Kan inte spela upp vissa kanaler på Sonos med Google assistant

Som titeln antyder går det inte att spela upp tex toppnyheter från Sveriges radio eller Ekot via Google assistant på Sonos högtalare. Assistenten bekräftar att programmet spelas upp men blir bara tyst och tätt följt av ”slut på sändning”.

Säger jag samma kommando till assistenten på telefonen spelas sändningarna upp som förväntat(då via telefonens högtalare, ej sonos)

Prata med Sveriges radio kommandot till sonos högtalaren ger svaret ”Sveriges radio stöds inte på den här enheten”.

Har jag missat nån inställning för att få detta att funka eller är det fel format på sändning eller liknande för sonos?

mvh

Kommentarer

  • Det ska tilläggas att det går bra med andra kanaler som ekonominyheterna och sporten. Se post från 21/9 som beskriver liknande fel.
  • Hej Erik!

    Testa att ladda hem vår Sonos-app:
    Sveriges Radio i Sonos

    Om det därefter kvarstår några problem, så hör av dig så försöker vi lösa det!
    Annika Webbmaster
  • Jag har redan den appen installerad och det hjälper inte gällande Google Assistant problemet.
  • Hej!

    Vi har fått in liknande felanmälningar från två andra lyssnare:
    SR appen för Google Home har glömt mig!
    och
    Når inte ekot och lokala nyheter via Google News med Google Assistent på Sonos

    I den senare tråden skriver Henrik att Google Assistent för Sonos nu har lanserats på svenska, och det är förmodligen där något fel har uppstått.
    Annika Webbmaster
  • Prata med Sveriges radio kommandot till sonos högtalaren ger svaret ”Sveriges radio stöds inte på den här enheten”.

    Vad händer när du säger "Okej Google, prata med Sveriges Radio"? (Av okänd anledning verkar vissa lyssnare få problem med hej Google, men kunna lyssna om de istället säger okej Google. )
    Annika Webbmaster
  • Har provat båda versionerna utan framgång.
  • Tack!
    Tills vi har förstått vad som är fel, så bör det gå att lyssna på alla kanaler via exempelvis Tunein eller Mytuner, och många av våra program borde gå att spela upp genom att säga Hej (eller okej) Google, spela upp poddradion Ekot, alltså det sätt som Google beskriver här:
    Lyssna på poddradio

    När det gäller de lokala nyheterna ser jag dock flera problem. Ett är att några lokala kanaler inte poddar sina nyhetssändningar alls, andra gör det men lite för sällan för att fungera bra. Vanligen poddas de två gånger om dygnet, ca 7.30 och ca 16.30. Om du klockan 7.20 ber att få dina lokala nyheter, får du därmed en sändning från förra eftermiddagen. Ytterligare andra kanaler poddar varje sändning ... Jag vet att en av mina kolleger håller på att se över detta och jag tar den saken med honom.

    Det andra är att våra lokala nyheter egentligen konsekvent heter Nyheterna P4 [ort], men de stickprov jag gör för poddarna oftast verkar heta kanalnamnet, alltså bara P4 [ort] (P4 Stockholm, P4 Sjuhärad etc). Om du får igång Ekots poddradio men inte kan nå dina lokala nyheter, så hör av dig så kan jag ta reda på vad de heter i podd-världen!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Våra utvecklare hälsar att det beror på att Sonos inte stödjer appar från Google som använder sig av media playback. Vi har rapporterat detta till Sonos.

    Jag frågade om detta märks även i andra appar och de svarade att Expressen-appen funkar bra tills man ber om att få lyssna på deras poddar.
    Annika Webbmaster