Google-rutin och Sveriges Radios nyheter

@annika - du skrev om att man ska ändra språk i google assistent. Jag har en rutin när jag säger "ok google, godmorgon" där det berättas om min kalender, det lokala vädret men också nyheter från ekot. Däremot funkar det inte det där med Ekot tyvärr. Har det med samma problem att göra så får ni gärna försöka fixa det också tack.
Patrik

Kommentarer

  • Hej Patrik!

    Jag la din fråga under en egen rubrik.

    Nyheterna i Googles assistent är en tjänst som inte borde drabbas av vare sig problemen med Google Podcasts eller av att vår tjänst "prata med Sveriges Radio" försvinner, så detta behöver jag felsöka separat.

    Förstår jag dig rätt och rutinen har fungerat tidigare, men att du nu inte får Ekot längre? Beskriv vad det är som händer! Skippas den delen av rutinen, eller verkar det som att den försöker hämta Ekot och misslyckas? När blev det sämre?
    Annika Webbmaster
  • Tack för snabb respons Annika! Lite osäker på exakt när problemet kom, men upplever att det var i samband med att det försvann från google podcast också.  Google assistant försöker inte ens påbörja något från SR nu. Den säger ingenting. Den avslutar bara efter att min kalender är uppläst tyvärr.

    Patrik
  • Tack! Hur går det att starta nyheterna separat, utan att det är som en del av din rutin? Alltså att säga:
    Hej Google, spela upp nyheterna
    Annika Webbmaster
  • Ja det gick bra faktiskt. Du kan lyssna på filen om du vill. Vet du varför det inte funkar med rutinen?
    Patrik
  • När jag ändå har dig på tråden - P4 har aldrig funkat. Ligger också en bilaga för det här. Superjuste om du skulle kunna råda mig i var jag gör för fel här tack.
    Patrik
  • Tack!

    Om nyheterna från P4 Stockholm aldrig har fungerat, så undrar jag ifall du har en Sonos-enhet, eller möjligen en Lenovo?

    I så fall är det ett problem jag känner till sedan tidigare och beror på att vi använder ett ljudformat i de lokala nyheterna som Sonos och vissa Lenovo-enheter har problem med:
    Sveriges Radio med Google Assistent på Sonos: flera problem
    Annika Webbmaster
  • Varför rutinen inte längre spelar upp våra nyheter, kan jag tyvärr inte svara på.

    Om dina lokala nyheter inte fungerar, så kanske rutinen som sådan fungerar bättre ifall du tar bort dem som nyhetskälla tills vidare, och endast behåller Ekot? (Jag vet alltså inte om det blir enklare för Google, men det är ju värt att testa!)

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Du skrev:
    Har det med samma problem att göra så får ni gärna försöka fixa det också tack.
    Nu har vi felsökt vidare och det verkar vara samma förändringar från vår sida som har påverkat både Googles nyheter och Google Podcasts. Vi har kontakt med Google, som själva hade noterat problemet med nyheterna, vilket gör att jag har stort hopp om att detta problem kommer att lösas snart.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Härligt. Jag håller tummarna. Jajamen - det är en Sonos.
    Mvh: Patrik
    Patrik
  • Hej igen!

    Nu börjar vårt innehåll sippra ut på Googles plattformar.
    Annika Webbmaster
  • Hej Patrik!

    Har nyheterna (minus lokala, som ju inte fungerar av andra skäl) återkommit hos dig?
    Annika Webbmaster