Röststyra poddar utan Google podcast

Hej

Jag lyssnar på Sveriges Radio på en Google nest mini eller va den heter (en liten rund högtalare) och nu, efter månader av sanslöst kämpande med att få den att spela SRs program får jag nu meddelande att Youtube music ska ersätta Google podcast.

Eftersom förra övergången, när de tog bort SRs app va så traumatisk tänkte jag att börja i tid nu så jag testade att försöka spela Sveriges Radios program med Youtube music men det går inte det för Googleassistenten räknar bara upp enheter som har skärm som val.

Hur göra?
Anne Mari Nedevska

Kommentarer

  • Bra att du tog upp detta! Det ska ju gå att lyssna på poddar även genom Spotify. Testa hur det fungerar med exempelvis:
    Hej Google, spela P3 Historia på Spotify
    Annika Webbmaster
  • Jo visst fungerar spela P3 historia men jag kan inte få den att spela Vetenskapsradion Historia Naturmorgon, Lantzampen, Meny,

    Om jag säger "spela senaste avsnittet av Naturmorgon på Spotify" eller "Spela Vetenskapsradion Historia på Spotify" får jag "jag förstår tyvärr inte"

    Säger jag "Ok Google Spela meny på Spotify" får jag låten Meny med Geezie 🤣. Den är inte ens bra så Nej tack 😅

    Låten Stil med maaike ouboter är inte bra heller. Jag skulle mycket hellre vill jag höra Stil i P1 men säger jag "Spela Stil i P1 på Spotify" säger hon att det stil med att det inte tillgängligt och går inte att spela upp just nu.

    Tacksam för tips på bättre kommandon för att få Spotify att förstå att det är Sveriges Radio Jag vill lyssna på

    Anne Mari
    Anne Mari Nedevska
  • Hå hå, ja ja. Dags att börja om på nytt, och lista ut vilka kommandon som fungerar.

    Jag börjar med att återanvända de tips som har fungerat tidigare. Ett är att lägga till "podcast":

    Naturmorgon
    Hej Google, spela Naturmorgon podcast på Spotify

    Om "podcast" inte hjälper kan programledarens namn fungera på flera program. (För Naturmorgon, där det är flera olika programledare, tror jag inte att det fungerar, dock, så återkom om "podcast" inte gör susen, så får vi tänka vidare!)

    Vetenskapsradion Historia
    Hej Google, spela Vetenskapsradion Historia Svanelid på Spotify

    Stil
    Hej Google, spela Stil med Susanne Ljung på Spotify

    Lantzkampen
    Hej Google, spela Lantzkampen med Annika Lantz på Spotify

    Meny
    Hej Google, spela Meny med Tengby på Spotify

    Hoppas att dessa tips hjälper dig att nå något eller några av programmen och att vi snabbt kan lista ut hur du kommer åt även de övriga.
    Annika Webbmaster
  • Ha ha ha, tur att vi har varandra <3. Tänk va käckt det skulle vara om SR hade typ en egen app så man slapp krånglet med kommandon :P. Hu, det kanske va ett alldeles för dåligt skämt?

    Jag ska försöka uppbringa lite tålamod och testa nån kväll.
    Anne Mari Nedevska
  • Hu, det kanske va ett alldeles för dåligt skämt?
    I det här fallet finns det inget skämt som är för dåligt, utom möjligen de där försöken du dokumenterade när du på olika sätt försökte starta P1 nu i december (bifogas). Fast det var ju å andra sidan inte ett skämt, även om det nu i efterhand kan verka som en absurd komedi.

    Som sagt hoppas jag att du snart lyckas nå alla poddar igen!
    Annika Webbmaster
  • Hahahaha. Den dagen går till historien den.
    Anne Mari Nedevska
  • Ok. Testat alla nu. Jag kommer inte berätta för er hur det gick utan lämnar det åt min lilla ljudfil. Sitt ner och sätt inte morgonkaffet i halsen.
    Anne Mari Nedevska
  • Hej Anne Mari!

    Tack för att du bjussade på en sådan superhärlig inspelning!

    Dina röstkommandon och sång får 10 poäng, Google Assistant kammar hem 0! Efter att ha lyssnat på din inspelning så testade även jag att försöka nå dessa poddar på Spotify, utan någon som helst framgång. Jag testade med och utan ordet "podcast", inte en enda önskad podd spelades upp.

    Jag testade också fraser i stil med:

    Hej Google, spela podcasten Naturmorgon från Sveriges Radio på Spotify
    Hej Google, spela podcasten Stil från Sveriges Radio på Spotify

    Jag lyckas inte lyssna på en endaste podd via Spotify, hur jag än vrider och vänder på ord och fraser. Inte ens Hej Google, spela P3 Historia på Spotify fungerar för mig.

    Lyckas du nå fram till någon podd utöver P3 Historia?

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tackar och bugar!

    Nej, P3 Historia är mitt enda lyckade försök.

    Jag funderar på om mina språkinställningar kan påverka. Jag tror att jag satte på nån slags dual language som var i beta när det begav sig (vet inte hur det är nu) för att SRs app skulle funka och det har jag förmodligen kvar för när jag ska styra lampor o sånt hemma får jag väldigt lustiga svar pga detta.

    Vad har du för språkinställningar på din google-assistent?
    Anne Mari Nedevska
  • I vissa fall funkar det för mig att ge kommandot på engelska. Dvs:

    Hey Google, play Naturmorgon on Spotify
    Hey Google, play Vetenskapsradion Historia on Spotify

    Det funkade dock inte för Stil, Lantzkampen eller Meny. Får ni samma resultat?
    Magnus
  • Anne Mari,

    Jag hade engelska och svenska som språk när jag testade. Bytte till enbart svenska nu men får samma resultat när jag försöker att nå poddarna.

    Magnus,

    För mig fungerar varken Naturmorgon eller Vetenskapsradion Historia när jag testar att säga fraserna på engelska. Lyckas du få fram någon podd när du pratar svenska med din assistent?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ja, P3 Historia funkar på svenska för mig också. Då har jag engelska som första språk och svenska som andraspråk. Jag har länkat mitt gratiskonto på Spotify, har personliga resultat aktiverade och prenumererar på poddarna i Spotify. Jag lyssnar via en Google Nest.
    Magnus
  • Tack Magnus. Jag vet inte varför jag inte lyckas, när jag ber assistenten att spela upp låtar på Spotify så blir det träff och uppspelning varje gång. I övrigt går jag bet, testade även att prenumerera på bland annat P3 Historia men inte ens då fick jag träff.

    Jag fortsätter att testa mig fram, ifall jag upptäcker något som fungerar så återkommer jag med info!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag testade igenom att starta olika program på Spotify och kom fram till det här resultatet. Fast det verkar ju kunna bli olika resultat på olika enheter...

    Funkar med svenskt kommando:
    P3 Historia
    Eftermiddag i P3
    I hjärnan på Louise epstein
    Talkshow i P1
    P3 Klubben
    Verkligheten i P3
    P3 ID
    USApodden
    P4 Dokumentär
    Kulturlivet med Gunnar Bohlin
    Lundströms bokradio
    Dick Harrison svarar
    Det politiska spelet
    Snedtänkt
    P3 Dystopia
    P3 Dokumentär
    P1 Dokumentär

    Funkar med engelskt kommando:
    Morgonpasset
    Vetenskapsradion historia
    Naturmorgon
    Creepypodden
    Fråga Agnes Wold
    Konflikt
    Kropp & Själ
    Druid & Zimmerman show
    Europapodden
    Gräns
    Söndagsintervjun

    Funkar inte alls:
    Lantzkampen
    Stil
    Meny
    Magnus
  • Vilket hästjobb Magnus, stort tack för det!

    Intressant att så många poddar endast fungerar med engelskt kommando. Men bra att du, till skillnad från Anne Mari och jag, lyckas nå fram till så pass många poddar även med svenskt kommando.

    Tack för de utförliga testerna och din hjälp med att försöka ge oss klarhet i vad som verkar fungerar och inte.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack för att du behåller din humor i den här röran, Anne Mari, och tack för att du åter gör så stora insatser för att hjälpa andra lyssnare, Magnus!

    Som du säkert sett, Magnus, skrev jag lite om Google Podcasts nedsläckning och de skiftande resultat som det blir med Spotify i denna tråd:
    Spela poddar (program) i Googles högtalare

    Syftet är dubbelt. Dels hoppas jag förstås att vi kan komma i kontakt med lyssnare som har fler konstruktiva tips på vad man kan säga eller göra för att få Spotify att fatta galoppen. Det kanske rentav finns något tips för att få Youtube Music att bli en riktig ersättare till Google Podcasts?

    Dels vill jag helt enkelt sprida det som hittills har fungerat till fler lyssnare!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika! Inte mycket annat än att stoppa huvudet i sanden och ibland dra upp det och försöka va så konstruktiv det går. Googles mål är ju lite annorlunda är public service och det Kan va svårt att nå igenom när man är en "smal" lyssnare.

    Ska spana in tråden du länkar till när jag har kokat klart kolafyllningen till mina praliner.
    Anne Mari Nedevska
  • Det är möjligt att man måste vänta ett tag efter att man ändrat inställningar i Google Home-appen innan det får genomslag i Nesten. Ibland när jag gått in i Home och gjort någon justering så slutar poddar fungera helt och hållet. Då får jag panik, men någon timme senare funkar det normalt igen. Det är kanske något man måste ta hänsyn till när man utvärderar olika inställningar, och kanske en förklaring till att Ted hade svårt att starta P3 Historia på Spotify.
    Magnus
  • Jaha. Sedan igår kan jag inte få Googleassistenten att spela nåt alls mer än direkt via tunein. Testat 6 av Magnus fina genomgång men tröttnade. Jag får bara "jag förstår inte" eller "på webbplatsen bla bla Agnes Wold". 😭😭😭

    Anne Mari Nedevska
  • Oj, det är ju verkligen trist.

    Även om du försöker fasa ut Google Podcasts och ersätta med Spotify (eller Youtube Music, om det fungerar), så borde ju Google Podcasts fungera fram tills i april, tycker jag.
    Annika Webbmaster
  • För mig funkar det fortfarande att starta poddar via både Google Podcast och Spotify, så det är tydligen inte ett generellt problem. Det verkar kunna vara stor skillnad på erfarenheten från enhet till enhet.
    Magnus
  • Hej Anne Mari!

    Jag vill bara kolla om det fortfarande är samma problem, eller om den smarta assistenten har lyckats lära sig vad du brukar vilja lyssna på ...
    Annika Webbmaster
  • Nä jag har slutat lyssna på poddar via Google home. Vet inte va jag ska säga för att få lyssna på Naturmorgon till exempel. Bifogar ett försök jag gjorde nu.

    Anne Mari Nedevska
  • Trist!
    Visst har du fortfarande två språk inställda med engelska som första språk? Testa gärna någon engelsk variant fungerar bättre.

    Se även om det går bättre om du säger ordet "podden" eller "podcasten" innan "Naturmorgon", exempelvis:
    Spela podden Naturmorgon på Spotify
    Jag tänker mig att det skulle kunna finnas någon form av "hierarki" i hur Googles assistent tolkar din uppmaning, och om podden/poddcasten kommer tidigt i din fras, så kanske assistenten kommer att begränsa sökningen till poddar (och i gengäld kunna söka mer noga i poddutbudet). Men det är bara en gissning från min sida och behöver inte ha med verkligheten att göra.
    Annika Webbmaster
  • Igår hade jag ett språk, svenska, när jag spelade in det klippet, men det är riktigt märkligt för den förstår engelska kommandon ändå ibland. Efter inspelningen ändrade jag till två språk igen.

    Anledningen till att jag tog bort tvåspråkigt var för att det är beta och jag ville testa att ringa Google support (de hade väl inte tagit i mig med tång om jag sagt beta). Hursomhelst så ringde jag faktiskt och fick prata med en människa (!!). Inte för att det hjälpte... han förstod inte alls vad jag pratade om när jag frågade om vad för kommandon jag ska använda för att lyssna på poddar, inte ens när jag guidade honom till deras egna supportsida för de kommandon som finns kunde han hjälpa mig utan det slutade med att han bad mig återställa till fabriksinställningar :D.

    Jag frågade oxå honom om han inte kunde eskalera ärendet och efter att jag förklarat vad det betydde lovade han att prata med en kollega... (gmpffff).
    Anne Mari Nedevska
  • Ok, med endast svenska finns det idag ingen möjlighet för Google assistenten att spela poddar på Google Home, så hur du en hade sagt hade du nog fått till svar:
    Jag förstod tyvärr inte
    Med en Android-mobil eller -surfplatta, så ska det dock fungera att spela upp poddar röststyrt direkt på den enheten med svenska som enda språk, även då via Spotify eller Google Podcasts.

    Google assistenten verkar alltså ha lite bättre podd-stöd i mobilen än i din smarta högtalare, Om du har Android, så testa om det går att få Google-assistenten i mobilen (med svenska eller med engelska + svenska) att förstå vad du vill höra. Kan det gå ett träna assistenten på mobilen så att den lär sig vad du brukar lyssna på och kan ta med sig denna kunskap när du (med tvåspråkig assistent) vill starta Naturmorgon på Google Home?
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Bra med mänsklig support, men synd att du inte fick den hjälp du behöver.
    Annika Webbmaster