Siri i iPhone och i Apples smarta högtalare

Ni har idag stöd för Googles smarta högtalare. När kommer ni att ge samma stöd till Apples system med Siri?

Kommentarer

  • Hej!
    Du kan starta kanaler och de senaste avsnitten av våra program genom Siris röststyrning på iPhone. Däremot fungerar Siri inte på Apples smarta högtalare Homepod / Homepod mini.

    Jag har inte hunnit undersöka det särskilt väl, men tror att man måste vara partner till Apple för att "släppas in" i Homepod. Våra röststyrda tjänster för Google Assistant och Amazon Alexa, har vi utvecklat utan något formellt samarbete med Google eller Amazon. I vilken mån detta är ett hinder, kan jag inte bedöma, men hoppas att Tomas Granryd, chef för "Sveriges Radios digitala partnerskap", kan hjälpa mig att svara. Vi på supporten har regelbundna avstämningar med Tomas och vid nästa tillfälle hör jag med honom!

    Vi återkommer i detta ämne!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har nu pratat med Tomas Granryd, chef över Sveriges Radios digitala partnerskap, som hälsar att vi absolut har ambitionen att finnas med i Homepod och Homepod mini.

    Han bekräftade min bild av att det är svårare att få vårt innehåll att fungera i Apples högtalare än vad det (hittills) har varit i Amazons Alexa och i Googles röststyrda högtalare. På de senare finns det en "virtuell appvärld", en digital miljö där vi har kunnat erbjuda vårt innehåll genom att helt enkelt bygga tjänster efter de specifikationer som Amazon respektive Google har försett oss med. Så ser det tydligen inte riktigt ut hos Apple.

    Bäst stöd i Homepod har Apples egna appar Musik respektive Podcaster, genom vilka det förhoppningsvis kan gå att spela upp delar av vårt innehåll, se här:
    Spela upp ljud på HomePod med en iOS- eller iPadOS-enhet
    Annika Webbmaster
  • I sammanhanget är det värt att nämna att det går utmärkt att be Siri på iPhone, iPad eller HomePod att spela en kanal som P1 genom att säga "Hej Siri, spela P1". Det går bra; synkroniseras dock inte mellan olika HomePods automatiskt utan vill man spela upp samtidigt i olika högtalare är uppspelning i en telefon eller padda, sänt via AirPlay till flera högtalare, rätt lösning.
  • Tack för denna feedback!

    Jag skrev tidigare:
    Bäst stöd i Homepod har Apples egna appar Musik respektive Podcaster, genom vilka det förhoppningsvis kan gå att spela upp delar av vårt innehåll, se här:
    Spela upp ljud på HomePod med en iOS- eller iPadOS-enhet
    Det är vad som skedde här. När du bad Siri att spela P1, så spelades kanalen upp genom Apple-appen Musik. (Det har åtminstone fungerat så med alla kanaler vi testade för ett par veckor sedan.)

    Poddar fungerar delvis. Om du ber Siri att spela Sommar & Vinter så bör du höra det senaste avsnittet av Sommar & Vinter i P1 via Podcaster. Hur möjligheten är att lyssna på andra avsnitt än just det senaste, vet jag inte, man jag hoppas att det snart går.

    Spela Nyheter ska ge senaste Ekot (de långa nyhetssändningarna), även då från Podcaster.

    Tack för påminnelsen om att Airplay löser problemet att spela på en högtalargrupp. Airplay ger även möjlighet att spela upp innehåll från Sveriges Radio Play som inte är en kanal eller senaste avsnittet av en podd, som musikprogram, Ekots Toppnyheter eller ett äldre avsnitt av en podd.
    Annika Webbmaster