Lenovo Smart Clock Krånglar med Sveriges radio.

Hej!
Jag fick precis hem min Lenovo Smart Clock. Det fungerar att öppna Sveriges radio men när den ska spelas så spelar den bara 1 sekund sen dör uppspelningen.

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Jag har inte fått några frågor om Lenovos klocka tidigare, men ser att den ska ha Google Assistant. Fungerar assistenten på klockan som förväntat med andra tjänster?

    Testa i så fall att säga:
    - Okej Google, prata med Sveriges Radio.

    Då bör du höra en röst som frågar vad du vill lyssna på.

    Är det så du har gjort, eller har du försökt att lyssna på oss på något annat vis (exempelvis genom Tunein)?

    Om det är så du har gjort, så testa om felet uppstår både för program i efterhand (som senaste Dagens dikt) och för kanaler (som P4 Plus). Dör uppspelningen i båda fallen?

    Om vår app för Google Assistant:
    Styr radion med rösten
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Ja det är så jag har gjort, via er "app".
    Det fungerar fram tills den ska spela, det börjar det ca en sekund sen slutar det. Gäller både livestream och exempelvis p3 dokumentär och gamla nyheter mm, ingenting har fungerat.
    Klockan släpptes precis i Sverige så kanske är en barnsjukdom.
  • Mina kolleger som utvecklat denna app felsöker.

    Kan du lyssna på våra kanaler genom någon av apparna Tunein eller Mytuner radio?

    Självfallet vill vi att vår egen app ska fungera, men tills den gör det är det ju bra att det finns alternativ. (Dessutom är det bra för vår felsökning att veta hur vårt innehåll fungerar i andra appar.)

    När det gäller poddade program ska det i teorin gå att fråga efter "poddradion Spanarna" etc, som beskrivs här:
    Google: Lyssna på poddradio

    Går det bättre än att lyssna med vår egen app?
    Annika Webbmaster
  • Det fungerar hjälpligt att lyssna live via Tunein, den har dock svårt att välja rätt region. Jag vill ha P4 Jönköping och det lyckas jag med 1 av 5 gånger. Den verkar hellre bara spela senaste nyheterna från Jönköping. Lyckas dock inte lyssna på några poddar hur jag en gjorde.
  • Hej igen!

    Vi felsöker ett liknande problem med Sonos, en annan plattform som nyligen infört Google assistent. Jag ska försöka jämföra hur felet beskrivs av Sonos-lyssnare och se om likheter och skillnader gör det klokast att de det som ett problem på två plattformar, eller två separat problem.

    P4 Jönköping
    Om du är i P4 Jönköpings sändningsområde, så testa att säg aktuell frekvens för att få Google assistant att förstå vilken kanal det gäller! (Jag tror att det ändå blir från Tunein.)

    Här kan du se vilken frekvens P4 Jönköping har i olika delar av länet:
    Frekvenser P4 Jönköping

    Vad kan GA göra?
    Här är ett par idéer om vad du ska kunna ta det av och hur du ska säga. Får du någon av dessa Sveriges Radio-relaterade förslag att fungera?
    Bra att det i alla fall fungerar med P4 Jönköping 20 procent av försöken.  Google Assistant är läraktig. Om du ger den rätt återkoppling så kommer du med tiden att få allt bättre svar. Och om frekvens-metoden funkar, så kanske den inte ens behöver "tränas" för just detta.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Jag har båda, och samma problem. Skillnaden med Lenovo är att den startar, går ett par sekunder och sen stannar. På Sonos får man ett felmeddelande direkt. Vissa saker fungerar ok, t ex kan jag lyssna på P3 nyheter eller P1 live på Lenovo Smart Clock.
  • När det gäller Google Assistant på Sonos, har jag nu förstått att problemet beror på att det inte är en "fullstor" GA-funktion, utan endast fungerar med ett antal utvalda tjänster (men så breda tjänster att det går att lyssna på oss). När du lyssnar på P3 Nyheter eller P1 direkt, är det genom Tunein. Detta är dock lite otydligt för både er som lyssnar och för oss som ska ge support ...

    Fast det var det ju du själv som hjälpte mig att förstå... Du är ju samma Fredrik som gav mig en viktig länk i en annan tråd om just det problemet. Bra, då vet du redan!

    Har du testat någon annan ljudapp som inte kan förväntas finnas med i "ett grundutbud"? (Jämför de appar som Sonos + Google A. har stöd för och testa någon som inte finns med där, som poddar från Acast eller att lyssna på Svenska Yle:
    Google Assistent, tjänster för musik och ljud

    Har du varit i kontakt med Lenovo? Än så länge är du ensam om att ha rapporterat in detta fel till oss, men ni som har hunnit skaffa denna mackapär är nog rätt få. Om det är något Lenovo kan behöva skruva på, så bör de bli glada av att få veta det så snart som möjligt.
    Annika Webbmaster
  • Fick min Lenovo igår.
    Provade att "prata med Sveriges Radio" rösten kommers fram med alternativ om vad man vill lyssna på, jag sa "P4 Kronoberg" den börjar spela upp man hör typ ett ord sedan stängs det av.

    Säger jag spela P4 Kronoberg, direkt utan att prata med Sveriges Radio kommer de senaste lokala nyheterna.
  • Precis samma fel som för mig då. Retligt då jag tänkte slippa ha mobilen i sovrummet och målet var att kunna lyssna på p3 dokumentär. Tillfälligt kör jag med appen pocketcast så jag kan Casta poddar till Lenovon men då kan det ju kvitta egentligen.
  • Tack för att ni berättar hur det (inte) fungerar.

    Emil:
    Testa att säga "Spela kanalen P4 Kronoberg från Tunein" eller "kanalen P4 Kronberg 101 megahertz" och se om det går bättre!

    Anders:
    Fungerar inte Pocketcast direkt i Lenovon, alltså?

    Tunein ska ju funka och har våra poddar. Testa om det går att först säga "prata med Tunein" och därefter be att få poddcasten eller programmet P3 Dokumentär.

    Du kan också testa på titeln för ett visst avsnitt, exempelvis Värstingresani olika varianter:
    • Värstingresan
    • P3 Dokumentär: Värstingresan
    • Värstingresan av P3 Dokumentär
    Berätta hur det går, så att ni kan tipsa varandra!

    Alla:
    Finns det något bra forum för Lenovo Smart Clock där vi kan ta del av hur det fungerar för andra, exempelvis hur de med engelskspråkigt Google gör för att lyssna på poddar?
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag hade också problem med min Lenovo Smart Clock. Kunde inte Casta till den från SR-appen. Men att spela P1 mha GA via Tuneln fungerade för mig.
    Mitt problem löstes genom att radera data och cache i SR-appen. Därefter startade jag om telefonen sen gick det fint att Casta.
  • Tack för tipset, Torgny!

    Använder du Android-appen eller Ios-appen?
    Annika Webbmaster
  • Jag använder Android.
    En annan sak som jag kan nämna, apropå att uppspelningen avbryts:
    Jag noterade att ofta när det inträffar verkar det bero på att SR läser upp en "jingelliknande reklamsak" (man tipsar om användning osv) - och sen när man kommer till själva inslaget så avbryts uppspelningen. Osäker på om detta sker "regelmässigt" eller slumpartat. Kanske är värt att undersöka för såna här enklare devicer som inte har fullt funktionalitet. Den kanske inte kan "köa" utan ser jingeln som det som ska spelas upp och sen är inslaget slut så att säga.
  • Hej Torgny,

    Android-appen har svårt att spela det följande avsnittet i spellistor när skärmen är släck. Det har inget med själva jingeln att göra eftersom den ligger i ljudfilerna för de avsnitt som följs av en sån, så de i sig bygger inte upp någon spellista. Vi jobbar med att förbättra spelaren så att den ska hantera spellistor bättre och hoppas att vi snart ska kunna komma med en sådan version.
  • Christers problem rör vår hemsida på en Lenovo-dator, och hans mer utförliga beskrivning flyttas till en egen tråd:
    Problem med pauserat avsnitt
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vår långa radiotystnad beror på att vi inte har haft något konstruktivt förslag. Inte förrän nu, när lyssnaren Elias skrivit något mycket intressant i en annan tråd om samma problem:
    Jag kunde "Prata med Sveriges Radio" så sent som idag med min Lenovo Smart Clock. SR rösten frågade vad jag ville spela och jag bad den spela upp P3 och det fungerade. Men min Google Assistant/Lenovo Smart Clock är inställd på Engelska (US) första språk och Svenska som andra språk. För då får man tillgång till fler funktioner som t.ex. kunna sätta radioalarm eller musikalarm.
    Dessutom bara för att få tillgång till dom senaste funktionerna har jag aktiverat förhandsgranskningsprogrammet i Lenovo Smart Clock.

    Kan vara att det är en begränsning när man har Svenska som första språk.
    Vi undersöker förstås om det är språkvalen som ger Elias tillgång till tjänster ni kan nå, men där ljudet avbryts omgående. Om någon av er har tid och möjlighet att testa att ha en tvåspråkig Google Assistent, så är vi förstås mycket intresserade av hur det går.
    Ändra Google-assistentens språk

    Om någon av er har gjort andra observationer som ni tror kan hjälpa andra lyssnare eller oss på Sveriges Radio, så dela med er! Att det fungerar för Elias tycker jag är väldigt hoppingivande.

    Det kan självfallet vara någon annan inställning än att Engelska (US) är förstahands-språket som spelar in hos Elias, men även om ett språkbyte inte löser problemet med att prata med Sveriges Radio, så ger det möjlighet att ta del av poddar från både Google Podcasts och Spotify. Därmed kan ni ta del av många av våra programserier när ni vill!
    google.com: Lyssna på poddar

    Jag hoppas att vi snart vet mer om detta.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Det är emellanåt svårt för oss att felsöka vissa problem då vi inte har tillgång till alla enheter där Google Assistenten byggs in. Den Lenovo Smart Display jag testat på dras inte med samma problem så då blir frågan om det är något som är annorlunda hos Lenovo Smart Clocks?

    Andra potentiella orsaker skulle kunna vara om Night Mode eller Do Not Disturb är aktiverat, då dessa påverkar vissa funktioner.

    Lustig bugg(?) om det är så att engelska gör att mediauppspelning fungerar. Min erfarenhet av att köra den tvåspråkigt är att det för det mesta fungerar bra men att den ibland hör fel och tror att jag sagt något på engelska och därför svarar med att göra nått annat en det jag ville (och svarar då också på engelska).

    Vänligen
    Maksim
  • Hej!

    Om någon av er har testat att ställa in engelska som extra språk i Google, så vore det intressant att höra hur det fungerar!

    Även om ett språkbyte inte gör så att ni kan prata med Sveriges Radio, så bör det ge möjlighet att ta del av poddar från Google Podcasts (och Spotify, om ni använder den tjänsten). Därmed kan ni ta del av många av våra programserier när ni vill:
    Google: Lyssna på poddar
    Annika Webbmaster