Google assistant: 'Conversational Actions sunset' 2023-06-13

Hej
Påverkas "prata med Sveriges radio"-funktionaliteten av: https://developers.google.com/assistant/conversational/overview
specifikt detta:
"Conversational Actions will be deprecated on June 13, 2023. For more information, see Conversational Actions sunset."

Kommentarer

  • Påverkas "prata med Sveriges radio"-funktionaliteten av /.../ Conversational Actions sunset.
    Ja. När denna teknik släcks ned, kommer inte längre tjänsten "prata med Sveriges Radio" att fungera. Våra nyheter i Googles nyhetstjänst påverkas däremot inte.

    Vi för samtal med Google om att det behövs alternativa sätt att ta del av vårt innehåll på ett enkelt vis. Om det saknas bra ersättningar den 13 juni, så önskar vi att tiden tills "Conversational Actions sunset" äger rum förlängs. Det är bra samtal, som jag förstår det, men än så länge kan vi endast säga att vi tror att Google förstår oss. Om förståelsen sedan utmynnar i en bra lösning, kan vi inte lova - men vi hoppas!

    Jag har nära kontakt med den kollega som representerar oss. Han och jag pratade så sent som nu i veckan om när och hur vi, utan att väcka onödig oro, ska berätta för lyssnarna vad som är på gång. Vi kom fram till att vi helst bör ha kommit lite längre i samtalen med Google så att vi hade något konkret att berätta.

    Men nu har du förekommit oss. Och svaret är alltså att vår tjänst påverkas i grunden, men att vi hoppas och tror att det ska förbli enkelt att lyssna på Sveriges Radios innehåll med Googles röststyrda enheter.

    Detta är väldigt tråkigt, både för våra lyssnare och för oss. Vi är stolta över tjänsten som några av våra vassaste utvecklare har lagt ned mycket tid och tankemöda på att utveckla. De lärdomar detta har givit oss tar vi med när vi utvecklar andra plattformar framöver, som Siri och Google Assistant i mobilerna - och (hoppas vi) ett alternativt sätt att enkelt lyssna på vårt innehåll i dina enheter även efter "sunset".

    Har du frågor, så försöker vi svara, men var beredd på att svaret kan komma att bli "vi vet inte" ett tag framöver.
    Annika Webbmaster
  • Ok, tack för svar.
  • Utan att förstå allt ni skriver (sorry är inte så smart), men jag kommer alltså inte kunna få min Google home att "förstå", "prata med Sveriges radio och spela p4Jämtland" (som är min favvo) från 13 juni? Finns det någon workaround?

    Det kommer säkert fortfarande att funka att Casta från sr-appen? Men går det med rötkommandon direkt till Google home?
    A
  • Hej A!

    Det viktigaste först:
    Redan idag, och även efter den 13 juni, kan du lyssna direkt på kanaler genom att säga:
    Hej Google, spela P4 Jämtland
    Kanalen öppnas då i Tunein. Ibland har Google (eller Tunein?) svårt att förstå vilken kanal du vill lyssna på. Här finns det tips på hur du löser det:
    Hur får jag Google att spela min kanal?

    Om tipsen inte går att följa, så fråga på, för jag kommer inte att ge mig förrän du har hittat ett sätt att lyssna på P4 Jämtland även framöver!

    Att du inte förstod informationen högre upp, beror troligen mer på min otydlighet, än hur smart du är ... Jag hoppas att det här svaret var tydligare!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika.
    Testat med frekvens 100.4 (p4 Jämtland brattåsen). Men Google får inte till det. Har du nåt annat tips? (Testade alla möjliga kombinationerna Jämtland, Östersund, brattåsen, osv).

    Och du har förklarat bra...det är verkligen jag som inte fattar tekniken 😉.
    A
  • Du gör rätt, men ibland får man testa sig fram lite innan man hittar ett sätt att säga som får Google att förstå.

    Då tar vi fler tips! Testa dig fram så ska väl något av dem få Google att förstå dig ...

    a) Lägg till SR innan kanalen:
    Hej Google, spela SR P4 Jämtland

    b) Lägg till "från Tunein" efter kanalen:
    Hej Google, spela P4 Jämtland från Tunein

    c) Återkom och berätta om du är i Jämtland och i så fall var, så hjälper jag dig att lista ut vilken frekvens du skall fråga efter!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Ni är många som har problem med frekvensen för just P4 Jämtland. Det kan bero på att en av sändarmasterna för kanalen inte finns i länet, utan i Ånge i Västernorrlands län, som sänder P4 Jämtland på 94,5 MHz. Om du bor i södra delen av landskapet, kanske det är "din frekvens"?
    Annika Webbmaster