Varför låter Sveriges Radio bättre än reklamradion?

Hej, Vi är ett gäng på ett forum för vintage hifi stereo prylar och kommer till receivrar då det är en inbyggd radiodel, varför låter reklam radio så dåligt jämfört med SR ? Det är ju en stor skillnad då när man har en hi end radiodel...tack för att det låter så bra som det gör...och när försvinner analoga sändningar om det nu gör det är frågan, det vore ju synd när det finns så fina mottagare.....Mvh Roger

Kommentarer

  • Hej Roger!

    Trevligt att ni märker en skillnad mellan oss och andra radiobolag! Det är en viktig påminnelse för oss på supporten, dit lyssnare mest skriver om saker som inte är så bra som de borde vara. Att våra kanaler i grunden låter väldigt bra, är lätt att glömma.

    Fokus i detta forum att ge support på våra webbtjänster. Jag arbetar inte med att skapa ljud utan med att se till att vårt innehåll fungerar på webben, så det svar jag ger bygger på vad jag lärt mig av kunniga kolleger, frågvisa lyssnare och en audiofil-make.

    Frekvensen
    Först vore det intressant att veta om ni har ringat in vad ni uppfattar som extra bra med våra ljud. Om någon av de kanaler som låter sämre har brusat eller "kommit och gått" så är det troligen själva utsändningen som är problemet, det vill säga att kanalen med det sämre ljudet inte har en så bra frekvens där ni bor.

    Där har vi ett försprång framför andra kanaler. Det måste gå att höra våra kanaler (i synnerhet P4) över hela riket. Därför har Teracom, det företag som har hand om utsändningarna för alla bolag, kompletterat med extrasändare i områden där det annars hade varit radioskugga:
    krisinformation.se: Sveriges Radios roll vid kris

    Hörbarhet och omsorg om ljudet
    Nästa sak som kan förklara skillnader, är förstås att Sveriges Radio sänder innehåll som få andra kanaler sänder. P1 är "den talade kanalen". Det finns ingen motsvarighet bland de kommersiella kanalerna och vi har därför erfarenhet och kunskap som de andra inte kan förväntas ha. En pjäs från P1 Drama har fått en omsorg om ljudproduktionen som inte går att jämföra med pratet i en reklamkanal.

    Samtidigt finns det saker att skruva på och vi arbetar aktivt med att förbättra "hörbarheten" i alla led. Här kan ni läsa mer om detta:
    Hörbarhet och bakgrundsljud

    Dynamik
    Ett annat exempel är P2, där vi bland annat sänder klassisk musik som har helt annan dynamik än den populärmusik som dominerar reklamradion. Att jämföra en livesändning från Berwaldhallen och den inspelningsteknik och de kunniga ljudtekniker som arbetar på den typen av P2-produktioner med reklamradion, är inte rättvist.

    Populärmusik + prat
    Mer rättvist är det att jämföra hur P3 och kanske i synnerhet P4 låter, eftersom vi där sänder mer likartat innehåll, det vill säga en mix av populärmusik och prat (även om vi spelar bättre musik och har intressantare prat – tycker vi själva!).

    När en lokal P4-kanal sänder morgonprogrammet, finns det ingen ljudtekniker som bevakar reglar och ljudnivåer. Det är de programledare vi hör i sändning som "självkör", vilket liknar hur jag tror att det funkar på en kommersiell kanal. Ändå är ljudet bättre! Dels för att många "självkörare" ute på P4-kanalerna är väldigt duktiga och för att vi lär oss från varandra.

    Men sen tillkommer en viktig sak. Vi vill inte offra dynamik och ljudkvalitet för att "höras bättre" än andra kanaler, så vi processar ljudet mer varsamt än reklamkanalerna.

    Loudness war
    Det pågår sedan länge en utveckling i ljudbranschen, där hög medelvolym på ljudet prioriteras, eftersom det gör att den lyssnare som "rattar in" en kanal stannar till och lyssnar. Vass diskant och "platt ljud" blir följden. Det ska inte jag skriva mer om, utan lämnar ordet till P2 Dokumentär:
    Vad är det som låter? del 2 av 2 – Loudness war

    På Sveriges Radio har vi ställt oss utanför det kriget och processar ljudet mer varsamt för att behålla dynamiken.

    I synnerhet i de digitala ljudtjänsterna finns det numera olika standarder som ska motverka ljudkriget, men i FM finns det inte samma möjlighet att "harmonisera" nivåerna. Det verkar som om de flesta reklamkanaler fortfarande prioriterar "att låta högt" framför "att låta bra". De har missat den här analysen:
    Why Your Station Needs to Lose the Loudness Wars

    Försvinner FM? När i så fall?
    Svår fråga. I Sverige finns det idag inga planer på att släcka ned FM-nätet, men ett EU-beslut gör att alla nya bilar utrustas med digitalradio sedan slutet av 2020. Det kanske snabbar på utrullningen av DAB-tekniken, vilket i förlängningen leder till att FM upphör?

    I anslutning till EU-beslutet betonade både Sveriges Radio och övriga svenska radiobolag att det i Sverige inte finns några planer på att ersätta FM med DAB:
    Sverige är dock inte ett av de länder som just nu överväger en övergång till digital radio. Vanlig FM-radio står sig mycket starkt och har en unik förmåga att nå nästintill hela befolkningen.
    Ett svenskt radioutbud måste höras i svenska bilar
    Jag tror inte att vår bild har förändrats sedan dess, men det raka svaret är alltså att det är svårt att veta hur det ser ut om några år.

    Ett webbtips: P2 med extra hög dynamik
    Som webbmaster är FM och ljudproduktion egentligen min "bortaplan", så jag vill avsluta med ett webb-tips. För de flesta kanaler är den högsta ljudkvalitet vi erbjuder på webben 192 kbps (av väl processat ljud - så dynamiken är väldigt fin trots att ljudet är komprimerat).

    För just P2 har vi dock en speciell "finsmakar-ström" som jag hoppas att ni som är intresserade av hifi kan uppskatta. Även om den är webbaserad, går det ju att koppla samman en dator med vintage-hifi!

    Läs mer om detta här:
    Lyssna på P2 med bättre ljudkvalitet (320 kbps)

    Jag älskar FM, och tycker att det är en bra teknik – men i FM filtreras de allra högsta och de allra lägsta frekvenserna bort av tekniska skäl. En pensionerad kollega, Lars "Mossan" Mossberg har förklarat det:
    I Sveriges Radios FM-sändningar används alltid ett digitalt faslinjärt brant högpassfilter sist i sändningskedjan och som skär brant vid 15 Hz för att få med lägsta oktaven i kyrkorglar. Man använder alltid ett högpassfilter för att inte FM-sändarna ska driva i frekvens.

    När det gäller våra digitala strömmar finns ingen undre spärr, men rent praktiskt är dock mycket programmaterial basdämpad redan i produktionen.

    Tidigare stryptes våra FM-sändningar vid c:a 14,5 KHz men idag ligger det upp till 16,5 kHz då vi nu har bättre digitala filter. Våra digitala strömmar går till c:a 18-19 KHz om man använder högsta bitrate, förutom SR P2 Musiks 320 länk som går upp till 22-23 kHz - speciellt när vi direktsänder våra egna sändningar från Berwaldhallen.
    Hoppas att det var svar på frågan!
    Annika Webbmaster
  • "..varför låter reklam radio så dåligt jämfört med SR"

    Oftast beror en sämre ljudkvalitet på att reklamradion sänder med omkring 10-60 ggr lägre uteffekt än vad Sveriges Radio gör.

    Reklamradion i Stockholm sänder med uteffekter mellan 1.000 till 3.000 watt från två olika antennplatser i södra Stockholm.

    Det är från Nacka Forum's hustak, med en antennhöjd på 65 meter och Nacka-masten, med en antennhöjd på mellan 165 till 202 meter.

    Sveriges Radio's P1, P2, P3 och P4 i Stockholm sänder med 60.000 watt från Nacka-masten med en antennhöjd på 192 meter.

    För att få bättre ljudkvalitet på reklamradion behöver du därför en kvalitets FM-mottagare och en utomhus FM-antenn med riktverkan.
  • Tack!

    Som jag skrev finns det ju olika sätt att tolka att "något låter dåligt". Med dålig mottagning så låter en kanal förstås sämre (svår att ta del av för att det brusar). Detta går delvis att kompensera för med rätt utrustning.

    Om problemet är att diskanten är vass och röster låter onaturliga, det vill säga att ljudet är processat så att dynamiken försämras, hjälper däremot inga kvalitetsmottagare eller riktade antenner. Bättre mottagning av en kanal kan inte avhjälpa missljud i produktionen.
    Annika Webbmaster
  • Tack för fantastisk bra P2 musik och ljudkvalité. Jag använder en 30 år gammal FM tuner och en bra antenn.

    En digital radiokanal att notera är Radio Paradise USA sänder CD kvalitet via Flac filer. App finnes
  • Tack för både vänliga ord om P2 och tipset om Radio Paradise USA.

    Jag passar på att tipsa om en fråga vi fick nyligen, där svaret kanske intresserar några av er som läser här:
    ... Hur sänds vanliga utsändningar ut? Digitalt källmaterial? Bitrate?
    Hur sänts direktsändningarna från Berwald ut? Är något digital steg inblandat eller är allt analogt till min analoga tuner?
    Hur sänder ni ut P2?
    Annika Webbmaster