SR appen för Google Home har glömt mig!

Hej!

Kanske inte världens största problem men SR app:en i min Google Home "känner inte längre igen" mig.

Varje gång jag öppnar den med meningen "prata med sveriges radio" är det som första gången och den kör igenom beskrivningen av vad den heter och exempel på vad den kan göra.

Förut när jag återkom till SR sa den bara kort "Hallå där" eller "Välkommen tillbaka". Hur får jag tillbaka den funktionen så jag slipper höra det långrandiga "förstagångs"-meddelandet varje gång?

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Den hjälp jag ger nu bygger på ett svar en av appens skapare skrev till en annan lyssnare för nästan ett år sedan, så det kanske kan se lite annorlunda ut, men principen är nog densamma!

    Att du får den långa hälsningsfrasen beror på dina inställningar i Google Home. Om du installerat enheten utan att ge tillgång till det som kallas ”Personliga resultat” blir konsekvensen att vi inte kan avgöra om det är första eller andra gången som vår app används. Du kan avbryta den långa hälsningsfrasen genom att säga: Hey Google, Spela P1
    Bifogar bilder där du ser hur du kan aktivera ”Personliga resultat”.

    BILD 1
    1. Öppna Google Home- appen i din telefon.
    2. Klicka på den enheten du vill konfigurera (I detta exempel ”Badrum”).

    BILD 2
    1. Klicka på kugghjulet i högra hörnet.

    BILD 3
    1. Scrolla upp.
    2. Kryssa i ”Personliga resultat”.

    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för svar!

    Tyvärr så är "Personliga resultat" redan ikryssat på högtalaren (har bara en) så det är något annat tokigt.

    Detta *har* alltså funkat tidigare, det har bara helt plötsligt slutat en dag(!)

    /johan
  • Ok!

    När (ungefär) glömde appen bort dig? Kan du testa att bocka ur och sedan åter bocka i personliga resultat?
    Annika Webbmaster
  • Hej Johan,

    Vi har inte gjort några uppdateringar de senaste dagarna. Kanske kan du testa att träna om din Google Home att känna igen din röst?

    https://support.google.com/googlenest/answer/7342711?hl=sv

  • Johan, hur går det för dig?
    Annika Webbmaster