Lås inte in ert innehåll!

Johan skrevs i en tråd om poddflödet för Språket i P1, men eftersom större delen av inlägget rör innehåll som är exklusivt för SR Play, gav jag frågan en ny rubrik.
/Annika

Annika skrev:
Just nu pågår det en förflyttning där vi försöker vill prioritera vår egen app SR Play och på olika vis försöker göra vår app till det mest attraktiva sättet att lyssna. Vi har exempelvis enstaka avsnitt av P3 Historia som vi inte släppt som "vanliga podd" utan enbart erbjuder i vår egen app. Mot den bakgrunden har jag svårt att se att vi skulle släppa till resurser på förbättringar som denna.
Usch!
Aldrig hade jag kunnat drömma om att ni, public service, finansierad med hjälp av våra skattepengar, skulle bli sådana smutsiga grindvakter. Ni skapar exklusivt innehåll, låst bakom grindar i form av proprietär mjukvara. Ni om någon, borde hålla er till ett fritt och decentraliserat Internet.

Att privata vinstdrivande företag gör det, är en sak. Men att ni går samma väg, är lika förvånade som uppförande. Allra helst eftersom att ni gör det med våra skattepengar.

Ni är fullständigt ute och cyklar, om ni tror att folk kommer att bry sig ett skit om ert inlåsta innehåll. Ni har i och med detta, gjort det väldigt klart att ni står utanför den fria och decentraliserade bloggosfären.

Ps. Gällande ämnet. Det är ytterst märkvärdigt att ni byter adress till webbflödet, men vet inte hur det gick till, eller hur man fixar det.

Att ni ersätter det gamla flödet med ett nytt, innebär att vi förlorar ALL STATISTIK i våra klienter. Jag kommer inte göra mig besväret, utan kommer att radera era flöden allt eftersom de slutar fungera, och sedan hålla mig till andra program med bättre värderingar.
Johan

Kommentarer

  • Ja, jag kan hålla med. SR har inte till uppgift att driva klick, lyssningar osv utan att finnas tillgängliga. Ni kan pusha för ert övriga content genom att lägga in ”reklam” med tips på annat att lyssna på innan/efter era poddavsnitt snarare än att tro att jag vill/orkar använda mig av en annan poddapp för att lyssna på ert högkvalitativa content. Content som alla betalar för och som ni inte behöver få mig att signa upp för för att ni skall få in mer evenue.
    istället bör ni vara så pass tillgängliga som möjligt för att nå så pass många som möjligt, utan att göra det krångligt för era lyssnare
    Att jag får lyssna på P3-dokumentär en vecka senare gör mig inget, men sluta inte publicera content i era publika flöden.
    Peter
  • Hej Johan och Peter!
    Er kritik om att vi försöker locka lyssnare till våra appar blir lite undangömt i en tråd om Språket i P1 som pod, så jag hoppas att ni tycker att det är okej att jag ger ämnet en egen rubrik. Johans PS rör just Språket i P1, vilket jag har besvarat i den ursprungliga tråden. Båda frågorna förtjänar sitt eget utrymme!

    Det pågår redan en diskussion om hur vi på Sveriges Radio, för att öka lyssningen i SR Play, dels släpper avsnitt först i våra egna appar (windowing, eller fönstrande som en lyssnare döpte det till) och dels att vi har börjat släppa vissa avsnitt exklusivt i SR Play och på vår sajt. Innehållet går att nå utan proprietär mjukvara - men poängen är ju att det inte går att nå överallt:
    Varför släpps avsnitt först i SR Play?

    Kritiken i den tidigare tråden rör både att vi gör detta och hur vi gör det, där i synnerhet "tipsavsnitt", korta trailer-avsnitt om att avsnitt finns i SR Play, kritiseras starkt.

    Detta forum är till för teknisk support. Vi försöker:
    • förstå problem och lösa dessa
    • förklara teknik på rätt nivå
    • förmedla lyssnares synpunkter till rätt kolleger
    Att förstå problemet och att förmedla kritik och förslag till våra kolleger ser vi som en del av supportuppdraget, och jag framför självfallet även er kritik till Poddgruppen, det tvärfunktionella team som arbetar med bland annat "taktisk publicering".

    Att förklara varför Sveriges Radio medvetet har visst innehåll exklusivt i appen är dock inte teknik. Det ligger vid sidan av detta forums syfte och min kompetens som webbmaster, så jag har bett Poddgruppen att förklara bakgrunden till vår strategi, vilket de lovat att göra här:
    Frågor & svar om Sveriges Radio

    Tack för att ni tar er tid och visar hur ni vill att vi ska agera.
    Annika Webbmaster
  • I dag lyssnade jag på P4 dokumentär och där har de förstått att inte låsa in sig och "fönstra". Avsnittest avslutades med fritt ur minnet "Du finner våra avsnitt där poddar finns". VIlle nästan skicka en stor låda choklad till P4 dokumentär för deras förståelse för sina lyssnare. P4 dokumentär ser ut och värna om podd-formatet och sina lyssnare.

    P4 dokumentär kommer jag lyssna mer på, men avsnitten som håller på med "fönstrande" och begränsar tillgången till nya avsnitt åker ut från min spelare allt eftersom. Jag har redan hittat flera bra ersättare för de poddar jag avprenumererat på allt eftersom pga detta "fönstrande" och jag tror att de bakom dessa poddar är mycket glada för nya lyssnare.
    Peter
  • Nästan alla program som vi har poddflöden för (vilket är hundratals), kan du prenumerera på i din vanliga podd-tjänst. Undantagen är för närvarande:
    • P3 Dokumentär: publiceras en vecka tidigare i SR Play och på vår hemsida
    • P3 ID och P3 Historia: enstaka avsnitt publiceras inte som vanliga poddfiler utan är exklusiva för SR Play etc. Hittills rör det två avsnitt av P3 ID och tre avsnitt av P3 Historia.
    Du har alltså möjlighet att botanisera bland hundratals SR-poddar! Här är några exempel på program som du kanske uppskattar, förutom P4 Dokumentär:
    Annika Webbmaster
  • Johan, jag håller med. Jag ser det som en självklarhet att innehåll från Public Service ska publiceras öppet och fritt. För ljudinnehåll framstår det för mig som att detta bäst göra genom att tillhandahålla ljudfiler som lyssnare kan ladda ned och lyssna på som de vill. Om ni sedan vill ha en app, eller liknande, så är det något som kan erbjudas utöver grundtjänsten.

    Annika, du försöker i ett tidigare inlägg dirigera skribenter iväg till sidan "Frågor & svar om Sveriges Radio" med hänvisning till att sidan vi här skriver på är ett forum teknisk support. Sidan du länkar till inte är dock inte ett forum, utan en sida där SR-medarbetare kan skriva som de tycker, utan möjlighet för medborgare att kommentera. Jag ser detta som ytterligare ett led i den anti-demokratiska inriktning som trådens huvudfråga relaterar till.
    Orvar
  • Nu kanske jag inte lyssnar på alla "hundratals" poddflöden ni har. Men flera av de jag lyssnar på har börjat med och släppa avsnitt först eller exklusivt i appen. Det är fortfarande rent idiotiskt att hålla på så.

    Public service ska inte hålla på och låsa in sitt innehåll och kräva vissa speciella appar för att jag som lyssnare ska ta del av innehållet. Känns som sr tappat förståelsen för vad public service är och ska vara.

    Jag framhåller fortsatt att det är mycket beklaglig och rent av lyssnarfientligt det som ni håller på med.
    Peter
  • Orvar:
    Sidan du länkar till inte är dock inte ett forum, utan en sida där SR-medarbetare kan skriva som de tycker, utan möjlighet för medborgare att kommentera. Jag ser detta som ytterligare ett led i den anti-demokratiska inriktning som trådens huvudfråga relaterar till.
    Jag ber om ursäkt över att jag var otydlig. Sidan med frågor och svar är, som du skriver, envägskommunikation utan samma möjlighet till öppen kommunikation som finns här i supportforumet.

    Att supportens öppna dialog med lyssnare hjälper Sveriges Radio att bli bättre, är mer effektiv för oss än vår tidigare en-till-en-support (mejl) och uppskattas av såväl lyssnare som kollegor hoppas jag på sikt kan medföra att andra delar av Sveriges Radios publikdialog kan ske i forumform. Detta är dock det enda egentliga forum vi har och någonsin har haft, så det är inte fråga om någon ökad anti-demokrati, utan "är sen gammalt". Vilket kanske inte gör saken bättre ...

    Det förs en livlig och viktig publikdialog mejl-ledes mellan lyssnare och Lyssnarservice (lyssnarservice@sverigesradio.se) och med de lyssnare som, via mejl eller på sociala medier, kontaktar de redaktioner vars program påverkats. Att hänvisa lyssnare som brinner för fri och öppen media till Facebook eller Instagram vore dock lite ... hm ... ironiskt ... och när det gäller mejlkontakterna så inser jag att det finns en osäkerhet i om man som kritisk lyssnare verkligen når fram. (Jag passar på att berätta att mejl till Lyssnarservice når övriga företaget! Lyssnarservice skickar dagligen ut en lyssnarrapport med en sammanställning av viktiga synpunkter. Kritik mot att vissa poddar inte finns på externa plattformar var med i två lyssnarrapporter den senaste veckan.)

    Min poäng är att den text som läggs ut på sidan Frågor & Svar kommer från de kollegor som jag har bett att förklara bakgrunden till beslutet och att jag gärna vill att ni får deras svar snarare än ett "tack för dina synpunkter, jag ser till att skicka det vidare till Poddgruppen", vilket egentligen är det enda svar jag kan ge.

    Peter:
    Nu kanske jag inte lyssnar på alla "hundratals" poddflöden ni har. Men flera av de jag lyssnar på har börjat med och släppa avsnitt först eller exklusivt i appen. Det är fortfarande rent idiotiskt att hålla på så.
    Om detta gäller fler program än P3 Dokumentär (släpps senare på externa plattformar) P3 ID (två avsnitt exklusiva för SR Play + sverigesradio.se) och P3 Historia (tre avsnitt exklusiva för SR Play + sverigesradio.se), så berätta gärna, för i så fall har det gått under min radar!

    Oavsett vilket så har jag framfört kritiken om att vi gör så med dessa tre program till de kolleger som behöver se den och jag vet att de har förstått era argument.
    Annika Webbmaster
  • > Lyssnarservice skickar dagligen ut en lyssnarrapport med en sammanställning av viktiga synpunkter

    Den rapporten vore intressant att läsa publikt.
    Går den att begära ut?

    (PS. Jag märker att er forumleverantör fortfarande inte åtgärdat problemen med editorn.)

    Johannes
  • Den rapporten vore intressant att läsa publikt.
    Går den att begära ut?
    Jag tror att den enbart är för internt bruk, men hör med lyssnarservice@sverigesradio.se

    Buggen i texteditorn, forumleverantörens och vår syn på denna bugg och Sveriges Radios val av forumleverantör intresserar kanske fler lyssnare. Det finns en arkiverad (därmed svårfunnen) tråd om ämnet här:
    Fel i forumets texteditor
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Min poäng är att den text som läggs ut på sidan Frågor & Svar kommer från de kollegor som jag har bett att förklara bakgrunden till beslutet och att jag gärna vill att ni får deras svar snarare än ett "tack för dina synpunkter, jag ser till att skicka det vidare till Poddgruppen", vilket egentligen är det enda svar jag kan ge.
    Här hittar ni den utlovade texten:
    Varför släpper ni vissa avsnitt och titlar bara i appen? | Frågor & svar om Sveriges Radio

    Som jag skrev den 20 mars så har vi både fått kritik för att vi har innehåll som endast finns i våra egna tjänster, men även för hur vi hanterar detta, där "tipsavsnitt", korta trailer-avsnitt om att ett "riktigt avsnitt" av det program man följer finns i SR Play (samt tips om helt andra program), har upplevts som mycket störande, vilket även Peter skrev ovan:
    Ni kan pusha för ert övriga content genom att lägga in ”reklam” med tips på annat att lyssna på innan/efter era poddavsnitt snarare än att tro att jag vill/orkar använda mig av en annan poddapp för att lyssna på ert högkvalitativa content.
    Dessa tipsavsnitt ser det ut som om vi kommer att avveckla! På sidan med Frågor och svar skriver vi:
    Vi ska ta till oss av den feedback som kommit in kring detta. Idag informerar vi publiken på olika sätt om att det finns avsnitt som man kan lyssna på redan nu i Sveriges Radio Play. Det är inte vår mening att förstöra lyssningsupplevelsen.

    Vi tycker det är viktigt att kunna tipsa om mer innehåll från Sveriges Radio som kan vara av intresse för publiken. Med det sagt strävar vi alltid efter att våra lyssnare ska få en bra upplevelse av innehållet. Därför tittar vi på olika metoder för att tipsa om vårt innehåll.
    Annika Webbmaster
  • Varför släpper ni vissa avsnitt och titlar bara i appen Sveriges Radio Play?

    Det är viktigt att fler känner till och använder Sveriges Radio Play så att vi kan säkerställa att vi alltid når publiken med vårt innehåll. På våra egna plattformar har vi bäst kontroll på materialet som publiceras. Om alltför många bara tar del av Sveriges Radio på andra plattformar, som vi inte alltid kan kontrollera, blir vi för beroende av andra aktörer. Detta gäller inte bara för poddar utan även för nyhetsklipp och radiokanaler.
    Öh.. Va? Är ni påverkad på arbetstid eller vad? Försöker ni på allvar trolla med oss?

    Det är INGEN skillnad på att ni tillhandahåller ert innehåll via er app, eller via ert webbflöde. Ett webbflöde innehåller ju bara en länk till exakt samma mediafil, samt lite information om avsnittet.

    Det är dags att ni tar och skärper till er nu. Vad f*n håller ni på med egentligen?
    Johan
  • Hej Johan!
    Först påminner jag om att jag inte har möjlighet att svara speciellt grundligt. Jag har varken den kunskapen eller den tiden, tyvärr.
    Det är INGEN skillnad på att ni tillhandahåller ert innehåll via er app, eller via ert webbflöde. Ett webbflöde innehåller ju bara en länk till exakt samma mediafil, samt lite information om avsnittet.
    Det finns en viktig skillnad mellan den kontroll vi har över innehållet i vår app och innehållet som vi lägger ut via vår podd-RSS. Den podd-RSS som ni använder i renodlade podcast-tjänster, där ni just hämtar en ljudfil och lite kringdata (vilket vi inte ser några problem med, åtminstone inte de kolleger jag pratat med) ingår även i ekosystemen för stora ljudföretag som Tunein, Spotify, Apple, Amazon och Google.
    Om alltför många bara tar del av Sveriges Radio på andra plattformar, som vi inte alltid kan kontrollera, blir vi för beroende av andra aktörer.
    Kan vi kontrollera hur vårt innehåll presenteras och vad som sker med det hos Google, Spotify med flera? Tveksamt.

    Den här typen av multinationella aktörer har vi en komplicerad relation till, eftersom de på många vis möjliggör att folk kan ta del av vårt innehåll. För synskadade och rörelsehindrade är exempelvis röststyrningen hos Google, Apple och Amazon otroligt värdefull, så mycket av det de stora jättarna gör är bra för Sveriges Radios lyssnare.

    Om det blir i jättarnas tjänster våra lyssnare i första hand når oss, så får vi dock ett mycket farligt beroende.

    Trevlig helg och hoppas att det blev lite mer begripligt att vi inte försöker trolla er!
    Annika Webbmaster
  • Den podd-RSS som ni använder i renodlade podcast-tjänster, där ni just hämtar en ljudfil och lite kringdata (vilket vi inte ser några problem med, åtminstone inte de kolleger jag pratat med) ingår även i ekosystemen för stora ljudföretag som Tunein, Spotify, Apple, Amazon och Google
    Jag förstår inte det relevanta med det? Vi bryr oss inte vart ni lägger upp era filer och inte? Vad har det med saken att göra?
    Kan vi kontrollera hur vårt innehåll presenteras och vad som sker med det hos Google, Spotify med flera? Tveksamt.
    Sannolikt inte. Men vad har det med saken att göra? Varför drar du in dem i det här?
    Om det blir i jättarnas tjänster våra lyssnare i första hand når oss, så får vi dock ett mycket farligt beroende.
    Vad pratar du om? Vi vill bara ta del av innehållet från er—via er—inget annat. Och då såklart via ett neutralt och etiskt webbflöde. Jag förstår inte varför du pratar om de stora stygga företagen?
    Johan
  • Jag förstår inte varför du pratar om de stora stygga företagen?
    Därför att vårt agerande blir helt obegripligt om du inte förstår motivet. Motivet, som det beskrivs här, var alltså:
    Om alltför många bara tar del av Sveriges Radio på andra plattformar, som vi inte alltid kan kontrollera, blir vi för beroende av andra aktörer.
    De aktörer vi inte vill få en sådan beroendeställning till är alltså inte AntennaPod eller gPodder, utan Spotify, Google med flera. För att inte bli beroende av dem vill vi få fler lyssnare att välja vår app istället för den typen av tjänster.
    Vad har det med saken att göra?
    För att "hämta hem" lyssnare från de stora plattformarna, väljer vi att exempelvis inte släppa ett visst avsnitt hos Spotify, Apple, Google med flera. Och det gör vi genom att vi inte lägga ut det avsnittet i poddflödet. Avsnittet kommer endast ut i våra appar och på vår hemsida, och därmed lockar vi lyssnare som annars använder Spotify eller Tunein till vår app, vilket är vårt syfte. Samtidigt kommer dessvärre avsnittet inte heller ut till er som använder vanliga podd-klienter.

    Det önskvärda vore om vi kunde hålla avsnitten utanför "jättarna" på ett sätt som inte förstör för er andra, men vi har inte hittat någon sådan lösning. Andra lyssnare är inne på samma tankar. I tråden Varför släpps avsnitt först i SR Play? skrev Albin:
    Ni får gärna skriva något i feeden alternativt ha en separat feed för spotify/betalappar där de släpps senare/att vissa avsnitt inte kommer dit, det skulle bara vara bra. Men för oss som vill lyssna i öppna appar på det sättet vi lyssnar på alla andra poddar blir det bara kladdigt.
    Leo skrev:
    Kanske SR skulle kunna dela sina RSS-länkar med en klausul om att dessa inte får spridas direkt via kommersiella tjänster eller liknande?
    Vi har dock inte hittat något sätt att låta de stora tjänsterna ta del av en annan feed än den som ni med öppnare appar använder (tror jag - jag kommer att följa upp det!) , men om någon vet hur vi borde lösa det istället, så hjälp oss.
    Annika Webbmaster
  • De aktörer vi inte vill få en sådan beroendeställning till är alltså inte AntennaPod eller gPodder, utan Spotify, Google med flera. För att inte bli beroende av dem vill vi få fler lyssnare att välja vår app istället för den typen av tjänster.
    Hur skulle ni kunna bli beroende av dem? Vad är det för skitsnack?

    Ert resonemang är löjligt flummigt! 😃 Vad spelar det för roll om jag lyssnar på ert innehåll via AntennaPod eller Spotify? Det gör ju absolut ingen skillnad för er!?

    Allvarligt talat. Nu får ni faktiskt ta och komma med något konkret, än allt detta flum. Om ni verkligen inte trollar med oss, är det kanske dags att börja komma med något konkret. Tack!
    Avsnittet kommer endast ut i våra appar och på vår hemsida, och därmed lockar vi lyssnare som annars använder Spotify eller Tunein till vår app, vilket är vårt syfte.
    Det som kommer att hända, är att de inte lyssnar på det alls. Folk är delvis otroligt lata, samt att många enkom bara lyssnar på telefonen, och då offline. Om det inte finns att ladda hem hemma via Wifi, kommer många att bara skita i det.
    Johan
  • Jag påminner åter om att jag inte har möjlighet att svara så grundligt som jag hade önskat, i synnerhet på grund av tidsbrist (mitt egentliga supportarbete måste prioriteras), men även för att jag inte arbetar direkt med dessa frågor.
    Vad spelar det för roll om jag lyssnar på ert innehåll via AntennaPod eller Spotify? Det gör ju absolut ingen skillnad för er!?
    Varje enskild lyssnare spelar mindre roll. Personligen har jag länge tänkt att vi självfallet ska finnas där lyssnarna vill nå oss. Men vad händer om större delen av vår lyssning ligger hos Spotify? Det kan gå hur bra som helst, men det finns en fara i att ha ett starkt beroende till andra aktörer.
    Om ni verkligen inte trollar med oss, är det kanske dags att börja komma med något konkret. Tack!
    Här ser vi ett problem när P1 blev oerhört svårt att starta på grund av att Tunein gav Google fel ljudström:
    LÖST: Ber Google spela P1, Tunein startar NRK!

    Vilken av tjänsterna felet låg i vet jag inte, men om det hade funnits alternativa sätt att lyssna, exempelvis i vår egen Google-tjänst, så hade vi sluppit en massa problem.

    Vi hade nämligen en egen en välfungerande tjänst, men Google slopade stödet för den teknik vi använde, och det finns (ännu) ingen bra ersättare:
    Sveriges Radio i Googles rösttjänst

    Med Spotify finns det en fara i att de är så stora och välfungerande. Den som skapar en högtalare med inbyggda ljudtjänster kommer därför rätt långt om väl Spotify är integrerad, så det gör att olika företag blir mindre intresserade av släppa in andra ljudtjänster. När Spotify Connect (teknik exklusiv för Spotify) fungerar bra, finns det lägre motivation att se till så att Chromecast (teknik som kan användas av exempelvis SR Play) integreras:
    Kan jag casta SR:s Android-app till Sonos?
    Det som kommer att hända, är att de inte lyssnar på det alls.
    Den risken finns förstås. De mätningar vi har gjort visar dock att det faktiskt sker en förflyttning till vår egen app. De "SR Play-exklusiva" avsnitten har lika hög räckvidd som de avsnitt som släpps på alla plattformar.
    Folk är delvis otroligt lata, samt att många enkom bara lyssnar på telefonen, och då offline. Om det inte finns att ladda hem hemma via Wifi, kommer många att bara skita i det.
    OBS: att det går att ladda hem även dessa avsnitt för off line lyssning i mobil-apparna SR Play. Samma sak gäller drama, musikprogram och annat vi inte har rätt att erbjuda som podd.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster