Avsnitten sätts ofrivilligt på paus

Sedan en månad tillbaka sätts avsnitten på paus när jag cyklar och är uppkopplad via mobilnätet. Detta har hänt en handfull gånger men inte jämt. Det paus efter 5-30 s. Jag kan då starta lyssningen igen genom att trycka på play på mitt blåtandheadset eller på telefonen. Sedan blir det strax paus igen. Gissar att detta kanske händer vid byte av basstationer eller dylikt. Har inte detta problem med några andra ljudspelande appar.

Jag använder Samsung S10e och har version 21.11.1 av appen Sveriges Radio Play på Android 11.

Kommentarer

  • Hej Martin!

    Jag tror att det inte är bytet av basstationer som är det stora problemet, utan att appen inte har rätt att arbeta i bakgrunden, och därför stängs ned av operativsystemet. För att hindra detta bör du se över två inställningar, batteriinställningar och spelarnotisen. (Det finns fler inställningar som kan påverka problemet, men dessa två är de som står för huvuddelen av de problem lyssnare rapporterat in med att Android-appen stängs ned.)

    Batteriinställningar: optimera inte appen
    Det kan se lite olika ut i olika mobiler och versioner av Android, men jag hoppas att detta går att följa:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning
    Se till att vår app inte är optimerad.

    Spelarnotis
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar.
    Alternativet Spelare ska vara påslaget.

    OBS att du inte behöver ha exempelvis pushnotiser valda, däremot "huvudreglaget" som gör att appen har rätt att visa notiser.

    Hoppas att detta gick att följa - och att det hjälper. Hör av dig annars!

    Annika Webbmaster
  • Annika, tack för återkopplingen. Jag hade optimerad batterianvändning vilket jag nu har stängt av. Vi får se om det hjälper - hoppas det. Det är dock bara senaste månaden som detta har varit ett problem medan jag gissar att batterioptimeringen varit påslagen mycket längre. Vi får se och hoppas att problemet är löst.
  • Jag håller tummarna för att det var så enkelt, och att detta även förbättrar hur castingen fungerar.

    Om felet kvarstår, så återkom.

    Det finns fler inställningar som kan förhindra appar från att fungera i bakgrunden, och en del av dessa är Samsung-specifika. På den här sidan listar de väldigt många sådana, men för vår app brukar det vara i synnerhet optimeringen som ställer till det:
    https://dontkillmyapp.com/samsung

    Om du har andra appar där du exempelvis inte får de aviseringar du borde ha fått, och sedan ramlar det in fjorton stycken på en gång eller där appen verkar fungera bra direkt när du startar den, men sedan inte riktigt hänger med, så se över optimeringen i första hand, och därefter de andra inställningarna på sidan jag länkar till (i synnerhet inställningen "Put unused apps to sleep").
    Annika Webbmaster