LÖST: Castro-appen kan inte spela era poddar

Hej
Jag använder appen Castro för mina poddar, men den har inte kunnat spela ljuden från SRs poddar på flera veckor. Undrar om det är samma problem som i den här Tråden:
LÖST: SR:s poddar uppdateras inte hos Google Podcasts

Grejen är att jag ser alla nya avsnitt, men när jag försöker ladda ner eller streama så säger den ”network connection lost”.
Väldigt synd!
/Daniel

Daniel

Kommentarer

  • Hej Daniel!
    1. Kan du ladda hem eller streama andra poddar utan detta fel? Testa exempelvis att leta fram podden Aftonbladet Daily
    2. Är det någon skillnad mellan wifi och mobildata?
    3. Vilka är de senaste poddarna du kunnat ta del av utan detta problem?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Alla andra poddar både streamas och laddas hem utan problem. Senaste podden jag lyssnade på från SR var Medierna den 3juni, så problemet har uppstått efter det. Jag har provat både mobildata och wifi, ingen skillnad.

    Daniel
  • Tack!
    Så skumt ...
    1. Testa en annan poddapp, exempelvis Apple Podcasts, och se om du kan lyssna den vägen
    2. Testa att leta fram en Sveriges Radio-podd som du aldrig tidigare har lyssnat på i Castor-appen, exempelvis Bovar och brott i Barnradion eller Arabisk Talkshow
    Annika Webbmaster
  • Hur kunde du veta att jag inte lyssnar på dom redan… Är du medial? :-) Men tyvärr funkar inte de poddarna heller. Men i Apple podcaster funkar det att lyssna.
    Daniel
  • Är du medial? :-)
    Avslöjad!

    Kan du manuellt lägga till en RSS-feed i Castro? Testa i så fall om t ex Medierna fungerar bättre med denna länk:
    https://api.sr.se/api/rss/pod/3951
    Annika Webbmaster
  • Samma fel kvarstår tyvärr. Network connection lost.
    :-(
    Daniel
  • I mina tarot-kort ser det ut som om du redan har testat  att stänga ned appen helt, alltså genom att svepa bort den och sedan starta om den, samt att starta om telefonen.

    Kortet för omstart är dock lite otydligt (kan ev ha med semester och/eller punkterad cykelslang att göra) så jag är osäker på att jag tolkar korten rätt. Ifall du inte har testat omstart av app + mobil, så gör det!
    Annika Webbmaster
  • Dina tarotkort talar sanningen! Både om omstart, cykling och semester! Inser nu att jag bytte telefon från en iPhone se till iPhone 13 i samband med att problemen uppstod. (Senaste månaden har varit lite kaos och ena handen vet inte vad den andra gör och mitt poddlyssnande har varit på noll, därför har jag inte upptäckt problemet förrän nu och satte det inte i samband med mobilbytet) Men samtidigt är det ju samma iOS och allt annat funkar ju…
    Daniel
  • Jag har exakt samma problem. Castro kan inte streama t ex Ekot. Jag får samma felmeddelande "The network connection was lost." Ekot på Castro fungerade för 2-3 veckor sedan och jag märkte problemet igår. Mer exakt än så kan jag inte säga när det uppstod. Det är endast SR:s poddar som Castro har problem med.

    Harald
  • PS. Jag har inte bytt telefon eller ändrat något annat sedan det sist fungerade.
    Harald
  • Jag ser att denna tråd redan har haft 40 besökare. Även om ett par av dem är mina kolleger, misstänker jag att detta är ett fel som drabbar alla våra poddar hos alla Castro-användare (eller alla Castro-användare med exempelvis Ios 16.5?).

    Om felet har något samband med de problem vi har stött på i Google Podcasts, så har det inte uppstått helt synkroniserat, eftersom det hos Google var tvärstopp i uppdateringen av nya avsnitt perioden 12-30 maj, och därefter fanns en del följdproblem som drabbade somliga poddar. Under det ursprungliga problemet gick det fortfarande att nå äldre avsnitt.

    Här är det ett annat problem, avsnitten syns men är oåtkomliga, och det verkar drabba alla våra program. Daniels senaste lyckade lyssning var för 10 dagar sedan och Haralds observationer faller inom samma tidsrymd - men vi vet inte om felet inträffat exakt samtidigt hos er båda, eller kan ha koppling till någon uppdatering som ni båda har fått nyligen.

    Andra lyssnare med detta fel:
    Om ni kan ringa in tidpunkten när det började bli problem hos er, så kan det kanske kasta ljus över detta!

    Daniel:
    Jag har stuvat undan tarot-korten, eftersom korten visade att du egentligen är skeptisk till att få support från ett medium (men föredrar ett mänskligt medium framför support från en bot).

    Bra att du nämnde ny mobil, som ju hade kunnat vara en viktig faktor.

    Harald:
    Bra att du skrev att du har samma telefon som innan, så att jag inte snöade in på att felet hade koppling till den nya telefonen.

    Båda:
    Testa gärna att försöka lyssna på ett avsnitt från i maj och se om även äldre avsnitt trilskas. Om möjligt, så testa ett ni har laddat hem, om det funkar så testa ett ni har lyssnat på utan att ladda hem det.

    Jag försöker kontakta Castros support, som jag hoppas kan bistå oss i felsökningen.
    Annika Webbmaster
  • Oh du store tid! När du stuvade undan tarot-korten blev det åka av. Nu laddades alla avsnitt i min kö hem som dom ska. Däremot funkar det fortfarande inte att streama andra avsnitt, inte heller laddas nya avsnitt som jag lägger till i kön ner. Mycket märkligt!
    Daniel
  • Det var märkligt!

    Harald, har även du märkt samma sak?
    Annika Webbmaster
  • Nu verkar alla poddar i kön laddas hem, fast ofta med fördröjning. Men när jag försöker streama dom så blir det samma felmeddelande… (Men dom hamnar ju i kön ändå och laddas ner efter några minuter eller så och Då kan man lyssna…)
    Daniel
  • Ett tag ikväll såg jag samma beteende som Daniel, att jag fortfarande fick felmeddelandet Connection Lost när jag försökte streama, men direkt efter laddades avsnittet ändå ned och när det var klart kunde jag spela det. Men just nu fungerar det normalt - streamningen startar direkt utan felmeddelande och avsnittet laddas samtidigt ned i bakgrunden. Får se om det varar.
    Harald
  • Märkligt, men bra, att problemen verkar lösa sig. Fungerar allt som vanligt idag, för er båda?

    Vad det än är som skedde som fick problemet att försvinna, så är det inget vi på Sveriges Radio kan ta åt oss äran för. Jag hann endast börja skrapa på ytan för att förstå hur just Castor-appen hanterar poddar, och inget i det jag hann sätta mig in i vare sig förklarade hur felet uppkom eller vad som fick det att släppa.
    Annika Webbmaster
  • Varierande resultat. Ibland får jag "connection lost" direkt, ibland "waiting to download" och efter en stund "connection lost". I bägge fallen verkar Castro lyckas koppla upp sig igen och ladda den ned i bakgrunden. Efter det kan jag starta spelningen av avsnittet igen. Ibland får jag "waiting to download" och sedan streamar den, vilket är det normala beteendet.

    Om jag ska gissa så kopplar Castro upp sig normalt mot er server och initierar nerladdning, men sedan stänger servern ibland förbindelsen av någon anledning, och Castro försöker automatiskt koppla upp sig igen. Det borde synas i era loggar.

    Jag har inte problem med några andra poddar än SR:s, och jag har testat ett flertal idag.
    Harald
  • Tack, då finns det anledning att ta felsökningen vidare.
    Annika Webbmaster
  • hej igen! Senaste dagar har problemet kommit tillbaka. Redan nedladdade poddar går att lyssna på men inga nya SR-poddar, eller ”nya”, tidigare olyssnade poddar snarare. /D
    Daniel
  • Samma här. Castro vill inte alls streama SR-program just nu.
    Harald
  • Hej Daniel & Harald!

    Hänger problemet fortfarande kvar nu efter helgen eller fungerar det bättre nu?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Jag har inte skrivit tidigare, men har också problem i Castro. Jag får aldrig upp något felmeddelande där, men nedladdning av avsnitt kommer aldrig längre än noll procent. Det är så fortfarande idag. Kan inte riktigt säga när problemen började för mig, men de avsnitt jag har kvar i lyssningskön som inte kunnat hämtas är från 14 juni som äldst.

    Jag har kontaktat Castros support också, men inte fått något svar därifrån.
    Kristian
  • Hej Kristian!

    Tack för att även du flaggar för detta. Fungerar det att ladda ner avsnitt som inte är från Sveriges Radio?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • hej igen! Problemen kvarstår:-( Både för att streama och ladda ner, men tidigare nedladdade avsnitt går att lyssna på. Och poddar från alla andra också… /D
    Daniel
  • Ja, podcasts från andra ställen fungerar fint. Jag tror att det finns en serverkomponent i Castro som skulle kunna förklara fördröjningar efter att ni gjort ändringar i flödet, om exempelvis adresser till avsnitt ändrats eller så. När jag som användare uppdaterar flöden går anropen inte nödvändigtvis direkt till er såvitt jag förstått.
    Kristian
  • Tack för flera bra och tydliga felbeskrivningar.

    Kan ni testa om felet uppstår även med riktigt korta poddar från oss? Testa Dagens dikt, där avsnitten brukar vara cirka en minut långa i poddversionen ...
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem med Dagens dikt

    Kollade loggfiler i Castro, men hittade inget jättetydligt. Det finns felmeddelanden från deras serverdel i stil med ”Har inte kunnat hämta det här flödet på några veckor”, men det framgår inte av loggfilen vilka flöden det handlar om. De kan hänvisa till helt andra flöden som inte kommer från er som jag prenumererar på för länge sen antar jag. Det finns inga tydliga fel som skrivs när jag försöker strömma ett avsnitt från er som inte fungerar tyvärr.
    Kristian
  • Som Daniel noterade redan i trådstarten, så har vi haft problem med Google podcast av olika slag, men jag ser inga direkta gemensamma nämnare. Jag ser inte heller något tydligt samband med problem i andra podd-appar.

    Jag sammanfattar Castro-problemet:
    • drabbar alla våra poddflöden
    • drabbar enbart våra poddflöden
    • avsnitt syns, men går inte att nå ("network connection lost" eller inget felmeddelade)
    • tidigare nedladdade avsnitt fungerar utan problem
    • osäkert när det uppstod, men verkar vara i början av juni
    • felet släppte delvis den 12 juni, men har därefter återkommit och ingen av er verkar ha kunnat streama/ladda hem avsnitt efter ca 14 juni
    Var det en korrekt sammanfattning?
    Annika Webbmaster
  • Ja! Den felbeskrivningen står jag helt bakom! /Daniel
    Daniel
  • Håller med också. Jag har nu också fått ”Network connection lost”-meddelandet när jag försökt strömma ett avsnitt, men vid nedladdning visas inget fel.
    Kristian
  • Tack!

    Som ni förhoppningsvis sett (jag försökte i alla fall ge er dolda kopior) så har jag skrivit till Castros support och hoppas att de kan hjälpa oss att förstå vad som går snett.
    Annika Webbmaster
  • Ytterligare en lyssnare, Paolo här, har rapporterat in felet:

    Samma problem i Castro som använder RSS-flödet för att ladda ner nya avsnitt.
    Annika Webbmaster
  • En liten uppdatering:
    • Jag har inte hört något från Castro-supporten
    • Vi har inte några egna idéer om var felet finns och behöver hjälp från dem
    • Problemet i Google Podcsts (som jag inte tror har med ert fel att göra - men det senaste felet i GP inföll samtidigt) håller på att lösa sig, kanske för att Google skruvat på en algoritm eller indexerat om våra poddflöden
    Tills vidare hänvisar jag er till att lyssna med annan app, t ex SR Play eller Apples Podcaster.
    Annika Webbmaster
  • Tack för uppdateringen. Hoppas det löser sig, gillar både Castro och SRs poddar.
    Fredrik
  • Hej! Såg nu precis att det funkade fint att ladda ner nya avsnitt i Castro igen. Hoppas det håller i sig!
    Kristian
  • Hej Kristian!

    Härligt, vi håller tummarna att det håller i sig nu!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)

  • ja hurra! Den nya uppdateringen av Castro var till för oss:-)
    Daniel
  • Hej igen!

    I morse svarade Castros support på mitt mejl från den 20 juni:
    May I know if you're still receiving similar reports? On your end, can you also recall if your technical team made any changes in early June? Any information would help!
    Min support-kollega har missat att de själva åtgärdade buggen i juni med version 2023.9 av Castor-appen, så det har jag berättat - men om det finns några kvardröjande problem så är det ju ett gyllene tillfälle att ta upp det!
    Annika Webbmaster
  • Har märkt att streaming av avsnitt fortfarande inte fungerar, men nedladdning fungerar som det ska.
    Kristian
  • Tack, bra att du berättade det. Då ber jag Castro att se över det.
    Annika Webbmaster