Min lista "tom", 75 sek.-bugg, avsnitt med fel duration

I morse uppdaterades appen till version 22.3.3 (18771). Sedan dess har jag haft en del olika problem.

Det mest irriterande är att markeringen av ett avsnitt som spelat inte längre fungerar. Om jag pausar ett avsnitt, sparas det fortfarande hur långt jag kommit, men om jag därefter påbörjar ett annat avsnitt, försvinner markeringen av hur långt jag kommit på det jag lyssnade på innan dess. Efter att jag spelat klart ett avsnitt, står det ibland inte alls som spelat, medan det andra gånger står som spelat fram till dess att jag börjat lyssna på något annat. Avsnitten som jag lyssnat på finns kvar i listan över lyssningshistorik och i "Fortsätt lyssna", men där är de registrerade som om jag inte ens hade börjat att lyssna på dem. De avsnitt som jag lyssnat på före uppdateringen av appen står däremot registrerade som spelade på vanligt sätt.

Vid två tillfällen i dag har det också hänt att "Min lista" blivit helt svart. Det har fortfarande gått att lägga till och ta bort avsnitt från listan, men själva listan har inte gått att se. Problemet har inte försvunnit om jag svept bort och startat appen på nytt, men om jag startat om hela telefonen har jag kunnat se innehållet i "Min lista" igen.

Ytterligare ett problem är att det ibland inte fungerar att lyssna på avsnitt utan att ladda ner dem först. När jag annars gör det, brukar ju appen se ut på ett visst sätt med en prick som rör sig från vänster till höger medan början på avsnittet laddas in. Normalt pågår det bara i någon bråkdel av en sekund, men nu upphör det inte. Om jag däremot laddar ner avsnittet innan jag lyssnar, kommer ljudet som det ska. Det här problemet har jag just nu och lyckas inte få bort det. Jag vet dock att jag vid något tillfälle efter uppdateringen av appen har kunnat lyssna på ett avsnitt utan att ladda ner det först. Att lyssna på kanalerna i stället för på avsnitt verkar fungera normalt, trots att man ju inte laddar ner något i förväg då.

Jag återkommer om jag lägger märke till något ytterligare problem eller märker mer om i vilka situationer som problemen uppstår. Jag har en Pixel 3A med Android 12 (mars 2022-uppdateringen).
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Albert!

    Tack för din utförliga felrapportering! Om jag har förstått det hela rätt så är det fyra problem som har dykt upp i samband med den nya appversionen:

    • Tidsmarkeringen fungerar inte längre som den ska. Detta medför att appen glömmer bort hur långt du kommit i lyssningen när du pausar avsnittet, lyssnar på ett annat avsnitt och sedan återvänder för att fortsätta lyssna på det första avsnittet.
    • Färdiglyssnade avsnitt markeras inte alltid som spelade.
    • Två gånger har du upplevt att Min lista är svart, enda sättet att få ordning på felet har varit att starta om telefonen.
    • Du kan ibland inte lyssna på avsnitt utan att först ladda ner avsnittet i fråga.
    Jag kommer att be våra utvecklare titta närmare på detta och undersöka vad problemen kan bero på. Hör gärna av dig om du stöter på ytterligare problem, tack!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Precis. De två första punkterna du beskriver upplever jag som samma problem. Den enda skillnaden mellan punkterna är ju om jag lyssnat klart på ett avsnitt eller om jag pausat mitt i. Oavsett vilket, glöms lyssningen bort om jag börjar på ett annat avsnitt. Detta händer hela tiden utan undantag (bortsett från sådant som jag lyssnat på före uppdateringen av appen), så det är inte ett fel som kommer och går.

    Sedan jag skrev mitt inlägg ovan har "Min lista" blivit svart flera gånger till, men jag har fortfarande inte fått klart för mig vad det är som får det att hända. Sist det hände och jag startade om telefonen insåg jag att det också borde fungera att använda funktionen för att tvångsavsluta appen. Det har jag dock inte haft tillfälle att testa än.
  • Tack för förtydligande!

    Jag har nu varit i kontakt med våra utvecklare som kommer att undersöka problemen närmare. Vi är tacksamma att du var snabb med att flagga för dessa bekymmer. Under tiden våra utvecklare jobbar på att lösa på problemen tänker jag att vi kan testa och se om det hjälper att undanta appen från batterioptimering.

    Se om du kan göra så här:
    Gå in i telefonens inställningar -> Välj Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batterianvändning -> se till att vår app inte är optimerad.

    Blir det någon skillnad när det kommer till det första problemet, att appen inte minns hur långt du har kommit i lyssnandet på ett avsnitt?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag testade detta som hastigast nu. Det verkar inte ha någon betydelse nu.

    Däremot upptäckte jag nu ett annat sätt att komma runt problemet. Om jag sätter igång en kanal (dvs. det som för närvarande sänds i t.ex. P1) i samband med att jag växlar mellan avsnitten, verkar den minnas hur långt jag kommit. Jag kan alltså pausa ett avsnitt, sätta igång P1 i två sekunder och sedan starta ett annat avsnitt. Då kommer appen ihåg hur långt jag kommit i det första avsnittet.
    Bästa svaret
  • Intressant! En tillfällig lösning om inte annat. Förhoppningsvis kan våra utvecklare få ordning på problemen inom kort. Jag kommer att hålla dig uppdaterad med hur det går i arbetet. Återigen, tack för att du kontaktade oss gällande detta och tack för ditt tålamod!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Appen uppdaterades nyss till version 22.4.1 (18850). I vart fall problemet med att man måste lyssna på en kanal för att appen ska minnas hur långt man kommit i ett avsnitt verkar ha försvunnit i och med uppdateringen. Det är skönt att bli av med det problemet.

    Jag återkommer om något av de andra problemen skulle dyka upp på nytt.
  • Hej Albert!

    Tack för återkoppling. Bra att det problemet nu är löst! Även det problem som innebar att du var tvungen att ladda ner avsnitt för att kunna lyssna ska vara åtgärdat. Utvecklarna har haft svårigheter att återskapa de andra två problemen, att listan blir svart och att avsnitt inte markeras som spelade, men det arbetas på att få bukt även med dessa bekymmer.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag vill förtydliga att även problemet med att avsnitt inte markeras som spelade verkar vara löst. Som sagt uppfattade jag det som samma problem som problemet med att appen inte mindes hur långt man kommit om man pausat mitt i ett avsnitt och sedan lyssnat på ett annat avsnitt.

    Som sagt återkommer jag om det skulle visa sig att problemet med att "Min lista" ibland blir svart finns kvar.

  • Tack för förtydligande!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag kan nu rapportera att problemet med att "Min lista" ibland blir svart tyvärr verkar finnas kvar. Jag har fortfarande inte fått klart för mig vad det är som gör att detta händer. Just den här gången hade jag lyssnat på en kanal och skulle gå till "Min lista" för att växla till att lyssna på ett avsnitt, men när jag klickade på "Min lista" såg listan ut att vara helt tom. När jag tvångsavslutade appen och sedan startade den igen såg listan ut som vanligt när jag öppnade den.

    Det är förstås irriterande att det här händer då och då, men samtidigt går det rätt snabbt att tvångsavsluta appen, så det är inget enormt problem. Framför allt är jag glad och tacksam för att de andra problemen som jag rapporterade i denna tråd har lösts. De problemen upplevde jag som mycket mer irriterande.

    Ifall utvecklarna vill att jag ska lämna någon mer information, testa något, skicka en skärmdump eller göra något annat, kan jag givetvis göra det.
  • Hej igen!

    Utvecklarna tror sig nu veta vad felet kan bero på, gällande att Min lista blir svart. Så de är på bollen och försöker hitta en lösning på problemet.

    Både vi som arbetar i supporten, samt utvecklarna, är väldigt tacksamma för din snabba återkoppling gällande felen som du har stött på. Tack vare att du var tidigt ute med att flagga för dessa problem så valde vi att bromsa utrullningen av version 22.3.3, vilket gjorde att många lyssnare slapp behöva besväras med dessa bekymmer. Så vi uppskattar verkligen din hjälp och dina utförliga felbeskrivningar, utvecklarna har suttit och läst denna tråd i samband med att de jobbat på att lösa problemen. Stort tack från oss i supporten och från utvecklarna! Jag kommer att återkoppla till dig när utvecklarna lyckats lösa problemet med den svarta listan.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Albert!

    Upplever du fortfarande problem med att Min lista blir svart eller har problemet upphört sen vi hördes sist?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag ber om ursäkt för det sena svaret. Problemet med att "Min lista" blir svart har fortsatt att dyka upp lite då och då. Jag vill minnas att det även förekommit efter uppdateringen till den senaste versionen 22.5.2 (19284), men är inte helt säker. Jag ska hålla lite koll och skriva här om felet visar sig igen.

    Fortfarande har jag inte riktigt fått grepp om vad det är som får felet att uppstå. Jag tror att det oftast inträffat när jag plockat bort något avsnitt från listan eller ändrat ordningen på avsnitten i den. Möjligen kan det också ha hänt när jag lagt till avsnitt, men det är jag osäker på. Det är dock bara enstaka gånger som felet dyker upp. För det mesta när jag genomför de här momenten fungerar allt som det ska. Jag har inte kunnat komma på vad det är som är annorlunda de gånger felet dyker upp.

    Jag ber om ursäkt för det sena svaret.
  • Nu stötte jag på problemet igen. Den här gången hände det när jag skulle markera ett avsnitt som lyssnat. Jag gick in i avsnittet från listan och tryckte igång det samt spolade sedan fram till slutet (jag hade lyssnat på det på datorn i stället för telefonen). När jag sedan gick tillbaka till listan igen, var den svart.
  • Hej Albert!

    Tack för din återkoppling! Då verkar det helt klart som att problemet kvarstår, även om det inte dyker upp regelbundet. När jag talades vid med utvecklarna senast trodde de sig veta vad felet berodde på, de hade dock inte lyckats återskapa det själva. Jag får be utvecklarna ta sig en ny titt på detta och se om det går att åtgärda.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ni har säkert koll på detta redan, men jag kan i alla fall meddela att jag nu märkte att felet finns kvar även i version 22.5.3 (19347).

  • Hej igen!

    Ah, det verkar dessvärre vara klurigare än väntat att bli kvitt problemet med den svarta listan. En grej vi skulle kunna testa, beroende på hur du själv känner, är att installera om appen och se om problemet försvinner. Nackdelen är ju så klart att dina nedladdade avsnitt försvinner, men också innehållet i Min lista och Program du följer. Så jag har full förståelse för om du inte vill installera om. Men jag tror att detta eventuellt skulle kunna få ordning på appen, då själva problemet verkar vara väldigt sällsynt och därför också förmodligen möjligt att få bort med hjälp av en ominstallation. Vad tror du, känner du att det kan vara värt att testa?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • "Tyvärr" är jag upplever jag inte problemet som tillräckligt irriterande för att jag ska kunna tänka mig att testa en ominstallation. Jag vill ogärna förlora all min lyssningshistorik samt de följda programmen. Förr eller senare kanske ni lyckas hitta orsaken, men till dess väljer jag att stå ut med det hellre än att installera om appen.

  • Förstår! Då avvaktar vi och hoppas att utvecklarna får ordning på problemet istället.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag noterar att en annan person i https://kundo.se/org/teknisk-support/d/program-ater-i-fortsatt-lyssna/#c4172528 nu rapporterat att han också har problem med att "Min lista" ibland blir svart/tom.

    För övrigt kan jag nämna att det problem som jag i https://kundo.se/org/teknisk-support/d/historikproblem-mm-efter-uppdatering-till-2233-187/#c4117214 rapporterade som löst under de senaste veckorna ibland har återkommit. En skillnad mot tidigare är dock att det nu bara uppstår ibland, inte alltid som när jag skapade tråden. Om jag lyssnar på en kanal eller tvångsavslutar appen och sedan startar den igen, fungerar det som det ska ett tag tills problemet uppstår igen. Jag har inte kunnat identifiera i vilka situationer som problemet uppstår. Det tycks inträffa oberoende av problemet med att "Min lista" blir svart. Jag tycker att det verkar som att detta är samma problem som trådskaparen i https://kundo.se/org/teknisk-support/d/program-ater-i-fortsatt-lyssna beskriver i det första inlägget i den tråden.

    Avslutningsvis vill jag nämna att appen i morse uppdaterades till version 22.7.1 (19783). Jag har ännu inte fått klart för mig om problemen finns kvar även i den versionen. Anledningen till att jag skrev nu var att jag noterade att en annan person rapporterat vad som för mig framstår som samma problem.
  • Hej igen Albert!

    Tack för statusuppdatering. Ja, där har vi samma problem som det du upplever med den svarta listan! Tråkigt för lyssnaren men bra för våra utvecklare att få in ytterligare ett "fall", jag ska be dem titta på detta igen med nya ögon.

    Problemet som nu verkar vara tillbaka, att färdiglyssnade avsnitt ligger kvar i Fortsätt lyssna, framförde jag till utvecklarna i morse och de ska ta sig en titt även på detta. Jag har sett några liknande ärenden senaste dagarna så något verkar inte riktigt fungera som det ska med dessa avsnitt som verkar fastna i Fortsätt lyssna. Försvinner avsnitten automatiskt efter ett tag eller måste du själv ta bort bort dem inne i Lyssningshistorik när problemet uppstår?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • När problemet dyker upp beter det sig på samma sätt som tidigare. Både färdiglyssnade avsnitt och delvis lyssnade avsnitt påverkas. Om jag börjar lyssna på ett annat avsnitt, visas avsnittet i stället som helt olyssnat, men blir ändå kvar i "Fortsätt lyssna". Markeringen av hur långt jag kommit i avsnittet försvinner alltså. Problemet går att undvika om man lyssnar på en kanal mellan avsnittsbyten. Till skillnad från tidigare dyker problemet nu bara upp ibland. Om jag tvångsavslutar appen och startar den igen brukar det dröja ett tag innan det dyker upp igen.

    Jag vet inte om avsnitten försvinner automatiskt från "Fortsätt lyssna" eller inte. Eftersom jag vill ha koll på vad jag har lyssnat på, ser jag alltid till att få bort det genom att starta avsnittet på nytt och spola fram till slutet, så att det blir markerat som lyssnat. Om jag innan jag gör det antingen har lyssnat på en kanal eller startat om appen genom tvångsavslutningen, blir avsnittet därefter korrekt markerat som spelat. Ifall jag inte skulle göra det, gissar jag att avsnitten skulle försvinna från "Fortsätt lyssna" först efter det att jag lyssnat på så många andra avsnitt att det trycks bort från listan av den anledningen.

  • Jag kan också tillägga att jag i morse märkte att problemet finns kvar även i version 22.7.1 (19783).
  • Hej Albert!

    Idag hände det mig, att Min lista blev svart! Jag har nu spelat in det märkliga beteendet på film där utvecklarna kan se exakt vad som sker. Jag testade att lägga till tre-fyra avsnitt i listan, men listan var helt tom/svart när jag återvände dit.

    Tack för informationen gällande Fortsätt lyssna. Utvecklarna håller på att undersöka och har läst igenom tråden, förhoppningsvis kommer de lista ut var skon klämmer.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Albert!

    Vi har nu hittat ett problem som skulle kunna förklara felet med att positionen inte lagras när den borde och som passar ihop med att "direktmanövern" gör att rätt position sparas. Just den detaljen tror jag var väldigt viktig, så vi är mycket tacksamma över att du hittade detta samband.

    När fler utvecklare kommer tillbaka efter semestern, bör vi kunna skicka ut en uppdatering som vi hoppas löser det problemet!

    De svarta listorna återkommer vi till.
    Annika Webbmaster
  • Det låter utmärkt. Tack så mycket för alla era ansträngningar.
  • Tack själv!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    I den senaste versionen av Android-appen, 22.8.5, ingår det förbättringar som vi hoppas gör att lyssningspositionen sparas utan att du behöver göra någon specialmanöver med direktlyssning.

    Om du ännu inte har uppgraderat till den versionen, så gör gärna det och återkom och berätta om det blir någon skillnad!
    Annika Webbmaster
  • Jag har inte råkat ut för problemet på ett tag, men jag är osäker på om den senaste gången var före eller efter uppdateringen till den här versionen. Jag återkommer om problemet dyker upp igen. Tack så mycket för allt ert arbete med detta.
  • Alldeles nyss råkade jag på nytt ut för problemet med att "Min lista" blev svart (denna gång hände det när jag plockade bort ett lyssnat avsnitt från listan). Det problemet finns alltså kvar i version 22.8.5, men det var ju inte det problemet som skulle vara löst, så det var förstås ingen överraskning. Problemet med lyssningspositionen har jag fortfarande inte råkat ut för på ett tag.
  • Jag har inte råkat ut för problemet på ett tag, men jag är osäker på om den senaste gången var före eller efter uppdateringen till den här versionen.
    En annan lyssnare, som uppdaterade först igår, skriver att det fungerade bra även en tid innan uppdateringen.

    De svarta listorna återstår att lösa. Vi återkommer om det.

    Tack för snabb återkoppling och skönt att det ena problemet äntligen tycks vara historia!
    Annika Webbmaster
  • I linje med vad jag sett rapporteras i andra trådar kan jag meddela att även jag fortfarande ibland drabbas av problemet med att helt eller delvis spelade avsnitt visas som ospelade och ligger kvar i lyssningshistoriken. Mitt intryck är dock att det inträffar mer sällan nu än tidigare. I och med att det händer mer sällan är jag inte helt säker på om felet yttrar sig på exakt samma sätt som tidigare.

    Jag såg i någon tråd att någon lyckats undvika problemet genom att stänga av aviseringar från appen. Det ska jag också testa nu.
  • I linje med vad jag sett rapporteras i andra trådar kan jag meddela att även jag fortfarande ibland drabbas av problemet med att helt eller delvis spelade avsnitt visas som ospelade och ligger kvar i lyssningshistoriken. Mitt intryck är dock att det inträffar mer sällan nu än tidigare. I och med att det händer mer sällan är jag inte helt säker på om felet yttrar sig på exakt samma sätt som tidigare.
    Bra att du berättade det.
    Jag såg i någon tråd att någon lyckats undvika problemet genom att stänga av aviseringar från appen. Det ska jag också testa nu.
    Tack! Det var Jesper som skrev om detta oväntade samband här, den 7 september:
    Problemet att lyssnade program hamnade under "Fortsätt lyssna" (och såg ut att vara helt olyssnade) blev jag av med genom att ställa om så jag inte hade avisering på låsskärmen. Nu ställde jag tillbaka (enligt förslag ovan) och då kommer också problemet tillbaka. Dessutom hamnar nya men lyssnade program nu tillbaka både under "Nya program" och "Fortsätt lyssna", även när jag har hört dem. Jag tror det händer nästa gång jag öppnar appen, för de försvinner i anslutning till lyssning, men återkommer alltså senare.
    Jag är lite osäker på om Jesper menar att felet försvann när han slog av just spelaraviseringar eller om han hade slagit av alla appens aviseringar.

    Även Jesper har problem med den tomma vyn under Min lista. Det felet har inte påverkats av aviseringsinställningarna (om jag förstod honom rätt).
    Annika Webbmaster
  • Felet med att "Min lista" blev svart uppstod nyss, så jag kan bekräfta att det inte påverkats av aviseringsinställningen.
  • Tidigare i dag stötte jag återigen på problemet med att spelade avsnitt ser ospelade ut men ligger kvar i historiken. Denna gång hände det alltså trots att jag hade stängt av alla aviseringar.

    Jag har fortfarande inte riktigt klart för mig hur problemet beter sig nu jämfört med tidigare, men det verkar inte vara riktigt likadant. Denna gång kunde jag markera de aktuella avsnitten som spelade direkt. Tidigare när jag märkt problemet har det inte fungerat om jag inte först antingen haft igång en kanal eller tvångsavslutat appen. Den här gången lade jag inte märke till problemet alldeles i anslutning till att det inträffade, utan först senare. Möjligen kan det vara så att ett alternativ till att spela en kanal eller att tvångsavsluta appen är att låta appen vara oanvänd i några timmar, men jag utesluter inte heller att det är ett delvis annat beteende än tidigare.

  • Tack och förlåt utebliven respons.

    Det har varit lite extra att stå i när halva supporten (den halva som heter Ted) har semester samtidigt som saker gick väldigt fel:
    Sveriges Radios sajt och app låg nere

    Jag har därför inte hunnit analysera det du och andra lyssnare rapporterat den senaste tiden, men jag och apputvecklarna har läst. Och även om historikfelet är envist så är vi envisare, så vi tar nya tag!

    Jag har fokuserat (och riktat utvecklarnas fokus) på historikfelet och tänkt att vi griper oss an det mindre allvarliga "tomma listan-problemet" när det andra är löst, men i och med att vi stått och stampat rätt länge, så är det nog bra att byta "buggfokus" lite, så jag kommer att återkomma med en del frågor om Min lista inom kort.
    Annika Webbmaster
  • Det behöver du inte be om ursäkt för. Jag förstår att ni haft mycket att göra, och problemet med att webbplatsen och appen låg nere var ju onekligen avsevärt allvarligare. Nyss fick jag en ny version 22.9.2 (20397) av appen. Jag återkommer om felet skulle visa sig även i den.

  • Nyss fick jag en ny version 22.9.2 (20397) av appen. Jag återkommer om felet skulle visa sig även i den.
    Jag misstänker jag att det kvarstår. Det som har fixats till i den versionen har, vad jag kan tänka mig, ingen beröring med något av de fel vi skriver om här.
    Annika Webbmaster
  • Ja, mycket riktigt kvarstår problemet. Jag har dock fortfarande intrycket att det inte beter sig riktigt likadant som tidigare. Som jag skrev den 11/9 upplevde jag tidigare att när problemet väl uppstod, kvarstod det tills man tvångsavslutade appen och startade den igen (alternativt startar en kanal varje gång man växlar mellan avsnitt). Nu tycks problemet visa sig mer sporadiskt när det väl uppträder.
  • Som jag skrev den 11/9 upplevde jag tidigare att när problemet väl uppstod, kvarstod det tills man tvångsavslutade appen och startade den igen (alternativt startar en kanal varje gång man växlar mellan avsnitt). Nu tycks problemet visa sig mer sporadiskt när det väl uppträder.
    Detta är förstås mycket relevant!

    Kan du se efter så att appen fortfarande inte är batterioptimerad, det vill säga det tips Ted gav den 4 april.

    Långt innan det här felet dök upp, fanns det nämligen ett snarlikt problem med historiken som har en tydlig koppling till optimeringen, se här:
    Färdiglyssnade avsnitt ligger ibland kvar under "fortsätt lyssna"

    Att felet nu har ändrat karaktär, skulle, i den bästa av världar, kunna bero på att det fel som uppstod i våras är löst, och att vi "bara" har kvar det gamla problemet (som i så fall går att komma till rätta med genom att avoptimera appen).
    Annika Webbmaster
  • Batterianvändningsinställningen står fortfarande på obegränsad för SR Play. Jag har dock fått känslan att appen trots detta försätts i någon form av viloläge oftare nu än vad jag vill minnas skedde efter att jag ändrade den inställningen. När jag nu öppnar appen efter att inte ha använt den på några timmar eller längre tid, händer det rätt ofta att loggan visas i mitten av skärmen och man hamnar på förstasidan. Det gäller även om jag inte skjutit bort eller stängt av appen. Det är dock möjligt att jag minns fel och att beteendet var på detta vis också direkt efter att jag ändrade batterioptimeringsinställningen.

    Oavsett hur det ligger till med detta, kan jag dock också nämna att problemet som vi diskuterar i den här tråden fortfarande verkar kunna uppstå också om jag haft appen öppen hela tiden och spelat olika avsnitt.
  • Batterianvändningsinställningen står fortfarande på obegränsad för SR Play.
    Det finns två inställningar, Batterioptimering och Bakgrundsbegränsning, som kan spela in om en app inte fungerar som förväntat i bakgrunden. Även om appen inte sveps bort utan spelar ljud kontinuerligt, så hamnar den i bakgrunden om du inte har den synlig på skärmen hela tiden (och det, om något, skulle ju sluka batteri!). Båda inställningarna ligger under Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri.

    Slå alltså av dem! Se Don't kill my app! (Pixel m. fl.)

    Vi har för övrigt sett att batteriförbrukningen paradoxalt nog minskar om appen inte "övervakas av operativsystemet":
    Hög batteriförbrukning i Android-appen
    Annika Webbmaster
  • Sidan som du länkade till verkar inte riktigt överensstämma med hur det ser ut för mig med Android 12. Sedan din kollega uppmanade mig att kontrollera denna inställning har jag haft den inställd enligt nedan. Någon annan inställning relaterad till detta hittar jag inte.

  • Hoppas att det stämmer och det inte är min vägbeskrivning som gör att du inte hittar någon inställning för bakgrundsbegränsning!

    Googles supportsida står det:
    För vissa appar kan du aktivera inställningen Bakgrundsbegränsning
    Jag vet inte om det innebär att den inställningen endast finns för vissa appar, eller om den finns för alla, men att Google menar att den endast bör aktiveras där det är lämpligt.

    Se gärna hur det ser ut om du följer Googles beskrivning på länken ovan.
    Annika Webbmaster
  • Inställningen bakgrundsbegränsning är efter vad jag förstår samma sak som det som på min skärmdump ovan betecknas "Begränsad". Det är nämligen samma bild som i min skärmdump ovan som jag kommer till om jag följer instruktionerna på Googles sida. Jag noterade nu att det också går att få fram en lista över samtliga appar som jag har inställda på "Begränsad". Tydligen hade jag ställt in tre appar på det viset. SR-appen är inte en av dem, utan den har jag som sagt inställd på "Obegränsad".
  • Hej igen!

    Utvecklarna har laddat upp version 22.10.1 av appen, som nu finns ute som betaversion. Den kommer att rullas ut till alla lyssnare under nästa vecka och där ingår bland annat Fix för bugg med lyssningsposition!

    Vill du ha den rättade versionen direkt, så är det lätt att bli betatestare. Läs hur du gör här:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten

    Den här gången känner jag mig mer hoppfull än vad jag gjorde när jag i somras skrev om "förbättringar som vi hoppas gör att lyssningspositionen sparas", men jag vågar inte lita på att problemet verkligen är löst, förrän vi hör om du och andra drabbade lyssnare också säger att denna bugg är historia.

    (Problemet med att avsnittslistan ser tom ut förväntas inte påverkas av denna fix, så vitt jag har förstått.)
    Annika Webbmaster
  • Jag fick den versionen redan i går. Om problemet mot förmodan skulle visa sig kvarstå i den, kommer jag givetvis att höra av mig. Tack så mycket för era ansträngningar!
  • Jag tänkte informera om att jag i går skaffade en Pixel 7 Pro som jag kommer att använda i stället för min Pixel 3A (hög tid att byta eftersom den sista säkerhetsuppdateringen till Pixel 3A kom före sommaren). I går ägnade jag en del tid åt att föra över min mycket långa lista över program jag följer (88 program fick jag det till när jag räknade nu) till den nya telefonen och även min för närvarande långa "min lista" med drygt 50 avsnitt som jag tyvärr ligger efter med att lyssna på. Därmed är jag redo att gå över till att använda den nya telefonen för min SR-lyssning. Jag kommer förstås att höra av mig om något av felen skulle återkomma på den nya telefonen

    Problemet med lyssningshistoriken återkom aldrig på den gamla telefonen efter uppdateringen som nämns i de senaste inläggen ovan, så vi kan nog våga hoppas på att det är löst nu. Däremot dök problemet med att "min lista" blir svart som väntat upp då och då fortfarande. Det ska bli intressant att se hur det blir med det på den nya telefonen. För övrigt kan jag nämna att ett problem som jag rapporterade för flera år sedan och som löstes då till min förvåning dök upp en eller möjligen två gånger, nämligen det som gjorde att uppspelningen i vissa situationer hoppade fram till 1 minut och 15 sekunder från slutet av ett avsnitt. Detta hände i närheten av uppdateringen som nämns ovan, men jag minns inte om det var före eller efter den eller både och. Efter som det därefter inte hänt igen har jag inte nämnt det. Förhoppningsvis var det någon form av engångsföreteelse.
  • Problemet med lyssningshistoriken återkom aldrig på den gamla telefonen efter uppdateringen som nämns i de senaste inläggen ovan, så vi kan nog våga hoppas på att det är löst nu.
    Det är även vår bild. Och med det allvarligare felet ur vägen ska vi förstås försöka förstå och lösa det andra felet.

    Jag sammanställer de beskrivningar vi har om detta, både för vår egen skull och för att vi kanske har missförstått något.

    Felet uppstod i våras och drabbar Min lista, som ser ut att vara tom. Det går dock att lägga till och ta bort avsnitt även när listan inte syns. Vanlig omstart av appen hjälper inte, däremot hjälper det att tvångsavsluta appen (samt omstart av telefonen).

    Felet uppstår sporadiskt och det är svårt att aktivt trigga det, men ett scenario när det skett är när du har plockat bort ett avsnitt från listan eller ändrat ordningen på avsnitten.

    Felet visar sig på olika Android-modeller (Pixel, Sony Xperia, Fairphone, en gång på min kollega Teds Samsung-enhet), och ni som har rapporterat in det är få. En av er är Gustaf som har Fairphone. Till skillnad från de övriga felbeskrivningarna har han Android 11.

    Han gjorde även en annan intressant iakttagelse:
    På "Min sida" försvann alla avsnitt under rubriken "Nya avsnitt" (men avsnitten under rubriken "Fortsätt lyssna" fanns kvar).
    Efter omstart av telefonen är listorna tillbaka igen - både "Min lista" och "Nya avsnitt".
    Annars är det i synnerhet du och Jesper med en Sony Xperia-lur (som du själv har länkat till högre upp i tråden) som har rapporterat in detta. Det kan finnas ytterligare någon felbeskrivning antingen här eller som vi fått in via recensioner i Google Play (vi ska leta), men speciellt många tror jag inte att det är.

    Jag är mycket nyfiken på om felet visar sig även i din nya telefon.

    När det gäller möjligheten att flytta över listor och sådant mellan telefonerna, så beklagar jag att det fungerar som det gör och har framfört önskemål om att kunna få med sig inställningar när man byter telefon. En framtida utveckling med inloggningsmöjlighet har varit med i våra tankar länge och skulle lösa problemet, men i väntan på att det blir verklighet så finns det andra lösningar, vilket lyssnare har föreslagit bland annat här:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/exportera-historik-och-favoriter/
    Annika Webbmaster
  • Din beskrivning av problemet med svart "Min lista" verkar stämma överens med mina erfarenheter. Jag kommer inte på något att tillägga. Dock kan jag nämna att jag inte känner igen din kollegas beskrivning av att "Nya avsnitt" på "Min sida" tömdes. Min minnesbild är att det inte påverkades hos mig.

    Jag ska naturligtvis höra av mig direkt om felet skulle dyka upp på den nya telefonen.

    Återigen vill jag tacka för ert engagemang och era ambitiösa svar till oss i det här forumet.
  • Nu för en stund sedan stötte jag för första gången på felet med svart "Min lista" på den nya telefonen (som sagt en Pixel 7 Pro, som ju har Android 13). Den här gången hände det inte i samband med att jag gjorde någon ändring i listan, utan jag hade först startat ett avsnitt från listan och sedan lyssnat klart på det (under lyssningen bytte jag nog hörlurar vid ett tillfälle). När jag därefter tryckte på nedpilen uppe i vänstra hörnet för att komma tillbaka till listan från uppspelningsbilden (eller vad man nu ska kalla det), var listan svart. Även tidigare har felet kunnat uppstå i sådana situationer, så det har inte enbart skett när jag lagt till eller tagit bort avsnitt eller möblerat om i listan (även om det ofta skett de gångerna).

    Precis som tidigare blev allt som vanligt igen efter att jag tvångsavslutat appen och sedan startat den på nytt. Tyvärr tänkte jag inte på att titta efter om något hände med "Nya avsnitt" på "Min sida", men jag ska försöka komma ihåg att undersöka det nästa gång.

  • Tråkigt att felet finns även i den nya telefonen, även om det är bra för Sveriges Radios felsökning, tack vare att dina felbeskrivningar är så tydliga.

    En sak som jag tänkt på tidigare, är att ni som skrivit om problemet skriver "svart lista" eller "tom lista", men ingen har skrivit att listan blir vit, vilket den skulle bli lyssnare som har valt att ha appen i ljust läge, men med så få felbeskrivningar är det svårt att dra någon slutsats.

    Det spelar ju egentligen ingen roll, men det var inte min kollega Ted som noterade att Nya avsnitt också var tom, utan lyssnaren Gustaf-med-Fairphone. Det felet kan vi eventuellt ha fått inrapporterat på andra vis, utan att vi då tänkte på att det kanske är samma fel. I så fall kan det innebära att vi har lite fler felbeskrivningar med annan vinkel, vilket förstås kan öka förståelsen.

    Jag återkommer och berättar om jag hittar något mer.
    Annika Webbmaster
  • Delvis off topic:
    Minns du buggen där ljudet återstartade 1:14 från slutet, som du rapporterade in i februari 2020?

    När jag sammanställer felbeskrivningar av "tomma listor", ser jag att samma bugg har återuppstått. Hoppas att den felsökning du hjälpte oss med då har bäring på det fel Stefan har rapporterat in här:
    "Min lista" är tom + uppspelning vid 1:14 från slutet
    Annika Webbmaster
  • Ja, som jag skrev i https://kundo.se/org/teknisk-support/d/historikproblem-mm-efter-uppdatering-till-2233-187/#c4246503 stötte jag för ett tag sedan på nytt på det där felet med att uppspelningen hoppar på det viset. Som sagt har det dock hänt väldigt sällan. När jag rapporterade det i februari 2020 hände det rätt ofta. Om det skulle inträffa igen, kommer jag att höra av mig.

    För övrigt har jag nu testat att ställa om appen till vitt läge för att se om "Min lista" även då kan bli tom/vit. Det verkar väl inte särskilt troligt att den inställningen skulle ha någon betydelse, men jag antar att det inte skadar att testa.
  • Slarvigt av mig, för du skrev ju väldigt tydligt:
    För övrigt kan jag nämna att ett problem som jag rapporterade för flera år sedan och som löstes då till min förvåning dök upp en eller möjligen två gånger, nämligen det som gjorde att uppspelningen i vissa situationer hoppade fram till 1 minut och 15 sekunder från slutet av ett avsnitt.
    Tack för påminnelsen. Min kollega Ted och jag pratade helt nyss om att vi hade sett ytterligare en felbeskrivning förutom den jag länkade till ovan om detta den senaste tiden, men vi lyckades inte hitta tillbaka ...

    Misstänker att det egentligen inte finns något tekniskt samband för er som har rapporterat in felet, förutom att ni båda är "avsnittslyssnare".
    Annika Webbmaster
  • Nu stötte jag på problemet också med vit inställning, så uppenbarligen saknar färgschemat betydelse. Som framgår av mina skärmdumpar nedan såg "Nya avsnitt" på "Min sida" helt normalt ut.

  • Som förväntat gjorde det grafiska läget inte någon skillnad, men bra att veta det säkert!

    Gustaf skrev:
    På "Min sida" försvann alla avsnitt under rubriken "Nya avsnitt" (men avsnitten under rubriken "Fortsätt lyssna" fanns kvar).

    Det tolkade även jag som att han var i vyn Min sida, alltså som på din nedre bild och att avsnitten i "sidoskrollnings-karusellen" för Nya avsnitt var försvunna, men de i karusellen för Fortsätt lyssna syntes.

    Han skulle dock även kunna mena alla avsnitt mer bokstavligt, och ha noterat att det var skillnad mellan de listor du når via de gulmarkerade länkarna här:

    Om du har möjlighet att kika på den vyn nästa gång felet visar sig, tackar vi på förhand! (Jag hör med Gustaf vilken vy han menade, men det var länge sedan han rapporterade in problemet och han kanske inte återkommer eller ens ser frågan.)

    Min kollega Ted sitter i möte med dem just nu om både tomma listor och hoppet till 1:15 från slutet. Om de kan återskapa problemet,tar vi förstås själva reda på hur det ser ut när man går in under Nya avsnitt -> Visa alla

    Tack för all hjälp!

    Annika Webbmaster
  • Min minnesbild är att de listor som man når via knapparna "Visa alla" som du gulmarkerat inte påverkas av det här problemet, men jag ska försöka komma ihåg att dubbelkolla nästa gång.
  • Hej Albert!

    En kollega har under dagen suttit och undersökt problemet med att listan blir tom. En teori är nu att det möjligen är något programavsnitt, vi vet inte vilket, som gör så att felet uppstår. Utvecklarens önskemål, såvida du är bekväm med den lösningen, är att du om möjligt skickar en/flera skärmbilder på innehållet i Min lista, så att vi kan försöka lista ut vilket avsnitt som eventuellt skapar detta problem.

    Detta är som sagt bara en teori, och vi har självklart full förståelse för om du inte vill skicka bilder på innehållet i listan. Som sagt, klurigt problem att få ordning på!

    Problemet med avsnitt som återupptas 1:15 från slutet håller utvecklarna också på att titta på. Detta fel var utvecklarna bekanta med sen tidigare och bör förhoppningsvis vara aningen enklare att få ordning på jämfört med den tomma listan.

    Återigen, stort tack för din välvilja att rapportera in fel med bra och tydliga beskrivningar.

    Trevlig helg!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Intressant tanke. Jag bifogar bilder som visar vad som för närvarande finns i "Min lista". Jag konstaterar dock att jag inte har upplevt problemet på nytt sedan jag rapporterade om det i https://kundo.se/org/teknisk-support/d/historikproblem-mm-efter-uppdatering-till-2233-187/#c4248537. Om teorin är riktig, kan det ju tänkas att inget av de nuvarande avsnitten orsakar problemet. Jag ska försöka komma ihåg att ta nya skärmdumpar på innehållet i listan efter att jag tvångsavslutat och på nytt startat appen nästa gång problemet dyker upp.

    Problemet med att uppspelningen hoppar till 1.15 (eller möjligen var det 1.14) från slutet har jag som sagt inte stött på på flera veckor, men det låter ju lovande att de ska lösa det.

    Självklart vill jag hjälpa till så mycket som möjligt. Jag vill ju att appen ska fungera så bra som möjligt och uppskattar som sagt verkligen ert engagemang.
  • Nu dök problemet upp igen. Jag bifogar skärmdumpar som visar innehållet i "Min lista" efter det att jag tvångsavslutat appen och startat den igen.

    Den här gången föregicks problemet närmast av att jag (utan att lägga till det i "Min lista") spolade igenom versionen med den något missvisande beteckningen "med musik" av dagens avsnitt av God morgon världen, för att avsnittet skulle markeras som spelat. Sedan en tid tillbaka är det problem med att avsnitten av God morgon världen "utan musik" inte markeras som spelade, utan felaktigt indikerar att det är ca 30–50 sekunder kvar trots att de är slut. För att lösa det måste man spola igenom versionen "med musik".

    Jag hade tidigare under dagen lyssnat på versionen av God morgon världen "utan musik" och haft den i "Min lista", men sedan tagit bort den. Efter det hade jag lagt till Ekot 17.45 i "Min lista" från "Dina nya avsnitt". Även om jag lade till den i "Min lista", befann jag mig dock i "Dina nya avsnitt" när jag tryckte igång nyhetssändningen. Också när jag markerade God morgon världen som lyssnat genom att spola igenom versionen "med musik" befann jag mig i "Dina nya avsnitt". Mellan flera av dessa moment har det funnits rätt långa uppehåll när jag inte alls använt appen eller mobiltelefonen i övrigt för den delen. Eftersom jag alltså inte hade besökt "Min lista" på ett tag, vet jag denna gång inte exakt när felet uppstod eller vad jag gjorde precis då.
  • Jag tror att det ligger något i utvecklarnas idé om att ett par "problem-avsnitt" ligger bakom felet. Det skulle kunna förklara varför vi har svårt att reproducera det och varför ett så pass påtagligt fel inte har rapporterats in speciellt ofta.

    Ett annat alternativ är att det finns någon annan gemensam nämnare mellan er som drabbas, men vilken? Att du startade om med en ny telefon utan gamla rester från vad som gjorts i listan tidigare tycker jag borde utesluta en del scenarier kopplade till avsnitt som är borttagna.

    Det fel du beskriver om Godmorgon Världen, har jag inte sett inrapporterat tidigare - men nu i helgen var ni två som skrev om det! Hur länge har detta otyg pågått?

    Tack för tipset om att spola i avsnitt "med musik", som jag har tipsat Andrea om här:
    Avsnitt av Godmorgon världen ligger kvar i Fortsätt lyssna

    Tipset ger oss en hint om att felet har koppling till dubbla ljudformat och att tidsparametern från den längre versionen ("med musik" eller AAC) påverkar om den något kortare versionen ("utan musik" eller MP3) räknas som spelad eller inte!

    Dubbla ljudformat vill vi egentligen inte ha utom där det är skillnad på innehållet. Att det ska gå att välja Sommar & Vinter i P1 med eller utan musik är bra, men att detta val dyker upp vid GMV är förvirrande för våra lyssnare och ökar risken för olika fel eftersom det blir så många special-fall att ta hänsyn till.

    Att vi ens har dessa dubbla format på Godmorgon världen beror på att vi vill göra programmet tillgängligt så snabbt det går. Den automatiskt inspelade versionen kommer ut strax innan klockan 11, vilket väldigt snart efter att programmet har sänts klart. Den nedklippta poddversionen dröjer något, eftersom det krävs lite handpåläggning. Sedan augusti har den som snabbast legat ute redan klockan 11.07, och som längst dröjt till klockan 12.10.

    Historiskt har poddversionen ibland inte kommit ut förrän under måndagen och då har det varit väldigt bra att det funnits en automatinspelad version. Det problemet har jag dock inte sett på så länge att det borde vara relevant, men om vi skrotade den automatiskt inspelade versionen, skulle det ändå medföra att programmet kommer ibland kommer ut över en timme senare än annars. Är det värt det?

    (Medan jag skrev detta fick jag dock en idé som jag ska bolla med rätt kolleger, som kanske kan medföra att vi får ut programmet lika snabbt som idag, utan dubbla format!)

    Jag håller med om att termen "med/utan musik" är direkt missvisande. I Iphone-appen går det endast att nå MP3-versionen (åtminstone om man inte har hunnit starta den långa, oklippta, versionen under den tid endast den versionen finns tillgänglig).

    På hemsidan finns båda versionerna, men "musik" är inte det som skiljer dem åt, utan ljudformatet:

    Jag har varit sjuk och inte hunnit kika på dina senaste bilder än. Återkommer om den saken ifall jag ser något mönster som drar igång något kugghjul.

    Annika Webbmaster
  • Medan jag skrev detta fick jag dock en idé som jag ska bolla med rätt kolleger, som kanske kan medföra att vi får ut programmet lika snabbt som idag, utan dubbla format!
    Jag har stämt av med den kollega som kan detta problem bäst, och han och jag beslutade oss för att testa min idé redan på söndag!

    I stället för att automatiskt spela in en AAC-fil som ligger parallellt med MP3-filen, ska vi automatiskt spela in en MP3-fil som ersätts av den manuellt klippta podden och alltså försvinner ur systemet när den har spelat ut sin roll. Både han och jag undrade varför vi inte har kommit på att testa detta tidigare!

    Det finns potentiella problem när en ljudfil byts ut på detta vis och vi får ha lite extra koll på hur GMV "beter sig" på olika plattformar, men vår bedömning är att vinsterna blir större. Håll tummarna för att vi tänker rätt 😉
    Annika Webbmaster
  • Problemet med God morgon världen har pågått rätt länge, men det har tyvärr inte blivit av att jag rapporterat det. Det kan kanske vara fråga om två månader eller något sådant, men eventuellt kan det vara ännu längre.

    Jag uppskattar att programmen blir tillgängliga så fort som möjligt. Enligt min uppfattning vore det inte värt det att ta bort versionerna "med musik" om det medför att det uppstår en fördröjning på några minuter/timmar, även om det skulle kunna leda till mindre förvirring.

    För övrigt kan jag nämna att när det gäller Nordegren och Epstein, är det bara i versionen "med musik" som vetenskapskommentaren, kulturnyheterna och överlämningen till Studio ett finns med. Därför brukar jag alltid välja den versionen av det programmet. Ibland saknas dock versionen "med musik". Då verkar det enda sättet att ta del av vetenskapskommentaren vara att gå in på det som just nu sänds i P1 och sedan spola tillbaka till slutet av Nordegren och Epstein. Den metoden fungerar dock bara i några timmar. Jag uppfattar vetenskapskommentaren, kulturnyheterna och överlämningen till Studio ett som en del av Nordegren och Epstein, i och med att det förekommer en del dialog mellan Nordegren och Epstein och personerna från vetenskapsredaktionen och kulturredaktionen. Det känns rätt avhugget och konstigt utan de delarna av programmet. Det är synd att det kan vara så krångligt att ta del av dem.
  • Tack, bra med ett exempel där jag kanske hade tänkt mig att dubbla format är onödigt, men där det faktiskt finns en skillnad mellan versionerna.
    Den metoden fungerar dock bara i några timmar.
    När jag var liten frågade jag min mamma hur många några är, och hon svarade tre. Hon hade rätt i det här fallet, för det tidsfönster inom vilket du kan backa i direktströmmen är just tre timmar.
    Annika Webbmaster
  • Nu råkade jag för första gången på den nya telefonen ut för problemet med att uppspelningen hoppade till 1 minut och 14 sekunder från slutet när jag återupptog lyssningen efter att ha haft den pausad ett tag (och under den perioden inte alls använt telefonen). Felet verkade bete sig på samma sätt som jag minns det från början av 2020. Jag har numera version 22.11.4 (20844) av appen. Den uppdaterades förhållandevis nyligen, har jag för mig.
  • Hej igen Albert!

    Tack för bilderna som du bifogade häromdagen, dessa har utvecklarna fått tillgång till och tittar nu på om det kan finnas något samband mellan avsnitten och den tomma listan som uppstår.

    Intressant att du nu också hunnit stöta på felet från 2020. I detta fall har vi utvecklare kvar i teamet som arbetade på att lösa problemet när det uppstod senast, så vi är optimistiska att kunna få ordning på det inom en inte allt för avlägsen framtid. Som alltid är vi tacksamma för din hjälp och nyttiga rapportering i arbetet med att åtgärda problemen.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • För ett par timmar sedan dök problemet med att "Min lista" blir svart upp på nytt. Till skillnad från den senast föregående gången kom jag nu ihåg att kontrollera att listorna "Dina nya avsnitt" och "Lyssningshistorik" såg ut som vanligt (jag hade ju i https://kundo.se/org/teknisk-support/d/historikproblem-mm-efter-uppdatering-till-2233-187/#c4249030 sagt att jag skulle kontrollera det). Mycket riktigt såg de listorna alldeles normala ut.

    Jag vet inte om utvecklarna har någon nytta av att få fler skärmdumpar som visar innehållet i "Min lista" ser ut när felet uppstår, men för det fall att så skulle vara fallet bifogar jag nu sådana på nytt. Denna gång uppstod felet medan jag höll på att ändra ordningen för nyligen tillagda avsnitt. När jag gjorde det lyssnade jag inte på någonting alls. Det avsnitt av Utrikeskrönikan som anges längst ner på skärmdumparna hade det varit några timmar sedan jag lyssnade på.
  • Tack Albert! Dina iakttagelser är värdefulla och ger förhoppningsvis utvecklarna ytterligare förståelse för problemet som kan leda någonstans i deras arbete, eller potentiellt avfärda något spår man tittat på. Svårt att säga vad som kommer bli den avgörande pusselbiten, men all information tar vi tacksamt emot. Jag framför dina observationer till utvecklarna och bifogar bilderna av listan.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag beklagar att denna tråd blivit lite rörig i och med att vi kommit att diskutera flera olika problem i den. Hur som helst vill jag meddela hur det gick med dagens avsnitt av God morgon världen efter de förändringar som ni beskrev att ni skulle testa. Tyvärr kan jag konstatera att problemet med att det felaktigt ser ut att vara ca 40 sekunder kvar av avsnittet kvarstår. De genomförda förändringarna innebär dessutom att det inte finns någon version "med musik" som går att spola igenom för att komma runt problemet.

    Den version av God morgon världen var inte den automatiska versionen, utan den version där tionyheterna klipps bort.
  • Tack för den snabba återkopplingen! Jag befarade att det felet skulle kunna uppstå.

    Den automat-inspelade MP3-fil där nyheter ingår har visserligen "kopplats loss från avsnittet" när den andra MP3-filen publicerades, men har legat kvar i systemet, och det kan ha påverkat appen.

    Jag har nu manuellt raderat den filen. Gör det någon skillnad?

    Att Android-appen hämtar tidsparametern för när ett avsnitt är färdigspelat från en längre ljudfil än den som spelas upp, är ett fel som behöver lösas oavsett. Att det felet hängde med även där en ljudfil ersatt en annan hoppas jag kan hjälpa utvecklarna att förstå felets natur.
    Jag beklagar att denna tråd blivit lite rörig i och med att vi kommit att diskutera flera olika problem i den.
    I somras funderade jag på om jag skulle bryta ut inläggen om tomma listor respektive de om historiken till separata trådar, men bedömde redan då att de olika problembeskrivningarna och svaren var för tätt sammantvinnade för att det skulle vara görbart.

    När vi presenterar problemen för utvecklarna brukar Ted och jag sålla fram det vi bedömer som relevant från flera lyssnares beskrivningar. För oss är det inte något större problem att tråden nu handlar om minst fyra olika problem:
    • Min lista ser ut att vara tom
    • Historikproblem (löst)
    • Gammalt fel där pauserad lyssning startas 75 sekunder från slutet har återkommit
    • Problem kopplade till olika versioner av samma avsnitt
    Det senare är för övrigt tre olika fel (kanske olika symptom på samma grundproblem):
    1. Vid olika längd på ljudfiler styr den längre versionen när avsnittet är färdigspelat
    2. Lyssnare erbjuds olika versioner trots att de inte borde behöva välja version
    3. Valet kallas med eller utan musik även för program där det egentligen ska kallas AAC/MP3
    Annika Webbmaster
  • Det verkar inte som att det hjälpte att du manuellt raderade den andra filen. Jag är tveksam till om det verkligen är den andra filen som påverkar. Skillnaden mellan den filen och den nedklippta versionen är ju betydligt mer än 40–50 sekunder. När det gäller just gårdagens avsnitt av God morgon världen verkar det som att appen tror att dess längd är 1.51.23, trots att längden egentligen är 1.50.38.

    Jag funderar över om detta kan vara ett generellt problem som uppstår när appen spelar upp mp3-versioner av ovanligt långa avsnitt. Tidigare i dag stötte jag nämligen på ett liknande problem med https://sverigesradio.se/avsnitt/som-fan-laser-bibeln-katter-fanatiker-och-adams-revben-eller-paulus-en-kille-vi-gillar. När det avsnittet var slut trodde appen att 30 sekunder återstod, vilket gjorde att det inte markerades som spelat. När jag nu testade att spola igenom det igen ändrades denna siffra dock till 14 sekunder, vilket var tillräckligt lite för att appen skulle se det som spelat. Att göra på detta sätt leder dock inte till någon skillnad när det gäller God morgon världen, så kanske finns det inget samband mellan de här observationerna.
  • Om det är av intresse med fler exempel på innehåll i "Min lista" när felet som gör att listan blir svart uppstår, kan jag upplysa om att felet nyss dök upp igen. Den här gången hände det samtidigt som jag plockade bort https://sverigesradio.se/avsnitt/valdsam-ung-karlek-strypsex-och-blamarken-del-2-3 från listan efter att ha lyssnat på det. Efter omstarten av appen hade listan det innehåll som framgår av de bifogade skärmdumparna.
  • Skillnaden mellan den filen och den nedklippta versionen är ju betydligt mer än 40–50 sekunder.
    Det stämmer ju! Om problemet vore att tiden hämtas från fel version, oavsett om det är auto-podden eller aac-filen, så skulle det ospelade motsvara ca 3 minuter, snarare än 40-50 sekunder. Viktig spaning, som jag hoppas hjälper utvecklarna att komma vidare!

    Har du exempel på fler avsnitt som inte räknats som färdigspelade? Den gemensamma nämnaren kan mycket väl vara avsnittets längd (till exempel att en tidsdifferens mellan verklig tid och "appens tid" ackumuleras vilket ger problem först vid långa filer), men det kan även finnas andra gemensamma nämnare.

    Med de tomma listorna så är dokumentation bra, i synnerhet om utvecklarna fortfarande har problem att återskapa felet själva. Vi ska ha avstämning med dem i eftermiddag.
    Annika Webbmaster
  • Rent allmänt upplever jag när det gäller nästan alla avsnitt att det står att det är 10–15 sekunder kvar eller något liknande när de är färdigspelade. När det handlar om en så liten skillnad, registreras avsnitten dock som spelade i "Min lista" och "Dina nya avsnitt", så det syns bara i den del av appen där det står vad som spelas upp just nu och försvinner när man påbörjat uppspelningen av något annat. Jag kan inte på rak arm komma på något annat exempel än God morgon världen (och möjligen det jag nämnde om avsnittet från Människor och tro) där skillnaden varit så stor att avsnittet inte markerats som spelat, men jag ska försöka komma ihåg att säga till om jag märker det igen när det gäller något annat än God morgon världen.

    När det gäller de tomma listorna kan jag tillägga att även jag har problem med att återskapa felet. När jag någon gång försökt att upprepa det jag gjort precis innan felet uppstått, har det inte dykt upp igen.
  • Tack, fler exempel är bra.

    Min arbetsteori är att mer "extratid" läggs till ett längre avsnitt och att det blir problem med att markera avsnitten som färdigspelade först när det är mer än 30 sekunder (eller något ditåt) vilket gör att kortare avsnitt inte påverkas när det gäller att få bort dem från "fortsätt lyssna"! (Sedan skulle det felet potentiellt kunna ge andra fel, exempelvis att beräkningar för när Min lista sorteras om inte går ihop, och att listan då inte syns ... Lite spekulativt, jag vet, men att vi har haft den här tidsbuggen länge utan att vi har förstått det får mig att undra om det finns ett samband med andra buggar.)

    Även Människor och tro finns i dubbla versioner (varför ska jag ta reda på, eftersom jag inte förstår syftet). Jag vågar inte utesluta att tidsfelet har koppling till dubbla ljudformat, men i så fall på ett annat vis än hur jag först trodde att det hängde ihop.

    För avsnittet Som fan läser Bibeln: Katter, fanatiker och Adams revben (eller: Paulus, en kille vi gillar!) är dock den automatiskt inspelade versionen bara 45 minuter lång jämfört med poddens 79 minuter. Den korta filen har inte heller "kopplats ihop med" avsnittet och borde inte påverka appen alls.

    Med andra Människor och tro-avsnitt är båda versionerna lika långa och båda ligger ute, exempelvis det senaste avsnittet:
    Diakoner i Svenska kyrkan larmar om ökad fattigdom
    Annika Webbmaster
  • Jag bytte rubrik på denna tråd från:
    Historikproblem m.m. efter uppdatering till 22.3.3
    Till:
    Min lista "tom", 75 sek.-bugg, avsnitt med fel duration

    Just historikproblemet är ju historia, och när vi internt hänvisar till observationer från den här tråden och i listor med ärenden vi ska ta upp i olika sammanhang (där vi oftast bara ser rubrikerna) är det bra om rubriken speglar nuläget.

    Länken skvallrar om den ursprungliga rubriken:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/historikproblem-mm-efter-uppdatering-till-2233-187/
    Annika Webbmaster
  • Nu stötte jag på nytt på problemet med att ett avsnitt felaktigt ser ut att ha tid kvar trots att det är färdigspelat. Den här gången hände det med https://sverigesradio.se/avsnitt/anna-pa-amiralsgatan-vi-sag-henne-ga-vi-horde-henne-tala (versionen "utan musik"). Det står att det ska vara 37 minuter och 55 sekunder långt, men i själva verket är det bara 36 minuter och 31 sekunder långt, så det står att det är 1 minut och 23 sekunder kvar.

    Det är intressant att det denna gång hände med ett avsnitt som inte är ovanligt långt. Dessutom noterar jag att felet inte bara verkar finnas i appen. På https://sverigesradio.se/avsnitt/anna-pa-amiralsgatan-vi-sag-henne-ga-vi-horde-henne-tala står det att mp3-versionen är 38 minuter lång, men om jag laddar ner till datorn den och öppnar den i VLC, står det även där att längden är 36 minuter och 31 sekunder.
  • Jag kan tillägga att eftersom det i detta fall fanns en version "med musik" i appen, kunde jag på samma sätt som med God morgon världen tidigare spola igenom den versionen för att få avsnittet att bli markerat som spelat.
  • Jag kan också tillägga att dagens God morgon världen betedde sig på precis samma sätt som förra veckans.
  • Tack, att GMV skulle få samma fel även denna vecka, med försämringen för dig att din kreativa work around inte fungerar, var jag beredd på.

    Försvinner avsnittet från "Fortsätt lyssna" ifall du går in under lyssningshistoriken (under inställningarna på Min sida) och tar bort avsnittet från historiken? Ger det i så fall andra problem, som att det dyker upp på nytt under "Nya avsnitt"?

    Bra att du konstaterade att tidsfelet måste finnas på annat håll än i Android-appen! Vi behöver undersöka i vilket läge den där tids-buggen uppstår.
    Annika Webbmaster
  • Ja, avsnittet försvinner från "Fortsätt lyssna" om jag tar bort det från historiken, men då ser det i bl.a. "Nya avsnitt" ut att vara helt ospelat.

  • Hej igen!

    Det visar sig att själva grundproblemet, "fel duration i metadatan", upptäcktes redan i somras och är ett känt problem med den programvara vi använder för att konvertera metadata. De utvecklare som då undersökte felet bedömde att det var relativt svårt att lösa, samtidigt som det var relativt harmlöst (fult men inte trasigt). Vidare felsökning prioriterades därför bort. Tack vare din hjälp att kartlägga felet och att vi nu vet att det påverkar Android-appen, tänker vi förstås om:
    Vi har diskuterat detta case nu där jag påtalat att det är av hög prioritet eftersom det påverkar våra lyssnare i appen.
    Jag har ingen prognos för hur lång tid det kommer att ta att lösa - men bollen är i rullning! Tack för den hjälpen.
    Annika Webbmaster
  • Det var roligt att höra att ni fått klart för er vad det problemet beror på. Tack för alla era ansträngningar!
  • Nu hoppas vi att detta är löst!

    För de ljudfiler som skapats från och med igår hämtas appens information om "duration" på ett bättre sätt, så problemet kommer att försvinna med framtida avsnitt. Avsnitt som skapats dessförinnan har kvar problemet och eftersom ett par av dessa redan skapade ljudfiler är inte publicerade ännu, så kan även nya avsnitt drabbas inom den närmaste tiden, men det kommer att bli allt mer sällsynt.

    Hoppas jag. Det kan förstås finnas andra fel som ger liknande problem, så hör gärna av dig om du dyker på problemet framöver, så att vi kan se över ifall det är en rest av det fel vi redan har löst, eller om det finns fler problem att lösa som får appen att anse att ett avsnitt inte är helt färdigspelat.

    Tack för hjälpen så här långt!
    Annika Webbmaster
  • Det låter utmärkt att det är löst. Om God morgon världen på söndag mot förmodan skulle ha kvar problemet, ska jag naturligtvis höra av mig.

    Jag har också märkt att versionerna betecknade "med musik" och "utan musik" inte längre verkar finnas kvar på program där distinktionen framstår som irrelevant. Jag misstänker att det beror på att den lösning du nämnde att ni testade på God morgon världen nu används generellt.

    Tyvärr innebär det att det blir krångligare att ta del av slutet av Nordegren och Epstein (vetenskapskommentaren, kulturnyheterna och överlämningen till Studio ett). Alternativen som finns just nu verkar vara att ladda ner den fullständiga versionen innan den nedklippta versionen hunnit publiceras eller att lyssna spola tillbaka i kanallyssningen under de timmar då det är möjligt. Jag konstaterar dock att Nordegren och Epstein inte ska vara kvar så länge till, så kanske är det ett övergående problem även om det är irriterande just nu. Jag förstår inte varför slutet av Nordegren och Epstein görs så svårtillgängligt.

    När det gäller de övriga problemen som diskuteras i denna tråd kan jag nämna att problemet med att "Min lista" blir svart fortfarande återkommer ibland. Jag upplever dock att det gör det något mer sällan just nu, men den kan möjligen vara en tillfällighet.

    Den här 75-sekundersbuggen har jag inte varit med om på länge nu, men hela tiden sedan den återkommit har den varit mycket sällsynt (till skillnad från i början av 2020 då den visade sig förhållandevis ofta), så det är nog svårt att dra några slutsatser av det.
  • Om God morgon världen på söndag mot förmodan skulle ha kvar problemet, ska jag naturligtvis höra av mig.
    Bra, tack!
    Jag har också märkt att versionerna betecknade "med musik" och "utan musik" inte längre verkar finnas kvar på program där distinktionen framstår som irrelevant. Jag misstänker att det beror på att den lösning du nämnde att ni testade på God morgon världen nu används generellt.
    Nix, inte ännu! Det som skett här är att Android-teamet har åtgärdat ett annat fel. I ett programs inställningar kan redaktionen välja hur ett avsnitt ska hanteras om det finns två format. Alternativen är:
    1. AAC / MP3 (som Ekot, ger endast AAC)
    2. MP3 / AAC (som Nordegren & Epstein, ger endast MP3)
    3. Med musik / Utan musik (som Sommar & Vinter, ger båda men prioriterar AAC, och kallar det "med musik")
    4. Utan musik / Med musik (som Kvällspasset, ger båda men prioriterar MP3, och kallar det "utan musik")
    Att Android-appen har, felaktigt, hanterat inställning 1 som vore det 3, medan program med inställningen 2 har hanterats som 4:or. Lyssnare har alltså ställts inför ett "onödigt" val även vid 1 och 2 (vilket du dock har uppskattat). Valen har dessutom haft missvisande namn. Om ett val ska finnas, så ska det inte vara Nordegren och Epstein "med eller utan musik" utan AAC/MP3 (som det är på vår hemsida).
    Tyvärr innebär det att det blir krångligare att ta del av slutet av Nordegren och Epstein (vetenskapskommentaren, kulturnyheterna och överlämningen till Studio ett).
    Använd sajten, som visar dubbla ljudknappar om det finns två versioner (vilket jag kommer att diskutera med webbteamet om vi ska ta bort framöver vid 1 och 2):

    Oavsett hur vi hanterar detta på webben, så kommer jag att hjälpa fler redaktioner att göra sig av med onödiga dubbla format framöver genom att ersätta automatisk AAC-inspelning med automatisk MP3-inspelning. Det kommer att bli färre dubbla ljudknappar som ovan, även om sajten fortfarande har kvar den funktionen.

    För övrigt pratade jag och en kollega att det finns ett egenvärde i AAC-filen för Nordegren och Epstein. Vi bedömde dock att ditt önskemål är ett särintresse som vi tyvärr inte kan ta höjd för när vi slimmar bort dubbla format på fler program framöver (men som sagt kommer ju just Nordegren och Epstein snart inte att ha några format alls):

    Jag passar på att berätta för dig, som flitig användare av Min lista, om app-utvecklarnas julklapp. Den syns inte i appen ännu, men den finns där och allt fungerar som det ska:
    När du startar uppspelning från programsidan spelas nu också nästa nyare avsnitt upp automatiskt med autoplay. Det gör det lättare att lyssna på en serie eller på flera avsnitt av en podd.
    Funktionen gör att du kan spela upp avsnitt i rätt ordning utan att tynga ned Min lista med dem (vilket är en anledning till att åtminstone min Min lista snabbt kan fyllas med väldigt många avsnitt). Med möjlighet att spela upp avsnitt i rätt följd redan i programarkivet, kan jag låta Min lista vara den plats där jag lägger avsnitt jag senare vill hitta tillbaka till, och inget annat.

    För en beskrivning av den nya funktionen, se mitt svar från den 21 december här;
    Serier i appen: rätt ordning på avsnitten

    De övriga buggarna får vi återkomma till under nästa år. Gott nytt sådant!
    Annika Webbmaster
  • Ah, tack för den intressanta informationen. Jag hade slarvigt nog inte uppmärksammat att den fullständiga versionen av Nordegren och Epstein fortfarande finns kvar på webbplatsen. Tack så mycket för det tipset!

    Det var intressant att höra om uppdateringen som gör att avsnitten hamnar i rätt ordning på det sätt du beskrivit. Jag förstår att många säkert har nytta av det. Själv använder jag dock inte "Min lista" på det sättet, utan jag har den som en sorts komihåglista för allt jag förr eller senare vill lyssna på. Ibland ligger avsnitt där rätt länge innan jag lyssnar på dem om jag ligger efter i min lyssning. Jag har aldrig direkt upplevt några problem med att "Min lista" tyngs ner av avsnitt, utan tycker att den på det hela taget fungerar smidigt.

    För övrigt kan jag nämna att jag nästan aldrig använder funktionen för automatisk uppspelning av nästa avsnitt. Det beror på att om man gör det, fungerar tyvärr inte funktionen för att hoppa femton sekunder bakåt tillsammans med mina hörlurar (man hoppar i stället tillbaka till början av avsnittet). Det skulle annars ha varit mycket trevligt att kunna använda automatisk uppspelning av nästa avsnitt i "Min lista". Denna problematik har ju dock diskuterats ingående i andra trådar, så det finns nog ingen anledning att gå in på det igen.

    Även jag vill önska ett gott nytt år. Jag får passa på att återigen tacka er för ert ambitiösa arbete med att komma till rätta med alla olika problem.
  • För en stund sedan använde jag för en gångs skull funktionen för automatisk uppspelning av nästa avsnitt i "Min lista". Då stötte jag på ett annat problem.

    Jag bifogar en skärmdump av min lyssningshistorik. När jag startade den automatiska uppspelningen var jag i slutet av programmet med Tellström. Jag lyssnade klart på det, lät det automatiskt övergå till fyrprogrammet och pausade sedan någon sekund efter att programmet om Pääbos forskargrupp börjat. Efter detta fanns fyrprogrammet i lyssningshistoriken (och naturligtvis även i "Fortsätt lyssna" på "Min sida"), men det stod som helt ospelat.

    Efter detta har jag några gånger försökt att reproducera felet genom att rensa bort de tre aktuella avsnitten från lyssningshistoriken och sedan lyssna på dem igen med automatisk uppspelning. Den första gången spolade jag fram till slutet av Tellström, lät den automatiskt övergå till fyrprogrammet, spolade fram till slutet av det, lät den automatiskt övergå till Pääbo och pausade sedan. Då blev både Tellström och fyrprogrammet korrekt markerade som spelade. Den andra gången lät jag hela fyrprogrammet spelas igenom utan att jag spolade fram, men gjorde i övrigt likadant. Då blev uppträdde felet igen (Tellström blev markerat som spelat, men inte fyrprogrammet). Efter detta prövade jag ytterligare två gånger att göra på samma sätt som under den första testomgången. Den ena gången markerades båda avsnitten återigen som spelade, men den andra gången markerades fyrprogrammet inte som spelat, trots att jag tror att jag gjorde likadant båda gångerna.

    Med tanke på att jag nästan aldrig använder funktionen för automatisk uppspelning vet jag inte hur vanligt förekommande det här problemet är, och det blir också svårt för mig att följa upp det. Jag tänkte dock att ni ändå kanske kunde vara intresserade av mina observationer.
  • Tack, det är absolut intressant. Vi behöver se över att lyssningshistoriken hanterar avsnitten korrekt!

    För säkerhets skull (i och med att jag inte vet om det är relevant): Lyssnade du med BT- hörlurar? (Jag vet att historiken kan få problem vid casting, där castade avsnitt inte markeras som spelade, men har inget minne av att det är problem BT.)

    Jag har också något vagt minne av att historiken inte fungerade som den skulle vid vissa typer av spellistor för länge sedan, men har inte koll på om problemets omfattning.

    För övrigt kan jag nämna att jag nästan aldrig använder funktionen för automatisk uppspelning av nästa avsnitt. Det beror på att om man gör det, fungerar tyvärr inte funktionen för att hoppa femton sekunder bakåt tillsammans med mina hörlurar (man hoppar i stället tillbaka till början av avsnittet). Det skulle annars ha varit mycket trevligt att kunna använda automatisk uppspelning av nästa avsnitt i "Min lista". Denna problematik har ju dock diskuterats ingående i andra trådar, så det finns nog ingen anledning att gå in på det igen.

    Jag tar gärna en repetition om problemen med att spola vs skippa i hörlurarna. Där har det varit stora problem med Iphone-appen, men Androidappen har (trodde jag) fungerat som önskat, vilket även Ios-appen gör numera. Tanken är att det ska fungera så här:
    Backa-kommandot ger ett 15 sekunders hopp bakåt och ska inte backa till avsnittets start när du lyssnar på avsnitt, även om de ingår i listor. Vid lyssning på en kanal blir det 15 sekunders hopp, inte ett hopp till tablåpostens start. I nyhetsspellistor gör back-knappen fortfarande att du backar till början av inslaget.

    Är detta önskat beteende enligt dig? Och fungerar det som det ska, frånsett avsnitt i spellistor? Vad har du för hörlurar?

    Starta gärna en ny tråd för just detta ämne, som jag kan lyfta lite i forumet så att vi kan få återkoppling från fler lyssnare, ifall vi har ett generellt problem med hur Android-appens backa-funktion är utformad!
    Annika Webbmaster
  • Precis, jag lyssnade med Bluetoothhörlurar.

    Det beteende för backakommandot som du beskriver överensstämmer med hur jag skulle vilja ha det, men så fungerar det inte för mig. Det fungerar som det ska med hopp bakåt på 15 sekunder om jag lyssnar en kanal eller på ett avsnitt startat från avsnittsbilden eller med spelaknappen som dyker upp om man trycker på de tre punkterna till höger i t.ex. "Min lista". Däremot blir det som sagt ett hopp till avsnittets början om jag använder funktionen för automatisk uppspelning av nästa avsnitt (dvs. om jag startat avsnittet med hjälp av playsymbolen till vänster i t.ex. "Min lista").

    Mina hörlurar är Bose NC 700 och Jabra Elite 75T. Appen beter sig för övrigt på samma sätt när jag lyssnar i en Toyotabil som jag ibland använder (telefonen ansluten till bilen via Bluetooth, inte via Android Auto eller liknande). Det var likadant på min gamla telefon (Pixel 3A) som på min nuvarande (Pixel 7 Pro).

    Självklart kan jag skapa en ny tråd om detta där jag förhoppningsvis kan beskriva problemet lite ordentligare. Jag ska nog hinna med att göra det i kväll.
  • Ett tillägg. När det gäller problemet med lyssningshistoriken lyssnade jag i den nämnda bilen när problemet först uppstod. Vid de tester som jag sedan genomförde för att försöka reproducera felet har jag dock för mig att jag inte använde några hörlurar eller motsvarande över huvud taget, utan att jag lät ljudet komma från telefonens inbyggda högtalare.
  • Tack.

    Jag har eventuellt missförstått hur spellistor med avsnitt fungerar numera på Ios. Vi kan ha sagt att det numera "funkar som i Android", där jag har trott att appen vid avsnittslyssning (spellistor eller ej) prioriterar att spola en kort bit framför att byta avsnitt. Bra att du påtalade att det inte fungerar så idag.

    I och med att du har sett exakt samma beteende på så många plattformar, är det själva funktionen hos oss vi behöver se över, inte hur det fungerar i en viss bil eller en specifik hörlursmodell.

    Hur historiken fungerar och inte fungerar ihop med spellistor återkommer jag till. Tack för förtydligande där!
    Annika Webbmaster