Sveriges Radio med Google Assistent på Sonos: flera problem

I en lång tråd (135 inlägg), har många lyssnare skrivit om allvarliga problem med Sveriges Radios innehåll i Google Assistent på Sonos:
Når inte Ekot och lokala nyheter via Google News med Google Assistent på Sonos

Tråden finns kvar och går att läsa och länka till, men jag låser den för nya inlägg och sammanfattar problemen här, så att det blir enklare för både lyssnare och oss som felsöker att se vad som tidigare har skrivits om felen. Vi vill felsöka vidare och mängden inlägg i den gamla tråden gjorde det onödigt rörigt.

Tysta nyheter
I huvudsak är det två problem. Det ena är att våra nyheter inte fungerar i Google News. Tjänsten hittar nyheterna, men spelar upp tystnad. Märkligt nog fungerar dock vissa nyhetsflöden från Sveriges Radio som de ska. Felet är likadant hos alla, med några få undantag som jag återkommer till.

"Sveriges Radio stöds inte på den här enheten"
Det andra problemet handlar om att Sonos (och några andra enheter som har Google Assistant inbyggt, men som inte "är Googles egen produkt") saknar stöd för den tjänst du når genom att säga:
Hej Google, prata med Sveriges Radio
Fler problem
Även angränsande problem tas upp i den äldre tråden, bland annat:
  • liknande problem på andra plattformar, som Lenovo och Bose
  • problem att spela upp poddar med svensk Google assistent
  • problem kopplade till att spela vårt innehåll i andra tjänster, som Tunein
Jag ska sammanfatta det vi skrivit så gott jag kan, men även sammanfattningen kommer att bli uppdelad på flera inlägg.
Annika Webbmaster

Kommentarer

  • Om de tysta nyheterna
    Google Assistent på svenska kom till Sonos hösten 2019, och redan några dagar senare rapporterade trådstartaren Henrik in problem med nyheterna:
    Sedan några dagar  tillbaka finns Google Assistent för Sonos på svenska. Jag lyckas inte spela upp ekot eller lokala nyheter på min Sonos One. Däremot fungerar Vetenskapsradion, Kulturnytt och Radiosporten. BBC och Ule Svenskas nyheter går också bra.
    Det visade sig snart att felet drabbade nästan alla användare och att mönstret var detsamma. Det blev problem med följande nyheter:
    • Toppnyheter
    • Ekot
    • Alla lokala nyheter
    Däremot fungerade dessa:
    • P3 Nyheter
    • Radio Sweden på lätt svenska
    • Kulturnytt
    • Nyheter från Vetenskapsredaktionen
    • Land- och sjöväder
    • Radiosporten (fick problem våren 2021, mer om det sen)
    Dock har tre lyssnare, Olof (den 29 mars 2020), Simon (den 6 oktober 2020) och Daniel K (den 8 maj 2021) rapporterat in att även lokala nyheter, Ekot och Toppnyheter, fungerade under hösten 2019, men slutade fungera runt december 2019 (osäker på om det är den tiden för Daniel). Jag misstänker att det slutade fungera i samband med att de fick en mjukvaruuppdatering, men vet inte säkert.

    Förutom Olof, Simon och Daniel K, som alltså under en kort tid kunde ta del av alla nyhetsflöden men över en natt fick problem med Toppnyheter, Ekot och lokala nyheter, verkar felet vara mycket konstant.

    Vi hade däremot inte sett det på andra enheter än just Sonos förrän hösten 2020, då vi fick in rapporter om att Gunilla hade samma problem, fast med en Bose-enhet:
    Bose högtalare, problem med Google röstassistent

    Felet är väldigt likt, förutom att Gunilla skrev att hon kunde lyssna på nyheter från P4 Kristianstad (kanske lyssnade hon direkt på P4 Kristianstad när de sände nyheter). I Bose-enheten visades, till skillnad från i Sonos, en felkod C7-SC3102, som innebär att ljudet "inte kunde avkodas". Samma fel och felkoden förekommer hos fler lyssnare med Bose-enheter som Reine den 12 december 2020.

    Radiosporten, som hade fungerat från början, slutade fungera i mars 2021. Jag pratade med utvecklarna om det i början av sommaren och fick veta vad som förändrades då - men vi kunde inte dra någon bra slutsats från det. Vi återkopplade aldrig om ämnet i den långa tråden och jag har glömt förklaringen, så den punkten får jag återkomma till!

    I tråden förekommer även kritik kring att vi på Sveriges Radio (samt Sonos och Google) inte kunnat lösa detta, trots att felet är påtagligt, hundra procent reproducerbart och uppträder på ett par olika tredjepartsplattformar.

    Detta om problemen med att spela upp nyheter via Google assistenten på Sonos. Jag återkommer med sammanfattningar av de angränsande problemen samt med vilka slutsatser vi kan dra av att Radiosporten inte längre fungerar.

    PS:
    I forumet blir lyssnares inlägg "anonymiserade" efter 12 månader, så det är svårt att minnas vem som skrev vad när alla heter "Avidentifierad användare", men jag hoppas att jag fick det rätt!
    Annika Webbmaster
  • Jag har gett upp. Ni skiter uppenbarligen i detta. Trots alla miljarder(!) ni får i skattepengar.

    ​Tips är att köra på Omnis nyheter. De är inte heller så vänstervrida som SR. De vågar tex använda ordet skjutning istället för skottlossning…
  • Hej igen, Tomas!

    Kritik mot hur vi hanterar det tekniska är välkommen, medan synpunkter på Sveriges Radios budget och kritik mot vårt redaktionella innehåll inte hör hemma i detta forum, i synnerhet inte i denna tråd, där vi ska hålla fokus på felsökning.
    Ni skiter uppenbarligen i detta.
    I så fall vore det onödigt att lägga ned tid på att spalta upp problemen. Om vi bara vill ha en säkerhetsventil för missnöjda lyssnare att avreagera sig i, hade den gamla tråden kunnat vara kvar. Syftet med att skapa en ny tråd är att ta ett omtag kring felsökningen.

    Det är dock korrekt att detta fel, som är svårt att felsöka och som drabbar en mycket liten del av våra lyssnare, inte prioriteras lika högt som om motsvarande fel hade drabbat nyheter i exempelvis vår Android-app, där det är enklare för oss att felsöka eftersom vi har insyn i "hela kedjan" och där felen påverkar betydligt fler lyssnare.

    Och den prioriteringen tycker jag är rimlig.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Ekot bör fungera nu!
    Syftet med att skapa en ny tråd är att ta ett omtag kring felsökningen.
    Detta har vi gjort - och vi har äntligen förstått vad felet beror på, samt gjort en förändring i hur vi levererar Ekots nyheter, som gör att dessa sedan i onsdags bör fungera i Googles nyhetstjänst på Sonos och Bose! (Om någon av er fortfarande har problem att lyssna på Ekot, så hör av er.)

    Problemen kvarstår däremot med Toppnyheter, lokala nyheter och Radiosporten, men med en stor skillnad mot tidigare. Nu vet vi vad felet beror på och ser över hur vi kan lösa det.

    Listor med ljudklipp fungerar inte - men varför?
    Jag återkommer med sammanfattningar av de angränsande problemen samt med vilka slutsatser vi kan dra av att Radiosporten inte längre fungerar.
    När det gäller Radiosporten så var den förändring som genomfördes att vi gick över från att leverera samma sändning som den man hör i FM, till en form av spellista med de senaste ljudklippen, det vill säga en teknik som liknar den vi använder för Toppnyheter (sedan start) och lokala nyheter (sedan ca ett år tillbaka) - två tjänster som inte heller fungerar med Google i Sonos.

    Något med nyhetslistorna fungerar inte hos er, men vi har sedan tidigare varit klara över att list-tekniken i sig inte är problemet eftersom även vissa sändningar ger problem. Ekot är ingen lista, och de lokala nyheterna fungerade inte ett dugg bättre medan de var "sändningar" än vad de gör nu när de är en lista.

    Prioriterade ljudformat
    Vi koncentrerade oss på sändningarna och undersökte vilka övriga skillnader som finns mellan Ekot och "lokala nyheter som de såg ut för drygt ett år sedan" å ena sidan och de nyhetstjänster som fungerar (exempelvis Kulturnytt och Nyheter från Vetenskapsredaktionen) å andra sidan. Alltså den skillnad vi har försökt förstå under två år, utan att lyckas.

    Men denna gång insåg vi att det finns en teknisk skillnad! Ekot (och de lokala nyheterna tidigare) levererar ljudet i två format, MP3 och AAC där AAC är "prioriterat", det vill säga det format som i första hand används. För de nyheter som inte har haft problem, har MP3 varit prioriterat format (eller enda format).

    Så, trots att både Sonos och Google assistent "var för sig" klarar av formatet AAC, testade vi att "strypa" Ekots AAC-flöde så att vi endast ger er MP3 - och då fungerade Ekot i Sonos!

    Nyhetslistor eller sändningar?
    Vi undersöker lite olika spår för att lösa problemet med våra nyhetslistor Toppnyheter, Radiosporten och lokala nyheterDessa finns idag inte i MP3-format utan endast som AAC. Däremot finns Radiosportens nyhetssändningar och vissa lokala nyhetssändningar som MP3. Att övergå till att ge sändningarna och då "strypa" de lokala AAC-flödena skulle troligen fungera - men det skulle betyda att alla som använder Googles nyhetstjänst skulle få "utklippta fm-sändningar", istället för de nyhetslistor vi (och många lyssnare) tycker är ett bättre format för digital lyssning.

    En sådan försämring skulle alltså påverka även lyssnare som inte har problem att lyssna på Toppnyheter i Googles nyhetstjänst (exempelvis lyssnare med Googles egna enheter, Lenovo, Harman Kardon eller mobilappar). Och det skulle inte påverka Toppnyheter som är en nyhetslista från Ekot.

    Nyhetslistor i AAC eller i MP3
    Det bästa vore om det finns något vi kan göra för att listorna ska fungera bättre hos er. Vi vet ju att våra Toppnyheter fungerat en period hos några lyssnare (Olof, Simon och Daniel K) med Google på Sonos, så ljuden fungerar i grunden, men kodas inte av korrekt. Nu när vi har ringat in problemet bättre, kan vi testa olika varianter av hur vi levererar ljuden och självfallet vill vi lösa problemet så smidigt vi kan.

    En potentiell lösning vore om det går att (till en rimlig kostnad) ge Google assistenten spellistorna i MP3-format. Rent tekniskt är det möjligt att koda om ljuden, men hur skulle det i så fall ske - och löser vi problemet? Det kan finnas fler faktorer än ljudformatet som gör att nyhetslistor fungerar dåligt, så innan vi börjar ändra på saker behöver vi testa om ett formatbyte i sig verkligen löser problemet!

    Det enklaste sättet att ge nyheterna i MP3-format skulle vara att "bara" koda om de nyhetslistor som redan skapas. Det skulle dock innebära att vi komprimerar ett ljud som redan är komprimerat, vilket försämrar ljudkvaliteten drastiskt för alla som lyssnar via Googles nyhetstjänst. Det vill säga lite av samma dilemma som att byta från nyhetslista till sändning. Ni som inte kan lyssna alls idag skulle få en oändlig förbättring, medan alla andra får en stor försämring.

    En annan tänkbar lösning vore att skapa en MP3-version av nyhetslistorna i samma skede som vi kodar AAC-ljuden. Den lösningen skulle ge bättre ljud än att omkoda i två steg, men kräver stora förändringar i systemen och skulle därmed bli dyrt och ta längre tid att genomföra.

    Så, vi har en del att testa och fundera kring, men nu rör det sig mer om att hitta en bra lösning, inte att förstå vad det är som händer.

    Som sagt - om Ekot inte fungerar hos er vill vi veta det, för i våra testenheter fungerar det nu! Vi är väldigt glada över att vi äntligen ringat in problemet - och vi beklagar att det tog så lång tid.
    Annika Webbmaster
  • Fantastiskt att ni äntligen hittat problemet! Heja! 😃
  • Jag kan bekräfta att Ekot fungerar nu i Sonos för mig, när jag frågar assistenten efter dom senaste nyheterna. Tack så mycket för allt arbete ni har lagt ner på detta!

    Jag prövade "tala med Sveriges Radio", men detta fungerade fortfarande inte, tyvärr, jag får fortfarande meddelandet att "det inte stöds på den här enheten".
  • Jag prövade "tala med Sveriges Radio", men detta fungerade fortfarande inte, tyvärr, jag får fortfarande meddelandet att "det inte stöds på den här enheten".
    Bra att du påminner om detta. Rubriken jag valde på denna sida är:
    Sveriges Radio med Google Assistent på Sonos: flera problem

    Nyhetstjänsten var/är det problem som vi har ansett varit mest frustrerande, i och med att vi inte förstod det och både vi själva och lyssnare, med rätta visade det sig, ansåg att det till stor del ligger hos oss på Sveriges Radio.

    Det finns tyvärr fler problem:

    "Prata med Sveriges Radio" stöds inte på enheten
    Det tristaste av dessa är att Sonos inte har stöd för vår Google-tjänst. Google Assistenten på Sonos är tyvärr begränsad, och kan endast spela upp strömmat ljud från "ett grundutbud" (som Spotify och Tunein). Exempelvis Aftonbladets tjänst har samma problem. Försöker ni spela upp deras poddar, får ni höra "Aftonbladet stöds tyvärr inte på den här enheten".

    Bose har samma problem. För många Lenovo-enheter (dock inte alla) finns det en lite annan variant. Det går att prata med Sveriges Radio - och allt verkar fungera fint, tills ett ljud ska spelas upp. Då blir det tystnad (alltså likt hur det är med lokala nyheter, Radiosporten och Toppnyheter och tills nyligen var med Ekot hos er). Om det är en förbättring (enheten når tjänsten) eller en försämring (enheten känner inte av att stöd saknas) vet jag inte.

    Gemensamt för Sonos, Bose och Lenovo är att de har inbyggd Google assistent, men inte är tillverkade av Google. Det finns dock andra "icke Google-enheter" där vår tjänst fungerar utan problem, exempelvis Harman Kardon och en del Lenvo-enheter, så det är ingen generell begränsning från Googles sida, utan mer en fråga om hur Google-assistenten är byggd. Jag vet inte om stödet för tredjeparts-tjänster som spelar upp poddar, musik eller ljudböcker kommer att förbättras inom en överskådlig framtid, men vi hoppas förstås.

    Dessutom försöker vi få samma typ av "särbehandling" som de stora ljudtjänsterna från Googles håll, vilket skulle vara ett annat sätt att lösa problemet. Det är fullt rimligt, för de lyssnare som har svenskspråkig Google assistent ser Sveriges Radio som en viktig tjänst. (Hur det går med dessa försök, vet jag tyvärr inte.)

    Våra kanaler via Tunein
    Att spela upp Sveriges Radios kanaler från Tunein går däremot, men sedan ett försommaren 2021 har det uppstått problem att nå kanaler runt om i världen på Tunein i Googles tjänster. Det felet kvarstår i delvis, men de flesta lyssnare verkar nu ha hittat olika "sätt att be om en kanal" som Google förstår.

    (Ett tips är att be om frekvensen, vilket kan göra det enklare för Tunein att hitta en viss kanal. Ett annat är att lägga till att ni vill att kanalen spelas upp från Tunein.)

    Poddar och program
    För att lyssna på våra poddar och program, hänvisar vi i vanliga fall till tjänsten "prata med Sveriges Radio", men i och med att den inte fungerar hos er, har vi utforskat alternativ, som tyvärr inte fungerar för alla.

    Med engelskspråkigt Google går det att lyssna på podcasts genom både Google Podcasts och Spotify, och våra lyssnare bekräftar att Sveriges Radios poddar fungerar då. Elias skrev redan i januari att det även går att ställa in så att Googles assistent är tvåspråkig. Med engelska (US) som första språk, får han tillgång till fler tjänster, som möjlighet att ställa alarm med radio/musik  och att höra poddar. (Elias har inte Sonos utan en Lenovo Smart Clock, som även i detta avseende har begränsningar som liknar Sonos, men kanske inte fungerar exakt likadant.)

    På sikt tror jag att poddar kommer att fungera även med svensk Google assistent, Information om "vad man ska säga för att spela poddar" har funnits ute på Googles sidor länge (med en anmärkning om att tillgång till tjänsten varierar beroende på land, region och språk) men vi vet inte när tjänsten släpps på svenska.

    Lyssna utan röststyrning: Vår tjänst i Sonos-app och andra varianter
    Andra alternativ är att använda vår Sonostjänst och spela upp ljudet direkt i Sonos-enheten. Den metoden kanske inte alla känner till? Jag pratade i veckan med kollega som hade problem att casta från appen Sveriges Radio Play till Sonos, och hon hade helt missat att vår "musiktjänst" (som kallas så även om du främst lyssnar på talat innehåll) i Sonos-app. Eftersom den gått under hennes radar, så misstänker jag att även lyssnare har svårt att hitta den!

    Så, väl bekomme:
    Lyssna på Sveriges Radio på din Sonos-högtalare.

    Därutöver finns det möjlighet att skicka ljudet via Airplay och en del andra metoder - fråga vid behov!

    Annan röst-tjänst: Alexa
    Det går att få Sonos att fungera ihop med Alexa, men dels finns tjänsten fortfarande inte på svenska och dels kräver den att ni har en Amazon-enhet (om jag förstått saken rätt):
    Installera en enhet med Amazon Alexa för att styra Sonos

    Vi har en Alexa-tjänst och den fungerar bra även på Sonos:
    Uppdaterad tjänst med nyheter i fokus

     Jag hoppas att jag fick med det viktigaste om Sveriges Radio på Sonos nu!
    Annika Webbmaster