Få Google-högtalaren att spela din kanal

När jag säger "Hej Google, spela P1", så funkar det via Tunein, Likaså P2 och P3. Dock ej med P4 eller P4 Dalarna. Hur får jag Google att förstå vad jag vill höra?
Monica

Kommentarer

  • Hej Monica!
    Bra att det fungerar rent tekniskt. Nu ska du få Googles assistent att förstå vilken kanal du vill höra! Testa att be om frekvensen, vilket Google skriver om här. Testa med 100,2, som P4 Dalarna sänder på i Falun (som räknas som huvudort här):
    Hej Google, spela 100,2
    Jag vet att det ska fungera, men inte hur. I Malung sänds exempelvis P4 Dalarna på 95,9 MHz. Är det den frekvensen du ska be om i Malung, eller är det fortfarande Faluns frekvens? Och hur säger du om du inte ens befinner dig i Dalarna? Då kanske du behöver förtydliga:
    Hej Google, spela 100,2 Falun
    Frekvenser hittar du i Teracoms frekvenstabell.

    Återkom gärna och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Många många TACK för all hjälp och för att du kunnat leda mig rätt! Jag får nu in P4 Dalarna genom att göra som du skrev. Fick kolla i frekvenstabellen för att hitta det som passade mig bäst "Hej Google, spela 101,3"

    P1, P2 och P3 får jag in genom att begära respektive kanal. Är det alltså så här jag ska göra efter 13 juni - gå via Tunein?
    Monica
  • Bra jobbat!
    Är det alltså så här jag ska göra efter 13 juni - gå via Tunein?
    Gör så! Om det blir några problem, så vet du hur du når supporten ...
    Annika Webbmaster
  • Utmärkt support med tydliga och snabba svar. Kan varmt rekommendera er!
    TACK igen!
    Monica
  • Hej!
    Ett alternativ som brukar funka för mig när TuneIn krånglar med Sveriges Radios kanaler, är att lägga till SR före kanalnamnet. T ex "Hej Google, spela SR P4 Uppland".
    Magnus
  • Tack för det tipset, Magnus!

    Ett annat tips kommer från Christer, som hade problem med P4 Jämtland tills han lade till "på Tunein" i frasen:
    Det verkar fungera om man säger spela P4 Jämtland på Tunein.
    Ett tredje tips är att skapa en Google-rutin, vilket hjälpte Göran som inte kunde starta P1:
    Provade att skapa en rutin som gjorde detta:
    "Play 96.4 P1 on Tunein"
    Med utlösaren "P1", funkade det. Sedan funkade även "Hey Google spela P1". Kanske lärde sej hubben hitta rätt?
    Skapa och hantera rutiner i Google Home-appen
    Annika Webbmaster
  • Toppen! Tack för All support. Min 80 åriga mamma var orolig att radion skall sluta att fungera. Nu har vi testat och P4 Dalarna fungerar genom
    Hej Google Spela 101,3
    Allt fungerar perfekt.
    Anna-Karin Brandt
  • Så bra att du hittade hit - och att det fungerar även hos din mamma!
    Annika Webbmaster
  • När jag säger till min Google Nest: "Hej Google, prata med Sveriges Radio" får jag till svar: "I'm sorry, I didn't understand."
    Hur får jag in SR på min Nest?
    Gregor Shapiro
  • Hej Gregor!
    Tjänsten "prata med Sveriges Radio" försvinner den 13 juni. Du kan då lyssna på en kanal genom att hoppa över "prata med Sveriges Radio" och istället säga:
    Hej Google, spela P2 (eller den kanal du vill höra)

    Om det inte fungerar så återkom!
    Annika Webbmaster
  • Vilken frekvens ska jag säga för p4 Jämtland?  "Spela 100.4" funkar inte.  Funkar bilens tror ni?
    Anne
  • Hej Anne!
    Bilens frekvens bör fungera, men eftersom fler lyssnare har problem med frekvensen för just P4 Jämtland blir jag nyfiken. En sändarmast för kanalen ligger utanför Jämtlands län, i Ånge (Västernorrlands län), där P4 Jämtland sänds på 94,5 MHz. Om du bor i södra delen av Jämtland, kanske det är "din frekvens"? Frekvensen saknas på Teracoms "Jämtlands-sida" men syns på deras sida för Västernorrlands län.

    Annars finns det fler trick! Testa dig fram så ska väl något av dem få Google att förstå dig ...
    • a) Lägg till SR innan kanalen:
      Hej Google, spela SR P4 Jämtland
    • b) Lägg till "från Tunein" efter kanalen:
      Hej Google, spela P4 Jämtland från Tunein
    Återkom annars och berätta var i Jämtland du är, så hjälper jag dig att lista ut vilken frekvens som gäller!
    Annika Webbmaster
  • Hurra. Alternativ b funkar nu.

    Tusen tack
    Anne
  • Äntligen. Att något som har varit så lätt kan bli så svårt!
    Annika Webbmaster
  • Jag får fortfarande inte min Google Nest att förstå svenska eller spela Sveriges Radio. Måste högtalaren varit köpt i Sverige?
    Gregor Shapiro
  • Nej, men du behöver ställa in språk i Google Assistenten så här:
    Ändra språk eller använda flera språk (Google)

    Apropå flera språk, så ska kanaler och nyheter fungera med svenska som valt språk, men om ni vill kunna lyssna på poddar, alltså program i efterhand, så behöver ni ha engelska valt. Det räcker dock med att lägga in engelska som ett extra språk, så "låser man upp" poddfunktionen, som då funkar även när ni pratar svenska med Google.

    Här kan ni läsa mer om detta, där lyssnaren Magnus har lagt ned tid på att testa hur man gör:
    Spela poddar i Google Nest
    Annika Webbmaster
  • Ok, men jag kommer alltså inte kunna be Google att spela upp det senaste avsnittet av Medierna eller Spanarna?
    Eric Lindesvärd
  • Hej Eric!
    Google kan spela upp poddar, vilket både Medierna och Spanarna är. De spelas då upp via antingen Spotify eller Google podcasts och det går att styra vilken tjänst som ska vara "poddkälla".

    Här delar andra lyssnare med sig av sina erfarenheter kring detta:
    Spela poddar i Googles högtalare

    Podd-funktionen saknas i svenskspråkig Google assistent, men om du ställer in två språk, engelska + svenska, så "låser du upp" funktionen och Google kan spela poddar även när du pratar svenska.
    Annika Webbmaster
  • Har gått igenom forumet,
    Men inte en rad om hur komma åt era enskilda program i efterhand ex vis europapoden usapodden det politiska spelet spanarna på minuten hela forumet belyser hur lyssna på tablåradio vilket för mig inte känns helt aktuellt om det vore det jag sökte hade jag införskaffat en radio tablå radio tv är väl inte det de flesta aktuella
    tack på förhand
    Peter Ringman
  • Hej
    hur bär man sig åt för att spela P4 plus med röstkommando?
    Erik
  • Hej och välkomna hit!

    Peter:
    Här hittar du mer information:
    Spela poddar i Googles högtalare

    Metoden fungerar ännu inte med Google assistent på svenska, men om du ställer in två språk, engelska + svenska, så kan du få assistenten att spela våra poddar även när du pratar svenska.

    Erik:
    Testa att säga:
    Hej Google, spela P4 Plus
    Om det inte fungerar, så kan något av följande alternativ göra susen:
    Hej Google, spela P4 Plus från Tunein
    Eller:
    Hej Google, spela SR P4 Plus
    Annika Webbmaster
  • Följande fras funkar för mej ”Hej Googel spela 102,8 P4 Örebro ” testa detta efter 13/6
    Ola
  • Tack för det tipset!

    Det verkar som om en del kanaler är svårare att förstå än andra. Thomas har problem att starta P4 Västmanland (med frekvensen 100,5 MHz i hela länet). Han har testat det mesta, så om ni har tips på hur ni säger för att starta den kanalen, får ni gärna hjälpa oss att hjälpa Thomas!
    Annika Webbmaster
  • Ett tips är att i Google home appen skapa en automatisering. Döp den till "radio Västmanland" skriv in i automatiseringen "spela 100,5 P4 Västmanland på (namnet på högtalaren eller gruppen)" prova sedan "Hej Google radio Västmanland"
    Ola
  • Jag kan inte lyssna på någon radiokanal alls sedan i går. Det håller en stund sedan avbryts anslutningen. Helt värdelöst eftersom jag skaffade google hub just för att kunna lyssna på radio. Jag hittar ingen förklaring någonstans på vad som kan ha hänt. Däremot har jag läst att fler har samma problem. Men frågan är, var ligger felet någonstans och vem äger lösningen på det?
    Carl Fredrik Wallin
  • Hej Carl Fredrik!

    Fungerar det att lyssna på kanaler som inte är SR-kanaler eller uppstår problemet oavsett vad du försöker lyssna på?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej, med vilket röstkommando startar jag Lunchekot i min Google nest? Jag bor i Kanada så om jag säger "spel upp nyheter" startar Nest de lokala nyheterna och inte de svenska.
    Filip
  • Hej Filip!

    Problem är att namnet "Lunchekot" inte längre används, se här:
    Var hittar jag Dagens Eko och Ekots nyhetssändningar?
    .
    Säg istället:
    Hej Google, spela Ekot
    Då hör du den senaste av de långa nyhetssändningarna. Den spelas antingen upp från Spotify eller från Google podcasts. Ifall du får något annat innehåll än Ekot, så testa om det fungerar bättre att säga:
    Hej Google, spela Ekot på Spotify
    eller
    Hej Google, spela Ekot på podcasts
    Om den senaste sändningen inte är Ekot klockan 12.30, utan exempelvis Ekot klockan 16.45, så kan du "bläddra bakåt" genom att säga "OK Google spela förra avsnittet".

    Poddar kräver att du har engelskspråkig Google-assistent, eller tvåspråkig med engelska som första språk.

    Här står det mer om hur du lyssnar på program i efterhand. Gå till den sidan om den hjälp jag gav nu inte räcker:
    Spela poddar i Googles högtalare
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag kan inte få in Radio Malmöhus, 102.
    Har fungerat fram tills för någon vecka sedan.
    P1, 2 och 3 fungerar utmärkt.
    Har provat att enbart ange frekvens, namn och både och.
    inget fungerar.
    Var ligger felet?
    tacksam för hjälp
    Tord
    Tord Berglund
  • Hej Tord!
    Fråga efter P4 Malmöhus, som kanalen egentligen heter:
    Hej Google, spela P4 Malmöhus.
    Om det inte går, så lägg till "på Tunein" mot slutet av frasen.
    Annika Webbmaster
  • Efter Googles avveckling av kommandot 'Sveriges Radio' så har jag lyckats lyssna på P2 Klassisk musik via Tune in med kommandot 'Spela 96,2 Stockholm'. Nu verkar det ha slutat fungera och istället kommer P2 Språk & Musik med nyheter på samiska på morgonen etc. Är det någon annan som märkt det och vad kan man göra åt det?
    Lars Wiborg
  • Hej
    När jag säger ”hej google spela radio p3, eller p3” så har högtalaren börjat spela en Spansk kanal p3.  Har försökt att säg 98,6 men inget funkar. Även gjort olika rutiner utan att det fungerar.
    Staffan Olsson
  • Hej Lars!

    Du är inte ensam om detta problem! Jag är i kontakt med TuneIn och har förklarat problemet som våra användare upplever med P2-eländet. Förhoppningsvis kan TuneIn få ordning på detta så att ni snart kan nå rätt kanal igen. Problemet verkar uppstå när man har svenska som valt språk i enheten, när man byter till exempelvis engelska och ber Google spela P2 så spelas rätt kanal upp.

    Staffan,

    Hej! Märkligt att en spansk kanal spelas upp när du ber Google om P3! Detta fel lyckas jag inte återskapa när jag själv testar att prata med Google. Har du svenska som språk i enheten?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har svenska
    Detta problem började för flera månader sedan. Det har fungerat bra i flera år tidigare
    Med vänlig hälsning, Staffan
    Staffan Olsson
  • Förstår. Om du säger:

    "Hej Google, spela P3 på TuneIn", fungerar det då eller blir det ändå en spansk kanal som spelas upp?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Då säger google så här ”Antingen inte tillgänglig eller så går den inte att spela upp just nu”
    Ibland kan det hända även när jag väljer p3 via appens genväg.

    vi har alltid sagt ”hej google p3” så har det fungerat
    Lyssna på klippet jag skickat

    Staffan Olsson
  • Hej igen Staffan!

    Oj, det var märkligt! Bra att du kunde skicka med ett ljudklipp som bekräftar att något går galet i kommunikationen. Det konstiga är att när jag repeterar exakt samma fras till Google, så spelar den upp rätt P3 och inte den spanska.

    Är det bara P3 som blir fel, eller upplever du liknande bekymmer när du ber Google spela upp andra kanaler?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Lyssnar mest på p3
    Men p4 örebro ville den inte lyssna på. Säger att
    ”Här är de senaste nyheterna mellan 15-18”. Tystnad…det var allt för den här gången
    Staffan Olsson
  • Ok! Vad är det för typ av högtalare (märke och modell) som du använder rösttjänsten på? Återkom gärna med den informationen så ska jag se om jag kan hitta något på nätet som möjligen kan hjälpa oss i felsökningen. Jättemärkligt beteende som sagt, men det här ska vi försöka få ordning på.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har Sonos gen 2 och arc
    Staffan Olsson
  • Tack. Jag gissar att du har testat att starta om högtalaren genom att dra ut sladden och sedan försökt igen? Jag har problem att sätta fingret på vad problemet kan bero på här. En sak du skulle kunna testa är att fabriksåterställa högtalaren och sedan aktivera den igen, för att se om det blir någon skillnad. I nuläget har jag dessvärre inget bättre tips att dela med mig av, men jag ska fortsätta leta runt på nätet och se om jag kan hitta något som kan hjälpa oss framåt.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har gjort allt detta🥺
    Staffan Olsson
  • Hej igen!

    Jag hittade en tråd i Sonos forum som bekräftar att du inte är ensam om detta problem:
    TuneIn plays wrong radio station | Sonos Community

    Problemet verkar ha uppstått för ungefär en månad sedan och även lyssnare i andra länder upplever liknande bekymmer. Men, varje radiokanal har en "hemstad" i TuneIn, en lyssnare i forumet skrev att det för honom fungerar när han säger kanalens hemstad när han pratar med högtalaren. Så testa gärna att säga:

    "Hej Google, spela P3 Stockholm på TuneIn"

    Fungerar det?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Då säger google så här ”Antingen inte tillgänglig eller så går den inte att spela upp just nu
    Staffan Olsson
  • Förstår. Jag såg nu i forumtråden att den svenska lyssnaren (som har exakt samma problem som du) skrev:

    I contacted the Sonos support and got the information that they have a ongoing problem with Sonos playing wrong radio stations on tunein. So it looks like it is only to wait for them to solve the problem. Just hope they found a solution fast.

    Sonos är alltså medvetna om problemet och arbetar på att lösa det. Inte mycket till tröst i nuläget men vi får hålla tummarna att Sonos kan få ordning på detta inom kort!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej
    Att säga "Hej google, spela 100,5 västerås" funkar inte. Då spelas det upp något från youtube. Hade ju tänkt mig p4 Västmanland  ...
    Urban Magnusson
  • En annan lyssnare hade samma problem med P4 Västmanland. För honom fungerade det bra när han istället sa:
    "Hej Google, spela 100,5 på Tunein"

    Hoppas att det hjälper även dig! Hör av dig annars, så får vi klura ut vad du ska säga för att det ska bli rätt.
    Annika Webbmaster
  • Staffan, hur har det gått?
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Nu har jag provat och hör o häpna, det verkar fungera!
    Urban Magnusson
  • Hej
    Det är p3 som inte fungerar för mig.
    ​Se tidigare tråd…

    Med vänlig hälsning, Staffan
    Staffan Olsson
  • Hej Annika
    Tack för hjälpen
    Urban Magnusson
  • Urban:
    Så fint att det löste sig!

    Staffan:
    Det blev lite otydligt. Tipset om P4 Västmanland var till Urban, och jag visste att dina problem gäller P3 röststyrt på Sonos. Det framgår klart av det du skrivit. Min kollega Ted har också gjort en "semesteröverlämning" där han skrivit en del om Sonos-problemet.

    Du har inte skrivit var du bor, men i och med att P4 Örebro är "din P4-kanal" gissar jag att du bor i Örebro län. Där är P3:s frekvens 99,6 MHz (se frekvenstabellerna hos Teracom), så testa att säga:
    Hej Google, spela 99,6
    Om det inte fungerar så testa med tillägget "på Tunein" på slutet.

    Det finns fler sätt att spela upp vårt innehåll på Sonos. Ett bra är att använda vår egen tjänst i Sonos-appen:
    Lyssna på Sveriges Radio på din Sonos-högtalare

    Den tjänsten har vi haft i många år, men eftersom många med Sonos inte har hört talas om tjänsten passar jag på att tipsa om den till er Sonos-användare som idag lyssnar via andra tekniker.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Staffan, hur går det med P3 på Sonos om du frågar efter 99,6?

    Om det inte fungerar, så berätta var du befinner dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Lyssna på i spelning.
    Denna melodi går i loop hela tiden
    Staffan Olsson
  • Tack!

    Uppenbarligen tolkar Tunein detta som att du vill lyssna på P3, så kommandot i sig fungerar, men sedan lyckas Sonos-enheten inte spela den ström du får från Tunein. Det skulle kunna bero på att du får P3-strömmen i ett ljudformat, aac, som Sonos inte har fullt stöd för, medan du får ett annat ljudformat, mp3, för de kanaler där det inte blir samma problem.

    Ljudslingan kommer inte från oss på Sveriges Radio, men jag vet inte säkert ifall ljudet kommer från Sonos, Tunein eller från Google. (Gissar dock att det är från Sonos och en slinga som ska visa att förbindelsen fungerar men att något är fel.)

    Har du hört denna slinga tidigare, vid något av de andra försöken?

    Du har testat det mesta, men testa ytterligare en variant:
    Hej Google, spela SR P3 på Tunein
    Blir det den spanska kanalen, slingan, helt tyst eller rent av vår kanal P3?

    Har du testat om du kan starta P3 genom vår tjänst i Sonos-appen (alltså inte röststyrt)?
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Här är resultatet.

    Förut räckte det med att säga, hej google p3
    Staffan Olsson
  • Tack, så trist!

    Hur var det, hade du hört den där loopade ljudslingan vid något av dina tidigare försök?

    Annika Webbmaster
  • En annan fråga, Staffan:
    Hur fungerar andra kanaler från Sveriges Radio? Kan du lyssna på t ex P1 eller P4 Plus via röststyrning? Eller på P4 Örebro om du säger:
    Hej Google, spela 102,8 på Tunein
    Vid det förra testet med P4 Örebro försökte Google spela upp dina lokala nyheter. Detta går tyvärr inte i Sonos, vilket är ett problem vi känner till:
    Tjänsten hittar nyheterna, men spelar upp tystnad.
    Sveriges Radio med Google Assistent på Sonos: flera problem
    Annika Webbmaster
  • Jag har haft loopen i flera dagar.

    P1 fungerar
    P4 fungerar inte. ” Hej Google, spela 102,8 på Tunein”
    Spelar västernorrland, cityradio östra värmland, jag hittar tyvärr inte vad du frågar efter
    Staffan Olsson
  • Bra att P1 fungerar, så att vi vet att problemet inte drabbar alla våra kanaler!

    I en tråd om detta problem på Sonos sidor har signaturen 106rallye skrivit om ett sätt att komma runt problemet:
    I personally use the other work around, by making Radio 2 my favorite station on Google and asking Google to play 'my favorite station'.
    Jag hittar tyvärr ingen beskrivning för hur man ställer in favoritkanal, eller ens om detta går att göra på svenskspråkig Google assistent - men det kanske det finns någon lyssnare som vet?
    Annika Webbmaster
  • Problemet ligger hos Tunein. Deras servrar klarar inte den belastningen när Googel tog och ändrade och togbort funktionaliteten att gå direct till SR. och SR är inte endsamma och detta så belastningen har gått i taket på Tunein .Ska prova Alexa om det funkar så ska Jag bränna Next högtalare borde få lite efekt på Google.med en video på ett Next bål. 😉
    Ola
  • Hej Ola!

    Att bränna högtalare som en symbolhandling tror jag inte påverkar Google nämnvärt. Om något så blir det ju en högtalare färre på begagnatmarknaden, så att Google får sälja fler nya enheter (men även det är ju extremt marginellt). Även om det skulle påverka Google, så kanske felet (som du skriver) ligger hos Tunein, så det är väl bättre att hitta sätt att påverka dem?

    Framförallt är Nest-bål ett alldeles onödigt bidrag till teknikskrot-berget, så jag avråder av miljöskäl och vill hellre hjälpa dig att få din Nest att funka! Har du alltså fått problem igen? Vilken eller vilka kanaler är det som trilskas? Sedan när?

    Du ju tidigare tipsat om att skapa en automatisering samt skrivit att du fick det att fungera med frasen:
    Hej Googel spela 102,8 P4 Örebro
    Fungerar detta inte längre?
    Annika Webbmaster
  • Hej, det fungerar fortfarande inte att få google home att spela upp valfri p4 kanal 22 aug 2023.
    Allt går via TuneIn av någon märklig anledning och TuneIn fungerar inte via google home högtalaren.

    Finns det någon uppdatering som kan laddas ner till högtalaren och hur uppdaterar ja den isådana fall?

    Hur går det med samtalen mellan SR och googlevnär det gäller streama radiokanaler via google home?

    Känns som google inte är intresserade av att få sina smarta högtalare att fungera när det gäller just streamad radio, vad beror det på?

    Tacksam förbuppdaterade svar.
    /Raffe
    Raffe
  • Hej Raffe!

    Är det enbart P4 som du inte kan lyssna på i högtalaren eller har du även problem att lyssna på våra övriga kanaler? Vad säger rösttjänsten när du ber den spela upp P4? Återkom gärna och berätta vilket märke och modell du har på högtalaren, så ska jag undersöka lite på mitt håll.

    Uppfattningen jag har fått, som inte är insatt i diskussionerna mellan Sveriges Radio och Google, är att SR är en för liten aktör i sammanhanget och således inte prioriteras hos Google. Min kollega Annika skrev lite om detta i en annan tråd här i forumet.
    Google vet sedan länge att vi vill komma in i den "inre krets" som det går att lyssna på utan att gå omvägen över Tunein (eller liknande tjänster), men än så länge är vi inte med där.
    Så jag vet dessvärre inte hur eventuella diskussioner går, men det är så klart extremt tråkigt att våra lyssnare drabbas. Vi hoppas självklart på en lösning vad det lider, men i nuläget har vi tyvärr inga nyheter eller uppdateringar kring vad som kommer att ske längre fram.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej
    För mig funkar det att säga
    "Hej google, spela 100,5 på tunein"
    (P4 Västmanland)
    Urban Magnusson
  • Hej Urban!

    Tack för informationen! Skönt att du nu får det att fungera med P4 Västmanland.

    Raffe, vilken P4-kanal är det du försöker lyssna på?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen alla!

    Många av er har fått hjälp. Om ni vill slippa få mejl-aviseringar varje gång någon skrivit i forumet, så kan ni gå i på länken "sluta följa detta inlägg" som finns i botten av aviseringsmejlet:

    För er andra vill jag följa upp hur det har gått. Om allt fungerar bra behöver ni inte svara - men ni får förstås gärna göra det. Om inte annat kan det inspirera andra lyssnare att inte ge upp!

    Gregor Shapiro:
    Har du fått din Google Nest att förstå svenska - och att spela Sveriges Radios kanaler?

    Eric Lindesvärd, Peter Ringman och Filip:
    Om ni har problem med poddar fortfarande, så hör av er (gärna i tråden Spela poddar (program) i Googles högtalare där hjälpsamma lyssnare med kunskap om poddarna kan se det enklare).

    Erik:
    Om du inte lyckas starta P4 Plus med rösten, så skriv hit till forumet igen!

    Carl Fredrik Wallin:
    Jag hoppas att dina problem med ideliga avbrott var högst tillfälliga. Om inte, hör av dig!

    Tord Berglund:
    Skriv hit igen om du fortfarande har problem att lyssna på P4 Malmöhus.

    Lars Wiborg:
    Blir det fortfarande fel P2 kanal, så kontaktar vi Tunein på nytt. Hör av dig i så fall!

    Staffan Olsson:
    Jag utgår från att problemet kvarstår med P3 i Sonos. Samma problem har rapporterats in av flera lyssnare här, senast förra veckan.

    Där skrev Sonos att P3 är geografiskt blockerat, vilket kanalen inte ska vara, så vi tar reda på hur begränsningen ser ut och försöker häva den. P3 på Tunein har många svenska användare i utlandet, så om det fanns en geoblockering i Tunein borde vi märka det. Eftersom vi enbart ser felbeskrivningar från er med Google + Sonos + Tunein, så ligger en eventuell begränsning kanske i någon variant av Tunein som just Sonos använder sig av.

    Om du har noterat något som du tror kan hjälpa oss, så hojta till. Du är inte bortglömd!

    Ola:
    Senast du skrev här var du så frustrerad att du ville bränna upp din Google-högtalare. Har du fortfarande problem, så beskriv dessa. Även om det är tråkigt att vår tidigare tjänst har försvunnit, så ska du förstå fortfarande kunna lyssna på våra kanaler!

    Raffe:
    Om du fortfarande har problem att lyssna på en eller flera P4-kanaler, vill vi förstås veta det. Berätta mer, så hjälps vi åt att finna lösningar!

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag har, som jag skrivit tidigare, problem med att lyssna på klassisk musik på morgonen istället för Sameradion. I Stockholm spelar nackasändaren klassisk musik i P2 innan kl 07, på frekvensen 96,2 vilket jag verifierat med vanlig radio.

    Nu på morgonen har jag testat olika kommandon med varierande resultat:
    ====================================================
    Hej Google spela 92,2 =>
    Jag förstår tyvärr inte =>
    Inget spelas

    Hej Google spela 96,2 stockholm =>
    Jag förstår tyvärr inte =>
    Inget spelas

    Hej Google spela 96,2 på tunein =>
    Jag sökte efter 9 6 2 9 men antingen är den inte tillgänglig eller så gick den inte att spela upp just nu =>
    Inget spelas

    Hej Google spela sveriges radio p2 =>
    Streamar sveriges radio från Tunein =>
    Språk och musik spelas (Sameradion)

    Hey google play 96 dot 2 stockholm =>
    Jag sökte efter 9 6 komma 1 men antingen är den inte tillgänglig eller så gick den inte att spela upp just nu =>
    Inget spelas

    Hey google play 96 komma 2 nacka =>
    I looked for 96 komma 2 on nca but it cant be found or isn't available right now =>
    Inget spelas

    Hey google play 96 komma 2 stockholm =>
    Streaming p2 sprak musik from tunein =>
    Språk och musik spelas (Sameradion)

    En hel del blandade resultat med andra ord men det sista borde ha funkat om tune in kopplar frekvens och område rätt.
    Lars Wiborg
  • Hej igen Lars!

    Tack för din utförliga testrapport!

    Tråkigt att Tunein fortfarande inte har fått ordning på problemet. Jag hörde nyss av mig till vår kontakt på Tunein för att höra hur det går med detta ärende, förhoppningsvis får jag återkoppling under dagen.

    I nuläget, så vitt jag vet, är den enda möjligheten att få in rätt P2-kanal att ändra språket i appens inställningar till engelska och sedan säga: "Hey Google, play P2 on Tunein".

    Vi återkommer så fort vi hör något från Tunein!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Du har testat många varianter, Lars, men jag ser ett par enkla som du kanske har testat - men inte nämnt.

    Kanalen du vill lyssna på ("Webb- och Stockholms-P2") heter alltså P2, medan den kanal som du får istället ("FM-P2") heter P2 Språk och musik.

    Jag ser att du har testat att säga Hej Google spela sveriges radio p2, som startade P2 Språk och musik, så det blir förmodligen samma resultat med de fyra varianter jag föreslår - men för sakens skull kan du ju pröva även dessa:
    • spela P2
    • spela P2 på Tunein
    • spela SR P2
    • spela SR P2 på Tunein
    Skillnaden i innehåll märks ju inte mitt på dagen när de båda P2-kanalerna samsänder, men det kanske går att höra om Google svarar "spelar P2" eller "spelar P2 Språk & Musik", tänker jag.
    Annika Webbmaster
  • Jag kom på en sak till, Lars:
    Eftersom Tunein ger dig P2 Språk och musik när du försöker starta P2, kanske det går att starta P2 genom att be om P2 Språk och musik? Alltså att det blivit en förväxling mellan de två kanalerna i någon databas någonstans!
    Annika Webbmaster
  • Ska testa imorgon bitti igen. 😁
    Lars Wiborg
  • Hej Lars!

    Jag har under morgonen suttit och testat lite olika fraser men också diverse justeringar i språkinställningarna. En "förbättring" är att jag nu kan ha språket inställt på svenska och säga:

    "Hey Google, play P2 on Tunein"

    Det vill säga, innan (har jag för mig) att man var tvungen att ha språket inställt på engelska för att den frasen skulle fungera. Nu bör alltså även du få fram rätt kanal om du använder frasen ovan.

    Testa gärna och se om det fungerar!

    Jag fick förövrigt återkoppling från vår kontakt på Tunein, hon hälsar att hon ska höra efter med sina utvecklare gällande hur felsökningen av problemet framskrider, ännu verkar det som att de inte fått ordning på detta hos Tunein.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har problem med lokalradio P4 Dalarna. Ursprungligen fungerade med kommando "hej google spela SR P4 dalarna". Slutade fungera men fungerade när jag prövade andra lokalradiostationer. Tipsades om att ange frekvens för Dalarna 100,2 o fungerade några dagar för att sen inte fungera. Testar andra lokalstationer o fungerar på vissa men inte alla. Känns väldigt uppgivet och har nu plockat fram radioapparat för att kunna lyssna på mina program.Vill gärna få hjälp att lösa googleproblemet.
    Gunnar Olsson
  • Hej Gunnar!

    Jag förstår att det känns uppgivet, självklart vill även vi att Google ska få ordning på detta så att våra lyssnare kan ta del av vårat innehåll!

    I "bakgrunden" kan jag se att det finns en annan sändarstation någorlunda i närheten av där du befinner dig. En sak du skulle kunna testa är att fråga efter frekvensen 101,0 istället för 100,2.

    Pröva gärna att säga:

    Hej Google, spela 101,0

    Återkom och berätta om det skulle fungera!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Har inte fungerat meddelbar frekvens. Hamnade på radio Kronoberg
    Gunnar Olsson
  • Annika Webbmaster
  • Jag kom på en sak till, Lars:
    Eftersom Tunein ger dig P2 Språk och musik när du försöker starta P2, kanske det går att starta P2 genom att be om P2 Språk och musik? Alltså att det blivit en förväxling mellan de två kanalerna i någon databas någonstans!

    ======================
    Lasse:
    Funkade inte. Fick P2 Språk och musik med finsk tango när analoga radion spelar klassiskt.
    ======================

    Hej Lars!

    Jag har under morgonen suttit och testat lite olika fraser men också diverse justeringar i språkinställningarna. En "förbättring" är att jag nu kan ha språket inställt på svenska och säga:

    "Hey Google, play P2 on Tunein"
    ======================
    Lasse:
    Funkade!
    Den engelska frasen funkade och gav klassisk musik men om jag säger samma sak på svenska får jag finsk tango. Det kanske utvecklarna på Tunein vill höra för där verkar buggen ligga. :-)
    ======================

    Lars Wiborg
  • Hej Lars!

    Skönt att du nu lyckas få fram rätt kanal, fast på "fel" sätt! Ett steg i rätt riktning om inte annat. Tack för att du återkom och berättade det!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen Lars, och andra som har fått fel P2-kanal!

    Jag tror att Tunein och Google tillsammans nu har fått ordning på detta, för en kollega berättade glädjestrålande att det nu är rätt P2, med musik dygnet runt, i hennes smarta högtalare.

    Om problemet kvarstår hos dig, Lars, så berätta det, för annars kommer vi att tro att detta nu är löst!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Det har alltid fungerat att säga "Hej Google, sätt på radio P1".
    Men idag, 2023-11-29, så funkar det inte längre för P1 (P2, P3, P4 funkar fortfarande dock).

    Istället blir det så här: (mina kommandon och googles svar)

    - Hej Google, sätt på radio P1!
    - Streamar 93.0 NRK Nyheter från Tunein

    - Hej Google, sätt på 88.8!
    - Streamar SR P1 från Tunein

    - Hej Google, streama SR P1 från Tunein!
    - Streamar 93.0 NRK Nyheter från Tunein

    Något har blivit fel! Det är helt omöjligt att få ordet P1 att betyda svensk radio istället för norsk!
    Som alternativ så kan jag använda frekvensen 88.8 enligt ovan men det ska väl fungera med P1!

    Niklas
  • Hej Niklas!

    Tråkigt att tjänsten börjat fungera sämre!

    Denna fras fungerade dock för mig:
    Hej Google, sätt på radio P1!

    Testa att säga, Hej Google, spela P1 från TuneIn, fungerar det?

    Båda dessa fraser fungerar när jag testar, dock är det märkligt att du och jag får olika svar när vi säger "sätt på radio P1".
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nej det blir norsk radio idag med!
    Med bägge fraserna. Verkar som att den kopplar "P1" till norsk radio.
    Provat på två olika Google Nest Hub 2, via två olika google-användare, en person pratat med den ena och två personer med den andra.
    Niklas
  • Suck!

    Det är fler lyssnare som har fått problem med olika kanaler den senaste tiden. Bra att du får "frekvens-metoden" att fungera.

    Konstigt att Google svarar "Streamar SR P1 från Tunein", men sedan inte förstår dig när du ber om just "SR P1 från Tunein".

    Tips för alla:
    Om man ber Google assistenten att spela  (eller streama) radio bör Tunein starta med den kanal som senast spelades. Om du alltid brukar lyssna på P1, kan den metoden underlätta, när du väl fått igång radion den första gången!
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Varför kan man inte längre be google att "prata med sveriges radio"? Hur får jag google till att spela upp "på minuten"? Eller "Spanarna"...?

    Mvh
    Martin
  • Det var tider det. Tänk att den tekniska utvecklingen på just detta område går bakåt.
    Eric Lindesvärd
  • Hej igen
    Vi kan omöjligt få in P 1, 2, 3 eller 4.
    Detta problem uppstod för några dagar sedan.
    Säger vi: spela P 1 eller de andra kanalerna så får vi enbart nyheter.
    Anger vi frekvensen, så förstår inte Google.
    Så vi har tagit fram en traditionell radio. :-(
    Men varför har detta problem uppstått nu efter ca 18 månaders problemfri streaming.
    Tord
  • Hej Tord!

    Du är långt ifrån ensam om att uppleva dessa problem just nu. Vi på Sveriges Radio kan dessvärre inte svara på varför problemen har uppstått då tjänsten ligger utanför vår kontroll, men vi vill självklart hjälpa dig kunna nå fram till dina kanaler!

    Bra att ni redan hunnit testa att ange kanalernas frekvenser, synd att den lösningen inte heller verkar fungera. Att säga den aktuella frekvensen verkar nämligen gjort så att många P1-lyssnare nu når fram till rätt kanal.

    Brukar ni avsluta med att säga på TuneIn? Det vill säga, Hej Google, streama/spela P3 på TuneIn? Vilken P1-frekvens har ni där ni bor?

    Eric,
    Det var tider det. Tänk att den tekniska utvecklingen på just detta område går bakåt.
    Håller med, för oss på Sveriges Radio har Googles avveckling av tjänsten inte fört något gott med sig, tvärtom, mycket strul från dag ett.

    Martin,

    Min kollega Annika har svarat dig i den andra tråden du kontaktade oss i. Det vill säga, denna:

    https://kundo.app/org/teknisk-support/d/spela-poddar-i-google-nest/

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!
    Sedan igår kan jag inte få Google home att spela upp P1. Det har fungerat ett par år men plötsligt så hamnar jag i stället på någon norsk kanal. Jag har provat att lägga till "påTunein", "SR", "sveriges radio" etc... men ändå hamnar jag på den norska kanalen. Jag testade att komma in på P2, vilket fortfarande fungerar utmärkt.
    Finns det någon bra förklaring på detta problem?
    En annan sak som jag passar på att fråga om är varför man inte kan prata med Sveriges radio sedan 13 juni?
    Tacksam för svar

    Anna Rosenlind
  • Hej Anna!

    Tyvärr har vi på Sveriges Radio ännu ingen bra förklaring på varför dessa problem har uppstått. Vi har kontaktat TuneIn (som är betydligt enklare att nå än Google) och vi hoppas att våra kontakter på TuneIn ska kunna ge oss lite insyn i vad det kan vara som strular. Sedan Google i juni avvecklade tjänsten och tog bort möjligheten att prata direkt med Sveriges Radio så har vi sett en mängd olika problem för lyssnare som försöker nå våra kanaler genom Google-enheter.

    Varför man inte längre kan prata direkt med Sveriges Radio svarade min kollega Annika väldigt utförligt på i en annan tråd, här kan du läsa hennes svar till en annan lyssnare:

    Det korta svaret är att Google har stängt ned stödet för vår tjänst. (och det finns inga fungerande alternativa tjänster)

    Ett längre svar:
    Google tog i somras bort stödet för något som kallas Konversations-åtgärder eller Conversational Actions och vår Google-tjänst är en av många tjänster som därmed släcktes ned:
    Konversationsåtgärder försvinner - Google

    Google motiverar beslutet med att det varit ett lågt intresse från utvecklares sida att skapa bra konversationsåtgärder, och att de flesta lyssnare (och företag) prioriterar att Googles rösttjänst ska fungera bra ihop med deras vanliga tjänster (i vårt fall exempelvis med vår app SR Play) och en annan typ av åtgärd, App-åtgärder (App Actions).

    Tyvärr går det inte att skapa en radiotjänst baserat på App-åtgärder. Det finns, i teorin, möjlighet att bygga en radiotjänst på det som kallas Media Actions, men tyvärr är det något som endast ett fåtal aktörer som Google väljer ut kan få del av, vilket en "radio-utvecklare" undrar över här:
    Alternative to Conversational Actions for audio streaming - Stack Overflow

    Sveriges Radio har, än så länge, inte möjlighet att utveckla en sådan Media Action.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Anna, såg du tipset om att använda frekvens plus ort, som verkar fungera rätt så bra för många lyssnare?

    Här kan du se vilka frekvenser våra kanaler sänder på på olika platser:
    Teracom - Frekvenstabeller radio

    Om din egen frekvens inte fungerar så testa att använde en annan orts frekvens, exempelvis:
    Hej Google, spela 92,4 i Stockholm på Tunein
    Om detta fungerar och du inte brukar växla mellan flera olika kanaler, kan du därefter starta P1 genom att säga:
    Hej Google, streama radio på Tunein
    Tunein spelar då den kanal du senast lyssnade på, alltså P1!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag hoppas ni jobbar hårt på att få en lösning för som jag ser det är det katastrof att inte längre kunna säga "spela p 1" utan nu måste säga en lång ramsa för att komma till P1.

    Hoppas verkligen att ni kan få förståelse från Google eller Tunein.
    Mats Björklund
  • Det fixar du själv med en rutin i Google Home. Jag har lagt in att Google ska tolka ordet "P1" som hela ramsan "spela 92,4 i Stockholm på Tunein" eller vad som nu krävs. Kolla på nätet hur du gör.
    Lars Wiborg
  • Tack, det ska jag testa. Tror du det fungerar med att man säger i vilket rum det ska spela?
    Mats Björklund
  • Hej igen,
    Testat de jag fick förslag på men det är totalt opålitligt...tyvärr.
    Norska NRK kommer oftast in!? Har dom lagt sig på samma frekvens?
    Mats Björklund
  • Har testat alla tips här men får bara in norsk radio eller lokala radiostationer….
    Pär
  • Har samma problem med P1 som Niklas. Får NRK Nyheter när jag försöker lyssna på P1

    Provat olika fraser,
    - Spela SR P1
    - Spela P1
    - Spela P1 påTuneIn

    Men Google sätter bara på NRK Nyheter. Detta händer på min nyinköpta Sonos Roam. Men det konstiga är att det fungerar som det skall på min andra Sonos Move som jag har haft sedan tidigare. Samma Google konto.
    Michael
  • Hej!

    Vi vet inte varför Google plötsligt har börjat ge er norska NRK P1 Nyheter istället för vår kanal P1 , men det säkraste sättet att starta P1 just nu är att be om frekvens + ort.

    Ni som hittills inte har fått till det, testa att säga:
    Hej Google, spela 92,4 i Stockholm på Tunein
    Det ska alltså fungera även på andra orter både i Sverige och utrikes. (Det ska fungera även med andra orter och den frekvens som gäller där, men Stockholm vet jag ska fungera.)
    • Om det inte blir P1, vad får du då för svar?
    • Om det blir P1 och det är den enda kanal du brukar lyssna på, kan du därefter starta P1 med "Hej Google streama radio på Tunein", som då ska spela den kanal du hörde senast
    • Om det blir P1 men du brukar lyssna på olika kanaler och P1 inte alltid är den senaste, kan du skapa en rutin så att du slipper säga hela harangen och istället kan säga till exempel "Hej Google, spela P1 i köket!". Som jag har förstått det kan du i en rutin lägga in på vilken eller vilka enheter den ska spelas upp för Mats och andra som har det behovet (men ni mer rutinerade rutin-skapare får gärna bekräfta att det stämmer):
      Skapa och hantera rutiner för Google Home-automatiseringar
    Som sagt är det mycket tråkigt att ni har fått det här problemet. Vi på Sveriges Radio kan troligen inte göra mycket för att lösa grundproblemet, men vi gör förstås vad vi kan för att hjälpa er att åter kunna starta P1 med rösten!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    Tyvärr funkar detta inte på min Sonos Roam....
    När jag säger den aktuella frasen så säger google att den inte kan hitta 92,4...

    Kan krånglet beror på att Tunein har en ny variant på gång?
    Det är ett väldigt tråkigt problem då det fram till nu fungerat så bra i flera år.
    Mats Björklund
  • Kan krånglet beror på att Tunein har en ny variant på gång?
    Det är en tänkbar förklaring.

    Bakom kulisserna ser jag din IP-adress och du ser ut att befinna dig i Malmö-regionen där frekvensen för P1 är 87,9 MHz, se Teracoms frekvenstabell. Testa om det fungerar bättre att be om 87,9 [megahertz] [i Malmö] [från Tunein] där du kan laborera med att ta med eller skippa orden som jag satt inom hakparentes. Jag vet alltså inte vilka av dessa som hjälper Google att förstå, och vilka som snarare förvirrar assistenten!
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr hjälpte det inte...kunde fortfarande inte hitta...
    Mats Björklund
  • Ok.

    Visst känner du till att du kan lyssna med hjälp av vår tjänst i Sonos-appen? Det är ju inte röststyrt, men ändå ett bra sätt att ta del av P1!
    Lyssna på Sveriges Radio på din Sonos-högtalare
    Annika Webbmaster
  • Absolut känner jag till det. Fungerar utmärkt att styra från appen...men det var ju dehär med röststyrning...
    Mats Björklund
  • Hej Mats!

    Lyssnaren Lars skrev i en annan tråd gällande samma ämne att han hittat en "workaround" som gör att han nu når fram till P1 efter att ha gjort följande justeringar i Google Home-appen:

    Jag har nu fått det att alltid(?) fungera.

    Gå in i appen Google Home
    Klicka på automatik
    + Lägg till
    Hushåll
    + Lägg till utlösare
    När jag säger följande…
    P1
    Lägg till utlösare
    + Lägg till åtgärder
    Testa att lägga till ett eget kommando
    Spela SR P1 89,3
    Klar
    Spara

    Säger man nu ”Hej Google” ”P1” så fungerar det, i alla fall för mig

    Man kan ändra till någon annan frekvens. 89,3 gäller Göteborg för P1 men fungerar nog överallt.

    Testa gärna och se om samma lösning fungerar för dig!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Följde ovanstående och skapade en rutin i appen.
    Resultat när jag säger ”Hej Google” ”P1” är fortfarande NRK Nyheter....
    Michael
  • Hej Michael!

    Synd! Testade du även att säga din lokala frekvens utan att det fungerade?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hmmm,

    Vet inte riktigt vad som hände nu, men nu fungerar det som det skall.
    Säger jag "Hey google, spela P1" så sätter han på P1 och inte NRK längre...

    Det enda jag gjorde däremellan var att byta namn på mina Sonos högtalare till "Köket" och"Badrummet" Sedan testade jag att prata med google på Mobilen och sade "Hey google Spela P1 på Badrummet". Tänkte att detta kunde vara en workaround om jag inte kunde prata med den högtalaren direkt. Det fungerade ju.

    Det märkliga är att om jag nu pratar med den högtalaren så sätter den på P1 som den skall nu med och inte NRK längre. Kanske appen i mobilen fick den på bättre tankar...
    Michael
  • Oj så bra!

    Härligt att du fick det att fungera till slut! Jag undrar om det var namnbytet eller att du pratade med mobilen istället för högtalaren som löste problemet... Bra jobbat oavsett! Vi får hålla tummarna att det håller i sig nu när du får in rätt kanal igen.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nu har jag provat Michaels lösning...tyvärr ingen förändring, fortfarande NRK...

    Har ni från SR pratat med Sonos också om problemet?
    Mats Björklund
  • Hej Mats!

    Tråkigt att Michaels lösning inte fungerade för dig!

    Vi har inte pratat med Sonos, felet drabbar även användare med högtalare av andra märken, så problemet är inte unikt för just Sonos. Vi är däremot i kontakt med TuneIn, som vi hoppas ska kunna lista ut varför detta bekymmer har uppstått.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag kom på en sak som vi ännu inte har testat! I Tunein har P1 registrerats med underrubriken "Den talade kanalen", se här:
    Live 92.4 FM | P1 | TuneIn

    Testa om det går att starta kanalen med hjälp av denna underrubrik, som kanske kan minska risken för förväxling?

    Hej Google, spela P1 den talade kanalen på Tunein!
    NRK:s P1 fungerar ungefär som P4 gör hos oss, och består av ett antal lokala kanaler (NRK P1 Møre og Romsdal , NRK P1 Telemark och så vidare). Kanalen NRK Nyheter (som jag tror nyligen har bytt namn från NRK Alltid Nyheter) är dock, vad jag vet, inte en av NRK:s lokala P1-kanaler! Hos Tunein heter kanalen inte något med "P1" (åtminstone int den information som ligger synlig här):
    Live 93.0 FM | NRK Nyheter | TuneIn

    Även "Live 93.0 FM" är missvisande med tanke på att FM-nätet i Norge i princip släcktes ned 2017 och NRK Nyheter (samt NRK:s P1-kanaler) endast sänder över DAB och webb!

    Flera norska lyssnare har nyligen skrivit om problem att starta NRK Nyheter i Google-högtalare, se denna Facebook-diskussion (som bör gå all läsa även utan Facebook-konto):
    Det har alltid funket fint å få Google home til å spille av NRK alltid nyheter, men ...

    En annan märklig sak med förväxlingen mellan P1 och NRK Nyheter, är att felet inte drabbar alla enheter! Hos Michael blev det exempelvis olika resultat på två olika Sonos-enheter med samma Google-konto:
    Detta händer på min nyinköpta Sonos Roam. Men det konstiga är att det fungerar som det skall på min andra Sonos Move som jag har haft sedan tidigare. Samma Google konto.
    Om Google eller Tunein har gjort någon typ av felkoppling mellan två olika kanaler, borde det ju drabba alla lyssnare på samma vis, kan man tycka!
    Annika Webbmaster
  • Testat men tyvärr hittar inte Google assistant kanalen...
    Mats Björklund
  • Suck ... Testa även det namn som framkom av min länk till Tunein, "Live 92.4 FM, P1" ... (Det är alltså frekvensen i Stockholm som står angiven någonstans i metadatan hos Tunein ...)

    I en annan tråd skrev Lena i Italien att den frekvensen gav henne "Radio Trelleborg" (som har frekvensen 92,8 MHz) enligt Google, men att det som sedan spelades upp lät som en italiensk kanal!

    I Sverige kanske det dock blir annat resultat?
    Annika Webbmaster
  • Ja det var lika mörkt.
    Jag tror att det är kört tills det blivit en teknisk lösning från alla inblandade.
    Tack för alla förslag 🙂
    Mats Björklund
  • Jag vill sammanställa vilka metoder som har hjälpt andra olika lyssnare att starta P1 sedan det här NRK-problemet dök upp, och börjar med det som framkommer i den här tråden om just P1, eftersom det är den kanal som flest lyssnare har fått problem med. Jag återkommer därefter med sammanställning av P1-tips från andra trådar och med en sammanställning av nyligen uppkomna fel med andra SR-kanaler än P1.

    Niklas var först med att felanmäla, och för honom fungerade detta:
    - Hej Google, sätt på 88.8! [frekvensen i Härnösand, skånska Hörup och värmländska Höljes]
    - Streamar SR P1 från Tunein

    Lars W fick "ramsan" spela 92,4 i Stockholm på Tunein att fungera och har lagt in det som en genväg så att han nu startar kanalen med "Hej Google: P1".

    Lars Ö i en annan tråd byggde en genväg till P1 på Spela SR P1 89,3, frekvensen i Göteborg

    Michael hade problem med sin nya Sonos Roam, men inte med sin Sonos Move. Först fungerade inte genvägsmetoden (89,3), men ...
    Det enda jag gjorde däremellan var att byta namn på mina Sonos högtalare till "Köket" och"Badrummet" Sedan testade jag att prata med google på Mobilen och sade "Hey google Spela P1 på Badrummet". Tänkte att detta kunde vara en workaround om jag inte kunde prata med den högtalaren direkt. Det fungerade ju.

    Det märkliga är att om jag nu pratar med den högtalaren så sätter den på P1 som den skall nu med och inte NRK längre. Kanske appen i mobilen fick den på bättre tankar...
    Jag återkommer med tips från andra trådar, främst denna, Ber Google spela P1, Tunein startar NRK! , samt med felsökning för Tord och andra lyssnare som fått problem även med andra kanaler än P1!
    Annika Webbmaster
  • Fortsättning:
    Linnéa, som skapat en ny genväg som fungerar bra skriver i den andra tråden:
    ...vill man säga kommandot till högtalaren så måste man säga SR och inte som gick tidigare hela Sveriges radio.
    Man säger alltså ”hej google spela SR P1 88,9” [frekvensen för P1 i bland annat Skövde och Växjö]
    Även Fredrik och Dragana skriver att de får det att fungera när de säger Spela SR P1 88,9

    Anne Mari får det att fungera genom att säga:
    Okej Google, streama 88,9 på Tunein
    Ljudfil som visar att detta fungerar

    Senare återkom hon:
    Jag fick iaf det att funka på en enstaka högtalare med att skapa en rutin men högtalargrupper går inte så jag säger 89,6... Men ibland funkar inte det heller utan jag får in nån konstig Malmökanal?? 🤣 Men då säger jag 89,3 istället.

    Monica, som inte får till röststyrningen, påminner om att det går att streama P1 från mobilappen SR Play och casta till högtalaren.

    För Johan fungerade till slut Spela 88,8.

    Nils i Göteborg får det (ibland) att fungera med Spela 88,0, vilket inte är frekvensen i Göteborg utan i flera andra orter, t ex Strömstad!

    Senare lyckades han bygga en genväg efter Lars Ö:s beskrivning (delad även ovan). Även Greg fick den typen av rutin att fungera.

    Lena i Italien blir något hjälpt av Michaels metod att prata med Google via mobilen:
    Det fungerar faktiskt när jag pratar med Google assistenten på min mobil (jag hade redan egna namn på mina högtalare), men när jag sedan pratar med högtalaren direkt och säger samma sak, så blir det NRK igen. Väldigt underligt! Man skulle tycka att de borde använda samma algoritm för högtalarna som för assistenten.
    För henne stannade det alltså vid att fungera via mobilen och det gick fortfarande inte att prata direkt med högtalarna, men det var ändå ett fall framåt! Vi tipsade om att namnbytet på enheterna eventuellt var det som hade hjälpt Michael, men tyvärr fick den manövern en oönskad effekt hos Lena:
    Suck! Ted, när jag bytte namn på min högtalare, så började även min Google assistent på mobilen att spela NRK, så nu har även min assistent slutat att fungera. Även efter att jag bytt tillbaka till mitt ursprungliga namn på högtalaren. De påverkar varandra på något sätt!
    Lennart kom med en del intressanta iakttagelser:
    Lösningen jag fått härifrån att säga “Spela SR P1 88,8” funkar men det funkar inte att starta p1 på en högtalargrupp bara på enskilda högtalare. Det funkar inte heller om jag försöker sätta orten efter 88,8 mm.
    Så ... Vi har inte någon universallösning, men vissa frekvenser (där mitt förslag om att lägga till orten nog gör mer skada än nytta), att gå via assistenten i mobilen istället för att prata direkt med högtalaren och att skapa rutiner är de tips som hittills har hjälpt flest lyssnare.

    Samtidigt är det alltså många lyssnare som inte har några som helst problem, märkligt nog!
    Annika Webbmaster
  • Tord,du skrev tidigare:
    Hej igen
    Vi kan omöjligt få in P 1, 2, 3 eller 4.
    Detta problem uppstod för några dagar sedan.
    Säger vi: spela P 1 eller de andra kanalerna så får vi enbart nyheter.
    Anger vi frekvensen, så förstår inte Google.
    Så vi har tagit fram en traditionell radio. :-(
    Men varför har detta problem uppstått nu efter ca 18 månaders problemfri streaming.
    P1-problemet är det många som vittnar om, men de andra problemen är inte alls lika utbredda. Jag har dock sett enstaka exempel på att P4-kanaler har börjat strula

    En kollega har tidigare kunnat säga:
    ”OK Google sätt på P4 Väst” och får svar: ”Streamar P4 Väst från Tunein.
    eller
    ”OK Google sätt på P4” - då har den streamat P4 Stockholm
    Sedan i helgen, 26 nov, går det inte be om vare sig P4 eller P4 Väst
    Antingen förstår den inte eller säger att det går inte att nå Eller så startar den senaste nyhetssändningen från P4 väst.
    Hon blev hjälpt av att lägga till "på Tunein" på slutet:
    Men, sen hände något för plötsligt accepterade Google kommandot: ”OK Google spela P4 Väst på Tunein.”

    Det som varit trasigt och inte fungerat på hela veckan. Så nu fungerar det igen.
    Men om jag säger ”OK Google sätt på P4 Väst” – så får jag senaste nyheterna
    En lyssnare skrev att hon inte får Google att starta P4 Stockholm (ger Stockholmsnyheter) om hon som tidigare säger:
    Hej Google spela P4 Stockholm
    Däremot fungerar det ifall hon säger:
    Hej Google streama P4 Stockholm
    Hoppas att du har nytta av de tipsen!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Hur var det nu, fick ni inte kontakt med Google?

    Tycker det låter märkligt då de har en Sverigekontor mitt i Stockholm.

    Felet måste ju ligga hos dom.
    Mats Björklund
  • Hej Mats!

    Vi har i princip samma kontaktvägar till Google som du har; deras Supportcenter som dessvärre inte verkar vara ett stort kontor med hundratals kundtjänstmedarbetare utan istället en automatiserad robottjänst med standardsvar.
    Tycker det låter märkligt då de har en Sverigekontor mitt i Stockholm.
    Jag önskar att det vore så enkelt som att gå dit och knacka på dörren och be dem titta på vårt ärende. Men vi har som sagt direktkontakt med TuneIn, eftersom TuneIn är en av Googles ljudleverantörer så hoppas vi att de har bättre möjligheter att faktiskt kommunicera med Google än vad vi har. Att felet ligger hos Google kan mycket väl vara fallet här, dock är det svårt för oss att veta då vi i nuläget inte har mer information än det vi redan har delat med oss av i detta forum. Så fort vi vet mer så kommer vi självklart kommunicera ut informationen här i tråden och i forumet.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ni som fortfarande inte lyckas spela upp P1 i era högtalare, har ni testat att byta språk till engelska på era enheter? Dock högst oklart om det fungerar, men det kan vara värt att testa ifall man ännu inte lyckats få högtalarna att spela upp P1 med hjälp av tidigare tips i tråden

    Som Annika skrev i denna tråd så verkar dessa fraser fungera för ett flertal lyssnare:

    Hej Google:
    - spela 88,0
    - sätt på 88.8
    - spela 88,8
    - spela SR P1 88,8
    - spela SR P1 88,9
    - streama 88,9 på Tunein
    - spela 88,9 Skövde
    - spela SR P1 89,3
    - spela 89,3 Göteborg
    - spela 89,6
    - spela 92,4 i Stockholm på Tunein

    Hoppas något av tipsen hjälper!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej! Jag har hittat en lösning som inte kräver att man har koll på frekvens eller sändningsort! Prova med följande fras "Hej Google, streama SR P1 Sverige". Funkar klockrent!
    Max Aschenbrenner
  • Hej,
    Funkar inte alls på mina Sonos högtalare...svaret är från Google "jag förstår inte"

    Mats Björklund
  • Hej Mats, hmm skumt. Jag använder inte Sonos utan Google Hub. Jag provade först säga "Sveriges radio p1 Sverige" och då gick det inte. Men bytte jag till SR istället för Sveriges radio så gick det.
    Max Aschenbrenner
  • Tack för ditt tips Max, skönt att du hittat en enkel fras som fungerar på din högtalare!

    Synd att frasen inte fungerade för dig, Mats.

    I fredags eftermiddag fick vi återkoppling från TuneIn, de är nu i kontakt med Google som (förhoppningsvis) undersöker felet på sin sida.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,
    Låter lovande!
    Att säga " spela P1" har ju fungerat perfekt i många år...hoppas de får ordning på det.
    Mats Björklund
  • NRK försvinner från Tunein den 10 januari. Därefter kommer det förhoppningsvis inte längre att finnas någon förväxlingsrisk mellan P1 och NRK Nyheter.
    NRK og P4-gruppen ut av TuneIn – Om NRK

    (Självfallet hoppas vi att problemet löser sig innan dess, men felet har pågått i två veckor redan och jag har ingen insyn i felsökningen!)

    Motivet är att NRK inte vill nå sin publik via Tunein som mellanhand eftersom de vill "ha full redaksjonell og publisistisk kontroll". Med tanke på det ni har drabbats av här, har jag förståelse för detta. Vi på Sveriges Radio kan inte påverka vilket innehåll ni får från Tunein när ni ber om P1. Det är allvarligt!

    NRK kommer därefter inte att gå att starta med rösten på Google-högtalare och deras lyssnare rekommenderas att istället casta ljudet från appen NRK Radio. NRK skriver även att de hoppas att deras lyssnare åter skall kunna nå dem med röststyrning någon gång efter påsk:
    Vi er i dialog med Google for å få på plass en ny løsning for å spille av NRKs radiokanaler ved hjelp av talestyring, men vi tror ikke dette er på plass før påske 2024.
    Den lösning NRK sätter hopp till är troligen att Google kommer att släppa in en ljudtjänst som heter Radioplayer som ett alternativ till Tunein.
    Annika Webbmaster
  • Hej allesammans!

    Ett par lyssnare har hört av sig och meddelar att frasen "Spela P1" verkar fungera igen, testa gärna och se ifall det fungerar även hos er!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Provade precis och fungerade perfekt! Google Nest Hub.
    Max Aschenbrenner
  • Tack för din återkoppling Max, skönt att det fungerar även för dig!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hurra!
    Funkar nu även på mina Sonos högtalare!
    Tack för info!

    Mats Björklund
  • Härligt Mats! Tack själv!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Den här sidan med många bra tips har blivit så lång att det är svårt för våra besökare att hitta hjälp i den, i synnerhet eftersom en stor del av inläggen handlar om ett P1-problem som numera är löst.

    Jag låser därför tråden för nya inlägg, men alla tidigare tips ligger förstås kvar! Här är en ny rubrik för samma ämne, där ni som har problem att starta kanaler får hjälp framöver:
    Spela min kanal i Googles högtalare
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.