SR:s poddar uppdateras inte hos Google Podcasts
Hej,
Sedan helgen verkar inte nya avsnitt av era poddar dyka upp på Google Podcasts. Jag ser dem på iTunes eller t.ex. Podme men alltså inte på Google Podcast. Jag har kollat både inloggad och ej inloggad för att utesluta att det är något fel med just mitt konto. Så det verkar som om något är fel med kopplingen mellan er och Google Podcasts. Är det så?
Mvh,
Sedan helgen verkar inte nya avsnitt av era poddar dyka upp på Google Podcasts. Jag ser dem på iTunes eller t.ex. Podme men alltså inte på Google Podcast. Jag har kollat både inloggad och ej inloggad för att utesluta att det är något fel med just mitt konto. Så det verkar som om något är fel med kopplingen mellan er och Google Podcasts. Är det så?
Mvh,
Följ inlägget
19
följare
Vi vet inte exakt hur detta kommer sig, men det uppstod i samband med att vi uppdaterade en tjänst hos oss. Den uppdateringen har inte "stört" andra poddtjänster - vad vi har sett hittills - men det verkar ha blivit tvärstopp med alla våra program i just Google Podcasts.
Vi såg en sak under gårdagen som möjligen kan ha påverkat detta, men det rättades till vid 15-tiden och förändringen borde ha "slagit igenom" vid det här laget - så vi felsöker vidare.
Försökte använda sr-appen istället men det gick inte att skapa spellista, det gick att lägga till+ men inga avsnitt synliga i spellistan.
Är den tom menar du?
Vi ser att nya avsnitt av poddar inte kommer ut i just Google Podcasts sedan en teknisk förändring som vi gjorde förra veckan, men förstår tyvärr ännu inte vari problemet ligger. Alla andra poddtjänster fungerar som de brukar och vi ser inte något fel från vår sida.
Vi försöker förstå detta och lösa problemet!
Andra gånger har det hänt att poddflöden har varit mer eller mindre omöjliga att få fram i Google Podcasts, trots att de fungerar problemfritt på andra ställen. Exempelvis har det sedan lång tid tillbaka varit omöjligt för mig att få in DI:s numera insomnade podd "Smarta pengar" i Google Podcasts. Inte ens om jag lägger till den med funktionen för att lägga till poddar via deras rss-länkar fungerar det, utan då läggs en helt annan podd från DI in. Kanske har Google Podcasts någon form av funktion för att slå ihop dubblettpoddar som inte fungerar som den ska.
Allt detta handlar förmodligen om många olika problem som inte har med varandra att göra, så det kanske inte är så relevant att nämna det här. Även om ni och/eller Google förhoppningsvis lyckas lösa problemet med SR-material, är det förstås omöjligt för er att göra något åt övriga bekymmer hos Google. Man vet dock aldrig vilka problem som har samband med varandra, så jag tänkte att jag det kanske inte gör alltför stor skada att jag här på detta sätt lite kort ger uttryck för min frustration med Google Podcasts. Jag har flera gånger tänkt att jag ska leta upp något alternativ, men har än så länge inte hittat något som jag varit tillräckligt nöjd med.
Din analys är helt korrekt, och jag tror att den i högsta grad har med problemet att göra.


Google har ett annat sätt att hantera poddar än de flesta andra poddtjänster, som - för oss som utgivare - på ett plan är bekvämt, eftersom metoden "på pappret" innebär att vi inte behöver göra speciellt mycket när vi exempelvis startar en ny poddserie. Vi anmäler inget till Google, utan de hittar våra poddar automatiskt från vår RSS. Hos andra aktörer (som Apple, Spotify, Tunein ...) behöver vi registrera varje ny podd.
Nackdelen är att vi saknar kontaktvägar in till Google när det uppstår problem, och att vi inte vet så mycket om hur Google hanterar poddflöden. Om vi kunde se exakt hur de anropar vårt API så hade det underlättat felsökningen.
Det finns sätt att hjälpa Googla att indexera poddflöden, vilket beskrivs här (där det finns en förklaring till det problem DI:s podd fick, tror jag, nämligen att Google avgör vilket som är huvudflödet om det finns alternativ):
Få din podd att synas på Google
Det verkar relevant om en poddserie inte hittas, men här hittar de alla våra och visar alla våra poddflöden - fast hämtar inte några nya avsnitt!
Det finns en tjänst med det fantastiska namnet Google PubSubHubbub, som de skriver om här, som jag anar att vi borde använda oss av i felsökningen:
Hjälpa Google Podcasts att hitta din poddserie
De stickprov vi har gjort, visar dock att även nya avsnitt dyker upp i den delen av Googles infrastruktur. Här har jag kört Publisher Diagnostics på podden Public Service, och det ser inte ut som om Google har haft några problem med den sen i november. Senaste avsnittet hittas:
Vilket dock inte avspeglas i Google Poddar, där senaste avsnittet är från den 7 maj:
Och vad detta beror på, kan vi inte förstå. Än. Vi jobbar på det ...
LÖST: Kan inte nå SRs poddar via extern app
Den 11 maj skruvade vi på några saker till, men sedan rörde vi inte denna del av tekniken förrän nu i tisdags, när felen kring Googles poddtjänst rapporterades in. Ändå verkar det ha tagit stopp i våra flöden under morgonen/förmiddagen den 12 maj, det vill säga ett och ett halvt dygn efter vår stora förändring (med ett problem som dock löstes mycket snabbt) och ett halvt dygn efter någon liten detaljförändring som möjligen skulle kunna påverka poddtjänster så att det blir mindre risk för problem.
Nu i veckan har vi skruvat på några saker till som vi hade hoppats kan lösa problemet i Google-tjänsten, men det är frustrerande, för vi vet inte om vi kan ha löst problemet utan att det märkts ännu (eftersom det finns en tröghet i Googles system), eller om felet kvarstår! Har vi tur så har vi löst problemet och måste bara vänta på att Google läser in allt rätt - men mer troligt är att felet kvarstår.
Problem är aldrig välkomna, men nu kom det extra olägligt. Vi har nämligen i många år haft en röststyrd tjänst ("hej Google, prata med Sveriges Radio ...") som tyvärr slutar fungera den 13 juni:
Sveriges Radio i Googles rösttjänst efter den 13 juni
Som en ersättning för vår egen "konversationsåtgärd", har jag tipsat lyssnare om hur de kan röststyra våra poddar genom Google Podcast eller i Spotify (vilket går rakt av i Android-enheter, men i andra enheter kräver att man lägger till engelska som ett extra språk i Google-assistenten).
Spela poddar i Googles högtalare
Det är verkligen inte kul att den tjänsten fungerar sämre än vanligt, eftersom möjligheten att kunna spela upp vårt innehåll med röststyrning är oerhört viktig, i synnerhet för synskadade och rörelsehindrade lyssnare!
Nästa vecka hoppas jag att vi kan få kontakt med en duktig person på Google som vi inte har fått tag på nu i veckan grund av semestrar (både hos oss och dem). Jag hoppas att den här Google-kontakten kan hjälpa oss att felsöka!
Trevlig helg så länge.
T.ex. verkar den hitta lite problem i RSS-data:
https://validator.w3.org/feed/check.cgi?url=https%3A%2F%2Fapi.sr.se%2Fapi%2Frss%2Fpod%2F3966
Vet inte om det är orsaken så klart. Ni får ta bort detta inlägg om det inte alls är till hjälp 😀
Jag tycker att det ser ut som om vi har testat det mesta där, men ber för säkerhets skull de kolleger som felsöker att se över om det finns något mer vi kan göra av det Google tipsar om! Eftersom vi inte vet vad som orsakar problemet, är alla halmstrån välkomna. Just valideringsproblem tror jag är mer aktuellt om ett eller flera program inte alls går att hitta via Google Podcasts, men bör förstås ses över. Däremot finns det en del råd
Om någon av er vill ha tips på alternativa poddtjänster att använda tills detta äntligen är löst, så berätta vilka behov ni har och vilken plattform det är (t ex Androidmobil, Google-tv eller en mac-dator?) så försöker jag hitta vettiga alternativ.
När det gäller just Chromecast ihop med våra appar så har du rätt. Den tjänsten fungerar inte alls så bra som den skulle kunna göra, något vi kommer att förbättra. Här finns det en tråd om det:
Chromecast-problem: Ingen media har valts
För problemet med Google podcasts har jag försökt vara tydlig med att vi själva tror att felet triggats av en förändring vi på Sveriges Radio genomförde den 10 maj. Vi vet inte om felet ligger hos oss (en rimlig slutsats i och med att vi nästan är den enda poddskapare som har detta problem) eller hos Google (också rimligt med tanke på att våra poddar fungerar som vanligt i alla andra tjänster).
Det intressanta är inte hos vem felet ligger, utan hur vi löser det. Det ligger i både vårt och Googles intresse att vårt innehåll skall fungera bra på deras plattform!
Jag lyssnar i SR appen så länge. Inte lika smidigt så klart men nu när jag vet att ni jobbar på det, står jag ut med den lösningen ett tag.
Cristoffers kritik
Cristoffers tankar om hur Sveriges Radio löser (och inte löser) problem har jag sammanfattat under rubriken SR lyckas inte lösa tekniska problem, där jag hoppas att Cristoffer och andra intresserade kan föra en dialog om det ämnet.
På den här sidan håller vi oss till felsökning kring varför våra poddar inte längre uppdateras hos Google podcasts.
Vad händer?
Under gårdagen gjorde utvecklarna ytterligare en uppdatering. Det finns en eftersläpning som gör att förändringar hos oss inte märks direkt i Google podcasts. Vi vet därmed ännu inte vet om den senaste förändringen påverkar problemet. Vi har "forcerat omindexering" av en podd som uppdateras dagligen. Om den börjar hämta de saknade avsnitten så vet vi att vi är på rätt väg, så den podden bevakar vi extra noga.
Hoppas ni hittar lösningen snart! 😀
Den podd vi håller extra koll på har fortfarande inte börjat sippra ut i Google Podcasts. Även om det enligt Google finns eftersläpning i systemet, har det nu gått ett dygn sedan en fix och omindexering vi genomförde som vi vagt hoppades skulle kunna hjälpa. Jag tror därför att det vi gjorde igår inte heller var rätt åtgärd ...
Vi vet fortfarande inte vad som krävs för att få ordning på allt, förutom att vi behöver samarbeta med Google för att komma vidare. Vi har, som jag skrev tidigare, inte något etablerat samarbete sedan tidigare kring Google Podcasts, eftersom allt skett med automatik. Om våra flöden funkar, så kommer avsnitt ut i Google Podcasts. Vi tycker att våra flöden funkar som de ska - men uppenbarligen finns det något problem som vi inte lyckas identifiera.
Vi har däremot bra kontakt med andra delar av Google och då i synnerhet med en man som arbetar mer strategiskt som försöker lotsa oss vidare så att vi får tag i rätt folk - men jag vet inte hur det har gått.
Felet ligger just mellan vårt innehåll och Google Podcasts.
SR lyckas inte lösa tekniska problem
Spela poddar i Googles högtalare Detta är väldigt trist, både för er som har använt Google podcasts sedan länge och för er som idag använder vår tjänst för smarta högtalare (som släcks ned den 13 juni), och nu försöker få till nya rutiner för att kunna styra uppspelningen med rösten. Det finns en alternativ metod för att lyssna på poddar, men den är lite krånglig och den blir extra rörig nu när våra aktuella avsnitt saknas i Google Podcasts:
Tobias och andra nyfikna:
Eftersom jag den senaste tiden har svarat på väldigt många frågor om en Sveriges Radio-tjänst som försvinner från Googles röststyrda högtalare, trodde jag först att han frågade om det (för många lyssnare har svårt att skilja på Googles flora av tjänster och produkter), så det blev lite goddag-yxskaft innan jag verkligen insåg att våra poddflöden inte längre uppdateras.Uppgradering av .Net (dotnet)
Vid tiotiden onsdag den 10 maj uppgraderade vi Sveriges Radios API till en nyare version av .Net. Det är en omfattande förändring och svårt att testa fullt ut i förväg, så utvecklarna bevakade det de kunde se och jag höll extra koll för att snabbt fånga upp om lyssnare stötte på problem som kunde bero på uppgraderingen.
Poddproblem
Två timmar senare rapporterade Johan in att hans podd-app inte kunde nå våra poddar (alltså att själva flödena inte gick att nå alls). I vanliga fall hade jag då kartlagt vilken app Johan använder och vilka poddar det gällde för att se om felet gick att återskapa och i så fall ha tagit det vidare, men nu larmade jag direkt. Fel berodde på uppgraderingen, och strax efter klockan 13 rullade vi ut en fix som löste problemet:
LÖST: Kan inte nå SRs poddar via extern app
Vi hade alltså ett fel med våra poddflöden under drygt tre timmar, men endast en lyssnare hann rapportera in det felet och därefter noterade vi inte några problem med poddarna under nästan två dygn.
Annat API-problem:
På eftermiddagen den 10 maj rapporterade kolleger och lyssnare att vår Android-app Sveriges Radio Play inte visade lokala nyheter. Det felet berodde också på API-uppdateringen och rättades inom en timme efter att vi blivit varse det.
I övrigt har denna uppgradering av .Net inte påverkat lyssnare (utanför Google podcasts!) så vitt vi kan förstå, men under torsdagen den 11 maj skruvade utvecklarna på några parametrar. Därefter gjorde vi inga API-förändringar på flera dagar.
Tvärstopp hos Google Podcasts den 12 maj
Den API-förändring och det fel vi hade under tre timmar verkade alltså inte påverka några tjänster. Från klockan 13.30 eller så verkade allt tuffa på med våra poddar, både i våra egna tjänster och externt.
Tills Google podcasts, någon gång under förmiddagen den 12 maj, plötsligt slutade hämta nya avsnitt. Här skulle det kunna vara API-förändringen i sig eller det tillfälliga fel vi hade som fått Google att slå bakut och en eftersläpning som gjorde att det inte stannade direkt.
Lyssnare larmar från 16 maj
Den första lyssnare som larmade om detta, är Pär, tisdag den 16 maj skrev:
Sedan dess felsöker vi.
robots.txt
Vi har därefter försökt göra olika varianter av robots.txt (inklusive att skippa den helt), eftersom en central del av att Google Podcasts visar flöden korrekt, är att deras Googles "crawlers" (vad säger man på svenska, sökspindlar?) kan indexera poddflöden korrekt, vilket regleras med robots.txt.
Faktum är att vi senast nu i eftermiddags har skruvat på detta igen och att det i den bästa av världar kan få avsnitt att listas korrekt så snart Google kravlat sig igenom våra sidor (vilket vi försöker forcera för några poddar och om de börjar uppdateras så får vi manuellt be om uppdatering av åtminstone de största/viktigaste övriga), men det känns som ett halmstrå.
Rulla tillbaka ändringen?
Att rulla tillbaka till en äldre version av .Net är en väldigt stor process som kan ge andra, och potentiellt värre, fel. Det är därmed inte lockande, i synnerhet eftersom vi inte vet om det skulle hjälpa.
Det verkar dessutom inte vara API-förändringen i sig som ställer till det:
- Google podcasts lyckades hämta våra avsnitt under två dygn efter uppgraderingen, så det verkar inte vara problem med API:t - men kan finnas eftersläpning så att något hos dem sparkade bakut på grund av förändringen (eller det tillfälliga felet), allt stannade två dygn senare och sen har det inte återställts
- Vi ser även nya avsnitt i andra delar av Googles system. I Google PubSubHubbub Hub Debug (sic!) hittar jag t ex dagens avsnitt av Talkshow i P1:

- Jämförelser mellan API:t innan den 10 maj och det vi nu använder visar inga skillnader (vare sig för människor eller med jämförelseverktyg)
- Inga andra tjänster har problem med våra poddflöden
Google hittar inte oss, så hur hittar vi dem?Vi behöver hjälp från Google att felsöka! Vår kontaktperson på Google (som inte arbetar med utveckling själv, utan strategiskt) har tyvärr inte tussat ihop oss med någon på deras utvecklingssida ännu, så imorgon kommer jag att lägga tid på att försöka etablera kontakt med Google på andra sätt (om supportläget i övrigt inte hindrar mig).
Tips på forum, formulär eller e-postadresser som kan hjälpa oss att nå deras utvecklare mottages tacksamt här (eller skriv till webmaster@sr.se).
Google-rutin och Sveriges Radios nyhetsutbud