Chromecast-problem: Ingen media har valts

Följande händer i SR Play, på min iPhone, då jag väljer att skicka ljudet till min Chromecast:

  1. Istället för att casta säger Chromecast-statusen (den visas då jag väljer den aktiva Chromecast-symbolen): "Ingen media har valts", se bifogad skärmbild 1. Detta händer inte särskilt ofta, men det finns ett läge där det garanterat händer, varje gång, och det är på fliken "Min sida", i kolumnen "Min lista", då man startar en podd direkt från listan utan att gå in på poddbeskrivningen(skärmbild 2): då fungerar inte chromecasting, och statusen säger att ingen media valts. Men om man istället först öppnar poddbeskrivningen och väljer spela-knappen på den sidan, så fungerar chromecasting vanligtvis(skärmbild 3).

  2. Men det finns ett särskilt problem då Chromecast-statusen säger: "Ingen media har valts", och det är att om man i det läget försöker att starta en annan podd i SR Play, oavsett var man gör det, så misslyckas det också väldigt ofta: man måste först sluta casta innan man försöker casta en annan, och man måste till och med sluta casta i den podd och på den sida där problemet uppstod: om man väljer "Sluta casta" någon annanstans så är det inte säkert att det räcker.

  3. Problemet med "Ingen media har valts" kan ibland vara svårt att bli av med överhuvudtaget, men genom att stoppa casting och byta podd två-tre gånger brukar chromecasting spontant börja fungera igen.

  4. Idag gick det inte att bli av med "Ingen media har valts" vad jag än gjorde, så jag försökte lyssna lokalt på min iPhone istället, men ingen podcast fungerade, de gick inte ens att starta. Jag har inte sett det problemet tidigare, och det hjälpte inte att tvångsavsluta SR Play-appen, starta om den och försöka spela en annan podcast (utan att casta den). Då använde jag Google Home-appen för att starta om Chromecast-enheten (och jag kunde se att enheten, ansluten till min TV, startade om som den skulle): men problemet kvarstod. Först flera minuter efter att Chromecast-enheten startat om började podcasterna spontant gå att spela upp lokalt igen (annars hade nästa steg varit att starta om min iPhone).

Hälsningar, Anders

Kommentarer

  • Tack för en ambitiös kartläggning som bekräftar den bild vi har, nämligen att våra största castingproblem beror på att våra appar "pratar men inte lyssnar". Appen berättar för högtalaren/TV:n vad den ska spela upp, men tar emot något svar om hur det går. Att spela ett ensamt avsnitt eller en direktsänd kanal fungerar rätt bra. Avsnitten syns inte i appens lyssningshistorik, men för de flesta lyssnare är det inget problem.

    Däremot blir det stora problem vid åtminstone två scenarier:
    1. Om det blir ett avbrott så att castingen startar om, återupptas inte uppspelningen i rätt position, utan från början (eller från den position du var vid när du började casta).
    2. I spellistor där ett avsnitt ska följa på nästa automatiskt, spelas endast det första avsnittet.
    När du startar ett avsnitt direkt från Min lista är det en sådan spellista - och du får problem. När du istället startar från avsnittets egen sida, är det inte en spellista.
    Idag gick det inte att bli av med "Ingen media har valts" vad jag än gjorde, så jag försökte lyssna lokalt på min iPhone istället, men ingen podcast fungerade, de gick inte ens att starta.
    Om detta uppstår igen, så testa att inte spela en podcast. Smit istället emellan med några sekunders direktlyssning på en kanal. Jag lovar inte att det hjälper, men tror att det kan få felet att släppa.

    De här problemen har funnits länge, men har den senaste tiden blivit tydligare eftersom vi har gjort en del gränssnittsförändringar som gör att fler lyssnare startar en spelkö idag. Dessutom kommer problemet troligen att drabba fler lyssnare framöver, eftersom vår röststyrda Google-tjänst försvinner i juni. Castingen kommer då att bli det enklaste sättet att ta del av en del av vårt innehåll för en grupp lyssnare som tidigare har använt röststyrning.

    Att lösa de problem du beskriver är därför något vi borde prioritera! Jag pratade nyss med den kollega som ytterst avgör i vilken ordning vi skall utveckla vad. Jag hade tänkt framföra dessa argument, men innan jag hann så långt, visade han mig utvecklingsteamens "roadmap", där castingförbättringar ingår. Utvecklarna hade alltså redan tänkt i samma banor! Detta kommer alltså förhoppningsvis att bli bättre inom en relativt nära framtid.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster
  • Tack för utförligt svar och tack för tipsen. 🙏👍

    Jag har ett tips när det gäller AirPlay: då spelaren automatiskt växlar till nästa avsnitt men inte startar uppspelningen fast den står i spela-läge, så är det snabbaste sättet att få igång den att manuellt först välja paus, och därefter välja spela igen.

    Jag kan tillägga att jag skickat en rapport (mer allmänt hållen, inte specifikt SR play) på engelska till feedback för Chromecast.

    Med vänliga hälsningar,
    Anders
    Anders Brandén
  • då spelaren automatiskt växlar till nästa avsnitt men inte startar uppspelningen fast den står i spela-läge, så är det snabbaste sättet att få igång den att manuellt först välja paus, och därefter välja spela igen.
    Bra tips - tack!
    Annika Webbmaster