Program anges ospelat om det castats

När jag spelat ett program från appen och spelat upp med cast (har iOS) i högtalare så visas ofta programmet som helt eller delvis ospelat efteråt. Det är som att cast-funktionen regelmässigt tappar kontakten. Vad kan man göra åt detta?

Kommentarer

  • Tack, Ida!
    Det är som att cast-funktionen regelmässigt tappar kontakten.
    Din analys är helt korrekt, och dessutom viktig, eftersom jag själv inte har tänkt på det du skriver (och inte heller vet om mina kolleger har tänkt på detta samband)!

    Våra mobilappar "pratar inte med" (eller "lyssnar inte på") de enheter de castar till på det vis de borde göra. Vi har mest märkt av detta hos lyssnare som av olika skäl har avbrott i kontakten mellan mobil och högtalare, där avsnitt återansluts - men inte vid den tidpunkt där de avbröts, utan från den tidpunkt när avsnittet började castas.

    Vi har även sett felbeskrivningar om lyssningshistorik som inte registrerar alla avsnitt, men först med din analys inser jag att jag inte har frågat de drabbade lyssnarna om de castat de avsnitt där det inte fungerat! Så tack för att du fick oss att göra den kopplingen.
    Vad kan man göra åt detta?
    Du har gjort det viktigaste - hjälpt oss att förstå sambandet. Det är vårt ansvar att lösa grundproblemet.

    Det du själv möjligen kan göra för att historiken ska stämma med verkligheten, är att manuellt "spola till slutet", vilket går snabbast genom att du trycker på slutet av "förloppsindikatorn", som tidslinjen egentligen heter. Då anser appen att du har lyssnat igenom avsnittet. Samma metod fungerar även när du vill ta bort ett avsnitt från listan med "ospelade avsnitt från favoritprogram", utan att lyssna igenom just detta avsnitt.

    Felet som sådant beror, om jag förstått det rätt, på att vi gjorde en förändring i casting-tekniken samtidigt som det egentligen inte fanns utrymme att lägga resurser (app-utvecklarnas arbetstid) på detta, och därmed gjorde vi en halvbra lösning. Vi fick grundfunktionen - stabil överföring av ljudet - att fungera och stannade där, men har haft ambitionen att förbättra funktionen framöver.

    Den ambitionen har sen halkat ned hela tiden, till förmån för mer akuta saker. Problemen med att det återansluter vid fel ställe efter avbrott, har vi på supporten angripit från andra hållet, genom att hjälpa lyssnare att bli av med avbrotten - och därmed har vi ju maskerat de problem som finns. Det du sett, att den bristande kontakten mellan appen och högtalaren leder till problem även vid helt normal lyssning utan andra tekniska problem, är en viktig påminnelse för oss om att vi ska se över detta.

    Vi på supporten har redan börjat hjälpa utvecklarna att kartlägga de fel som finns genom att sammanställa felbeskrivningar som beror på - eller förvärras av - att vår app inte pratar med (eller lyssnar lyssnar på?) den enhet den castar till på det vis den borde göra. Vi tar förstås upp detta med utvecklarna och ser även över i vilken mån just casting spelar in för fler lyssnare som har problem med historiken.

    Hur app-teamet sedan prioriterar detta i relation till andra utvecklingsbehov, kan jag inte sia om. Castingen är en bra funktion, men samtidigt inte "lyssningskritisk", så att vi inte har löst de problem vi känner till ännu, har jag all förståelse för. Jag hoppas och tror dock att din analys bidrar till att vi snart lägger tid på att ge castingen lite mer kärlek!

    Tack igen för att du fick oss att se detta samband.
    Annika Webbmaster