Kan jag casta SR:s Android-app till Sonos?

Det här gäller möjligheten att streama från appen. Jag har några Sonos- och Chromecast-högtalare som jag kan streama till.

Om jag jämför med Spotify: När jag lyssnar på något kan jag enkelt välja vilken enhet jag vill streama till inifrån appen. När jag försöker samma sak i SR-appen (genom att trycka på castasymbolen med vågorna) ser jag bara Chromecast-högtalarna, inte Sonos. Har jag gjort något fel eller är det något som hindrar att Sonos också dyker upp i SR-appen på samma sätt som Chromecast?

Jag är medveten om att jag kan lyssna på allt från Sonos-appen, det är inte det det gäller. Jag tycker bara att det smidigare att utgå från SR-appen.

Kommentarer

  • Hej Christian!

    Tyvärr har Sonos inte stöd för Chromecast. Se här:
    Cast from apps on Android?

    Den metod du använder när du skickar över ljud från Spotify är alltså inte Chromecast, utan Spotifys egen metod som heter Spotify connect.

    Om du berättar vilken modell du har på din Sonos, så kan vi tipsa om vilka möjligheter som finns att ta del av vårt innehåll, förutom att använda Sonos-appen.
    Annika Webbmaster
  • Stigs fråga har jag flyttat till en egen rubrik:
    Casta från Iphone-appen
    Annika Webbmaster
  • Tack för förklaringen.

    Jag har en Sonos One och en Sonos Roam, båda med röstkommando och jag använder Google som rösttjänst. Google använder alltid Tune In när jag ber den sätta på P1, till exempel. Den använder inte SR-appen; det verkar inte finnas någon koppling mellan Googles rösttjänst och SR-appen.
  • Hej Christian!

    Sonos Roam + Bluetooth
    Du kan spela upp ljud från Sveriges Radio Play på Android i din Sonos Roam genom Bluetooth:
    Anslut Sonos Roam via Bluetooth

    Bluetooth fungerar endast på två Sonos-modeller, Roam och Move, och just Roam är väldigt intressant för ditt behov eftersom den inte bara spelar upp Bluetooth lokalt, utan även kan dela det ljudet vidare till andra Sonos-enheter:
    Flytta ljudet mellan Roam och övriga produkter

    Kanske kan det vara lösningen på ditt behov av att utgå från SR-appen? Testa och berätta gärna hur det fungerar!

    Airplay är en annan bra metod - men inte för dig
    Lyssnare med Iphone kan använda vår app Sveriges Radio Play och skicka över ljudet till Sonos genom Apples teknik Airplay. Båda dina Sonos-enheter har stöd för den tekniken, men det hjälper inte dig, eftersom Android-appen saknar stödet. Jag nämner det mest som en service till andra lyssnare:
    Streama AirPlay-ljud till Sonos

    Vår Google-tjänst
    Vi har en rösttjänst för Google¨som du når om du säger "Hej Google, prata med Sveriges Radio". Det är alltså inte vår vanliga mobilapp SR Play, men alla program och kanaler ingår:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här gör du

    Tyvärr fungerar detta inte på Sonos. Google Assistenten på Sonos är begränsad, och kan endast spela upp strömmat ljud från "ett grundutbud" (som Spotify och Tunein). Att det blir Tunein som spelar upp P1 är alltså förväntat. Här skriver jag om det problemet (se i synnerhet mitt svar från den 25 november 2021):
    Sveriges Radio med Google Assistent på Sonos: flera problem

    Att lösa detta är inget Sonos kommer att lägga tid på. Den tjänst som du når om du ber att få "prata med Sveriges Radio" kommer nämligen inte att fungera på någon plattform efter den 13 juni, eftersom Google då tar bort stödet för den teknik som vår tjänst bygger på.

    Förhoppningsvis kommer den tjänsten att ersättas av ett annat sätt att lyssna på Sveriges Radio med Google assistenten, och vi på Sveriges Radio arbetar självfallet för att det då ska bli en röststyrd tjänst som även fungerar i Sonos. Vi vet dock inte alls hur framtiden här ser ut.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Kolla gärna in (och lyssna på) den allra senaste tekniken! Vår Sonos-tjänst är den första publika plattformen där vi börjat smyga ut ljudströmmar från vår nya streaming-plattform. Det finns stora fördelar med denna nya plattform, men det som jag tror att lyssnarna främst kommer att uppskatta är "metadata i ljudströmmen", som gör att du numera får information om vad det är för program och (i de kanaler det är relevant) vilken musik som spelas!

    Än så länge är det bara tre kanaler som använder denna nya teknik i Beta-delen av tjänsten:

    • P3
    • P4 Plus
    • Knattekanalen
    Testa gärna hur du tycker att det fungerar!

    Annika Webbmaster