Sonos: Når inte Ekot och lokalnyheter med Googles röststyrning
Sedan några dagar tillbaka finns Google Assistent för Sonos på svenska. Jag lyckas inte spela upp ekot eller lokala nyheter på min Sonos One. Däremot fungerar Vetenskapsradion, Kulturnytt och Radiosporten. BBC och Ule Svenskas nyheter går också bra. Sveriges Radio-appen fungerar heller inte. Det gör däremot CNN-appen. Jag förstår förstås att det kan bli problem när en ny tjänst lanseras.
Följ inlägget
0
följare
Testa att ladda hem vår Sonos-app:
Sveriges Radio i Sonos
Om det därefter kvarstår några problem, så hör av dig så försöker vi lösa det!
Jag har bett de kolleger som arbetar med vårt innehåll på röststyrda plattformar att kika på detta.
Vi har fått in samma felanmälan från ytterligare två lyssnare:
SR appen för Google Home har glömt mig!
och
Kan inte spela upp vissa kanaler på Sonos med Google assistant
Att Google Assistent lanserats på svenska för Sonos är förmodligen centralt, så stort tack för att du berättade detta!
Du skrev:
Sveriges Radio-appen fungerar heller inte.
Vad händer när du säger "Okej Google, prata med Sveriges Radio"?
Får också samma svar när jag säger ”prata med Sveriges radio”.
Våra utvecklare hälsar att det beror på att Sonos inte stödjer appar från Google som använder sig av media playback. Vi har rapporterat detta till Sonos.
Jag frågade om detta märks även i andra appar och de svarade att Expressen-appen funkar bra tills man ber om att få lyssna på deras poddar.
Någon uppdatering från Sonos? Väldigt synd att en så bra helhetslösning inte funkar med en bra tjänst som SR.
Tack på förhand
Jag återkommer när jag vet mer!
Jag har ännu inte hört hur mina kollegers kontakt med Sonos har utvecklats (vilket jag tolkar som att de inte har hört något av vikt). Jag har dock påmint dem om att vi vill veta hur det går.
Så vi vet inte själva hur det går, men försöker ta reda på det!
https://en.community.sonos.com/sonos-svenska-forum-229098/spela-upp-nyheter-fraan-sveriges-radio-via-ga-6831354#post16370837
Har samma problem?
Hört något från Sonos?
Förlåt att svaret dröjt!
Fredrik, tack för länken, som pekade vidare mot denna sida:
Sonos support: Styr Sonos med Google Assistent
Som jag förstår det, är Google Assistent på Sonos inte en fullt utvecklad Google Assistant och endast vissa tjänster ingår. Vår app är inte en sådan tjänst.
Så här skriver Anton W från Sonos:
Eftersom Sveriges Radios egna tjänst inte fungerar med Google Assistant så tar den det som finns tillgängligt via Radio från TuneIn som fungerar med Google Assistant.
Så exempel på SR-nyheter som finns tillgängligt via Radio från TuneIn är de du nämner: Ekonomiekot, Radiosporten och P3 nyheter
Ekot
Där är jag inte helt med på tåget. Tunein har i princip alla riksprogram som poddar från oss (saknar ni någon, så hojta till så löser vi det), så ni borde kunna lyssna på Ekot genom dem!
Ekot hos Tunein
Testa hur det går att spela upp Ekot den vägen genom att säga:
Hej Google, spela Ekot från Tunein
Eventuellt kan ni behöva förtydliga att det rör sig om programmet Ekot eller podcasten Ekot.
Nyheter från lokal kanal
Däremot tror jag inte att poddflödet för lokala nyhet ingår i Tuneins utbud idag. Jag hittar det i alla fall inte! Jag ska prata med mina kolleger om den saken.
Vi börjar med att få Ekot att fungera, så tar vi de lokala kanalerna som steg två.
Är det något mer i vårt utbud ni saknar i Sonos med Google Assistent idag?
Jag testade att säga "Hej Google, spela Ekot från Tunein " till min sonos one fick till svar..
"Ok spelar ekot från tunein"
*tystnad*
"Jag hittar tyvärr inte det du frågar efter"
Fick till svar.
"Här är de senaste nyheterna"
"Återupptar Ekot från klockan 8 idag"
*inget spelas upp*
"Det var all från den här gången"
Bara att konstatera att Sonos mjukvara inte är var den borde när det gäller Google Assistant, vilket de inte vill erkänna..
Testade du även "Hej Google, spela programmet Ekot från Tunein" och "Hej Google, spela podcasten Ekot från Tunein" ?
Nu har jag prövat dina förslag. Det gick inte det heller.
Hej Google, spela programmet Ekot från Tunein"
"Absolut spelar programmet ekot på Tunein, jag hittar tyvärr inte det du frågade efter."
Hej Google, spela podcasten Ekot från Tunein ?
"Jag vet inte riktigt hur jag skall hjälpa dig med det."
"Ok Google, spela radiosporten"
Då spelas ett podavsnitt av nämnt program upp.
// Anders
Dags att fixa detta nu...
Jag har testat allt men just ekot vill inte funka. Har ni löst detta än?
Jag vill strukturera upp vad vi vet om detta, eftersom det är en soppa som vi är flera kockar inblandade i. Vi själva, Sonos, Google och Tunein.
Det är extrem otydligt även för oss som arbetar med detta att förstå varifrån ett visst innehåll kommer, och för er som lyssnar är det troligen ännu rörigare.
Drabbade nyhetssändningar
Eftersom problemet inte rör vår egen app (den fungerar inte alls, vilket förstås är ett eget problem) utan antingen Google News eller Tunein, anger jag om vilka av programmen som finns i respektive tjänst:
- Toppnyheter (finns i Googles nyhetsutbud, saknas hos Tunein) strömmar tystnad
- Ekot (finns i Googles nyhetsutbud och hos Tunein) strömmar tystnad om ni inte specifikt frågar efter Ekot från Tunein, som då inte hittar det ni frågar efter
- Lokala nyheter (finns i Googles nyhetsutbud, saknas hos Tunein) strömmar tystnad, tror jag
Nyhetssändningar från Sveriges Radio som fungerar- Vetenskapsradion (finns i Googles nyhetsutbud och hos Tunein)
- Kulturnytt (finns i Googles nyhetsutbud och hos Tunein)
- Radiosporten (finns i Googles nyhetsutbud och hos Tunein)
- Ekonomiekot (finns i Googles nyhetsutbud och hos Tunein)
- P3 Nyheter (finns i Googles nyhetsutbud och hos Tunein)
Nyhetssändningar jag inte vet om de fungerarÄr det Tunein eller Google ni lyssnar med?
Sonos har bara tillgång till en bråkdel av utbudet från Google assistent.
Så här skriver Anton W från Sonos:
Eftersom Sveriges Radios egna tjänst inte fungerar med Google Assistant så tar den det som finns tillgängligt via Radio från TuneIn som fungerar med Google Assistant.
Så exempel på SR-nyheter som finns tillgängligt via Radio från TuneIn är de du nämner: Ekonomiekot, Radiosporten och P3 nyheter
Jag tror inte att det stämmer, i och med att Toppnyheter, en tjänst som saknas helt i Tunein, identifieras men inte fungerar korrekt. Faktum är att den verkar hanteras likadant som Ekot, alltså att enheten känner av att nyhetskällan finns, men inte kan hantera denna korrekt.
Andra poddar?
Kan ni lyssna på andra poddar (Spanarna, P3 Dokumentär ...) via Tunein? Eller via Spotify, som också är en tjänst som ska fungera?
Läs här vilka tjänster som ingår:
Styr Sonos med Google Assistent
Om ni inte kan lyssna på andra poddar via Spotify eller Tunein, så är det ju inte så konstigt att Ekots podd inte fungerar den heller. I så fall kan vi stryka Tunein från listan över var felet finns. Att bli av med en potentiell felkälla gör det något enklare att felsöka, så återkom och berätta om ni kan lyssna på någon podcast via Tunein eller via Spotify!
Google Home Mini: allt funkar helt klanderfritt.
Sonos One: när jag skulle dema julklappen till mina föräldrar för dem så hoppade den över alla nyhetssändningar förutom typ radiosporten. Klarade definitivt inte Ekot, vilket var en av de grejer jag framhöll som en stor grej med systemet.
Anders:
Bra att du hittade hit och såg att felet inte ligger i just deras anläggning eller hur ni konfigurerat den.
Alla:
Jag har hittat en gemensam nämnare för de nyheter som inte fungerar som vi kommer att undersöka närmare. De kolleger som arbetar med vårt innehåll i Googles röst-tjänster kommer att träffa folk från Sonos imorgon och felsöka tillsammans med dem.
När jag skrev om detta den 10 januari, skrev jag att vi har två nyhetsflöden som jag inte vet om de fungerar eller inte, Land- och sjöväder och Radio Sweden på lätt svenska. Om det är som jag misstänker, ska det gå att lyssna på båda dessa.
Testa gärna!
"God morgon google"'- kommandot fungerar inte fullt ut med nyheterna på min Sonos-högtalare, förutom att jag börjar få bra koll på ekonomin nu 🤪
Det är två olika problem. Den ena är "prata med Sveriges Radio", där ni får veta att "Sveriges Radio stöds inte på den här enheten". Det beror på att Sonos inte har stöd för "externa tjänster som spelar ljud", utan endast har stöd för ett fåtal utvalda tjänster.
Det andra är att några av våra viktigaste nyhetstjänster, Ekot, toppnyheter och lokala kanaler, som finns med i Google News (vilket ska fungera i Sonos) inte spelas upp.
Som jag skrev ovan så träffade mina kolleger folk från Sonos i början av februari, men jag återkopplade aldrig vad detta möte ledde fram till.
Så här skrev min kollega: Förra gången skrev jag: Den gemensamma nämnaren var att det blev problem ifall nyhetsflödet saknades i Google Podcast, som för Ekot exempelvis. Nu finns Ekot med där sedan en tid (max tre veckor) men går fortfarande inte att lyssna på i Sonos, så det mönster jag tyckte mig urskilja har inte hjälpt oss.
Jag hoppas verkligen att Sonos/Google snart ser vad som skiljer exempelvis Ekot och lokala nyheter från Ekonomiekot och Radiosporten!
Var det med Alexa på Sonos det då fungerade att lyssna på Ekot och lokala nyheter? Det ska fortfarande fungera. (Toppnyheterna tror jag däremot saknas i vårt skill för Alexa.)
Mitt intryck är att det aldrig funnits stöd för vår egen app ("prata med Sveriges Radio") i Google Home på Sonos. I Google News med Google Assistent finns våra nyheter med, men Toppnyheter, Ekot och lokala nyheter fungerar inte, utan strömmar tystnad. Tack, det där vill jag förstå!
Det var intressant! Du är nog den första som rapporterat in att detta har fungerat tidigare ...
Som du ser överst i tråden, skrev Henrik och Daniel om detta problem redan i september, så mitt intryck har varit att det aldrig har fungerat.
Är det någon annan i denna tråd som vid något tillfälle har kunnat ta del av Ekot, Toppnyheter eller våra lokala nyheter på Sonos One (eller annan Sonos-enhet) med Googles nyhetstjänst?
Vi vet inte hur detta kommer sig. Vi har verkligen försökt hitta någon skillnad mellan hur de fungerande nyhetsflödena är uppbyggda och hur de hämtas och hur det ser ut med de flöden som inte fungerar - men vi ser inget, trots att det rent logiskt bör finnas någon skillnad.
Det enda vi vet är det ni redan känner till:
- Alla våra nyhetstjänster fungerar som de ska på andra plattformar som använder Google News (alltså inget generellt problem med de drabbade tjänsterna)
- Vissa av våra nyhetstjänster fungerar som de ska även i kombinationen Google + Sonos (alltså inget generellt problem med Google + Sonos och vårt innehåll)
Felsökningen kanske försvåras i viss mån av att Sonos och Google på företagsnivå inte samarbetar så bra. Även om båda företagen i vanliga fall agerar ansvarsfullt och felsöker förutsättningslöst, kan den tendens som Robin skriver om, att "de båda skyller på varandra" säkert bli större i en sådan situation:Sweclockers: Sonos stämmer Google för patentbrott
(Vi på Sveriges Radio skyller inte på något av företagen. Detta ligger helt i vårt intresse att lösa och kan absolut ligga hos oss - men det hjälper ju inte eftersom vi inte förstår vad som är fel!)
Mitt intryck var att problemet med våra Toppnyheter, Ekot och lokala nyheter funnits sedan Google Assistant för Sonos lanserades. Det var fel. Uppenbarligen har det fungerat tills runt månadsskiftet november-december ungefär för Olof med Sonos One (se inlägget från 29 mars och senare).
Om vi förstår vad (om något?) som förändrades i samband med att problemet uppstod hos Olof, så är det mycket värdefullt! Om det till exempel kom någon säkerhetsuppdatering eller om Olof vid denna tid bytte språk i Google Assistant eller ...? Jag har alltså inte en susning om vad det kan vara men tror att något i Olofs miljö eller inställningar då förändrades och blev mer likt hur det varit hela tiden hos trådstartaren Henrik och er där felet funnits hela tiden.
Om fler lyssnare har samma erfarenhet som Olof, att det en tid fungerade, men sedan blev problem, vill vi veta det! Detta kan bli en nyckel för att dyrka upp det här problemet.
Tack igen, Olof, för den viktiga meningen Jag är inte säker på att det framkommer i tråden att det faktiskt har fungerat tidigare. Det framkom inte förrän du skrev det!
Testa gärna om något av dessa alternativ fungerar:
Hej Google, spela ...
- senaste Lunchekot
- podcast Ekot
- podden Ekot
- programmet Ekot
- Ekot från Google podcasts
Var det något av alternativen som fungerade? Om inte, kan ni spela P3 Dokumentär, Spanarna eller någon annan podd från oss? Hur säger ni då?Har du haft problem med våra nyheter från start, eller har det, som för Olof, först fungerat, och blivit problem efter ett tag?
Hoppas de snart hittar problemet och en lösning på det!
Jag prövade med poddarna som du sa (använde exakt dom kommandona du nämnde), men fungerade inte - antingen säger hon att hon inte hittar , eller så säger hon att hon inte vet hur hon ska hjälpa mig med det. Prövade P3 dokumentär, men det förstod hon inte. Detta fungerar inte på min vanliga Google Nest Mini heller.
Här står det att nyheter och poddar ännu inte fungerar med alla språk, men eftersom nyheter fungerar (utom vissa av våra i Sonos) och Google listar de svenska kommandon som styr poddar, tolkade jag det som att även poddar fungerar på svenska:
Google Assistent: Lyssna på nyheter eller poddar
Här står det dock uttryckligen att funktionen för närvarande bara är tillgänglig på engelska, samtidigt som de radar upp svenska kommandon. Tydligen är detta vilka kommandon ni ska kunna använda inom en inte alltför avlägsen framtid ... Men det är inte glasklart, tycker jag.
Google Nest: Lyssna på poddar
Jag missade alltså att den tjänsten ännu inte finns på svenska. När den kommer, kan det bli en möjlighet att ta del av Ekot på Sonos.
En annan möjlighet är att den uppdatering som Sonos planerar i juni, S2, kommer att lösa detta problem:
Sonos S2 – översikt och kompatibilitet
Jag har dock tyvärr inget större hopp om att de lagt tid på att lösa fel kopplade till Googles tjänster i och med det spända läget mellan Google och Sonos. Däremot skulle det kunna finnas ett underliggande problem i Sonos som rättas, så att detta problem blir löst "i förbifarten".
The Verge skriver:
Fungerar inte med S2
Som sagt hade jag ju rätt lite hopp om att det skulle lösa problemet.
Alla:
Är det fortfarande ingen annan än Olof där det först har fungerat och sedan blivit problem?
Har ni begärt någon update från Sonos gällande detta?
Jag vet att utvecklarna för röst-tjänster hade ett möte i morse där de skulle prata igenom vad vi vet och vilka eventuella trådar det kan finnas kvar att rycka i eller följa upp, men har inte hört vad de kom fram till, så jag frågar dem!
Vi har inte hört av Sonos om detta sen februari när vi tog upp det med dem. Vi kommer höra av oss igen i dagarna i hopp om att lyfta ärendet.
Vänligen
Maksim
Jag hade Sonos Beam och One (gen 2) i tidig höst. Problemen har alltid funnits.
Jag är mycket övertygad om att Olof har missuppfattat vad tjänsten gjorde tidigare. Det har ALDRIG funkat att säga ”Spela upp dom senaste nyheterna” exempelvis. Tyvärr har Olof svar bara lett till förvirring.
Beroende på vilka källor som är inställda i GA-appen så spelas endast vissa nyheter upp. Jag har ”Toppnyheter från SR, Ekot, P4 Göteborg, Ventenskapsradion”. När jag säger ”Spela upp nyheterna” svara Google med rätt tider för alla program men spelar inte upp något ljud. När den kommer till Vetenskapsradion så säger den ”Från Vetenskapsradion klocka halv sju idag” följt av att den spelar upp ljudklippet
Med andra ord fungerar Vetenskapsradion men inte någon av de andra källorna JAG har valt i GA-appen. Och så här har det varit sedan innan november-december
Synd att det har blivit lite rörigt på grund av Olof svar, men problemet är som det varit hela tiden
Jag har testat de flesta av de fraser du frågat efter Annika och inget fungerar för exempelvis Ekot
Förstår att ni letar efter lösning med Sonos. Hoppas det löser sig snart då väldigt stor anledning att ha igång tjänsten på Sonos högtalaren är just att kunna spela upp SR.
Jag har inte några andra prylar igång hemma som skulle ha kunnat förvirra mig :-) Det har faktiskt fungerat för mig!
Du säger att du inte har några andra ”smarta” högtalare eller produkter hemma så då kan det inte varit något annat än Sonos med GA som svarat.
Om så är fallet så får jag backa det jag sa ovan. Då verkar du, som Annika sa, vara den enda i denna tråd i varje fall som fått det att fungera.
Jag kan verkligen inte skryta med att jag har fått det att fungera. Det fungerade när jag packade upp prylarna :-)
Jag har försökt kontakta både Google och Sonos ang. detta utan svar, så tack till er på SR som försöker nysta i detta otroliga trassel.
I mitten på juni skrev Maksim att ni kommer höra av er till Sonos igen med hopp om svar. Nu undrar jag om ni fick någon respons från Sonos i ärendet?
Hoppas att detta snart får en lösning så att vi alla kan ta del av SR’s gedigna nyhetsflöde på ett smidigt och modernt sätti dessa högtalare som finns representerade i väldigt många hem.
Tack på förhand!
/ David
Vi hörde av oss till Sonos i juni men har ännu inte fått någon återkoppling. I februari skickade vi dem den information de efterfrågat kring ärendet..
Så det står tyvärr stilla. Hoppas kunna återkomma med bättre besked under hösten!
Vänligen
/Maksim
Varit i kontakt med Sonos idag och de hänvisar bara till Google assistant support i ärendet. De säger att det fungerar som det skall i deras ände men att det är algoritmer hos Google som inte fungerar. Att försöka få tag på någon hos Google assistant supporten verkar svårt då jag inte finner något sätt att ens rapportera felet...
Om någon av testar att byta språk till engelska, så får ni hemskt gärna återkoppla om det fungerar som jag hoppas:
Listen to news or podcasts
Det ska alltså gå att säga "Ok Google, play Ekot". Eventuellt kan ni behöva uttala Ekot på lite cowboy-engelska för att assistenten ska förstå: "ikårt".
Ekots poddflöde består numera av dagliga fyra längre sändningar:
Ekot hos Google Podcasts
Många av de övriga Ekosändningarna (oftast betydligt kortare) kan ni finna i ett annat flöde, Nyhetsuppdateringar från Ekot. (Möjligen kan det mer komplicerade namnet bli enklare för assistenten att förstå?)
Nyhetsuppdatering från Ekot hos Google Podcasts
I och med att Ekot och de lokala nyheterna poddas, skulle en fungerande poddtjänst på svenska göra att ni kan ta del av det mesta av det vi har problem med här. Våra fina Toppnyheter, som egentligen är det nyhetsformat som är anpassat just för digitala plattformar, kan vi inte nå den vägen, men det är ju i det närmaste Ekot i en lite annan förpackning ...
Och frustrationen över att inte förstå varför i hela friden några av våra nyhetsflöden fungerar medan andra inte gör det, löser vi inte. Det måste finnas en gemensam nämnare där Ekot, Toppnyheter och lokala nyheter skiljer sig åt från Sport, Ekonomiekot och Kulturnytt.
Medan jag skrev det, kom jag på en faktor som faktiskt skiljer sig åt och jag inte har undersökt tidigare. Kanske. Jag ska kolla upp en sak och återkommer 😀
Det skulle möjligen kunna vara så att endast ett flöde per nyhetskategori fungerar från oss på Sveriges Radio. Nyhetskategorierna är dessa:
Allmänna nyheter, vi har fem flöden:
- Toppnyheter från Sveriges Radio - fungerar inte
- Ekot - fungerar inte
- P3 Nyheter på en minut - fungerar
- Land- och sjöväder (vet ej om det fungerar)
- Radio Sweden på lätt svenska (vet ej om det fungerar)
Affärsnyheter, vi har ett flöde- Ekonomiekot - fungerar
Sportnyheter, vi har ett flöde- Radiosporten - fungerar
Kulturnyheter, vi har ett flöde- Kulturnytt - fungerar
Lokala nyheter: 25 olika, listar dem ej:- Inget av de flöden ni eller vi har testat fungerar så vitt jag vet, men vi kanske inte har testat alla flöden?
Enklast att testa är nog hur Land- och sjöväder och Radio Sweden på lätt svenska fungerar ... Vilket vi förstås gör - nästa vecka. Ni kan dessutom underlätta våra tester genom att berätta vilken eller vilka lokala kanaler ni har problem med, så att vi kanske slipper testa alla 25 kanaler och kan nöja oss med 17-18 😀Trevlig helg!
Om någon av er har testat andra lokala nyheter, så berätta det, som sagt.
En återkoppling över vad jag testat och fått att fungera:
Allmänna nyheter
- Toppnyheter från Sveriges Radio - fungerar inte
- Ekot - fungerar inte
- P3 Nyheter på en minut - Fungerar
- Land- och sjöväder - Fungerar
- Radio Sweden på lätt svenska - Fungerar
Affärsnyheter, vi har ett flöde- Ekonomiekot - fungerar
Sportnyheter- Radiosporten - fungerar
Kulturnyheter- Kulturnytt - fungerar
Lokala nyheter: - fungerar inte (har dock inte testat samtliga)Vetenskapsradion - Fungerar
Mvh
Jan
Jösses så frustrerande att inte ens kunna hitta den gemensamma nämnaren, men bra att inte lägga tid på fel felsökning, så stort tack för snabb återkoppling.
Återkopplingen från Sonos är att logiken inte ligger hos dem utan hos Google.
Finns dock ingenstans att felrapportera detta hos Google...
Våra nyheter fungerar i Google Assistent-appen på mobiler, och i mängder av enheter där Googles system är inbyggt. Denna nyhetstjänst fungerar även på Lenovo Smart Clock, där det tyvärr är problem med vanliga "prata med Sveriges Radio". Beteendet på Sonos är unikt.
Att felet är så konsekvent (de drabbade nyhetsflödena blir fel hos alla lyssnare) och samtidigt inte har ett begripligt mönster (vi har ju - hittills utan framgång - sökt en gemensam nämnare för våra drabbade nyhetsflöden som skiljer dessa från de som fungerar), är också ovanligt. Det bör finnas ett mönster, tekniska fel som går att återskapa så konsekvent har en orsak, men vi ser det inte än. Och det stör mig enormt, eftersom just den typen av mönster är något jag brukar vara bra på att finna.
Jag minns ett helt annat fel där vi inte heller kunde urskilja mönstret till att börja med. Men det fanns där. Alla som fick den buggen hade en sak gemensamt ... Klockan i mobilen var felinställd! Just den saken handlar det inte om här, men det är något i den stilen, någon parameter vi inte har tänkt på som finns i våra lokala nyheter, Ekot och Toppnyheterna, men som saknas i övriga flöden. Att saker fungerar som det är meningen är inte konstigt!
Utom hos Olof ovan - en tid. Att felet inte fanns där från början, men sedan kom och yttrar sig på samma vis som hos alla andra, kan vara en viktig ledtråd.
Och förbryllande! Vad finns det för gemensam nämnare hos just er två?
För Olof var det fyra nyinköpta One generation 2 det till att börja med fungerade på. Vad har du för Sonos-modell? Var den ny när du kunde lyssna på de nyhetstjänster som sedan slutat fungera?
Och varför slutade det funka? (Någon firmware-uppdatering?) Kan det rent av finnas lyssnare med Sonos-anläggningar där felet inte alls förekommer? Vi tror att felet finns hos alla med Sonos, men kan inte veta säkert. Till ett supportforum skriver ju ni som har problem.
Alla:
Vi har ändrat ett par saker i vår tekniska miljö. En av de förändringarna, som jag tror skedde i torsdags, skulle möjligen kunna påverka våra nyheter hos Google, så det kan vara värt att testa om Ekot, Toppnyheter och våra lokala nyheter fortfarande strömmar tystnad. (Troligen har förändringen hos oss inte haft någon effekt alls på detta, så ha inte några stora förväntningar.)
Kan ni inte bara köpa en sonos one och testa tills det funkar? Ni har ju kanaler som det funkar på. Jag har 2xOne, Beam och Arc - det funkar inte på någon. Så det är inte i hårdvaran det ligger... Och även Omnis nyheter funkar felfritt.
Och jag lovar att posta här så fort det börjar att fungera. Jag lyssnar varje morgon.
Det här snömoset ni bjuder på i denna tråd är ju bara löjligt. LÖS PROBLEMET!
Tack! En gemensam nämnare mellan dig och Olof är att era anläggningar införskaffades under förra hösten. Under en kort period fungerade sedan vår tjänst för just er.
De lyssnare som sedan tidigare hade Sonos och började använda Googles rösttjänster när de lanserades för Sonos i mitten av september, fick problem direkt, alltså samtidigt som ni med nya anläggningar inte hade problemet.
Från en dag till en annan slutade det sen att fungera hos er. Vi vet inte om det var exakt samtidigt, men ingen av er sätter det i samband med någon synlig uppdatering eller liknande.
Mikael högre upp i tråden har sedan dess skaffat sin anläggning - och för honom var felet på plats från början: Tomas:
Vi (men inte jag personligen) har tillgång till flera Sonos-enheter. Vi kan återskapa felet, men ser inte vari det ligger.
Uppenbarligen inte i hårdvaran, i och med att vår tjänst fungerade en period hos Olof och Simon. Men om felet ligger hos oss, hos Sonos eller hos Google, vet vi inte - och det brukar innebära att det är en kombination.
Om den felsökning som sker i tråden känns mest som irriterande snömos, så kan du välja att sluta följa detta inlägg genom den länk som finns i aviseringsmejlen.
Bose högtalare med Google röstassistent
Vårt innehåll fungerar bra på mobiler och i Googles egna prylar. Problemen finns i de "icke Google-plattformar" som använder sig av Google built in. Sonos är den vanligaste, men därutöver gäller det exempelvis Bose Smarta hem-familjen, Harman Kardon Citation-serien, JBL Link-serien och Lenovo Smart Display.
Vår Google action, den som startas genom att säga "Prata med Sveriges Radio", går inte att använda på grund av någon begränsning. Detta problem är tyvärr gemensamt för alla dessa plattformar.
Däremot ska det gå att lyssna på våra kanaler via Tunein (vilket fungerar på alla - om än med vissa problem) och på nyheter med Google News, vilket går i exempelvis Lenovo och Harman Kardon.
Jag hade alltså, tills förra veckan, endast sett det problem ni rapporterat in på just Sonos, när Gunilla skrev om sina problem med vårt innehåll i Bose
Hos henne blir det liknande fel, men till skillnad från i Sonos, där Ekot med flera "spelar upp tystnad", ger Bose ett felmeddelande: felkod C7-SC3102, som betyder att ljudet "inte kunde avkodas". Och det är viktig information för oss, eftersom det gör att vi kan utesluta ett par felkällor som snarare skulle innebära att ljudet inte nådde fram, eller blockerades!
Dessutom noterar hon att felet drabbar alla lokala nyheter hon testat - utom P4 Kristianstad, så jag ska be mina kolleger testa om Nyheter från P4 Kristianstad fungerar även i våra egna Sonos-anläggningar.
inga fungerar.
Dock uppskattar jag denna tråd enormt mycket då det gör att jag slipper fortsätta felsöka i "min ände" så att säga.
Keep up the good work hela teamet. Hoppas på en lösning inom kort!
Sluta tramsa och lös det.
Mvh missnöjd kund
Mvh
Thomas sammanfattar det (tyvärr) ganska bra här ovan. Vi har svårt att lösa det då både Sonos och Google är mellanhänder som inte vi har kontroll över och inte får mycket återkoppling från.
/Maksim
Något blir uppenbarligen fel med vissa av SRs tjänster. Visst känns det bekvämt att skylla ifrån sig. Men eftersom SR tar pengar från oss skattebetalare kan vi också kräva att de driver denna fråga i mål. Även om vi inte vill lyssna på SR - ska vi kunna det!
Och Maksim: att gömma sig bakom de är mellanhänder och att ni inte skulle få någon hjälp... Ställ krav! Eller felsök från er sida? Ni har ju uppenbarligen program som funkar... Har ni provat att skapa ett nytt testprogram? Funkar det? Annars får ni öppna plånboken och betala för att sonos/Google ska hjälpa till.
SR: Uppdrag för den kommande veckan! Sätt upp ett teams/Skype/zoom-möte med Google och sonos där ni hittar en väg framåt. Rapportera till oss skattebetalare på fredag hur det gått.
Härligt att du känner engagemang i frågan och är mån om att folk ska kunna ta del av SRs material. Vi är måna om att låta folk ta del av det!
Än så länge är lyssning via (tredjeparts) röstassistent i annan (tredjeparts) högtalare en väldigt liten del av vår publik. Även om vi vill kan vi inte lägga oproportionerligt mycket resurser på att lösa ett problem som berör så få, det hade inte varit ansvarsfullt. Av samma anledning försöker vi även undvika att hamna i ekonomisk beroendeställning till externa aktörer.
Men vi jobbar vidare med att lösa problemet, samtidigt som vi jobbar med andra frågor. Ditt förslag med ett testprogram tar jag med mig till teamet!
För att fortsätta med den egentliga frågan. Problemet kvarstår som tidigare. Någon uppdatering på ämnet från er SR? Intressant att det är andra varumärken som har problemet. Då ligger uppenbarligen felet på Googles sida (vilket egentligen blivit klart ganska tidigt).
Det spelar ingen roll om man är minoritet i denna tråd eller inte. Man ska väl ändå kunna ta del av den statliga medians utbud som man motvilligt finansierar? (Ps det går bra att säga "han" om mig.)
Men som du också undrar... Annika/Maksim hur går det? Hur många lyssnare är det som berörs?
/Maksim
Jag vet inte hur ni jobbar med detta men kan det vara en idé att testa att bygga upp allt från början? Några av era kanaler fungerar ju och det kanske är enklare att börja från början istället för att felsöka.
Jag själv har inte problemet då jag har ett "googlifierat" hem med vanliga google enheter, så för mig fungerar det fint. Men jag köpte nyligen en Bose Home Speaker 300 till en bekant och har försökt (utan framgång) att få det att fungera för denne.
Jag vet att ni sedan tidigare vart i kontakt med Sonos kring problemet och att Sonos inte vart överdrivet hjälpsamma i saken. Så min fråga blir om ni även försökt kontakta Bose kring detta? Eftersom symptomen är de samma, så kanske de kan bidra med någon information för att lösa det.
Jag hoppas givetvis på att det ska lösa sig så att man kan lyssna på sändningarna oavsett vilken högtalare man har, och uppskattar ert hårda arbete för att finna en sådan lösning.
Nyhetskällorna bygger i all enkelhet på att vi förser Google med en länk och lite information, så det är ganska begränsat vad vi kan justera.
Men vi håller sedan en tid på att rulla ut nya versioner av de lokala nyheterna till Googles nyhetstjänst. Testa gärna om de nya lider av samma problem. P4 Gotland, P4 Kalmar och P4 Malmöhus är tre av nyhetskällorna som uppdaterats hittills.
Ska undersöka möjligheten att få mer information från Bose!
/Maksim
Den känner till när avsnitten senast vart släppta/uppdaterade men spelar inget utan går vidare till nästa
Det har snart gått 1,5 år...
Det känns som att detta har snurrat runtlängre än en evighet nu...om Vetenskapsradion funkar vilket den verkargöra hos mig så skallni väl kunna få resterande att funka också. Extremt irriterande detta...
Den fungerar klockrent (!) med min husautomation, TuneIn och Toppnyheter som jag startar med "Hej Google Godmorgon".
MEN, när den tipsar om att jag ska använda "Prata med Sveriges Radio" hamnar jag i irritationsträsket i denna tråd:
Den lystrar till "Prata med Sveriges Radio" och en SR-röst frågar mig vad jag vill lyssna på. "På Minuten", svarar jag då t.ex. Den svarar då "Här kommer avsnittet från den 26:e december". Vad trevligt, tänker jag då men naturligtvis händer inte ett smack. Det blir bara tyst, tyst, tyst. Samma sak med vilket annat program som helst, SR berättar att den ska spela upp programmet X från tidpunkten Y och det blir bara knäpptyst 🙁
MEN (igen), jag vill ge Administratören i denna tråd en Eloge då hon visar upp en imponerande serviceanda. Synd bara att inte vissa av de övriga inblandade parterna gör det, tex Google....
Jag svarar tex "På Minuten", den svarar "Här är På minuten från idag" och sen blir det knäpptyst !
Det kan väl ändå inte bero på att det "saknas något i Lenovos Google tjänster".
Det verkar ju 100 gånger troligare att det saknas något i Sveriges Radios "Google Tjänster" !
Dessutom funkar ALLT annat "Hej Google" som jag har prövat !
Testa gärna Aftonbladets tjänst och prova att spela en av deras poddar och återkoppla om det fungerar.
De bör använda samma teknik för ljuduppspelning som vi gör. Då kan vi få en ledtråd om det är just den tekniken som strular på Lenovo Smart Clocks.
Du startar den genom att säga "Prata med Aftonbladet".
Här är en tråd specifikt om problem med att få igång ljud via "Prata med Sveriges Radio" på Lenovo:
https://kundo.se/org/sverigesradio/d/smart-hogtalare/
Vänligen
Maksim
På Lenovo startade jag dialogen, men efter att jag begärt att lyssna på nyhetspodden, fick jag meddelande att Aftonbladet svarar inte. Som sagt, om jag ber nåt på Sveriges Radio på Lenovo Smart Clock startar det in en eller två sekunder, sen avbryts det, så en viss kill ad i respons där.
Tyvärr har jag inget att tillföra mer än att rapportera att jag upplever exakt samma problembild som redan rapporterats tidigare i tråden. Håller tummarna för att en lösning ska dyka upp så småningom!
Som skattebetalare känner man sig bedragen.
Att du inte är något jättefan av public service-avgiften eller vad du får för den har framgått. Vidare politisk debatt tycker jag vi kan lämna därhän i det här sammanhanget.
Med det sagt - självklart är det frustrerande att, som jag, upptäcka att felet man stött på varit känt i en bra bit över ett år utan att ha åtgärdats. Så borde det inte vara. Dataingenjören i mig skriker också att det måste finnas nåt sätt att lösa detta, eftersom det bevisligen funkar för många av SR:s andra nyhetsflöden. Men utan egen tillgång till Googles (och eventuellt Sonos) möjligheter att gräva i sina system har jag full förståelse för att det finns en gräns bortom vilken det är väldigt svårt för SR att göra något utan samarbete från dem.
Avgiften är ju en viktig komponent i diskussionen. Dess vara eller inte vara kan man diskutera på annan plats, men hade man inte varit tvungen att betala för dem, hade man ju bara kunna valt att köpa en annan tjänst. Då hade ju konkurrensen gjort att det skulle funnits fler nyhetstjänster att välja mellan. Men nu sitter vi ju i den sits vi gör och är ofrivilliga kunder som inte får det vi betalar för. Varje morgon hör man tystnaden efter att ekot borde kommit!
Och jag tycker att om SR inte kan lösa problemet själv så finns det utmärkta konsulttjänster att köpa in. Ge mig en vecka så skulle jag lösa det!
OBS, både skämt och allvar - men jag är osäker på proportionerna mellan dessa 😀
Analysen om att vi som svarar här inte har koll på tekniken är delvis korrekt. Jag har inte koll på tekniken. Det har däremot teamet som har utvecklat appen, där min kollega Maksim ingår.
Min roll är att fungera som ett mellanled, förstå problem och förmedla dem till rätt team och att föra en dialog med lyssnare. Om dialogen upplevs som tydlig eller snömos är uppenbarligen olika.
Tyvärr har det varit få konkreta saker jag kunnat tipsa om. Felet är påtagligt, hundra procent reproducerbart och uppträder (dock inte identiskt) på ett par olika tredjepartsplattformar.
Det fel vi i första hand diskuterar är Googles nyheter på Sonos, men det felet förvärras av att det idag inte går att få vår egen tjänst (prata med Sveriges Radio) att fungera på Sonos och att det saknas möjlighet att spela upp poddar med Googles Assistent på svenska.
Intressant nog går det senare om man har engelska som språk, både via Spotify (kräver konto hos dem) och via Google Podcasts. Och sedan några månader tillbaka finns det möjlighet att välja två språk i Google Assistent!
Eftersom problemen att nå vår tjänst även förekommer på Lenovo Smart Clock, är det mycket intressant att lyssnaren Elias skriver: Nu ser problemen med "prata med Sveriges Radio" olika ut i Sonos och Lenovo, så vi vet inte om det fungerar lika bra på Sonos. I Lenovo känner Google av tjänsten men "spelar upp tystnad".
Även om ett språkbyte inte gör så att ni kan prata med Sveriges Radio, så bör det ge möjlighet att ta del av poddar från Google Podcasts (och Spotify, om ni använder den tjänsten). Därmed kan ni ta del av många av våra programserier när ni vill, inklusive Ekot och nyheter från er P4-kanal!
Google: Lyssna på poddar
Här skriver Google hur ni lägger till ett extra språk. Det verkar vara lätt - och går förstås att ändra tillbaka om det av något skäl inte funkar bra för er:
Ändra Google-assistentens språk
För att inte ge er falskt hopp, så vill jag dock vara tydlig med att Danne med Lenovo klockradio, som även skrivit i denna tråd, inte hade fått det att fungera med våra poddar och tvåspråkigt Google senast han skrev om problemet. (Däremot med engelskspråkiga poddar, vilket är lovande!)
Berätta hur det går för er, om ni testar!
Jag skrev:
Rättelse:
Våra lokala nyheter finns ännu inte som poddar hos Spotify.
Hittade hit efter att ha stött på samma problem som beskrivs i inledande posten. Märker direkt ett engagemang och driv från er som administrerar tråden, t.o.m. utläggningar från möten med tredje part lägga ut. Fantastisk transparens, öppenhet med problemet och aktiv felsökning med slutkonsument.
Sen kommer en och annan och ifrågasätter varför man inte kan lösa detta när man har en budget på 8+ miljarder (och missar helt poängen med att public service inkluderar mer än bara radio) och helt diskussionen som förs om att problemet snarare ligger i prioriteringen hos aktörer som Google och Sonos.
Hursom vill jag tacka Annika och Maksim för tappert arbete och bra återkoppling. Fortsätt så. Jag följer tråden och hoppas på en lösning.
Sedan har väl Sveriges Radio för sig en budget på ca 3 GSEK/år enl. Wikipedia, det gör väl då 242 miljoner SEK/mån. Jag vet inte för närvarande var man kan hitta de aktuella siffrorna, och ännu mindre om hur pengarna fördelas på produktion och drift av olika tjänster.
Men det får ses som en tillfällig utvikning från huvudämnet och är kanske ämne för en egen tråd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Radio
"Antal anställda 2 227 – 2018
"Erhållna avgiftsmedel för Sveriges Radio var (2017) 2,9 miljarder kronor.
Tack!
När vårt innehåll har problem med Googles tekniska lösning i Sonos produkter (samt ett par andra - om än inte exakt samma fel) är det svårt att felsöka. Vi försöker förklara detta men vara tydliga med att det ligger helt i vårt intresse att lösa detta oavsett var felet ligger och att vi har ansvar för att ge de andra företagen all hjälp de kan behöva.
Kritiken om att det är konstigt att vi inte kommer vidare är begriplig. Vi borde ha förstått varför delar av vårt innehåll drabbas, medan annat inte gör det. Vi kommer att "ta en ny vända" med ett relativt nystartat tvärfunktionellt team som jag hoppas kan se problemet ur någon vinkel vi hittills missat, för finns självfallet en gemensam nämnare mellan dessa drabbade nyhetstjänster!
Johannes: Korrekt. Och även trådar som handlar om budget och finansiering är på gränsen till off topic i ett supportforum.
Frågan varför vi väljer att lägga dina skattepengar på låsta tekniker är också off topic i denna tråd, men absolut relevant i detta forum. Var vi ska finnas och hur är verkligen inte självklart, i synnerhet inte eftersom möjligheten att enkelt ta del av Sveriges Radios innehåll kan styra vilka plattformar lyssnare investerar i. Vi ska inte gynna kommersiella särintressen, samtidigt ska vi finnas där lyssnarna finns.
Är det någon som testat mitt tips från den 1 februari om ett tvåspråkigt Google kan vara ett sätt att kunna spela poddar och därmed ta del av Ekot? Hur gick det i så fall?
Om ni inte testat, är det för att tipset var ointressant, eller har jag varit för otydlig i hur man gör och behöver fila till en enklare beskrivning?
Att kunna lyssna på poddar är inte en ersättning för en fungerande nyhetstjänst, men eftersom ni som skriver här bevisligen är sugna på att ta del av nyheter, så ville jag tipsa om denna möjlighet!
(Sen har vi lite fler program än Ekot som några av er säkert också vill kunna lyssna på när ni vill, snarare än när vi sänder dem i FM ...)
Trevlig helg!
Säger man "hey google spela upp ekot på google podcasts" får man samma resultat som man får om man bara säger "hey google spela upp de senaste nyheterna"
Jag kan testa en gång till om jag får nerskrivet EXAKT vad jag ska säga till klockradion i varje läge......
när jag säger "hej Google, spela p3, så svarar hon: "javisst, spelar p3 på tune in."(Och sen spelas p3 upp, direktsändningen)
Vad är Tune in?
Ska jag försöka få ner p3 till min Sonos app på annat sätt eller ska ni försöka få in top-10 nyheterna i "tune in"?
Jag vill helst inte vara forskare och felsökare. Kan inte lova att jag är behjälplig i tråden, jag söker mest svar.
Mvh Ida
Främst är det i morgonrutinen där jag vill ha in lokala nyheter (P4 Uppland) som jag lider mest.
Jag har likt nån annan här verifierat att ingen av lokala nyheterna fungerar. Däremot funkade "Land- och sjöväder" samt "Radio Sweden på lätt svenska".
Hur ser URL:erna ut till de senaste "Nyheter från P4 Uppland" samt "Land- och sjöväder" så kan jag prova dem fristående i Sonos utan att google är inblandat?
Jag får med andra ord fortsätta med att lägga till TuneIn+namnet på högtalaren.
Förstår inte Sveriges Radio problemet?
Eller har ni inte råd att skaffa en apparat för max 2000 kr att testa med?
Jobbar det tvärfunktionella teamet, eller är det nerlagt?
Konstigt att något enstaka program fungerar, men inte t.ex. Nyheter.
Eller är detta helt och hållet ett problem hos Google, som ni inte kan påverka?
Vore hur som helst intressant att få en statusrapport, om hur läget är efter mer än ett och ett halvt år - så länge har problemet funnits, och det är fortfarande kvar.
Man kanske ska släppa streaming från SR nu och bara streama från leverantörer som klarar av detta ?
Jag säger: "hej Google, spela p3"
"Javisst, spelar dr P3 på tune in"
Och så spelas danska p3 kanalen :!
Då säger jag
"Hej Google, spela Sveriges radio P3"
"Javisst, spelar upp Sveriges radio på Tune in.... jag hittar tyvärr inte vad du söker"
jag kan manuellt spela p3 i högtalaren via appen. men den är markerad med "Sonos radio" nu för tiden.
Assistenten hittar inte p3s grejer i Sonos, om den inte är länkad med tune in?
På vissa funktioner som Har med Sonos radio / tune in att göra.
Vissa saker spelas upp utan problem, tex vetenskapsradion
Men inte top-10 nyheterna.
Och nu spelas inte ens liveradion SR p3 upp via assistenten längre. Ni borde kunna spara detta. Det starade 9 juni 2021.
Mvh ida
Som jag skrev tidigare har jag inte så mycket att tillföra i vanliga fall, och att då hoppa in i tråden, tillför inget (mer än att ni vet att vi inte har glömt er). Jag repeterar det jag skrev den1 februari:
Nu har jag något att tillföra, men det är tråkiga nyheter som handlar om det ämne Ida skriver om: Tidigare har ni kunnat lyssna på våra kanaler genom att Tunein fungerar ihop med Google på Sonos. Sedan början av juni (den 2 juni enligt flera lyssnare) har det uppstått ett problem mellan dessa företag.
Varför det har slutat att fungera, har Tunein och Google troligen bättre möjlighet att felsöka än vad vi (eller Sonos) har:
- Support hos Google
- Support hos Tunein
Av allt att döma är detta ett problem som drabbar långt fler än Sveriges Radios lyssnare, se här:https://www.reddit.com/r/googlehome/comments/nvw9zx/tune_in_broken/
För lyssnare som använder Google Nest och andra "renodlade Google-enheter", finns det en enkel lösning, nämligen att istället lyssna via vår egen Google-tjänst ("prata med Sveriges Radio"). Den fungerar som vanligt. Men för Sonos saknas tyvärr stöd för den typ av Google action som Sveriges Radio har (ett ämne som vi ju tagit upp flera gånger tidigare, i och med att det annars hade varit ett sätt att ta del av Ekot och lokala nyheter).
Den tråd vi skriver i här är lång nog som det är, så för det nytillkomna problemet med att lyssna på kanaler, rekommenderar jag denna tråd istället:
Uppspelning av SR i Sonos/Tunein via google home ligger nere
När det gäller problemet med nyheterna som inte fungerar, så återkommer jag med en statusrapport senare. Kortversionen är förstås att inte mycket har hänt. Vi har gjort en del förändringar, som inte har påverkat problemet.
När det gäller att Radiosporten också har försvunnit, så har i alla fall jag inte felsökt detta. Jag hör med utvecklarna vad det berodde på och om det inte gett oss kunskap om felets grundorsak!
Hur många år har gått sen vi först rapporterade om detta problem?
Vad är status?
(Spoiler: funkar fortfarande inte.)
Felet kvarstår som ni vet, och felsökningen måste ta bättre fart. En svårighet är att det blev alldeles för rörigt för både lyssnare och oss på Sveriges Radio att överblicka en tråd med 135 inlägg, och det blev svårt att sålla fram vilken information som var central, i synnerhet när vi velat engagera nya kolleger i felsökningen.
Jag har därför skapat en ny, mer koncentrerad, tråd om problemen här, där jag hoppas att det ska bli tydligare hur felet yttrar sig:
Sveriges Radio med Google Assistent på Sonos: flera problem
Än så länge har jag endast sammanfattat huvudtemat för tråden, om nyhetstjänsten som spelar tystnad från vissa nyheter, men fungerar med andra. Jag kommer att beskriva lite närmare vilka problem som finns i övrigt med vårt innehåll genom Google Assistenten på Sonos och en del andra enheter (som Lenovo och Bose).
Jag utlovar inte någon förbättring, men vi på supporten lovar att göra vad vi kan för att underlätta felsökningen och fortsätta dialogen.
Nu kom det en förbättring ändå! Jag har två goda nyheter och en dålig.
God nyhet nummer 1: Ekot bör nu fungera hos er
Felsökningen tog ny fart och vi analyserade allt ännu en gång. I korthet kan man säga att vi åter benade ut vad som fungerar respektive inte - men denna gång fann vi en gemensam nämnare för de nyheter som fungerade, vilket har med ljudformat att göra. De nyheter vi endast erbjuder i MP3-format och de där vi har dubbla ljudformat och där MP3 prioriteras framför ljudformatet AAC, har fungerat bättre hos er.
När vi sett detta samband, testade vi att helt enkelt styra om så att Google väljer Ekots MP3-version, och struntar i att AAC-versionen "egentligen" är högre prioriterad för just Ekot - och därmed går det att lyssna på Ekot i Sonos!
I alla fall i våra testenheter. Om Ekot fortfarande inte går att nå hos någon av er vill vi veta det. Återkoppla gärna här:
Sveriges Radio med Google Assistent på Sonos: flera problem
Dålig nyhet: Toppnyheter, lokala nyheter och Radiosporten är svårare att lösa
Tyvärr bygger våra Toppnyheter, lokala nyheter (sedan december i fjol) och Radiosporten (sedan i våras) i Googles nyhetstjänst helt på nyhetslistor i AAC, så vi kan inte genomföra den relativt enkla förändring vi gjorde för Ekot.
God nyhet nummer 2: Svårt innebär inte att det är omöjligt
Vi är väldigt glada över att vi äntligen ringat in problemet. Att förstå problemet bättre ger naturligtvis större möjlighet att lösa det. I den nya tråden om Sonos-problemen har jag skrivit lite om vilka alternativa lösningar vi undersöker och vilka för- och nackdelar dessa har.
Som sagt, att ni äntligen kan lyssna på Ekot och att detta gäckande problem har fått en förklaring, är väldigt skönt. Vi beklagar att det tog så lång tid.