SR lyckas inte lösa tekniska problem

Detta skrevs ursprungligen i en tråd om problem med våra poddar i Google podcast, och Cristoffers kritik riskerade att ta fokus från felsökningen. Dialogen om hur vi hanterar problem är viktig och har därför fått en egen rubrik!

/Webbmaster Annika
-------

Cristoffer skrev:
Av erfarenhet när det gäller SR och Googles produkter så ligger felet hos er, men ni kommer aldrig erkänna och lösa det. Exempel appen och Chromecast som inte fungerar ännu

SR låter bara problemen ligga på hög.
Cristoffer

Kommentarer

  • Hej igen!

    Castingproblem är vårt ansvar
    Som jag svarade tidigare så ligger flera Chromecast-problem på oss själva. De felen, som rör att appen inte kommunicerar med den enhet du castar till sedan castingen väl startat, är det vårt ansvar att lösa.

    Det försökte jag vara tydlig med när du skrev till oss om problemen redan 2021:
    Chromecast Audio: Svårt att avsluta + casting som startar oönskat

    Att förbättra castingen har prioriterats ned från vårt håll under en lång tid, men nu har vi äntligen satt av resurser för det, så jag utgår från att många av problemen snart är lösta.

    Avbrott är vanligen kopplade till lokala inställningar
    I samma tråd skrev du även om avbrott som jag känner igen från många andra lyssnare och som brukar lösa sig genom att undanta appen från batterioptimering på det vis som beskrivs här:
    https://dontkillmyapp.com/google

    Vårt innehåll startar oönskat
    Det problem jag minns tydligast från 2021, är att innehåll från Sveriges Radio spelades upp, trots att du hade stängt ned appen och avslutat castingen. Det är ett fel jag endast sett inrapporterat från dig och Erik som skrev i samma tråd, och vi hittade aldrig orsaken.

    Snarlika beteenden förekommer i Bluetooth-enheter, och brukar då bero på att mobilens default-spelare (t ex Youtube Music) triggas igång och spelar upp det innehåll som senast spelades, vilket kan vara ljud från SR Play

    Om det problemet kvarstår, så vill jag gärna fortsätta felsökningen! Förra omgången fick jag aldrig svar på några av de frågor jag ställde, där i synnerhet denna är viktig för att ringa in var felet ligger:
    Är appen igång när detta inträffar, eller kan det ske även om appen exempelvis är bortsvept?
    Ifall du har fler exempel där du tycker att vi brister i att ta ansvar för vår del av tekniska problem, så låt oss få veta det!
    Annika Webbmaster