Varför släpps avsnitt först i SR Play?

Varför har ni börjat släppa avsnitt i appen först istället för samtidigt som i podcastfeeden som tidigare? Jag, och troligen många med mig, lyssnar på era poddar i en fristående app där vi också kan lyssna på andra än SRs podddar. Då detta är mycket smidigare än att ha massa olika appar, och dessutom kan man välja att använda fri programvara.

Jag blev därmed förvånad, och besviken, när jag fick ett "TIPS" i P3 Dokumentärs feed om att ett avsnitt hade släppts tidigare i er app, av oförklarlig anledning. Hade förstått dessa, vad jag skulle kalla, "fulmetoder" om de utfördes av kommersiella företag, men inte av er på SR, som vi som skattebetalare faktiskt redan betalar för, och rimligen bör kunna använda på ett friare sätt, speciellt när det fungerat bra i många år hittills.

Hoppas detta beslut ändras och inte är något ni tänkt rulla ut till alla program.

Kommentarer

  • Hej Leo!
    ... detta är mycket smidigare än att ha massa olika appar, och dessutom kan man välja att använda fri programvara.
    Fortsätt gärna att använda den poddtjänst du trivs med! Vi har inga planer på att låsa in avsnittet på våra egna plattformar. Det kommer till din podd-app i nästa vecka. Vill du lyssna nu, behöver du dock använda vår gratis-app Sveriges Radio Play eller lyssna från vår hemsida:
    Ny: Incelrörelsen och Elliot Rodgers massmord
    ... ett avsnitt hade släppts tidigare i er app, av oförklarlig anledning.
    Då försöker jag förklara det oförklarliga ... Anledningen till att vi testar så kallad "windowing" är att vi har ett rikt innehåll i vår app Sveriges Radio Play. Vi vill få fler lyssnare att använda vår app, eftersom vi tror att det kan hjälpa lyssnare att upptäcka mer av vårt utbud. Vi har helt enkelt bättre möjlighet att guida lyssnare till att hitta mer av vårt innehåll på vår egen plattform.
    Hade förstått dessa, vad jag skulle kalla, "fulmetoder" om de utfördes av kommersiella företag
    Många public service-bolag har liknande varianter för att få lyssnare att upptäcka de egna plattformarna. I höstas pratade jag om det med webbmastern på svenska Yle (den svenskspråkiga delen av Finlands public service-bolag), och de gör på lite olika vis med olika titlar. NRK har haft den här typen av olika släpp-tid för sina poddar länge och många av dessa är uppmärkta med:
    Hør alle episodene først i appen NRK Radio
    Det är alltså en typ av stegvis publicering som har funnits länge, även inom public service.
    Hoppas detta beslut ändras och inte är något ni tänkt rulla ut till alla program.
    Hur vi väljer att göra, vet vi inte ännu. Om nya lyssnare testar vår app, men det inte alls får dem att upptäcka mer av vårt utbud, finns det ju inget självändamål i att krångla till saker. Om det däremot blir som hos NRK och Yle, och nya lyssnare börjar använda appen regelbundet även för att lyssna på annat än den P3 Dokumentär som fick dem att testa appen, så kanske vi utökar detta "egna plattformar först-tänkande" till fler poddar.

    Hoppas att det var svar på hur vi tänker här!
    Annika Webbmaster
  • Det här får en del störande och/eller märkliga konsekvenser, även om man inte tycker att man omedelbart behöver tillgång till avsnitten.

    a) Upprepade rena skräpavsnitt i XML-flödet som, om än inte uttryckt på det sättet, talar om att man gör fel som inte använder SR:s app, och därför inte kan lyssna på det senaste avsnittet.

    b) Nedladdning från hemsidan fungerar inte heller för det senaste avsnittet, trots att hemsidan är SR:s egen plattform.

    c) Nu är det senaste avsnittet av P3 Dokumentär ett gammalt avsnitt från 2010. Detta har åtminstone inte än annonserats med a), men finns ändå inte i flödet och går inte att ladda ned från hemsidan. Eftersom det är ett gammalt avsnitt så kan man med hjälp av angivelsen av det gamla avsnittsnamnet ladda ned versionen från 2010. En helt snurrig ordning att "fönstra" (? ;)) avsnitt som är över tio år gamla på detta sätt.
    Martin S
  • Tack!
    a) Den här typen av skräp- (eller informations-) avsnitt är förstås en direkt följd av att vi vill informera om vår egen app.

    b) Avsnitt som endast finns på våra egna plattformar ligger ute på samma sätt som vi lägger ut exempelvis de musikprogram som vi av rättighetsskäl inte får lägga ut för nedladdning. Det är inte poddar ur ett tekniskt perspektiv. I appen Sveriges Radio Play går dessa avsnitt, precis som våra musikavsnitt, att ladda ned (inuti appen) så att det finns möjlighet att lyssna utan uppkoppling.

    När vi väl lägger ut avsnitten som "riktiga poddar", är de nedladdningsbara från vår hemsida och nås från externa poddtjänster.

    c) Avsnitten från 2010, både det senaste om Kidnappningen av miljonärssonen och avsnittet om Terrorbomberna i Köpenhamn, är "fönstrade" (bra ord) och har släppts, respektive kommer att släppas, som vanliga poddar - men en vecka senare än på våra egna plattformar.

    Det finns ett gammalt dilemma. Bör vi lägga ut gamla återutsända avsnitt på nytt eller inte? Hur vi i så fall skall göra det?
    Repriser borde inte läggas ut som podd

    Min tanke är att avsnitt som sänds i FM bör gå att hitta i på våra ena plattformar, men kanske inte behöver släppas som podd igen, i och med att de redan finns i flödet. Mot den idén talar våra lyssningssiffror. Även äldre avsnitt som läggs ut på nytt har hög lyssning. Det blir därför extra intressant att se hur fönstringen fungerar här. Kommer även dessa nygamla avsnitt att lockar lyssnare till appen? Eller kommer den att få lyssnare att söka upp det äldre avsnittet i sin vanliga app, vilket i så fall kanske sätter mer fokus på frågan om vi bör podda äldre avsnitt eller inte? De lyssnare som har letat upp originalavsnittet om den kidnappade miljonärssonen och lyssnat på det i sin vanliga app, kommer förstås inte att uppskatta att vi skickar ut det på nytt veckan därpå.
    Annika Webbmaster
  • Jättebra Leo och Martin S att ni lyfter detta. Det är beklagligt att SR beter sig som kommersiella aktörer skulle gjort. Bara för att NRK och Yle gör på liknande sätt behöver man inte leka följa john. Sedan att straffa mig som lyssnare att inte samtidigt få tillgång till nya avsnitt är ju riktigt fullt. Inte kommer jag att använda er app, använder den inte alls, den fyller inget behov.

    Skräpavsnitt kommer ni ju och slippa om ni upphör att behandla era lyssnare olika beroende på val av podcast app. Alla lyssnare ska behandlas och bemötas på samma sätt. Det är det minsta man kan kräva av ett public service bolag. För närvarande uppfyller ni inte ens det enkla åtagandet mot oss lyssnare.

    Vill ni fortsätta ha ett högt förtroende bör ni tänka om.
    Peter
  • Tack för tydlig kritik, som jag naturligtvis ser till att rätt kolleger läser.

    Om du inte vill ladda hem vår app, kan du som sagt lyssna direkt från vår hemsida, alternativt vänta tills avsnittet dyker upp på den plattform du brukar lyssna från.
    Annika Webbmaster
  • Fast då försvinner ju syfet med att använda en separat pod-app för allt sitt lyssnande om jag ska behöva gå in på hemsidan för att lyssna. Tillgängliggör avsnitten samtidigt oavsett app, behandla alla era lyssnare på samma sätt.

    Fortsätter detta kommer mitt lyssnande på era program att minska och jag kommer välja andra poddar att lyssna på. Mitt förtroende för SR har i och med detta börjat svikta, vilket är mycket beklagligt.

    Senast idag har jag fått ett fullständigt meningslöst avsnitt på 33 sekunder i min app. Ge mig det fullständiga avsnittet istället samtidigt

    Peter
  • Kritiken, och hur det påverkar ditt förtroende för oss, har jag redan framfört till nyckelpersoner på Sveriges Radio, men jag påminner dem om detta.
    Annika Webbmaster
  • Tack! Jag hoppas de lyssnar på den och oss lyssnare.
    Peter
  • Jag har fått ett nytt meningslöst podavsnitt som endast hänvisar till er app. Kan ni sluta med dessa dumheter. Inte nog med det så var avsnittet innan dess ett tidigare som lades upp utan information. Förtroendet fortsätter att naggas i kanten.

    Peter
  • Tack. Den kritiken har jag nu vidarebefordrat till redaktionen.
    Annika Webbmaster
  • Hej SR!

    Även jag fick sur eftersmak i munnen efter att få reklamavsnitt i RSS-flödena från ett public service-företag. Anledningen till detta är bland annat:
    • Utspädning av flödena med icke-avsnitt. Med tanke på att de RSS-flöden ni publicerar är begränsade till 500 avsnitt skär det ner mängden gamla avsnitt som kan hittas den vägen.
    • Fördröjning av publicering till RSS-flödena ger segmentering och olikabehandling av olika lyssnare vilket rimmar illa med ert uppdrag.
    • Vissa lyssnare önskar inte sprida ut lyssnande till flera appar. Vidare medför installation av er podcastapp en ökning av attackytan för mobiltelefon rent säkerhetsmässigt och det finns säkert fler med mig som därför håller sig till RSS.
    Ett förslag om ni verkligen måste ha reklam i era RSS-flöden är att inkludera denna i avsnitten alternativt i show notes.
    Hugo
  • Hej Hugo!

    Jag har full förståelse för den sura eftersmaken som kan uppstå. Vi som arbetar i detta forum ser självklart till att framföra era synpunkter till rätt personer här på Sveriges Radio, så att de blir medvetna om hur lyssnarna upplever våra testkörningar och eventuella förändringar. Med det sagt så vill jag också passa på att nämna att vi verkligen uppskattar er feedback och ert engagemang när det kommer till nya funktioner och tillvägagångssätt!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Håller med om att det är helt bedrövligt att avsnitten först släpps i SR appen, vill man att lyssnarna ska hitta mer innehåll från SR borde det kommuniceras på ett annat sätt.

    Sen att det pga av ovan ska läggas ut ett ”tips”-avsnitt får en att fundera ännu mer hur SR kunde hamna här.
    Johannes
  • Ingen verkar dock lyssna på informationen ni vidareförmedlar eftersom detta idiotiska tilltag fortsätter. Segmentering och olikabehandling måste omgående upphöra, det rimmar inte med ert uppdrag.

    Hade jag kunnat hade jag avsagt mig att betala public serviceavgifter med tanke på de påhitt utan verklighetsförankring som verkar finnas inom organisationen.
    Peter
  • Hej Johannes & Peter!

    Tack för er feedback! Vi som arbetar här i supporten framför era synpunkter till kollegorna som är involverade i detta, så mycket kan jag lova. Hur synpunkterna sedan hanteras är dock svårt för mig att svara på, men gissningsvis tas de i beaktande när man analyserar utfallet av detta test framöver. Än en gång, jag ser till att era åsikter når fram till rätt kollegor.

    Tack för att ni vill hjälpa oss bli bättre!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Som illustration... Oftast är nu 40 % av avsnitten som syns om jag visar specifikt P3 Dokumentär "TIPS". Det är ju helt snurrigt... Det är inte utan att jag undrar om det är det gamla monopolet där inget annat än SR (och SVT) fanns, för några andra poddar än SR:s blir det ju inte i SR:s app, vilket förtar hela konceptet med en poddspelare.

    Martin S
  • Hej Martin!

    Tack för bilden, som verkligen tydliggör hur mycket tipsande som pågår i poddflödet. Och jag kan hålla med om att det blir snurrigt!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • I dag tipsade dessutom Sommar i P1 om P3 Dokumentär. Jag tänker bespara er bildbevis, men klart är att skeppet SR och dess hantering av poddar är sjunkande efter som Martin S skriver verkar leva i en värd där de är den enda producenten av poddar.

    Som jag påtalat tidigare så naggas mitt förtroende för SR, jag kan nu säga att jag dessutom börjat tappa mitt förtroende på SR som en seriös aktör.

    Ted och ni andra som svarar här. Jag förstår den sits ni sitter i, och kritiken är inte menad mot er. Det som är mest skrämmande är att det verkar som de ni rapporter till inte bryr sig.
    Peter
  • Hej Peter!

    Vi här i forumet tar tacksamt emot era synpunkter, negativa som positiva! Och vi förstår att kritiken inte är riktad mot oss. I många fall håller vi också med om att förändringar som görs i appen inte alltid är klockrena, för att uttrycka det milt. Det är dessutom väldigt tråkigt att ditt förtroende för Sveriges Radio har börjat svikta på grund av dessa förändringar. Även detta kommer jag självklart att framföra internt.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej.

    Jag tycker att det är väldigt lågt. Det är ju inte så att ni inte kan eller inte har teknisk möjlighet att lägga ut avsnitt, för ni lägger ju ut skräpavsnitten. Och ni har tillgång till de riktiga avsnitten, men väljer aktivt att lägga ut skräp/spam istället för det verkliga materialet. Det är ju ren obstruktion för att tvinga lyssnarna bort ifrån fria mjukvaror. Jag tycker att det är bedrövligt.

    Jag vet inte om det är en fånig liknelse, men skulle ni få för er att göra utsändningar på FM-bandet som endast vissa tillverkares radiomottagare kan få ni? Knappast, va?

    Alfred Godoy
  • Hej Alfred!

    Tack för din feedback! Självklart har du rätt i att vi har teknisk möjlighet att lägga ut innehållet på tredjepartsplattformar samtidigt som det släpps i vår app och på vår hemsida. Anledningen till att vi nu fördröjer publiceringen av vissa poddar på externa plattformar är, som min kollega Annika nämnde tidigare i tråden, främst att vi vill ge våra egna plattformar, som vår app, en fördel för att uppmuntra fler lyssnare att använda dem. Detta är ett strategiskt beslut som vi har tagit, men jag förstår att det kan vara besvärligt för dig och andra lyssnare som föredrar att använda andra plattformar.

    Angående din liknelse med FM-bandet, förstår jag din poäng. Vi kommer att utvärdera hur detta påverkar våra lyssnare och ta feedbacken vi får på allvar när vi fattar framtida beslut. Jag kommer självklart att framföra dina synpunkter internt.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej, Ted.

    Nej, jag använder inte någon annan "plattform" än Sveriges Radio. Jag hämtar mina avsnitt direkt ifrån Sveriges Radios RSS-flöde på Sveriges Radios servrar, du kan kalla det Sveriges Radios "plattform" om du vill. Det handlar inte om några externa "plattformar", utan om vilken mjukvara som jag väljer att installera och använda på min egna dator. Det är alltså inte fråga om att jag väljer något kommersiellt företag, utan jag använder de öppna standarder och den öppna teknik som ni själva också har valt, och där publicerar ni spam/skräpavsnitt på er egna "plattform".

    Om erat stategiska beslut handlar om att obstruera lyssnandet på andra kommersiella aktörers "plattformar", så är det missriktat. Ni obstruerar lyssning på er egna "plattform" också.

    Alfred Godoy
  • Tack Alfred, jag ser till så att dina synpunkter når fram till rätt personer.

    Trevlig helg!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Med anledning av detta har jag i protest avinstallerat Sveriges radio app från alla mina enheter. Jag kör nu allt via webben istället.
    Peter
  • Vårt försök att stimulera till ökad användning av vår egen app har därmed, hos dig, gett helt motsatt effekt.

    Förmodligen syns enstaka avinstallationer inte i statistiken när vi utvärderar om det verkligen blir ett önskat resultat av vårt "fönstrande", så jag ser till att berörda parter får vetskap om denna protest.
    Annika Webbmaster
  • Jag får hålla med de övriga, tyvärr är det väldigt frustrerande att tvingas två olika appar för att lyssna på podcasts. Man vill ju ha allt samlat som konsument och inte tvingas hoppa mellan appar om man vill ha tillgång till senaste p3 dokumentär exempelvis. Den enda effekten för mig som stadig lyssnare på podcasts är frustration tyvärr.
    Christoffer V
  • Hej Christoffer!

    Jag har full förståelse för frustrationen och att man som lyssnare vill ta del av poddar och annat ljudinnehåll på den plattform som man själv föredrar. Dina och era synpunkter kring detta framförs självklart internt.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Här är en till som känner viss frustration över att man behandlas olika beroende på hur man väljer att lyssna på era program. Jag gillar inte heller att jag får tips om annan lyssning. Min lyssning av program från SR har snarare minskat sedan jag behövde använda SR-appen för aktuella avsnitt.

    Som tidigare sagt här, det är inte som att jag inte får lyssna på ett program på min radio hemma samtidigt som grannen kan göra det på sin radio av annat märke när det sänds. Det borde inte vara så när det gäller poddavsnitt heller.
    Jem
  • Jag förstår frustrationen - men tycker inte att liknelsen mellan att kunna lyssna i valfritt märke på FM-mottagaren håller. Mina invändningar nedan gäller just denna liknelse, inte sakfrågan om att vi borde kunna locka lyssnare till våra egna appar på andra sätt än genom att (tillfälligt) släppa en av våra mest populära poddar exklusivt för våra egna plattformar och att lyssningstips i poddflödet är ett irriterande inslag som ni vill att vi slutar upp med.

    Varför liknelsen inte håller?
    Jag vet inte om det är en fånig liknelse, men skulle ni få för er att göra utsändningar på FM-bandet som endast vissa tillverkares radiomottagare kan få ni? Knappast, va?
    Nej, det skulle vi ju knappast! Men jag tycker inte att det är så vi gör med P3 Dokumentär heller. Vi kan höra P3 Dokumentärs nya avsnitt i alla datorer, mobiler, surfplattor och andra manicker som kan hantera ljud på en hemsida oavsett tillverkare, men första veckan kan avsnitten enbart höras i våra egna "kanaler" (sajten, våra appar och i kanalen P3 klockan 19.03 på söndagen).

    Att man kan lyssna från valfri dator, mobil etc, men endast i de kanaler vi själva förfogar över, är som i FM. Det går att lyssna på Sveriges Radios program i alla radioapparater som kan ta emot FM oavsett tillverkare, men det finns begränsningar. Våra sändningar hörs inte över hela FM-bandet, utan enbart i våra egna kanaler.

    Som sagt, kritik mot liknelsen är inte kritik mot sakfrågan. Det är ett faktum att det dröjer en vecka längre innan P3 Dokumentär går att ladda hem eller lyssna på utanför våra egna kanaler. Varför är inget vi försöker hymla om. Vi vill få er att hitta till oss och helst upptäcka mer bra innehåll. (Det finns många bra program som vi av upphovsrättsliga skäl inte kan erbjuda utanför våra egna plattformar!)

    Vårt sätt att försöka "hjälpa er att hitta till oss" uppskattas dock inte alls av er, vilket vi ser till att rätt kolleger får veta.
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag vill bara förtydliga hur tekniken fungerar:

    Begreppet "podd" betyder att ljudfiler släpps i ett s.k. RSS-flöde. Sen har man olika program, s.k. "poddlyssnare" som hämtar RSS-flödet.

    Min poddlyssnare hämtar avsnitten ifrån Sveriges radios egna RSS-flöde, på Sveriges radios servrar. Begreppet "plattform" är otroligt oklart vad det innebär, men jag förmodar att ett RSS-flöde på Sveriges radios servrar är Sveriges radios "plattform", och ingen annans. Där, alltså i erat egna RSS-flöde, så släpper ni inte era avsnitt direkt, utan ni släpper reklamavsnitt. Alltså på er egna "kanal" (eller "plattform"). Det finns liksom ingen tredje part här, förutom mig, min mjukvara och Sveriges radios servrar. Det är inte utanför era "egna kanaler" eller era "egna plattformar", utan hos er.

    Mvh Alfred Godoy
    Alfred Godoy
  • Tack. Vår RSS är också en egen plattform. Samtidigt är den förutsättningen för att vårt innehåll når ut till tredjepartsplattformar, till vilket vi räknar allt från egenutvecklade poddklienter till multinationella tjänster som Googles och Apples podd-appar, TuneIn och Spotify. När vi vill styra över lyssnare till egna appar etc, är det på RSS-nivå vi kan ta kontroll över vad som visas var och när detta sker.

    Formuleringen "... släppa en av våra mest populära poddar exklusivt för våra egna plattformar ..." vill jag förtydliga, för just RSS:en räknade jag inte med här. Jag ska försöka vara lite tydligare med benämningen framöver!

    Mer korrekt vore att skriva:
    "... släppa en av våra mest populära poddar som avsnitt exklusiva för vår egen sajt, våra appar och liknande "egna webbtjänster" ...",

    Rent tekniskt är de sajt- och app-exklusiva avsnitten inte poddar, och det är ur denna tekniska vinkel jag brukar använda poddbegreppet. Allt fler lyssnare och kolleger ser dock podd som ett "publicistiskt format", och avser de program som "med fördel kan avnjutas fristående från tablån" till skillnad från "program mer lämpade för flödet i en kanal", se dialogen här:
    Varför kallar ni radioprogram för poddar?

    Båda tolkningarna har stöd hos Svenska datatermgruppen om "podd-"
    /.../ Poddradio innebar ursprungligen att programmen hämtades automatiskt enligt ett schema som användaren ställde in, som en RSS-prenumeration fast för ljud i stället för text. Numera kallas det poddradio även när en radiostation på sin webbplats tillhandahåller radioprogram för manuell nedladdning. /.../
    Ur den vinkeln är alla avsnitt av P3 Dokumentär poddar, vare sig de finns med i podd-RSS:en eller inte.
    Annika Webbmaster
  • Inser ni inte att i ert försvar av det här påfundet så gräver ni er allt djupare ner i skyttegraven? Nya Bagdad-bob hittas numera på sveriges radio. Jag betalar för sveriges radio via skattesedeln och då vill jag själv kunna välja hur och inte begränsas av dumheter. Liknelsen tidigare är även om ni inte fattar den klockren.
    Peter
  • Jag tycker mest att jag som medborgare borde få komma åt innehållet genom fria mjuvaror, öppna protokoll och öppna standarder. Precis som att FM-utsändingar följer en etablerad, transparent, öppen standard, och vem-som-helst kan köpa några enkla komponenter och bygga en FM-mottagare (tack vare det enkla teknikvalet), så tycker jag att public service bör vara tillgängliga och transparenta på samma vis över Internet. I grunden handlar det på hur ni ser på era lyssnare: som kunder som ska ha marknadskommunikation eller som medborgare som ska ha samhällsinformation.

    (Nu använder ni dock inte 100% öppna standarder i RSS-erna heller, så ni får inte alla rätt där heller. Men det är ändå mycket mer tillgängligt än att tvinga in folk i mjukvaror som bygger på ickestandardiserade överföringar och stängd källkod.)

    Alfred Godoy
  • Peter
    Nya Bagdad-bob hittas numera på sveriges radio.
    Just den liknelsen känner jag mig inte direkt bekväm med. Jag är förstås fel person att ifrågasätta det, men anser inte att jag befinner mig i någon skyttegrav, utan försöker föra en dialog. Min roll är att förstå era argument, förmedla detta till rätt kolleger (och se till att de förstår) samt att förklara bakgrunden till Sveriges Radios beslut. Om det är något ni tycker att jag inte verkar ha förstått eller om det är något som behöver förklaras bättre, så kan vi kanske fokusera på det?

    Jag passar på att tipsa om en P3 Dokumentär om invasionen av Irak:
    Saddam Hussein, Irakkriget och jakten på massförstörelsevapen - P3 Dokumentär

    Det var vid denna invasion som Iraks informationsminister Mohammed Said as-Sahaf kom med uttalanden som västvärlden uppfattade som helt bisarra. I amerikansk media började ministern snart gå under namnen Baghdad Bob.

    Dokumentären kan ni höra i valfri podd-hämtare. P3 Dokumentär har alltså inte försvunnit från externa plattformar. De släpps en vecka tidigare i våra egna appar och på vår hemsida, men med program som man med fördel kan lyssna på i åratal, kanske detta i sig inte gör så mycket och det största irritationsmomentet är de många tipsavsnitten ni får?

    Alfred
    Jag tycker mest att jag som medborgare borde få komma åt innehållet genom fria mjukvaror, öppna protokoll och öppna standarder.
    Som sagt kan du fortfarande lyssna på P3 Dokumentär i valfri podd-hämtare utan problem. Det är ju inte så att avsnitten är irrelevanta eller ointressanta en vecka efter publiceringen i "våra egna kanaler" (eller vad jag nu bör använda för begrepp för sajten, apparna, skills och liknande).
    Nu använder ni dock inte 100% öppna standarder i RSS-erna heller, så ni får inte alla rätt där heller. Men det är ändå mycket mer tillgängligt än att tvinga in folk i mjukvaror som bygger på ickestandardiserade överföringar och stängd källkod.
    Jag, som inte är utvecklare och vill förstå detta bättre, undrar vilka proprietära standarder vi använder idag i RSS:erna och hur vi borde göra istället. Men det kanske är en fråga som mer hör hemma i den här tråden?
    Sveriges Radio och öppen källkod
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr fortsätter SR låsa in sig mer och mer i appen/websidan. Nu har de börjat fiska efter fler användare genom att endast släppa delar av sina poddar i RSS-flödet.

    Exempel från senaste P3 ID. I texten till del ett:

    Det här avsnittet publicerades första gången i mars 2020, det här är en uppdaterad version från november 2023.
    Del 2 om Elon Musk finns att lyssna på i Sveriges Radio Play.

    Tydligen tycker deras uppdragsgivare, lyssnarna att det är viktigare att låsas in till specifika plattformar än de synpunkter som framförts i denna tråd.

    Anders
  • Hej Anders!

    Jag har verkligen full förståelse för att detta kan väcka irritation hos lyssnare som i dagsläget inte använder SR Play. Syftet med att endast publicera avsnittet på vår egna plattform är att man som lyssnare förhoppningsvis ska kunna upptäcka annat innehåll som man också vill ta del av. Det långsiktiga målet för Sveriges Radio är också att öka lyssningen i SR Play, och i det arbetet testar vi nu olika publiceringssätt. Vad som kommer ske framöver är så klart svårt att svara på, men vi kommer självklart att framföra dina synpunkter till rätt personer på Sveriges Radio.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted,

    Det känns inte som att försöket fungerar speciellt bra, för varför har man då utökat antalet poddar där man gör så här? Vad är nästa steg att man endast får lyssna på Sveriges radio om man har en radio tillverkad Philips före 1990? Ni hör hur orimligt det låter.

    Jag tror inte de personer ni rapporterar till bryr sig för annars hade man avslutat den här galenskapen för länge sedan. Man har ju tyvärr snarare ökat antalet poddar som det här tillämpas på, känns desperat.

    Jag prenumererar på minst 10-15 poddar från Sveriges radio, ingen av dessa har jag hittat på det sättet som de högre upp i ledningen tror är lösningen. Som nämt tidigare har jag på grund av detta minskat med lyssnande på poddar från Sveriges radio som kräver att jag installerar en viss app och jag har vänt mig till andra poddar som jag kan ha i min app utan krav på speciell app. SR play är dessutom avinstallerat från alla mina enheter numera, använde knappt appen redan innan det här hittades på och appen kommer inte att installeras på nytt.

    I slutändan måste det väl ändå vara hur många som lyssnar på era poddar som betyder något och inte var och vilken plattform man lyssnar på?
    Peter
  • Att ni nu låser vissa avsnitt helt till er egna app och inte som tidigare fördröjer publiceringen är att gå från dåligt beslut till ett än värre. Detta är ett sluttande plan. Är nästa steg att frångå flödena helt och hållet och låsa in er helt ett stängt system? Kräva registrering av användare med digitalt ID? Något än värre?

    I min värld går ni helt fel väg. Ni ska vara en verksamhet för befolkningen, finansierat av befolkningen. Reklam, inlåsning etc. är inte tanken med er verksamhet.

    Jag tror egentligen att anledningen till att ni ej får utstå bred kritikstorm är den låga förståelse för frihet på nätet, fria standarder och mjukvara hos allmänheten. Det är nog inte baserat i att grundläggande värderingar rimmar med ert agerande här.
    Hugo
  • Brukar själv bojkotta poddar som enbart släpps på vissa plattformar, exempelvis Spotify-exklusiva sådana. Då lyssnar jag hellre på något annat som inte stöttar förstörelsen av en av de få öppna standarder för innehåll vi har kvar idag.
    Tråkigt om detta ska hända med SR som jag dessutom måste betala för. De flesta betalpoddar släpps ju till och med som vanliga poddar, bara att man måste betala för att få tillgång till feed-länken.
    Leo
  • Hej Peter!
    Det känns inte som att försöket fungerar speciellt bra, för varför har man då utökat antalet poddar där man gör så här?
    Så kanske det är. Eller så har man upptäckt att det faktiskt fungerar bra, och av den anledningen lagt ännu mer fokus på att locka lyssnare till appen?

    Hugo,
    Att ni nu låser vissa avsnitt helt till er egna app och inte som tidigare fördröjer publiceringen är att gå från dåligt beslut till ett än värre. Detta är ett sluttande plan. Är nästa steg att frångå flödena helt och hållet och låsa in er helt ett stängt system? Kräva registrering av användare med digitalt ID? Något än värre?
    Jag förstår som sagt irritationen. Vad nästa steg blir är ju så klart svårt att svara på, men jag har svårt att se att vi skulle komma att kräva registrering med digitalt ID eller liknande. Inte mycket plåster på såren kanske, men Annika och jag framför självklart denna feedback till de kollegor som är involverade i detta arbete.

    Leo,

    Tack för dina relevanta synpunkter. Vi som svarar här i forumet ser till så att dessa når fram rätt kollegor.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted,

    Tror du på det själv, eller följer du bara direktiven på hur ni ska bemöta dessa frågor? Majoriteten av era svar kan sammanfattas som ett enda försvar av ett dåligt beslut.

    Det är tyvärr som Hugo säger ett sluttande plan och som bara sluttar mer och mer nedåt. Ni finns för oss och inte för er egen skull annars skulle man lika gärna kunna lägga ner Sveriges radio.

    Jag beklagar att de personer du rapporterar till inte verkar förstå kritiken, ingen skugga ska falla på dig. Som Hugo säger har den breda allmänheten för låg eller obefintlig förståelse för frihet på nätet och mjukvara.

    Det är inte konstigt att mörkare krafter växer sig starkare när man tittar på hur ni hanterar det här och beter er mot oss som finansierar verksamheten.
    Peter
  • Hej igen Peter!

    Jag tror dock att de personer som vi här i forumet rapporterar till faktiskt förstår kritiken. Om inte annat så inser de säkerligen att det finns många lyssnare som inte är nöjda med hur vi valt att publicera dessa P3 ID-avsnitt. Senast igår lyfte jag era åsikter till en av kollegorna som är involverad i arbetet, så kritiken når i alla fall fram. Hur man sedan väljer att hantera feedbacken är ju så klart en annan femma.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag tycker att tonen i den här tråden är lite tråkig och jag förstår att de som svarar på meddelanden här bara gör sitt jobb. Jag uppskattar arbetet ni gör, men jag måste instämma i kritiken vad gäller själva sakfrågan: Även jag har under en längre tid irriterat mig på den gradvisa degraderingen av kvaliteten SR:s tidigare så förträffliga poddflöden.

    Ett poddflöde är i sig en produkt med ett eget värde; möjligheten att snabbt överblicka ett programs historiska avsnitt och lyssna på gamla godingar som man kan ha missat är väldigt givande för mig. Jag har också en stor mängd olika rss-flöden jag prenumererar på, så allt extra brus utöver vad jag aktivt har valt att inkludera i mitt flöde är distraherande. Det är då för mig aktivt värdedestruerande att förorena detta flöde med en massa krafs som repriser och de här "tips"-klippen.

    Jag accepterar att det ibland kan finnas goda skäl att återpublicera ett gammalt program, om man har uppdaterat ljudet eller lagt till någon kommentar i sken av aktuella händelser (som ju görs ibland i P3 Dokumentär t.ex., som är det program som ledde mig till den här tråden). Men det hade verkligen varit på sin plats att markera *repriserna* med ett särskilt prefix, istället för att som nu uttryckligen skriva "Ny:" på de avsnitt i flödet som faktiskt är nya avsnitt. Ironin i att ha ett rss-flöde för ett program, där mindre än hälften av avsnitten faktiskt är nytt material och därför behöver specialmärkas!

    Jag har också sympati för SR:s önskan att få folk att upptäcka fler av deras program, och skulle inte ha något emot om man inkluderade tips och annan intern marknadsföring i avsnitten. Det är ju helt logiskt, och lämnar själva flödet orört. Jag har ingen stark åsikt om själva fördröjningen i publicering heller. Sure, be folk använda den officiella appen för att lyssna på avsnitten några dagar tidigare och nämn detta i avsnitten, det är ok med mig. Men jag är inte intresserad av att få en massa spam i mitt rss-flöde.

    Allt detta är också applicerbart i den här syskontråden: https://kundo.se/org/teknisk-support/d/repriser-borde-inte-laggas-ut-som-podd/
    Johannes
  • Tack för konstruktiv och välformulerad kritik.

    Oavsett synen på "fönstrandet" som sådant, så är vårt sätt att kommunicera om detta genom "tipsavsnitt" en företeelse som irriterar många. Den typen av tips, liksom tips om helt andra program, skulle inte vara alls lika störande om de ingick i de vanliga avsnitten.

    Dessutom är det nog fler än jag som sällan eller aldrig startar ett tipsavsnitt, men då och då rent av blir intresserade av tips som vi hör i eller i anslutning till ett program (vare sig vi lyssnar i FM, vår app SR Play, Spotiy eller i en poddspelare), i synnerhet om tipset är logiskt, i stil med:
    I programmet medverkade N.N. I hennes Sommar i P1 från 2022 tog hon upp samma ämne.
    Din kritik framförs självfallet till de kolleger som arbetar med hur vi hanterar poddarna.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har försökt använda appen, men tycker att den är krångligare och fungerar sämre än det alternativ jag använder för poddkonsumtion. Att på ett artificiellt sätt försämra för oss som inte använder er app känns mer som kommersiellt skurkföretag än som public service. Ni har tänkt helt fel, och den som fattade beslutet borde påminnas om ert viktiga uppdrag.
    Vresig konsument
  • Hej Vresig konsument,

    Skönt att fler har samma uppfattning och inställning till den här idiotin från sr.

    Tyvärr är det så att de ansvariga nog inte bryr sig om vad vi vanliga lyssnare tycker. Vi är flera som fört fram våra synpunkter och de från sr som läser och skriver här har tacksamt förmedlat informationen vidare, tyvärr utan förbättring utan det har fortsatt i fel riktning.

    Känns som den/det personer som fattat detta beslut har suttit för länge i sin skyddade verkstad och skulle behöva bytas ut så snart som möjligt, och till personer som har förståelse för hur poddlyssnande fungerar. Att begränsa sina avsnitt på det här sättet är raka motsatsen till syftet med poddar.

    Jag betalar via skatten public service-avgift så oavsett om jag lyssnar på poddar från sr eller inte, det minsta jag kan förvänta mig då är att själv kunna välja poddspelare och inte straffas för mitt val och begränsas i mitt urval av poddar och när dessa görs tillgängliga för mig.

    I tider som detta när public service ifrågasätts från minst ett av regeringspartierna är det här försämringarna och agerandet mot sina lyssnare rent av kontraproduktiv.
    Peter
  • Det finns en radiosnutt på SR P1 som gränsar till ämnet, Därför finns Sveriges Radio på Spotify – trots reklam eller betalvägg - Kulturnytt. Den handlar om hur SR motiverar att finnas på reklamdrivna Spotify.

    Cajsa Lindberg, biträdande programdirektör med ansvar för utbud säger följande:
    • Ambitionen är att finnas där publiken finns och att så många som möjligt kan ta del av innehållet.
    • Så länge SR:s regler följs är det fritt för alla att (re)distribuera innehållet.
    • Man kan ta del av SR:s innehåll utan reklam och målbilden är att publiken ska lyssna hos SR.
    Tydligen anser inte SR att de reklamavsnitt som sprängs in i RSS-flödena är reklam. Samtidigt är det ok att redistribuera innehållet om man följer reglerna (vilka?).

    Ni andra som anser att SR beteende inte rimmar med dess uppdrag - vad tror ni om idén att vi hjälps åt och skapar egna RSS-flöden? Vi kan basera dem på SR:s egna men filtrera bort reklamen etc.

    Till SR - är vad jag föreslår ovan något ni anser bryta mot några regler?
    Hugo
  • Hej Vresig konsument!

    Tack för att du hör av dig och delar med dig av dina synpunkter! Jag förstår mycket väl att många lyssnare av olika anledningar föredrar att använda andra poddspelare än SR Play. Som Peter nämner i sitt inlägg så framförs era åsikter löpande till de kollegor som arbetar med publicering av poddarna, vad de sedan väljer att göra med informationen kan jag tyvärr inte svara på.

    Hugo,
    Tack för lyssningstipset!
    Till SR - är vad jag föreslår ovan något ni anser bryta mot några regler?
    Jag skulle säga att det är en fråga för vår juridiska avdelning och något som vi i supporten inte har tillräckligt mycket kött på benen för att kunna besvara.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det här var intressant läsning. Jag skrev och undrade vad som hänt med SR-poddarna och hänvisades vänligen hit.
    Jag håller med om kritiken och vill lägga till ytterligare:
    - En podplattform har länge skruvat på teknik och kod för att hitta det bästa sättet att samla alla flöden på en plats, för att maximera räckvidden för varje pods avsnitt och för att göra det så enkelt som möjligt för lyssnaren. Min tanke är att det verkligen borde gynna SR och att ni antagligen kan mäta popularitet och lyssningar oavsett plattform? Jag gissar dessutom att podformatet satt bra snurr på lyssnandet på era produktioner?
    Elisabeth
  • En rättelse. Jag menade att alla fristående podplattformar utvecklat sätt att samla poddar från allsköns ställen till en och samma, till lyssnarens fromma. Så länge SR bara sänder sina egna program i sin egen app blir det inte pod utan en samling radioavsnitt. Jag använder SR-appen för att lyssna på strömmande radio från olika kanaler och för att botanisera, men för själva lyssnandet väljer jag en extern spelare för att kunna lyssna på alla poddar, från när och fjärran, samlade på ett ställe. Det kommer sannolikt inte lyckas att ”valla” in oss mycket aktiva lyssnare till en outvecklad, exklusiv SR-app.
    Elisabeth
  • Hej Elisabeth!

    Tack för ditt bidrag till denna diskussion!

    Precis som du skriver så är det fullt möjligt att mäta lyssningar även på externa plattformar. Trots detta föredrar vi att våra lyssnare tar del av vårt innehåll i SR Play-appen eller på sverigesradio.se av flera skäl. En av dessa anledningar är närvaron av reklam på tredjepartsplattformar, vilket är något som vi har svårt att kontrollera på plattformar som vi själva inte sköter om. Sveriges Radios primära uppdrag är, vilket du troligtvis känner till, att bibehålla oberoende och självständighet gentemot ekonomiska, politiska och andra intressen. Att publicera innehåll på plattformar som är beroende av reklamintäkter kan medföra risk för intressekonflikter eller påverkan på det oberoende och integritet som Sveriges Radio strävar efter. I SR Play och på sverigesradio.se slipper vi dessa bekymmer eftersom vi där kan styra hur vårt innehåll presenteras, till skillnad mot publicering på externa plattformar där vi inte har samma kontroll.

    Men självklart har du rätt i att det finns många fördelar med att kunna ha alla sina favoritpoddar samlade på ett och samma ställe, det är så klart både smidigt och väldigt användarvänligt. Vi som arbetar här i supporten ser givetvis till så att dina synpunkter når fram till rätt kollegor här på SR.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted,
    Jag har svårt att förstå hur ett RSS-flöde är en extern plattform och i vilket led ni skulle sakna kontroll.

    Om jag till exempel vill lyssna på Dagens Eko går jag till
    https://sverigesradio.se/dagens-eko för att sedan hämta länken till flödet (https://api.sr.se/api/rss/pod/41978).
    Anders
  • Hej Ted, och tack för synpunkter. 😀
    Jag förstår delvis SRs ståndpunkt och vilja att styra reklamflödet, men jag tror ni simmar motströms här. Vitsen med poddar är just att samla alla på samma ställe. I mitt fall varvar jag mellan närmare 100 poddar från såväl fristående aktörer som radiobaserade (BBC, SR osv) och jag tror att det är ganska typiskt för podlyssnare. Istället tänker jag att dragningen till SR-appen skulle kunna handla om att utveckla den på andra sätt; fördjupningar, intervjuer, kompletterande bilder osv. Och satsa på de strömmande kanalerna med fördjupningar via länkar till andra program/nätet/litteratur osv. Lyssnare kommer vilja samla all content för att hålla koll på vad man lyssnat på, hur man vill sortera osv. SR-appen har inte den styrkan och kanske inte ska behöva ha den ambitionen. Det innebär inte att den inte fyller en funktion, tvärtom, men den ersätter inte smidigheten i en podplattform.
    Elisabeth
  • Tillägg: Jag förstår verkligen reklamaspekten, men det argumentet kommer ni förlora på. Vi som är podlyssnare lärde oss tidigt att det är ett pris vi får betala för den smidighet det innebär att ha all content samlad på ett ställe, och om SR vill fortsätta växa i popularitet vad gäller att göra förträffliga produktioner och locka ständigt nya lyssnare, kommer ni vara tvungna att hitta en lösning som förenklar lyssningen för mig/oss som lyssnare.
    Elisabeth
  • Ted: Vad menar du med reklam i tredjepartsplattformar? Jag har använd både Pocket casts och Apple podcast. Ingen av de apparna lägger någon reklam i era program, eller för den delen i appen.  Återigen en dålig ursäkt till ett idiotiskt förslag som detta är. Den här hanteringen förenklar inte lyssnande för oss lyssnare.

    Hade vi inte betalat till er via skattesedeln hade jag gladeligen tagit en snigel på ögat istället för och betala.

    Elisabeth: Bra synpunkter på att lyssnare vill samla sitt content och sortera. Något sånt kommer sr aldrig att ha resurser till och göra och ska inte heller göra
    Peter
  • Peter, jag vet inte om en del appar använder reklam även i, eller mellan, SRs podavsnitt. Spotify, t ex. Jag använder bara Podcaster och där är det, precis som du säger, ingen inlagd reklam i SR-programmen.
    Jag tror helt enkelt inte att man från SRs sida tänkt igenom saken helt. Jag tror man haft ett inifrån och ut-perspektiv och inte ett utifrån och in-perspektiv. Dvs, man har sett på frågan utifrån sitt eget behov, inte lyssnarnas. SR har arbetat sig fram till ett bättre och bättre paketerat pod-landskap, men att låsa in sina program tror jag tillhör baktiden och riskerar att driva tillbaka kvaliteten och programmakarnas motivation. Idag når SR ut till flera lyssnare än någonsin. Omfamna det. Rasera det inte.
    Elisabeth
  • Hej igen Elisabeth!

    Tack för välformulerad och fullt relevant feedback! Du har många bra poänger och jag tycker även att dina förbättringsförslag som dessa är värdefulla:
    Istället tänker jag att dragningen till SR-appen skulle kunna handla om att utveckla den på andra sätt; fördjupningar, intervjuer, kompletterande bilder osv. Och satsa på de strömmande kanalerna med fördjupningar via länkar till andra program/nätet/litteratur osv.
    Jag förstår som sagt helt och hållet hur du tänker och jag vet att många poddlyssnare konsumerar innehåll på det sätt som du beskriver, där man föredrar att ha alla sina poddar samlade på ett och samma ställe. Hur planerna ser ut framöver kan jag inte svara på i nuläget, men vi som arbetar här i forumet ser som sagt till att framföra samtliga synpunkter till kollegorna som arbetar med planeringen framåt. Återigen, tack för bra och relevant feedback!

    Hej Peter!

    Även om Sveriges Radios poddar inte har reklam i sina avsnitt på externa plattformar så är t.ex. Spotify och Apple Music i grunden kommersiella företag som drivs för att tjäna pengar. Sveriges Radio föredrar med andra ord att lyssnarna som konsumerar SR-innehåll gör så i SR Play-appen för att inte gynna specifika företag och dess annonsörer.

    Hej Anders!

    Jag vet dessvärre inte hur man har tänkt när det kommer till RSS-flöden. Som sagt, reklamaspekten är endast en av flera orsaker till att de som ansvarar för Sveriges Radios poddar valt att testa olika publiceringssätt.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Som vanligt ett goddag yxskaft svar! Beklagligt. På vilket sätt gynnar ni dessa företag genom att finnas i deras appar? Börjar bli tröttsamt det här. Ni finns till för oss och inte för er. Ni vill väl nå så många lyssnare som möjligt? Jag har inte längre något förtroende för hur ni hanterar poddar.
    Peter
  • Peter, företagen gynnas givetvis av att det finns mer innehåll hos dem. Värdet av dessa tjänster är ju just dess innehåll och smidighet.

    Om vi säger att en snubbe lyssnar på tio poddar, åtta av dessa är från SR och två är Spotify-exklusiva. Om då alla poddar finns på Spotify kanske han tycker det är värt att betala. Men om SR plötsligt drar bort alla sina poddar så får han betala samma kostnad för endast två poddar i appen för samma peng.
    Trots att SR:s poddar funnits tillgängliga gratis, så att det rent monetärt är plus minus noll (han har egentligen alltid betalat för tillgången på endast två poddar, de exklusiva), så har produkten totalt tappat i värde då mycket av smidigheten försvunnit.

    Sen att detta ska drabba även fri programvara, där det inte finns någon reklam eller kostnad är ju väldigt tråkigt. Spotify som jag använde i exemplet är ju redan en fiende mot poddformatet, då de jobbar för att få så mycket exklusiva poddar som möjligt, vet inte ens om de delar RSS-flöden till eventuella gratispoddar de har, så det gråter jag inte över.

    Kanske SR skulle kunna dela sina RSS-länkar med en klausul om att dessa inte får spridas direkt via kommersiella tjänster eller liknande?
    Leo
  • Detta argument vet jag dock inte om jag köper:

    "Att publicera innehåll på plattformar som är beroende av reklamintäkter kan medföra risk för intressekonflikter eller påverkan på det oberoende och integritet som Sveriges Radio strävar efter."

    Känns långsökt att SR:s innehåll skulle påverkas av att det även tillhandahålls av externa tjänster. Det är ju inte SR som drabbas av eventuella intressekonflikter, utan den externa tjänsten.
    Leo
  • Hej Leo!
    Kanske SR skulle kunna dela sina RSS-länkar med en klausul om att dessa inte får spridas direkt via kommersiella tjänster eller liknande?
    Ja, något sådant kanske skulle vara en bra och rimlig lösning!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Men vänta, jag kanske är trög men räknas telefonernas egna appar som kommersiella? IOS och Android, menar jag. I så fall blir det ju återigen bortitok, eftersom deras egna appar gör just podsamlingarna smidiga att lyssna på. Nåväl, i slutänden kanske allt det här löser sig. Det enda jag egentligen önskar är att SR, som ju är skattefinansierat, har ett utifrån-in-perspektiv istf tvärtom. Att det är lyssnarens behov som bör stå i centrum. Att SR tar sitt samhällsuppdrag på allvar - vilket jag är övertygad om att ni vill göra, även om det just nu blåser hårt på redaktionerna.
    Elisabeth
  • Att ha en offentlig RSS kan väl inte räknas som att "publicera på en reklamfinansierad plattform"? Man publicerar ju direkt på en domän som man själv kontrollerar, och sedan kan användare ta del av den produkten precis hur de vill. Att olika poddspelare faciliterar prenumeration på RSS-flöden är ju inte konstigare än att era webbsidor är indexerade i Google, som gladeligen tjänar pengar på att förmedla länkar och visa reklam på vägen. Då är som redan påpekats Spotify mycket värre i mina ögon, eftersom de aktivt försöker begränsa utbudet för andra aktörer. Då är de inte bara en passiv profitör, utan orsakar direkt skada på poddmediets öppenhet.
    Johannes
  • Tack Johannes för att du fyller i och förklarar det jag försökte göra med mitt exempel ovan. Håller med dig på alla punkter.
    Anders
  • Hej allesamman!

    Huvudsyftet med detta supportforum är att:
    • förstå problem och försöka lösa dessa
    • förklara teknik på rätt nivå
    • förmedla lyssnares synpunkter vidare till rätt kolleger
    Förstå problemet
    Problemet - eller snarare problemen - hoppas jag att vi har förstått. Av olika skäl föredrar ni att lyssna på andra sätt än genom SR Play eller sverigesradio.se. Att vi har valt att erbjuda visst innehåll exklusivt för vår app, samt ha innehåll som publiceras i Sveriges Radio Play innan det släpps till externa tjänster, är en försämring.

    Ett annat problem är att våra XML-flöden tyngs ned av tips om andra poddar och att vi lägger ut repriser i flödet. Dessa irritationsmoment har funnits sedan tidigare, men i och med våra "taktiska publiceringar" har vi ytterligare spätt ut flödet med avsnitt som i princip "talar om att man gör fel som inte använder SR:s app".

    Ytterligare ett problem att det är oklart hur Sveriges Radio resonerar och att vi verkar se på frågan utifrån vårt behov, inte lyssnarnas. Många av er har tydligt motiverat att ert sätt att lyssna inte borde vara något som helst problem för Sveriges Radio då det ni gör i princip är att hämta våra ljudfiler via våra egna RSS:er. I synnerhet finns det en osäkerhet kring om de personer "som äger frågan" på allvar förstår vår teknik och er kritik.

    Jag hoppas att det är en korrekt sammanfattning av problemen. Förtydliga annars, så att vi inte har missförstått något

    Förklara teknik
    Att förklara teknik är en del av forumets syfte. Frågor om hur SR Play och vår sajt funkar går vi gärna in närmre på, men gärna i en separat tråd. Det är nämligen inte, i första hand, problem med SR Play som får er att välja andra sätt att lyssna, utan att ni vill ha samma app för alla poddar (och för några av er att ni föredrar fri programvara). Hur välfungerande SR Play än vore, så skulle många av er som engagerat er ändå föredra att lyssna i er vanliga app, tolkar jag det som. (Om det finns specifika delar av vår app som gör att den är svår att använda så förklarar vi gärna hur den funkar, samt tar era förslag på hur den borde förbättras vidare till app-utvecklarna.)

    Att förklara hur Sveriges Radio resonerar kring "taktisk publicering" och varför vi medvetet har visst innehåll exklusivt i appen är dock inte teknik, så det ligger vid sidan av vad Ted och jag egentligen arbetar med. Vi har därför bett Poddgruppen, det tvärfunktionella team som arbetar med frågan, att förklara bakgrunden till vår strategi. De kommer att skriva om detta här:
    Frågor & svar om Sveriges Radio.

    När den texten finns på plats, så länkar vi självfallet dit. I och med att vi på den tekniska supporten har svårt att förklara våra strategiska beslut, behövs tydligare information!

    Förmedla synpunkter vidare
    Vi ser till att era synpunkter inte bara når fram till Poddgruppen, utan att de även förstår kritiken och tar till sig era argument.

    Att vi på Sveriges Radio trots detta har gått vidare från "tidigare publicering i SR Play" till "innehåll exklusivt för SR Play" beror inte på att bristande förståelse för kritiken, utan på att det funnits andra faktorer som vägt tyngre.
    Annika Webbmaster
  • Kanonbra sammanfattat! Och tack för att ni tog tråden på allvar. 😀

    Elisabeth
  • > Att vi på Sveriges Radio trots detta har gått vidare från "tidigare
    > publicering i SR Play" till "innehåll exklusivt för SR Play" beror inte
    > på att bristande förståelse för kritiken, utan på att det funnits andra
    > faktorer som vägt tyngre.

    Kan poddgruppen redogöra för dessa faktorer här, och svara på eventuella frågor och kommentarer, även om det inte är forumets syfte?

    Har ni anställt affärsutvecklare, agila coacher och projektledare från spotify och reklamradio? Kan det ha smugit sig in parasiter som arbetar med strategier för att få så många lyssningar och klick som möjligt, istället för att producera så mycket bra innehåll ni kan? Eller är det så att produktionsbolagen ni köper era program ifrån tar extra mycket betalt om ni gör program nedladdningsbara eller tillgängliga på andra plattformar? Låt oss foliehatta om detta tills vi får tydliga svar.
    Vresig konsument
  • Kan poddgruppen redogöra för dessa faktorer här, och svara på eventuella frågor och kommentarer, även om det inte är forumets syfte?
    Jag misstänker, utan att veta säkert, att så inte kommer bli fallet dessvärre. Annika och jag lär vara de som fortsätter sköta kommunikationen här i forumet. Utöver att många av de kollegor som arbetar med dessa poddpubliceringar har läst igenom denna tråd så har Annika och jag sammanställt era frågor och vi hoppas inom kort få en uppdaterad version av bakgrunden till publiceringsstrategin, vilken kommer att publiceras på sidan som Annika länkar till i sitt föregående inlägg.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej! Jag håller med de andra här. Det är mycket irriterande att jag får upp dessa "skräpavsnitt" i min poddfeed. Jag betalar public service men kan inte lyssna på avsnitten hur jag vill? Jag vill inte ha fler appar. Lägg tillbaka avsnitten tack! Ni får gärna skriva något i feeden alternativt ha en separat feed för spotify/betalappar där de släpps senare/att vissa avsnitt inte kommer dit, det skulle bara vara bra. Men för oss som vill lyssna i öppna appar på det sättet vi lyssnar på alla andra poddar blir det bara kladdigt. Tack!
    Albin
  • Tack Albin!

    Det du skriver sammanfattar rätt bra synpunkterna i tråden i stort.
    Ni får gärna skriva något i feeden alternativt ha en separat feed för spotify/betalappar där de släpps senare/att vissa avsnitt inte kommer dit, det skulle bara vara bra. Men för oss som vill lyssna i öppna appar på det sättet vi lyssnar på alla andra poddar blir det bara kladdigt.
    Även Leo har varit inne på liknande tankar:
    Kanske SR skulle kunna dela sina RSS-länkar med en klausul om att dessa inte får spridas direkt via kommersiella tjänster eller liknande?
    Jag tror inte att det går att utesluta Spotify, Tunein och liknande ljudtjänster, eller att ge vissa aktörer en annan feed än den som ni med öppna appar använder, men ska självfallet tipsa om att vi bör göra detta om det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen
    Som jag skrev tidigare, har jag bett de kolleger som "äger frågan" om tydliga och väl förankrade svar på era frågor. De svaren har jag nu fått! De kommer att publiceras på sidan med Frågor & svar, men ni får ett av svaren redan nu, eftersom den visar att mina kolleger har tagit till sig av delar av den kritik ni har framfört här och i annan kontakt med oss på Sveriges Radio:
    Ert poddflöde fylls av tips-avsnitt om nya avsnitt i SR Play. Kan ni inte tipsa i slutet av era vanliga avsnitt istället?

    Vi ska ta till oss av den feedback som kommit in kring detta. Idag informerar vi publiken på olika sätt om att det finns avsnitt som man kan lyssna på redan nu i Sveriges Radio Play. Det är inte vår mening att förstöra lyssningsupplevelsen.

    Vi tycker det är viktigt att kunna tipsa om mer innehåll från Sveriges Radio som kan vara av intresse för publiken. Med det sagt strävar vi alltid efter att våra lyssnare ska få en bra upplevelse av innehållet. Därför tittar vi på olika metoder för att tipsa om vårt innehåll.
    Tack för att ni hjälpt oss att tänka om på denna punkt. Hur snabbt flödet av tipsavsnitt kommer att avta, vet jag inte - men jag lovar att jag kommer att påminna mina kolleger om att de verkligen inte uppskattas och att vi måste hitta bättre sätt att tipsa om vårt innehåll!
    Annika Webbmaster
  • Som jag skrev tidigare, har jag bett de kolleger som "äger frågan" om tydliga och väl förankrade svar på era frågor. De svaren har jag nu fått! De kommer att publiceras på sidan med Frågor & svar ...
    Här hittar ni detta:
    Varför släpper ni vissa avsnitt och titlar bara i appen? | Frågor & svar om Sveriges Radio

    Hoppas att det framgår lite tydligare hur vi resonerar.
    Annika Webbmaster