Lås inte in ert innehåll!
Johan skrevs i en tråd om poddflödet för Språket i P1, men eftersom större delen av inlägget rör innehåll som är exklusivt för SR Play, gav jag frågan en ny rubrik.
/Annika
Annika skrev:
Aldrig hade jag kunnat drömma om att ni, public service, finansierad med hjälp av våra skattepengar, skulle bli sådana smutsiga grindvakter. Ni skapar exklusivt innehåll, låst bakom grindar i form av proprietär mjukvara. Ni om någon, borde hålla er till ett fritt och decentraliserat Internet.
Att privata vinstdrivande företag gör det, är en sak. Men att ni går samma väg, är lika förvånade som uppförande. Allra helst eftersom att ni gör det med våra skattepengar.
Ni är fullständigt ute och cyklar, om ni tror att folk kommer att bry sig ett skit om ert inlåsta innehåll. Ni har i och med detta, gjort det väldigt klart att ni står utanför den fria och decentraliserade bloggosfären.
Ps. Gällande ämnet. Det är ytterst märkvärdigt att ni byter adress till webbflödet, men vet inte hur det gick till, eller hur man fixar det.
Att ni ersätter det gamla flödet med ett nytt, innebär att vi förlorar ALL STATISTIK i våra klienter. Jag kommer inte göra mig besväret, utan kommer att radera era flöden allt eftersom de slutar fungera, och sedan hålla mig till andra program med bättre värderingar.
/Annika
Annika skrev:
Just nu pågår det en förflyttning där vi försöker vill prioritera vår egen app SR Play och på olika vis försöker göra vår app till det mest attraktiva sättet att lyssna. Vi har exempelvis enstaka avsnitt av P3 Historia som vi inte släppt som "vanliga podd" utan enbart erbjuder i vår egen app. Mot den bakgrunden har jag svårt att se att vi skulle släppa till resurser på förbättringar som denna.Usch!
Aldrig hade jag kunnat drömma om att ni, public service, finansierad med hjälp av våra skattepengar, skulle bli sådana smutsiga grindvakter. Ni skapar exklusivt innehåll, låst bakom grindar i form av proprietär mjukvara. Ni om någon, borde hålla er till ett fritt och decentraliserat Internet.
Att privata vinstdrivande företag gör det, är en sak. Men att ni går samma väg, är lika förvånade som uppförande. Allra helst eftersom att ni gör det med våra skattepengar.
Ni är fullständigt ute och cyklar, om ni tror att folk kommer att bry sig ett skit om ert inlåsta innehåll. Ni har i och med detta, gjort det väldigt klart att ni står utanför den fria och decentraliserade bloggosfären.
Ps. Gällande ämnet. Det är ytterst märkvärdigt att ni byter adress till webbflödet, men vet inte hur det gick till, eller hur man fixar det.
Att ni ersätter det gamla flödet med ett nytt, innebär att vi förlorar ALL STATISTIK i våra klienter. Jag kommer inte göra mig besväret, utan kommer att radera era flöden allt eftersom de slutar fungera, och sedan hålla mig till andra program med bättre värderingar.
Följ inlägget
5
följare
istället bör ni vara så pass tillgängliga som möjligt för att nå så pass många som möjligt, utan att göra det krångligt för era lyssnare
Att jag får lyssna på P3-dokumentär en vecka senare gör mig inget, men sluta inte publicera content i era publika flöden.
Er kritik om att vi försöker locka lyssnare till våra appar blir lite undangömt i en tråd om Språket i P1 som pod, så jag hoppas att ni tycker att det är okej att jag ger ämnet en egen rubrik. Johans PS rör just Språket i P1, vilket jag har besvarat i den ursprungliga tråden. Båda frågorna förtjänar sitt eget utrymme!
Det pågår redan en diskussion om hur vi på Sveriges Radio, för att öka lyssningen i SR Play, dels släpper avsnitt först i våra egna appar (windowing, eller fönstrande som en lyssnare döpte det till) och dels att vi har börjat släppa vissa avsnitt exklusivt i SR Play och på vår sajt. Innehållet går att nå utan proprietär mjukvara - men poängen är ju att det inte går att nå överallt:
Varför släpps avsnitt först i SR Play?
Kritiken i den tidigare tråden rör både att vi gör detta och hur vi gör det, där i synnerhet "tipsavsnitt", korta trailer-avsnitt om att avsnitt finns i SR Play, kritiseras starkt.
Detta forum är till för teknisk support. Vi försöker:
- förstå problem och lösa dessa
- förklara teknik på rätt nivå
- förmedla lyssnares synpunkter till rätt kolleger
Att förstå problemet och att förmedla kritik och förslag till våra kolleger ser vi som en del av supportuppdraget, och jag framför självfallet även er kritik till Poddgruppen, det tvärfunktionella team som arbetar med bland annat "taktisk publicering".Att förklara varför Sveriges Radio medvetet har visst innehåll exklusivt i appen är dock inte teknik. Det ligger vid sidan av detta forums syfte och min kompetens som webbmaster, så jag har bett Poddgruppen att förklara bakgrunden till vår strategi, vilket de lovat att göra här:
Frågor & svar om Sveriges Radio
Tack för att ni tar er tid och visar hur ni vill att vi ska agera.
P4 dokumentär kommer jag lyssna mer på, men avsnitten som håller på med "fönstrande" och begränsar tillgången till nya avsnitt åker ut från min spelare allt eftersom. Jag har redan hittat flera bra ersättare för de poddar jag avprenumererat på allt eftersom pga detta "fönstrande" och jag tror att de bakom dessa poddar är mycket glada för nya lyssnare.
- P3 Dokumentär: publiceras en vecka tidigare i SR Play och på vår hemsida
- P3 ID och P3 Historia: enstaka avsnitt publiceras inte som vanliga poddfiler utan är exklusiva för SR Play etc. Hittills rör det två avsnitt av P3 ID och tre avsnitt av P3 Historia.
Du har alltså möjlighet att botanisera bland hundratals SR-poddar! Här är några exempel på program som du kanske uppskattar, förutom P4 Dokumentär:Annika, du försöker i ett tidigare inlägg dirigera skribenter iväg till sidan "Frågor & svar om Sveriges Radio" med hänvisning till att sidan vi här skriver på är ett forum teknisk support. Sidan du länkar till inte är dock inte ett forum, utan en sida där SR-medarbetare kan skriva som de tycker, utan möjlighet för medborgare att kommentera. Jag ser detta som ytterligare ett led i den anti-demokratiska inriktning som trådens huvudfråga relaterar till.
Public service ska inte hålla på och låsa in sitt innehåll och kräva vissa speciella appar för att jag som lyssnare ska ta del av innehållet. Känns som sr tappat förståelsen för vad public service är och ska vara.
Jag framhåller fortsatt att det är mycket beklaglig och rent av lyssnarfientligt det som ni håller på med.
Att supportens öppna dialog med lyssnare hjälper Sveriges Radio att bli bättre, är mer effektiv för oss än en-till-en-support (mejl) och uppskattas av såväl lyssnare som kollegor hoppas jag på sikt kan inspirera andra delar av Sveriges Radios publikdialog att ske i forumform. Detta är dock det enda egentliga forum vi har och någonsin har haft, så det är inte fråga om någon ökad anti-demokrati, utan "är sen gammalt". Vilket kanske inte gör saken bättre ...
Det förs en livlig och viktig publikdialog mejl-ledes mellan lyssnare och Lyssnarservice (lyssnarservice@sverigesradio.se) och med de lyssnare som, via mejl eller på sociala medier, kontaktar de redaktioner vars program påverkats. Att hänvisa lyssnare som brinner för fri och öppen media till Facebook eller Instagram vore dock lite ... hm ... ironiskt ... och när det gäller mejl så inser jag att det finns en osäkerhet i om man som kritisk lyssnare verkligen når fram. (Jag passar därför på att berätta att mejl till Lyssnarservice når övriga företaget. Lyssnarservice skickar dagligen ut en lyssnarrapport med en sammanställning av viktiga synpunkter. Kritik mot att vissa poddar inte finns på externa plattformar var med i två lyssnarrapporter den senaste veckan.)
Min poäng är att den text som läggs ut på sidan Frågor & Svar kommer från de kollegor som jag har bett att förklara bakgrunden till beslutet och att jag gärna vill att ni får deras svar snarare än ett "tack för dina synpunkter, jag ser till att skicka det vidare till Poddgruppen", vilket egentligen är det enda svar jag kan ge.
Peter: Om detta gäller fler program än P3 Dokumentär (släpps senare på externa plattformar) P3 ID (två avsnitt exklusiva för SR Play + sverigesradio.se) och P3 Historia (tre avsnitt exklusiva för SR Play + sverigesradio.se), så berätta gärna, för i så fall har det gått under min radar!
Oavsett vilket så har jag framfört er kritik om att vi gör så med dessa tre program till de kolleger som behöver se kritiken. Jag vet att de har förstått era argument. Jag ber om ursäkt över att jag var otydlig. Sidan med frågor och svar är, som du skriver, envägskommunikation utan den möjlighet till öppen kommunikation som finns här i supportforumet.
Går den att begära ut?
(PS. Jag märker att er forumleverantör fortfarande inte åtgärdat problemen med editorn.)
Den rapporten vore intressant att läsa publikt.
Buggen i texteditorn, forumleverantörens och vår syn på denna bugg och Sveriges Radios val av forumleverantör intresserar kanske fler lyssnare. Det finns en arkiverad (därmed svårfunnen) tråd om ämnet här:
Fel i forumets texteditor Jag tror att den enbart är för internt bruk, men hör med
Varför släpper ni vissa avsnitt och titlar bara i appen? | Frågor & svar om Sveriges Radio
Som jag skrev den 20 mars så har vi både fått kritik för att vi har innehåll som endast finns i våra egna tjänster, men även för hur vi hanterar detta, där "tipsavsnitt", korta trailer-avsnitt om att ett "riktigt avsnitt" av det program man följer finns i SR Play (samt tips om helt andra program), har upplevts som mycket störande. Peter skrev ovan: Dessa tipsavsnitt ser det ut som om vi kommer att avveckla! På sidan med Frågor och svar skriver vi: Här hittar ni den utlovade texten:
Det är INGEN skillnad på att ni tillhandahåller ert innehåll via er app, eller via ert webbflöde. Ett webbflöde innehåller ju bara en länk till exakt samma mediafil, samt lite information om avsnittet.
Det är dags att ni tar och skärper till er nu. Vad f*n håller ni på med egentligen? Öh.. Va? Är ni påverkad på arbetstid eller vad? Försöker ni på allvar trolla med oss?
Först påminner jag om att jag inte har möjlighet att svara speciellt grundligt. Jag har varken den kunskapen eller den tiden, tyvärr.
Det finns en viktig skillnad mellan den kontroll vi har över innehållet i vår app och innehållet som vi lägger ut via vår podd-RSS. Den podd-RSS som ni använder i renodlade podcast-tjänster, där ni just hämtar en ljudfil och lite kringdata (vilket vi inte ser några problem med, åtminstone inte de kolleger jag pratat med) ingår även i ekosystemen för stora ljudföretag som Tunein, Spotify, Apple, Amazon och Google. Kan vi kontrollera hur vårt innehåll presenteras och vad som sker med det hos Google, Spotify med flera? Tveksamt.
Den här typen av multinationella aktörer har vi en komplicerad relation till, eftersom de på många vis möjliggör att folk kan ta del av vårt innehåll. För synskadade och rörelsehindrade är exempelvis röststyrningen hos Google, Apple och Amazon otroligt värdefull, så mycket av det de stora jättarna gör är bra för Sveriges Radios lyssnare.
Om det blir i jättarnas tjänster våra lyssnare i första hand når oss, så får vi dock ett mycket farligt beroende.
Trevlig helg och hoppas att det blev lite mer begripligt att vi inte försöker trolla er!
Det önskvärda vore om vi kunde hålla avsnitten utanför "jättarna" på ett sätt som inte förstör för er andra, men vi har inte hittat någon sådan lösning. Andra lyssnare är inne på samma tankar. I tråden Varför släpps avsnitt först i SR Play? skrev Albin: Leo skrev: Vi har dock inte hittat något sätt att låta de stora tjänsterna ta del av en annan feed än den som ni med öppnare appar använder (tror jag - jag kommer att följa upp det!) , men om någon vet hur vi borde lösa det istället, så hjälp oss. Därför att vårt agerande blir helt obegripligt om du inte förstår motivet. Motivet,
Ert resonemang är löjligt flummigt! 😃 Vad spelar det för roll om jag lyssnar på ert innehåll via AntennaPod eller Spotify? Det gör ju absolut ingen skillnad för er!?
Allvarligt talat. Nu får ni faktiskt ta och komma med något konkret, än allt detta flum. Om ni verkligen inte trollar med oss, är det kanske dags att börja komma med något konkret. Tack! Det som kommer att hända, är att de inte lyssnar på det alls. Folk är delvis otroligt lata, samt att många enkom bara lyssnar på telefonen, och då offline. Om det inte finns att ladda hem hemma via Wifi, kommer många att bara skita i det. Hur skulle ni kunna bli beroende av dem? Vad är det för skitsnack?
LÖST: Ber Google spela P1, Tunein startar NRK!
Vilken av tjänsterna felet låg i vet jag inte, men om det hade funnits alternativa sätt att lyssna, exempelvis i vår egen Google-tjänst, så hade vi sluppit en massa problem.
Vi hade nämligen en egen en välfungerande tjänst, men Google slopade stödet för den teknik vi använde, och det finns (ännu) ingen bra ersättare:
Sveriges Radio i Googles rösttjänst
Med Spotify finns det en fara i att de är så stora och välfungerande. Den som skapar en högtalare med inbyggda ljudtjänster kommer därför rätt långt om väl Spotify är integrerad, så det gör att olika företag blir mindre intresserade av släppa in andra ljudtjänster. När Spotify Connect (teknik exklusiv för Spotify) fungerar bra, finns det lägre motivation att se till så att Chromecast (teknik som kan användas av exempelvis SR Play) integreras:
Kan jag casta SR:s Android-app till Sonos? Den risken finns förstås. De mätningar vi har gjort visar dock att det faktiskt sker en förflyttning till vår egen app. De "SR Play-exklusiva" avsnitten har lika hög räckvidd som de avsnitt som släpps på alla plattformar. OBS: att det går att ladda hem även dessa avsnitt för off line lyssning i mobil-apparna SR Play. Samma sak gäller drama, musikprogram och annat vi inte har rätt att erbjuda som podd.
Trevlig helg! Varje enskild lyssnare spelar mindre roll. Personligen har jag länge tänkt att vi självfallet ska finnas där lyssnarna vill nå oss. Men vad händer om större delen av vår lyssning ligger hos Spotify? Det kan gå hur bra som helst, men det finns en fara i att ha ett starkt beroende till andra aktörer. Här ser vi ett problem när P1 blev oerhört svårt att starta på grund av att Tunein gav Google fel ljudström:
Börja tillhandahålla fria webbflöden. Det finns absolut ingen #$@&! anledning till att inte göra det. Sluta med ert respektlösa flummtroll. Detta är pinsamt. Ni är public service. Börja bete er för fan.
- Du vill att vi ska erbjuda så många program som möjligt som "vanliga poddar", för att våra lyssnare skall kunna ta del dem i valfri poddtjänst.
- Numera publiceras vissa avsnitt på våra plattformer en vecka innan de når andra plattformar. Några avsnitt förblir helt exklusiva för vår app och vår sajt. Även om det går att lyssna på de avsnitten i webbläsaren (och mobilappen SR Play inte är en förutsättning för att lyssna) så saknas delar av utbudet i vanliga poddtjänster och det blir krångligt att lyssna.
- Detta beslut förefaller utgå från Sveriges Radios perspektiv vilket strider mot de principer som bör genomsyra public service. En verksamhet i allmänhetens tjänst, som medborgarna bekostar, ska utgå från lyssnarnas behov.
- De förklaringar som mina kolleger skrivit här (Varför släpper ni vissa avsnitt och titlar bara i appen?) och mina förklaringar om varför vi vill locka lyssnare till vår egen app uppfattas som svävande och illa underbyggda.
Är det rätt uppfattat, eller har jag missförstått något? Jag har försökt svara så gott jag kan, men som jag har förklarat är strategiska beslut egentligen inte ett ämne för supportforumet. Kan du repetera vilka frågor som kräver ett rakare svar? Här har jag försökt sammanfatta detta för att skicka kritiken vidare till mina kolleger:Jag har försökt besvara era följdfrågor efter artikeln Varför släpper ni vissa avsnitt och titlar bara i appen? Eftersom mina svar dessvärre uppfattas som respektlösa och på gränsen till lögnaktiga, tror jag inte att vi kommer så mycket längre och hänvisar istället till kollegerna på Lyssnarservice, lyssnarservice@sverigesradio.se. Denna kritik har nu vidarebefordrats till kolleger som arbetar strategiskt med Sveriges Radios publiceringar.
Tekniska frågor som denna hör naturligtvis fortfarande hemma i ett supportforum: Jag vill passa på att förtydliga att alla avsnitt som finns i mobilappen SR Play även finns på vår hemsida. Innehållet går alltså att nå gratis även på fria plattformar.
Det vore förvisso en syn för mina arbetskollegor, om jag skulle ta med mig min stationära dator till verkstaden på jobbet, för att lyssna på era program.
Det finns ingen anledning för er att hålla på med denna fåniga "gate keeping". Släpp materialet fritt via era webbflöden, så att vi alla kan ta del av det innehåll som vi betalar för. Tack.
Skulle möjlighet att manuellt ladda ned avsnitt delvis lösa ditt behov, trots att det blir en stor försämring jämfört med program där alla avsnitt ingår i det vanliga poddflödet?
Ny: Högerextremisterna i Charlottesville och den svenske infiltratören
Avsnittet släpps som "äkta podd" först i morgon, men har gått att ladda ned manuellt från vår hemsida direkt från att det publicerades den 2 maj. Det är alltså fritt i vårt webbflöde (sverigesradio.se/p3dokumentar) trots att det ännu inte är tillgängligt i vårt poddflöde (https://api.sr.se/api/rss/pod/3966). Vi har börjat testa detta nya publiceringssätt. Detta är senaste avsnittet av P3 Dokumentär:
Jag har ett behov av att kunna använda min klient, så som det är tänkt att man ska använda webbloggar (eller poddar som ni kallar det).
Men jag förstår. Ni är giriga. Ni vill inte att vi användare ska ha en bra upplevelse, eller en upplevelse alls. Tydligen är det viktigare att inte de "stora stygga företagen" får tag i ert material, även om det innebär att lyssnar inte kan ta del av det heller.
Jag ger upp. Om ni skiter i oss, skiter vi i er. Det finns mängder med andra bra webbloggar som inte är lika användarfientliga som ni är.
Tack och hej leverpastej!
https://handlingar.se
Vilka delar av den normala publiceringen är det man inskränker, och på vilket sätt?
MEDIER
”Sommar i P1” blir exklusiv för SR:s app: ”Tydligare”
1:42 min
Publicerat idag kl 16.05
Nu får ni för fan skärpa er, sluta lås in er innehåll! Detta idioti måste sluta.
Här är Kulturnytts inslag missvisande, eftersom innehållet egentligen inte blir exklusivt för appen SR Play. Sommar & Vinter i P1 med flera program kommer att gå att nå via alla egna SR-tjänster (exklusive våra poddflöden). Du kommer även fortsättningsvis att kunna lyssna från vår hemsida.
Det kommer även att gå att, manuellt, ladda hem avsnitten från denna sida:
Sommar & Vinter i P1 - alla avsnitt | Sveriges Radio
Däremot kommer dessa avsnitt inte att publiceras i vårt poddflöde. Bakgrunden till detta beskrivs här:
Sommar i P1 och Morgonpasset i P3 endast i Sveriges Radios egen app
Även där är dessvärre rubriken missvisande, men i artikeln står det (markeringen med fet stil är min): Peter:
Som sagt är detta fel forum för synpunkter på hur Sveriges Radio resonerar. Lyssnarservice har öppet måndag-fredag 10:00-15:00 på telefon 08-784 84 84. Det går även att mejla lyssnarservice@sverigesradio.se
Fler kontaktvägar:
Kontakta Sveriges Radio
Jag undrar här om argumentet bygger på att lyssning i stor utsträckning sker via andra plattformar än Sveriges Radios applikationer.
Har ni statistik på hur lyssningen är fördelad över olika applikationer?
Hur stor andel av lyssningen sker via Sveriges Radios egna applikationer jämfört med externa?
Eftersom detta ämne är högaktuellt i och med beslutet att sluta publicera Sommar i P1 och Morgonpasset i våra poddflöden, har jag startat en ny tråd med Mikaels tydliga kritik som första inlägg:
Behåll era podcastflöden för Sommar i P1 med flera!
Den här tråden, "Lås inte in ert innehåll!", har hunnit bli lång, innehåller uppgifter som är inaktuella samt har hårda formuleringar som riskerar att ställa sig i vägen för sakfrågorna. Jag planerar därför att, mot slutet av veckan, låsa denna tråd (samt tråden Varför släpps avsnitt först i SR Play?) och hänvisar till den nya tråden Behåll era podcastflöden för Sommar i P1 med flera!, så att vi samlar återkopplingen kring detta ämne på ett bättre sätt.
Det kommer även fortsättningsvis att gå att länka hit och att läsa det vi hittills har skrivit, även när jag har låst denna tråd för nya inlägg.
Johannes:
Tack för förslag på hur vi kan förklara förändringen på ett tydligare sätt.
Att vi på Sveriges Radio tenderar att glömma bort att vi själva förfogar över andra sätt att lyssna än mobilapparna förtjänar en egen tråd vid tillfälle. Här har vårt fokus på appen Sveriges Radio Play skapat onödig oro hos många lyssnare:
Sommar i P1 via er hemsida sverigesradio.se
Ja, det är just att försöka "hämta hem" lyssnare som idag når vårt utbud, men gör det i exempelvis Spotify, som är själva anledningen till att vi gör dessa förändringar. Public service-redovisningen 2023, i synnerhet sidorna 34-35, ger dig en del svar: Knappt häften av efterhandslyssningen sker alltså via våra egna tjänster (där SR Play och sverigesradio.se är de stora plattformarna, men det finns fler). Andelen extern lyssning varierar från program till program, så det finns titlar där vår egen andel av lyssningen är mycket lägre.
Behåll era podcastflöden för Sommar i P1 med flera!