Dålig mottagning på FM-kanal

Hej! Jag bor på Assessorsgatan på Södermalm i Sthlm. FM-mottagningen av P2 är ofta brusigare än övriga kanaler, så att jag tvingas välja bort P2. Vad beror det på? Sänds P2 (96,2 MHz) med lägre effekt?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Olof!

    Företaget Teracom har hand om utsändningen. De har en checklista för bättre mottagning. Du kan även rapportera problem i deras Lyssnarrapport på samma sida.

    Här når du Teracoms support, som kan berätta mer om sändarnas styrka.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Sveriges Radio P2 som sänder på 96,2 MHz i Stockholm, är en av de fyra FM-frekvenser med högst uteffekt, 60.000 watt, och högst antennplats, 192 meter, i Nacka-masten.

    För helt brusfri mottagning av P2 96,2 MHz kan du koppla om FM-mottagaren till mono. Vill du ha brusfri mottagning i stereo så behöver du en FM-mottagare med hög känslighet och selektivitet, och en utomhus-antenn med riktverkan.

    Du kan börja med att testa en enklare FM-antenn, som "Luxorparts Aktiv inomhusantenn för TV", artikel nr 30284, som finns hos kjell punkt com. Placera helst antennen så att den har fri sikt till Nacka-masten. Kan du inte det, så placera den i det fönster som vetter närmast mot Nacka-masten. Vrid på teleskopantennen tills det hörs minst brus i din FM-mottagare.

    I andra hand får du investera i en kvalitets-FM-tuner. Sök på "FM-tuner" på Tradera punkt com för att hitta en kvalitets-FM-tuner. Jag rekommenderar någon av Technics exklusivare modeller som ST-G4, ST -G50.
  • Tack för detta matnyttiga svar!

    Placeringen av mottagaren (och antennen) är oftast enkel att testa - och gratis! Det är inte enbart en fråga om att få in sändningen bra, utan även om att undvika störningar från elektronisk utrustning.
    Annika Webbmaster
  • Hej till alla i tråden.

    Sedan förra vecka så har jag upplevt en kraftig försämring i mottagning - signalstyrka, på både P3 och P2.

    Detta yttras i ganska tydligt markerad - lägre (på de FM tuners jag har) signalstyrka - på indikatorn, samt mycket sämre signal-brus förhållande, med mycket mer bakgrundsbrus.

    Bor själv i Landala i Göteborg och är verkligen förundrad over den här plötsliga försämringen i mottagning på mina (flera) FM apparater.

    Har vidtagit alla åtgärder (har ett par antennförstärkare för inomhusbruk) - dessvärre så har jag ingen möjlighet för installation av en gedigen utomhusantenn, för hyresvärden här tillåter inte detta numera, eller ställer upp med det heller.

    Skillnaden mot hur det har varit hittills med FM mottagningen här är verkligen drastisk nu, och förändringen har jag märkt sedan förra vecka, eller något lite tidigare.
  • Hej S.L!

    Tråkigt att mottagningen har börjat strula! Du verkar ha testat olika lösningar för att försöka lösa problemet. Jag tittade på Teracoms hemsida men hittade inga pågående servicearbeten eller liknande i området, så det är svårt att svara på varför mottagningen har försämrats under de senaste veckorna.

    Kontakta gärna deras support då de kan ge dig bättre hjälp än vad vi i detta forum har möjlighet till.
    Här når du Teracoms support
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Webbmaster Annika har raderat Bernts inlägg om att P4 Skaraborg inte hörs utanför Skaraborgsregionen. Frågan finns under en egen rubrik här.
  • Hej!
    Jag har frågat Teracom som påstod (tvärtemot det som flera FM lyssnare, och en elektronik och radio reparatör jag känner i Gbg-regionen har sagt) att inga störningar har konstaterats. Samtliga jag pratat med, och det har jag påtalat för Teracom, är eniga i att mottagningen (signalstyrkan) är märkbart sämre, och att mottagningen av FM signal sker med brus och störningar.

    Signalstyrka har, hos mig, droppat väsentligt, på både P2 och P3 kanalerna, och brus och signal - förhållande har därmed (eller dessutom) blivit märkbart och väsentligt sämre, även om nu, helt plötsligt, för några dagar sedan har signalen på P2 och P3 blivit bättre och "renare".
    Inget jag känner till där jag bor (antenn uppsättning, osv. - inomhus hos mig) har förändrats, i princip sedan år 2016.
  • helt plötsligt, för några dagar sedan har signalen på P2 och P3 blivit bättre och "renare"
    Bra! Är det tillbaka till "normal-läge", eller är det fortfarande sämre än innan problemet dök upp?
    Inget jag känner till där jag bor (antenn uppsättning, osv. - inomhus hos mig) har förändrats, i princip sedan år 2016.
    Det kan finnas yttre störningar som påverkar, exempelvis så kallat "elektriskt brus" från en elektrisk apparat hos dig - eller din granne. Läs mer om det här, stycket Fler elektroniska apparater:
    Post- och telestyrelsen: Sämre mottagning på radion?

    Hoppas att förbättringen håller i sig!
    Annika Webbmaster
  • Post- och telestyrelsen, PTS, tipsar om hur man kan åtgärda dålig radiomottagning:
    Sämre mottagning på radion?

    De skriver bland annat:
    Skilj på den som gör program och den som sänder
    I de flesta fall får man skilja på de företag som gör radioprogram och andra företag som tekniskt sköter utsändning till lyssnarna. Ett exempel är Sveriges Radio som gör radioprogram, men de sänder inte själva. Istället sköts utsändningen till lyssnarna av företaget Teracom AB, på uppdrag av Sveriges Radio.

    Vid frågor kring mottagning av Sveriges Radios program får man alltså kontakta Teracom som svarar för den tekniska sändningen ut till lyssnarna.
    Att vi envisas om att ni ska kontakta Teracom beror alltså på att de har större möjlighet att hjälpa er än vad vi på Sveriges Radio har.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret, men jag har kontaktat Teracom vid minst två tillfällen och fått ingen förklaring om varför signalstyrka har droppat såpass drastiskt. De i princip nekar att problemet finns överlag.

    Det har jag skrivit om redan tidigare, och så har jag varit medveten under hela den tiden att det är Teracom som tillhandahåller den fysiska infrastrukturen, medan SR är "uppdragsgivare".

    Så, problemet kvarstår, och jag är långtifrån den enda som har märkt det. Har pratat även med folk som reparerar audio elektronik (ja, även vanliga FM radio apparater) och de har påpekat samma sak, likväl andra lyssnare.

    Trevlig Helg!
  • Hej.
    Samma problem här. Så dålig signal det är närmast olyssningsbart så det blir inte mycket SR för mig heller.
    Så var det inte förr. Tips jag läser - mono - då minskar bruset avsevärt.
    Vi kunder när vi påpekar till Terracom så har vi inte tillräcklig tyngd.
    Som pip i trossen.
    SR har det däremot så ta våra klagomål vidare till dem tack.
  • Skrev detta till Terracom nu:
    Hej. Precis som många framför så är SR:s radioutsändningar nu så pass brusigt så det går inte längre att lyssna på SR via analog radio.
    Tipset att gå från stereomottagning till mono minskar bruset betydligt.
    Kan Sverige 2023 inte sända radio i stereo längre med lyssningsbar kvalite?
    Vi hade en gång en fungerande postgång. Nu har vi inte ens det - eller en radio som går att lyssna på.
  • Det verkar som om en hel del tyder på att det är något som har blivit väldigt fel på avsändarsidan. Faktum är att signalstyrka på både P2 och P3 har minskat i styrka kraftigt. Man klarar sig knappt med kraftiga antennförstärkare ens, och kommer även med dem inte i närheten av kvalitén på signalen som vi har haft förr.

    Jag kan bara misstänka att något har gjorts väldigt fel vid senast utförda arbeten på sändarna och olika mast emellan, och att man inte förstärker signalen som man skall, någonstans i kedjan.

    Så som det är just nu så är det fullt undermåligt, och bör absolut tas upp med Terracom, tills problemet är löst, och det normala tillståndet återställt.
  • I allmänhet, när man gör arbeten på antenn-system, som Teracom tidvis gör, så sänker de uteffekten, för att de som arbetar på masten inte skall utsättas för kraftig radiostrålning. Då märks detta hos lyssnaren som väldigt brusig stereo-mottagning.

    Teracom brukar ibland skriva ut på sin hemsida när de gör dessa arbeten. Annars kan man ringa Post och Telestyrelsen och höra med dem ifall Teracom gjort några förändringar i FM-sändarnätet.

    En god vän, som tidigare varit en mångårig medarbetare på Sveriges Radio, har berättat att Teracom har sänkt uteffekten på de stora FM-sändarna i Stockholm, för att få lyssnarna att köpa DAB-mottagare.
  • Jag återkommer senare men vill först göra en markering. Detta forum får inte bli en plats för spekulationer och ryktesspridning. Att FM-mottagningen har problem är en sak. Vad det beror på vet vi inte, men att Teracom skulle försöka få stockholmare att köpa DAB-mottagare genom att försämra FM-mottagningen är ett grundlöst påstående som jag bestämt vänder mig emot.

    Gagarin:
    Din vän, min före detta kollega, får gärna förtydliga vad han eller hon menar. Om Teracom vill stimulera övergången till DAB, så vore det smartare att förbättra DAB-tjänsten (exempelvis förbättra metadata och få Sveriges Radio att göra förändringar enligt de förslag som lyssnare ger här), samt att bygga ut DAB så att det når fler regioner.

    Jag återkommer med ett svar som mer handlar om de faktiska problemen.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen och förlåt att svaret dröjt!

    Ola:
    Samma problem här. Så dålig signal det är närmast olyssningsbart så det blir inte mycket SR för mig heller.
    Var i landet bor du och när började problemen? Vilka åtgärder har du testat (förutom att byta från stereo till mono)?

    Alla:
    Denna tråd är lång och jag sammanfattar den:
    • Olof (Avidentifierad anv.) skrev i januari 2022 om problem med FM-mottagningen av P2 i Stockholm och fick rådet att kontakta Teracom. Han har sedan inte återkommit
    • Gagarin gav tips på hur man kan förbättra mottagningen
    • S.L. skrev i juni 2022 att det blivit mycket sämre mottagning i Landala i Göteborg och fick rådet att kontakta Teracom
    • Bernt skrev i oktober 2022 om problem att ta emot P4 Skaraborg -  utanför kanalens täckningsområde
    • S.L. återkom i oktober 2022:
      Jag har frågat Teracom, och de påstod (tvärtemot det som flera FM lyssnare, och en elektronik och radio reparatör jag känner i Gbg-regionen har sagt) att inga störningar har konstaterats./.../ Inget jag känner till där jag bor (antenn uppsättning, osv. - inomhus hos mig) har förändrats, i princip sedan år 2016.
      Jag undrade om felet kan bero på yttre störningar, som elektriskt brus, och tipsade om Post- och telestyrelsens råd
    • I december 2022 påminde jag om att kontakta Teracom vid dessa problem. S.L. svarade:
      ... jag har kontaktat Teracom /.../ vid minst två tillfällen /.../. De i princip nekar att problemet finns ...
    • Ola skrev nu den 21 januari 2023 att han har samma problem och har kontaktat Teracom, samt:
      Vi kunder när vi påpekar till Terracom så har vi inte tillräcklig tyngd.
      Som pip i trossen. SR har det däremot så ta våra klagomål vidare till dem tack.
    • S.L. misstänker att något har gjorts väldigt fel vid senast utförda arbeten på avsändarna
    • Gagarin har av en f.d. Sveriges Radio-anställd hört att Teracom har sänkt uteffekten på de stora FM-sändarna i Stockholm, för att få lyssnarna att köpa DAB-mottagare
    Så, bör jag kontakta Teracom och berätta att vi till vårt supportforum under drygt ett års tid har fått in rapporter om dålig FM-mottagning från tre lyssnare?
    1. Olof i Stockholm Kanske löst
    2. S.L. i Göteborg (som har kontakt med fler göteborgare med liknande problem) Pågående problem
    3. Ola (som jag ännu inte vet var du bor) Pågående problem
    Inget i era felbeskrivningar tyder på att ni har samma underliggande fel, och jag tror därför att Teracom felsöker effektivast om de tar problemen var för sig. Fyll alltså i den lyssnarrapport som ni når här (ifall ni tidigare har kontaktat dem på annat vis):
    https://www.teracom.se/privat/radio/rapportera-mottagningsproblem-radio/

    Jag utgår från att ni bockat av checklistan för bättre FM-mottagning hos Teracom samt läst tipsen hos PTS.

    Jag hoppas verkligen att problemen löser sig och vill på intet vis förringa detta - men samtidigt kan jag inte instämma i att det pågår en dramatisk försämring av möjligheten att lyssna på FM-radio baserat på tre felrapporter under drygt ett år.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Ni skriver följande:
    ”Det finns inget i era felbeskrivningar som får mig att tro att det måste vara samma underliggande fel, och jag tror därför att Teracom felsöker era problem mer effektivt om de tar problemen var för sig. Fyll alltså i den lyssnarrapport som ni når här (ifall ni tidigare har kontaktat dem på annat vis):
    https://www.teracom.se/privat/radio/rapportera-mottagningsproblem-radio/

    Jag är benägen, enligt samtal med flertal människor som bor i och strax utanför Göteborg, och har konstaterat samma, väldigt märkbara förämringen, att tro och tycka tvärtom, att felet har uppstått på avsändarsidan, och inte, plötsligt över en natt, hos samtliga mottagare i olika hushåll runtom i regionen här.
    Det känns inte alls sannolikt att signalstyrkan droppar, över en natt, från 5 staplar till svaga 2 staplar på mottagningsindikatorn på flera kvalitets fm tuners hemma hos mig och hos folk som sysslar professionellt med audio elektronik för att felet har uppstått på flera olika ställen i regionen, i olika hushåll, samtidigt!
    Dessutom har Terracom tagit upp detta med mig individuellt och inte kommit någonvart, och så är det med mottagningen hos andra sr lyssnare, fortfarande.

    Samtliga i tråden är välkomna att kontakta mig direkt, gällande detta ämne, via mail:
    sejse2003@yahoo.comv

    Mvh;
  • Hej SR.
    Svarar på detta från Er:
    "Ola:
    Var i landet bor du och när började problemen? Vilka åtgärder har du testat (förutom att byta från stereo till mono)?
    Bor högt upp Tranebergsvägen 84 Bromma i fastighet byggt 40 -talet. Inflyttad för 5 år sedan. Brusigt då.
    Testat med olika antenner. Samma sak. Får in P1, P2 brusfritt. Resten är bara brus i stereo.
  • Trots liknande problem tror jag att det är helt olika fel hos er, S.L. respektive Ola. Det blir svårare för Teracom att lösa detta om man rör ihop era problembeskrivningar. Jag utesluter däremot inte att du, S.L, kan ha samma grundproblem som andra lyssnare i Göteborg.

    Nedan följer en hjälp att ringa in sådant som kan vara bra att ni tar upp med Teracom eller att testa själva.

    S.L: Problem i centrala Göteborg som uppstod i början av juni 2022
    Här är det en sak som gör mig nyfiken. I oktober skrev du:
    Signalstyrka har, hos mig, droppat väsentligt, på både P2 och P3 kanalerna, och brus och signal - förhållande har därmed (eller dessutom) blivit märkbart och väsentligt sämre, även om nu, helt plötsligt, för några dagar sedan har signalen på P2 och P3 blivit bättre och "renare".
    Hur mycket bättre blev det? Hur länge varade denna tillfälliga förbättring? Kan den sättas i samband med någon "yttre förändring"? Låt säga att grannen i lägenheten under var bortrest eller att en spårvagnsväxel som ligger 30 meter från ditt hem reparerades under den perioden ...?
    Det känns inte alls sannolikt att signalstyrkan droppar, över en natt, från 5 staplar till svaga 2 staplar på mottagningsindikatorn på flera kvalitets fm tuners hemma hos mig och hos folk som sysslar professionellt med audio elektronik för att felet har uppstått på flera olika ställen i regionen, i olika hushåll, samtidigt!
    Jag håller med helt. Om även andra har noterat en plötslig och dramatisk försämring vid samma tid och för samma kanaler, finns det anledning att tro att det är samma grundfel. Finns det i så fall något mönster i var de drabbade lyssnarna bor?

    Du skriver om P2 och P3. Vet du om även mottagningen av P1, P4 och kommersiella kanaler har försämrats vid samma tid? (Om du normalt lyssnar på P2 och P3 är det förstås dessa du märker skillnad på, men du har ju undersökt problemet från flera vinklar och har kanske en uppfattning?)

    Om P2 och P3 är värre drabbade än P1 och P4, så kanske felet rör frekvensområdet 95-100 MHz, och lägre frekvens (P1 på 89,3 MHz) samt högre (P4 Göteborg på 101,9 MHz) klarar sig? Det hjälper inte mig att förstå vad som kan orsaka felet, men kan vara bra för Teracoms felsökning.

    Ola: Brus på flera kanaler sedan minst fem år, Bromma väster om Stockholm
    Att P1 (92,4 MHz) och P2 (96,2 MHz) fungerar bättre än övriga kanaler är intressant. Mellan dessa frekvenser finns P4 Södertälje på 93,8 MHz. Även om du egentligen hellre vill höra P4 Stockholm på 103,3 MHz, så undrar jag hur P4 Södertälje fungerar för dig.

    Bra att du har testat olika antenner. Har du även testat olika radiomottagare? Olika placering av mottagaren?

    Finns det en centralantenn med uttag för radio i fastigheten?
    Om ja: har dina grannar samma fel?
    Om nej: hör med fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen om det går att installera

    Och fyll som sagt i den lyssnarrapport som Teracom vill få in, som gör det enklare för dem att felsöka!

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika.
    Svar på dina frågor:
    Har du även testat olika radiomottagare?
    Nej. Har en ny B&O radio med testcertifikat.
    Olika placering av mottagaren?
    Mottagaren har ingen inbyggd antenn. Helt beroende av yttre.
    Finns det en centralantenn med uttag för radio i fastigheten?
    Har funnits. COMHEM som tagit bort. Var så när jag flyttade in för 5 år.
    P4 Södertälje finns på tre olika frekvenser; 97,6 eller 99,6 över Södertälje 93,8 i hela Stockholmsområdet. Ingen av frekvenserna funkar.

    Detta är märkligt. Jag bor högt upp i Traneberg så signalstyrkan borde vara ypperlig.
    Något är fel och inte är det hos oss som klagar varför FM utsändningarna är så brusiga.
    Hälsar Ola
  • Hej Annika.
    Länken du skrev säger följande:
    Anmäl problem med mottagning av radio
    Denna undersökning stängdes 2018-12-31 17:31. Tack för visat intresse.
  • Denna undersökning stängdes 2018-12-31 17:31. Tack för visat intresse.
    Bra att du hittade en bättre länk!

    Jag ser inte vilken av mina länkar som pekar fel, men vill självfallet rätta den länken här och rapportera in problemet till Teracom så att de kan uppdatera länkarna på sin hemsida.
    Jag bor högt upp i Traneberg så signalstyrkan borde vara ypperlig.
    Även högt uppe i Traneberg kan det uppstå lokala mottagningsproblem på grund av "elektriskt brus", exempelvis från ditt eller en grannes trådlösa nätverk, en tv-box eller liknande.

    Med en flyttbar enkel batteridriven radio, vilket kan vara räddningen för att få den information du behöver vid en kris, kan du lätt testa om du har samma mottagningsproblem i hela lägenheten.

    Om det är problem med mottagningen överallt i fastigheten, så bör du ta upp det med din värd eller med bostadsrättsföreningen, så att ni kan installera en centralantenn.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • "Min bild av att det, trots liknande problem, troligen är helt olika fel hos er, S.L. respektive Ola, står fast."

    Ola och jag bor visserligen i helt olika delar av landet, om jag nu inte mister mig.

    Dock har jag refererat till flera gånger till en bild som klart tyder på en märkbart nedsatt styrka på signalen som kommer in till radio mottagarna. Detta är det faktiska läget här, så jag står fast vid det iakttagelse.
    Detta har samtidigt skett, inte enbart hos mig, utan i och utanför (kranskommunerna till Gbg) Göteborg. Flera människor som jag har kort berört ämnet med har bekräftat detta i otvetydiga ordalag.

    På både de ställena är det topologiska läget betydligt bättre än tex. här - men samma felet finns ju även där - brus och dåligt mottagning och ljud.

    "Det jag gör nedan är inte en regelrätt felsökning, utan en hjälp att ringa in saker som kan vara bra att ni tar upp med Teracom eller testar själva."

    Jag har redan gjort allt detta. Långt innan både Teracom och ni gav de olika tips om mottagningen och alla de möjliga fel.

    Teracom har skrivit till mig om möjliga orsaker här lokalt, och allmänt i olika hushåll.

    Det som de har beskrivit rent tekniskt motsvarar inte alls (typen av störningar och dess möjliga orsaker, enligt dem) den faktiska bilden som har uppstått på den senare tiden.
    Den faktiska bilden är det jag påtalat tidigare, kraftigt avtagen styrka på FM signalen.

    Den bilden kan inte förklaras med de orsaker (störningar från andra hushåll, arbete på spårvagnsväxlar i närheten och dylikt) ni och Teracom har tagit upp.

    Jag är tvungen att använda två seriekopplade antennförstärkare numera, sedan den här försämringen har tillkommit, och inte ens med dem kommer jag närheten av kvalité på mottagningen av FM som fanns för inte så länge sedan, helt utan både de förstärkarna.
    Försöker jag koppla bort en av dem, eller både, så ser man hur drastisk förändringen är.
    Utan de antennförstärkarna så är mottagningen i princip uselt.

    Jag har gjort felsökningar och uteslutning av allt som kunde varit de störande faktorer här lokalt i lägenheten.

    "S.L: Problem i centrala Göteborg som uppstod i början av juni 2022
    Här är det en sak som gör mig nyfiken. I oktober skrev du:
    Signalstyrka har, hos mig, droppat väsentligt, på både P2 och P3 kanalerna, och brus och signal - förhållande har därmed (eller dessutom) blivit märkbart och väsentligt sämre, även om nu, helt plötsligt, för några dagar sedan har signalen på P2 och P3 blivit bättre och "renare".
    Hur mycket bättre blev det? Hur länge varade denna tillfälliga förbättring? Kan den sättas i samband med någon "yttre förändring"? Låt säga att grannen i lägenheten under var bortrest eller att en spårvagnsväxel som ligger 30 meter från ditt hem reparerades under den perioden ...?"

    Jag fick konstatera följande, i efterhand:
    Detta var dessvärre ingen förbättring, utan i själva verket så har det visats att detta var en försämring, och den var i sig rätt vilseledande.

    Det som jag trodde var en renare mottagning var en såpass försvagad inkommande signal så att ett par utav flertalet FM tuners jag inte ens går in i stereo-läge, utan stannade kvar i mono, pga. en alltför svag styrka på den inkommande signalen.
    Tom. i mono läge så kan man höra bakgrundsbrus, till den graden som då tidigare inte fanns ens i stereo-läge.

    Så detta som ni tar upp kan vi nog bortse ifrån helt här.

    Någon yttre förändring fanns ju inte - grannarna är ju inte bortresta, de låter varje dag, som vanligt; ingen spårvagnsväxel ligger 30 meter från mitt hem, och den som finns betydligt längre bort har inte konstant, eller nog alls, reparerats under den här perioden (som har blivit relativt lång nu). Jag kunde inte se att det fanns nytillkomna fysiska hinder för radiovågor här i omgivningen heller.

    "Jag håller med helt. Om även andra har noterat en plötslig och dramatisk försämring vid samma tid och för samma kanaler, finns det anledning att tro att det är samma grundfel. Finns det i så fall något mönster i var de andra drabbade lyssnarna bor?"

    Konstigt nog så finns också en avvikelse från ett viss mönster ii just det avseende, om vi följer den föreslagna logiken.

    Två människor jag pratat med bor i delar av staden och regionen där topologiskt och geografiskt (höjden, läget) de både har tom. bättre förutsättningar för FM mottagning än jag.
    Dock både säger samma sak - bakgrundsbrus och dålig kvalité.
    Både människor är tekniskt belevade, en reparerar audio elektronik, tom.

    Det är då - om man nu vill följa något slags mönster - kanske inte svårt att förstå vad detta KAN tyda på.
    Som sagt, jag vill inte att det jag säger låter som "sista ordet" heller, men med ärlig avsikt så kan jag inte komma till andra slutsatser.

    Du skriver om P2 och P3. Har du någon uppfattning om ifall även mottagningen av P1, P4 ?

    Om vi jämför P1, P2, P3 och P4, så klarar sig P1 bäst, dock INTE i närheten av hur det var förr (och det, dessvärre med råge, sedan kommer P3 (men där är vi inne på en svag och dålig insignal), P2 - mer brus och även sämre styrka, och sämst - hör och häpna - P4.

    Bra att du har testat olika antenner. Har du även testat olika radiomottagare? Olika placering av mottagaren?

    Jag har testat olika mottagare, olika placeringar på både mottagarna och inomhusantenn, ett flertal, alla FM mottagare här hemma är dedikerade FM (/AM) tuners.

    Jag har fått börja använda numera, även, som påtalat, två olika seriekopplade antennförstärkare. Det skulle inte gå att lyssna på P3 och P2 annars - i princip alls - här hemma.

    Finns det en centralantenn med uttag för radio i fastigheten?

    De uttagen har funnits i många år och finns kvar, enbart som en kvarleva.
    Är mycket tveksam till att centralantenn finns kvar överlag.

    Man har ju, för länge sedan, kan vara 2008.- 2009. informerat från företaget som då tillhandahöll infrastrukturen i hushållen hos Bostadsbolaget i Göteborg (Com Hem, nuvarande Tele2), att det analoga nätet släcks ner och ersätts med det nya digitala systemet.

    Detta har inneburit att de två uttag i väggen - FM och TV - har satts ur bruk, för många år sedan nu.

    Både uttagen finns kvar som en kvarleva i lägenheter, men fyller ingen funktion.

    Jag har testat FM uttaget och bekräftat att den inte längre fyller sin funktion.

    All nödvändig utrustning som fanns i det syfte (FM), och förmodligen även takantenner på byggnader har nog tagits bort, i och med att det analoga nätet har övergetts. Kommer kolla upp detta, men har ingen anledning att tro att antenn och annat tillhörande finns kvar.

    Ingen skulle vara lyckligare än jag om de FM centralantenner fanns kvar, men då måste man förmodligen ändå förstärka signalen från taket i ett flervånings hus (ja, i princip höghus) via kablarna i hela byggnaden, och ingen kommer väl åter upprätthålla detta, för FM lyssnarnas skull.
  • Ola och jag bor visserligen i helt olika delar av landet, om jag nu inte mister mig.
    Det är olika delar av landet och med den stora skillnaden att Ola har haft problem i fem år, medan du har drabbats av en tydlig försämring det senaste året.
    Detta var dessvärre ingen förbättring, utan i själva verket så har det visats att detta var en försämring...
    Trist!

    Bra att du har bra koll på när dessa försämringar har skett: i mitten av juni 2022 samt ytterligare försämring i början av oktober 2022. Oavsett om det beror på lägre styrka i utsändningen eller på yttre störningar (eller om de två "försämrings-stegen" har separata orsaker), så ökar ju möjligheten att förstå problemet tack vare din dokumentation.
    Dock både säger samma sak - bakgrundsbrus och dålig kvalité.
    Har de noterat samma plötsliga försämringar som du har fått och det skett vid samma tid, så bör Teracom leta efter en gemensam orsak. Om de andra lyssnarna däremot har haft problem länge eller problem som kommit smygande så att det inte finns en plötslig försämring, så tror jag att det är klokare av Teracom att felsöka separat.
    ... och sämst - hör och häpna - P4
    Att det är svårt att få in P4 tycker jag att du ska vara extra tydlig med i din kommunikation med Teracom och med din fastighetsägare, eftersom det är viktigt ur beredskapssynpunkt. I det avtal som Sveriges Radio har slutit med Teracom står det att våra sändningar ska nå minst 99,8 procent av befolkningen, men det förutsätter att lyssnaren har en "riktig" radioantenn på hustaket, enligt Post- och Telestyrelsens hemsida. (Samma länk som jag delat tidigare).

    Post- och Telestyrelsen kanske har några goda råd för hur du kan ta detta vidare om du tycker att du inte blir tagen på allvar:
    https://www.pts.se/sv/kontakt/

    Ett annat tips är att tipsa din lokala radiokanal om detta problem, för om det har blivit markant sämre radiomottagning i centrala Göteborg under det senaste året, är det ju en viktig nyhet:
    Har du ett nyhetstips?
    Mejl: p4goteborg@sverigesradio.se
    Telefon nyhetsredaktionen: 031-83 76 00
    Insändartelefon: 031-83 70 50
    I detta supportforum kan vi däremot inte göra så mycket, vilket jag hoppas att ni förstår.
    Annika Webbmaster
  • Annika;

    Först och främst, tack för svaret - svaren, all hittills.

    Hela poängen med att vi har hört av oss här, enligt flera (antar jag) närvarande i tråden, var ju att vi som individer har visat sig ha nästan ingen tyngd i Teracoms ögon, samt att just ni samarbetar med dem och ert ord väger betydligt tyngre.

    Teracom har gett till åtminstone två av oss ganska så intetsägande svaren, där de i princip, enligt det jag fick både läsa, höra och erfara själv, inte verkar ta på allvar det som man har underrättat om - att problemet på mottagarsidan finns, i samband med att den verkar vara utspridd, och har även förekommit i samband med arbeten utförda på sändarna/masterna.

    Så som det är just nu så är botten för min del nådd, gällande kvalité på mottagningen.

    Om jag måste använda två seriekopplade (til varann) antennförstärkare av olika fabrikat, som i sin tur ger en kraftig förstärkning mätt i dB på den inkommande signalen, och ändå kommer inte upp i renheten och styrka i signalen som fanns tills nyligen med en vanlig inomhusantenn, utan att jag ser nytillkomna fysiska hinder i omgivningen här, då är det något som är / har blivit väldigt fel.

    Hade jag haft möjlighet att flytta, eller montera en egen utomhusantenn så hade jag glädjeligen gjort det, men i den här formen av boendet är montering av en utomhusantenn för eget bruk inte tillåtet.

    Skillnaden mellan hur mottagningen på FM var tills inte så länge sedan mot vad det är nu är drastisk, och bör tas på allvar av inblandade parter här. FM för mig är en del av vår kultur och vår bildning, en källa till mycket som inte kan hittas annanstans, upplysande (ja, gällande även musik), berikande och sinnesutvidgande. Något vi bör absolut ta vara på och vara måna om.
    Sändnings- och mottagningskvalité i det sammanhanget spelar en avgörande roll.

    Jag tycker också att Olas problem kan tyda på systemfel och ett tillstånd som kan visa sig vara (om jag antar rätt) rätt så märklig, till synes inkonsekvent, men också tillräckligt utspridd för att man lätt blir fundersam, enligt det jag hör om hur det är här i staden och strax utanför (en kranskommun till Gbg, villaområde).

    Gällande hyresvärden så kommer jag kontakta dem, men är rädd att jag kommer bli antingen utskrattad, eller att de helt enkelt bollar över problemet till källan - SR och Teracom, och att detta med kvalité på mottagningen är inte deras problem.

    Väggutaget för FM fungerar ju inte alls sedan många år sedan, det har jag redan nämnt.
    Hade de brytt sig om det, och mycket annat som har försiggått i det här område, mitt i stan, skulle de för länge sedan sett till att det systemet med takantenn fungerar.
    Detta är största kommunala bostadsbolag i Göteborg, och de behöver inte bry sig om en "missnöjd" hyresgäst - det kommer alltid finnas och tillkomma nya hyresgäster, som glädjeligen slipper använda det analoga FM och lever under intrycket att det digitala utbudet är bättre.

    Jag kommer förmodligen höra av mig till PTS för att informera mig kring det hela, men kan tycka att detta är lite märkligt agerande från SR's sida, eftersom det handlar om infrastrukturen som ligger som det underliggande fysiska lagret för eran verksamhet.
    Man borde ju kunna föra samtal med Teracom kring detta.

    P.S Ni har också berört DAB tidigare.

    Det finns och fanns, både i Sverige, men i synnerhet utomlands (säg Storbrittanien och EU länder) en debatt kring DAB och DAB+ vs. det analoga FM.
    De (inte få) som var inom audio-industrin och tontekniker och ingenjörer har inte sällan framhållit FM för dess ljudkvalité, givet bra mottagningsförhållanden och sändningskvalitén, detta vs. alla digitala former av ljudöverföring, så som de är utformade nu.
    Detaljerna finns att läsa om runtom på webben.

    Vi har haft både bra bra mottagningsförhållanden och sändningskvalitén i Sverige, på senare tiden har något blivit märkbart sämre, för min del, och ett bra antal andra, utan direkta likheter hos olika mottagare (personer) gällande mottagnings förutsättningar.

    Jag har lite svårt att förstå varför vi inte kan och skall ha ett kvalité som vi har haft under många år i den analoga FM-nätet. Det är väl inte så att den inte har existerat i alla dessa år.

    MVH;
  • S.L har stora poänger. Vi enskilda som klagar viftas bara bort.
    Svaret från Teracom som jag fått visar ju på det. Omformulerar deras svar lite lätt.
    - Vi har inte gjort något för att FM utsändningarna olyssningsbara.
    Det beror på som utbyggnad av mobilnätet och liknande.

    Problemet det struntar man i att FM utsändningarna ärolyssningsbara.
    Detta förmodligen för att de flesta lyssnar på DAB - förmodligen.

    Men det intressanta då för SR om nu SR betraktar sina lyssnare som kunder, hur många kunder tappar SR? Så nu ligger bollen hos SR i.om Teracom:s svar anser jag.

    Hur kan SR acceptera att andra aktörer tillåts sabotera FM bandet för SR?

  • Kan bara instämma i alla dessa inlägg om dålig FM-mottagning. Har också påpekat detta till Teracom utan att få någon förståelse. Jag bor i Töreboda 4 mil från Skövdemasten  ( Som jag har fri sikt till).
  • PTS:
    https://www.pts.se/sv/privat/radio/radiostorningar/samre-mottagning-pa-radion/
    "Sämre mottagning på radion?
    Min mottagning av ljudradio på FM-bandet har blivit sämre.
    Det fungerade bättre förr. Vad har hänt och vad kan jag göra?

    Olika radiostationer sänder över olika geografiska områden och med olika tekniska förutsättningar. I FM-bandet samsas i dag såväl Sveriges Radios kanaler som kommersiella radiokanaler samt närradio. En vanlig orsak till mottagningsproblem är att äldre eller sämre radiomottagare kan ha svårt att tekniskt separera de olika kanalerna i FM-bandet.

    PTS rekommenderar som en första åtgärd att pröva att använda en annan radiomottagare. Fråga i fackhandeln eller hos ett radioserviceföretag. Använd öppet köp och kontrollera att mottagaren fungerar där du vill använda den. Pröva också olika placeringar och antennriktningar för mottagaren, för att hitta bästa mottagningsförhållande."

    Så utifrån detta så har man saboterat SR:s FM analoga utsändningar.
    Och var ligger bollen då SR?
  • Skickade detta till PTS:
    Hej PTS.
    Det finns flera klagomål hos SR/FM på utsändningarna.
    Den förklaring som avges - det är trångt i FM-bandet - då har man saboterat SR:s analoga utsändningar.

    Att testa med andra mottagare, antenner håller inte. Det är för många klagomål.
    "Dessa FM-stationer sänder, som vanligt, på olika radiofrekvenser men det har blivit mera "trångt" på radioskalan.”

    Detta har medfört att SR:s kanaler är analogt olyssningsbara.
    Jag bor centralt i Stockholm högt upp med en gammal men exklusiv mottagare helt nyrenoverad av B&O.
  • Hej Hans!
    Välkommen hit. Tråkigt att även du har problem, men bra att du har kontaktat Teracom om det!

    Visst har du testat både de rekommenderade frekvenserna + de alternativa som syns på Teracoms hemsida?

    Har dina uppstått plötsligt, som hos S.L i Göteborg, eller har det pågått en längre tid, som hos Ola i Stockholm?

    Alla:
    Jag hinner inte ge er någon återkoppling innan helgen, men återkommer förstås.

    Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Problemet har funnits länge, och jag har kontaktat teracom ett flertal gånger utan att få någon förståelse. För min del så är det P4 som är omöjligt att lyssna på i stereoläge. Jag kan inte köpa att man ska sätta upp en utomhusantenn när det inte har behövts tidigare.
  • Men för mig icke men kanske för er övriga. Jag har ingen ändring vertikal till horisontell.
  • Man kan ju undra om man byter antenner för att bibehålla den höga kvaliteten, hur kan det då bli sämre för vissa? Det står ju vidare att man skall höra av sej till teracom om man inte har bra mottagning! Det har vi väl gjort eller?
  • Hej Hans. Detta måste vara sambandet som jag ser det, antennbytet.
    Jag har klagat till Teracom men det det är ju en betongkloss det med som förmodligen  inte bryr sig.

  • Hej Hans!

    Trots det komplexa tekniska bakgrunden gällande övergången från hor. till vert. polarisation vid sändning, så håller jag fullständigt med dig, med kanske en "apostrof" där:
    Det verkar som om det har blivit betydligt sämre inte för vissa, utan för rätt många.
    Skriver detta, det tål att upprepas, inte ur enbart mitt eget perspektiv här!

    Jag har varit i kontakt med Teracom vid minst två tillfälle, och fått svar som inte överlag adresserar det uppenbara, och befintliga problemet.

    Att försöka anpassa antennläge hemma till det vertikala polarisation har inte gett någon förbättring alls, utan precis tvärtom (!) , och enligt mig så verkar det vara något som har gått väldigt fel på Teracoms sida.
    Att ha haft så bra mottagning i så många år, och har faktiskt bott på olika ställen i stan (inklusive där jag bor sista 7 år), och helt ut ur ingenstans få befinna sig i det här läge när det gäller FM mottagningen och (o)ljudkvalité är alltså lagom förbluffande.

    Är faktiskt rätt häpen över hela situationen.
  • Ingen kommer att bry sig. Att något har hänt hos Teracom är uppenbart.
    Att SR inte går att lyssna på om man inte har en DAB radio det bryr sig inte SR om.
    Så om någon orkar, dra igång en FB grupp om detta så kanske vi kan få ihop tillräckligt många.
  • FB-gruppen "Retro Hifi (Det var bättre förr)" kanske har medlemmar med samma problem som vi. Det verkar så med tanke på ett inlägg som jag har läst och kommenterat.
  • Ville uppmärksamma alla deltagare här, samt alla andra, att det är den internationella radio dagen idag.
    Har vi anledning att fira?
  • Världsradiodagen
    Tack för att du uppmärksammar den internationella radiodagen, eller världsradiodagen, som dock inföll igår, med årets tema Radio och fred:
    Unesco: Radio and Peace

    Vår VD Cilla Benkö bloggar om detta på Sveriges Radio:
    Världsradiodagen 2023: Tänk på radion som inte tystnar.

    Mottagningsproblem
    När det gäller ämnet för denna tråd, problem med mottagningen av FM-sändningen, så är förändringar från horisontell till vertikal polarisation en felkälla som jag har haft i bakhuvudet. Det var exempelvis anledningen till de problem som Karin skrev om här:
    Dålig mottagning frekvens 102.5 P4 Uppland

    Jag har dock inte satt det i samband med problemen S.L. och Ola tidigare har skrivit om på denna sida. Den typen av förändringar är något jag utgår från att Teracom har upplyst er om när ni har haft kontakt med dem.

    Hans i Töreboda: Billingemasten har bytt till vertikal polarisation i maj
    Däremot är detta troligen förklaringen till dina problem, Hans. Du skrev att du har haft problemen länge, vilket fick mig att tro att det rörde sig om flera år. Men kan det vara knappt ett år? Eller närmare bestämt sedan den 10 maj 2022 när detta skedde?
    Antennen byts ut på Billingemasten

    Har inte Teracom nämnt denna förändring när du har kontaktat dem?

    Teracom själva skriver  nämligen:
    I samband med antennbytet kommer utsändningen av Sveriges Radios programkanaler även att byta till vertikal polarisation. De lyssnare som använder takantenn kan behöva justera antennen för att uppnå bästa mottagning.
    Bor du i villa eller i flerfamiljshus? Vad har du för typ av radio och antenn idag? Fungerade allt bra dessförinnan, eller hade du vissa problem även då?
    Jag kan inte köpa att man ska sätta upp en utomhusantenn när det inte har behövts tidigare.
    Eftersom utsändningen troligen har blivit bättre med förändringen, så behöver du inte en ny antenn. Du behöver däremot rikta om antennen. Om din antenn fungerade bra innan bytet av polarisation bör det alltså inte behövas en ny antenn.

    S.L. i Landala: Vertikal polarisation
    I Landala ska du, enligt Teracoms hemsida, ha bäst möjlighet att ta emot de frekvenser som sänds från Budaremossen med vertikal polarisation:

    Alternativa frekvenser som kan fungera är de från Uddevalla, Herrestad, med vertikal polarisation:

    Ola i Traneberg: Horisontell polarisation
    För dig är det Nacka som gäller, med horisontell polarisation för de flesta kanalerna, men med vertikal för ett par:

    Ola:
    Att SR inte går att lyssna på om man inte har en DAB radio det bryr sig inte SR om.
    Nu tycker jag att du är orättvis. Om vi märker att det är allmänna problem att lyssna på oss i FM-radio, så vore allvarligt och då agerar vi naturligtvis. Sveriges Radio består av många medarbetare över hela landet. Vi lyssnar på radio själva och pratar om radio med varandra. Vi har släkt och vänner som lyssnar på radio och om berättar för oss om sina bekymmer. Lyssnarservice och vi i det här forumet har kontakt med massor av lyssnare. Om det vore allvarliga svårigheter att lyssna på FM-radio, så hade vi märkt det (trots att det är till Teracom felen egentligen ska rapporteras).

    Vi ser inte dessa horder av felrapporter. Jag ser fler felrapporter än de i denna tråd, men de är extremt få i förhållande till hur många som lyssnar med FM-radio. Jag såg fler problem när ett litet telefonbolag i Monaco hade problem med våra kanaler på nätet under några veckor i fjol, än vad jag sett rapporter om dålig FM-mottagning under det senaste året.

    I denna tråd ser vi tre felbeskrivningar om dålig mottagning från det senaste året. (Bernts problem med att det inte går att lyssna på P4 Skaraborg utanför den kanalens täckningsområde är ju inte ett tekniskt problem och har en egen tråd här):
    1. Ett tydligt och svårförklarligt fel hos S.L. (med för mig svårbedömd spridning där jag har rekommenderat S.L. att tipsa P4 Göteborg om problemet, för om det verkligen har blivit markant sämre radiomottagning i centrala Göteborg hos många lyssnare under det senaste året, är det en viktig nyhet)
    2. Ett fel hos Hans som det finns en trolig förklaring till och där han med rätt hjälp kommer att kunna lösa detta
    3. Hos dig vet jag inte vad jag ser eftersom jag inte vet om dina grannar har samma problem. Jag vet inte heller om en enkel batteridriven radio ger samma mottagningsproblem - och om detta i så fall gäller i hela lägenheten. Därmed kan jag inte bedöma att det verkligen är mottagningsproblem i din lägenhet, och inte ett problem med radiomottagningen i din nya B&O radio eller denna radios placering.
    Däremot kan jag bedöma att du inte har samma fel som S.L. eller Hans.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    tack för ditt engagemang!

    "Nu tycker jag att du är orättvis. Om vi märker att det är allmänna problem att lyssna på oss i FM-radio, så vore allvarligt och då agerar vi naturligtvis. Sveriges Radio består av många medarbetare över hela landet. Vi lyssnar på radio själva och pratar om radio med varandra. Vi har släkt och vänner som lyssnar på radio och om berättar för oss om sina bekymmer. Lyssnarservice och vi i det här forumet har kontakt med massor av lyssnare. Om det vore allvarliga svårigheter att lyssna på FM-radio, så hade vi märkt det (trots att det är till Teracom felen egentligen ska rapporteras).

    Vi ser inte dessa horder av felrapporter. Jag ser fler felrapporter än de i denna tråd, men de är extremt få i förhållande till hur många som lyssnar med FM-radio. Jag såg fler problem när ett litet telefonbolag i Monaco hade problem med våra kanaler på nätet under några veckor i fjol, än vad jag sett rapporter om dålig FM-mottagning under det senaste året."

    De flesta använder DAB radio. I bilar etc.
    Att klagomålen är få beror på att vi är förmodligen en minoritet med analoga men dock med högkvalitativa mottagare. Eller så accepterar man brus eller lyssnar i mono men det i sig tar ju inte bort det faktum att något är och gått fel, ett fel som verkar ha uppstått med antennbytet.
    Men nu drabbar det en sannolikt en minoritet och det vi alla hur synen på minoriteter istf att titta på - vad är fel?
    I.om att kvalitén är ok i MONOläge så verkar det ju ha med kanalseparationen men om inte SR eller Teracom vill undersöka vad en minoritet klagar på då får vi (minoriteten) motvilligt acceptera.

    Jag tror med kännedom efter ha arbetat i statligt, man har gjort en stor investering (antennbytet) man har köpt det billigaste, men i det stora hela funkar det och man nöjer sig därmed. Lite spill får man räkna med. Jag kan nästan se Nacka sändarna så det är ju märkligt att det brusar. Jag ska se om jag kan hitta en analog annan mottagare men det finns fler forum än detta där samma klagomål förekommer. Kort sagt - detta är inte tillräckligt allvarligt att undersöka då för få klagar.
  • Hej till alla igen!

    Det jag tycker är fullt onormalt i detta läge är följande:

    Man kommer hem en dag, för ett antal månader sedan, och upptäcker att styrkan på inkommande FM signal har helt enkelt sjunkit med ett bra antal dB. Över en natt. Sedan dess har detta förblivit konstant, ett helt nytt "standard", som är totalt och hörbart helt enkelt undermåligt.
    Man har, som följd, fått en såpass sämre mottagning så man helt enkelt inte tror det är sant.

    Det är kanske en "minoritet" som "klagar", eller ha noterat detta; jag personligen till mitt, lite större förtret.

    Jag är inte så säker på en sak, att det är enbart en minoritet som har drabbats.

    Att drabbas, och att öppet säga och konstatera något, utifrån de konversationer jag haft med flertalet FM lyssnare i regionen / staden, verkar inte vara samma sak i det här fallet.

    Jag kan upprepa att ett antal människor som jag pratat om har vittnat om exakt samma problem med FM signal på senare tiden.
  • Nu har jag flyttat ochh justerat mina inomhusantenner så att jag har max signalstyrka på en av mottagarna. Men det brusar ändå i stereoläge. Jag tycker inte att jag ska behöva koppla om till mono för att slippa bruset. Jag kunde lyssna i stereoläge på alla mina mottagare tidigare.
  • Ingen rök utan eld Sveriges Radio.
    Något är knas här med bruset i stereo
  • FM är vår största plattform
    De flesta använder DAB radio. I bilar etc.
    Det är fel. Jämfört med FM är DAB en mycket marginell plattform i Sverige. För drygt två år sedan kom det visserligen ett EU-beslut om att alla nya bilar ska ha DAB-mottagare, men det går endast att använda dem i en liten del av landet, se Teracoms täckningskarta.

    Innan EU-beslutet framhöll Sveriges Radio och övriga svenska radiobolag  att det är viktigare att alla bilar har en FM-mottagare:
    Allmänhetens möjlighet att lyssna på svensk FM-radio i bilar måste tryggas. När regeringen nu föreslår att alla bilar ska ha en digitalradio-mottagare är det väsentligt att kravet utvidgas till att även omfatta FM – det sätt som de allra flesta människor nås av ett svenskt radioutbud.

    Det har konstaterats många gånger de senaste åren – det är en guldålder för ljud. Konsumtionen av strömmad musik och on demand-material har ökat snabbt. Poddmarknaden exploderar världen över.

    Samtidigt lyssnar runt 90 procent av befolkningen fortfarande på radio via vanliga FM-apparater och runt 90 procent av all linjär radiolyssning i Sverige sker fortfarande via FM.
    Artikeln är från slutet av 2019, men FM:s dominerande ställning är fortfarande ohotad.

    Varför är det få som klagar?
    Att klagomålen är få beror på att vi är förmodligen en minoritet med analoga men dock med högkvalitativa mottagare.
    Det tror jag absolut är en viktig del. Men jag vill poängtera att det finns många som är intresserade av bra ljud och som inte har några som helst problem. Bara i detta forum (dit folk skriver när de har problem!) har jag kontakt med fler nöjda FM-lyssnare än missnöjda. Inklusive lyssnare med analoga mottagare som Lars här:
    FM låter väldigt bra i min tuner som jag kopplat till lägenhetens antenningång. Hur det funkar rent tekniskt vet jag inte, Telia levererar en analog signal parallellt med fibern.
    Och Roland här:
    Tack för fantastisk bra P2 musik och ljudkvalité. Jag använder en 30 år gammal FM tuner och en bra antenn.
    Internetbaserad lyssning
    Det finns förstås lyssnare som inte har någon FM-mottagare, men få av dem har DAB-mottagare. Den näst största plattformen är mobiler, datorer och andra internetbaserade sätt att lyssna. En stor fördel är att det går att lyssna på programmen när man själv vill istället för när vi på Sveriges Radio tycker att de passar i tablån. Men faktum är att det dessutom kan låta riktigt bra! Även om de flesta audiofiler jag känner föredrar FM, så finns det faktorer som gör att en del kräsna lyssnare föredrar våra digitala sändningar framför FM-sändningarna:
    I FM filtreras de allra högsta och de allra lägsta frekvenserna bort av tekniska skäl! Även om dessa frekvenser ligger utanför det vi uppfattar med örat, så känner vi ju av ljud med hela kroppen, så att de allra lägsta (ohörbara) frekvenserna inte finns med i FM kanske kan påverka hur man upplever ljudet.
    Som webbmaster är det webbteknik jag kan mest om. Ifall någon av er vill undersöka om det går att få in våra digitala ljudströmmar till era högkvalitativa anläggningar när det nu är problem med FM, så bistår jag gärna. Brusfri lyssning i stereo kan ju uppnås på olika vis. Ofta nog kan man, genom att koppla ihop en dator med vintage hifi, få en webbradioanläggning med ett riktigt bra ljud, till en mycket blygsam kostnad (eftersom det ofta handlar om att sätta ihop teknik som redan finns).

    Det löser inte problemet med problem med utsändningen, men kanske löser behovet av att ta del av vårt utbud i stereo på ett njutbart vis?

    Är FM sinnesutvidgande?
    FM för mig är en del av vår kultur och vår bildning, en källa till mycket som inte kan hittas annanstans, upplysande (ja, gällande även musik), berikande och sinnesutvidgande. Något vi bör absolut ta vara på och vara måna om.
    Där är jag mer intresserad av innehållet än tekniken. Sveriges Radio är en kulturskapare och kulturförmedlare och vårt innehåll är berikande. FM är ett (väldigt bra!) sätt att nå ut med detta innehåll, men det går alldeles utmärkt att ta del av innehållet på andra sätt.

    FM - när det krisar
    Tills det inte går. Tills uppkopplingen går ner eller elen bryts. Där är FM-sändningarna överlägsna! Ur mitt perspektiv är den största fördelen med FM att det är en väldigt robust teknik som fungerar överallt och kan ge oss information om samhället drabbas av en kris eller allvarlig störning.

    Det går ju faktiskt att lyssna även hos er på alla kanaler - men i mono - vilket jag inte riktigt hade tagit till mig när jag skrev att det var extra allvarligt med problem att få in P4 och när jag tyckte att Ola skulle testa hur mottagningen är med en enklare bärbar (mono-)radio. Och när jag har tjatat om att ni måste kolla hur det funkar hos era närmaste grannar. Om grannarna inte lyssnar på FM-radio i stereo, så kan de förstås inte notera det problem ni skriver om.

    Som sagt hjälper jag er gärna att försöka integrera webbteknik med era anläggningar.
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr så kan jag bara konstatera att problemet med kvalité, eller rättare sagt den kraftigt nedsatta styrkan på FM signalen (som i sin tur, enligt vad jag har testat hemma) leder till en kraftig försämrad mottagning, dvs. en onormalt hög nivån på bakgrundsbrus om och när man ens lyckas med att uppnå stereo-läge här.

    Vanligtvis är den inkommande FM signalen för svag även för det. Den är verkligen katastrofalt dålig.

    De andra punkter i det senaste svaret vi har fått adresserar jag när jag får tid för det.
    En av mina inlägg / svar har antingen tagits bort, eller har av någon anledning inte gått genom.

    Det finns mycket att säga till om gällande det senaste svaret vi har fått från SR här.

    Ledsen att konstatera detta, men det verkar som om det problemet som har uppenbarligen uppkommit för en hel del FM lyssnare (mig och de jag pratat med) inte tas på allvar, varken från SR eller Teracom.

    Om SR och Teracom har ett avtal, och Teracom är leverantören av tjänsten/infrastrukturen, så är det ännu mindre förståeligt att uppdragsgivaren/uppdragstagaren kan inte lösa problemet eller ens uppmärksamma det.
  • Instämmer med S.L
    Det finns inte intresse ens att enkelt undersöka av SR och Teracom. Nonchalans. Ledsamt.
  • Jag kan inte göra något annat än att instämma med S L och Ola.
  • Nonchalansen är uppenbar. Vi som klagar blir lika dåligt hörda som FM utsändningarna av SR och Teracom. De uppfattar oss som "brus" istf ens titta på om det finns någon rök utan eld här.
  • Bor så jag ser nästan Nacka sändarna men ändå är det olyssningsbart.
    Hur många har testat med antenner? I Stockholm är utsändningarna horisontella.
    Jag har hittat 3st.
    https://www.digitaltvexperten.se/22-antenn/marknat/antenner-utomhus/fm-antenn-3-element
    https://www.satpro.se/products/productview.aspx?pid=14
    https://www.digitaltvexperten.se/22-antenn/marknat/antenner-utomhus/rundstralande-fm-antenn

    Den första blir knepig på en balkong.
  • Hej alla!

    Jag väljer att svara er individuellt denna gång och börjar med ett svar till Hans, som inte riktigt har svarat så tydligt på de frågor jag tidigare har ställt, så jag tar några av dessa i repris. Du skrev:
    Problemet har funnits länge. /.../Jag kan inte köpa att man ska sätta upp en utomhusantenn när det inte har behövts tidigare.
    Detta tolkar jag som om det har fungerat bra tidigare, men plötsligt blev problem "för länge sedan":
    1. Är det rätt uppfattat?
    2. Kom denna försämring den 10 maj 2022 eller var det problem innan dess?
    3. Har Teracom berättat för dig om antennbytet i Billingemasten och att utsändningen av Sveriges Radios kanaler då ändrat polarisation?
    4. Bor du i villa eller i flerfamiljshus?
    5. Vad har du för typ av radioantenn idag?
    Annika Webbmaster
  • Ola, jag är lite nyfiken på själva anläggningen, som du först beskrev så här:
    ... ny B&O radio med testcertifikat
    Därefter skrev du så här:
    ... en gammal men exklusiv mottagare helt nyrenoverad av B&O
    1. Jag utgår från att båda stämmer, och att radion är ny för dig, men att det är en välvårdad och bra servad vintage-pryl. Är det korrekt?
    2. Vilken modell talar vi om? Är det en 55 år gammal Beomaster 900K eller en 30 år ung Beomaster 4500 eller någon annan spännande manick?
    3. Hade du denna B&O-radio innan du flyttade till Traneberg? Kunde du i så fall lyssna brusfritt i stereo?
    Punkt tre på Teracoms checklista för bättre FM-mottagning lyder:
    Kontrollera att felet inte ligger hos din radioapparat. Pröva mottagningen med en annan radioapparat och hör med dina grannar om de upplever samma problem som du.
    Och den punkten tycker jag att du bör bocka av, eftersom det förstås är relevant i sammanhanget! Du har även skrivit:
    Att testa med andra mottagare, antenner håller inte. Det är för många klagomål.
    Här hänger jag inte med. Hur många klagomål rör det sig om?
    Jag ska se om jag kan hitta en analog annan mottagare... men det finns fler forum än detta där samma klagomål förekommer.
    Länka gärna till dessa forum, så att vi får en tydligare bild av problemet! Och hjälp framförallt Teracom att hitta dit. Till dem (rättelse: det var inte till Teracom utan till Post och telestyrelsen) skrev du annars:
    Det finns flera klagomål hos SR/FM på utsändningarna.
    Och det blir ju lite missvisande om det är det här forumet du avsåg, med tre klagomål under ett år (där SL visserligen representerar flera drabbade personer). I synnerhet eftersom ni tre som skrivit hit förefaller ha olika fel. Eller tror du att det problem du har haft under fem års tid är samma fel som det S.L. med flera i Göteborg fick över en natt? Eller att du och Hans i Töreboda har samma fel?

    Lycka till med att hitta en annan analog mottagare, så att du kan ringa in problemet bättre!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika! Tack för ditt engagemang!
    1. Det är riktigt. Den är sedan 1967 och alla delar i den är utbytt av B&O expert med certifikat.
    2. Beomaster 5000
    3. Ingen radio alls.

    Punkt 3. Ska försöka hitta en annan mottagare. Men det är ju fler som klagar och vi får ju brusfritt i mono. Det i sig säger en hel del, låter som det hänt något med kanalseparationen?

    Här 63 kommentarer om brus
    https://www.facebook.com/groups/347642948628742/search/?q=brus
  • S.L:
    Dina problem har jag fått en tydligare bild av än problemen hos Hans och Ola. Jag delar din uppfattning att detta är ett fel som behöver få en förklaring:
    Man kommer hem en dag, för ett antal månader sedan, och upptäcker att styrkan på inkommande FM signal har helt enkelt sjunkit med ett bra antal dB. Över en natt.
    Att samma fel kan återskapas med flera olika mottagare och att lyssnare på olika håll i Göteborgsregionen drabbades av samma plötsliga försämring är något Teracom bör ta på allvar. Där blir dock all felsökning effektivare om ni koncentrerar er på hur ert fel yttrar sig, utan att blanda in felbeskrivningar av vad som förefaller vara andra mottagningsproblem hos Hans och Ola.

    Delar du inte denna uppfattning, utan tror att Teracom skulle felsöka problemen i Göteborg mer effektivt ifall jag skrev till dem och berättade att vi i detta forum under det senaste året har fått in tre felbeskrivningar:
    1. En tydlig försämring hos dig och andra lyssnare i Gbg-regionen som inträffat plötsligt under det senaste året som kräver en förklaring
    2. Ett fel hos Hans som jag, baserat på den information jag fått hittills, tror beror på förändringar i Billingemastens teknik samt att det finns en del felsökning kvar att göra på mottagarsidan
    3. Olas problem där jag inte vet om det verkligen är mottagningsproblem i bostaden, eller om problemen beror på radioradiomottagaren eller mottagarens placering
    En av mina inlägg / svar har antingen tagits bort, eller har av någon anledning inte gått genom.
    Jag har inte medvetet tagit bort något, däremot har jag då och då redigerat våra inlägg, så att jag exempelvis har raderat några tomma rader här och där så att denna långa tråd blir lite enklare att ta sig igenom, samt raderat Berts inlägg från den 7 oktober.
    Det finns mycket att säga till om gällande det senaste svaret vi har fått från SR här.
    Jag skrev en del provocerande saker. Mitt erbjudande om att hjälpa er att ta det av vårt innehåll via webbradio är en av de sakerna - men det är ärligt ment. Och det kanske inte är så konstigt att jag, som erfaren webbmaster på Sveriges Radio, försöker hjälpa er med det jag kan riktigt bra, Sveriges Radios webbtjänster.

    Hur Teracom sköter sitt arbete - och vad vi på Sveriges Radio kan och bör göra om de eventuellt inte tar era problem på allvar - ligger helt enkelt utanför min "hemmaplan". Jag har ingen gräddfil in till dem och kan inte beskriva problemet tydligare än vad ni själva kan göra. Jag har redan tipsat om det jag tyckt verkat vettigast:
    1. Att höra med Post- och Telestyrelsen hur man tar detta vidare om du tycker att du inte blir tagen på allvar.
    2. Att tipsa din lokala radiokanal om problemet
    Lycka till
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, härr kommer svar på dina frågor.

    1. Ja de är rätt uppfattat.
    2. Det känns som det var länge sedan, men det kan mycket väl vara 10 maj 2022.
    3. Ja
    4. Villa.
    5. Dipolantenn 1.5 meter. Inomhus
    Jag har med hjälp av denna antenn mycket god mottagning men trots detta, brus i stereoläge.
  • Jag svarar separat även nu, och börjar med Ola:

    Åh, de där Jacob Jensen-mottagarna är ju så snygga att jag verkligen förstår att du vill att de ska fungera fullt ut! Dessutom är de tekniska förutsättningarna goda för att det ska fungera, eftersom de har en god kanalseparation etc. Så, även om det kanske inte är någon mänsklig rättighet att kunna få in Sveriges Radios kanaler i stereo i en snart 60 år gammal radiomottagare, finns det i ditt fall goda förutsättningar för att detta ska gå, tycker jag.
    • Har du tagit upp problemet i något B&O-forum? Det brukar finnas hjälpsamma och kunniga entusiaster för den här typen av vintage-teknik.
    • Själv tror jag att du behöver hitta rätt antenn - och rätt placering av antennen, med "så fri sikt som möjligt" åt Nacka till. Har du fönster åt öster eller åt söder, bör det fungera med en vanlig dipol-antenn (monterad som ett T eftersom det är horisontell polarisation hos dig).
    • Ett annat tips är att försiktigt rengöra antennuttaget, kanske med en halvmjuk tandpetare i plast. Jag vet inte om damm där kan påverka mottagningen, men det skulle inte förvåna mig!
    • Samt, som sagt, försöka jämföra med en annan analog mottagare så att det inte finns något tekniskt problem.
    Ser den ut så här baktill?
    img.canuckaudiomart.com:1967-bang-amp-olufsen-beomaster-5000-tuner.jpg

    I Facebook-tråden som du länkade till (jag återkommer till den senare, för 63 kommentarer om brus motsvarar inte fullt så många individer med problem), ser jag att du är öppen för att testa "omvandlare från DAB till gammal standard" - om det hade funnits. Det finns inte. Som jag skrev tidigare, kan du däremot få in internetradio trådlöst till din vintage-anläggning och höra våra kanaler och program i stereo den vägen. Här ser du hur:
    Youtube: Bang Olufsen wireless setup explained! (make your B&O Beosound, Beomaster or Beocenter wireless!)
    (Den typ av kablar som marknadsförs i filmen finns det förstås andra som säljer.)

    I videon pratar de om Chromecast Audio, som tyvärr inte tillverkas längre. De går att köpa begagnat, alternativt använda ersättaren AudioCast som bygger på samma teknik.

    Hoppas att du har nytta av det tipset!
    Annika Webbmaster
  • Hans:
    Tack för lite mer kött på benen!

    Jag håller med dig om att du, om du bor så att du har fri sikt till Skövdemasten, borde kunna ha bra mottagning med en dipolantenn för inomhusbruk, så vi börjar i den änden. Om det inte går att få in bra mottagning den vägen så kan vi kika på andra varianter av inomhusantenner och, troligen det som ger bäst effekt, utomhusantenner. Som du skrev så borde ett förbättringsarbete inte medföra att du får lov att skaffa ny utrustning!
    1. Är antennen placerad så att "den har fri sikt" till masten? Ju högre upp och ju närmare fönstret, desto bättre (i princip - lokal störning från elektriska fält etc kan påverka).
    2. Har du ändrat så att den inte är monterad som ett T längre, utan med de två "fria spröten" hängandes lodrätt?
    Vad har du för radiomottagare?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, Jag har anntennen rätt monterad och som jag tidigare skrev och jag har stark mottagning (9 av 10 på skalan). Jag har en SABA HiFi Studio 8760. Som jag tidigare har skrivit så skriver ju Teracom att de har gjort dessa ändringar av sina sändarmaster för att bibehålla hög kvalitet på sändningarna. Jag kan inte hålla med om detta. Det har blivit en klar försämring för mej.

    Allt detta resonemang om olika antenner hit och dit, börjar bli nästan lite komiskt, när man tidigare hade bra mottagning med bara en liten trådstump!
  • Den enda mottagar-antenn, som Ola Ljungberg skrev om i inlägget den 22 februari, som ger brusfri stereo är denna 3-elements riktantenn: Men den måste monteras korrekt.

    https://www.digitaltvexperten.se/22-antenn/marknat/antenner-utomhus/fm-antenn-3-element

    Att tänka på när man riktar antennen är att man skall ha på sig ett par bra slutna hörlurar, samtidigt man lyssnar på den FM-kanal man vill ta in brusfritt.

    Så riktar man antennen i olika riktningar, tills man finner den optimala riktningen, som resulterar i minst stereobrus. Där monterar man antenn.

    Monterar man antennen på ett maströr, så kan man prova med att flytta antennen några centimeter framåt eller båkåt med själva antennfästet. Det kan göra ordentligt skillnad i nivån på stereobruset.

    Räkna med att detta injusterings-jobb tar ca 15-30 minuter. Och att det erhållna låga stereobruset, gäller just för den FM-frekvensen.

    De andra antennerna som Ola hittat är inget att ha.
  • Hej!
    Tack Gagarin för tips, det ska jag definitivt kolla upp.

    Annika,
    Har du tagit upp problemet i något B&O-forum? Nej. Bra idé dock!
    Ser den ut så här baktill? Exakt så.
    Chromecast inte mitt val då jag vill att radion ska funka som den är.
    Detta brus som fler skriver om måste gå få rätsida på.

    Jag har en komplett 5000 anläggning. Här på bilden är inte skrivspelaren med, Beogram 4004. Var på service. Notera centerhögtalaren med den lilla reglerboxen mellan tunern och förstärkaren. De gjordes i få exemplar.

  • Intressant diskussion och jag delar samma erfarenheter.. Bor högt och fritt uppe på Kungsholmen i Stockholm i ett betonghus med erbarmlig FM-mottagning som förvärrats det senaste året.
    Det blev ett problem redan för några år sedan när Com Hem, som har distributionsmonopol i husets koaxialkabelsystem tog bort radiokanalerna. Det är ett problem i sig (som SR borde ta tag i) att kabel-TV-operatörerna inte har någon must-carry-skyldighet för radio. Försökte få bostadsrättsföreningen att sätta upp en gammal hederlig takantenn och ansluta till centralantennanläggningen, som hade gett oss både gratis digital-TV och bra radiomottagning, men icke.
    Börjar tröttna på brusande knastrande P1-morgnar, trots extra inomhusantenn, och undrar nu: Om FM-signalen/mottagningen är dålig inomhus. Är signalen för DAB lika dålig eller vågar jag köpa en DAB+ mottagare?
  • Hej Michael.
    Ingen rök utan eld. Synd bara att vi talar för döva öron.
    Jag har monopolet COMHEM och samma här, bortkopplat radiouttag fast antennen är kvar på taket. Angående DAB så i bilen är mottagningen brusfri.
  • Jag har personligen lite svårt att förstå varför överlag DAB(+) blandas in i diskussionen överlag här. Men detta är enbart en sidonotis, ändå.

    No pun intended mot någon här, men det har påpekats tidigare att, gällande den analoga FM sändningar, så har många i Sverige upplevt en plötslig och märkbar försämring av kvalitén på den inkommande FM signalen.

    Om man pratar med någon som förstår vad en minskad styrka på den inkommande FM signal innebär i RF-teknik sammanhang, när den inkommande FM signal plötsligt minskar ett dubbelsiffrigt antal dB (!) i styrka, över en dag, eller natt, och Teracom håller på (märkligt nog i princip samtidigt) med underhållsarbetet och tom. övergång till en annan form av polarisering av FM signal, då förstår man var någonstans man borde primärt rikta uppmärksamheten.

    Men här verkar man inte vilja förstå detta alls, utan i flera instanser i diskussionen riktar uppmärksamheten mot mottagarhåll.

    Det är dessutom inte vi, som är slutanvändare av något som heter Public Service, som har någon kontrakt med Teracom, utan det är SR, som bärare av uppdrag som heter Public Service, som har kontrakt med Teracom.

    Det är fullständigt ovidkommande vem som "har en fot hos Teracom" eller ej här, den biten är redan definierad i åtaganden som Teracom har mot SR som uppdragstagare, under en gällande kontrakt.

    SR, å sin sida, skall (väl?) se till (per definition) att detta följs åt och att eventuella underhåll av infrastrukturen ÄVEN för den väl utspridda analoga FM tjänsten inte stör, kraftigt försämrar, eller kompromiterar på något sätt den redan befintliga kvalitén, eller i det här fallet rentav funktionaliteten av tjänsten, utan att det blir tvärtom - att den helst blir stabilare och bättre?

    Här har det gått i motsatt riktning.

    Det som flera hänvisar till här som "brus", "knaster", "störningar", osv. är något som är i tekniska sammanhang mätbart.
    Det mäts antingen i Volt (de insatta vet var, när det gäller den enheten för mätning) eller i antal dB när gäller styrka på signalen.
    Minskar styrka på den inkommande signalen så ökar brus, knaster och de oönskade artefakta i stereo FM, per automatik.

    Stereo FM i sig kräver en vis nivå (mätbar) på signalen för att fungera med en viss, acceptabel, och lysningsbar kvalité.

    Detta har vi haft på de flesta håll i Sveriga i många år, tills, på sina håll, nyligen.

    Min fråga är varför detta inte tydligt adresseras även här, först och främst.

    Varför, dessutom, blandas in i diskussionen saker som inte har något med sakfrågan att göra är också en möjlig fråga, men den är väl mindre viktig (?).

    Det som borde vara slutklämman här, och en rejäl funderare är följande:

    Varför har en tjänst, som har i decennier fungerat med bibehållen hög kvalité, blivit såpass sämre (kraftigt nedsatt kvalité) numera? Är detta rimligt, eller acceptabelt?
    Är det rimligt att jag, i mitt lilla hushåll, skall behöva en kraftig antennförstärkare (upp till 25 dB i förstärkning!!!) ansluten till den vanliga inomhusantennen, för att ändå inte alls komma upp i mottagningen som jag har haft, tills bara nyligen, med enbart den (densamma, vanliga) inomhus dipol-antenn?

    P.S.
    Den som vill läsa om DAB(+) vs. den analoga FM, gällande ljudkvalitén, kan fritt göra så (det finns en del skrivet om det på webben), och på vägen ditt upptäcka ett bra antal skriverier från de insatta i både tekniker, och läsa tex. vilken kodning DAB baseras på.
    Inte så svårt då att dra vissa slutsatser, även utan att behöva läsa mellan raderna.
  • Å andra sidan...
    När jag läser följande:
    Jag har monopolet COMHEM och samma här, bortkopplat radiouttag fast antennen är kvar på taket. Angående DAB så i bilen är mottagningen brusfri.
    --- så är jag nästan tacksam att man "blandar in" DAB i diskussionen här.

    Mycket intressant påpekande från Ola L. här.
  • För att vara mer koncis:

    Annika från SR skriver:

    "Delar du inte denna uppfattning, utan tror att Teracom skulle felsöka problemen i Göteborg mer effektivt ifall jag skrev till dem och berättade att vi i detta forum under det senaste året har fått in tre felbeskrivningar:
    1. En tydlig försämring hos dig och andra lyssnare i Gbg-regionen som inträffat plötsligt under det senaste året som kräver en förklaring"
    I grova drag, och utan de ytterligare punkter (2. och 3. i den originalinlägget här) så håller jag med att detta bör påpekas för Teracom, från SR sida då.

    Åter igen, med samma mottagare (ett bra antal) - dedikerade FM tuners för inomhusbruk, så måste jag numera använda en gedigen FM antennförstärkare ansluten till inomhusantennen.
    Även med den antennförstärkaren så kommer jag inte alls upp i ren stereomottagning jag har haft innan, dock innan var det enbart med den inomhusantennen, utan någon som helst förstärkning i egen regi.

    Upp till 25 dB i förstärkning är inte helt normalt, och bör väl tala för sig själv.

    Att jag inte vill inkludera punkterna 2 och 3 finns flera anledningar varför, både ur den tekniska, men även andra perspektiv.
    Här gäller det att vara korrekt, framförallt, och inte förbise att problemen angivna (i Annikas inlägg) under 2. och 3. bör också ses också som allvarliga i sig, i FM sammanhang.
    Jag finns inte där de problemen (2. och 3.) har uppkommit / har funnits och vill inte då "tala ur hatten" gällande dem.
  • Hej alla!

    Även idag delar jag upp det jag skriver i flera olika svar, och börjar med att säga välkommen hit, Michael. Gruppen lyssnare med mottagningsproblem är givetvis inte en grupp någon vill tillhöra, men det är bra att få kontakt med andra med liknande problem och framförallt att få tips på vad du kan göra åt saken.
    Bor högt och fritt uppe på Kungsholmen i Stockholm i ett betonghus med erbarmlig FM-mottagning som förvärrats det senaste året.
    Trist. Jag påminner om denna checklista för bättre radiomottagning
    1. Har försämringen skett plötsligt, som hos S.L, eller kommit smygande gradvis?
    2. Har du rapportera in problemet till Teracom, som ansvarar FM-utsändningen? Vad har de i så fall sagt?
    3. Är det en stereomottagare? Kan du i så fall lyssna på P1 i mono? (P1:s talade innehåll förtjänar stereoljud - men brus i stereo är en sämre upplevelse än rent ljud i mono!)
    Teracom har även hand om utsändningen av DAB, så hör med deras support om förutsättningarna för att ta emot DAB-sändningar trots problemen med FM,

    Själv är jag webbmaster på Sveriges Radio med lång erfarenhet av webbteknik och har bra koll på Sveriges Radios utbud på webben. Jag har inte samma kännedom om DAB. Det gör mig kanske partisk, men jag anser att webbradio är ett mycket bra sätt att höra våra radiokanaler i stereo i din bostad (samt på en hel del som inte är "vanlig linjär radio"). Med våra webbströmmar får du brusfri mottagning i stereo på våra ca 40 kanaler. Du kan lyssna genom mobilen, datorn, dedikerade internetradioapparater eller (med rätt tillbehör) genom en vintagestereo, vilket rimligen borde vara ett minst lika intressant alternativ som DAB om du har en anläggning du trivs med!

    Om du har så allvarliga problem med FM-mottagningen att du inte kan lyssna alls, är webbradio förstås ingen ersättning i längden, även om det löser problemet här och nu. Ur beredskapssynpunkt måste du kunna ta del av FM-sändningarna. Vid en kris där strömmen försvinner och internetuppkopplingen dör, behövs en FM-mottagare som fungerar fristående från elnätet och fullgod mottagning (men inte nödvändigtvis i stereo) så att du kan ta del av viktig information.
    Det är ett problem i sig (som SR borde ta tag i) att kabel-TV-operatörerna inte har någon must-carry-skyldighet för radio.
    Jag försöker förstå vilka delar i dessa problem som vi på Sveriges Radio kan hjälpa er med och i vilken form det i så fall bör ske. Det ligger självfallet i vårt intresse att tekniken fungerar, men samtidigt är det Teracom som ansvarar för utsändningen.

    Post- och telestyrelsen, PTS, är den myndighet som bevakar hur detta fungerar. På deras hemsida står det:
    I flerfamiljshus brukar det finnas en gemensam antennanläggning. Då kan det finnas uttag i väggen för både tv och radio, så att man inte behöver ordna med någon egen antenn. Skaffa då en antennkabel inkl. kontakter, lagom lång, för att koppla ihop radiouttaget i väggen med med motsvarande uttag för yttre antenn på radioapparaten.
    På motsvarande vis står det så här hos Teracom:
    ... Om radioapparaten istället är ansluten till s.k. centralantenn (typiskt för flerfamiljehus och lägenheter) så kan problemet vara relaterat till fastighetens antennsystem. Om du misstänker att problemet ligger hos centralantennen ska du kontakta fastighetsägaren för vidare support.
    Markeringen med fet stil i dessa citat är min.

    Att allt fler fastighetsägare och kabel TV-operatörer prioriterat bort FM-mottagningen, måste förstås Teracom, PTS och vi som gör radio (Sveriges Radio och kommersiella bolag) förhålla oss till. Om den information och de rekommendationer som ges inte stämmer med verkligheten, är det första steget att vi förstår hur verkligheten ser ut numera.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika.
    Att tala med "betongklossar" som Teracom & PTS meningslöst. Försökt. Och vad jag förstår även SR. om SR skulle tala med Teracom & PTS så kanske då först lyssnar de.
  • ... och ni har inte, sedan länge tillbaks i tiden, fått information om, eller förstått att tex.
    ComHem (som har haft under den tiden monopol i tex. den största kommunala bostadsbolaget i tex. Göteborg, andra största staden i Sverige) har tagit bort helt och hållet FM systemet (uttaget i väggen, som det heter) ur bruk, sedan över 10-15 år sedan???

    Det har jag, i all ärlighet, lite svårt att tro på, dvs. att ni inte har känt till detta i alla dessa år.

    "Prioritera bort" är en sak; däremot så:

    såga bort tvärt, eller kapa av är en helt annan sak.

    Frågor och den ENKLA frågeställningen (enkel i sin huvudfråga - vad är det som har hänt med utsändning av FM signal, ordnat i Teracoms regi) kvarstår.

    Om ni är enbart webbmaster så vore det kanske bra att vi får prata med någon som är specialist på den analoga FM tekniken, eller kanske en (kors i taket) RF-ingenjör?
  • Hej Annika och tack för ett utförligt och seriöst svar.
    1. Svårt att säga om försämringen kommit gradvis eller plöstsligt eftersom jag som många andra varit i "coronaexil" men det blev en så påtaglig försämring att återvända från lantstället flera mil från närmsta FM-sändare till Stockholms innerstad och Nackamasten i stort sett inom synhåll.
    2. Har felanmält till Teracom tidigare och nu gjort det på nytt.
    3. Måste alltid ställa om till mono. Annars går det inte att lyssna överhuvudtaget.

    Försökte ta upp beredskapsaspekten och möjligheten att lyssna på P4 i min argumentation till Brf:s årsmöte om att installera en egen centralantenn på taket, men det fick inget gehör.

    Vet inte i vad mån SR-ledningen bryr sig om vad vi skriver här men förutom att kriga med press och kommersiella konkurrenter om text- och webbpubliceringar eller fightas med politiker om hur brett public serviceuppdraget skall vara, kanske de skall ägna en liten stund åt att trycka på PTS och Teracom om kvalitén på den gamla tekniken så att SR inte tappar "kärnlyssnarna".

    Att kabel-TV-bolagen skulle bry sig om ifall SR skulle ha synpunkter på att de analoga antennradiosignalerna har tagits bort är kanske att hoppas på för mycket.
    Vänligen
  • Det Michael även skriver är exakt de problem vi påtalar.
    Med det sagt så är det inte våra mottagare det beror på att utsändningarna är olyssningsbara i STEREO.
  • ... och ni har inte, sedan länge tillbaks i tiden, fått information om, eller förstått att tex. ComHem (som har haft under den tiden monopol i tex. den största kommunala bostadsbolaget i tex. Göteborg, andra största staden i Sverige) har tagit bort helt och hållet FM systemet (uttaget i väggen, som det heter) ur bruk, sedan över 10-15 år sedan???
    Jag kan bara tala för mig själv här, och jag har inte reflekterat över ämnet centralantenner förrän det kom upp i denna tråd, då detta är något som både Teracom och PTS tipsar om. När jag kollar i forumets historik, så ser jag dock att vi fick tre frågor om ämnet i september 2020, varav jag själv svarade på en:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/p1-forsvann/
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/digitaliseringen-dlq9/
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/storningar-i-radion-vid-sandning-av-p1/

    Att påstå att jag inte har nåtts av information, stämmer alltså inte, men jag har inte alls satt mig in detta i tidigare.

    Förändringen kom uppenbarligen tidigare till dig, S.L, men mitt intryck är att den stora nedsläckningen skedde i september 2020. Jag kan inte se att Sveriges Radio rapporterade om det då. Att den analoga TV-mottagningen påverkades hade lite högre nyhetsvärde (men gav inte heller några större rubriker):Radionytt.se har dock skrivit om detta. Här står det att förändringen skulle ske i maj 2020, så tydligen drog det ut lite på tiden.
    Om ni är enbart webbmaster så vore det kanske bra att vi får prata med någon som är specialist på den analoga FM tekniken, eller kanske en (kors i taket) RF-ingenjör?
    Absolut. Som jag skrev tidigare idag så försöker jag ta reda på vilka delar i dessa problem som vi på Sveriges Radio har möjlighet att hjälpa er med.

    Det finns mycket ni skriver om som jag inte har svarat på än. Det kommer.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Bor i Majorna i Göteborg, Ekedalsgatan och har svårt att få någon mottagning av P1, analog radio, P2 går bättre. Fungerade bättre för iallafall några år sedan.
  • Hej Johannes. Vi är många som klagar men tyvärr talar vi för döva öron.
    Jag funderar på bygga om min av B&O nyrenoverade museala klenod Beomaster 5000 tuner till en brödrost.
  • @Johannes

    Bor i Göteborg också, och samma här.
    Utifrån det jag kunde se hemma har signalstyrka avtagit med ett bra antal dB, detta har hänt helt tvärt dessutom.

    En viss nivå på signalstyrka är nödvändig för att kunna ha en hyfsad mottagning i stereo, vanliga symtom på det motsatta är mycket brus och bakgrundsbrus/hiss, vilket är fallet för en del folk numera.

    Ja, det var mycket (ojämförbart) bättre förr.
  • Har anmält till Teracom. Föreslår att SR försöker ta tag i detta på riktigt.
  • @Johannes

    Flera andra, inklusive mitt lilla jag, har anmält till Teracom, flera ggr. dessutom (två i mitt fall, vid två olika tillfällen).
    Svaren vi fick var olika råd om vad man kan göra själv för att utesluta möjliga orsaker lokalt hos enstaka lyssnare / utföra möjliga åtgärder lokalt.

    Inte i ett enda svar har man adresserat att styrkan på den mottagna/inkommande FM signalen har fallit med så stort antal decibel (och helt tvärt, tidsmässigt).

    Detta kan mycket väl innebära att den "uppgradering" eller "upprustning" som har utförts vid moderniseringen av master och sändningsutrustningen vid masterna & dylikt har resulterat i en kraftig försämring för många lyssnare.

    Varken Teracom, SR, och enligt vissa även P&T styrelse betraktar problemet som något att bry sig om, eller åtgärda, utifrån vad vi ser och vet hittills (och det kan väl finnas mycket vi inte vet också, å andra sida).

    Det kan vara ungefär ett år sedan att jag inte behövde mer än en vanlig dipol antenn hemma för en nästan brusfri mottagning i stereo.

    Från någonstans från den perioden så har det blivit såpass mycket sämre att jag inte kan veta om ens en bra utomhus antenn (tak) skulle hjälpa, hoppas att det skulle, men många har inte möjlighet att sätta upp det, bor i hushåll där enbart hyresvärdar kan och får göra det, och de vill inte ens höra om sånt - det är dyrt, och onödigt.

    Det analoga FM nätet har blivit ett "lyx", från en svunnen era, trots sin överlägsna ljudkvalité, och att den tekniken är essentiell även i möjliga kristider (som jag hoppas kommer aldrig ske).

    Enligt dåvarande ansvariga minister har det beslutats att FM nätet inte släcks ner, än så länge, men att detta står under ständig övervägning framöver.
  • Vi är för få som klagar så det blir då försumbart. Min gissning är att när man bytte antenner så var det tal om släcka ned FM så man gjorde ett fuskjobb. Man vet om det men försöker snacka bort genom att testa si och så - rent trams när så många klagar och beskriver identiskt problemet.
    Jag håller med, ett antennbyte tveksamt och inte helt oproblematiskt när man bor i hyreslägenhet.
  • Hej och förlåt att svaret dröjt!

    Johannes:
    Välkommen hit! Tråkigt att även du är drabbad. Om felet kom plötsligt och tydligt i början av förra sommaren, så är det samma fel som det som drabbat S.L, där Teracom tyvärr inte har kunnat ge någon förklaring.

    Har det mer kommit smygande, så beror felet inte på samma utlösande faktor, men det underliggande problemet, att det "blir allt trängre i etern" tror jag är detsamma hos i princip alla er som skrivit hit.

    Alla:
    Jag har snurrat runt lite i organisationen i jakt på vilka på Sveriges Radio som kan ge konstruktiva råd om detta. Under det arbetet har olika kolleger läst det ni har skrivit (och en av de sa att hon har liknande problem).

    Nu hoppas jag att jag har hittat rätt arbetsgrupp, och jag har just skrivit till dem:
    Dålig FM-mottagning: Teracoms ansvar men vårt problem?
    I supportforumet pågår sen länge en diskussion om FM-mottagning som jag vill få lite perspektiv på från er som "förstår er på FM". Jag har hänvisat lyssnarna till Teracom, men de tycker att Teracom viftat bort problemet.

    Eftersom kanalerna, i synnerhet P4, går att få in i mono, så funkar beredskapsuppdraget, annars hade jag larmat tidigare, men flera lyssnare har problem att få in brusfri mottagning i stereo. /.../ Kan vi hjälpa till på något vis?
    Jag funderar även på vilken eller vilka redaktioner hos oss som kan vara intresserade av att rapportera om detta problem, och kommer att tipsa dels Medierna, ett P1-program som granskar medielandskapet, och dels P4 Göteborg, i och med att jag tycker att S.L:s problembeskrivning är så tydlig:
    • försämringen uppstod från en dag till en annan (eventuellt i två steg dessutom)
    • andra lyssnare i Göteborg delar din bild
    • upprepade kontakter med Teracom
    • "all felsökning gjord" (test av olika mottagare till exempel)
    Att jag ser S.L:s problembeskrivning som tydligast, betyder just att det är tydligare, inte att det är mindre allvarligt hos er andra.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika! Hjärtligt tack för att du lyfter detta vidare.
    Man kan nog nu slå fast att det är ett problem som inte beror på lyssnarnas utrustning.
    Nu är det mest dem i Göteborg som beskriver problemet men jag i Stockholm har exakt samma problem. Vad förenar? Det verkar finnas ett samband med antennbyten.
  • @Annika skriver:

    "Jag funderar även på vilken eller vilka redaktioner hos oss som kan vara intresserade av att rapportera om detta problem, och kommer att tipsa dels Medierna, ett P1-program som granskar medielandskapet, och dels P4 Göteborg,"

    Enligt mig, den rätta vägen vore ju att fastställa vad som har gått fel, ur tekniskt och ingenjörs-perspektiv, när man utförde arbeten som ändrade FM mottagningen (kvalitén på den utsända FM signalen) såpass markant att den har gått ner med ett bra antal dB i styrka.

    Det som har hänt hos många av oss är inte ett dugg normalt, är under alla standarder som själva SR har haft och förverkligat för många år sedan, och haft i många år.

    Annars så förstår jag inte överlag vad är det vi dividerar om här.
    S.L
  • ... när man utförde arbeten som ändrade FM mottagningen (kvalitén på den utsända FM signalen) såpass markant att den har gått ner med ett bra antal dB i styrka.
    Problemet är ju att försämringen som du har fått inte går att koppla till något sådant arbete enligt Teracom.

    I denna tråd är det väl endast hos Hans som det finns ett samband mellan en försämring och just arbeten som ändrar mottagningen, övergången från horisontell till vertikal polarisation. De tekniker jag nu har talat med sa att sådant ofta kan försämra för vissa lyssnare, trots att det totalt sett blir bättre för fler lyssnare.

    Inte minst i Göteborg uppstod det problem vid byte av polarisationen, men det arbetet gjordes 2015.

    Det vi från Sveriges Radio kan göra (och kontinuerligt gör) är att begära strukturerade kontrollmätningar från Teracom av hur utsändningen/mottagningen egentligen fungerar och vid behov be dem förbättra utsändningen med hjälp av extra sändare. De kolleger som begär den typen av kontrollmätningar har läst igenom denna tråd och har förstås därigenom fått uppslag till orter som kan behöva lite extra mätningar i närtid.
    Annika Webbmaster
  • Problemet har förblivit sedan länge nu.
    Jag kan hoppas att detta är ett pågående arbete och att den kommer ge resultat någon gång.

    Att signalen droppar, på tvären, från 4-5 till två staplar, och att man har svårt att få in en stereo signal överlag, när man har haft det hur länge som helst innan, detta är rätt anmärkningsvärt.

    Det är inte så att jag är den enda, dessutom här i en storstad, som har anmärkt på detta, utan så har man fått samma redogörelse från ett antal människor, som dessutom är inte helt tekniskt "oinsatta".
    Med tanke på det så vore det angeläget att förutom mätningar kanske titta närmare på hur har de förändringar och arbeten utförda av Teracom slagit till i verkligheten.
    S.L
  • Jag kan bara hålla med S.L i dina synpunkter. Tyvärr tror jag inte att vi kommer någon vart. Teracom väntar nog bara på att vi ska tröttna!
    Hans Andersson
  • @Hans Andersson

    Jag kan bara med sorg konstatera att SR har en gång i tiden byggt (på prov och för visning för allmänheten) någon lokal extra sändare för FM, för att demonstrera ljudkvalité som är möjlig att åstadkomma med tekniken. Detta i Stockholm.

    Vi (SR & Teracom, och vi, lyssnare) har nog kommit en bra bit ifrån detta, eller hur det var för mig för ungefär tills ett år sedan nu.

    Läser man om ämnet på webben så kan man se att FM är inte något som ligger högt i kurs i vissa kretsar på SR heller, detta har stått svart på vitt.
    S.L
  • Att signalen droppar, på tvären, från 4-5 till två staplar, och att man har svårt att få in en stereo signal överlag, när man har haft det hur länge som helst innan, detta är rätt anmärkningsvärt.
    Ja, att det är anmärkningsvärt och att det måste finnas en förklaring har jag hållit med om sedan du först skrev hit.
    Med tanke på det så vore det angeläget att förutom mätningar kanske titta närmare på hur har de förändringar och arbeten utförda av Teracom slagit till i verkligheten.
    Det här får du gärna utveckla! Vilket arbete är det vi behöver följa upp? Teracom hade väl, enligt egen utsaga, inte utfört något arbete i juni i fjol i Göteborg? Eller har jag missat något?

    Något förändrades i juni 2022
    Jag har uppfattat att du har haft god mottagning åtminstone sedan övergången till vertikal polarisation för sju år sedan och att det måste vara något annat som förändrades i Göteborg för tio månader sedan. Övergång till vertikal polarisation vintern 2015-2016, kan vi helt stryka från listan över tänkbara felkällor hos dig.

    Trasig utrustning eller störning?
    Om Teracom inte gjorde någon förändring i juni 2022, så återstår två förklaringar. Antingen är det problem hos Teracom som inte har med förändringsarbete att göra utan beror på teknisk utrustning som åldrats eller liknande, "något som har gått sönder". Alternativt kan det vara störningar bortanför Teracoms kontroll. Jag har nämnt ett par tänkbara förslag på vad som kan påverka (grannens tekniska utrustning, spårvagnsnätet ...). Det finns förstås fler, exempelvis solceller:
    FOI: Radiostörningar från solcellsanläggningar

    Vad kan störa en hel region?
    Det skulle vara en trolig förklaring om felet endast fanns lokalt hos dig och dina nära grannar. Du skriver dock att ni är flera lyssnare i olika delar av Göteborg som har fått en drastisk försämring vid samma tillfälle, och då är förstås teorin om solpaneler eller annan lokal störningskälla osannolik. En störningskälla måste i så fall antingen vara mycket kraftig och befinna sig nära utsändningen eller vara kopplad till infrastruktur som finns spridd i regionen och som förändrats vid samma tillfälle på flera håll (elnät, gatubelysning, nytt system för hörselslingor, bredband, något med avloppssystemet ...?)

    Samma problem men olika felkällor?
    Jag har dock inte sett någon liknande felbeskrivning själv och vet därför inte om de radiolyssnare och den elektronik- och radioreparatör du hänvisar till har ruskigt dålig mottagning, eller om de har ruskigt dålig mottagning som kom som en blixt från en klar himmel. Bara i den här tråden ser vi att samma problem - dålig FM-mottagning - lätt tolkas som samma fel, trots att felen har uppstått vid skilda tider, på skilda platser och yttrar sig på lite olika sätt. Utan att ha läst de andra göteborgarnas felbeskrivningar, är jag därför osäker på om de verkligen fick den där drastiska försämringen för tio månader sedan. Som du själv skrev (i ett annat sammanhang):
    Jag finns inte där de problemen har uppkommit och vill inte då "tala ur hatten" gällande dem.

    Johannes i Majorna, Göteborg, har exempelvis också allvarliga problem med mottagningen, men skrev:
    Fungerade bättre för iallafall några år sedan.
    Det ger intryck av att försämringen kommit mer smygande eller inföll för längre tid sedan. Det är inte mindre allvarligt, men det är ett annat problem.

    Om det finns en möjlighet att problemet med mottagningen är likartat, men att de andra som du varit i kontakt med inte har fått det över en natt vid samma tillfälle, så är det ju bra, eftersom det ökar möjligheten att förstå var felkällan kan finnas ... Om ni alla fick samma fel vid samma tillfälle så kokar det ned till antingen regionala störningar där "något" förändrades i juni, eller problem med utsändningen från Teracoms sida som uppstått av andra skäl än att de har gjort medvetna tekniska förändringar.

    Var felet än ligger, så kan vi i alla fall utesluta en teknisk förändring som genomfördes för sju år sedan.
    Annika Webbmaster
  • Det som jag har skrivit står jag fast vid, och fel och försämringar har visst uppstått även vid utförda arbeten i regionen.

    Det som har hänt hos mig har skett, vad jag kan minnas, under april - maj - juni, och det är såpass drastiskt att det är anmärkningsvärt, i allra högsta grad.

    Dessutom så säger flera källor här i stan och omnejd och brusig och dålig mottagning av samtliga FM SRs kanaler.

    Dessutom så skriver @Annika:

    "Det här får du gärna utveckla! Vilket arbete är det vi behöver följa upp?"

    Det är det tillståndet som vi har och haft på ett bra tag nu som skulle behöva följas upp och ses över - varför det har blivit så.
    Det finns och det fanns folk på SR som är väl insatta i RF tekniken och FM.
    Det känns inte så jättesannolikt att de, om de finns, inte känner till det här (tydligen utspridda) problemet.

    Sedan har jag svårt att förstå att samma gamla "argument" - eller rentav försök till bortförklaringar (solpaneler, kraftiga störningar i omnejd, och dylikt) dras upp igen, i och med att samma symptom förekommer på olika ställen i samma region, och även olika delar av landet.

    Du har själv hållit med om, tidigare i "diskussionen" här, att det är inte sannolikt att felet beror på de lokala störningar eller fel hos samtliga lyssnare - mottagare - på alla de olika ställen.

    Vill man gå i cirklar i den här diskussionen så kan man väl fortsätta upprepa samma "historier" gång på gång, men jag har svårt att se vart detta leder eller kan leda, överlag.
    S.L
  • Hej. Vill påpeka att jag som bor högt i Stockholm har exakt samma problem som de Göteborg. Det går inte lyssna i stereo för mycket brus och har inte det med utsändning och kanalseparation?
    Ola Ljungberg
  • Ibland får jag intryck av att några av er närmast reflexmässigt väljer att utgå från att vi på Sveriges Radio är ointresserade av att lösa problemet.

    Sammanfattningsvis har de flesta av er som skriver i denna tråd påtagliga problem med radiomottagning. Vad problemen beror på och i vilket sammanhang de uppstod varierar.

    Ola:
    Nu är det mest dem i Göteborg som beskriver problemet men jag i Stockholm har exakt samma problem.
    Jag får det till att ni som rapporterat in problem här är sex personer, varav hälften från Stockholm: trådstartaren Olof på Södermalm, du i Bromma och Michael på Kungsholmen. Två av er är från Göteborg (S.L. i Landala + Johannes från Majorna) samt en i Skaraborg (Hans i Töreboda).
    Man kan nog nu slå fast att det är ett problem som inte beror på lyssnarnas utrustning.
    Hos några här i tråden kan vi fastslå detta, men du behöver ringa in problemet bättre innan du kan uttala dig om orsaken till problemet.

    Du har en fantastisk anläggning, men den är byggd för snart 60 år sedan och anpassad för ett radiolandskap som såg helt annorlunda ut. Du har ett par gånger frågat om det har hänt något med kanalseparationen, och svaret är förstås att det har hänt en hel del sedan 1967. Du har själv tidigare citerat det som står hos PTS:
    Olika radiostationer sänder över olika geografiska områden och med olika tekniska förutsättningar. I FM-bandet samsas i dag såväl Sveriges Radios kanaler som kommersiella radiokanaler samt närradio. En vanlig orsak till mottagningsproblem är att äldre eller sämre radiomottagare kan ha svårt att tekniskt separera de olika kanalerna i FM-bandet.
    Din mottagare har ursprungligen haft bättre kanalseparation än de flesta mottagare från 1960-talet, men dels vet jag inte hur den tekniken i sig står sig idag (även om jag tantgissar att en fullt fungerande Beomaster 5000 med rätt antenn bör kunna få in våra kanaler i stereo) och dels är min erfarenhet av vintage-prylar att även kvalitetsprodukter åldras.

    Som jag skrev, tycker jag att du ska ta upp problemet i ett B&O-forum. Tänk om det är ett välkänt problem som är lätt att åtgärda? Du är i alla fall inte ensam om att ha problem med FM-mottagning i stereo på Beomaster 5000:
    Beomaster 5000 - FM Stereo problem
    beomaster 5000 rumoroso e FM stereo non va (Youtube-klipp)
    ("Beomaster 5000 med hög volym i FM-stereo fungerar inte" på italienska)

    Jag kan alltså inte veta om ditt problem beror på mottagningen i din lägenhet, eller om det beror på utrustningen. Och det kan inte du heller veta ifall din Beomaster 5000 har haft problem med stereomottagningen så länge du har ägt den. Det går däremot lätt att avgöra, genom att testa antingen hur mottagningen i lägenheten fungerar med en annan radio eller hur din mottagare fungerar på en annan plats.
    Vill påpeka att jag som bor högt i Stockholm har exakt samma problem som de Göteborg.
    Ja, både du och S.L. har problem att lyssna i stereo på FM-kanalerna. Men att det är samma problem, betyder inte att det är samma bakomliggande fel,
    Annika Webbmaster
  • Hans egna Beomaster har knappt något (egentligen ingenting) med problemet att göra.
    Han kan lika gärna låna (rent hypotetiskt, inte säger jag att han eller någon annan skall göra det) en eller några andra mottagare, och om vi tror att detta skulle lösa problemen så tror jag att vi ligger på en lite naiv nivå i "diskussionen".

    Jag har själv haft och har ett antal dedikerade radio mottagare, av väldigt varierat ålder.
    Dedikerade FM tuners som anses vara en en audiofil kvalité.

    De mottagarna jag köpt, testat, och bedömt varit ljudmässigt undermåliga (trots recensionerna och diverse uttalande på webben) har jag returnerat till säljarna.

    Bokstavligen över en natt, på samtliga mottagarna här hemma, som har haft ypperligt ljud i stereo och ingen eller närpå ingen bakgrundsbrus (några är införskaffade strax före problemen dök upp i den här utsträckningen) så föll styrkan på den uppmätta mottagningen kraftigt, samt försämrades ljudkvalitén enligt detta, drastiskt.

    Varje FM tuner är en historia för sig, och mycket av de modernare (som har tillverkats under transistor era, på 80-talet, 90-talet och senare) är mycket sämre på alla parametrar än många som har tillverkats för länge sedan, och är väl skötta och underhållna.
    En äldre mottagare från era av en Beomaster han har, och även från långt tidigare, med en passande stereo decoder (inbyggd eller tom. extern) kan låta bra mycket bättre och låter i många fall bra mycket bättre än mycket av det som har tillverkats senare, enligt sämre standarder och i försök att göra produktionen billigare.

    Visserligen är vi få som skriver i den här tråden, men jag har själv åberopat att vi är långtifrån ensamma om det här problemet.

    Det är ingen hemlighet heller att för några år sedan en total nedsläckning av FM var i allra högsta grad på tapeten, och att delar av ledningen för SR (högst upp) var starkt för att det skulle bli så, enligt deras egna utsago.
    Regeringsbeslutet blev att det inte blev så den där gången (då) men att det skall visst stå under bevakning. Alice Bach - Kuhnke var dåvarande ansvariga minister som förekom i en artikel på webben där man berättade om hur det gick just då med det hela kring beslutet.

    I ljuset av det hela så är jag inte heller helt oförstående för alla möjliga reflexmässiga tolkningar som kan förekomma även i den här tråden, eller även utanför den.

    Jag vill påminna om att problemet har funnits på ett bra tag nu, och att den är, åtminstone i mina ögon, av ett slag som inte var skådat tills nu. Jag vet inte om det var sämre någonsin med kvalité på den sända signalen och det som kommer hem till ett bra antal drabbade, eller så här dåligt, sedan införande av stereotekniken för FM.

    Jag vill också påminna om att det är SR som faktiskt har något slags kontrakt eller samarbete med den som står för skötsel och underhåll av den fysiska infrastrukturen, dvs. Teracom.

    Man skulle kunna lätt tro att sådana saker är väl på något sätt bindande, om man kan uttrycka det så?
    S.L
  • Hej alla!

    Annika, det är som S.L säger min eller andras utrustning där ligger inte felet.
    Min Beomaster är i princip helt då jag köpte en komplett renoverad anläggning av B&O certifierade. Den har uppmätta prestanda.
    Den länk du angav -Beomaster 5000 - FM Stereo problem - den berör inte problemet som vi talar om - brus.
    Som jag ser det med tanke på att fler beskriver exakt samma problem så kan det inte hänga på utrustningen. Det är inte helt lätt låna en högkvalitativ mottagare och testa. Jag har däremot testat med olika antenner men det brusar så pass så det är mer eller mindre olyssningsbart i stereo. Det är som S.L även säger svag signalstyrka.
    Vi hittade ju en länk, ett forum, där fler har exakt samma problem.

    Här en mycket intressant länk, SR.
    - Lennart Eriksson i Lilla Edet har svårt att höra P4 Väst utan störningar. Nu har han tröttnat på bruset.

    – När jag talar med Teracom (som ansvarar för utsändningarna, red:s anm.) svarar de att det inte är något fel på sändarna. Men det är ju mottagningen som inte fungerar, säger Lennart Eriksson.

    P4 Väst kan på plats konstatera att det är svårt att få in kanalen hemma hos Lennart. Det fungerar om man ställer radion på ett speciellt ställe i köket och riktar in antennen noga. Men Lennart har, trots att han satt upp specialantenner, inte fått godtagbar mottagning.

    – Jag har köpt en känslig radio och satt upp utomhusantenn, men det har inte hjälpt. Det varierar också beroende på vädret.

    Sedan Lennarts problem blivit kända, bland annat via en artikel i TTELA, är det flera i Lilla Edet som hört av sig till honom och berättat att de lider av samma problem.
    – I centrala Lilla Edet finns det platser där man inte kan höra P4 Väst alls.

    Mätpersonal från Teracom har kommit fram till att det är dålig sígnalstyrka hemma hos Lennart Eriksson, men har inte kunnat lova att det åtgärdas.

    – Det är Sveriges Radio som måste göra en beställning, säger Marcus Hartman, kommunikationschef på Teracom.

    Kanske kan det bli en lösning i alla fall. Just nu sitter nämligen på Sveriges Radio i ett möte för att identifiera platser med dålig radiomottagning och vad man kan göra åt det.

    – Vi ska kolla på de punkter i Västra Sverige där det finns problem, säger Lars-Erik Wester, ansvarig på Sveriges Radio.
    https://sverigesradio.se/artikel/6635439

    Jag lutar åt att man saboterat FM bandet med att göra det för trångt.
    Mer och mer pekar på det när jag googlar. Eller antennbytet.
    Ola Ljungberg
  • Hans egna Beomaster har knappt något (egentligen ingenting) med problemet att göra.
    Hur vet du det? Ola har haft problemet sen han köpte sin Beomaster och har aldrig testat hur mottagningen blir med en annan reciever. Vi vet att hans Beomaster inte fungerar på den platsen, varken mer eller mindre. Om Beomastern kan spela upp FM i stereo utan brus på en annan plats eller om andra mottagare får samma problem i Olas lägenhet, så vet vi.
    Det är ingen hemlighet heller att för några år sedan en total nedsläckning av FM var i allra högsta grad på tapeten, och att delar av ledningen för SR (högst upp) var starkt för att det skulle bli så, enligt deras egna utsago.
    Tack för påminnelsen om detta. Du har rätt, vi har tidigare förordat en övergång till digitalradio och nedsläckning av FM (som det blev i Norge). Idag är vår hållning mer avvaktande och det vi efterlyser är tydlighet.
    Jag vill också påminna om att det är SR som faktiskt har något slags kontrakt eller samarbete med den som står för skötsel och underhåll av den fysiska infrastrukturen, dvs. Teracom.
    Det stämmer. Och som jag skrev den 17 april så har de kolleger som begär kontrollmätningar läst igenom denna tråd med stort intresse. Mer om det ämnet kommer när jag svarar Ola senare.
    Annika Webbmaster
  • @Annika:

    "Hur vet du det? Ola har haft problemet sen han köpte sin Beomaster och har aldrig testat hur mottagningen blir med en annan reciever. Vi vet att hans Beomaster inte fungerar på den platsen, varken mer eller mindre. Om Beomastern kan spela upp FM i stereo utan brus på en annan plats eller om andra mottagare får samma problem i Olas lägenhet, så vet vi."

    För det första så har jag förklarat "hur jag vet det" i ganska tydliga ordalag, dvs. så här:

    Jag kan misstänka vad jag hävdar, utifrån hans egna beskrivning av problemet han har fått, jämfört med mina egna erfarenheter och andras (som jag varit i kontakt med) erfarenheter.
    Det som, dessutom, beskrivs i den artikeln från P4 som Ola har länkat till, beskriver exakt symptomen som har uppstått hos mig och hos andra lyssnare runtom i regionen - storstaden och dess kranskommuner, på sina ställen.
    Utgången - varför det blev så med mottagning - kunde man läsa om i artikeln - Teracom har mätt då och upptäckt precis det jag påtalat - en uppmätt för låg signalstyrka.
    Inte någon mottagare kan fixa att hux-flux så får man en brusfri mottagning när signalstyrkan har plötsligt blivit för låg.

    Jag har också tidigare skrivit att jag använder numera, utav nöd två antennförstärkare. Kopplar jag någon av dem ur så kan man inte lyssna i stereo alls, eller få en stereosignal som är bestående och går att lyssna på.

    Den ena förstärkare förstärker signalen med upp till 25 dB (!) och knappt ens det räcker. Inte ens då kommer jag upp i samma kvalité som jag har LÄTT haft med enbart den vanliga inomhus dipolantenn innan den här senaste, och förödande försämringen kom.
    Det som är också sorgligt i sammanhanget är ju att den förstärkare (Spaun VFM-25) finns inte längre att tillgå på marknaden, och att den har beskrivit som kanske den enda värt sitt namn, för FM signal förstärkning, utav fackmänniskor (i handeln, förvisso, men ändå).

    Jag har också skrivit tidigare (som allt som jag skrivit här i det här svaret innan) att det är knappt sannolikt - eller rentav omöjligt, att på samtliga dedikerade, kvalitets- FM mottagare jag har hemma - uppstår samma fel, och dessutom vid exakt samma tidpunkt.

    Han kan, vad jag misstänker, mycket gärna testa 10 andra mottagare och komma till samma resultat - om den uppmätta signalstyrka i en viss hushåll är undermålig (som det har visat sig tidigare hos tex. den människa i Lilla Edet, i P4 artikeln som Ola har nämnt här).

    Om Sveriges Radio har suttit i möten med Teracom angående samma problem tidigare, och alla våra redogörelse tyder på en och samma sak, så tycker jag inte att man kommer långt med att rannsaka de enstaka användarnas apparater.

    Mycket tyder på att problemet inte finns i användarnas apparater - utrustning, utan att styrkan på den inkommande signalen har helt enkelt sjunkit väsentligt, enligt tex. det jag har beskrivit från mitt håll tidigare (mitt håll = vad som hänt hos mig).

    Att jag behöver förklara, förtydliga, och upprepa samma saker här ett bra antal ggr. nu finner jag också vara i allra högsta grad anmärkningsvärt.
    S.L
  • Jag kan också bara tillägga att jag har samma problem med mina fem radiomottagare alla av olika fabrikat, att det inte går att lyssna i stereoläge utan brus.
    Hans Andersson
  • Hej alla igen! Toppen med detta vällovliga engagemang!

    Utvecklar min teori om att FM bandet är saboterat.
    När man var inne på DAB så tänkte man nog som så - nu med digital teknik så kan vi sälja mer utrymme i FM bandet. Så man krängde på för att få in stålars.
    Men så slog det bakut med DAB, det blev trångt i FM bandet, och nu sitter många med olyssningsbara analoga FM mottagare. Och så mycket vet jag som även jobbat statligt - men erkänner aldrig. Stavas prestige.

    Som sagt, jag bor ganska högt i Traneberg så Nacka masterna räcker inte ens hit riktigt med antennförstärkare. Har mätt, det är ca 10km.

    Det som definitivt talar emot att bruset skulle bero på våra olika mottagare är att de lägre frekvenserna - 92 och 96 - de är brusfria i stereo, men inte 99 och 103.
    Alla övriga stationer går inte att lyssna på.
    Ola Ljungberg
  • Hur kan vi misslyckas i kommunikationen så här?

    S.L
    Redan när du först rapporterade in felet den 29 juni 2022 har det varit tydligt att det hos dig inte har med din utrustning att göra. Ingen har ifrågasatt det. Det har skett en yttre förändring och jag har uppfattat att det kom från en dag till en annan och kom veckan innan du först skrev hit, det vill säga att förändringen inträffade i mitten av juni och att du alltså inte hade haft några som helst problem dessförinnan.

    Så långt tror jag att vi är överens.

    I Göteborgsregionen finns det fler lyssnare som har problem med svag signalstyrka. Johannes i Majorna får inte ens in P1 analogt. P1 är den kanal du själv har minst problem med. Du har varit i kontakt med fler göteborgare som har dålig mottagning. Jag kan inte bedöma om de har haft problem en längre tid, eller om även deras problem uppstod väldigt plötsligt.

    Jag tror att vi även är helt överens om att det är motiverat att göra kontrollmätningar i Göteborgsregionen. Detta är inget jag kan utlova. Det enda jag kan lova är att jag gör vad jag kan för att mina kolleger skall beställa en sådan mätning.

    Hans:
    Hos dig finns det en uppenbar felkälla. Dina problem har ju ett tydligt samband med förändringar som har skett, vilket Teracom även har bekräftat. Jag är däremot osäker på vilket svar du egentligen har fått från dem. Har de inga råd för hur du kan återfå full radiomottagning efter omläggningen?

    Ola
    Som jag ser det med tanke på att fler beskriver exakt samma problem så kan det inte hänga på utrustningen.
    Min poäng är att exakt samma problem kan ha olika orsaker, och att jag verkligen tycker att det finns skäl att felsöka utan att ha en förutfattad bild över var felet ligger.

    Tack för artikeln om Lennart i Lilla Edet (där jag inte vet hur det gått så här sex år senare).

    Det finns fler parallellfall:I ett par av fallen har lokalradions rapportering om problemen bidragit till att dessa har lösts och jag har tidigare rekommenderat er att tipsa era lokala kanaler. Vill ni sätta strålkastaren på ett lokalt problem, så är P4 överlägset. (Jag har tidigare skrivit att jag kommer att tipsa P4 Göteborg och Medierna. Jag kontaktar även P4 Stockholm och P4 Skaraborg - även om jag egentligen tror att det är bättre att ni själva hör av er till kanalerna.)
    Annika Webbmaster
  • @Annika:

    Först och främst, tack för ett utförligt svar.

    I och med ditt svar, och även innan, så är en överväldigande känslan hos mig den av att vara verkligen totalt förbryllad över försämringen.

    Jag är bara förundrad över den plötsligt uppkomna försämringen (minskad styrka på den inkommande FM signal), som har dessvärre varit oförändrad sedan den har uppstått.

    Det är då ganska naturligt och förståeligt att man undrar vad är det som har egentligen hänt och samtidigt så önskar jag mig, i alla fall, till det läge som det har varit förut.
    S.L
  • Två länkar som är lite daterade i nuläget, men kan kasta lite ljus på olika sidor av problematiken, och svårigheter som kan ha uppstått i samband med det hela:

    https://sverigesradio.se/artikel/6775136

    https://sverigesradio.se/artikel/6775131

    Det som är fortfarande oklart för mig är hur det kommer sig att vi har haft en mycket starkare signal hemma, i alla dessa år, fram tills relativt nyligen.
    S.L
  • I S.L:s artikel 6775131 där står det ju glasklart varför vi har problem med mottagningen i hela Sverige.
    Ola Ljungberg
  • Jag skulle vilja sammanfatta det hela så här:
    • Det har blivit trängre i etern för att det sänds fler radiokanaler på FM-bandet
    • Kanalerna sänds inte ut lika starkt som de gjorde för tio år sedan
    • Detta ställer (för?) höga krav på mottagarnas utrustning, både när det gäller radions kanalseparation och antenner
    • Flera av er kan inte få in våra kanaler brusfritt i stereo
    • De flesta av er som rapporterat in problemet bor i storstadsregioner
    • Rekommendationer om att använda fastighetens centralantenn är förlegad eftersom centralantenner inte är en standard längre
    • För två av er, Hans och S.L, har mottagningen fungerat problemfritt fram till förra året, och detta måste ha en orsak
    • För Hans kom en försämring i samband med antennbyte plus ändring av polarisation i Billingemasten
    • För S.L i  Landala har vi ännu inte identifierat vad som har förändrats. Önskvärt är att sålla ut vilka andra som sett exakt denna försämring för att lokalisera en förmodad störningskälla. (Kanske ett annat radiobolag, jämför här.)
    • S.L har kontakt med andra lyssnare i Gbg-regionen med dålig mottagning, men jag är osäker på om alla de har sett samma plötsliga försämring i juni i fjol
    • Johannes i Gbg har fått en påtaglig försämring jämfört med för ett par år sedan, men har inte exakt samma problem som S.L. Det är exempelvis andra frekvenser som har störst problem. Har inte nämnt någon tvär försämring det senaste året.
    • För Michael i centrala Stockholm har en stark försämring skett under de senaste åren, men exakt när går inte att ringa in eftersom M. under den perioden vistades på annan ort
    • Ola har sen fem år tillbaka en Beomaster från 1967 som aldrig har fått in god signalstyrka (för visa kanaler) i lägenheten. Test med en annan mottagare (eller test av hur Beomastern funkar på en annan plats) kan ringa in om signalstyrkan i Olas lägenhet är anmärkningsvärt låg, eller om den utsändning som idag är standard inte uppfyller hans Beomasters behov av signalstyrka. Mottagaren är nyservad. Bra även att kolla med experter på B&O-forum
    Alla lyssnarna har varit i kontakt med Teracom om problemet.

    Var det något jag missade?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    En liten korr. Som jag visade med bilder tar den in de lägre frekvenserna godtagbart.
    Det är högre upp, där det är trångt, som det inte funkar. Och jag har testat med olika antenner.
    Problemet är identifierat som jag ser det i.om S.L länk:https://sverigesradio.se/artikel/6775131
    Ola Ljungberg
  • @Ola

    Med tanke på datumet för artikeln så vill jag själv vara lite väl återhållsam med att konstatera att "problemet är identifierat".

    Det kan, iofs., mycket väl vara så, men tidslinje för händelser (händelseförloppet) säger mig att ämnet och problematiken kan innebära en hel del annat; fylld med detaljer, gällande vad och varför Teracom har gjort det de gjort, ändrat, osv. (och möjligen vad de har även inte gjort).

    Vi vet alldeles för lite - tanken är kanske att det skall förbli så, och lika gärna för min del som konsument och lyssnare.

    Det jag är däremot i allra högsta grad intresserad av är att kvalité på utsändningar vi har tidigare haft (som är nära förknippad till styrkan på den inkommande signalen på sina ställen) blir återupprättad.
    S.L
  • @Annika

    "För S.L i Landala har vi ännu inte identifierat vad som har förändrats. Önskvärt är att sålla ut vilka andra som sett exakt denna försämring för att lokalisera en förmodad störningskälla. (Kanske ett annat radiobolag, jämför här.)"

    Det som finns här i en relativ (eller omedelbar) närhet är huvudingången till Chalmers Tekniska Högskola. Det är ca 150-200- lite mer meter till den.

    På andra sida motorvägen eller vägen, helt skymt från mitt sikt här så är det delen av Chalmers där delar av den s.k. Fysikhuset ligger.
    De på Chalmers som kan hålla på med antenner och kommunikationer är eventuellt avdelning för Signaler och System, men de ligger på ändan av Chalmers längst bort härifrån, och på en höjd högre än här.

    På väg från mitt ingång till Chalmers huvudentré, mitt emellan, så har man hållit på med bygget av nya bostäder till forskare och studenter på väg att bli forskare, en ombyggnation av den redan befintliga fastigheten.
    Men där har jag svårt att se om det sistnämnda kunde ha påverkat, i och med att arbetet är mer eller mindre avslutad helt och inget har förändrats med mottagningen här under tiden. Har svårt att se något samband där.

    Allt detta är bara spekulationer.

    Det jag är skeptiskt lagd till är antagandet om en lokal störning här, utan mer tyder på att styrkan på den inkommande signalen har sänkts ner, och detta förmodligen, eller tom. med större säkerhet tyder på förändring på sändarhåll.

    Av den anledning så kan jag mycket väl tro att följande konstatering från Annika behöver inte stämma, egentligen:

    "Johannes i Gbg har fått en påtaglig försämring jämfört med för ett par år sedan, men har inte exakt samma problem som S.L. Det är exempelvis andra frekvenser som har störst problem. Har inte nämnt någon tvär försämring det senaste året."

    Det jag skulle vara benägen att tro är att hans problem är exakt detsamma (dvs. orsaken till den är exakt detsamma) som min.

    Johannes har en viss tidslinje som inte anger (vad jag minns) när han har exakt återupptagit FM lyssnande, och därmed kunde jag inte tyda ut den exakta tidpunkten för när det har blivit sämre hos honom.

    Och även om vi gjorde det, återigen är detta i allra högsta grad Okvalificerade spekulationer, från alla våra håll.

    Om man vill nu fastställa orsaken så är det väl den exakta vägen att göra så - att först göra mätningar i vissa områden, konstatera hur mätvärden ligger till, och sedan fastställa eventuellt orsaken, eller reda ut vad som krävs för att åtgärda detta - om orsakerna är kända eller även ej.
    S.L
  • Varför inte helt enkelt konstatera, att allt beror på Teracoms ombyggnad, i.st.f. att leta efter andra möjliga felorsaker så som störningskällor, felaktiga radiomottagare, mm.
    Hans Andersson
  • Hej alla!

    S.L länk där PTS krävt att SR och andra kommersiella ska sänka sina DB-krav, där har jag nu en förvirrande dialog med PTS. Läs nedifrån och upp.

    Hej igen. Kan det råda någon sorts missförstånd? I sådant fall så sänder de ju då utan PTS tillstånd - fast PTS ställt krav om lägre decibel-nivåer?

    Här läser jag
    "Sveriges Radio och de kommersiella kanalerna har fått sänka sina decibel-nivåer efter krav från myndigheten Post och telestyrelsen.”

    Bästa hälsningar.
    With kindest regards
    Mit freundlichen Grüßen
    Ola Ljungberg
    ola@kungsholmia.se
    www.kungsholmia.se
    +46 (0)708-787178

    21 apr. 2023 kl. 08:03 skrev Konsument <konsument@pts.se>:
    Hej Ola,

    Tack för ditt mail.
    PTS har inte skickat ut nya tillstånd med lägre effekter.

    Du kan kontakta Teracom. Teracom - Start

    Med vänlig hälsning

    PTS Tipsfunktion

    _________________________________
    Post- och telestyrelsen (PTS)
    Avdelningen för marknadsreglering
    www.pts.se
    Ola Ljungberg
  • Ja, det råder ett missförstånd.

    Den som svarade på PTS uppfattade säkert inte att din länk handlar om en neddragning av nivåerna som inträffade någon gång innan den 10 september 2017.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Jag måste inneha något sorts SM i att vara otydlig när jag skriver till myndigheter.
    Inte till några andra när det gäller affärer dock.

    Vi får se nu när jag svarat PTS om de fattar nu.
    Tolkat man PTS svar så har de ställt krav om lägre DB men samtidigt inte utfärdat nya tillstånd för det.
    Kanske vi har en kombo om DB-sänkningarna och vad Teracom gjort?
    Vi går lite från klarhet till klarhet här - detta hänger inte på oss och våra mottagare.

    Ola Ljungberg
  • Den 10 september 2017 publicerade P4 Kronoberg den första av en serie nyheter som rör att de (och andra radiobolag) hade varit tvungna att sänka decibelnivåerna:
    Radion hörs sämre: "Det skrapar hela tiden"

    Andra redaktioner hos oss rapporterade därefter om samma problem:
    Nej – det är inte fel på din radio (P4 Halland)

    I princip samma artikel:
    Nej – det är inte fel på din radio (P4 Malmöhus)

    Jag tror att beslutet om att sänka dessa nivåer kom våren 2017.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Annika.
    Ja här har vi förmodligen orsaken. Och så har man skyllt på allting annat såklart.
    Intressant att SR och alla andra sänder med sänkta nivåer utan tillstånd från PTS - fast PTS ställt de kraven.
    Ola Ljungberg
  • Näe, det var alltså inte bara PTS som missförstod dig, utan du som missförstod dem.

    När de skrev PTS har inte skickat ut nya tillstånd med lägre effekter, så utgick de från att din fråga rörde nutid, inte vad som skedde för fem år sedan.
    Annika Webbmaster
  • "Eftersom decibelnivåerna inte kommer kunna höjas i framtiden, måste Sveriges Radio tillsammans med företaget Teracom som äger masterna, komma överens om nya sändare ska köpas in, alternativt flytta om sändarna i masterna i Vislanda och Emmaboda."

    De nya sändarna med lägre DB. Så det Teracom (indirekt krav PTS) men Teracom som anser att de är felfria - fast det är olyssningsbart - så det är nog bara att glömma lyssna på analog radio, det har jag gjort. Jag har min fina BEO 5000 mest som prydnad.

    Eftersom felet inte ligger hos lyssnarna utan hos dem som sänder, och de i sig anser sig till trots vara felfria, så är detta moment 22.
    Moment 22 är en klassisk paradoxal situation, där motstridiga regler eller begränsningar gör att det inte går att fly [lösa] situationen.
    Ola Ljungberg
  • @Annika.
    Så svarar PTS: "Hej Ola,

    Tack för ditt mail.
    "PTS har inte skickat ut nya tillstånd med lägre effekter."

    Det finns tyvärr ingen tidsangivelse i deras svar. Frågan är - har de då efter 5 år skickat ut tillstånd eller inte? Den frågan hoppas jag få besvarad av PTS.
    Ola Ljungberg
  • Hans:
    Varför inte helt enkelt konstatera, att allt beror på Teracoms ombyggnad ...
    Det är förklaringen på dina problem med mottagningen, men jag tror inte att den förklaringen är korrekt för alla de andra. Ingen annan här har rapporterat in problem som uppstått i samband med arbeten hos Teracom.

    S.L:
    Den som återupptog lyssningen i sin lägenhet efter en tids frånvaro är Michael i Stockholm. Du har dock rätt i att jag inte kan utesluta att Johannes i Majorna har drabbats av samma plötsliga försämring som du, men beskrivningen om att det fungerade bättre för iallafall några år sedan antyder inte en drastisk försämring under det senaste året. Dessutom har han störst problem med P1, vilket indikerar att det är ett annat problem än hos dig, där P1 fungerar "minst dåligt".

    Jag håller även med om att det är av vikt att göra mätningar på strategiskt viktiga platser, och det är av den anledningen det är önskvärt att inte blanda dina väldigt distinkta mottagningsproblem som inte existerade så sent som för ett år sedan med andra (lika allvarliga) problem som kan ha funnits i Gbg en längre tid.

    Så jag tror att vi i princip är överens om allt det väsentliga ...

    Trevlig helg på er!
    Annika Webbmaster
  • @Annika

    Jag vet inte hur det var i Johannes i Gbg, om och när han har återupptagit sitt lyssnande - han finns på Ekedalsgatan, om jag minns rätt, där mottagningsförhållanden borde kanske vara bättre än hemma hos mig.

    Jag utgick ifrån det han skrivit om att det var bättre för något år sedan eller så, och antog att han han kanske inte lyssnat kontinuerligt, men det antagande kan visserligen vara helt fel.

    I övrigt så är den serie artiklar som ni alla har länkat till här för mig som FM lyssnare (SR) "oroväckande" - ur ljudkvalité synpunkt, i och med att problemet tydligen finns - har uppkommit på sina håll i landet, och den är inte precis enkel.

    S.L
  • I övrigt så är den serie artiklar som ni alla har länkat till här för mig som FM lyssnare (SR) "oroväckande" - ur ljudkvalité synpunkt, i och med att problemet tydligen finns - har uppkommit på sina håll i landet, och den är inte precis enkel.
    Det finns oroande delar i det hela som jag kommer att ta upp med Medierna:
    • svårigheten att få gehör för problemet för enskilda lyssnare med dålig mottagning
    • "goda råd" som är förlegade (som att använda centralantenn, trots att sådana ofta saknas)
    • trängseln på FM-bandet och den sänkning av decibelnivåer detta har lett till
    Jag vill dock påminna om att ni som har problem av allt att döma är få. Det gör det inte mindre jobbigt för just er, men det är viktigt att vara medveten om att nästan alla kan lyssna på FM-radio utan problem, men det är ju inget som folk spontant skriver till oss och berättar. Det är först vid problem man kontaktar ett supportforum.

    När jag sammanställde min lista med artiklar, så var det för att visa att det kan finnas väldigt många olika orsaker som ger sämre radiomottagning. Artiklarna är mellan fyra och nio år gamla, och de problem som beskrivs är (nästan) alla lösta sedan länge.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika.
    Ola Ljungberg
  • Senaste inlägget den 25. april.

    Sedan några dagar så har utsändningen - mottagningen av P2 försämrats ytterligare, och inte ens den tidigare inkopplade antennförstärkare hjälper att få en någorlunda brusfri mottagning i stereo.

    Detta är en ny bottenrekord, och inte ens jag har upplevt något i klass (botten-) med det här någonsin tidigare.

    Jag börjar ställa mig på allvar frågor kring vad både Teracom och SR gör i detta avseende (tydligen ett stort ingenting) och vad är målet och syftet med utsändning av FM signal i dagsläge, överlag.

    Det är ingen underdrift att säga att kvalitén på signalen (och jag har alla anledningar att tro att detta ligger på sändarsidan) är genomusel bortom all kritik och vett.
    S.L
  • Instämmer med S.L. Utsändningarna är i de närmaste olyssningsbart.
    Några stationer går att lyssna på i mono.
    Ola Ljungberg
  • S.L:
    Har du rapporterat in denna nya försämring till Teracom?

    Ola:
    När du skriver att du instämmer, menar du då att även du har fått ännu sämre mottagning den senaste tiden, eller menar du att du delar S.L:s  frustration över problemen och att du inte tycker att Teracom och vi tar er på allvar?
    Annika Webbmaster
  • Att detta inte tas på allvar det vet vi - vi få som klagar vi är försumbara.
    Jag har nu bara en station jag kan lyssna på i stereo skapligt brusfri, kanske 2 stationer.
    Radion står mest som en prydnad.
    Ola Ljungberg
  • Jag har ringat in två åtgärder som jag tycker att du behöver göra själv. Har du hunnit göra någon av dessa?
    1. Testa med en annan mottagare (eller testa hur Beomastern funkar på en annan plats) för att ringa in om signalstyrkan i din lägenhet är anmärkningsvärt dålig, eller om den utsändning som idag är standard inte uppfyller din Beomasters behov av signalstyrka
    2. Skriv om problemet på ett etablerat B&O-forum, där det brukar finnas hjälpsamma och kunniga entusiaster för den här typen av vintage-teknik
    Annika Webbmaster
  • Jag har själv testat med ett bra antal olika radio mottagare - FM tuners, och allt tyder på en alldeles för svag styrka på den inkommande FM signalen. Detta är också konstant och inte någon slags störning som man kan uppleva med vissa källor som skapar interferens, brus, osv. lokalt. Jag upprepar detta nu för n-te gången.

    Teracom har tidigare hävdat att de har inte märkt någon förändring på deras sida, medan rapporter från andra jag pratat med tyder på samma sak som jag har upplevt.

    Och - om Teracom brydde sig för fem öre om det hela, hur kommer det sig att ingen (inte de själva i alla fall) har gjort mätningar i området / i olika områden, och publicerat något ja eller nej svar, där det framgår hur det står till med styrkan på signalen här och annanstans?

    Detta har, enligt en artikeln som har länkats till här i tråden, gjorts tidigare.

    Dessutom så frågar @Annika om jag har anmält den "nya" försämringen till Teracom.

    Intressant fråga.

    I synnerhet med tanke på att den hittills befintliga, nu långvariga, kraftiga försämringen, vems like har jag aldrig upplevt tidigare, har aldrig åtgärdats på något sätt.
    S.L
  • S.L:
    Jag vet att du har testat enligt konstens alla regler, så när jag uppmanar Ola att kartlägga sitt problem bättre, är det ett svar till honom, inte till dig. Jag tar det jag har svarat dig den 19 april i repris:

    Redan när du först rapporterade in felet den 29 juni 2022 har det varit tydligt att det hos dig inte har med din utrustning att göra. Ingen har ifrågasatt det. Det har skett en yttre förändring och jag har uppfattat att det kom från en dag till en annan och kom veckan innan du först skrev hit, det vill säga att förändringen inträffade i mitten av juni [2022] och att du alltså inte hade haft några som helst problem dessförinnan.

    Så långt tror jag att vi är överens.

    I Göteborgsregionen finns det fler lyssnare som har problem med svag signalstyrka. Johannes i Majorna får inte ens in P1 analogt. P1 är den kanal du själv har minst problem med. Du har varit i kontakt med fler göteborgare som har dålig mottagning. Jag kan inte bedöma om de har haft problem en längre tid, eller om även deras problem uppstod väldigt plötsligt.

    Jag tror att vi även är helt överens om att det är motiverat att göra kontrollmätningar i Göteborgsregionen. Detta är inget jag kan utlova. Det enda jag kan lova är att jag gör vad jag kan för att mina kolleger skall beställa en sådan mätning.

    Eftersom det är Teracom som "äger frågan" så tycker jag att det är motiverat att rapportera in mottagningsproblem, i synnerhet nya aspekter av ett tidigare inrapporterat fel, till dem.

    Jag har frågat de kolleger hos oss som skulle be Teracom att göra en del kontrollmätningar hur det har gått, men de har inte hunnit svara.
    Annika Webbmaster
  • Det är SR som har kontrakt med Teracom, och Teracom står för den fysiska infrastrukturen som gör SRs FM sändningar möjliga.
    Hela idén med den här tråden, från början, var att SR skulle faktiskt fråga Teracom om det ena och det andra, eftersom de svarat till flera av oss att, enligt dem, problemet inte finns, medan vi hävdar att det finns.

    Vi har tidigare skrivit att vi anser, med en bra grund, att SRs ord i det här sammanhanget borde väl väga tyngre än våran, och våra ord och förfrågningar har inte fått något gehör.
    Detta har konstaterats långt tidigare i tråden.

    Jag kommer nu, av rena principskäl, bortse helt från problematiken som försöker ställas på det sättet att det är Ola och vissa andra (inte jag, enligt dig) som borde för femtioelfte gången kolla om allting är ok hos dem, och med deras mottagare.

    Det jag kan utläsa ur ditt svar är ett lågt prioritering och lågt intresse (om något alls) från SRs sida att komma till botten med problemet, eller åtminstone ge ett rakt svar, om än det svaret skulle låta som att det kommer förbli så här (undermåligt) för all framtid, och att vi skall fortsätta leva med den här kraftiga försämringen, och en standard som vi har haft länge och utan problem, men som nu har krossats totalt.

    Och jag tror att även många andra som har följt tråden kan dra samma slutsatser.

    "Kollegorna har inte hunnit svara på frågan om det hela med Teracoms kontrollmätningar", vidare så: "Jag tror att vi även är helt överens om att det är motiverat att göra kontrollmätningar i Göteborgsregionen. Detta är inget jag kan utlova. Det enda jag kan lova är att jag gör vad jag kan för att mina kolleger skall beställa en sådan mätning."

    Efter det har det blivit knäpptyst i den här lååånga (numera också ett talande faktum i sammanhanget) tråden, så alla kan väl dra egna slutsatser om det hela.
    S.L
  • Annika, jag vill bara tala om för dej att det mailet som du sände till P4 Skaraborg där du tipsade dem om att göra att reportage om min försämrade mottagning har heller inte lett till något. Inget lntresse från dem!
    Hans Andersson
  • Hej Annika.
    Det är inte min fina utrustning detta beror på, det finns tillräckligt med många vittnesmål om samma problem, det räcker gott för mig. Vi som klagar till Teracom vi är för dem bara en fluga i maten som snabbt viftas bort.
    Det är SR som måste få Teracom ta i detta om det ens hjälper. Jag har resignerat.

    Det är intressant när man får besök från utlandet som vill lyssna på den fina anläggningen.
    Det är ju tämligen olyssningsbart så jag säger - inte ens radioutsändningar kan man få fungera tillfredsställande i Sverige fast vi tvingas betala skatt för den.
    Ola Ljungberg
  • S.L.
    ... Ola och vissa andra (inte jag, enligt dig) som borde för femtioelfte gången kolla om allting är ok hos dem, och med deras mottagare.
    Det känns lite hopplöst att ta mig tid för individuell felsökning och personliga svar om du tolkar det som att dessa svar är kollektiva råd.

    De råd jag har gett Ola är riktade specifikt till Ola, inte till "vissa andra". Ola har inte kollat upp vare sig mottagningen i den egna lägenheten eller sin mottagare femtioelva gånger, utan noll gånger.

    Ola:
    Du köpte en över 50 år gammal mottagare, som visserligen är av hög kvalitet och sakkunnigt servad, men du har aldrig har kunnat lyssna på FM-radio brusfritt i stereo i din lägenhet. Vi vet inte om signalstyrkan i din lägenhet är anmärkningsvärt låg, om den utsändning som idag är standard inte uppfyller din Beomasters behov av signalstyrka eller om något fel har uppstått i mottagaren mellan testcertifikatet och din första provlyssning. Är du inte ett dugg nyfiken på att ta reda på den saken?

    Det ligger i ditt eget intresse att ringa in om det verkligen är dålig mottagning i lägenheten, det vill säga att din mottagare fungerar på annan plats, medan andra radiomottagare ger liknande problem i din lägenhet. Att låsa dig vid att det är utsändningen som är problemet utan att ta reda på om det stämmer, försvårar felsökningen.

    Och eftersom du misstänker dålig mottagning i lägenheten, är det inte intressant att se om en tillfällig annan placering hemma hos dig kan påverka detta?
    ... det finns tillräckligt med många vittnesmål om samma problem, det räcker gott för mig
    Men det räcker inte för mig. Jag vill inte klumpa ihop ett par vittnesmål om liknande problem och utgå från att det är samma bakomliggande orsak hos er, eftersom jag helt enkelt inte tror att det stämmer.
    Annika Webbmaster
  • Hans:
    Jag tror att det är större chans att redaktionen uppmärksammar en fråga när ni lyssnare själva tipsar om lokala problem. Om du vill, kan du testa att själv höra av dig till dem:
    Kontakta P4 Skaraborg
    Annika Webbmaster
  • hej Annika.
    Jag tror tyvärr detta är helt bortkastat tid. Oavsett vad vi gör skulle vi ändå aldrig få gehör.
    Minoriteter har det inte lätt oavsett hur rätt de än har.

    Ola Ljungberg
  • Jag vill bara hjälpa dig att ringa in problemet korrekt och tycker att jag har en del konstruktiva tips. Här är sådant jag har tipsat om:
    • Testa annan radiomottagare hemma hos dig
    • Testa din radiomottagare på annan plats (utanför din lägenhet)
    • Testa din mottagare med annan placering i din egen lägenhet
    • Höra med grannar hur det fungerar hos dem
    • Konsultera ett B&O-forum
    Om det är för svårt, så har jag ytterligare ett tips, för plötsligt slog det mig vad som skulle kunna påverka din lyssning ytterst negativt. Jag saxar från Post och Telestyrelsen:
    Var uppmärksam på elektriska störningar i luften som ofta finns inne i den egna bostaden eller vid den egna byggnaden. Det hörs inte med blotta örat men påverkar ändå radio/tv-mottagning och trådlösa apparater. Störningen kan uppträda som rutig eller fryst tv-bild, knastrande ljud i radiomottagare eller allmänt svag mottagning.

    Orsaken till störningen kan vara ett pågående elektriskt brus från exempelvis tv-skärmar, dvd-spelare, datorer, modem, laddare eller lågenergilampor.
    Av den bild du har delat att döma, är din radio placerad väldigt nära flera potentiella elektriska störningskällor. Om du inte har möjlighet att testa en annan placering i lägenheten, kanske du tillfälligt kan stänga av alla andra närliggande elektriska apparater (åtminstone de som är på och i den möbel som din radio står på) helt genom att dra ur elsladdarna och se om det gör någon skillnad.
    Annika Webbmaster
  • Det du skriver till Ola har ingen relevans för problemen jag upplever själv, och jag är säker många andra, enligt deras egna detaljerade utsagor.

    Det har redan konstaterats tidigare i tråden, via ett bra antal länkar ni alla har bifogat från SR nyheter på webben att problemet (det har påtalats tydligt i artiklarna och konstaterats) ligger på sändarsidan. Och detta inte sedan igår.

    Dessutom så åter igen målas upp en bild som om problemet ligger hos Ola och andra, och då skall Ola felsöka i all evighet.

    Hos mig tex. så är problemet kraftigt nedsatt styrka på den inkommande signalen, inte brus, knaster och/eller interferens.

    Menar du, @Annika, att störningen som ligger då kanske i min omgivning, eller i Ollas omgivning för den delen, fungerar så att den stör mottagningen 24 timmar om dygnet, att någons apparat eller utrustning i grannskapet eller i omgivningen är på 24 timmar om dygnet och stör såpass konstant? Och att det är så hos alla andra som jag har pratat med och som återger samma sak med FM i deras hem, folk som sysslar med audio elektronik av alla slag, tex., och dessutom bor i egna villor, utanför stad?

    Hela poängen med den här tråden har påvisats i ett antal artiklar från SR, där man har dessutom påtalat i vissa att man har sänkt ner styrka på utsändningar från lokala master och sändarna.
    S.L
  • Jag har försökt med olika antenner ingen skillnad. Fast jag nästan kan se Nackasändarna. Med antennförstärkare får jag upp styrkan men såklart även bruset.
    Och om det är störning från andra apparater så är det ju märkligt att bruset då försvinner vid mono och att de kan till och med sänka signalstyrkan.
    Brus och signal blir sämre ju högre upp i frekvens man går.

    Testprotokollen från Bang Olufsen på min nyligen renoverade radio är utmärkta.
    Ola Ljungberg
  • Detta är ett svar till S.L, Ola får svar sedan:
    Det du skriver till Ola har ingen relevans för problemen jag upplever själv ...
    Nej precis! Det är därför jag försöker vara tydlig med vem jag riktar mig till i olika svar.
    Det har redan konstaterats tidigare i tråden, via ett bra antal länkar ni alla har bifogat från SR nyheter på webben att problemet (det har påtalats tydligt i artiklarna och konstaterats) ligger på sändarsidan. Och detta inte sedan igår.
    Du har inte läst detta på samma vis som jag, uppenbarligen. Jag delade flera länkar den 19 april. Det är gamla artiklar. Problemen är lösta.

    Ett problem är dock mer bestående, nämligen att decibelnivåer sänktes 2017. Men den försämringen är inte orsak till problemet hos dig, eftersom din mottagning var fullgod så sent som våren 2022.
    Dessutom så åter igen målas upp en bild som om problemet ligger hos Ola och andra, och då skall Ola felsöka i all evighet.
    Han ska självfallet inte felsöka i en evighet, men han bör felsöka. Detta är de tre första punkterna på Teracoms checklista för bättre radiomottagning:
    1. Kontrollera att du har ställt in rätt frekvens på din radio
    2. Pröva att flytta radioapparaten ett par meter till en ny plats
    3. Placera inte radioapparaten alltför nära annan elektronisk utrustning som kan störa
    Är det inte rimligt att bocka av dessa tre punkter? Det är enkelt att dra ut sladdarna till teven, routern och vad det nu finns för övrig elektrisk utrustning som kan påverka radiomottagningen.
    Menar du, @Annika, att störningen som ligger då kanske i min omgivning ...
    Nu håller jag mig till hur det är hos dig, där jag tidigare har föreslagit att det antingen finns ett tekniskt fel hos Teracom, eller (mer troligt) en störningskälla. Om andra lyssnare har samma fel som du så ska det visa sig som:
    • samma drastiska försämring
    • som uppkom vid samma tid
    • och drabbar samma kanaler (P4 har störst problem, följt av P2, P3 och P1)
    • på samma vis (extremt dålig signalstyrka, inte brus eller andra missljud)
    Om det finns lyssnare med just detta fel runt om i Gbg, så måste det vara en mycket stark störning (eller ha koppling till en del av infrastrukturen som finns på flera håll i staden). Se mitt svar den 17 april. Med tanke på att jag inte har sett någon annan felbeskrivning om plötslig försvagning av radiomottagningen i Göteborg för ett år sedan, är jag emellertid tveksam till att det verkligen är samma fel.

    Om problemet istället finns mer lokalt hos dig så hade jag misstänkt en lokal störningskälla - men du har ju testat annan placering av radiomottagaren vilket borde ha fångat upp den saken. Ifall det var elektrisk störning lokalt, så skulle du ha märkt en förbättring när radion placeras längre bort från den elektronik som stör (t ex en dvd-spelare i stand by-läge, din tv-box eller routern) - om du inte flyttade den störande utrustningen på samma gång, förstås, t ex för att du flyttade hela den möbel som både radion och den störande elektroniken står på.
    Annika Webbmaster
  • Trots det du påtalar, @Annika, faktumet är att i Göteborgsregionen (med kommuner i omnejd) så finns problemet kvar, den yttrar sig som en kraftigt försvagad signalstyrka, och den finns hos lyssnarna på olika hål i staden / regionen.

    Att man gång på gång bortser från detta, som har påtalats mycket tydligt i den här tråden kan jag inte längre tolka som något annat än att du rakt ut försöker, nu upprepade gånger, bestrida de uppgifterna jag gett, samt flera andra uppgifter som har förekommit även i den här tråden, men också på andra ställen.

    Jag, med flera andra, har faktiskt detaljerad påtalat och upprepat och förklarat allt som rör problematiken.

    Du, dessutom, berör knappt frågan om Teracom eller SR har gjort mätningar i olika områden, och skriver mycket kort att dina kollegor på SR har inte ens haft tid att ens svara på frågan om mätningar har gjorts. Samtidigt så tar du dig ordentligt med tid med att försöka påtala att problemet ligger hos olika lyssnare - Ola, Hans, mig.

    Det enda slutsatsen jag kan dra ut det hela är att det är så väldigt lågt intresse hos SR att överlag adressera problemet, som uppenbarligen finns, inte bara hos mig och inte bara hos Ola.

    Det kan inte vara så att samtidigt. hos ett antal lyssnare, har kvalitén och styrkan på den inkommande signalen har sänkts kraftigt, utan förändringar inomhus i deras samtliga hushåll, medan innan det har de haft en bra FM signal.
    Detta är fullt osannolikt, när det gäller människor som bor i olika områden - vissa i villor utanför städerna, vissa i städerna.
    Du har själv givit medhåll om detta, och nu återgått till samma visor som inte Ola, inte Hans, inte jag, och inte flera andra insatta jag pratat med köper. Alls.
    S.L
  • Svar till Ola
    Och om det är störning från andra apparater så är det ju märkligt att bruset då försvinner vid mono och att de kan till och med sänka signalstyrkan.
    Brus och signal blir sämre ju högre upp i frekvens man går.
    Jag tycker inte att det finns något i detta som talar emot elektrisk störning. Det kan både yttra sig som brus och som dålig signal. Den störningen kan kan påverka de högre FM-frekvenserna mer än de lägre. Att det blir renare mottagning vid mono är fullt naturligt, oavsett vad mottagningsproblemen beror på.

    Testa! Dra ur sladdarna till allt som inte hör till själva radio-lyssningen. Om det blir skillnad kan du sedan starta utrustningen en pryl i taget och på så vis ringa in vilken utrustning som inte bör stå så nära din klenod.

    Eller gör tvärtom. Lyssna på en brusig kanal, och stäng sedan ned alla närliggande apparater en efter en. OBS att störningar kan förekomma även av "vilande" elektronisk utrustning, så stäng inte bara av, utan dra även ur sladdarna.
    Testprotokollen från Bang Olufsen på min nyligen renoverade radio är utmärkta.
    Ja, du nämnde det, och därmed är det ju förhoppningsvis inte frågan om apparatfel - men i och med att du aldrig har kunnat lyssna brusfritt i denna mottagare, så tycker jag att det är viktigt att du kollar upp detta. Fel kan uppstå under transporten exempelvis.

    Men mer troligt är nog att det är placeringen av din vintage-radio så nära nyare teknik som ger dig onödiga problem.
    Annika Webbmaster
  • S.L:
    Ditt fel är så otroligt tydligt och därmed borde det finnas någon som skrivit om det - om inte annat när de har läst denna tråd! Eftersom jag inte har sett någon annan beskriva samma tydliga fel, så blir jag allt mer benägen att tro att det kan röra sig om ett missförstånd.

    Även om jag litar på att du har haft kontakt med andra göteborgare som uttryckligen har sagt att de har samma fel, så kan jag inte värdera deras uppgifter. Den mänskliga hjärnan är bra på att se mönster och urskilja likheter. Där tror jag att en göteborgare som har fått dålig FM-mottagning - oavsett om det har skett successivt eller har uppkommit plötsligt vid polarisationsförändringen 2015/2016 eller vid "decibelsänkningen 2017" - och hör om ditt problem, kan se likheter och säga sig ha precis samma fel - trots att deras mottagningsproblem inte kom samtidigt och inte yttrar sig på samma vis.

    Under de drygt 20 år som jag har arbetat med teknisk support, har jag nämligen varit i kontakt med hundratals både trovärdiga och observanta lyssnare som sagt sig ha exakt samma fel som det en annan lyssnare har beskrivit, men där det trots "liknande symptom" fanns viktiga skillnader. Om jag hade tagit dem på orden och utgått från att det var exakt samma fel så hade vi haft betydligt svårare att lösa båda lyssnarnas problem!

    Så har det ju fungerat härinne. Du själv, Ola och Hans har beskrivit era fel. Ni har alla problem med FM-mottagningen, men det är rimligen inte samma orsak. Johannes i Göteborg skrev inte så mycket om hur problemet yttrar sig, men av det han skrev så finns det inget som tyder på att han har samma fel som du. Trots detta skrev du:
    Det jag skulle vara benägen att tro är att hans [Johannes] problem är exakt detsamma (dvs. orsaken till den är exakt detsamma) som min.
    Denna tendens att påstå att liknande fel är identiska, gör att jag faktiskt inte vågar utgå från att detta stämmer:
    Detta har samtidigt skett, inte enbart hos mig, utan i och utanför (kranskommunerna till Gbg) Göteborg. Flera människor som jag har kort berört ämnet med har bekräftat detta i otvetydiga ordalag.
    Just för att få en så tydlig bild av felet som möjligt, vill jag vara öppen för att det kan vara ett problem som finns lokalt hos dig.
    Samtidigt så tar du dig ordentligt med tid med att försöka påtala att problemet ligger hos olika lyssnare - Ola, Hans, mig.
    Att konstatera att det inte är samma fel och att försöka förstå varför det fungerar så illa som det gör innebär inte att felet ligger hos er. Men det visar sig hos er.

    Hos Ola är felet för dåligt undersökt för att vi ska kunna uttala oss. Hos Hans uppkom felet vid ändring av polarisationen, men varför mottagningen försämrades så, återstår att förstå. (Där kanske det finns ett elektriskt stängsel eller någon annan störningskälla i närheten som påverkar den vertikala polarisationen mer än vad den påverkade den horisontella?) Hos dig förefaller det vara en kraftig störningskälla. Om det är samma fel som dina kontakter i andra delar av Gbg-regionen har, måste det vara en extrem störning (eller en "distribuerad"). Men om den bilden bygger på ett missförstånd, så finns det möjlighet att Chalmers verksamhet eller något annat mer lokalt är källan.

    Jag återkommer om "projekt kontrollmätning".
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har jag pratat med mina kolleger igen, som hälsar att SR under hösten kommer att begära fältmätningar av FM-täckningen i Göteborg.

    Den enda förändring hos Teracom som de känner till som specifikt har påverkat Göteborgs mottagningsförhållanden är att Teracom bytte polarisation från horisontell till vertikal för några år sedan, vilket gjorde att utbredningen blev annorlunda, på gott och ont. Det blev då bättre för många lyssnare, men lokalt kan det ha blivit sämre.

    S.L:
    Den förändringen skedde under slutet av 2015. I och med att du hade bra radiomottagning fram tills för ganska precis ett år sedan är denna ändrade polarisation inte en förklaring för ditt problem.

    Johannes skrev:
    Bor i Majorna i Göteborg, Ekedalsgatan och har svårt att få någon mottagning av P1, analog radio, P2 går bättre. Fungerade bättre för iallafall några år sedan.
    Om försämringen inträffade mot slutet av 2015, så kan det bero på ändrad polarisation. Den viktigaste åtgärden är i så fall att vinkla om antennen, se här:
    Nya FM-antennen i full drift på Brudaremossen Göteborg

    Ola:
    Har du haft möjlighet att testa om mottagningen förbättras ifall du undviker "elektriskt brus"?

    Hans:
    Hos dig har problemet en tydlig koppling till ändrad polarisation, och du har, som jag förstår det, ställt in antennen efter den nya polarisationen (se annars denna artikel).

    Vet du om även dina grannar har märkt att det fungerar dåligt numera?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Tyvärr har jag inte hunnit men det bör jag göra. Problemet är få sladdar räcka bort från eventuella andra störkällor. Önskar alla en trevlig midsommar!
    Ola Ljungberg
  • Hej Annika, mina närmaste grannar är äldre och lyssnar på sina radioapparater i köket. Och de har inte märkt någon förändring. De har ju hela tiden lyssnat i mono.
    Hans Andersson
  • "De har ju hela tiden lyssnat i mono." skriver Hans. Exakt det problem jag har - i mono läge inget brus. Om det är omkringliggande egna störningskällor borde de väl då störa även i mono kan man tycka?
    Ola Ljungberg
  • Ola:
    Trevlig sommar själv!

    Det skulle kunna vara en enskild manick som står för en stor del av det (eventuella) elektriska bruset. I bästa fall kanske det räcker med att flytta den lampa eller dator (eller vad det nu är) som stör. Jag skulle försöka dra ut sladdar till lampor, teve, dator, router och annat som inte direkt krävs för att lyssna på radio.

    Eftersom felet har funnits sedan du skaffade din B&O-receiver, så är de manicker som funnits i dess närhet redan från början mest sannolika som störningskällor. En ev. högtalare som tillkommit för två år sedan är därmed mindre misstänkt än en dvd-spelare du har haft i tio år.
    Om det är omkringliggande egna störningskällor borde de väl då störa även i mono kan man tycka?
    Om störningen ger allmänt sämre mottagning kan det mycket väl fortfarande vara möjligt att få in kanalerna i mono, som inte kräver lika stark signal.

    Hans:
    Som du kanske anar har jag inte mycket mer att komma med i ditt fall. Och visst har du rätt, om störningen inte märks annat än vid stereo, så är det förstås möjligt att dina grannar har fått samma försämring utan att de märkt av det.

    Överväger du att införskaffa en utomhusantenn eller en mer avancerad inomhusantenn? Gagarin har haft en del tankar om bra antenner och placering av antenner som du i så fall kan ha nytta av.

    Jag förstår att du inte tycker att det borde behövas, i och med att du har haft bra mottagning så länge, men uppenbarligen har den nya polarisationen medfört en försämring just där du bor, och om alternativet är att lyssna i mono, så kanske ny antenn är att föredra?

    Trevlig midsommar på er!
    Annika Webbmaster
  • Hej alla! Har googlat en del på detta problem och för mig är det ställt utom allt rimligt tvivel det hänger inte vår utrustning. Jag har inte tillgång till någon annan analog mottagare så tänkte göra ett sista försök med uthomhusantenn på min lilla balkong.
    En för stor kan nog anses vara störande.
    Är det någon som vet om denna kan ta bort Teracoms brus?
    https://www.magnumdynalab.com/st-2-omnidirectional-fm-antenna/
    Ola Ljungberg
  • Hej!

    Jag vet inget relevant om olika antenn-modeller, men undrar om du har testat att stänga ned router, TV och annan elektrisk utrustning (allt som inte "hör till radion") och höra om det gör skillnad?

    Om det blir mindre brus, kan du sen starta pryl efter pryl tills du hör vilken sak som genererar lokalt elektriskt brus. Om det är där skon klämmer, så kan det ju finnas enklare lösningar än en utomhusantenn, exempelvis att inte ha den "störande lampan" så nära mottagaren.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika! Jag kan alltid testa det! Men det låter långsökt då så många har samma problem.

    Ola Ljungberg
  • Ja, testa! Det är ju rätt snabbt gjort. Det värsta som kan hända är att du inte märker någon som helst skillnad och har fått dra ur och sätta i ett par kontakter i onödan. Det bästa som kan hända är att du ringar in en störningskälla - och att problemet går att lösa helt gratis på ett enklare vis än genom att installera en antenn på balkongen.

    Jag påminner om att störningar också kan genereras av "vilande" elektronisk utrustning, så nöj dig inte med att stänga av prylarna när du testar, utan dra ur sladdarna.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Goda nyheter! Kopplade ur allt. Stegvis kopplade jag in allt.
    När COMHEM:s router kopplades in - då kom bruset.
    Stängde av WIFI:n på routern, hjälpte inte.
    Routern står i ett skåp direkt under tunern, ska försöka flytta den men det blir en del pyssel med nätvärkskablar. (stavade verk fel med flit)
    Ola Ljungberg
    Bästa svaret
  • Härligt, Ola!
    Mottagningen i lägenheten är mycket bättre än vad du har trott, och din Beomaster 5000 har inga problem med kanalerna. Skönt!

    Tack för att du berättade att närheten till routern orsakar problemet! Hoppas att det kan inspirera fler lyssnare att följa Teracoms checklista för bättre mottagning, eftersom både punkt två (flytta mottagaren några meter) och punkt tre (placera inte radion för nära annan elektronisk utrustning) i deras lista hade löst problemet!

    Routern står i ett skåp direkt under tunern, ska försöka flytta den men det blir en del pyssel med nätvärkskablar.
    Det vore bra att flytta ut routern från skåpet även av andra skäl, eftersom du får sämre wifi när routern står inne i ett skåp, men om det är svårt att hitta en bra placering för den (i synnerhet innan du skaffat längre nätverkssladdar etc), kan du troligen få en stor förbättring genom att flytta din Beomaster en kort bit så att den kommer längre ifrån routern. Det bör vara relativt enkelt, se bild:

    Den här typen av störande elektriska fält har ofta en begränsad räckvidd så bara att flytta mottagaren ett par decimeter längre ifrån routern kan göra stor skillnad hos dig, som ju ligger på marginalen, där vissa kanaler trots allt är brusfria även i stereo.

    Som sagt vore det ännu bättre att hitta en ny och friare placering för routern, eftersom det troligtvis även skulle göra ditt nätverk snabbare och mer stabilt.

    Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Flyttat om routern med nätverkskablar så optimalt som möjligt. Meckigt. Bruset mindre men fortfarande för brusigt i stereo. Får testa med köpa en FM antenn och sätta på balkongen.

    Ola Ljungberg
  • Där ? tecknet där står nu en Beogram 400 som var på service när bilden togs.
    Jag har fått bort routern ändå mer till höger.
    Ola Ljungberg
  • Bra jobbat!
    Bruset mindre men fortfarande för brusigt i stereo.
    Blir det helt brusfritt om du bryter strömmen till routern? I så fall är det bättre att lösa orsaken till problemet.

    Nätadaptern en trolig skurk
    Eftersom routern genererade brus så snart du satte i kontakten, oavsett om wifi var av eller på, är det troligen routerns nätadapter som stör ut radion. Att lösa det problemet är billigare, enklare och ger bättre resultat än att köpa och installera en utomhusantenn.

    Trots att du inte har möjlighet att flytta routern tillräckligt långt bort från radion, så finns det stora möjligheter att minimera störningen från den.

    Ferritblock
    Så kallade ferritblock ska dämpa just den här sortens störningar. De brukar kosta ett par tior, se exempelvis här:
    Ferritblock för att dämpa radiostörningar

    Knäpp fast den över strömsladden, se här:
    Using Ferrite Chokes

    Ny adapter
    Annars kan du lösa problemet genom att byta ut adaptern. Kontakta en kunnig elhandlare så att du får rätt adapter. "Linjära adaptrar" ger inte den störning som "switchade adaptrar" kan ge.

    Byt ut routern
    Ett tredje alternativ är ett byte av router. Förmodligen är din router så gammal att du inte kan utnyttja någon garanti, men kontakta Com Hem (Tele 2?) och berätta om problemet och hör vad de föreslår.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Hur jag än försöker får jag inte ned bruset till godtagbart utan att vara för kräsen.
    Så tack för tips, ska testa block med. Bruset har nog med antennen att göra.
    Om jag tar i antennsladden så minskar bruset.
    Har nu beställt skärmad antennkabel och ska testa med antenn på balkongen.
    Routern är väl ca 3 år gammal på sin höjd.
    To be continued... : >)
    Ola Ljungberg
  • Den här radioföljetongen är visserligen spännande, men jag hoppas att den snart kan få ett lyckligt slut ...

    Hör av dig och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • I mitt fall så köpte min fru en DAB-radio att ersätta köksradion för att få tyst på mitt gnäll, men den gamla B&O-receivern i vardagsrummet står också tyst...
    Michael Lindholm
  • Hej igen Michael!

    Tack för uppdateringen! Bra att ni har löst det och att du inte har problem med DAB-mottagningen, men väldigt tråkigt att du inte kan lyssna i stereo med din gamla B&O-mottagare.

    Du har alltså mottagningsproblem både i kök och vardagsrum, så rådet om att testa olika placeringar av mottagarna samt olika mottagare verkar vara uppfyllt.

    Beredskapsfrågan - igen
    Tidigare frågade jag dig om mottagningen var så dålig att du även hade svårt att lyssna i mono. Jag uppfattade det som att du kan lyssna i mono.

    Jag inser nu att det svaret avsåg "din kanal", P1, och är osäker på hur det är med beredskapskanalen P4. Du skrev:
    Försökte ta upp beredskapsaspekten och möjligheten att lyssna på P4 i min argumentation till Brf:s årsmöte om att installera en egen centralantenn på taket, men det fick inget gehör.
    Vet du om grannarna också har mottagningsproblem, även om de inte ansåg att det var värt att installera en centralantenn? Om problemet endast märks vid stereo-lyssning och dina grannar med enklare mono-mottagare (eller webb- och DAB-radio) därför inte märkt problemet, så kan man kanske förstå att de prioriterar bort centralantenn. Om mottagningen av P4 Stockholm (103,3 MHz) däremot är så pass dålig att den ibland inte går att få in i ens i mono, så borde just beredskapsargumentet lyftas på nytt, inte minst nu, vid ett skärpt säkerhetsläge. Dessutom bör det i så fall ses över centralt, och inte läggas på varje hyresvärd eller bostadsrättsförening, så att säkerhetsfrågor blir lite av ett lotteri.

    Hojta till om det även är problem att få in mono, i synnerhet om det drabbar P4, för då larmar jag högre än vad jag hittills gjort. Än så länge har jag inte uppfattat att någon i den här tråden har problem att få in P4 i mono, och om jag missförstod ditt svar från den 3 mars, så ber jag om ursäkt.

    Elektriskt brus?
    Det vore intressant att veta om väldigt lokalt "elektriskt brus" bidrar till dessa problem, med tanke på att en router (dess nätadapter?) påverkar Olas möjlighet att få brusfri mottagning i stereo. Även Ola har en äldre B&O-reciver och bor i ett högt läge i Stockholm (Traneberg), så likheterna mellan er är stora.

    Samtidigt finns det en viktig skillnad. Just P1 (och P2) kan Ola lyssna på brusfritt i stereo, vilket pekar på att det inte är utsändningen från Nacka-masten som sådan som är problemet. Det finns troligen något som stör ut radiovågorna och det är inte samma störningskällor hos er två.
    Annika Webbmaster
  • den gemensamma nämnaren här verkar vara kunna lyssna i MONO.
    Ola Ljungberg
  • Mono går att ta emot "renare" än stereo även vid sämre mottagning. I en tråd om problem med radiomottagning är det alltså fullt naturligt att problem som märks i stereo försvinner i mono, oavsett om den dåliga mottagningen beror på apparatfel, elektrisk störning, svag utsändning, trängsel i FM-bandet eller "lokal radioskugga", för att nämna några av de orsaker vi har sett kan ge problem.

    Om någon har så pass dålig mottagning att det brusar eller sprakar även i mono, är det ett allvarligare problem, men så vitt jag har förstått har ingen av er fullt så svåra problem.
    Annika Webbmaster
  • Ola Ljungberg skrev 28 Aug:
    "Goda nyheter! Kopplade ur allt. Stegvis kopplade jag in allt.
    När COMHEM:s router kopplades in - då kom bruset.
    Stängde av WIFI:n på routern, hjälpte inte.
    Routern står i ett skåp direkt under FM-tunern"

    Värt att veta i sammanhanget, är att Comhem, numera Tele2, använder i sina bredbands-koax-routrar FM-bandets frekvensband, 87,5-108 MHz, till att överföra data för bredbandet. Denna data-överföring låter som brus, i en FM-mottagare, ifall FM-mottagaren står för nära bredbands-koax-routern. En perfekt mottagning i FM-stereo kräver en väldigt stark antenn-signal och inga yttre störkällor.

    Bredbands-koax-routern fungerar i praktiken då som en bredbandig stör-sändare som sänder över hela FM-bandets frekvensband, 87,5-108 MHz.

    Vanligtvis skall data-överföringen inte påverka FM-mottagningen, ifall man använder ordentligt skärmat koax-kablage, till både bredbands-koax-routern och FM.mottagaren.

    Man kan ockås logga in på bredbands-koax-routern och ställa in den så att routern inte använder frekvensbandet 87,5-108 MHz.

    Det lättaste alternativet är att flytta bredbands-koax-routern eller FM-mottagaren så att det är några meters mellanrum mellan dem.
    Gagarin Miljkovich
  • Tack för ett, som vanligt, lärorikt inlägg, Gagarin!

    Att störningen från routern kvarstod trots att wifi:t var avslaget men strömmen påslagen fick mig att misstänka nätadaptern, men det låter troligt att routern, som vid den här typen av uppkoppling samtidigt är ett modem, skulle kunna ge störningar från en dåligt avskärmad koaxialkabel oavsett om WiFi:et är på eller inte.

    Ola:
    Detta borde gå att testa genom att låta strömmen till routern vara påslagen, men dra ut nätförbindelsen via koaxialkabeln. Om du får brusfri FM-mottagning så snart koaxialkabeln är ur, trots att strömmen till routern är på, är det förstås där skon klämmer! Bättre avskärmad kabel och att öka avståndet mellan routern och radiomottagaren är de bästa åtgärderna.

    Gagarin tipsade även om att det går att ställa in routern så att FM-radions frekvenser inte används. Det handlar alltså inte om att ställa in routerns frekvensband för själva wifi:t, som brukar vara antingen 2,4 GHz eller 5 GHz, alltså helt andra frekvenser än våra 87,5-108 MHz. Hoppas att du kan hitta hur man gör!
    Annika Webbmaster
  • Hej alla!
    Instämmer, Garagins inlägg bra!

    Men jag stängde av WIF:n I i routern fick brus ändå.
    Brusproblematiken verkar kretsa runt routern. Jag har nu fått hem skärmad antennkabel.
    Ska koppla till en antenn (en sådan här) på balkongen och testa.
    Detta med tid bara...
    https://www.clasohlson.com/se/FM-antenn/p/38-8751?gclid=Cj0KCQjw9fqnBhDSARIsAHlcQYSz6OOc9Ajb1efKd_x-X9qyj6nudrPp-ifqHn9Q9zERjQYNqoipw5waAllTEALw_wcB
    Ola Ljungberg
  • Router och modem
    Den typ av router som du kopplar med en koaxialkabel (modemkabel) till Tele2:s vägguttag är inte bara en router som skickar ut wifi i din lägenhet. Den är samtidigt ett modem som tar emot en signal genom kabel-tv nätet och omvandlar den till en digital signal.
    bredbandsval.se: Skillnaden mellan modem och router

    När strömmen är på och koaxialkabeln är i, så kan en dåligt avskärmad modemkabel ge radiostörningar trots att routern inte sänder ut någon wifi-signal. Men när du skrev att det blev störningar även när du slog av wifi:t så kanske du menade att du kopplade loss modemkabeln?

    Här är en schematisk bild från installationsguiden för en sådan router (Tele2 WiFi Hub C4), där jag med rött har markerat de två saker du i första hand bör felsöka, nätadaptern (mitt första förslag) och modemkabeln (Gagarins förslag, som jag tycker låter väldigt troligt). OBS att dina stora problem kan bero på en kombination av båda dessa faktorer!

    Är det modemkabeln?
    Testa alltså att lyssna på en brusande kanal och ha routern igång som vanligt. Dra sedan ur modemkabeln från Tele2-uttaget. Blir det mindre brus då, så är modemkabeln en bidragande orsak. Om radiomottagningen inte påverkas alls, så letar du vidare.

    Är det nätadaptern - också?
    Även om modemkabeln är inblandad i problemet, så går du sedan vidare och drar även ur nätadaptern från strömurtaget för att se om bruset håller sig på samma nivå, eller om bruset minskar ytterligare när du bryter strömmen.

    Därmed bör du kunna ringa in ifall modemkabeln, nätadaptern eller båda bidrar till dina problem!

    Hoppas att det var begripligt hur jag menar.
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    "Men när du skrev att det blev störningar även när du slog av wifi:t så kanske du menade att du kopplade loss modemkabeln?"
    Jag kopplade inte loss kabeln.
    Minnet sviktar men jag tror det blev brusfritt när jag drog ur närsladden till routern.
    Har ganska mycket att stå i, hoppas hinna med ta tag i detta

    Ola Ljungberg
  • Ok, då har du alltså ett test att göra vid tillfälle:
    1. Ha igång routern som den brukar vara inställd och starta radion med en av de kanaler som brusar i stereo
    2. Dra ur modemkabeln (koaxialkabeln) från Com Hem-/Tele 2-uttaget i väggen och notera om det då blir bättre radiomottagning
    3. Dra sedan även ut kontakten, nätadaptern, till routern och notera om det då blir ytterligare någon förbättring
    På så vis kan du ringa in om felet ligger i modemkabeln (förbättring vid punkt 2, ingen skillnad vid punkt 3), nätadaptern (ingen skillnad vid punkt 2, förbättring vid punkt 3) eller båda (stegvisa förbättringar vid både punkt 2 och 3) - och vidta rätt åtgärder.

    Jag hoppas och tror att du med lite klurighet, envishet och flexibilitet kommer att lyckas lösa detta, och att du vid framtida besök från utlandet som vill lyssna på din fina anläggning kan spela upp Sveriges Radios rika utbud i stereo.
    Annika Webbmaster
  • Mmmm, intressant diskussion som då kretsar (i Olas fall) kring det som är känt under förkortningen RFI.

    Vilket inte adresseras alls problemet som har dykt upp hos mig, med datumet (över en natt, bokstavligen) angiven i mina tidigare skrivelse här.

    För en brusfri mottagning i stereo, som jag har haft tills den dagen, som Gagarin Miljkovich skrev här tidigare, krävs det en bra signalstyrka på FM utsändningar.

    Hos mig har den legat på 4-4,5 staplar utav 5, tills den över en natt sjönk, uppmätt på samtliga mottagarna till 2 staplar, vilket är ju en dramatisk och onormalt stor försämring på signalstyrka.
    Under många år, i andra boende i Göteborg, med bättre mottagningsläge så har det alltid legat på 5 staplar, utan problem. Man behövde enbart en vanlig dipol hemantenn, inget avancerat, även om jag hade velat ha en ordentlig utomhusantenn, som inte går att ha i hyresrätter.

    Hade jag inte haft tillgång till 2 stycke olika antennförstärkare (som i sin tur är inte helt brusfria och inför eget försämring av ljudet, dessvärre) så skulle det inte överlag gå att lyssna i stereo på varken P2, P3 eller P4.

    Det är i allra högsta grad anmärkningsvärt att under all dess tid inget har gjorts för att åtgärda detta från varken SR, som är uppdragsgivare i det här fallet, eller från Teracom, som tillhandahåller den fysiska infrastrukturen (vilket jag också tycker är i sig en väldigt konstig och ineffektiv lösning, given för den här typen av svagheter.

    Å andra sidan, när jag ser hur management från topp är på SR, och vilket uttalat ointresse för den analoga nätet finns där (dokumenterat och välkänt sedan ett bra tag sedan) så ingenting förvånar mig längre.

    Det pågår arbete och sprängningar här i området pga. Västlänksbygge, så man kan kanske skylla på det... oerhört svårt att veta.

    Å andra sida så i andra delar av Göteborg (ett tidigare inlägg här, stadsdelen Majorna, en rejäl bit härifrån) har det förekommit exakt samma problem, med alldeles för svag FM signal, och även annanstans.

    Det har lovats uppmätningar i de drabbade områden och liknande åtgärder, men någon vidare kommuniceringar kring detta har aldrig kommit, sedan dess.
    S.L
  • Hej igen!

    Jag tar reda på hur det gick med detta:
    Nu har jag pratat med mina kolleger igen, som hälsar att SR under hösten kommer att begära fältmätningar av FM-täckningen i Göteborg.
    Detta får du gärna utveckla:
    Å andra sidan, när jag ser hur management från topp är på SR, och vilket uttalat ointresse för den analoga nätet finns där (dokumenterat och välkänt sedan ett bra tag sedan) så ingenting förvånar mig längre.
    Var finns det uttalanden om att analog radio skulle vara ointressant för Sveriges Radios ledning? Det stämmer inte med min bild. Så här skriver vi om Sveriges Radios beredskapsuppdrag:
    Radio - en säker informationskälla
    P4 är Sveriges Radios beredskapskanal. Utifrån den lokala och regionala förmågan kan kanalerna upprätthålla sändningar under stora nyhetshändelser. P4 är också den kanal som kommuner, länsstyrelser och andra myndigheter hänvisar till för krisinformation. Att just Sveriges Radio har detta beredskapsuppdrag beror på många olika faktorer, bland annat att:
    • FM-nätet, det vill säga det analoga radionätet, fungerar även om el- eller telefoninätet skulle ligga nere.
    • Vi har förmåga att sända från olika platser i landet - om en del av landet blir avskuret kan en annan del ta över. Om exempelvis P4 Jämtland ligger nere kan programmen sändas från annan plats.
    • Radiomottagare kan gå på batteri, du kan lyssna på radion i bilen, och det finns även radioapparater som drivs av vev- eller solceller. Detta gör att vi alltid har möjlighet att nå ut med meddelanden och information av vikt för allmänheten.
    Vårt beredskapsuppdrag tar vi på stort allvar och i oroliga tider är det alltså extra viktigt med ett väl fungerande FM-nät.
    Annika Webbmaster
  • @Annika (SR) :

    "Var finns det uttalanden om att analog radio skulle vara ointressant för Sveriges Radios ledning? Det stämmer inte med min bild."

    Vi har haft konversation om det, och detta, alltså, tidigare i den här tråden.

    Detta finns ju dokumenterat på webben, på SVT Nyheterna / SR nyheterna.
    Du har ju själv konstaterat detta, efter att jag har bifogat länken om det ämnet.
    Tydligare än så kunde det inte varit.

    Här kommer två urklipp ur två artiklar på webben, som är lätta att få tag på:

    citat 1: (SR på webben):

    "Sveriges Radios vd Cilla Benkö är besviken efter beskedet från kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) om att regeringen stoppar en övergång till digitalradio.
    – Beslutet är olyckligt för den svenska radiopubliken. FM-nätet är fullt samtidigt som publiken önskar fler Sveriges Radio-kanaler, säger hon till Sveriges Radio Ekot.
    "

    citat 2: (DN)

    "Som med många politiska beslut, särskilt inom områden där tekniken är under ständig utveckling, kan det finnas anledning att senare ompröva frågan om digitalisering av marknätet för radio­sändningar", skriver Alice Bah Kuhnke i Svenska Dagbladet.

    – Beslutet är olyckligt för den svenska radiopubliken. FM-nätet är fullt samtidigt som publiken önskar fler Sveriges Radio-kanaler, säger Cilla Benkö, vd för Sveriges Radio"
    .

    Den tredje citaten belyser okunnigheten, eller väldigt tveksamma uttalande inom område, gällande påståenden kring ljudkvalité - digitala DAB och andra utsändningar vs. FM analog signal, tex så bra som den var för några år sedan här i Gbg:

    "Överlägsen ljudkvalitet”
    Kerstin Brunnberg, styrelseordförande i Statens kulturråd och tidigare vd för Sveriges Radio, tycker också att det är rätt att gå över till digital radio. Såhär säger hon tilll Kulturnyheterna:

    – Det är på tiden. Det sänds digitalradio redan i dag, så varför ska inte alla få ta del av den? Digital radio har överlägsen ljudkvalitet och är dessutom standard i väldigt många bilar. Det är klart att folket har många FM-radiomottagare, men man kan inte hålla kvar radion i gammal teknik bara för det. I ett teknikskifte är det oundvikligt att man måste byta ut sin utrustning, säger Brunnberg.
    "

    Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag läste de här raderna, dvs. det sista segmentet.

    Jag säger detta med belägg av två universitetsstudier, från två olika tekniska universitet, gjorda av folk som har forskat inom området, med syfte att kvantifiera (översätta till motsvarighet i digitala termen med avseende på informationstätheten av den analoga FM signalen, i s.k. bitrate), där man konstaterade i bägge fall, att bitrate för den mottagna analoga signalen ligger i klass med audio hi-res filerna.
    Den bitraten kommer man inte i närheten av med varken stream (lyssna igen eller live) på SR, och inte heller med DAB digitala sändningar, och detta (jag har skrivit om det i tråden, långt tidigare) har konstaterats utav människor utomlands, som har arbetat med både den analoga och även den digitala tekniken hela sitt yrkesliv, och kan detta in och ut, både sambandet mellan två, och var (teknologi) för sig.

    Underskatta inte det. Det finns en mängd material om detta, skrivet av de människor på utländska forum (mest på engelska), med detaljerade förklaringar.

    Ingen av er här, eller kanske väldigt få,(med möjligen undantag för Gagarin Miljkovic) har de tuners jag har hemma, och flera är även rör baserade tuners, och några andra är renomerade, dvs. bland de bättre solid state (transistor baserade) FM analoga tuners - radiomottagare för konsument - kommersiellt bruk.
    De alla är i ordets sanna mening hifi komponenter, (trots alla begränsningar som finns inbyggda i FM formatet, och de invigda vet vad de begränsningar är) skapta för att lyssna på musiken, och mycket kunskap som har hämtats genom decennier, ur både den militära och den kommersiella, civila industrin, och gedigna ansträngningar, har gått i att skapa de apparaterna, dvs. de FM mottagarna - radiodelar.

    Den ljudkvalité man kan uppleva, eller kunde uppleva för något år sedan bara- här i Gbg, behövde man höra för att förstå, och bli frälst. Jag har digitala (PCM okomprimerade) inspelningar, och även analoga inspelningar, som vittnar om detta. Och många här skulle bli förvånade vilka FM mottagare låter som de låter, vilket man behöver uppleva för att förstå.
    Inte att tala om monstrositeter som tex. McIntosh MR-67 eller MR-71 (en MR-71 har sålts nyligen i Stockholm, tex., var utannonserad), eller gud förbjud Marantz 10B, eller säg Yamaha CT-7000.

    Jag har spelat in digitalt (44kHz, 24-bitar digitala okomprimerade PCM filer) ljudspår med musik från P3 och P2, från mina analoga FM radiomottagare, skapta för musik, hifi.
    Då har jag passat på och laddat ner exakt samma segment från de digitala utsändningar, dock i dess original form, från Sveriges radio P3, (lyssna igen, högsta tillgängliga kvalité) tex., och jämfört... försökte volymmatcha så gott det gick (finns program som gör detta med digitala filer). Det var i mina öron stor skillnad i dynamiken och upplevelse, fördel inspelningar från FM radio. Musiken blir mer engagerande, lever på ett annat sätt. Det går inte ens att jämföra.
    Vilket är inte konstigt om man jämför då tätheten på informationen, plus kvalitén på själva (inte sällan gamla) analoga FM mottagare som har använts, plus dåvarande kvalitë på SRs FM signal.

    Samma gäller DAB, och jag har läst ett antal trådar som yrkeskunniga människor, varav vissa har jobbat med och på radio, som är kategoriska i att avfärda DAB som påstått (falskt, enligt dem) bättre eller i närheten av den analoga FM, när den är mottagen av en gedigen analog FM radiomottagare - tuner.

    P2 sändningar, och även vissa P3 musiksändningar är, jag hävdar, vår kulturskatt, ovärderliga på så sätt.

    Vi går i en stor fälla genom alla ansträngningar av politiker som är helt okunniga och väldigt ignoranta inom tekniken, i att vilja så ihärdigt släcka FM analoga infrastrukturen.
    Detta trots de påstådda fördelar av den digitala tekniken, vilka jag är väldigt införstådd med.
    Det har varit en stor del i min högskoleutbildning, att förstå detta och att förstå sambandet mellan den digitala och den analoga tekniken, i detalj.
    Kvalitén och utbudet från SR genom åren ligger i klass med äkta kulturskatt, och enligt mig, emot alla trender och trendsättningar, skall kunna åtnjutas med bra analoga FM mottagare.

    Det var brutalt fel att släcka ner den analoga FM mottagningen med centrala antenner på tak i hyresfastigheterna runtom i landet.
    Man såg inte längre än sin näsa när man fattade det beslutet, och det beslutet var - är baserat på okunskap och ignorans inför det faktumet och påståendet att ljudet, musikreproduktion, ja, även från den analoga FM nätet är ju påstått sämre än det digitala.
    I många fall är det faktiskt precis tvärtom, sedan är visst den digitala tekniken mer praktisk, men "till vilket pris"?

    Detta är en, i allra högsta grad, fråga om kultur, det som gör oss civiliserade och förfinade.

    Designers - konstruktörer av dyra och mindre dyra audio komponenter (förstärkarna för hemmabruk, för hörlurar, osv.) har sagt detta rakt ut. En i Göteborgsområde, och flera utomlands.

    Folk i Sverige samlas under kvällar i grupper hemma, och lyssnar tillsammans på visa P3 sändningar (inte att tala om P2) som har kultstatus bland många lyssnare. De har skrivit om detta till programledarna på P3, tex. SR å sin sida skär ner successivt på finansiering av de duktiga musikredaktörer på SR, drar ner deras sändningstid, och låter inte dem informera oss om det som sker i världen inom musiken. Jag kan lätt nämna exakta namn, och dra motsvarigheterna utomlands, tex. BBC Radio One, Three, även Four.

    En av mina bästa minne från Sverige kommer vara all material jag har spelat in genom åren, i högt (PCM okomprimerade filer) kvalité, från SRs kanaler.

    För mig är detta frågan om tidsdokument och kulturarv och kulturskatt, och här talar vi inte om någon elitism, snobberi, eller liknande, utan essensen i kulturen och kulturarvet.

    FM analoga radio bör förbli med oss även i all framtid, anser jag, och den bör vi värna om.
    Vi har inte än den digitala infrastrukturen (tekniken dock finns, men den är inte utan sina problem, och de är inte små) som kan låta oss komma upp i den ljudkvalitén idag, i och med att de digitala filer, eller sändningar då skulle uppta väldigt mycket bandbredd. Folk har räknat på det, i väldigt exakta termer.

    En känd designer - konstruktör inom audio - hifi, ursprungligen från England, har skrivit till mig att även med mina okomprimerade, linjära PCM digitala inspelningar, eller på tape, men min dåvarande FM tuner (en Rotel, tex.), så kommer jag upp i nivå med Hi-Res audio filer.
    Han har skapat och modifierad audio utrustning i studio för de mest kända musiker inom pop och dylika genre i hela världen, genom historien, och ägnat sitt liv åt audio design.

    Jag tror att jag har den konversationen kvar i sparade meddelande.

    Att den analoga FM nätet har fördärvats för många (inklusive mig) genom en kraftig försämrad (försvagad signal) kvalitën på FM signalen (den analoga) är, för mig personligen, tragiskt.
    S.L
  • Tack, då förstår jag vad du menar. Dina citat rör alltså FM:s ställning i förhållande till DAB och har rätt många år på nacken.

    Om DAB-FM
    Kerstin Brunnbergs uttalandet om att "digital radio har överlägsen ljudkvalitet" får stå för henne, men Cilla Benkö hade ju rätt i att DAB ger utrymme för fler kanaler än i FM, vilket många lyssnare uppskattar. Idag har exempelvis P2 i FM ett dubbelt uppdrag där musik samsas med program på andra språk än svenska. I den digitala världen (webb och DAB) är P2 en ren musikkanal:
    P2 - kanalen med dubbelt uppdrag | Frågor & svar om Sveriges Radio

    Men idag, i en verklighet där DAB endast finns i storstadsregionerna och där få hushåll har DAB-mottagare, är FM den aktuella utsändningstekniken inom överskådlig framtid. Den är vi förstås måna om!

    Om nedskärningar

    SR å sin sida skär ner successivt på finansiering av de duktiga musikredaktörer på SR, drar ner deras sändningstid, och låter inte dem informera oss om det som sker i världen inom musiken.
    Musikredaktörernas arbete påverkar ju innehållet oavsett hur det distribueras. Musik är inte mindre viktigt om du lyssnar på oss digitalt! Men dessa neddragningar handlar inte om att just musik skulle vara nedprioriterat. Vi försöker verkligen spara överallt - och det kommer du att märka på fler vis. Vi kommer exempelvis inte att ha möjlighet att ge samma typ av support framöver, eftersom min kollega Ted snart slutar och jag då kommer att behöva hantera flera av hans uppgifter.

    Om digitalt ljud
    Då har jag passat på och laddat ner exakt samma segment från de digitala utsändningar, dock i dess original form, från Sveriges radio P3, (lyssna igen, högsta tillgängliga kvalité) tex., och jämfört... försökte volymmatcha så gott det gick (finns program som gör detta med digitala filer). Det var i mina öron stor skillnad i dynamiken och upplevelse, fördel inspelningar från FM radio.
    Det är ju komprimerat ljud du laddat hem, så självfallet blir det viss förlust i dynamiken. P2 strömmar vi idag även i Flac, lossless (endast direktlyssning), något som många audiofiler uppskattar:
    P2 och P4 Plus i extra hög ljudkvalitet, 320 kbps, samt P2 i Flac

    Återkommer om fältmätningarna!
    Annika Webbmaster
  • Är fullt medveten om att P2 har dubbla uppdrag, vilket hörs på FM bandet kl. 13-17 vardagar, dessvärre, för min del, för i den digitala streamen så sänds just den musiken under de samma timmar som jag skulle vilja höra (istället radio på Finska, osv.) på FM bandet.

    Och det argumentet med utrymme - om att digitalt så kan man sända större mängd kanaler, förstår jag helt och hållet. Den är fullt berättigad ur utbuds-perspektiv, såklart!

    Dock - ljudkvalitén, då i absoluta, eller som du kallar det - audiofila - termer, offras där. Tyvärr!

    Tack för tipset om FLAC i live sändningar - kommer då ladda ner, på test, från live sändningar på webben, på datorn, och jämföra noga med mina PCM digitala inspelningar (betydligt högre bitrate, ändå) från mina FM mottagare.

    FM signal är i sig först okomprimerad, sen "packas" den upp för att kunna sändas, sen packas den ut i tunern, enligt hur FM tekniken fungerar.

    SR har varit noga och duktiga med kvalité på dess sändningar, som är klart i världsklass på så sätt så att de inte "överkomprimeras", som på kommersiella radio stationer (vissa i Sverige och mycket utomlands, tex. i USA, där man har komprimerat sönder signalen).

    Det är just därför jag grämer mig över den försämrade styrkan på den utsända - mottagna signalen här.

    Som sagt, Västlänken byggs här, sprängingarna av tunneln i närheten pågår varje dag, så omöjligt att veta för mig vad för slags störningar kan finnas här, eller om man har medvetet dragit ner på styrkan på signalen av andra, väl berättigade skäl (hade varit tråkigt om det var nödvändigt med det, men det är frågan för ingenjörer och tekniker).

    320kbps är den standarden som BBC har som högst för deras lyssna igen, detta är alltid en kompromiss mellan finansiering, tillgängliga resurser, och intresse hos lyssnarna.

    FM kan verka vara en "anakronism", men jag vidhåller mina synpunkter.
    De är lätta att förstå under vissa förutsättnignar - ren, stark signal från SRs kanaler, samt gedigen FM tuner - mottagare, och bra komponenter för att kunna lyssna på detta.
    Det är då magin uppstår.
    Och den magin, enligt vissa uppskattningar, har minst betydligt mer än den dubbla bitraten (kbps) jämfört med även de 320 kbps, nästan 3 ggr, enligt vissa, konservativa uppskattningar och detaljerade studier, gjorda på teknisk-"vetenskaplig" nivå.

    Den subjektiva biten i det hela, hos mig, och vissa andra lyssnare, kan infinna sig, dock till en mindre del, i det att alla FM mottagare "färgar" ljudet något, och har sitt eget ljud, som är en egenhet som jag upplevde som bara välkommen, även om många "objektivister" (är själv en sådan i vissa avseende, med tanke på min bakgrund) ser detta som en "färgning" och avvikelser. Dock svårt att tänka och känna så, när man lyssnar på en bra FM tuner.

    Angående fältmätningar, så intygar jag att detta med drastiskt fall på signalstyrka är fallet hos mig, dessvärre. Jag kommer nog aldrig förstå, utan hjälp från en expert - ingenjör eller tekniker på SR eller Teracom, vad detta beror på. Och jag skulle inte vilja gå ut offentligt med den informationen, här i tråden. Hellre individuellt, till den intresserade lyssnaren.
    Vi är kanske för få som värdesätter den analoga FM till den graden, hur än värdefullt detta är för mig personligen.
    Hade dock fler upplevt FM radio som jag gör, så skulle vi haft en annan medial landskap på så sätt, trots den mycket begränsade utrymme i FM bandet för att klämma in all den önskade utbud i den.

    Skulle se fram emot att flytta härifrån, tro eller ej, fast... hur vet man att man får bättre mottagning dit man flyttar (till), lite för svårt, och för konstig argument för att byta bostad...
    Och... vad skulle jag inte ge för att kunna ha tillgång til en gedigen FM utomhus antenn, med styrbar riktning (finns såna med en liten motor).

    S.L
  • Digitalt när det analoga saknas?
    .. i den digitala streamen så sänds just den musiken under de samma timmar som jag skulle vilja höra (istället radio på Finska, osv.) på FM bandet.
    Om du kan hitta ett sätt att lyssna på Flac i din högkvalitativa ljudanläggning (se mitt tidigare tips), så kanske du kan lyssna på "digitalt och förlustfritt P2" vid dessa tillfällen, och växla över till FM-sändningen när båda P2-kanalerna sänder musik?

    Objektivt och subjektiv kvalitet
    Den subjektiva biten i det hela, hos mig, och vissa andra lyssnare, kan infinna sig, dock till en mindre del, i det att alla FM mottagare "färgar" ljudet något, och har sitt eget ljud, som är en egenhet som jag upplevde som bara välkommen, även om många "objektivister" (är själv en sådan i vissa avseende, med tanke på min bakgrund) ser detta som en "färgning" och avvikelser. Dock svårt att tänka och känna så, när man lyssnar på en bra FM tuner.
    Naturligtvis har vi våra preferenser, som delvis färgas av hur vi är vana att det ska låta! Min make har relativt nyligen bytt slutsteg. Både det nya och det tidigare ljudet är riktigt bra. Det nya slutsteget kanske till och med har, objektivt, bättre diskantåtergivning. Men en viss klang som maken var van vid har gått förlorad - jag hör dock inte skillnaden - och han håller på att bestämma sig för vilket slutsteg han trivs bäst med. (Katten röstar på de stora, rörbaserade, som är varma och sköna att sova på!)

    Fältmätningar
    Den kollega som jobbade närmast Teracom har gått i pension för några veckor sedan. Vi håller på att ta reda på om han någonsin begärde en fältmätning i Göteborg och hur det i så fall gick. Om inte, så kommer jag att be hans efterträdare att ta upp det med Teracom.
    Annika Webbmaster