Hur lyssnar jag som blind på Sveriges Radios ljudböcker i Google Nest?

Jag klarar bara att kommunicera via tal, jag har ingen smartphone.
Rolf Olofsson

Kommentarer

  • Hej Rolf

    Tyvärr blir det svårare att lyssna på ljudböcker nu när vår tjänst stängs ned. Eftersom Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen är en podd, behöver vi lista ut hur du får Google Nest att spela upp poddar!

    Det finns en metod att göra detta som bygger på att prata direkt med Google, och helt enkelt säga
    Hej Google, spela upp Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen
    Detta ska då spelas upp på Spotify eller Google Podcasts. Metoden är dock inte tillgänglig på smarta högtalare med svensk Google assistent, utan endast i den engelska versionen. Vi tror att det kommer att släppas för högtalare även med svensk Google assistent framöver - men när vet vi inte.

    Du kan dock ställa in så att du har två språk aktiva i Google assistenten (läs här hur du gör). Om du då väljer att ha engelska som första språk och svenska som andra språk, så är det som att du "låser upp" möjligheten att spela poddar, och då fungerar det även när du pratar svenska med Google, men det är troligen svårt att få Google att förstå vilket avsnitt du vill lyssna på.

    En lyssnare som håller på att testa hur poddar fungerar med tvåspråkig Google assistent är Magnus. Han skriver:
    Jag skulle säga att ca 90-95 % av alla poddar jag försöker starta sätter igång som de ska. De resterande procenten är förstås störiga, och plötsligt kan en podd som tidigare funkat perfekt vara helt omöjlig att starta. Säga vad man vill om Google, men de håller en på tårna i alla fall.
    Spela poddar i Google Nest

    Eftersom det kommer att bli svårare än vad det är idag, så kanske det är enklare att lyssna från din dator. På den här sidan finns det information om hur du kan styra ljudet när du använder skärmläsare som Jaws:
    Om webbplatsen: Tillgänglighet

    På den här sidan hittar du alla avsnitt av Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen:
    https://sverigesradio.se/avsnitt?programid=1111

    För många av oss är röststyrning något bekvämt som gör tillvaron lite enklare, men för dig är det en förutsättning för att kunna ta del av public service - något som bedöms som så viktigt att vi alla får betala för det!

    Vi på Sveriges Radio gör vad vi kan för att du ska kunna fortsätta att lyssna på oss. Återkom gärna och berätta hur tipsen jag skrivit om fungerar för dig!
    Annika Webbmaster
  • Hur går det, Rolf?

    En annan lyssnare har tipsat om att det går att navigera bland avsnitt genom att säga "spela föregående" eller "spela nästa".

    Du kan inte svara med hjälp av e-post, utan behöver gå till den webbsida där din första fråga ligger, alltså hit: https://kundo.se/org/teknisk-support/d/hur-lyssnar-ja-som-blind-pa-sveriges-radios-ljudbo/
    Annika Webbmaster