Informera om att avoptimera - AND

Hej,
Redan i maj skrev jag till er att appen inte längre klarar av att hålla reda på var man är i avsnitten, vilka man har lyssnat klart på etc.
Jag har tålmodigt väntat på att det ska bli löst, men det fungerar fortfarande bedrövligt dåligt. Jag har använt appen i flera år och det har inte varit så här uselt tidigare.
Eftersom jag lyssnar på långa avsnitt är det väldigt viktigt att den kommer ihåg var jag var senast så att jag inte behöver lyssna på samma sak om och om igen. Så dåligt som det fungerar nu kan den till och med börja spela ett helt annat avsnitt som jag lyssnade på för 2-3 dagar sedan.
Summerat så är det inte värt krånglet, kommer det inte en lösning inom dom närmsta veckorna byter jag till något annat 🙁
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Ett av många exempel på fel, tidsmarkören rör sig inte överhuvudtaget.
  • Eller dagen efter när den har olika avsnitt i notifieringsfältet och appen. Det här är alltså fel som har varit olösta i snart ett halvår.
  • Hej Tyrone!

    Redan i maj skrev jag till er att appen inte längre klarar av att hålla reda på var man är i avsnitten, vilka man har lyssnat klart på etc
    Först och främst så uppskattar jag (ny på Sveriges Radio) att du klargör att du varit i kontakt med oss tidigare gällande samma ärende. Det underlättar när vi ska felsöka vad detta kan bero på.

    Jag har läst igenom ditt tidigare ärende och förstår till fullo att problemet är irriterande. Kan även inflika att andra användare också har beskrivit att detta problem ibland uppstår i appen. För att vi ska kunna åtgärda felet så skulle jag gärna veta vad du har för telefonmodell, då vi försöker lista ut på vilka enheter problemet uppstår. Kanske läste jag för snabbt och slarvigt, men lyckades inte lista ut vilken mobil du har efter att ha ögnat igenom ditt tidigare inlägg.

    Tills dess att felet är löst skulle du kunna prova att starta påbörjad lyssning från lyssningshistoriken (Min sida -> Lyssningshistorik), då lyssningstiden där kanske är mer korrekt?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Du har nog helt rätt i att telefonmodell inte har varit uppe på tapeten tidigare, jag har en OnePlus 8 med Android 11.

    Tyvärr har jag redan testat att köra från lyssningshistoriken utan någon framgång, men tack för tips på workarund! 😀

    Tyvärr stämmer min bild inte riktigt överens med "ibland uppstår". För mig är det snarare ett undantag jag kan lyssna på ett avsnitt utan problem.

    Av dom 7 senaste avsnitten jag lyssnat klart på är bara 3 markerade som färdiglyssnade, 1 är påbörjat och 3 är enligt listan inte påbörjade alls. Detta är en tydlig indikation på att spelaren inte längre vet vad jag lyssnar på och det är ändå trots att jag på grund av alla problem ofta får lyssna på delar av samma avsnitt upp till 10 gånger innan jag lyckas plöja igenom det.

    Det går tyvärr ofta inte att spola fram till rätt position eftersom tidsmarkören antingen inte rör sig alls eller hör till ett helt annat avsnitt, men ibland lyckas jag få spelaren i notifieringsfältet att vakna till liv genom att starta ett avnitt, pausa det i notifieringsfältet och sedan starta det igen via appen (det går inte att återstarta via notifieringen). När spelaren i notifieringen väl börjar röra på sig brukar den ha både rätt avsnitt och tid och då går den att använda för att spola sig fram till en del jag inte känner att jag redan har lyssnat på.
  • Hej igen!

    Tack för återkoppling, spelaren verkar sannerligen vilja leva sitt eget liv inne i appen. Jag kontaktade utvecklarna som bekräftar att de är medvetna om viss problematik med tidslinjen, just detta fel har de däremot inte kunnat återskapa men det kommer att undersökas vidare. Och detta med god hjälp av dina bifogade filmklipp som uppskattas och underlättar i felsökningen.

    Då du har upplevt detta fel under en längre tid så misstänker jag att du redan prövat att göra ändringar i appen och i dess inställningar. Jag antar att du testat att toggla inne i Aviseringar, i Spelare som ligger längst ned på sidan samt med huvudreglaget Visa aviseringar?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Jag är relativt säker på att nästan alla mina problem beror på att spelaren inte vet vilket avsnitt som spelas upp. Att den inte markerar ett avsnitt som spelat, att tidslinjen inte funkar, att paus/play inte fungerar i notiferingsspelaren, alla dom verkar vara relaterade till det.

    På det första filmklippet syns t ex tydligt hur jag ett flertal gånger försöker starta avsnittet igen från notifieringsspelaren, inget händer att pausa avsnittet går däremot bra. Men när notisspelaren och appspelaren är överens om vilket avsnitt jag lyssnar på så fungerar det hur bra som helst att toggla mellan paus och play.

    Jag förstod inte din beskrivning i slutet, menar du att toggla mellan play och paus? Och vad är i så fall "huvudreglaget visa aviseringar"?

    Utöver att jag inte riktigt fattade så har jag testat det mesta, mina workarounds har dock inte hjälpt överdrivet mycket tyvärr 🙁
  • Nej, jag tar tillbaka ovanstående. Strax efter att jag hade skrivit det fick jag det omvända. Avsnittet var dom överens om, men tiden rörde sig inte i appspelaren toggla play fungerade fint från notisspelaren.

    Men när jag avslutade uppspelningen och kom tillbaka en stund senare började den om från början, inte 20 minuter in där den borde. Och plötsligt var dom inte överens om vilket avsnitt som skulle spelas längre.
  • Hej igen!

    Förstår, notifieringsspelaren och appspelaren verkar ha problem att samarbeta om jag förstår det hela rätt, utöver strulet med själva tidslinjen. Det jag syftade på i tidigare inlägg har du förmodligen redan testat, om inte så tänkte jag att du kan pröva toggla mellan på/av i funktionen Visa aviseringar samt Spelare. Se bilder nedan.

    Magkänslan säger mig att detta inte kommer att lösa problemet, men utvecklarna är medvetna om felet och förhoppningsvis kommer de att kunna hitta en lösning inom en inte allt för avlägsen framtid.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Det där har jag faktiskt inte testat och kanske är du något på spåret för jag hittar inte ens någon sån sektion i min app. Jag har liknande inställningar under Pushnotiser, men det är rätt mycket som skiljer, jag har ingen toggle för Spelare t ex.

    Vad kör du för version?
    Min säger version 21.10.1 som ska vara från 4:e oktober i år enligt Google Play.
  • Hej igen!

    Då är jag med. Vi har samma version på appen, inställningarna som jag hänvisade till finner du genom att gå till telefonens Inställningar och därefter välja Appar. När du sedan väljer Sveriges Radio Play så kommer du se alternativet Aviseringar där du hittar Spelare och Visa aviseringar.

    Testa gärna att slå av/på funktionerna, och återkom om det skulle lösa problemet!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Tack för föklaringen, jag funderade en stund på om det kunde vara i dom Android-inställningarna, men det var så detaljerat med alla P4-stationerna, etc så jag avfärdade det snabbt :P

    Jag har testat att toggla av och på där, så får jag se om den uppför sig något bättre under helgen, jag återkommer! 😀

    //Tyrone
  • Jag har haft liknande problem sedan en tid tillbaka. Jag har nu testat att aktivera aviseringar, men min telefon saknar alternativet Spelare. Jag har en.Honor 6x med Android 7.0
  • Blev det någon skillnad för dig Luca? För mig hjälpte det tyvärr inte.
  • Jag har inte hunnit testa så mycket, men lyssnat ett par program och appen höll reda på var jag hade kommit, ändå något. Däremot skiljer den under Nedladdat inte på vad jag har lyssnat eller ej. Jag har precis avslutat en podd, det var färdigt spelat i lyssningshistoriken. Jag svepte bort där, men avsnittet låg (kvar) under nedladdade som ej spelat. Det vore bra om bortsvepningen fungerade i alla avdelningar.
  • Hej Tyrone & Luca!

    Tråkigt att inga alternativa lösningar verkar fungera. Och irriterande att nedladdade avsnitt ligger kvar som ej spelade, utan möjlighet att få bort dem. Utvecklarna är som sagt informerade om problematiken, förhoppningen är självklart att detta ska bli löst så snart som det bara går.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ni får hojta till om det inte går att reproducera på er sida. Jag är fortfarande markerad som beta-testare och har ju nästan alltid problem så det borde gå att få ut information från min spelare.
  • Hej igen!

    Kommer framföra till utvecklarna att du är öppen för att hjälpa till, Tyrone. Tack för din välvilja och engagemang.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Lyssnaren Micke har rapporterat in problem som påminner mycket om det du drabbas av. Han har haft detta problem sedan i april, men idag skriver han:

    Hej, den här veckan har det funkat bra!. Sen det nya utseendet i appen har det funkat. Före det, dvs förra veckan och tidigare har det funkat på förmiddagarna men inte på eftermiddagen.
    Detta nya utseende finns ännu endast hos hälften av våra lyssnare (slumpat, så att du är beta-testare påverkar inte detta), eftersom det pågår ett test där vi jämför hur de två spelarna fungerar ur olika aspekter. Den underliggande tekniken är inte uppdaterad, men att en grafisk förändring av spelaren kan lösa en grafisk bugg, låter ju rimligt.

    En vy där du tydligt ser skillnad mellan de två spelar-versionerna är vid spellistor som Toppnyheter, där det i nya versionen ser ut ungefär som här:

    Har du redan den nya spelaren, så berätta om felet påverkats på något vis. Om du inte har fått den nya versionen ännu, så släpper vi den till alla lyssnare i början av nästa vecka. Vi hoppas förstås att du märker samma förbättring som Micke!

    Har du fortfarande den gamla spelaren, så vill vi gärna få hjälp att undersöka en annan sak, som jag inser att vi inte har tittat på tidigare.

    Spelaren i appen har två lägen, dels den där spelaren täcker hela skärmen, där du har visat hur felet yttrar sig. Vi kallar den vyn "storspelaren". Om du fäller ihop storspelaren genom att trycka på pilen i övre vänstra hörnet (se bild), kan du fortsätta att lyssna, men med "minispelaren".

    Där är det svårt att se exakt vilken tid markören visar, men du kan se om det är rätt eller fel avsnitt och se om tidsmarkören rör sig som den förväntas göra. Den mindre versionen av spelaren har inte gjort om vid den förändring vi nu skjutsar ut, och det är därmed intressant att veta om felet finns även i den, eller om det kan ha varit ett problem som endast berör storspelaren.

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Det låter ju lovande. Jag har inte fått den nya versionen så vitt jag ser så jag ser fram mot att testa den under nästa vecka. Det som har varit lite lurigt hela vägen är att problemen kommer och går. Ibland är allt totalt kaos, ibland fungerar allt som det ska och ibland är det någon form av mellanläge.

    Just för stunden visar både storspelaren, minispelaren och notisspelaren samma avsnitt, men jag vet att det när det har visats fel avsnitt även i minispelaren när jag har haft problem. Så fort det har börjat strula igen skickar jag hur det ser ut.

    Jag tror dock spontant inte på att det skulle vara en grafisk bugg i och med att den inte uppdaterar vilka avsnitt jag har lyssnat på.
  • Micke, lyssnaren som jag tror har samma fel, skriver om den lilla spelaren:
    Det har varit fel även där och jag tycker inte att det kvarstår. För tillfället funkar det utmärkt med både nedladdade avsnitt och direkt.
    Den lilla versionen av spelaren har vi alltså inte rört alls, men kanske har den beroenden till storspelaren, så när stora gjorde fel, visade den lilla spelaren samma fel, men nu när felet (peppar peppar) har försvunnit i storspelaren hos Micke, så uppstår det inte i den lilla varianten.

    Jag tror dock spontant inte på att det skulle vara en grafisk bugg i och med att den inte uppdaterar vilka avsnitt jag har lyssnat på.
    Jag håller med och det var lite slarvigt att säga att tekniken i den nya spelaren är densamma. Tekniken "bakom" spelaren, de underliggande komponenterna, är samma, men koden är refaktorerad. I det arbetat kan utvecklarna ha löst problemet.

    Jag håller verkligen tummarna för att den nya versionen av spelaren löser problemen, men om något strul kvarstår när du väl fått den nya, så ska den vara enklare att felsöka och uppdatera.
    Annika Webbmaster
  • Det låter bra, jag håller alla tillgängliga tummar jag med! 😀
  • Idag kunde jag åtminstone bekräfta att storspelaren och minispelaren är övrens om samma avsnitt (och det är som jag skrev tidigare fel avsnitt, "tacos" är det avsnitt som faktiskt rullar i lurarna).
    Men hoppet lever ju fortfarande om att den nya versionen fungerar bättre 😀
  • Bra gjort att kunna dokumentera detta och samtidigt hålla tummarna!

    Jag kom på ytterligare en sak apropå detta:
    Det som har varit lite lurigt hela vägen är att problemen kommer och går. Ibland är allt totalt kaos, ibland fungerar allt som det ska och ibland är det någon form av mellanläge.
    Mickes (nu lösta?) problem och dina har många likheter, och jag undrar därför över ett mönster Micke har sett:
    ... tidigare har det funkat på förmiddagarna men inte på eftermiddagen.
    Dina felbeskrivningar visar att felet drabbar program oavsett sändningstid har, exempelvis både SöndagsMorgan och Kvällspasset - men jag vet ju inte vid vilken tidpunkt du har lyssnat på dessa program, så det kanske finns någon variation i hur felet uppstår som har med tid på dygnet att göra?

    Du behöver inte svara på det nu, men om felet inte löser sig med den nya spelaren, kan det vara ett spår värt att följa upp, och jag skrev ned det så att jag kommer ihåg det uppslaget. Jag vill även att kartlägga om felet kan drabba alla, eller är vanligare för de som t ex är över en viss längd.

    Här är några felrapporter som kan ha att göra med samma grundproblem (men inte behöver ha det):
    Problem med tidsangivelsen (Mickes hoppfulla tråd)
    "Tidsbaren" fastnat i Android
    Fel dag visas på programmet
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Att det skulle vara relaterat till tid på dygnet kan jag direkt dementera eftersom appen just nu är inne i sitt sämsta läge. Det innebär att spelarna inte är överens om vilket avsnitt som gäller och att den helt har slutat bry sig om hur långt jag har lyssnat så den börjar istället om från början när jag ska återuppta lyssningen.

    Jag hade lika mycket problem igår kväll, även om det inte är just eftermiddag så var det åtminstone en hel annan tid av dygnet.

    Min uppfattning är snarare att när det väl har börjat strula så håller det i sig en tid framåt, oavsett hur många avsnitt jag plöjer igenom och hur många gånger jag startar om appen.

    På samma sätt så kan den fungera hyfsat under vissa perioder och då håller den sig kvar i det läget trots omstarter och olika avsnitt.
  • Hej igen!

    Har den nya spelaren påverkat felet på något vis?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag har hållit på svaret lite just i och med att det har svajat åt både bra och dåligt håll tidigare. Men nu kanske jag ändå vågar säga att det verkar ha hjälpt. Jag har haft små problem med lysningshistoriken, men det är en fis i rymden jämfört med tidigare problem 😀

    Hoppas att det håller i sig!
  • Men nu kanske jag ändå vågar säga att det verkar ha hjälpt.
    Vi blåser inte faran över, men att du har haft en lite längre period av färre problem är onekligen lovande.

    Problemen med lyssningshistoriken får du gärna återkomma till. Även om det är en fis i rymden i förhållande till hur det har varit, så vill vi förstå problemen och (om möjligt) åtgärda dessa.

    Om felet dyker upp igen, eller om du ser annat som vi behöver skruva på, så vet du hur du når oss.
    Annika Webbmaster
  • Helt rätt, man ska inte nöja sig med att det funkar ok när det skulle kunna fungera perfekt 😊
    Strax efter att jag skrev igår började den hicka lite. Avsnittet var spelarna överens om, men däremot inte tiden som skärmdumparna visar.

    Som ett brev på posten kom även att avsnittet inte bokades av som färdiglyssnat i listan.

    Jag lyssnade sedan några minuter på nästa avsnitt, men när jag skulle återuppta lyssningen lite senare så började det om från början.

    Dessa problem påminner väldigt mycket om strulet som har varit tidigare, men det känns fortfarande som att det sker mindre sällan.
  • Så trist - och tack för att du rapporterade in det!

    Tidigare i veckan fick jag en aha-upplevelse. Problem med tidsangivelsen och att lyssningshistoriken inte registrerar avsnitt hänger ihop med att vår casting-funktion inte fungerar riktigt som den ska:
    Program anges ospelat om det castats

    Avsnitt startar bra - men sedan tappar appen kontakt med den enhet den castar till och har inte koll på hur långt man lyssnat. Grundproblemet har jag känt till, för vid avbrott återansluter appen till fel del av avsnittet vilket förstås är ett fel många rapporterat in. Jag har däremot inte tänkt på att det förstås påverkar lyssningshistoriken även när ljudet spelats upp som det ska.

    Detta är troligen bara ett scenario där det kan bli problem, men eftersom jag ser på dina bilder att du lyssnat med BT-hörlurar, funderar jag över om det finns liknande "kommunikationsproblem" mellan appen och vissa BT-enheter, och om dessa problem i så fall alltid uppstår, eller om de bara uppstår under vissa förhållanden.

    Har du lyssnat med samma lurar den senaste tiden, när tidsmarkören fungerat bättre? Vad är det för lurar?

    Bluetooth kanske inte alls har med saken att göra, så de eventuella mönster du ser kring när felet uppstår eller inte, är förstås varmt välkomna.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag har ett par såna här:
    https://www.webhallen.com/se/product/312635-Sennheiser-HD-450BT-Vit
    Och jag insåg först nu att jag tankevurpade ut "mindre sällan", "mindre ofta" skulle det så klart ha varit :P

    Jag har lyssnat med samma lurar både före och efter så det har inte gjorts någon förändring på min sida. Däremot uppstår problemet med att spelarna inte är överens oavsett om jag har lurarna inkopplade eller inte. Det skulle absolut kunna vara så att det är lurarna som skapar problem från början, men när det väl har börjat strula så kommer det i alla fall fortsätta vara problem oavsett om dom är inkopplade eller inte.

    Problemet med lyssningshistoriken är fortfarande kvar i oförändrad skala, av dom 7 senaste avsnitten jag lyssnat klart på är endast 3 markerade som färdiga. Och spelarna är fortfarande ganska ofta inte överens om hur långt jag har lyssnat. Jag har även haft problem med att den har glömt hur långt jag hade lyssnat, men det är som sagt inte lika ofta.

    Tyvärr har den som sagt haft bra och dåliga perioder förut med så det kan mycket väl vara så att jag bara haft tur sedan den nya versionen släpptes. Jag är hyfsat säker på att en rensning av cachen får den att uppföra sig väl en stund och det låter ju inte omöjligt att en ny version kan ge samma effekt.
  • Nu när det har gått lite längre tid har jag fått tillbaka några av dom sämsta problemen, t ex att den inte håller reda på hur långt jag har lyssnat så att jag tvingas lyssna på samma avsnitt om och om igen.

    Det har tyvärr pågått för länge, jag ger upp det här nu och går tillbaka till lyssning via PodcastAddict istället :/
  • Jag har liknande problem. Det har blivit något bättre efter uppdateringen för en månad sedan när spelaren ändrades. Men det är fortfarande stora buggar kring lyssning med Chromecast.

    Jag lyssnar hellre via Spotify e dy eftersom det är så mycket buggar i SR-appen - tyvärr.

  • Oooops glömde skriva att jag använder Samsung S10e och har version 21.11.1 av appen Sveriges Radio Play på Android 11
  • Tyrone:
    Så tråkigt att felet inte är löst. Eftersom felet är så pass allvarligt, men ni som rapporterat in det är förhållandevis få (och felet har upphört hos en av er, samtidigt som den nya versionen av spelaren lanserades, men eventuellt utan att vara en följd av denna), försöker jag angripa felet på nytt.

    Jag börjar med att kolla upp om dina lokala inställningar kan spela in. Det är ju som om vår app delvis fryser och det skulle kunna vara något som sker när appen kommer i bakgrunden, se här:
    Prevent OnePlus phones on Android 11 from killing apps in the background (TechMesto)

    Leta upp batterioptimeringen. Om den är inställd på "optimering" eller "intelligent kontroll" så ändra till "optimera inte" och se om det hjälper!

    Martin:
    Jag föreslår att vi felsöker dina app-bekymmer i en av de trådar du har startat:
    avsnitten sätts ofrivilligt på paus

    För de specifika problem som rör castingen, kanske det dock är bra att felsöka i en av de trådar där vi kartlägger dessa bekymmer. Nu vet jag inte exakt hur problemen yttrar sig hos dig, men den här tråden handlar redan om ett par olika castingproblem på Android, och om du känner igen dig i de andra lyssnarnas felbeskrivningar, kanske det vore bäst att flytta diskussionen hit:
    Svårt att sluta casta till Chromecast Audio + casting som startar oönskat

    Där skrev Erik i måndags att castingen fungerar bättre sedan han undantagit appen från batterioptimering, men Cristoffer i samma tråd har inte blivit hjälpt av detta.

    Om dina castingproblem mer specifikt handlar om att lyssningshistoriken blir fel, är det annars den här tråden som är mest relevant (trots att Idas felbeskrivning rör Ios och inte Android):
    Program anges ospelat om det castats

    Luca:
    Hur har det gått för dig sedan du senast skrev hit för drygt en månad sedan?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Det blev ju ett lite oväntat sammanträffande. När jag installerade PodcastAddict så var det första den sa att jag körde Android 8+ och då borde gå in i just den inställningen och ta bort batterioptimeringen. Så jag gjorde det både för PodcastAddict och för SR-appen och sedan blev jag nyfiken och ville se om det gjorde någon skillnad.

    Nu har jag kört i 8 dagar utan problem med varken uppspelning eller att avsnitt har markerats som olyssnade/halvlyssnade så jag känner mig övertygad om att det var problemet 😀

    Viktigt är dock att det inte verkar vara relaterat till OnePlus och inte till Android 11 utan ska man tro på PodcastAddict så är det en inställning som har funnits ett bra tag.

    Så även ni borde nog fundera på om det är värt att slänga upp en sån ruta när man startar appen, det borde finnas många som har problem utan att dom har gått så långt att dom har rapporterat in det. Men det kan ju istället bli så att dom blir missnöjda och slutar använda appen eller ger den ett dåligt betyg.

    Tack för hjälpen, nu känner jag mig riktigt hoppfull 😀
    Bästa svaret
  • Åh, jag blir både hoppfull och sur.

    Jag vet nämligen mycket väl att appen behöver skyddas från batterioptimering för att fungera korrekt. Det är bland det första jag föreslår när det är problem med uppspelningen, i synnerhet avbrott, men även en del andra konstigheter, till exempel att spellistor inte fungerar korrekt.
    Viktigt är dock att det inte verkar vara relaterat till OnePlus och inte till Android 11 utan ska man tro på PodcastAddict så är det en inställning som har funnits ett bra tag.
    De har helt rätt.
    Så även ni borde nog fundera på om det är värt att slänga upp en sån ruta när man startar appen
    Vi borde sluta fundera, och istället slänga upp den så snart vi kan! (Funderingar har vi nämligen haft länge.)

    Att det tog ett halvår för mig att koppla att dina bekymmer kunde ha med optimering att göra, är en anledning till eftertanke. Kan jag ha missat att fundera över denna inställning på grund av att appen fungerat bättre än hur det brukar vara vid optimering, där appen vanligen helt enkelt dödas och det blir tyst? Och varför fungerade uppspelningen trots att appen inte var med i matchen? Tog den inbyggda spelaren över själva uppspelningen, vilket i så fall både är bra och dåligt. Bra eftersom du kunde lyssna, men dåligt för att det maskerade problemet ... (Det finns säkert andra fel där vi har missat att kolla upp optimeringen, så de insikter vi nu fått kommer fler lyssnare till godo!)

    Hur som helst behöver vi hjälpa lyssnare att hitta till denna inställning. Podcast Addicts lösning låter som ett bra sätt. Dessutom hade jag ändå tänkt skriva en hjälptext i stil med denna och lägga här:
    Frågor och svar om Sveriges Radio: Teknik & appar

    Jag ser till att göra det så snart jag bara kan.

    Skönt att äntligen få en förklaring, även om den också gett oss lite nya frågor!
    Annika Webbmaster
  • Vad bra att det görs framsteg med felsökandet!
    Om nu felkällan stämmer såsom ni skriver så finns det eventuellt flera sätt att angripa problemet - att skriva hjälptexter är ett av dem. Ett annat vore att jämföra och lära från andra appar. Kollade just in Spotify som är batterioptimerad på min Android 11 men ändå funkar som det ska. Händer dock att synken med Chromecast försvinner där också, men då synkar den upp ifall jag börjar använda appen. I inställningarna till Spotify har jag också slagit på inställningen "Allow background activity" men den inställningen kan jag inte slå på i SR-appen då valet är gråmarkerat/inaktiverat.
  • Att förbättra informationen om detta är nödvändigt.

    En väldigt liten åtgärd jag nyss gjorde, är att markera Tyrones inlägg om att "avoptimering" verkar hjälpa som "bästa svaret", så att andra lyssnare kan hitta den lösningen utan att behöva ögna genom resten av felsökningen.

    De andra sakerna återkommer jag till, liksom Spotify-inställningen "Allow background activity" (som jag även sett i Tunein-appen, har jag för mig).
    Annika Webbmaster
  • Jag förstår att det är frustrerande att i efterhand se att lösningen fanns så nära hela vägen, men det var som sagt ett annorlunda beteende än innan och huvudsaken är ändå att det det till slut klarnade 😀
  • Bara lite info om att rubriken här har bytts ut, för att det enklare ska framgå vad i denna långa tråd det är som vi på supporten vill arbeta vidare med, nämligen hur vi tydligare kan informera lyssnare om att appen fungerar bättre om den undantas från batteri-optimering (samt, om möjligt, förbättra hur den fungerar med optimeringen påslagen).

    Hoppas att allt fungerar bra med appen i stort hos er numera och att ni, efter "av-optimering", helt slipper problemen med att spelaren ibland inte visste vilket avsnitt som spelas upp (och de följdproblem som detta medförde).

    Om något fortfarande ger problem, så vet ni hur ni når oss!
    Annika Webbmaster
  • Min spelare lyckas inte åminna var jag slutade lyssna, har börjat ta skärmbilder varje gång jag stänger av appen, problem sedan före sommaren eller augusti.
    Min mobil är Oneplus Nord CE2

    Ett annat problem är detta (upptäckt eftersom jag ständigt manuellt måste spola fram dit jag var när jag stängde appen):

  • Tack!
    problem sedan före sommaren eller augusti
    Kan det ha börjat vid uppdatering till Android 12? Jag ser att den har rullats ut till Oneplus Nord nu under sommaren.

    Att appen blivit glömsk och att det inte längre hjälper att skydda appen från batterisparande, började nämligen lyssnare rapportera in redan i våras och min tolkning är att problemet ligger i vår app, men inte visar sig i lägre versioner av Android:
    Historikproblem m.m. efter uppdatering till 22.3.3

    Trots olika sätt att försöka komma till rätta med felet, har vi ännu inte lyckats lösa det, men det finns en work around. Så här skrev Albert, den lyssnare som klurade ut metoden (samma tråd som jag länkar till ovan):
    Om jag sätter igång en kanal (dvs. det som för närvarande sänds i t.ex. P1) i samband med att jag växlar mellan avsnitten, verkar den minnas hur långt jag kommit. Jag kan alltså pausa ett avsnitt, sätta igång P1 i två sekunder och sedan starta ett annat avsnitt. Då kommer appen ihåg hur långt jag kommit i det första avsnittet.
    Metoden är inte alltid så användbar, eftersom du kanske ibland behöver avbryta lyssningen oplanerat. Att då snabbt leta upp en kanal och starta/stoppa den är inte så enkelt, men även att ta en skärmdump kräver ju "visst handhavande". Eftersom skärmdumps-metoden innebär att du behöver spola till rätt position manuellt nästa gång, så är Alberts direktlyssningstips förhoppningsvis en liten förbättring!

    Den grafiska konstighet du delar en bild av, har jag däremot inte sett innan. Jag är inte utvecklare själv, men förutsätter att den är lite enklare att komma till rätta med än problemet att spara rätt position.

    Om de två problemen kan vara relaterade, får utvecklarna ta reda på.

    Tack för att du tog dig tid att rapportera in problemen!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, David!

    Utvecklarna har laddat upp version 22.10.1 av appen, som nu finns ute som betaversion. Den kommer att rullas ut till alla lyssnare under nästa vecka och där ingår bland annat Fix för bugg med lyssningsposition!

    Vill du ha den rättade versionen direkt, så är det lätt att bli betatestare. Läs hur du gör här:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten

    Tack för att du rapporterade in detta och trevlig helg!
    Annika Webbmaster