Språket i P1 som pod

Hej!

RSS för Språket i P1 har slutat fungera. Den gamla adressen till RSS:en har ingen målfil och den nya adressen leder till ett flöde som saknar länkar till mediefiler.

Detta har skett den här veckan, eller möjligen i helgen som gick.
Mathias

Kommentarer

  • Hej Mathias!
    Något konstigt är det. Det ut som det hade gjort ifall vi internt bockar ur den inställning som avgör om ett poddflöde ska finnas eller inte, men den inställningen ser ut som den ska. Jag testar att spara om just den inställningen och håller tummarna för att det hjälper. Om inte så ser jag förstås till att vi felsöker vidare och löser problemet.

    Det är, tills vidare, möjligt att ladda ned filerna direkt från vår hemsida:
    https://sverigesradio.se/spraket
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Språket har nu åter ett fungerande poddflöde, men på en ny adress:
    https://api.sr.se/api/rss/pod/46690

    I vissa tjänster sker detta byte helt omärkligt (hoppas jag!) medan det i andra tjänster kommer att krävas att man slutar följa Språket, kanske även får lov att starta om podd-appen för sen leta upp Språket på nytt. Vi ber förstås om ursäkt över detta och ska göra vad vi kan för att minska eventuella följdproblem.

    Vi vet tyvärr inte varför detta fel uppstod och om det finns risk för att samma sak drabbar fler poddar. (Jag och kolleger har kikat på andra program som tekniskt sett liknar Språket, och allt verkar helt normalt.)

    Din beskrivning täcker in det viktigaste:

    Den gamla adressen till RSS:en har ingen målfil ...
    Vår gamla URL till Språkets till podd-RSS, https://api.sr.se/api/rss/pod/4012,"ramlade ur systemet", oklart varför än så länge. När vi försökte återställa den, genererades ett nytt flöde med samma innehåll, som alltså har denna adress:
    https://api.sr.se/api/rss/pod/46690

    ... och den nya adressen leder till ett flöde som saknar länkar till mediefiler.
    Detta mysterium hade jag egentligen kunnat svara på direkt, men prioriterade att snabbt lösa problemet. Det du fann är inte en ny adress, utan en helt annan länk, RSS(text), som vi har haft i åratal. Poddlänken, Poddradio(XML), saknades i sidfoten på Språkets hemsida.

    Den RSS-länk som du testade går till programmets "textflöde" och är en "feature" som jag helst vill att vi tar bort från vanliga program, men behåller och kanske lyfter fram bättre på nyhetssidor, där det finns ett syfte med att följa ett textflöde. Att vi idag har två olika prenumerationslänkar skapar onödig förvirring!

    Hör gärna av dig och berätta dels vad du använder för poddtjänst och dels hur det blir med en ny länk till ett gammalt flöde, för det var mycket länge sedan jag senast har varit med om att vi har behövt göra an sådan adressändring.

    Tack för att du så snabbt rapporterade in problemet.
    /Annika, Webbmaster

    Resten av mitt svar är nog inte så intressant för er lyssnare, utan mest dokumentation till mig och mina kolleger, så att vi snabbt vet vad vi ska göra om felet drabbar fler program. (Jag tycker att det är praktiskt att den dokumentationen ligger ihop med din felbeskrivning!)
    • Alternativet "visa poddradio (XML) i sidfot" på sidans inställningar -> avancerat var ikryssat. Att bocka ur det, bocka i på nytt och spara om sidan hjälpte inte
    • Fritextfältet "poddgrupp" var tomt, så där skrev jag, i samråd med klokare kolleger, in p1_spraket, och sparade om i hopp om att det gamla poddflödet då skulle återställas. Då skapades istället ett helt nytt poddflöde för Språket (ID 46690 istället för 4012)
    • Såg att vi ursprungligen kallade denna poddgrupp P1_spraket med versalt P, så jag testade att döpa om för att se om det gav en koppling till 4012. Det visade sig att versalt/gement inte gjorde någon skillnad och att 46690 är det pod-id som numera gäller
    • Rapporterade in den nya adressen till "alla de ställen där vi rapporterar in nya poddflöden"
    Annika Webbmaster
  • Tack!

    Det fungerade utmärkt. Jag använder AntennaPod och det var bara att byta poddens url, så var allt som vanligt igen.

    Fantastisk support, långt ifrån den opersonliga företagskommunikation som bl a togs upp i just det senaste avsnittet av Språket!
    Mathias
  • Tack för de orden!

    Det är förstås mer tillfredsställande även för oss på supporten att göra ett så bra jobb som möjligt.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag har ett liknande problem då det senaste avsnittet av Språket inte dyker upp i min poddspelare (Pocket Casts till iOS). Jag har uppdaterat länken, avslutat min prenumeration och startat om den utan resultat.

    När jag lägger in länken i en annan app (podcaster) fungerar det fint. Däremot inte med min primära podd-app.

    Vet ni vad felet kan vara?

    MVH
    Tim
    Tim Segerberg
  • Tack för att du rapporterade in detta!

    Om det inte fungerade genom att "sluta följa Språket, starta om appen och sedan leta upp Språket på nytt" (mitt tips ovan), så kan du testa att själv lägga till denna länk:
    https://api.sr.se/api/rss/pod/46690

    Jag håller tummarna för att det hjälper, men helt säkert är det inte. Jag har nämligen noterat ett helt annat fel, där flödet för Tankar för dagen inte har uppdaterats med nya avsnitt sedan i mars 2023 på vissa plattformar. Varför vet vi inte. Där har lyssnare med Itunes och med PodBeam fått allt att fungera genom att "följa programmet på nytt", men hos Johan och Mikael som har Pocket Casts har detta inte hjälpt:
    Inga nya avsnitt i poddflödet (Tankar för dagen)

    Tyvärr har de inte heller blivit hjälpta av att klistra in länken manuellt, så något i Pocket Casts fungerar inte som i de flesta andra poddtjänster. Där får jag hänvisa till Pocket Casts support.

    I tråden om "Tankar för dagen" har jag en vag teori om att att Pocket Casts sparar lyssningsinformation och annat i molnet, och att en synkronisering med detta moln kanske gör det svårare för PocketCasts att "tappa kopplingen" till den länk de vill byta ut - men det är en ren tantgissning!

    Jag hoppas att du får det hela att funka bättre än Johan och Mikael, och om du inte får det, så är det förstås bra att du har hittat ett alternativt sätt att lyssna.
    Annika Webbmaster
  • Har anmält till Pocket Casts support.
    De har en sida för "Podcast authors", som beskriver hur man gör en "redirect".
    Kanske något ni skulle gör när ni byter länk?
    https://support.pocketcasts.com/knowledge-base/podcast-feed-redirection/

    pulsatorius
  • Hej Pulsatorius!

    Vi uppskattar att du tog dig tid att rapportera till Pocket Casts support! Och tipset gällande deras Podcast feed redirection är bra för oss att känna till vid kommande länkuppdateringar. Tack!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Skulle uppskatta om ni gjorde en redirect för språket.
    Uppfattade kommunikation med Pocket Casts som att de inte gör något, eftersom jag inte är betalande kund.
    pulsatorius
  • Tack, vi behöver kika på detta.

    Åtgärd 1: Insert this tag ...
    Det Pocket Casts vill att vi gör, är att lägga in en ny meta-tagg i det gamla flödet, alltså på den här sidan, https://api.sr.se/api/rss/pod/4012 , där vi hänvisar till denna sida, https://api.sr.se/api/rss/pod/46690 (nya flödet).

    Det är rätt åtgärd vid en planerad adressändring. Om vi vet med oss att vi ska ändra URL-struktur för våra poddar och exempelvis byta ut våra intetsägande "podd-id" (som /46690) mot begripliga namn (som /spraket), så bör vi innan dess hjälpa poddklienter och lyssnare att koppla samman gamla typen av länk med den nya typen genom den tagg de föreslår.

    Här har dock det "gamla flödet" helt gått up i rök. Det finns alltså inte ens en fil kvar att skriva in denna adressändring i. Även om det funnes, så hade det krävts någon form av utvecklingsarbete för att få till ett stöd för denna tagg, eller att vi manuellt kunde lägga in just denna sida utan att den följer våra vanliga mallar. Det senare är inte önskvärt. Med en så stor webbplats och beroenden till så många olika tekniska system som vi har, är just avvikelser och speciallösningar synnerligen olämpligt eftersom sådant försvårar underhåll och förvaltning.

    Åtgärd 2: Set your server to ...
    Något mer realistiskt kanske det kan vara att på servernivå lägga in "HTTP 301" (sidan har flyttat) istället för dagens "HTTP 404" (sidan saknas). Även det är en speciallösning (kan bli svårare att förvalta) och kräver någon form av åtgärd från teknikernas sida, vars tid jag förmodar att vi hellre vill lägga på åtgärder som gynnar fler lyssnare.

    Just nu pågår det en förflyttning där vi försöker vill prioritera vår egen app SR Play och på olika vis försöker göra vår app till det mest attraktiva sättet att lyssna. Vi har enstaka avsnitt av exempelvis P3 Historia som vi inte släpper som "vanliga poddar" utan enbart erbjuder i vår egen app. Mot den bakgrunden har jag svårt att se att vi skulle släppa till resurser på förbättringar som denna.

    Men det är inte jag som ska prioritera den saken, så jag tar det vidare till rätt kolleger.

    Sist men inte minst
    ... den opersonliga företagskommunikation som bl a togs upp i just det senaste avsnittet av Språket
    Nu har även jag hunnit lyssna:
    Språket som får dig att bli kompis med ett företag

    Och då finns det bara en sak kvar att skriva:
    Jag förstår att denna upplevelse får konsekvenser för er och tar era synpunkter vidare i organisationen som en del av vårt fortsatta kvalitetsarbete.
    Annika Webbmaster
  • Tackar!

    Kommer aldrig använda en app bara för SR. Då slutar jag hellre att lyssna. Tycker inte om Applefasoner.
    pulsatorius
  • Tack för info. Jag hittade en podapp som verkar bra, AntennaPod. Det är Open Source så de samlar inte och delar data som en del andra gör. Har inte hunnit testa så mycket än, men det var lätt att lägga in opml-filen med alla prenumerationer som jag hade exporterat från Pocket Casts. Att leta upp lägga till rätt version av Språket gick också lätt.Så nu ska jag bara lyssna på det som redan är nedladdat i Pocket Casts och sen avinstallerar jag den.
    Harald Nordius
  • Många är nöjda med AntennaPod. De gånger jag har givit support kring den, har felet alltid legat på vår sida.
    Annika Webbmaster
  • För mig som använder Overcast som podspelare har det inte varit några problem alls, flödet har fungerat utan problem och jag har inte märkt av att rss-flöden bytts.
    Peter
  • Bra!

    Jag skrev tidigare:
    I vissa tjänster sker detta byte helt omärkligt (hoppas jag!) medan det i andra tjänster kommer att krävas att man slutar följa Språket, kanske även får lov att starta om podd-appen för sen leta upp Språket på nytt.
    Overcast är alltså en av de appar där bytet skedde omärkligt!
    Annika Webbmaster
  • Lyckades äntligen få tag i Pocket Casts på Twitter och de har lyckats fixa problemet nu. Bifogar deras svar!

    Tim Segerberg
  • Tack för att du på detta vis förhoppningsvis även har hjälpt andra lyssnare!
    Annika Webbmaster
  • Johan skrev ett svar som till främst handlar om att vi på Sveriges Radio på olika vis försöker styra över lyssnare till vår egen app. För att kunna föra en dialog om det ämnet utan att ta fokus från Språket som podd, lade jag Johans kommentar under en ny rubrik:
    Lås inte in ert innehåll!

    Slutet av hans kommentar rör dock specifikt Språket:
    Ps. Gällande ämnet. Det är ytterst märkvärdigt att ni byter adress till webbflödet, men vet inte hur det gick till, eller hur man fixar det.

    Att ni ersätter det gamla flödet med ett nytt, innebär att vi förlorar ALL STATISTIK i våra klienter. Jag kommer inte göra mig besväret, utan kommer att radera era flöden allt eftersom de slutar fungera, och sedan hålla mig till andra program med bättre värderingar.
    Johan:
    Mitt tips om att avsluta prenumerationen och starta en ny passar uppenbarligen inte dig, men att Språket i P1 drabbades av tekniska problem speglar inte det programmets värderingar, så jag tycker att det vore tråkigt om du, av pricipiella skäl, skulle sluta lyssna på ett så bra program!

    Om du berättar vad du använder för poddklient, så försöker jag hjälpa dig att fortsätta att prenumerera på Språket utan att tappa historiken. I bästa fall kan du själv "göra en adressändring" så att det det blir tydligt att avsnitten till och med Språket som får dig att bli kompis med ett företag är från samma podd som avsnitten därefter. Annars kanske det går att lägga till ett nytt Språket-flöde, utan att du först behöver ta bort det befintliga flödet och dess lyssningshistorik.
    Annika Webbmaster