Till senaste kommentaren

Avsnitt släpps först i SR appen. Varför?

Varför har ni börjat släppa avsnitt i appen först istället för samtidigt som i podcastfeeden som tidigare? Jag, och troligen många med mig, lyssnar på era poddar i en fristående app där vi också kan lyssna på andra än SRs podddar. Då detta är mycket smidigare än att ha massa olika appar, och dessutom kan man välja att använda fri programvara.

Jag blev därmed förvånad, och besviken, när jag fick ett "TIPS" i P3 Dokumentärs feed om att ett avsnitt hade släppts tidigare i er app, av oförklarlig anledning. Hade förstått dessa, vad jag skulle kalla, "fulmetoder" om de utfördes av kommersiella företag, men inte av er på SR, som vi som skattebetalare faktiskt redan betalar för, och rimligen bör kunna använda på ett friare sätt, speciellt när det fungerat bra i många år hittills.

Hoppas detta beslut ändras och inte är något ni tänkt rulla ut till alla program.
Leo

Kommentarer

  • Hej Leo!
    ... detta är mycket smidigare än att ha massa olika appar, och dessutom kan man välja att använda fri programvara.
    Fortsätt gärna att använda den poddtjänst du trivs med! Vi har inga planer på att låsa in avsnittet på våra egna plattformar. Det kommer till din podd-app i nästa vecka. Vill du lyssna nu, behöver du dock använda vår gratis-app Sveriges Radio Play eller lyssna från vår hemsida:
    Ny: Incelrörelsen och Elliot Rodgers massmord
    ... ett avsnitt hade släppts tidigare i er app, av oförklarlig anledning.
    Då försöker jag förklara det oförklarliga ... Anledningen till att vi testar så kallad "windowing" är att vi har ett rikt innehåll i vår app Sveriges Radio Play. Vi vill få fler lyssnare att använda vår app, eftersom vi tror att det kan hjälpa lyssnare att upptäcka mer av vårt utbud. Vi har helt enkelt bättre möjlighet att guida lyssnare till att hitta mer av vårt innehåll på vår egen plattform.
    Hade förstått dessa, vad jag skulle kalla, "fulmetoder" om de utfördes av kommersiella företag
    Många public service-bolag har liknande varianter för att få lyssnare att upptäcka de egna plattformarna. I höstas pratade jag om det med webbmastern på svenska Yle (den svenskspråkiga delen av Finlands public service-bolag), och de gör på lite olika vis med olika titlar. NRK har haft den här typen av olika släpp-tid för sina poddar länge och många av dessa är uppmärkta med:
    Hør alle episodene først i appen NRK Radio
    Det är alltså en typ av stegvis publicering som har funnits länge, även inom public service.
    Hoppas detta beslut ändras och inte är något ni tänkt rulla ut till alla program.
    Hur vi väljer att göra, vet vi inte ännu. Om nya lyssnare testar vår app, men det inte alls får dem att upptäcka mer av vårt utbud, finns det ju inget självändamål i att krångla till saker. Om det däremot blir som hos NRK och Yle, och nya lyssnare börjar använda appen regelbundet även för att lyssna på annat än den P3 Dokumentär som fick dem att testa appen, så kanske vi utökar detta "egna plattformar först-tänkande" till fler poddar.

    Hoppas att det var svar på hur vi tänker här!
    Annika Webbmaster
  • Det här får en del störande och/eller märkliga konsekvenser, även om man inte tycker att man omedelbart behöver tillgång till avsnitten.

    a) Upprepade rena skräpavsnitt i XML-flödet som, om än inte uttryckt på det sättet, talar om att man gör fel som inte använder SR:s app, och därför inte kan lyssna på det senaste avsnittet.

    b) Nedladdning från hemsidan fungerar inte heller för det senaste avsnittet, trots att hemsidan är SR:s egen plattform.

    c) Nu är det senaste avsnittet av P3 Dokumentär ett gammalt avsnitt från 2010. Detta har åtminstone inte än annonserats med a), men finns ändå inte i flödet och går inte att ladda ned från hemsidan. Eftersom det är ett gammalt avsnitt så kan man med hjälp av angivelsen av det gamla avsnittsnamnet ladda ned versionen från 2010. En helt snurrig ordning att "fönstra" (? ;)) avsnitt som är över tio år gamla på detta sätt.
    Martin S
  • Tack!
    a) Den här typen av skräp- (eller informations-) avsnitt är förstås en direkt följd av att vi vill informera om vår egen app.

    b) Avsnitt som endast finns på våra egna plattformar ligger ute på samma sätt som vi lägger ut exempelvis de musikprogram som vi av rättighetsskäl inte får lägga ut för nedladdning. Det är inte poddar ur ett tekniskt perspektiv. I appen Sveriges Radio Play går dessa avsnitt, precis som våra musikavsnitt, att ladda ned (inuti appen) så att det finns möjlighet att lyssna utan uppkoppling.

    När vi väl lägger ut avsnitten som "riktiga poddar", är de nedladdningsbara från vår hemsida och nås från externa poddtjänster.

    c) Avsnitten från 2010, både det senaste om Kidnappningen av miljonärssonen och avsnittet om Terrorbomberna i Köpenhamn, är "fönstrade" (bra ord) och har släppts, respektive kommer att släppas, som vanliga poddar - men en vecka senare än på våra egna plattformar.

    Det finns ett gammalt dilemma. Bör vi lägga ut gamla återutsända avsnitt på nytt eller inte? Hur vi i så fall skall göra det?
    Repriser borde inte läggas ut som podd

    Min tanke är att avsnitt som sänds i FM bör gå att hitta i på våra ena plattformar, men kanske inte behöver släppas som podd igen, i och med att de redan finns i flödet. Mot den idén talar våra lyssningssiffror. Även äldre avsnitt som läggs ut på nytt har hög lyssning. Det blir därför extra intressant att se hur fönstringen fungerar här. Kommer även dessa nygamla avsnitt att lockar lyssnare till appen? Eller kommer den att få lyssnare att söka upp det äldre avsnittet i sin vanliga app, vilket i så fall kanske sätter mer fokus på frågan om vi bör podda äldre avsnitt eller inte? De lyssnare som har letat upp originalavsnittet om den kidnappade miljonärssonen och lyssnat på det i sin vanliga app, kommer förstås inte att uppskatta att vi skickar ut det på nytt veckan därpå.
    Annika Webbmaster
  • Jättebra Leo och Martin S att ni lyfter detta. Det är beklagligt att SR beter sig som kommersiella aktörer skulle gjort. Bara för att NRK och Yle gör på liknande sätt behöver man inte leka följa john. Sedan att straffa mig som lyssnare att inte samtidigt få tillgång till nya avsnitt är ju riktigt fullt. Inte kommer jag att använda er app, använder den inte alls, den fyller inget behov.

    Skräpavsnitt kommer ni ju och slippa om ni upphör att behandla era lyssnare olika beroende på val av podcast app. Alla lyssnare ska behandlas och bemötas på samma sätt. Det är det minsta man kan kräva av ett public service bolag. För närvarande uppfyller ni inte ens det enkla åtagandet mot oss lyssnare.

    Vill ni fortsätta ha ett högt förtroende bör ni tänka om.
    Peter
  • Tack för tydlig kritik, som jag naturligtvis ser till att rätt kolleger läser.

    Om du inte vill ladda hem vår app, kan du som sagt lyssna direkt från vår hemsida, alternativt vänta tills avsnittet dyker upp på den plattform du brukar lyssna från.
    Annika Webbmaster
  • Fast då försvinner ju syfet med att använda en separat pod-app för allt sitt lyssnande om jag ska behöva gå in på hemsidan för att lyssna. Tillgängliggör avsnitten samtidigt oavsett app, behandla alla era lyssnare på samma sätt.

    Fortsätter detta kommer mitt lyssnande på era program att minska och jag kommer välja andra poddar att lyssna på. Mitt förtroende för SR har i och med detta börjat svikta, vilket är mycket beklagligt.

    Senast idag har jag fått ett fullständigt meningslöst avsnitt på 33 sekunder i min app. Ge mig det fullständiga avsnittet istället samtidigt

    Peter
  • Kritiken, och hur det påverkar ditt förtroende för oss, har jag redan framfört till nyckelpersoner på Sveriges Radio, men jag påminner dem om detta.
    Annika Webbmaster
  • Tack! Jag hoppas de lyssnar på den och oss lyssnare.
    Peter
  • Jag har fått ett nytt meningslöst podavsnitt som endast hänvisar till er app. Kan ni sluta med dessa dumheter. Inte nog med det så var avsnittet innan dess ett tidigare som lades upp utan information. Förtroendet fortsätter att naggas i kanten.

    Peter
  • Tack. Den kritiken har jag nu vidarebefordrat till redaktionen.
    Annika Webbmaster
  • Hej SR!

    Även jag fick sur eftersmak i munnen efter att få reklamavsnitt i RSS-flödena från ett public service-företag. Anledningen till detta är bland annat:

    Utapädning av flödena med icke-avsnitt. Ned tanke på att de RSS-flöden ni publicerar är begränsade till 500 avsnitt skär det ner mängden gamla avsnitt som kan hittas den vägen.

    Fördröjning av publicering till RSS-flödena ger segmentering och olikabehandling av olika lyssnare vilket rimmar illa med ert uppdrag.

    Vissa lyssnare önskar inte aprida ut lyssnande till flera appar. Vidare medför installation av era podcastapp en ökning av attackytan för mobiltelefon rent säkerhetsmässigt och det finns säkert fler med mig som därför håller sig till RSS.

    Ett dörslag om ni verkligen måste ha reklam i era RSS-flöden är att inkludera denna i avsnitten alternativt i show notes.
    Hugo
  • Hej Hugo!

    Jag har full förståelse för den sura eftersmaken som kan uppstå. Vi som arbetar i detta forum ser självklart till att framföra era synpunkter till rätt personer här på Sveriges Radio, så att de blir medvetna om hur lyssnarna upplever våra testkörningar och eventuella förändringar. Med det sagt så vill jag också passa på att nämna att vi verkligen uppskattar er feedback och ert engagemang när det kommer till nya funktioner och tillvägagångssätt!
    Ted Supportansvarig
  • Håller med om att det är helt bedrövligt att avsnitten först släpps i SR appen, vill man att lyssnarna ska hitta mer innehåll från SR borde det kommuniceras på ett annat sätt.

    Sen att det pga av ovan ska läggas ut ett ”tips”-avsnitt får en att fundera ännu mer hur SR kunde hamna här.
    Johannes
  • Ingen verkar dock lyssna på informationen ni vidareförmedlar eftersom detta idiotiska tilltag fortsätter. Segmentering och olikabehandling måste omgående upphöra, det rimmar inte med ert uppdrag.

    Hade jag kunnat hade jag avsagt mig att betala public serviceavgifter med tanke på de påhitt utan verklighetsförankring som verkar finnas inom organisationen.
    Peter
  • Hej Johannes & Peter!

    Tack för er feedback! Vi som arbetar här i supporten framför era synpunkter till kollegorna som är involverade i detta, så mycket kan jag lova. Hur synpunkterna sedan hanteras är dock svårt för mig att svara på, men gissningsvis tas de i beaktande när man analyserar utfallet av detta test framöver. Än en gång, jag ser till att era åsikter når fram till rätt kollegor.

    Tack för att ni vill hjälpa oss bli bättre!
    Ted Supportansvarig
  • Som illustration... Oftast är nu 40 % av avsnitten som syns om jag visar specifikt P3 Dokumentär "TIPS". Det är ju helt snurrigt... Det är inte utan att jag undrar om det är det gamla monopolet där inget annat än SR (och SVT) fanns, för några andra poddar rän SR:s blir det ju inte i SR:s app, vilket förtar.hela konceptet med en poddspelare.



    Martin S
  • Hej Martin!

    Tack för bilden, som verkligen tydliggör hur mycket tipsande som pågår i appen. Och jag kan hålla med om att det blir snurrigt!
    Ted Supportansvarig
  • I dag tipsade dessutom Sommar i P1 om P3 Dokumentär. Jag tänker bespara er bildbevis, men klart är att skeppet SR och dess hantering av poddar är sjunkande efter som Martin S skriver verkar leva i en värd där de är den enda producenten av poddar.

    Som jag påtalat tidigare så naggas midd förtroende för SR, jag kan nu säga att jag dessutom börjat tappa mitt förtroende på SR som en seriös aktör.

    Ted och ni andra som svarar här. Jag förstår den sits ni sitter i, och kritiken är inte menad mot er. Det som är mest skrämmande är att det verkar som de ni rapporter till inte bryr sig.
    Peter
  • Hej Peter!

    Vi här i forumet tar tacksamt emot era synpunkter, negativa som positiva! Och vi förstår att kritiken inte är riktad mot oss. I många fall håller vi också med om att förändringar som görs i appen inte alltid är klockrena, för att uttrycka det milt. Det är dessutom väldigt tråkigt att ditt förtroende för Sveriges Radio har börjat svikta på grund av dessa förändringar. Även detta kommer jag självklart att framföra internt.
    Ted Supportansvarig
  • Hej.

    Jag tycker att det är väldigt lågt. Det är ju inte så att ni inte kan eller inte har teknisk möjlighet att lägga ut avsnitt, för ni lägger ju ut skräpavsnitten. Och ni har tillgång till de riktiga avsnitten, men väljer aktivt att lägga ut skräp/spam istället för det verkliga materialet. Det är ju ren obstruktion för att tvinga lyssnarna bort ifrån fria mjukvaror. Jag tycker att det är bedrövligt.

    Jag vet inte om det är en fånig liknelse, men skulle ni få för er att göra utsändningar på FM-bandet som endast vissa tillverkares radiomottagare kan få ni? Knappast, va?

    Alfred Godoy
    Alfred Godoy
  • Hej Alfred!

    Tack för din feedback! Självklart har du rätt i att vi har teknisk möjlighet att lägga ut innehållet på tredjepartsplattformar samtidigt som det släpps i vår app och på vår hemsida. Anledningen till att vi nu fördröjer publiceringen av vissa poddar på externa plattformar är, som min kollega Annika nämnde tidigare i tråden, främst att vi vill ge våra egna plattformar, som vår app, en fördel för att uppmuntra fler lyssnare att använda dem. Detta är ett strategiskt beslut som vi har tagit, men jag förstår att det kan vara besvärligt för dig och andra lyssnare som föredrar att använda andra plattformar.

    Angående din liknelse med FM-bandet, förstår jag din poäng. Vi kommer att utvärdera hur detta påverkar våra lyssnare och ta feedbacken vi får på allvar när vi fattar framtida beslut. Jag kommer självklart att framföra dina synpunkter internt. 

    Ted Supportansvarig
  • Hej, Ted.

    Nej, jag använder inte någon annan "plattform" än Sveriges Radio. Jag hämtar mina avsnitt direkt ifrån Sveriges Radios RSS-flöde på Sveriges Radios servrar, du kan kalla det Sveriges Radios "plattform" om du vill. Det handlar inte om några externa "plattformar", utan om vilken mjukvara som jag väljer att installera och använda på min egna dator. Det är alltså inte fråga om att jag väljer något kommersiellt företag, utan jag använder de öppna standarder och den öppna teknik som ni själva också har valt, och där publicerar ni spam/skräpavsnitt på er egna "plattform".

    Om erat stategiska beslut handlar om att obstruera lyssnandet på andra kommersiella aktörers "plattformar", så är det missriktat. Ni obstruerar lyssning på er egna "plattform" också.

    Alfred Godoy
    Alfred Godoy
  • Tack Alfred, jag ser till så att dina synpunkter når fram till rätt personer.

    Trevlig helg!
    Ted Supportansvarig
  • Med anledning av detta har jag i protest avinstallerat Sveriges radio app från alla mina enheter. Jag kör nu allt via webben istället.
    Peter
  • Vårt försök att stimulera till ökad användning av vår egen app har därmed, hos dig, gett helt motsatt effekt.

    Förmodligen syns enstaka avinstallationer inte i statistiken när vi utvärderar om det verkligen blir ett önskat resultat av vårt "fönstrande", så jag ser till att berörda parter får vetskap om denna protest.
    Annika Webbmaster
  • Jag får hålla med de övriga, tyvärr är det väldigt frustrerande att tvingas två olika appar för att lyssna på podcasts. Man vill ju ha allt samlat som konsument och inte tvingas hoppa mellan appar om man vill ha tillgång till senaste p3 dokumentär exempelvis. Den enda effekten för mig som stadig lyssnare på podcasts är frustration tyvärr.
    Christoffer V
  • Hej Christoffer!

    Jag har full förståelse för frustrationen och att man som lyssnare vill ta del av poddar och annat ljudinnehåll på den plattform som man själv föredrar. Dina och era synpunkter kring detta framförs självklart internt.
    Ted Supportansvarig

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.