LÖST: Problem med SR:s poddar i Google Podcasts

Hej,

Sedan helgen verkar inte nya avsnitt av era poddar dyka upp på Google Podcasts. Jag ser dem på iTunes eller t.ex. Podme men alltså inte på Google Podcast. Jag har kollat både inloggad och ej inloggad för att utesluta att det är något fel med just mitt konto. Så det verkar som om något är fel med kopplingen mellan er och Google Podcasts. Är det så?

Mvh,
Marcus

Kommentarer

  • Har märkt detsamma.
    Hans
  • Tack för att ni rapporterade in felet!

    Vi vet inte exakt hur detta kommer sig, men det uppstod i samband med att vi uppdaterade en tjänst hos oss. Den uppdateringen har inte "stört" andra poddtjänster - vad vi har sett hittills - men det verkar ha blivit tvärstopp med alla våra program i just Google Podcasts.

    Vi såg en sak under gårdagen som möjligen kan ha påverkat detta, men det rättades till vid 15-tiden och förändringen borde ha "slagit igenom" vid det här laget - så vi felsöker vidare.
    Annika Webbmaster
  • Nej. Det är likadant fortfarande.
    Försökte använda sr-appen istället men det gick inte att skapa spellista, det gick att lägga till+ men inga avsnitt synliga i spellistan.
    Hanna
  • Spellistan i appen SR Play hittar du under Min sida i appens nederdel och fliken Min lista.

    Är den tom menar du?
    Annika Webbmaster
  • Jag har också problem med att SR:s poddar inte uppdateras hos Google podcasts.
    Filip
  • Hoppas att ni SR det.
    Patrik
  • Tack!

    Vi ser att nya avsnitt av poddar inte kommer ut i just Google Podcasts sedan en teknisk förändring som vi gjorde förra veckan, men förstår tyvärr ännu inte vari problemet ligger. Alla andra poddtjänster fungerar som de brukar och vi ser inte något fel från vår sida.

    Vi försöker förstå detta och lösa problemet!
    Annika Webbmaster
  • Min allmänna upplevelse är att Google Podcasts beter sig lite annorlunda än andra poddtjänster. Just nu verkar SR vara drabbat, men jag har många gånger varit med om att också andras poddflöden uppdateras mycket långsammare i Google Podcasts än i andra tjänster.

    Andra gånger har det hänt att poddflöden har varit mer eller mindre omöjliga att få fram i Google Podcasts, trots att de fungerar problemfritt på andra ställen. Exempelvis har det sedan lång tid tillbaka varit omöjligt för mig att få in DI:s numera insomnade podd "Smarta pengar" i Google Podcasts. Inte ens om jag lägger till den med funktionen för att lägga till poddar via deras rss-länkar fungerar det, utan då läggs en helt annan podd från DI in. Kanske har Google Podcasts någon form av funktion för att slå ihop dubblettpoddar som inte fungerar som den ska.

    Allt detta handlar förmodligen om många olika problem som inte har med varandra att göra, så det kanske inte är så relevant att nämna det här. Även om ni och/eller Google förhoppningsvis lyckas lösa problemet med SR-material, är det förstås omöjligt för er att göra något åt övriga bekymmer hos Google. Man vet dock aldrig vilka problem som har samband med varandra, så jag tänkte att jag det kanske inte gör alltför stor skada att jag här på detta sätt lite kort ger uttryck för min frustration med Google Podcasts. Jag har flera gånger tänkt att jag ska leta upp något alternativ, men har än så länge inte hittat något som jag varit tillräckligt nöjd med.
    Albert Pettersson
  • Din analys är helt korrekt, och jag tror att den i högsta grad har med problemet att göra.

    Google har ett annat sätt att hantera poddar än de flesta andra poddtjänster, som - för oss som utgivare - på ett plan är bekvämt, eftersom metoden "på pappret" innebär att vi inte behöver göra speciellt mycket när vi exempelvis startar en ny poddserie. Vi anmäler inget till Google, utan de hittar våra poddar automatiskt från vår RSS. Hos andra aktörer (som Apple, Spotify, Tunein ...) behöver vi registrera varje ny podd.

    Nackdelen är att vi saknar kontaktvägar in till Google när det uppstår problem, och att vi inte vet så mycket om hur Google hanterar poddflöden. Om vi kunde se exakt hur de anropar vårt API så hade det underlättat felsökningen.

    Det finns sätt att hjälpa Googla att indexera poddflöden, vilket beskrivs här (där det finns en förklaring till det problem DI:s podd fick, tror jag, nämligen att Google avgör vilket som är huvudflödet om det finns alternativ):
    Få din podd att synas på Google

    Det verkar relevant om en poddserie inte hittas, men här hittar de alla våra och visar alla våra poddflöden - fast hämtar inte några nya avsnitt!

    Det finns en tjänst med det fantastiska namnet Google PubSubHubbub, som de skriver om här, som jag anar att vi borde använda oss av i felsökningen:
    Hjälpa Google Podcasts att hitta din poddserie

    De stickprov vi har gjort, visar dock att även nya avsnitt dyker upp i den delen av Googles infrastruktur. Här har jag kört Publisher Diagnostics på podden Public Service, och det ser inte ut som om Google har haft några problem med den sen i november. Senaste avsnittet hittas:

    Vilket dock inte avspeglas i Google Poddar, där senaste avsnittet är från den 7 maj:

    Och vad detta beror på, kan vi inte förstå. Än. Vi jobbar på det ...

    Annika Webbmaster
  • Skönt att ni är på problemet! Heja heja! Majoriteten av poddarna jag följer kommer från er men det har varit torrt ett par dagar nu. Precis som Albert ovan har jag också sökt ny poddapp men tycker Google i många avseenden är överlägsen men här brister det tyvärr.
    Christoffer
  • Felet är mycket underligt. Den API-förändring som jag tror triggade problemen genomförde vi under eftermiddagen den 10 maj. En lyssnare hjälpte oss att då snabbt identifiera ett fel som vi åtgärdade omgående:
    LÖST: Kan inte nå SRs poddar via extern app

    Den 11 maj skruvade vi på några saker till, men sedan rörde vi inte denna del av tekniken förrän nu i tisdags, när felen kring Googles poddtjänst rapporterades in. Ändå verkar det ha tagit stopp i våra flöden under morgonen/förmiddagen den 12 maj, det vill säga ett och ett halvt dygn efter vår stora förändring (med ett problem som dock löstes mycket snabbt) och ett halvt dygn efter någon liten detaljförändring som möjligen skulle kunna påverka poddtjänster så att det blir mindre risk för problem.

    Nu i veckan har vi skruvat på några saker till som vi hade hoppats kan lösa problemet i Google-tjänsten, men det är frustrerande, för vi vet inte om vi kan ha löst problemet utan att det märkts ännu (eftersom det finns en tröghet i Googles system), eller om felet kvarstår! Har vi tur så har vi löst problemet och måste bara vänta på att Google läser in allt rätt - men mer troligt är att felet kvarstår.

    Problem är aldrig välkomna, men nu kom det extra olägligt. Vi har nämligen i många år haft en röststyrd tjänst ("hej Google, prata med Sveriges Radio ...") som tyvärr slutar fungera den 13 juni:
    Sveriges Radio i Googles rösttjänst efter den 13 juni

    Som en ersättning för vår egen "konversationsåtgärd", har jag tipsat lyssnare om hur de kan röststyra våra poddar genom Google Podcast eller i Spotify (vilket går rakt av i Android-enheter, men i andra enheter kräver att man lägger till engelska som ett extra språk i Google-assistenten).
    Spela poddar i Googles högtalare

    Det är verkligen inte kul att den tjänsten fungerar sämre än vanligt, eftersom möjligheten att kunna spela upp vårt innehåll med röststyrning är oerhört viktig, i synnerhet för synskadade och rörelsehindrade lyssnare!

    Nästa vecka hoppas jag att vi kan få kontakt med en duktig person på Google som vi inte har fått tag på nu i veckan grund av semestrar (både hos oss och dem). Jag hoppas att den här Google-kontakten kan hjälpa oss att felsöka!
    Trevlig helg så länge.
    Annika Webbmaster
  • Hej, hittade denna tråd när även jag sökte på problemet med att SRs poddar inte längre dyker upp i Google podcast. Jag har inget ytterligare att tillägga på problemet men vill verkligen applådera de utförliga svar och resonemang som Annika ger. Kommer följa tråden och hoppas på en lösning snart.
    Therese
  • Här finns lite kul: https://support.google.com/podcast-publishers/answer/9482890?hl=en#not_on_google&zippy=%2Ccheck-the-validity-of-your-rss-feed

    T.ex. verkar den hitta lite problem i RSS-data:
    https://validator.w3.org/feed/check.cgi?url=https%3A%2F%2Fapi.sr.se%2Fapi%2Frss%2Fpod%2F3966

    Vet inte om det är orsaken så klart. Ni får ta bort detta inlägg om det inte alls är till hjälp 😀
    Olof Andersson
  • Thereses uppskattande ord och Olofs konstruktiva tips är en bra inledning på denna veckas djupdykning i problemen!
    Vet inte om det är orsaken så klart. Ni får ta bort detta inlägg om det inte alls är till hjälp 😀
    Eftersom vi inte vet vad som orsakar problemet, är alla halmstrån välkomna. Just valideringsproblem tror jag är mer aktuellt om ett eller flera program inte alls går att hitta via Google Podcasts, men bör förstås ses över. Däremot finns det en del råd snäppet längre ned på samma sida (länk till svenska versionen) som rör att poddserien är tillgänglig för lyssnare på Google Podcasts-plattformarna, men nya avsnitt inte visas (eller om andra ändringar inte visas).

    Jag tycker att det ser ut som om vi har testat det mesta där, men ber för säkerhets skull de kolleger som felsöker att se över om det finns något mer vi kan göra av det Google tipsar om!
    Annika Webbmaster
  • Era poddar upphörde i min feed den 12 maj.
    Cristoffer
  • Ja, det verkar vara under förmiddagen den 12 som allt tog stopp. Avsnitten finns i delar av Googles "ekosystem" och vi kan inte se var felet ligger utan hjälp från Google - så vi försöker få kontakt med rätt personer där.

    Om någon av er vill ha tips på alternativa poddtjänster att använda tills detta äntligen är löst, så berätta vilka behov ni har och vilken plattform det är (t ex Androidmobil, Google-tv eller en mac-dator?) så försöker jag hitta vettiga alternativ.
    Annika Webbmaster
  • Angående alternativa poddtjänster så verkar Spotify funka bra som tillfälligt alternativ. Funkar även med gratiskonto. Jag använder Android-mobil.
    Olof Andersson
  • Både Spotify och Google Podcasts är väl integrerade i Googles övriga tjänster, och är de två podd-appar som man kan välja mellan om man vill kunna styra uppspelningen med rösten (vilket fungerar på just Android-enheter).
    Annika Webbmaster
  • Av erfarenhet när det gäller SR och Googles produkter så ligger felet hos er, men ni kommer aldrig erkänna och lösa det. Exempel appen och Chromecast som inte fungerar ännu
    Cristoffer
  • Det var tråkigt att du har en så negativ bild av hur vi fungerar ihop med Googles produkter och än tråkigare att du har erfarenhet av att vi inte erkänner vår del i olika problem.

    När det gäller just Chromecast ihop med våra appar så har du rätt. Den tjänsten fungerar inte alls så bra som den skulle kunna göra, något vi kommer att förbättra. Här finns det en tråd om det:
    Chromecast-problem: Ingen media har valts

    För problemet med Google podcasts har jag försökt vara tydlig med att vi själva tror att felet triggats av en förändring vi på Sveriges Radio genomförde den 10 maj. Vi vet inte om felet ligger hos oss (en rimlig slutsats i och med att vi nästan är den enda poddskapare som har detta problem) eller hos Google (också rimligt med tanke på att våra poddar fungerar som vanligt i alla andra tjänster).

    Det intressanta är inte hos vem felet ligger, utan hur vi löser det. Det ligger i både vårt och Googles intresse att vårt innehåll skall fungera bra på deras plattform!
    Annika Webbmaster
  • Jag tror ni löser det snart. Annika verkar ha rätt inställning för att lösa problemet.

    Jag lyssnar i SR appen så länge. Inte lika smidigt så klart men nu när jag vet att ni jobbar på det, står jag ut med den lösningen ett tag.
    Patrik
  • Cristoffer, din ton och dina inlägg är inte konstruktiva. SR är öppen i sin kommunikation. Har du input som hjälper dem att lösa problemet så skriv den här, annars avvakta.
    Marcus
  • Tack!

    Cristoffers kritik
    Cristoffers tankar om hur Sveriges Radio löser (och inte löser) problem har jag sammanfattat under rubriken SR lyckas inte lösa tekniska problem, där jag hoppas att Cristoffer och andra intresserade kan föra en dialog om det ämnet.

    På den här sidan håller vi oss till felsökning kring varför våra poddar inte längre uppdateras hos Google podcasts.

    Vad händer?
    Under gårdagen gjorde utvecklarna ytterligare en uppdatering. Det finns en eftersläpning som gör att förändringar hos oss inte märks direkt i Google podcasts. Vi vet därmed ännu inte vet om den senaste förändringen påverkar problemet. Vi har "forcerat omindexering" av en podd som uppdateras dagligen. Om den börjar hämta de saknade avsnitten så vet vi att vi är på rätt väg, så den podden bevakar vi extra noga.
    Annika Webbmaster
  • Jobbar med it och måste bara säga att jag är imponerad över kommunikation och transparens  kring problemet!

    Hoppas ni hittar lösningen snart! 😀
    Manne Pylad
  • Tack!

    Den podd vi håller extra koll på har fortfarande inte börjat sippra ut i Google Podcasts. Även om det enligt Google finns eftersläpning i systemet, har det nu gått ett dygn sedan en fix och omindexering vi genomförde som vi vagt hoppades skulle kunna hjälpa. Jag tror därför att det vi gjorde igår inte heller var rätt åtgärd ...

    Vi vet fortfarande inte vad som krävs för att få ordning på allt, förutom att vi behöver samarbeta med Google för att komma vidare. Vi har, som jag skrev tidigare, inte något etablerat samarbete sedan tidigare kring Google Podcasts, eftersom allt skett med automatik. Om våra flöden funkar, så kommer avsnitt ut i Google Podcasts. Vi tycker att våra flöden funkar som de ska - men uppenbarligen finns det något problem som vi inte lyckas identifiera.

    Vi har däremot bra kontakt med andra delar av Google och då i synnerhet med en man som arbetar mer strategiskt som försöker lotsa oss vidare så att vi får tag i rätt folk - men jag vet inte hur det har gått.
    Annika Webbmaster
  • Övriga poddar som jag följer från tex SVD, Perfect Day och Acast funkar som vanligt.
    Cristoffer
  • Ja, det är uppenbart att det inte är något generellt fel på Google Podcasts (andra poddar kommer ut som de ska), men inte heller något generellt fel på våra poddflöden (våra poddar kommer ut som de ska i alla andra tjänster).

    Felet ligger just mellan vårt innehåll och Google Podcasts.
    Annika Webbmaster
  • Det är uppenbart att felet ligger hos er.
    Cristoffer
  • Den diskussionen vill jag inte föra här, men skriv gärna mer i denna tråd:
    SR lyckas inte lösa tekniska problem
    Annika Webbmaster
  • Idag tisdag 23 maj kvarstår felet. Hoppas på en snar lösning gör inlägg för att hålla mig uppdaterad på tråden. Gillar öppeheten och ihärdigheten hos SR.
    Kristoffer
  • Den kollega som leder felsökningen sammanfattar läget väl:
    Jag tror att vi har gjort allt vi kan. Nu väntar vi och ser om google kommer att uppdatera sina flöden. Om det inte händer så sätter jag mitt hopp till att vår kontakt på Google lyckas hitta någon vi kan bolla med om varför det inte funkar.
    Detta är väldigt trist, både för er som har använt Google podcasts sedan länge och för er som idag använder vår tjänst för smarta högtalare (som släcks ned den 13 juni), och nu försöker få till nya rutiner för att kunna styra uppspelningen med rösten. Det finns en alternativ metod för att lyssna på poddar, men den är lite krånglig och den blir extra rörig nu när våra aktuella avsnitt saknas i Google Podcasts:
    Spela poddar i Googles högtalare
    Annika Webbmaster
  • Jobbar med mjukvaruutveckling och är nyfiken på syftet uppdateringen som gjordes 10e maj. Det jag fiskar efter är om ni övervägt att rulla tillbaka  ändringen?
    Tobias
  • En bra fråga. Jag återkommer när jag kollat upp med utvecklarna!
    Annika Webbmaster
  • Tobias och andra nyfikna:

    Uppgradering av .Net (dotnet)
    Vid tiotiden onsdag den 10 maj uppgraderade vi Sveriges Radios API till en nyare version av .Net. Det är en omfattande förändring och svårt att testa fullt ut i förväg, så utvecklarna bevakade det de kunde se och jag höll extra koll för att snabbt fånga upp om lyssnare stötte på problem som kunde bero på uppgraderingen.

    Poddproblem
    Två timmar senare rapporterade Johan in att hans podd-app inte kunde nå våra poddar (alltså att själva flödena inte gick att nå alls). I vanliga fall hade jag då kartlagt vilken app Johan använder och vilka poddar det gällde för att se om felet gick att återskapa och i så fall ha tagit det vidare, men nu larmade jag direkt. Fel berodde på uppgraderingen, och strax efter klockan 13 rullade vi ut en fix som löste problemet:
    LÖST: Kan inte nå SRs poddar via extern app

    Vi hade alltså ett fel med våra poddflöden under drygt tre timmar, men endast en lyssnare hann rapportera in det felet och därefter noterade vi inte några problem med poddarna under nästan två dygn.

    Annat API-problem:
    På eftermiddagen den 10 maj rapporterade kolleger och lyssnare att vår Android-app Sveriges Radio Play inte visade lokala nyheter. Det felet berodde också på API-uppdateringen och rättades inom en timme efter att vi blivit varse det.

    I övrigt har denna uppgradering av .Net inte påverkat lyssnare (utanför Google podcasts!) så vitt vi kan förstå, men under torsdagen den 11 maj skruvade utvecklarna på några parametrar. Därefter gjorde vi inga API-förändringar på flera dagar.

    Tvärstopp hos Google Podcasts den 12 maj
    Den API-förändring och det fel vi hade under tre timmar verkade alltså inte påverka några tjänster. Från klockan 13.30 eller så verkade allt tuffa på med våra poddar, både i våra egna tjänster och externt.

    Tills Google podcasts, någon gång under förmiddagen den 12 maj, plötsligt slutade hämta nya avsnitt. Här skulle det kunna vara API-förändringen i sig eller det tillfälliga fel vi hade som fått Google att slå bakut och en eftersläpning som gjorde att det inte stannade direkt.

    Lyssnare larmar från 16 maj
    Den första lyssnare som larmade om detta, är Pär, tisdag den 16 maj skrev:

    Har ni bara tekniska problem eller kommer ni inte att fortsätta lägga ut poddarna på Google Podcast?
    Eftersom jag den senaste tiden har svarat på väldigt många frågor om en Sveriges Radio-tjänst som försvinner från Googles röststyrda högtalare, trodde jag först att han frågade om det (för många lyssnare har svårt att skilja på Googles flora av tjänster och produkter), så det blev lite goddag-yxskaft innan jag verkligen insåg att våra poddflöden inte längre uppdateras.

    Sedan dess felsöker vi.

    robots.txt
    Vi har därefter försökt göra olika varianter av robots.txt (inklusive att skippa den helt), eftersom en central del av att Google Podcasts visar flöden korrekt, är att deras Googles "crawlers" (vad säger man på svenska, sökspindlar?) kan indexera poddflöden korrekt, vilket regleras med robots.txt.

    Faktum är att vi senast nu i eftermiddags har skruvat på detta igen och att det i den bästa av världar kan få avsnitt att listas korrekt så snart Google kravlat sig igenom våra sidor (vilket vi försöker forcera för några poddar och om de börjar uppdateras så får vi manuellt be om uppdatering av åtminstone de största/viktigaste övriga), men det känns som ett halmstrå.

    Rulla tillbaka ändringen?
    Att rulla tillbaka till en äldre version av .Net är en väldigt stor process som kan ge andra, och potentiellt värre, fel. Det är därmed inte lockande, i synnerhet eftersom vi inte vet om det skulle hjälpa.

    Det verkar dessutom inte vara API-förändringen i sig som ställer till det:
    • Google podcasts lyckades hämta våra avsnitt under två dygn efter uppgraderingen, så det verkar inte vara problem med API:t - men kan finnas eftersläpning så att något hos dem sparkade bakut på grund av förändringen (eller det tillfälliga felet), allt stannade två dygn senare och sen har det inte återställts
    • Vi ser även nya avsnitt i andra delar av Googles system. I Google PubSubHubbub Hub Debug (sic!) hittar jag t ex dagens avsnitt av Talkshow i P1:

    • Jämförelser mellan API:t innan den 10 maj och det vi nu använder visar inga skillnader (vare sig för människor eller med jämförelseverktyg)
    • Inga andra tjänster har problem med våra poddflöden
    Google hittar inte oss, så hur hittar vi dem?
    Vi behöver hjälp från Google att felsöka! Vår kontaktperson på Google (som inte arbetar med utveckling själv, utan strategiskt) har tyvärr inte tussat ihop oss med någon på deras utvecklingssida ännu, så imorgon kommer jag att lägga tid på att försöka etablera kontakt med Google på andra sätt (om supportläget i övrigt inte hindrar mig).

    Tips på forum, formulär eller e-postadresser som kan hjälpa oss att nå deras utvecklare mottages tacksamt här (eller skriv till webmaster@sr.se).
    Annika Webbmaster
  • Det är ju iof möjligt att robots.txt cachas av google crawler så en ändring där kan ta tid att slå igenom. Fast ni borde kunna se i era webserverloggar hur googles aktivitet ändrats..
    Magnus A
  • Detta just vad vi misstänker har skett.

    Vi kanske löste problemet genom att helt slopa robots.txt, men sedan var lite för otåliga när vi trodde att den förändringen skulle ge resultat inom två-tre dygn (åtminstone på de sidor där vi forcerade en ny indexering). Vi kanske hade sett ett annat resultat om vi hade hållit ut i en vecka, istället för att bedöma att åtgärden inte hjälpte och gå vidare till nya försök där vi lade ut en annan version av robots.txt?

    Att det har med robots.txt att göra står klart nu. Patriks fel ovan (flyttat till en egen tråd) rör Googles nyheter, alltså en annan Google-tjänst. Där har en medarbetare på Google Audio News Support kontaktat oss och upplyst oss om att deras crawler inte når våra nyhetsflöden (poddar):
    Please remove anything (e.g., robots.txt) that blocks GoogleBot from serving your content (RSS, image, and/or media file URLs).
    Med denna bekräftelse av felets natur, känns det som om vi har tagit ett viktigt steg framåt, att vi nu har kontakt med en lösningsorienterad person hos Google är otroligt värdefullt!
    Annika Webbmaster
  • Jag ser nya SR-poddar i Google podcast nu. Igår fanns inga nya men nu ser jag alla som släppts under tiden problemet varat.
    Frida
  • Jag skulle precis skriva att de äntligen börjat sippra ut!

    Det kan ta ett tag innan allt finns på plats, men det kommer. Hoppas vi.
    Annika Webbmaster
  • Samma hos mig! Har haft problem men någon gång mellan lunch och nu precis så kom alla avsnitt som jag missat. Tack!
    Jonas Månsson
  • Åh så bra, tack för att ni fixat detta!

    Jag noterar att några av era poddar (Europapodden, USA-podden och Kinapodden) verkar ha försvunnit helt ur mina flöden i samband med detta. Konstigt när alla andra program ligger kvar. Nämner det så att ni kan kolla om ni vill.

    Men mest nöjd med att problemet är löst!
    Marcus
  • Bra att det är löst...Kan vi få ett officiellt erkännande att Sveriges Radio gjorde fel?
    Cristoffer
  • Jag noterar att några av era poddar (Europapodden, USA-podden och Kinapodden) verkar ha försvunnit helt ur mina flöden i samband med detta. Konstigt när alla andra program ligger kvar. Nämner det så att ni kan kolla om ni vill.
    Absolut.

    Jag ser att poddarna finns hos Google. Här har vi t ex USApodden.

    Jag misstänker att Google har huggit en annan av våra två alternativa adresser till flödet, och det ställer förstås till det för alla er som följer våra poddar. Jag ser om vi skyndsamt kan se till att vi får Google att använda den adress vi vill att de använder.

    Jag tror alltså att det kan vara samma problem som det Albert skrev om den 19 maj, där Dagens Industris podd förväxlades med en annan podd från samma utgivare. Hos oss är dock innehållet i båda dessa flöden identiskt (tror jag).
    Annika Webbmaster
  • Jag lyckas inte hitta Kinapodden på Google Podcast dock. Bara en norsk podd med samma namn, men inte SR:s version.
    Magnus
  • Ja, USApodden och Europapodden finns fortfarande tillgängliga och jag har lagt till dem igen. Men Kinapodden verkar inte finnas alls, precis som Magnus säger. Den kanske dyker upp igen när ni släpper ett nytt avsnitt?
    Marcus
  • Hm ... Jag inser att vi bör sitta still i båten lite och inte be Google att växla tillbaka till det vi tycker är rätt flöde. Det här problemet kan lösa sig när Google hunnit indexera om allt och bestämt sig för att det USApodden som försvann ur Marcus flöde är precis samma programserie som den som jag har länkat till.

    Marcus och andra som inte ser vissa program får gärna berätta ifall dessa dyker upp.

    Cristoffer:
    Ja, vi gjorde fel (och när vi rättade det så slog det inte igenom).

    Magnus:
    Kinapodden går även jag bet på. I morgon tar jag ett uppsamlings-heat och ser om Kinapodden och andra poddar fortfarande saknas, för det skulle kunna lösa sig när allt är färdigindexerat.

    Alla:
    Vi ber om ursäkt över att detta problem uppstod och att det dröjde så orimligt länge innan det löstes. (Jag kan skriva mer om detta senare.)
    Annika Webbmaster
  • Tack för att du har hållit oss informerade och toppen att det äntligen löst sig. Hoppas att det som släpar också löser sig inom kort då jag också saknar just Kinapodden som ju är 👌🏼💯
    Christoffer
  • Christoffer, Magnus, Marcus och andra med Kinapodds-abstinens:
    Ni kan manuellt lägga till denna RSS-länk i Google podcasts för att prenumerera på Kinapodden:
    https://api.sr.se/api/rss/pod/34159

    Hos mig (desktop-versionen av Google podcasts på webben) fungerar det och även de avsnitt som släppts efter den 12 maj finns med:

    Annika Webbmaster
  • "Talkshow i P1" verkar inte heller fungera. Om jag försöker lägga till manuellt (https://api.sr.se/api/rss/program/5525 - om jag hittat rätt) får jag felet "Something went wrong. The show is not available right now."

    Jonas Månsson
  • Godmorgon världen saknas också. Får samma fel som Jonas Månsson om jag försöker lägga till direkt mha denna rss länk.
    https://api.sr.se/api/rss/program/438

    Tobias
  • Godmorgon världen syns här hos mig. Det var märkligt att det ser olika ut för olika personer.
    Marcus
  • Förlåt, Godmorgon världen syns som pod men senaste avsnittet som visas är från 7e maj. Kanske trillar på plats så småningom.
    Tobias
  • Då ser det likadant ut här som hos dig. Vi missförstod varandra.
    Marcus
  • Har följt den här tråden till o från. Men nu fungerar det för mig. Bra jobbat 🙂
    Alex
  • Tack Annika! Dock får jag samma problem som Jonas Månsson får med Talkshow i P1 när jag försöker lägga till Kinapodden manuellt via RSS-länk. Verkar ju gälla godmorgon världen också så troligen något "större problem".
    Christoffer
  • Med Talkshow och övriga program där ni har problem med att skriva in länken, är det en pedagogisk brist, inte en teknisk. Det finns nämligen, i botten av programmens webbsidor, en RSS-länk som ni inte ska använda vid sidan av den länk "podd(xml)" som är den korrekta:

    För Talkshow i P1 är den rätta länken denna:
    https://api.sr.se/api/rss/pod/41956

    Jag borde ha tänkt på att vara tydlig med det (och vi bör förenkla gränssnittet).

    Jag återkommer om felsökningen kring saknade avsnitt och program som inte hittas!

    Annika Webbmaster
  • Det pedagogiska problemet där vi har länkar till två olika flöden, och den länk som ska klistras in under Google podcasts "Lägg till via RSS-flöde" inte är länken RSS(text) utan den som heter Poddradio(xml), kommer jag förstås att ta vidare.

    Program som hittas i Google podcasts, men där flödet ännu inte är uppdaterat:
    • Godmorgon världen, senaste avsnitt den 7 maj
      https://api.sr.se/api/rss/pod/3958
      Senare avsnitt saknas även när jag lägger till manuell länk. Avsnitten visas i andra poddtjänster.
    Program som inte går att söka fram i Google podcasts (men går att nå med RSS-länken):Finns det för kvardröjande problem som vi behöver lösa?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har nyare avsnitt av Godmorgon världen dykt upp hos mig, så jag hoppas att ni också ser dem. Och kan höra dem - förstås!
    Annika Webbmaster
  • Jag lyckas inte komma åt Kinapodden med länken ovan.
    När jag försöker lägga till den i Google Podcast ser jag hur den "blickar till" och jag hinner känna igen bilden, men sen får jag "Något gick fel, poddserien är inte tillgänglig just nu"

    Pia
  • I Verkligheten i P3 har inga nya program lagts ut i Google Podcasts sedan den 9 maj.
    Magnus
  • Pia:
    Så skumt! Även Christoffer fick ju detta fel. Försäkra dig om att du använder rätt länk (https://api.sr.se/api/rss/pod/34159, den jag delade ovan)

    Se alltså till att du har en länk som innehåller ordet pod. Om det istället står något med program i länken, är det fel. Länken https://api.sr.se/api/rss/program/[program-id] är visserligen en RSS-länk, men INTE till ett poddflöde.

    Om problemet inte är fel länk, så hoppas jag att det löser sig av sig självt efter en tid när Google har indexerat allt korrekt.

    De från Google som vi felsöker ihop med arbetar inte med Google podcasts, utan med Googles nyheter. De hämtar en del av våra flöden och är också beroende av att GoogleBoot kan nå vårt innehåll. Googles nyheter har fortfarande problem med flödet för Ekonomiekot, oklart varför, trots att det poddflödet sedan igår funkar som förväntat i Google podcasts.

    Magnus:
    Tack, det är som det var hos Godmorgon världen tills för någon timme sedan, där jag inte vet om det löste sig av sig självt eller om vi har initierat en omindexering. Om det var en begäran om ny indexering från vårt håll som bidrog till att GMV nu har alla avsnitt tillgängliga, gör vi förstås samma sak med Verkligheten i P3!

    Det är på ett plan bra att felet finns även hos Verkligheten i P3, för det finns en udda sak med GMV:s poddflöde som jag trodde bidrog till problemet. (En automatiskt genererad poddfil läggs ut direkt efter GMV:s sändning, och ersätts sen av en snyggare "manuellt publicerad" podd.) Att Verkligheten i P3 får detta fel gör att jag stryker detta arbetssätt som en misstänkt problemkälla!

    Jag hoppas och tror att även Verkligheten i P3 snart fungerar som vanligt igen.
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Jag ser att t ex Gräns, Tankesmedjan, P3 Krim, Kropp & Själ, Vetenskapsradion På Djupet, Språket, Kaliber p3 Soul, P4 Dokumentär, I Hjärnan på Louise Epstein, Medierna och Vetenskapsradion Hälsa verkar vara tillbaka men inte t ex Europapodden, Radiokorrespondenterna Ryssland eller USA-podden

    mvh

    Fredrik
  • Kan inte hitta Sommar och Vinter i P1 på Google Podcast, det hade varit kul att ha tillgång till i sommar!
    Magnus
  • Jag har tappat kontakten med OBS också. Podden har försvunnit ur mitt flöde. Den finns hos Google så jag kan starta en ny prenumeration, men den ström som finns där har inte uppdaterats sedan den 11 maj.
    Marcus
  • Om jag lägger till Kinapodden mha  https://api.sr.se/api/rss/pod/itunes/34159
    så funkar det. Hittade den rss länken när jag gick in på podtoppen. Observera itunes i slutet av länken

    Sommar och Vinter i P1 verkar funka att lägga till med denna länk.
    https://api.sr.se/api/rss/pod/itunes/4023

    Tobias
  • ...och tar jag bort itunes från länkarna ovan funkar det alltså inte. Jag kör android tfn.
    Tobias
  • Fel flöden (med "itunes" i länken)
    Tack, Tobias! Det var dessa "Itunes-adresser" jag hade i bakhuvudet när jag skrev:
    Jag misstänker att Google har huggit en annan av våra två alternativa adresser till flödet ...
    Den metod du har hittat är alltså ett sätt som - just nu - ger er flöden för de program som inte dykt upp i Google podcasts. Jag tror dock att det snart styrs om till den adress vi tidigare har valt och behöver prata med mina kolleger om vi aktivt ska be Google att växla över till rätt flöde eller om det är bättre att låta Google hantera detta på egen hand.

    Deras system borde nämligen välja den vanliga adressen med tanke på hur vår kod ser ut. Google ska endast kunna använda det flöde vi vill att de använder. Den länk som innehåller /itunes/ uppfyller inte deras grundläggande krav för hur ett poddflöde ska fungera, vilket kanske bidrar till att ett par av programmen med "fel länk" inte är sökbara?
    Google kräver tvåvägslänkning mellan startsidan och flödet. Det betyder att startsidan [som https://sverigesradio.se/kinapodden] ska leda till flödet [som https://api.sr.se/api/rss/pod/34159] och flödet ska leda till startsidan.
    Från startsidan finns det en länktagg till det flöde vi vill att de använder. Någon sådan länk finns däremot inte till det flöde de nu har valt:

    Länktagg från flöde till startsida:

    Det borde alltså inte kunna bli fel här, men uppenbarligen har det blivit det.

    Saknade avsnitt har återkommit för Verkligheten i P3 (och kanske fler program)
    Jag ser att avsnitten i Verkligheten i P3 nu har puttrat ut som de ska i Google podcasts. Jag har inte hunnit kolla hur det ser ut med andra program och kommer att sitta fast i diverse möten ett par timmar framöver, så jag kollar vidare först i eftermiddag och hoppas då att jag hinner göra en ny sammanställning över hur problemen ser ut då.
    Annika Webbmaster
  • Sammanfattningen hann jag inte med igår, men här kommer en början:

    Fel 1:
    Program syns i Google podcasts, men avsnitt saknas sedan den 12 maj
    Grundproblemet dröjde sig kvar hos vissa poddar. Det finns troligen många fler drabbade än de ni skrivit om här: Godmorgon världen, Verkligheten i P3 och OBS.

    Det har löst sig "av sig självt" (troligen när GoogleBoot har hittat sidan) för GMV och Verkligheten. Hos OBS saknas däremot fortfarande nya avsnitt om jag söker upp sidan. När jag prenumererar med RSS-länken https://api.sr.se/api/rss/pod/11327 så syns de:

    Detta fel tror jag kommer att lösa sig av sig självt, men vi vill gärna få in rapporter om ni märker problemet för fler program. (Jag har inte funnit någon gemensam nämnare för programmen.)

    Annika Webbmaster
  • Fel 2:
    Program hittas inte alls i Google podcasts, som har valt fel RSS-flöde ("itunes-länken")

    Några program, där vi i tråden har nämnt Kinapodden, Sommar & Vinter i P1 och Talkshow i P1, går inte att söka fram i Google podcasts. De går inte heller att prenumerera på hos vissa lyssnare genom de länkar vi vill att Google använder:Dessa poddar går att nå om man lägger in ett /itunes mellan /podd och de siffror som utgör podd-id, alltså https://api.sr.se/api/rss/pod/itunes/41956 för Talkshow i P1. Eftersom det inte är den adressen vi vill att Google podcasts använder, och den inte fungerar lika bra som vår vanliga adress, så hoppas jag att Google byter tillbaka till det önskade flödet. De kan behöva vår hjälp med det. Sommar & Vinter i P1 är Sveriges Radios största podd, och detta måste vi få rätsida på!

    Den bristande sökbarheten beror troligen på att de RSS-flöden som Google har hittat till egentligen inte är tänkta att hittas av Google (eller andra sökmotorer).

    Finner ni fler drabbade program, så vill vi förstås veta det.
    Annika Webbmaster
  • Fel 2, där det endast går att lägga in en länk till fel RSS-feed, drabbar inte alla. Själv kan jag, i Chrome på Windows och som inloggad i ett Google-konto, lägga till prenumerationer med rätt adress även för de "osökbara" poddarna. Då når jag alla avsnitt.

    Ni som har rapporterat om detta problem har haft Google Podcast-appen för Android. Jag tror att felet har koppling till den appen, men jag har för få felbeskrivningar för att kunna dra en säker slutsats.
    Annika Webbmaster
  • Fel 3:
    Program som ni prenumererat på måste sökas upp på nytt

    Gäller väldigt många program och jag ser ingen gemensam nämnare.

    Jag tror att detta är relaterat till att Google nu har bytt vilken RSS-feed som hämtas, men har inte hunnit analysera om det tidigare har varit den oönskade itunes-versionen och nu har blivit rätt (byte från itunes-feeden till den korrekta), eller om det i grunden är samma fel som nummer två (byte från den korrekta feeden till itunes-versionen, som vid fel 2 ovan, men utan problemen med sökbarhet).

    Mer undersökning behövs.
    Annika Webbmaster
  • Talkshow i P1 kan jag söka fram nu, och jag hoppas att detsamma gäller er.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag hittar alla avsnitt hos OBS ("problem 1") i Google podcasts. De svårfunna programmen Kinapodden, Sommar & Vinter i P1 och Talkshow i P1 ("problem 2") har dykt upp (Talkshow redan i fredags, de övriga under helgen).

    Finns det problem med andra poddar, så berätta det - annars släpper jag felsökningen här. Tack för ert tålamod och för er vilja att hjälpa varandra och oss!
    Annika Webbmaster
  • Jag noterade igår att både Kinapodden och OBS dykt upp, så för min del är allt löst.

    Tack för att ni tog tag i detta och en stor eloge till dig för att du hållit oss uppdaterade på ett föredömligt sätt!
    Marcus
  • Nu i helgen var de flesta SR-poddar som jag prenumererar på tillbaka i flödet, utom P3 Morgonpasset podd "Gästen" som inte går att få fram i Google Podcast.
    Cristoffer
  • Om jag söker i Google Podcasts efter OBS eller Morgonpasset gästen, dyker programmet upp och det går bra att starta senaste avsnittet. Om jag klickar på "Fler avsnitt" får jag emellertid felmeddelandet "Den här poddradion har inte publicerats än eller är otillgänglig."

    Detta gäller webbversionen av Google Podcast. Andra SR-program jag testat, som exempelvis Morgonpasset, har inte gett något felmeddelande utan i stället visat en lista med avsnitt.
    Magnus
  • Magnus: samma hände här imorse. Jag skrev igår att OBS-feeden funkade men det gör den inte längre.
    Marcus
  • Problemet finns också med Creepypodden, Spanarna samt Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen.
    Magnus
  • Ganska många program när man testar runt lite. Även Sommar & Vinter i P1, Verkligheten i P3 och USApodden.
    Magnus
  • Alla uteikespoddarna är borta  förutom Kinapodden Går att söka på men det står att, "poddserien är inte tillgänglig".
    Hanna
  • Nu fungerar det att klicka på "Fler avsnitt" på de nämnda programmen. Problemet kanske löste sig självt.
    Magnus
  • Det här är så tröttsamt.

    Jag kan inte återskapa felet med de av poddarna jag hunnit testa nu idag - men det känns verkligen oroande att de har kommit och gått som ni beskriver!

    Detta är en tillgänglighetsfråga. Att hela vårt utbud går att nå via Google podcasts är viktigt för många, men de flesta av oss kan ju lyssna på andra sätt när den tjänsten trilskas. Men inte alla. För dem som använder Google rösttjänst finns det snart enbart två källor som kan spela våra poddar - Google podcasts (som normalt sett fungerar utan någon extra manöver), och Spotify, som kräver ett konto.

    Det kanske också kan uppfattas som ett lyxproblem, för detta med att styra uppspelning med rösten gör livet lite bekvämare för många. Detta är dock centralt för möjligheten att delta i samhället fullt ut för rörelsehindrade och synskadade, som har svårt att använda pekskärmar och tangentbord. Många lyssnare har alltså stor nytta av kunna reglera uppspelningen genom att prata med Googles assistent.

    Att så många av våra mest populära poddar kommer och går på det här viset är därför extra allvarligt.

    Cristoffer, Hanna och Marcus:
    Finns det fortfarande någon podd som uppges vara otillgänglig hos er, eller har det, som hos Magnus, löst sig nu?

    (I bästa fall är det som hände i helgen att det jag ovan kallade "Fel 3" - där jag tror att Google först valde "fel flöde" - nu håller på att rätta till sig. I en övergångsperiod kan det då ha uppstått en "miss-match" där programmen både fanns och saknades .. Och sedan, när allt är omindexerat, så löste det sig!)
    Annika Webbmaster
  • Grejen med Google Podcast är att man får alla poddar i en feed i kronologisk ordning. Detta har inte SR-appen eller Spotify.

    Alternativa lösningar löser inte grundproblemet. Varför har ni så svårt att vara ärliga med att felet ligger hos er?
    Cristoffer
  • Varför har ni så svårt att vara ärliga med att felet ligger hos er?
    Därför att det inte stämmer.
    • Grundproblemet triggades av en förändring hos oss
    • Svårigheten att lösa det ligger både hos oss själva och hos Google
    • De följdproblem som vi sett efter den 30 maj ligger på Googles sida
    Jag är mindre intresserad i att peka på vilka fel som vållats av vilken part, än att se till att felen upphör. Jag har dock skapat en tråd där jag gärna bemöter din kritik mer ingående:
    SR lyckas inte lösa tekniska problem

    Det finns många appar där du kan få alla poddar i kronologisk ordning. Här är några:
    • Pocket Casts
    • PodBean
    • Stitcher
    • Podcast Addict
    I appen Sveriges Radio Play kan du förstås också hitta alla avsnitt från ett program i kronologisk ordning, alternativt få ett blandat flöde med avsnitt från de program du valt att följa - men i den appen hittar du förstås enbart våra program, och för dig som även följer andra poddar, kan jag förstå att det är bekvämare att samla alla flöden i samma app.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Poddarna verkar ha kommit tillbaka men talkshow i p1 uppdateras inte, varken på google podcast eller podme.
    Hanna
  • Tack för att du rapporterade in det!

    Problemet här är redaktionellt. Talkshow har nya avsnitt ute, men inte i poddversion, så de senaste avsnitten saknas på alla externa plattformar. Jag tar reda på vad det beror på!

    Här är felet alltså helt på vår sida.
    Annika Webbmaster
  • Nu har poddarna publicerats korrekt på vår sida, och kommer därmed snart att dyka upp även på externa plattformar!
    Annika Webbmaster
  • Tack! Happy Friday!
    Bra jobbat!
    Fredrik
  • 👍👍👍

    MiP3 läggs upp dubbelt varje dag nu.

    Cristoffer
  • Det är förstås inte bra det heller, även om det är bättre än att programmet inte kommer ut alls.

    Ta bort prenumerationen (eller prenumerationerna, om felet beror på att du, medan det var problem, lade till prenumerationen på nytt och nu när din gamla prenumeration åter fungerar så kommer allt dubbelt), och lägg sedan till en prenumeration på detta flöde:
    https://api.sr.se/api/rss/pod/21772

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Daniels fråga har fått en egen rubrik:
    Castro-appen kan inte spela era poddar​​​
    Annika Webbmaster
  • Om man söker på Morgonpasset eller Morgonpasset Gästen på Google Podcast dyker inte kanalerna upp längre. Däremot kan enskilda avsnitt dyka upp i sökresultatet. Det går inte längre att starta Morgonpasset via röstkommandon i Google Home.
    Magnus
  • Jag får samma fel.

    Förmodligen finns det inte mycket vi kan göra, och det rättar nog till sig när Google gör nästa indexering, men jag skriver in poddarnas RSS-länkar i verktyget Google PubSubHubbub Hub och ser om det kan få Google podcasts att hitta flödena.

    Det går, som du skrev, att hitta till alla program via de avsnitt som ändå hittas, eller genom att starta en prenumeration på respektive program genom att lägga in rätt RSS-länk:Angående att starta podden med röststyrning, hur går det om du ber om Google att "spela Morgonpasset i P3 på Spotify"?
    Annika Webbmaster
  • Jag får samma fel även på OBS.
    Annika Webbmaster
  • Om jag försöker spela Morgonpasset på Spotify med röststyrning får jag ett svar i stil med "På webbplatsen open spotify säger de att...". Då har jag inte Spotify som förvald poddleverantör.

    Indexeringsfel kanske kan vara en förklaring till varför vissa poddar funkat perfekt i Google Home, sen plötsligt bli omöjliga att starta, för att efter ett tag fungera igen?
    Magnus
  • Jag tycker att allt borde vara indexerat som det ska vid det här laget. Problem som kommer och går på det här viset är verkligen trista.

    Vi har fått felrapporter om två andra poddtjänster:
    Castro-appen kan inte spela era poddar
    Återuppta podd via Podcaster på iPhone

    Att de felen visar sig just nu kanske är en slump, men det kan förstås finnas ett samband, och i bästa fall är dessa poddtjänster enklare att felsöka än vad Google podcast har varit, eftersom så mycket i Googles app hänger på algoritmer som vi inte har insyn i.
    Annika Webbmaster
  • Problemet uppstår också i Tankesmedjan, Lantzkampen, Konflikt, Lundströms bokradio, Kropp & Själ, Stil, Creepypodden, Verkligheten i P3, P3 Historia, Radiokorrespondenterna Ryssland, USApodden, P4 dokumentär, Europapodden, Söndagsintervjun och P1 Dokumentär.

    Synd nu när Google Podcast hade kunnat fungera som ersättning för er tjänst i Google-högtalare.
    Magnus
  • Hoppas verkligen att detta är högst tillfällig förvirring! Vi felsöker förstås.

    På andra plattformar är det ju möjligt att ta sig vidare till programmen genom de avsnitt från programmensom hittas, men med röststyrning fungerar detta inte. Jag något om detta i dessa trådar, så att andra lyssnare inte behöver lägga onödig tid på att försöka starta programmen genom podcaster:
    Annika Webbmaster
  • Eftersom problem finns men har bytt karaktär sedan denna tråd startades för en månad sedan, byter jag rubrik från:
    "LÖST: SR:s poddar uppdateras inte hos Google Podcasts"
    till:
    "Problem med SR:s poddar i Google Podcasts"

    Annika Webbmaster
  • Det verkar som om även poddar som inte kommer från SR drabbats av liknande problem, tex Alex och Sigges Podcast.
    Magnus
  • Tack för att du berättade det!

    Jag hoppas verkligen att allt snart fungerar bättre.
    Annika Webbmaster
  • Ber om ursäkt för sen återkoppling. Här har allt fungerat bra. Vissa poddar dök upp dubbelt i mitt flöde men det löste sig om jag avprenumererade och sedan prenumererade på samma podd igen.

    Men nu märker jag att gårdagens avsnitt av Filosofiska rummet inte dykt upp (och blev då påmind om denna tråd).Jag skulle gissa att detta är ett annat problem, men jag skriver här så får ni avgöra. Själva podden är tillgänglig för mig.
    Marcus
  • Hej!

    Här är problemet den mänskliga faktorn, tror jag. Avsnittet igår var en repris från mars 2022, och avsnittet har fått den publiceringstiden! Jag tar det med redaktionen.

    Annika Webbmaster
  • Det är lite lurigt. Om man prenumererar på en strulande podd, dyker den upp i listan över ens poddar utan problem. Klickar man på den dyker de senaste avsnitten upp som de ska.

    Det är först när man söker på podden som flödet inte dyker upp, även om enskilda avsnitt ibland kan göra det. De poddar som inte går att söka på går inte heller stt starta via röstkommandon i Google Home.
    Magnus
  • Felet drabbar alla stora poddproducenter. Som Magnus skrev går det inte heller att söka upp Alex och Sigges Podcast (Podspace näst största podd). Även exempelvis poddarna Den som skrattar förlorar podcast (den största podden från Bauer Medias plattform Podplay) och Alla goda ting är tre (en av de tio största poddarna från Acast) har samma problem.

    Att detta drabbar även andra poddar gör förstås inte saken bättre för er, tvärtom, men det gör att vi på Sveriges Radio bedömer att felet ligger hos Google.
    Annika Webbmaster
  • Drabbas även poddar utanför Sverige? Vet inte om det är möjligt för ett sånt här problem att vara avgränsat till ett land, men om det är ett internationellt problem borde förhoppningsvis bollen vara i rullning för en snabb lösning.
    Magnus
  • Bra fråga, som jag inte vet svaret på.
    Annika Webbmaster
  • Tack för att du kollade upp Filosofiska rummet. Då funkar allt för mig under vardagligt användande. Har inte försökt det som nämns strax ovan.
    Marcus
  • Samma problem i Castro som använder RSS-flödet för att ladda ner nya avsnitt.

    Paolo
  • Hej Paolo!

    Problemet i Castro-appen är lite annorlunda eftersom det drabbar alla våra program och, vad vi vet endast våra program. Avsnitt som går att hitta - men inte att nå.

    Det är således ett allvarligt fel och jag har kontaktat Castros support. Här finns det en egen tråd om det problemet där du gärna får bidra med dina iakttagelser:
    Castro-appen kan inte spela era poddar​​​
    Annika Webbmaster
  • En del av poddarna har nu börjat dyka upp när man söker efter dem. Det gäller Konflikt, Lundströms bokradio, Kropp & Själ, Stil, P3 Historia, Radiokorrespondenterna Ryssland, P1 Dokumentär, Europapodden och Söndagsintervjun. De verkar också gå att starta med röstkommandon. Förhoppningsvis följer resten efter!

    En av poddarna som försvann och sen kom tillbaka var New York Times tech-podd Hard Fork, så uppenbarligen var problemet internationellt.
    Magnus
  • Tackar för det, GoogleBot, eller vad det nu är som skall tackas för att saker börjar funka igen.

    Och tack för att du berättade att problemet håller på att släppa, Magnus! Att felet verkar vara globalt har troligen ingen praktisk betydelse, men gör att det kanske går enklare att hitta information om vad felet kan ha berott på. Bland lyssnarna på en så stor tech-podd kanske det finns någon med insikter i den här typen av mysterier som har analyserat problemet ...?
    Annika Webbmaster
  • Nu verkar det som om alla program som nämnts i den här tråden är tillbaka i alla fall. Hoppas det håller i sig!
    Magnus
  • Hej igen och hoppas att allt fungerar bra nu!

    Anni skriver att hon numera får tre ex per avsnitt från våra poddar i Google podcasts. Det är troligen en följd av att hon, vid de långvariga problemen som nu bör vara helt lösta, vid något eller några tillfällen skapade nya prenumerationer och att Google nu hittar både dessa nya och det ursprungliga flödet, så att samma avsnitt finns i tre olika flöden.

    Om någon av er har stött på samma problem så ta bort prenumerationen (eller prenumerationerna) på drabbade poddar och lägg in den korrekta adressen på nytt. Den gömmer sig bakom länken poddradio(xml), nertill på programmens sidor på vår webbplats, se bild från Europapodden (sverigesradio.se/europapodden) där adressen till poddflödet är https://api.sr.se/api/rss/pod/22793

    Annika Webbmaster