Spela poddar (program) i Googles högtalare

Inlägget skrevs i en lång tråd om att tjänsten "prata med Sveriges Radio" upphör i juni 2023. För att fler lyssnare ska se Magnus matnyttiga tips, fick detta en egen rubrik.

Som nämnts tidigare här kan man också spela poddar i sin Google Nest, om man ställer in engelska som första språk och svenska som andra språk. På det viset kan man sätta igång enskilda program från SR även efter den 13 juni. Även här är Google inte alltid så bra på att förstå ens kommando. Om det inte funkar brukar jag testa olika varianter, har man tur funkar någon av dem. T ex:
  • Hej Google, spela Karlavagnen.
  • Hej Google, spela Karlavagnen på podcast.
  • Hej Google, spela Karlavagnen på Google Podcast.
  • Hej Google, spela Karlavagnen på Spotify.
Jag brukar också testa att ge samma kommandon på engelska.
  • Hey Google, play Karlavagnen.
  • Hey Google, play Karlavagnen on podcast.
  • Hey Google, play Karlavagnen on Google Podcast.
  • Hey Google, play Karlavagnen on Spotify.
Förvånansvärt ofta kan det faktiskt funka, även om jag inte fattar varför. Hoppas det kan hjälpa någon!
Magnus

Kommentarer

  • Tack för dessa konstruktiva tips, Magnus!

    Funktionen finns alltså idag på engelskspråkiga och tvåspråkiga enheter, där det går att spela poddar via Google Podcasts eller Spotify. Här skriver Google om det:
    Lyssna på poddar

    Vi hoppas att tjänsten framöver kommer även med svenska som enda språk i Google assistenten, men tills dess går det att ställa in dubbla språk. Det verkar vara lätt - och går förstås att ändra tillbaka om de dubbla språken ger minsta problem:
    Ändra språk eller använda flera språk

    Att lyssna direkt på Sveriges Radios kanaler går däremot redan dag med svenska som enda språk. Säg:
    Hej Google, spela [kanal]
    Kanalen öppnas i Tunein. Ibland har Google (eller Tunein?) svårt att förstå vilken kanal du bett om. Här finns det tips på vad du då kan säga:
    Hur får jag Google att spela min kanal?
    Annika Webbmaster
  • Tänkte lägga till en sak. Man kan också be Google spela en specifik episod av en podd, genom att ange avsnittsnumret. T ex:

    Hej Google, spela avsnitt 37 av Europapodden.
    Hej Google, spela Europapodden, avsnitt 37.

    Den här funktionen har ibland försvunnit, för att sedan dyka upp igen. Senast jag testade funkade det i alla fall. Man kan också manövrera bland avsnitt genom att säga "spela föregående" eller "spela nästa". Även här är det lite lotteri om det går vägen.
    Magnus
  • Bra tillägg!

    Jag blir nyfiken på om det går att söka på innehåll:
    Hej Google, spela P3 Historia om Zarah Leander
    eller på den exakta titeln:
    Hej Google, spela 'Zarah Leander – Nazitysklands egen sångfågel' från P3 Historia
    Den typen av sökningar fungerar i vår egen (snart avpolletterade) tjänst.

    Jag undrar över en annan sak. Du skrev:
    Som nämnts tidigare här kan man också spela poddar i sin Google Nest, om man ställer in engelska som första språk och svenska som andra språk.
    Har du testat att engelska måste vara första språk? Det kände jag inte till, men det skulle mycket väl kunna förklara varför det har fungerat hos vissa lyssnare men inte hos andra ... Skillnaden kanske var vilket språk som var satt som det primära?

    Har du fått något problem i övrigt med att använda dubbla språk som är bra att våra lyssnare är medvetna om?
    Annika Webbmaster
  • Jag har inte lyckats spela upp avsnitt utifrån avsnittstitlar eller datum, endast utifrån avsnittsnummer. Varje gång jag specificerar med ett avsnittsummer spelas podden upp på Spotify, så funktionen kanske är kopplad till den tjänsten.

    Jag minns inte om jag testade olika följordningar när jag installerade dubbla språk, jag har för mig att det var från det här forumet jag fick idén att engelska skulle vara första språk. Men det kan ju löna sig att experimentera!

    När man ställer in dubbla språk i Google Home, varnas man för att kombinationen befinner sig i Beta-stadiet och att man inte garanteras full funktionalitet. Själv har jag märk att högtalaren blev sämre på att reagera när jag säger "Hej Google", men där kan man ju öka känsligheten om man vill.
    Magnus
  • Ytterligare problem med två språk uppkommer när olika poddar har snarlika namn på svenska och engelska. Ett exempel är podden "Somna med Henrik" som finns i en engelskspråkig variant med namnet "Fall asleep with Henrik". Ber jag om den svenska varianten får jag oftast den engelska, och ibland har jag fått den svenska när jag bett om den engelska. Aftonbladets politikpodd "En runda till" blandas konsekvent samman med den amerikanska podden "Another round".
    Magnus
  • Tack!

    Detta med "liknande namn" kommer att ge lyssnare problem, men exakt vilka problem ser vi först när det sipprar in felbeskrivningar ...

    Vi har poddar där det finns snarlika engelska namn. Namnet "På minuten" är visserligen inte en exakt översättning av förlagan "Just a Minute", men nära nog. Programmet "Karlavagnen" är uppkallat efter den stjärnbild som heter "the Plough" på brittisk engelska, vilket det verkar finnas en podd som heter. På amerikansk engelska heter samma stjärnbild "Big Dipper", vilket är en låt av Elton John (samt ett namn som används av lite olika artister/band).

    Detta kan komma att bli väldigt spännande (skräckblandad förtjusning ...) Möjligen kan man hjälpa Google på traven genom att be om Karlavagnen från Sveriges Radio eller En runda till från Aftonbladet ...?

    Sen kan ju Google förmodligen lära sig vad vi brukar vilja lyssna på så att den lyssnare som oftast lyssnar på poddar, kanske inte får en Elton John-låt hux flux?
    Annika Webbmaster
  • Med tanke på hur många tusentals poddar som finns där ute är det ett under att det blir rätt så ofta som det blir. Jag skulle säga att ca 90-95 % av alla poddar jag försöker starta sätter igång som de ska. De resterande procenten är förstås störiga, och plötsligt kan en podd som tidigare funkat perfekt vara helt omöjlig att starta. Säga vad man vill om Google, men de håller en på tårna i alla fall.
    Magnus
  • Jag skulle säga att ca 90-95 % av alla poddar jag försöker starta sätter igång som de ska.
    Lovande!
    Annika Webbmaster
  • Ytterligare en sak jag märkt när jag försökt starta poddar, är att en del har väldigt krångliga namn som får Google att slå bakut. Då kan man testa att plocka bort de svåraste delarna av poddtiteln. Ett exempel är "Nours Poddelipodd. Och Henrik". Där har det funkat att säga:

    Hej Google, spela Nour och Henrik.

    Man kan få testa att variera uttalet på Nour innan det funkar. Ibland har det också hjälpt att uttala svenska namn på engelska, eller engelska namn på svengelska. Förhoppningsvis kommer Google bli mer förlåtande när AI-chatten Bard eventuellt integreras i de smarta högtalarna!
    Magnus
  • Tack!
    Kan du testa om det går slimma ned det osmidiga poddnamnet Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen?

    Radionovellen bör vara rätt unikt och enkelt att uttala, tänker jag ...

    Jag vill ge bättre hjälp till Rolf här:
    Hur lyssnar jag som blind på Sveriges Radios ljudböcker i Google Nest?
    Annika Webbmaster
  • Det funkar att säga

    Hej Google, spela Ljudböcker från Radioföljetongen och Radionovellen på podcast.
    Hej Google, spela Ljudböcker från Radionovellen på podcast.

    Det funkar inte att säga

    Hej Google, spela Ljudböcker på podcast. (Då spelas Ljudbokspodden.)
    Hej Google, spela Radionovellen på podcast. (Då spelas MPR News.)

    Kanske måste början och slutet vara med, men mitten är mindre viktig? Sen kan man ju orientera sig bland avsnitten genom att säga "spela föregående/nästa".
    Magnus
  • Tack snälla!
    Annika Webbmaster
  • Nu när Google Podcast strular och man vill öppna podden på Spotify i stället, kan jag lägga till att det inte alltid är intuitivt var podden spelas upp.
    • Säger man "Spela Karlavagnen" spelas programmet upp på Google Podcast.
    • Säger man "Spela Karlavagnen på podcast" spelas programmet upp på Google Podcast.
    • Säger man "Spela Karlavagnen på Google Podcast" spelas programmet upp på Spotify (konstigt nog)!
    • Säger man "Spela Karlavagnen på Spotify" spelas programmet upp på Spotify.
    Så har det varit för mig i alla fall.
    Magnus
  • Tack, det var ju delvis ett mycket udda beteende!

    Problemet med Google Podcasts är alltså att inga nya avsnitt från Sveriges Radios många program kommit ut där sedan den 12 maj. Vi felsöker, men det går trögt, vilket jag skriver om här:
    SR:s poddar uppdateras inte hos Google Podcasts
    Annika Webbmaster
  • Charles har sammanställt hur han har gjort för att lyssna på poddar utan att "prata med Sveriges Radio". Nästan alla program han har försökt lyssna på fungerar nu som de ska. Han lyckas dock inte få Google/Spotify att spela Studio Ett, utan hör istället en podd på ett helt annat språk med ett snarlikt namn. (Jag har tipsat om att testa Studio One och se om det fungerar.)

    Charles tips i lätt redigerad form:

    Grunden:
    (länkarna går till Googles supportsidor):
    1. Byt språk till engelska och lägg till svenska som andra språk på listan.
    2. Avboka Google som podcast leverantör och välj "oberoende" leverantör.
      Du behöver också skaffa ett gratis Spotifykonto om du inte har ett.
    3. Prova sedan "OK Google spela Europapodden på Spotify".
      (Om Google frågar om du vill ha Spotify som din standard leverantör för poddar så svara JA.)
    4. Om det funkar så prova sedan "OK Google spela USApodden". Nämn inte Spotify.
      Om det också funkar så är du hemma.
    Specialtips för Dagens Eko och Ekots nyhetssändningar:
    • För att få igång den nya podden "Dagens Eko" så lägg till ordet "nyhetspodd" för att skilja mot Ekonyheterna. Prova "OK Google spela Dagens Eko nyhetspodd".
    • Prova "OK Google spela EKOT" för att få den senaste av de stora nyhetssändningarna (8, 12.30, 16.45, 17.45, 22.00).
    • Du kan växla mellan avsnitten genom att säga "OK Google spela förra avsnittet" om du, som jag, tycker att längden på Ekot 12.30 är perfekt när man lagar mat.
    • Om inte ovanstående fungerar utan du istället får "Toppnyheterna" (rankade nyhetsklipp) eller "Senast nytt" (2 min) så prova "OK Google spela EKOT på Spotify" så att du är säker på var den hämtar podden ifrån.
    Annika Webbmaster
  • Nu är våra program äntligen tillgängliga även med Google podcasts. Det dock kan ta ett tag innan allt fungerar igen.
    Annika Webbmaster
  • Anne Mari har skrivit
    Jag ger upp. Vad ska jag säga till Google-assistenten för att få lyssna på Meny? Jag får "song exploder". I förmiddags gick det bra, jag sa "... Spela senaste avsnittet av Meny, podcast" men nu??

    Jag blir galen. Jag som lyssnade på radio flera timmar om dagen har slutat med det nu. Har ont i händerna och röstkommando är min räddning men detta är ju fånigt 😭. Jag är så besviken och ledsen ni tar bort nåt som funkade så bra.
    Problemet med Meny är likt det vi sett med andra program, där programmets namn är svårt att skilja från andra poddar eller musikstycken. Eftersom Magnus och andra lyssnare troligen kan ge bättre tips än vad jag kan kring hur man bör säga, så hoppas jag på hjälp att hjälpa Anne Mari!

    Att även vi på Sveriges Radio är ledsna över att vår Google-tjänst försvinner, och att vi inte anser att de metoder vi nu tipsar om är en fullgod ersättning - utan det bästa vi kan hitta här och nu - har jag redan försökt förklara (men det tål säkert att upprepas).
    Annika Webbmaster
  • För mig funkar det att på min Google Nest säga "Hej Google, spela Meny på podcast." Men resultatet kanske kan variera beroende på röst, inställningar eller när man ger kommandot? Det kan vara lite svårt att veta i vilken mån det vi kommit fram till i den här tråden kan hjälpa andra lyssnare, om resultatet skulle vara väldigt individuellt.
    Magnus
  • Det funkar också för mig att säga "Hej Google, spela Meny i P1 på podcast" eller "Hej Google, spela SR Meny på podcast". Man kanske kan testa de varianterna.
    Magnus
  • Tack!
    Även om det kan vara individuellt, så är det en stor hjälp att få veta vad som fungerar hos andra lyssnare.

    Det går att ställa in vilken källa man vill att poddar ska hämtas från, vilket Google skriver om här:
    Länka poddtjänsterna och ange en standardtjänst

    Den inställningen tror jag kan påverka resultatet väsentligt, men än så länge så vet jag för lite om hur poddar på tvåspråkig Google-assistent fungerar för att kunna rekommendera om man bör ställa in standardtjänst och i så fall vilken, eller om det är bäst att låta Googles assistent styra över det.

    Förutom att lyssnare och vi på supporten kommer att lära oss vad som fungerar bäst med tiden, så kommer även era Google-assistenter att lära sig vad ni vill höra - i synnerhet om ni har ställt in så kallade personliga resultat:
    Tillåta personliga resultat på enheter med Google Assistent
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Det har tyvärr uppstått nya problem med Google podcasts. Tjänsten hittar inte själva "flödet" för flera program, både hos oss och hos andra poddproducenter, se Magnus felbeskrivning från i morse.

    Eftersom vi inte vet vad felet beror på, kan vi inte ge någon prognos för när det åter fungerar. Bland de drabbade programmen finns Morgonpasset i P3, Morgonpasset Gästen, OBS, Tankesmedjan, Lantzkampen, Konflikt, Lundströms bokradio, Kropp & Själ, Stil, Creepypodden, Verkligheten i P3, P3 Historia, Radiokorrespondenterna Ryssland, USApodden, P4 dokumentär, Europapodden, Söndagsintervjun och P1 Dokumentär. Många alltså!

    Det är frustrerande att den tjänst som har fungerat i många år ("prata med Sveriges Radio") nu är borta, och att de alternativa sätten att lyssna på våra program ännu inte fungerar fullt ut

    Att lyssna via Spotify hoppas jag fungerar med alla drabbade program. Om ni verkligen inte får igång en podd, så hör av er, så hjälps vi åt att hitta bästa sättet att starta poddar med rösten!

    Jag påminner om att det går att casta vårt innehåll från mobilapparna eller från vår hemsida till era smarta högtalare. Jag har kort beskrivit hur man gör detta i en annan tråd (mitt svar från den 12 juni). Den metoden hoppas jag att många av er har nytta av, trots att vi förstås vet att detta inte är ett gångbart fungerande alternativ för dem av er som är beroende av att styra uppspelningen med rösten.

    Jag hoppas verkligen att det kommer att fungera bättre framöver.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hur får jag google till att spela upp "på minuten"? Eller "Spanarna"...?

    Mvh
    Martin

  • Hej Martin!
    På en Android-mobil räcker det med att göra på det sätt Google själva beskriver här:
    Lyssna på poddar på en högtalare eller skärm från Google Nest

    På Google-högtalare finns dock den tjänsten ännu inte med svenskspråkig assistent, så för att det ska fungera där, behöver du göra assistenten tvåspråkig, engelska och svenska. Jag tror att engelska dessutom behöver vara första språk. Det är relativt enkelt och går förstås att ändra tillbaka om de dubbla språken ger minsta problem:
    Ändra språk eller använda flera språk

    När du har gjort detta har du liksom "låst upp" möjligheten att spela upp poddar, och det kommer även att fungera när du pratar svenska med Google!

    Magnus skrev i det första inlägget:
    Om det inte funkar brukar jag testa olika varianter, har man tur funkar någon av dem. T ex:
    • Hej Google, spela Karlavagnen.
    • Hej Google, spela Karlavagnen på podcast.
    • Hej Google, spela Karlavagnen på Google Podcast.
    • Hej Google, spela Karlavagnen på Spotify.
    Jag brukar också testa att ge samma kommandon på engelska.
    • Hey Google, play Karlavagnen.
    • Hey Google, play Karlavagnen on podcast.
    • Hey Google, play Karlavagnen on Google Podcast.
    • Hey Google, play Karlavagnen on Spotify.
    Det finns många andra konstruktiva tips på denna sida! Om du inte får detta att fungera med Spanarna eller På Minuten, trots tvåspråkig assistent, så hör av dig igen och berätta vad som händer hos dig.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Martin!

    Jag såg att du, i den andra tråden, hade två frågor:
    Varför kan man inte längre be google att "prata med sveriges radio"? Hur får jag google till att spela upp "på minuten"? Eller "Spanarna"...?
    Hur du gör för att lyssna på program idag har jag svarat på, men självfallet vill vi gärna försöka förklara varför vår egenutvecklade och väl fungerande rösttjänst, den du aktiverade genom att säga prata med Sveriges Radio, försvann från Google i somras.

    Det korta svaret är att Google har stängt ned stödet för vår tjänst (och det finns inga fungerande alternativa tjänster)

    Ett längre svar:
    Google tog i somras bort stödet för något som kallas Konversations-åtgärder eller Conversational Actions och vår Google-tjänst är en av många tjänster som därmed släcktes ned:
    Konversationsåtgärder försvinner - Google

    Google motiverar beslutet med att det varit ett lågt intresse från utvecklares sida att skapa bra konversationsåtgärder, och att de flesta lyssnare (och företag) prioriterar att Googles rösttjänst ska fungera bra ihop med deras vanliga tjänster (i vårt fall exempelvis med vår app SR Play) och en annan typ av åtgärd, App-åtgärder (App Actions).

    Tyvärr går det inte att skapa en radiotjänst baserat på App-åtgärder. Det finns, i teorin, möjlighet att bygga en radiotjänst på det som kallas Media Actions, men tyvärr är det något som endast ett fåtal aktörer som Google väljer ut kan få del av, vilket en "radio-utvecklare" undrar över här:
    Alternative to Conversational Actions for audio streaming - Stack Overflow

    Sveriges Radio har alltså, än så länge, inte möjlighet att utveckla en sådan Media Action.
    Annika Webbmaster
  • Google podcasts försvinner
    Med engelskspråkig Google assistent eller med en tvåspråkig assistent där engelska är första språk går det idag att ta del av våra poddar genom rösten. Detta fungerar även på svenskspråkig Google assistent på Android-enheter. Poddarna har kunnat spelas upp med både Google Podcasts och med Spotify.

    Google Podcasts försvinner dock i april. Google själva hänvisar till att tjänsten ersätts av Youtube Music, men den tjänsten verkar inte fungera för poddar, åtminstone inte på enheter utan skärm, vilket Anne Mari skriver om här:
    Youtube music ersätter Google podcast. Hur starta podd med rösten?

    Spotify fungerar - ibland
    För att lyssna på poddar hänvisas ni därmed, så vitt vi kan förstå, helt till Spotify. Där blir det problem med visa poddar, medan andra fungerar och det verkar vara lite individuellt hur det fungerar hos olika lyssnare. Om det beror på tidigare Google-historik, lyssningsprofilen i Spotify eller något annat, vet jag inte.

    Magnus har hjälpt Anne Mari och oss att testa. Han lyckas, på sin Google Nest, starta fler poddar än Anne Mari genom att be om dessa på svenska, exempelvis:
    Hej Google, spela P3 Dokumentär på Spotify
    Av de poddar där det inte fungerat med svenska, kan han lyssna på många genom att be om dem på engelska:
    Hey Google, play Vetenskapsradion Historia on Spotify
    Några poddar (Lantzkampen, Stil och Meny) har dock inte heller Magnus fått att fungera i Spotify på något av språken. Om någon har tips på vad man kan säga för att nå dessa (eller har lyckats starta poddar i Youtube Music med rösten), så är hjälp välkommen!
    Annika Webbmaster