Återuppta uppspelning i appen

Tidigare har det fungerat utmärkt att lyssna på ett halvt avsnitt och sedan återkomma senare för att lyssna på resten. Men i nuvarande version fungerar det knappt alls. Ofta börjar den om från början, eller på ett helt annat avsnitt. Mätaren nere som ska visa hur långt man har lyssnat uppdateras inte heller utan står stilla. Är det en buggfix på väg och finns det något jag kan göra under tiden? T ex ladda ner föregående version på något sätt? Tyvärr är applikationen i stort sett oanvändbar just nu.

Kommentarer

  • Hej Tyrone!

    Detta är en bugg och vi håller precis på att släppa ut en rättad version av appen där åtminstone större delen av problemet ska vara löst.

    Uppdatera till version 21.4.2. Om det därefter kvarstår några problem, så hör av dig så att vi kan ringa in vad som i så fall kvarstår.

    Tack för att du tog dig tid att rapportera in detta. Vi ber förstås om ursäkt överproblemen!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tack för snabbt svar! 😀 Jag ser inte version 21.4.2 i Play Store, men det kanske beror på att den kanske inte når fram till alla samtidigt?

    Mvh
    Tyrone
  • Det beror nog på att jag var för snabb ... Vi har laddat upp denna version till Google, men den har inte blivit godkänd än, tyvärr.
    Annika Webbmaster
  • Ok, tack, då sitter jag lugnt i båten så länge 😃
  • Nu verkar det gå att uppdatera.
    Annika Webbmaster
  • Ja, nu funkade det fint, då hoppas jag att problemen är borta 😃
    Tack för hjälpen! 😀
  • då hoppas jag att problemen är borta
    Vi med! Hör av dig annars.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Mitt intryck är att det har blivit bättre men att det inte är löst fullständigt. Jag har inte sett riktigt i vilka fall det inträffar, men vissa avsnitt är sönder eller går sönder och när det väl har blivit så kommer det inte fungera trots omstart av appen etc.

    Ett sådant avsnitt blir fortfarande hopplöst att spela upp om man inte kör det från första början tills det tar slut. Behöver man återuppta spelningen vid något tillfälle kommer man troligtvis hamna i början av avsnittet och under lyssning så rör sig inte tidsmarkören alls.

    Jag vet inte om det är kopplat till vissa avsnitt eller om det uppstår slumpmässigt, men jag kan i alla fall ge ett exempel på ett som inte fungerar för mig just nu:
    Söndagsmorgan 25:e april "Stök och städ"

  • Hej igen!

    Har det dykt upp fler problem-avsnitt sedan senast? Och hur beter sig det där "Stök och städ-avsnittet" nu?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Tyvärr fick det avsnittet mig att tappa farten, varje gång jag försökte lyssna fick jag börja på ett helt annat ställe än där jag var när jag slutade så jag kom liksom aldrig i mål. Det slutade med att jag laddade ner det och då fungerade det bättre, men vid flera tillfällen envisades den ändå med att återuppta på det streamade avsnittet och då gick allt åt pipan igen. Men jag har till slut lyckats ta mig igenom det så förhoppningsvis går det bättre framöver. Jag återkommer!
  • Hej igen,

    Det blev ingen lång väntan. Jag hade precis lyssnat klart på Bananer i Kvällspasset. Nu gick jag vidare till Bananer II som är nästa avsnitt. Det avsnittet har jag inte rört innan, men det uppför sig helt fel ändå. Tidslinjen visar att jag har lyssnat 50:23 och att det är 1:26 kvar. Den är helt fryst och eftersom avsnittet precis har påbörjats så är ju 50:23 totalt fel.
  • Tack!

    Något är inte som det ska.

    En teori är att felet kan uppstå i samband med avsnitt som finns i två versioner, med och utan musik (men där det ibland endast går att nå den ena versionen i Android-appen), och att tiden hänger med från "fel" version. Både Kvällspasset i P4 och Söndagsmorgan är sådana program.

    Om de avsnitten ligger med fel tidsmarkör i en spellista, kanske det dessutom kan ge följdfel i avsnittet som kommer efter.

    Hela logiken kring avsnitt som finns i två versioner knepig och svår att lösa i grunden, men om det är detta som ligger bakom att en del avsnitt har fel tidsangivelse, har vi åtminstone en aning om var felet ligger.

    Tack för hjälp att förstå detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Skulle i så fall programmens egna listor räknas som spellistor? Jag har nämligen inte lagt in några avsnitt manuellt i min egen spellista utan väljer dom direkt från programmens listor.

    Jag har hållit lite mer koll sedan den 7:e maj och sorgligt nog har inte tidsmarkören fungerat på något avsnitt.

    Om jag inte har missuppfattat det helt har vissa program musik med i sina avsnitt under en begränsad tid efter sändning och sedan ersätts det av ett avsnitt där musiken har tagits bort. Jag har för mig att Söndagsmorgan kör så.

    Jag har tidigare stött på problem där ett avsnitt har haft musik när jag har börjat lyssna på det, men när jag någon dag senare ska återkomma till det så är avsnittet utbytt till den bantade varianten och då har spelaren fått problem. Men vad jag minns gick det att rätta till genom att börja om från början.

    Problemen jag upplever nu saknar däremot workaround, det spelar ingen roll hur många gånger jag börjar om från början eller startar om appen, det fortsätter trassla.
  • Tack för mer kött på benen!
    Jag har nämligen inte lagt in några avsnitt manuellt i min egen spellista utan väljer dom direkt från programmens listor.
    Startar du alltid från programmets egen lista? Inte med bland program du följer, fortsätt lyssna eller något annat läge?

    Skicka gärna en skärmbild på hur det ser ut när tiden är fel, för samma avsnitt går att starta från lite olika vyer, och jag misstänker att detta fel kan bete sig lite olika beroende på "start-metod".

    Vi kommer självfallet att försöka återskapa felet själva också, men det är inte säkert att vi lyckas, så om du har möjlighet att utföra någon av de tester jag tipsar om nedan, är vi väldigt tacksamma. (Det är vårt ansvar att lösa detta och du har redan gjort väldigt mycket genom att du berättat om felet, så du behöver självfallet inte lägga tid på detta om du inte själv blir nyfiken på hur det funkar i olika lägen.)

    Testavsnitt "utan musik":
    Kan du testa om avsnitt från Kvällspasset eller Söndagsmorgan som är över en månad gamla ger problem? Då finns det bara kvar i den version som motsvarar "utan musik". (Du kan annars testa exempelvis Snedtänkt med Kalle Lind, som endast finns i ett format, motsvarande "utan musik".)

    Testavsnitt "med musik"
    Och hur blir det med programmet P4 Live (finns bara i den version som motsvarar "med musik")?

    Testavsnitt med inställningar i vårt system likt Kvällspasset:
    Godmorgon världen (från de 30 senaste dagarna)

    Testavsnitt med inställningar i vårt system likt Söndagsmorgan:
    Melodikrysset (från de 30 senaste dagarna)

    Starta testavsnittet. Är tiden konstig från start? Lyssna eller spola framåt en bit och använd sen appen som vanligt. Återgå till testavsnittet. Är tiden rätt när du återkommer?

    (Som sagt, lägg bara tid på detta om du känner för det!)
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag jobbar själv som utvecklare så jag vet hur jobbigt det är att reproducera saker som inte händer hos en själv. Synd att jag inte la märke till bild-uppladdningen tidigare, jag var så sugen på att skicka det på bild istället för att försöka beskriva.

    Men just nu har vi nästa problem, lika plötsligt som problemet kom har det även försvunnit, så just nu kan jag inte bidra med mycket alls. Men jag fortsätter att hålla koll på det och börjar den spöka på nytt så kör jag enligt tipsen ovan!
  • Tack!

    Vi har kunnat återskapa felet, eller åtminstone delar av det. Det uppstår, som jag var inne på, i samband med avsnitt med dubbla ljudfiler. Spelaren har i vissa lägen börjat visa hämta tidsangivelsen från "fel version".

    Om spelaren visar tiden från den långa ljudversionen men du hör den korta, blir det olika konstigheter, som att avsnittet inte försvinner från "fortsätt lyssna" även om du drar markören till slutet av filen.

    Om spelaren istället visar tiden från den korta versionen men spelar upp den längre, kanske det kan uppstå andra fel. (Jag vet inte om vi har hittat några såna exempel än.)

    Versionen AAC/med musik är oftast lika lång som, eller längre än MP3/utan musik, alltså podden, där innehåll klippts bort. Hos Kvällspasset kan dock podd-versionen ibland vara längre än den andra versionen, om extramaterialet är längre än det som klippts bort.

    Nåväl, att vi kan återskapa delar av problemet ökar hoppet om att vi ska kunna lösa det!
    Annika Webbmaster
  • Bra jobbat, då hoppas jag att ni hittar en lösning på det och att jag inte råkar ut för det igen. Peppar peppar så har det fungerat fint under den vecka jag hade semester så hoppet lever!
  • Hej igen,

    Nu har alla problemen återuppstått. Om en med ett lite lindrigare slutresultat denna gång.

    Jag har sammanfattat allt i ett dokument denna gång så blir det förhoppningsvis lättare att följa.
  • Tack snälla för en pedagogisk beskrivning och för att du dessutom noterat sådant som skillnaden mellan vad som syns i appen och i spelarnotisen.

    Jag är övertygad om att utvecklarna har stor nytta av denna beskrivning när de sanerar appen från buggarna.
    Annika Webbmaster
  • Tack, hoppas verkligen att det får dom på rätt spår! 😀
    Just för stunden lyssnar jag på senaste avsnittet av SöndagsMorgan ("Flytande") och även det verkar ha hakat upp sig. Denna gång upptäckte jag dock att tiden rullar på fint i notifieringsfältet så då kan jag använda det som workaround för att komma ihåg hur långt jag har lyssnat. När jag tar upp appen står markören helt stilla.

    Om du har möjlighet får du även gärna be ljudteknikerna som spelar in SöndagsMorgan att se över sina kablar. Jag har stött på ganska många avsnitt där jag först trodde att mina lurar var trasiga, men med tiden insett att det är på själva inspelningen som t ex högerkanalen faller bort till och från. Det är väldigt uppenbart i just "Flytande" där låten "Bättre sen" med "Ana Diaz" stökade hela vägen, det är väldigt uppenbart vid tidpunkten 1:33:27.
  • Detta problem kvarstår tyvärr.

    Felsökningen fortsätter här:
    Fortfarande problem med uppspelningen  (vilket Tyrone vet, så det är mer info för andra lyssnare och kolleger).
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.