Utbud i DAB: Saknar P4 Plus

Jag har en fråga:
Vet du något om framtiden för DAB radion i Sverige? P4 plus finns bara på nätet Varför? Jag har aldrig lyckats att höra P4 Plus på FM eller i DAB radion. Tillhör inte P4 Plus SR:s Public Service avtal?  I Danmark är DAB radion fullt utbyggd. De har DAB och FM parallellt. Jag lyssnar en del på den danska DAB radion. Tyvärr så komprimerar de hårdare med sämre ljud kvalité.
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Vet du något om framtiden för DAB radion i Sverige?
    Det korta svaret är "Nej". Ett längre svar, som även det landar i att vi på Sveriges Radio inte vet hur framtiden ser ut, kan du läsa här:
    Framtiden för DAB+
    Jag har aldrig lyckats att höra P4 Plus på FM eller i DAB radion. Tillhör inte P4 Plus SR:s Public Service avtal?
    P4 Plus är idag en webbkanal men av och till kan du även lyssna i FM och DAB i P4, se här:
    Då hörs vi i P4 och P6 i radion

    Kanalen P4 Plus är inte reglerad i vårt sändningstillstånd. Det är alltså inte en kanal som vi måste sända, utan en vi sänder på eget initiativ.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Tack för ett mycket uttömmande svar.
    Det är märkligt att inte P4 Plus omfattades av sändningsavtalet. Jag trodde att alla SR:s kanaler omfattades av sändningsavtalet. Det är nog en av orsakerna varför den inte finns med i DAB radion. Hur många program kan SR ha enligt sitt sändningsavtal för DAB?

    En fråga till: Varför sänder SR Finska med den gamla DAB standarden som ger sämre ljud och tar upp en större plats i Multiplexen?

    Min personliga åsikt är att DAB systemet är ett bra komplement till dagens FM radio. Den enda nackdelen är att ju fler program som man lägger på samma mux ju sämre blir ljudet. Genom att utnyttja kodningen effektivt är det inga större problem med att få plats med 7-8 program
  • Här kan du läsa vad som står i sändningstillståndet:
    Sändningstillstånd, Sveriges Radio

    Det finns även ett kompletterande sändningstillstånd som ger oss rätt att sända digital ljudradio. Jag ska se om jag kan leta fram det.

    Jag tar reda på vem på Sveriges Radio som kan svara på dina frågor om val av teknik och utbud kring digitalradion, och återkommer.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Här hittade jag det kompletterande sändningstillståndet som ger oss rätt att sända digital ljudradio. Tillståndet rör 10 kanaler, vilket vi (ännu) inte sänder. Innehållet i dessa kanaler regleras, vad jag förstår, inte i detta tillstånd.

    Som sagt hoppas jag kunna hitta någon som är bättre insatt i ämnet som kan hjälpa mig att svara.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret Det vore intressant att veta att hur fria händer har Sveriges Radio att ändra i programutbudet. Just nu finns P1, P2 klassisk, P3, P3 Din Gata,  P4 Malmöhus i Skåne*,  Sveriges Radio Finska, Radioapans Knattekanal samt vanliga P4 när Sveriges Radio Finska inte sänder. OBS Sveriges Radio P4 på natten Samt Sveriges Radio Finska sänder med den gamla DAB kodningen som tar mer plats och ger sämre ljud Genom att optimera kodningen av programmen så borde man kunna lägga in P4 Plus Jag anser att de som ansvarar för utbudet i Digitalradion borde ha en grundlig genomgång av utbudet i den.

    * Även i andra delar av landet ingår den lokala P4-kanalen, men DAB-sändningarna täcker bara delar av landet. Information om aktuellt utbud finns i Teracoms frekvenstabeller, fliken Digitalradio, (Webbmaster Annikas förtydligande)
  • Hej igen!

    Min DAB-kunnige kollega svarar:
    Sveriges Radio sänder hela företagets utbud av digitalradiokanaler med tekniken DAB+.

    Undantaget är, som du påpekar, SR Finska med hänsyn till de lyssnare som använder en äldre apparat som inte tar emot den nyare tekniken DAB+.

    I skrivande stund finns det inget beslut om eventuella nya DAB-kanaler men det är värdefullt att få din återkoppling gällande P4 Plus.
    Hoppas att alla kanaler har fortsatt att fungera väl sedan det kortvariga problemet med P2 och P3. Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Tack för svaret Alla DAB programmen fungerar som de skall. Jag tycker fortfarande att det är lite märkligt att SR Finska sänds med den gamla standarden. DAB+ har varit standard i drygt 10 år. Den DAB+ radio som jag själv använder  har mer än 10år på nacken . När jag köpte den så hade DAB+ inte börjat att användas. Då fungerade den som en vanlig DAB radio med den gamla DAB standarden. De digitalradio apparater som sålts sedan 2012 är klara för DAB+. Det kan knappt inte finnas många lyssnare som har en sådan gammal radio som bara klarar den gamla DAB standarden. Personligen så tycker jag att alla SR:s program skulle sändas med den den senaste sändnings standarden. Finns det något krav i det sändningsavtalet att just SR Finska skall vara den gamla DAB standarden
  • Personligen så tycker jag att alla SR:s program skulle sändas med den den senaste sändnings standarden.
    Tack, det önskemålet har jag framfört.
    Finns det något krav i det sändningsavtalet att just SR Finska skall vara den gamla DAB standarden
    Inte vad jag har sett. Jag tror att det mest beror på att den kanal som idag heter Sveriges Radio Finska en gång i världen lanserades som DAB-kanalen Sisuradio, och att det då, för ca 25 år sedan, var många sverigefinnar som skaffade DAB-mottagare.

    Jag tror dock som du, att andelen lyssnare som kan ta del av DAB men inte kan ta de av DAB+ idag är försvinnande liten och att tiden kanske är mogen att gå över till den nyare tekniken, för att kunna bredda utbudet och utnyttja utrymmet bättre. Jag har som sagt framfört ditt förslag till de kolleger som "äger frågan".

    Tack för att du vill hjälpa oss att erbjuda vårt utbud - med rätt teknik - på fler plattformar!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Tack för all hjälp som jag har fått samt till den fina återkoppling som jag har fått
    Ett STORT TACK för att du har framfört mina synpunkter till de som "äger frågan"
    Jag hoppas att de "vaknar" och att det händer något
  • Vill egentligen bara skriva att jag håller med Sven-David om att DAB+ funkar bra. Jag arbetar hemifrån och har då igång radion i bakgrunden hela dagarna. Dock får jag irriterande "skrapljud" på FM-sändningarna hur jag än vinklar antennen, men på DAB+ är ljudet riktigt bra. Jag bor i Göteborg, som är en av de städer där man kan höra ganska många DAB+-kanaler, men hade ändå tyckt det vore trevligt med övriga SR-kanaler - såsom P4 Plus. Fördelen med DAB+ jämfört med att lyssna via internet är att man ju slipper den irriterande fördröjningen, samt att det är mycket enklare att byta mellan olika kanaler. Så jag håller en tumme för att P4 Plus börjar sända på DAB+ och att sändningarna byggs ut till hela landet, som i Norge och Danmark.
  • Fördelen med DAB+ jämfört med att lyssna via internet är att man ju slipper den irriterande fördröjningen, samt att det är mycket enklare att byta mellan olika kanaler.
    Det med fördröjningen kan jag inte göra så mycket åt. Vi skriver lite om detta här:
    Radio via internet är fördröjd

    Däremot kan jag tipsa om hur du enkelt byter kanal på vår hemsida. Lägg in en genväg till P4 Plus på startsidan! Då kan du exempelvis växla mellan P1 och P4 Plus bara genom att trycka på de knappar jag markerat med gult på bilden nedan:

    Även i våra mobilappar Sveriges Radio Play finns snabbvalsknappar (P1, P2, P3, vald P4-kanal, en extrakanal) på startsidan, vilket gör det enkelt att växla mellan kanaler.

    Hoppas att detta tips kan komma till användning, även för dig som föredrar att lyssna på DAB!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Tack för svaret! Jo, det är enkelt att byta mellan SR:s kanaler om man är på hemsidan eller i SR Play, men när jag lyssnar via internet gör jag det helst via min FM/DAB/Internet-radio, där det krävs lite fler handgrepp. Dessutom vill jag ibland även lyssna på kanaler utanför SR:s utbud och då blir det lite mer än bara en knapptryckning. DAB+ är därför överlägset bäst för min del. Skrev inlägget mest för att synliggöra att det finns fler som gillar att lyssna via DAB och hoppas att det kanske kan pusha ytterligare för fler kanaler på DAB+. Om vi är fler som frågar kanske det är större sannolikhet att något händer. Droppen som urholkar stenen... 😉

  • Jag förstår!

    Önskemålet framförs till ansvariga kolleger.
    Annika Webbmaster
  • Tack så jättemycket!
  • Ja P3 din gata sänds ju via Dab+ så P4 plus borde man verkligen lägga till
  • Jag instämmer med dig Erik Olsson
    Genom att optimera bitnivån per program så är detta fullt möjligt att lägga till P4 plus160 kilobit P3 Din gata 96 kilobit. Knatte kanalen 96 kilobit
    SR Finska borde kodas med DAB+ i 128 kilobit Detta ger bättre ljud än DAB MPEG2 192 kilobit. P1 är uteslutande tal program då räcker 128 kilobit
    P3 och P4 är bland program då räcker 160 kilobit P2 192 kilobit
    Om jag inte har räknat fel så blir det 1120 kilobit. Då finns det ytterligare 32 kilobit kvar. Den överblivna bitnivån kan fördelas jämt mellan de kanaler som har 96 kilobit En DAB+ mux klarar 1152 kilobit
  • Hej igen!

    Kollegerna på utbudsavdelningen får del av det ni skrivit även nu senast. De har ett övergripande ansvar över vårt innehåll, och styr således över vilka kanaler som bör ingå i DAB-utbudet.

    Hur vi sedan fördelar utrymmet mellan de olika kanalerna mer i detalj finns det andra kolleger som har bättre förståelse för, och Sven-Davids förslag på en fördelning landar hos dem.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har pratat med kollegerna på utbudsavdelningen och har varit extra tydlig med två synpunkter från denna tråd:
    1. DAB-publiken utgörs i hög grad av oss som är målgrupp för P4 Plus "med musiken du älskar och saknat", och i lägre grad av målgruppen för P3 Din Gata "där hiphop bor", vilket idag inte märks i utbudet
    2. SR Finska sänds i en gammal teknik som tar onödigt mycket bandbredd. Att växla över till DAB+, som efter tio år inte är en ny teknik, skulle göra att vi använda utrymmet klokare och påverkar ytterst få lyssnare negativt
    Kollegerna på utbudsenheten har förstått era synpunkter och svarar bland annat att ett syfte med webbkanalen P4 Plus är att hjälpa lyssnare att hitta till våra egna plattformar - alltså till vår sajt och våra egna appar. Kanalen är ett komplement till ordinarie P4 och det är för tillfället inte aktuellt att lägga in den som DAB-kanal.
    Det är dock möjligt att vi gör andra val framöver, eftersom vi ser över vårt DAB-utbud bland annat med tanke på att DAB numera är standardinstallation i alla nyproducerade bilar.
    Sammanfattningsvis har alltså era synpunkter nått fram och kommer inte att "tappas bort" under den översyn av DAB-utbudet som sker.
    Annika Webbmaster
  • Tack för ett bra svar.
    Utbudet i digitalradion skall inte vara statiskt utan anpassas efter tiden. Rimligtvis så skall utbudet i digitalradion anpassas efter de målgrupper som lyssnar på den.
    Tyvärr så är det så att P4 plus målgruppär  mindre benägna att använda sig av en smartphone som lyssnings  plattform.
  • Inget nytt om P4 plus i DAB? Jag älskar enkelheten i att med en enkel knapptryckning slå på en fysisk radioapparat och njuta av rent och fint dab-ljud. Inte alls samma sak att fippla med smartphones, koppla upp mot högtalare etc. Vet att det ju finns fysiska apparater för webbradio/internetstream också men användargränssnittet i dessa är oftast väldigt komplicerat.

    om ni vill använda p4 plus som ”gisslan” för att 60+ ska ladda ner se appen så tror jag det finns effektivare sätt! T ex sända evenemang som berör målgruppen exklusivt där. P4 plus är en slölyssnar-kanal om man ska vara ärlig ;-) som ska vara enkel att lyssna på.

    Erik Olsson
  • Tack för påminnelsen!

    Jag hör med kollegerna som har hand om utbudet om de har hunnit se över detta och hur de i så fall tänker.
    Annika Webbmaster
  • Lars skrev ett inlägg som fick ett långt svar, där vi kommer in på helt andra ämnen än utbudet i DAB. Lars skrev:

    Nu har vi hamnat långt från frågan om DAB. Så Du som webmaster kanske kan flytta detta till en helt ny tråd ang barnradion?
    Bra förslag! Här finns den nya tråden:
    Om Grodan Boll och andra barnradiominnen

    De delar av Lars inlägg och mitt svar som rör DAB låter jag stå kvar här.

    Lars Ulwencreutz den 16 februari:

    Hej!
    Det påstås ofta att Sverige är väldigt snabba på att utnyttja ny teknik. Detta gäller även SR =)
    Från början hade ni mängder av spännande DAB-kanaler - ca 10 år innan det ens gick att köpa en DAB-radio i Sverige!
    Jag fick åka till England för att köpa min första DAB-radio och detta enbart för att jag verkligen älskade er kanal SR Minnen. Nu sedan länge tragiskt nog nerlagd.
    Och i samma takt som DAB blev standard på bla bilstereos så lades era sändare ner. I dags finns väl bara fyra, i Stockholm Göteborg Malmö och Luleå om jag inte missminner mig.
    Precis som flera andra vill jag kunna lyssna på underbara P4 Plus i bilen på DAB.
    Men även att SR Minnen återupptas, och att de då även sänder gamla sk "sommarlovsföljetonger" i oklippta versioner.
    /.../
    Till sist - en enklare fråga - vad är skillnaden mellan DAB och DAB+? Kan jag lyssna på DAB+ på min DAB-radio?

    mvh
    Lars Ulwencreutz

    Webbmaster-Annikas svar den 16 februari:

    Om utbudet i DAB och framtiden för denna teknik
    Här har vi inte mycket att tillägga, utöver det som jag har svarat tidigare i denna tråd. Jag ser dock att jag missade att återkomma med svar på Eriks fråga i somras, men jag kollade med våra utbudsansvariga och då var beskedet "inget nytt under DAB-solen". (Jag har framfört detta önskemål på nytt nu idag.)

    Det stämmer att vi idag endast kan ta emot Sveriges Radios utbud i DAB i regionerna kring Stockholm-Uppsala, Göteborg, Malmö och Luleå. I Gävle finns det dessutom en DAB-sändare som sänder ett par kommersiella kanaler men inte vårt utbud.

    Här en täckningskarta från Teracom över var det går att ta emot DAB:

    Kan jag lyssna på DAB+ på min DAB-radio?
    När vi skriver om DAB och digitalradio, så menar vi i praktiken DAB+, för den äldre digitala tekniken DAB tror jag att vi numera endast har kvar på kanalen Sveriges Radio Finska, en kanal som tidigare hete Sisuradio och är vår äldsta digitalradiokanal. Den startade 1997.

    DAB+ är en nyare teknik än DAB och använder "utrymmet" mer effektivt. Det gör att det går att sända fler kanaler (eller samma kanaler men med högre ljudkvalitet) i DAB+ än i DAB.

    DAB+ må vara nyare än DAB, men ny är tekniken inte. I Malta började de sända i DAB+ 2008, alltså för över 15 år sedan. (När vi på Sveriges Radio bytte till DAB+ minns jag faktiskt inte.)

    DAB i bilen
    Och i samma takt som DAB blev standard på bla bilstereos så lades era sändare ner.
    De lades ned långt innan dess. Utanför Stockholm-Uppsala, Göteborg, Malmö, Luleå och i viss mån Gävle har det inte gått att lyssna på DAB sedan 2002 eller så. Det EU-beslut som lett till att DAB-mottagare nu finns i alla nytillverkade bilar kom först mot slutet av 2020. Sveriges Radio och de kommersiella radiobolagen menade att det är viktigare att säkerställa att FM-radio finns i alla svenska bilar, just för att FM har en stark ställning här, medan framtiden för DAB (DAB+) är mycket osäker.
    Idag avslutas remisstiden för regeringens förslag om att alla nya bilar i Sverige från och med den 21 december 2020 ska ha en digitalradio-mottagare. Vi har alla haft synpunkter på förslaget som har sitt ursprung i ett EU-direktiv som antogs förra året och som är tänkt att stötta de EU-länder som överväger en övergång från FM till digital radio.

    Sverige är dock inte ett av de länder som just nu överväger en övergång till digital radio. Vanlig FM-radio står sig mycket starkt och har en unik förmåga att nå nästintill hela befolkningen.
    Ett svenskt radioutbud måste höras i svenska bilar
    Lars, som funderar på att skriva en bok om Barnradions historia, och jag fortsätter alltså dialogen om det ämnet här:
    Om Grodan Boll och andra barnradiominnen
    Annika Webbmaster