåter så kallade personliga resultat, så tillåt detta.
    Tillåta personliga resultat på enheter med Google Assistent

    Specifika tips för Vetenskapsradion Historia
    Man kan också testa att lägga till kanalnamnet, tex Vetenskapsradion historia i P1.
    Att lägga till Sveriges Radio kan annars vara en god idé som borde hjälpa Google, men det är otydligt vilken information Google använder när de prioriterar en sökträff framför en annan.

    Jag tipsade annars den 19 juli om att be om "Vetenskapsradion Historia Svanelid". Har någon av er testat det? Bör minska risken för att få Radiolab-träffar, men kanske ger "förstår inte" som svar.

    Hå hå ja ja.
    Annika Webbmaster
  • Att lägga till Svanelid funkade faktiskt riktigt bra.
    Magnus
  • Så bra, tack Magnus!

    För några svårstartade program kan det alltså fungera att lägga till namnet på programledaren, kanske i synnerhet om Google annars ger er en helt annan podd. (Den där podden Little Black Holes Everywhere från Radiolab verkar för övrigt spännande.)

    Svanelid är så pass ovanligt att det där räckte med efternamnet. Annars kan det nog vara bra att säga för- och efternamn, alltså till exempel:
    - Stil med Susanne Ljung
    - Lantzkampen med Annika Lantz
    - Meny med Tomas Tengby

    Hoppas att det fungerar även hos dig, Anne Mari!
    Annika Webbmaster
  • Radiolab är en favoritpodd som jag länge har haft svårt att starta. Men då behöver jag alltså bara be min Nest spela Vetenskapsradion historia så löser det sig!

    Att lägga till efternamn och förnamn funkade, men däremot vägrade den starta programmet varje gång jag tog med ordet "med".
    Magnus
  • Konstigt att det är svårt att starta Radiolab-podden om du ber om den, men att den serveras när du frågar efter Vetenskapsradion Historia. Att Radiolabs beskrivning, som verkar påverka Googles indexering och matchning, innehåller orden science, radio(lab) och history, kan nog förklara varför den kommer upp när du ber om Vetenskapsradion Historia.

    Att be om Radiolab, Lulu Miller and Latif Nasser kanske kan starta samma podd på ett något mer logiskt sätt än att be om Vetenskapsradion Historia?

    Bra att du förtydligade att ordet "med" inte ska med. Den typen av knep är svåra att gissa sig till och hittills tycker jag att det verkar som om de knep som har fungerat för en lyssnare ofta kan fungera för andra.

    Annika Webbmaster
  • Minsann.... det funkade att säga "Hej Google, spela Radiolab Miller Nasser på podcast." Bra att veta, då kan man söka efter vilka programledarna är så fort en podd krånglar.
    Magnus
  • Har haft problem med min Sonos/Google Assistant i månader. På kommandot ”hej Google, spela Radio Stockholm P3” så kommer jag alltid till La Tricolor 99,3

    hur jag än försöker med olika kommandon kommer jag dit?
    Niklas
  • Hej Niklas!

    Ja, du är inte ensam om att ha problem med Googles rösttjänst!

    Om du testar att säga:

    Hej Google, spela P3 på Tunein

    Fungerar det då?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tyvärr, samma resultat.
    Tröttsamt…
    Niklas
  • Klargörande. Den spelar allt på Tunein. Oavsett vad jag säger.
    Niklas
  • Förstår. Tråkigt!

    Många lyssnare med Sonos verkar ha problem med just P3, vilket förstås är väldigt frustrerande för våra Sonos-användare:

    SONOS Community

    En lyssnare i tråden skrev för några dagar sedan:
    Saw that there were a new TuneIn in the list in the sonos app. Tried to remove the old, see if that helps.
    Lyssnaren har dock inte återkommit och berättat hur det gick. Men det kanske kan vara värt att testa?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Yes, jag testar. Började med att ta bort Tunein och tvinga den använda SR-appen, men det funkade inte. Ska installera den nya Tunein och kolla. Tack!! Återkommer med resultat
    Niklas
  • Ok, testade men det funkade inte. Pratat med Sonos support och man känner till problemet men kan inte svara på när det kommer att vara löst. Sonos hävdar att detta inte är något som lovats ska fungera då man fortfarande kan fråga tex hur vädret är (röststyrningen är således intakt enligt Sonos). Så mycket för den kundfokuseringen.

    Skulle köpt 4 nya högtalare till nyköpta lägenheten, men kommer naturligtvis inte göra detta.

    Niklas
  • Jag har en känsla av att problemen ligger hos Google.

    Jag har Googles Nest-högtalare och Nest-skärmar i alla rum och använder dessa till allt möjligt, t.ex. till att styra belysningen (nästan alla mina ljuskällor är Philips Hue-lampor).

    Men sedan ett par månader tillbaka har Google-enheterna slutat att förstå sig på sådant som har med belysning att göra. Om jag säger ”Släck alla lampor” så svarar enheten nu med ”Enligt [någon miljöorganisation] är det bra för miljön att släcka lampor [...]”.

    Tidigare har Google-enheterna klarat av belysningsstyrning galant (även ”svåra” saker som ”gör alla lampor gröna om två minuter”).

    Jag kontaktade Googles support men fick bara som svar att de hoppas att problemet löser sig vid nästa automatiska firmwareuppdatering...

    Suck.
    Andreas Rejbrand
  • Om just Sonos-enheter beter sig konstigt lär det nog inte vara Googles fel.

    Det finns olikheter mellan olika modeller även av samma fabrikat (Lenovo), även om det inte gäller Sveriges Radio i det fallet.
    Mårten
  • Finns det någon möjlighet att lyssna på Publicera Service separat från Godmorgon Världen i en Google-högtalare, numera?
    Mårten
  • Hej Mårten!

    Jag missuppfattar kanske din frågeställning, men undrar du om man numera överhuvudtaget kan lyssna på våra kanaler i Google-högtalare?

    Är det någon specifik kanal eller program som du vill kunna lyssna på men som i nuläget inte fungerar?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ted,

    jag undrar om det i en Google-högtalare går att lyssna separat på satir-inslaget Public Service som ingår i blocket Godmorgon Världen på söndag morgon mellan 9 och 11.
    Mårten
  • Hej igen Mårten!

    Nu är jag med, tack för förtydligandet!

    Jag har testat att fråga efter Public Service i assistenten men får dessvärre inga korrekta träffar. Jag misstänker således att man dessvärre inte kan lyssna på Public Service separat utan att man måste gå via Godmorgon världen för att få fram inslagen.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej, här kommer fler bud!

    I teorin ska det gå, detta inslag finns som en separat podd:
    https://sverigesradio.se/publicservice

    Namnet är dock lite knepigt att sålla fram i den uppsjö av poddar där orden public service ingår i namnet eller i beskrivning. Precis som med en del andra poddar som varit svåra att starta, där exempelvis programledarens namn kan hjälpa, får du därför testa att använda något eller några av de ord som ingår i programmets beskrivning:
    Public Service
    Satir varje vecka i Godmorgon, världen!
    Public Service satir, kanske? Eller Public Service i Godmorgon världen?

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Ledsen att jag inte återkopplade men det har inte funkat så bra men på senaste tiden har det gått bättre.

    Hur ser planen ut inför det stundande avskaffandet av Google podcasts? Jag fick ett nervöst sammanbrott när jag såg rubriken på mailet 🤣 men det är ju några månader kvar iaf 😭

    Anne Mari
  • Hej Anne Mari!

    Att Google Podcasts försvinner påverkar säkerligen många av våra lyssnare, vilket såklart är tråkigt! Att behöva byta lyssningsplattform är ju något man helst undviker när man väl blivit hemmastadd i en apps funktionalitet och design. Som tur är finns det i dagsläget en mängd olika alternativ att välja bland, så på ett eller annat sätt kommer du kunna fortsätta lyssna på dina favoritpoddar, om än inte i Google Podcasts.

    Du nämnde att det på senare tid gått bättre att lyssna, innebär det att nu oftare lyckas få fram rätt program när du pratar med Google assistenten?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • När Google Podcast försvinner ställer det till problem för oss som främst lyssnar på SR-program (och andra poddar) via den smarta högtalaren Google Nest. En del har problem att använda pekskärmar eller knappar och då har möjligheten att starta program med rösten varit viktig. På Nest finns inte samma breda utbud av poddspelare som på t ex en smartphone.

    En möjlig lösning skulle kunna vara att ställa in Spotify som standardspelare av poddar i stället i Google Home-appen. Jag vill minnas att Spotify inte fanns med som valbar poddkälla där, men enligt Charles kunde man välja Spotify som standardspelare med hjälp av rösten. Hans procedur finns beskriven här:

    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/spela-poddar-i-google-nest/

    Jag har inte testat det själv och kommer nog vänta till sista minuten innan jag byter poddleverantör. Men förhoppningsvis kan Spotify ersätta Google Podcast.

    Sen är det förstås lite irriterande att köpa en smart högtalare och aldrig få vara säker på vilken funktionalitet man får ha kvar i den.
    Magnus
  • Sen är det förstås lite irriterande att köpa en smart högtalare och aldrig få vara säker på vilken funktionalitet man får ha kvar i den.

    Där slog du nog huvudet på spiken. Enligt Google själva ska Youtube Music bli deras ersättare, men hur det fungerar i deras röststyrda enheter vet vi ju ännu inte. Spotify kräver ett konto, men det fungerar även med deras gratisversion. Här står det hur man sätter standardtjänst:

    Länka poddtjänsterna och ange en standardtjänst
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag fick aldrig röstkommandona att fungera med Spotify Så därför använder jag Google podcast
    Anne Mari
  • Sedan igår kan jag inte få mina Google homeenheter att spela P1 längre. Testat massa olika kommandon men den verkar vilja spela nån frekvens på NRK då.

    Bifogar ljudklipp på mina frustrerade försök 😂.

    Jag behöver röstkommandon eftersom jag inte kan hålla på med telefonen på grund av smärtor i händerna.
    Anne Mari
  • Testade att säga frekvensen 88,9 och det funkade men ska det va så? Jag tyckte det var bra med P1 😂
    Anne Mari
  • Hej Anne Marie!

    Bra att du hittade en fungerande lösning! Och tack för att du tog dig tid att dokumentera dina försök att nå fram till rätt kanal. Google verkar dessvärre ha gjort förändringar som inte slagit särskilt väl ut för lyssnare som vill höra svenska P1. Och vi på Sveriges Radio har tyvärr ingen möjlighet att göra justeringar i deras system, det enda vi i nuläget kan göra är att hjälpa er hitta sätt att nå fram till kanalerna i fråga.

    Min kollega Annika tipsade en annan lyssnare om ytterligare en lösning som kanske fungerar även för dig:

    Om du ber Google om att "spela radio" eller "spela radio från Tunein", borde det bli den kanal du senast lyssnade på som startar, så om du är en "trogen P1-lyssnare" kan den metoden underlätta när du väl lyckas få Google att förstå vad du vill en gång. Om du däremot vill varva P1 med andra kanaler, så är det tipset förstås inte fullt lika användbart.
    Om du bara lyssnar på P1 så kanske den lösningen kan vara något för dig?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ok, "spela radio" verkar fungera på det senaste man lyssnade på och jag är inte så trogen P1 lyssnare på grund av programmet Ring P1 då jag måste byta kanal eller stänga av pga min veka mentala hälsa 🤣
    Anne Mari
  • Denna tråd har många besökare de senaste dagarna. Jag påminner därför om att felet där den norska kanalen NRK Nyheter startar istället för vår kanal P1 har en egen rubrik, där vi felsöker och där andra lyssnare delar med sig av sina tips om hur de säger för att starta kanalen!
    Ber Google spela P1, Tunein startar NRK!
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem!
    Gunnel Lundgren
  • Är ni många här i tråden som fortfarande inte lyckas spela upp P1? Som Annika skrev i denna tråd så verkar dessa fraser fungera för ett flertal lyssnare:

    Hej Google:
    - spela 88,0
    - sätt på 88.8
    - spela 88,8
    - spela SR P1 88,8
    - spela SR P1 88,9
    - streama 88,9 på Tunein
    - spela 88,9 Skövde
    - spela SR P1 89,3
    - spela 89,3 Göteborg
    - spela 89,6
    - spela 92,4 i Stockholm på Tunein

    En alternativ åtgärd som man kan prova är att ändra språket på enheten till engelska. Det är dock osäkert om detta verkligen fungerar, men det kan vara värt ett försök om tidigare tips i tråden inte har hjälpt.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har svårt att veta vilken "dagens frekvens" är på grund av att jag bor i gränsland men för det mesta funkar 89,6... men är vädret annorlunda och radiovågorna från söder är starkare blir det knas och jag får nån skånsk historia 🤣
    Anne Mari
  • Oj, "dagens frekvens" var något nytt!

    Bra att du i alla fall mestadels får det att fungera med 89,6, men att vädret ibland ställer till det måste så klart vara irriterande. Vi får hoppas på en lugn helg, vädermässigt!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det var någon i den här tråden (tror jag) som hade problem att få P1 att spela upp på högtalargrupper nu när det inte går att starta P1 på samma sätt som innan. Av en händelse så lyckades jag med det idag så jag får ju tipsa och berätta hur jag gjorde:

    När du redan lyssnar på P1 på en enhet, be Googleassistenten att spela på högtalargruppen i fråga t.ex." Ok Google Spela på garaget" utan att ange någon kanal. Då överförs det du lyssnar på den högtalargrupp som du har angett. I alla fall Gör det det för mig 🥳
    Anne Mari
  • Tack, det tipset sprider vi vidare!
    Annika Webbmaster
  • Hej allesammans!

    Vi har fått in rapporter från ett par lyssnare gällande att "Spela P1" ska fungera igen, testa gärna och se ifall ni nu når rätt kanal med den frasen!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Verkar fungera perfekt nu igen! Skönt, hoppas det står sig nu bara...
    Thorbjörn
  • Det hoppas vi med!

    God fortsättning
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Den här tråden är mycket lång (över 220 poster) och det är därmed svårt att orientera sig i den. Dessutom är en del av de problem som nämns numera helt överspelade ... Jag låser därför tråden för nya inlägg hänvisar till andra diskussioner. Det går förstås fortfarande bra att läsa det som skrivits tidigare!

    Artikel om flera rösttjänster
    På vår hemsida finns det allmänna tips om olika röststyrda tjänster (Google, Alexa och Siri):
    Röststyrda enheter: Lyssna genom att prata

    Kanaler
    Det går fortfarande att spela kanaler, vilket vi skriver om här:
    Få Google-högtalaren att spela din kanal

    Även den tråden är lång (ca 130 poster) och "nedtyngd" av problem som redan är lösta, så jag överväger att låsa även den för nya inlägg (och gärna skapa en ny rubrik om detta ämne). Många tips i tråden är dock fortfarande aktuella. (Några tips: lägg till "på Tunein" ifall Google ger dig lokala nyheter istället för din P4-kanal, komplettera med SR innan kanalens namn, testa att be om frekvensen, skapa en genväg till favoritkanalen).

    Program (poddar)
    Här finns det tips om att lyssna på program i efterhand, en tjänst som ännu inte kommit fullt ut till svenskspråkig Google assistent:
    Spela poddar (program) i Googles högtalare

    Detta går endast med program som "tekniskt sett är poddar", vilket gör att exempelvis musikprogram som P2:s konserter, som endast finns i våra egna tjänster, inte går att lyssna på den vägen. (Att casta från vår app eller hemsida till Google-högtalaren går förstås även med dessa program, men ger ju inte samma frihet för rörelsehindrade och synskadade som röststyrning!)

    Nyheter (specifikt problem)
    Jag har flyttat frågan om att Google läser vissa klockslag som datum hit, för effektivare felsökning:
    Google-nyheter: Vissa klockslag läses upp som datum

    Det går självfallet bra att skapa nya rubriker om frågor som faller utanför de rubriker jag tipsat om. Jag har på känn att även 2024 kommer att bjuda på en del nya utmaningar (och glädjeämnen) som rör Sveriges Radios innehåll på Google-enheter, och ni vet ju hur ni når oss!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.