Kan inte ta bort nedladdat avsnitt (Android)

Hej
Jag har android appen, version 24.3.4 (30048), på Android 13.
Och dels drar den fortfarande mycket mera batteri än för någon månad sedan, men jag har också problemet att jag inte kan ta bort ett nedladdat avsnitt. Det är Rhenguldet från Opera i p2. Avsnittet är inte tillgängligt men det går inte att ta bort. Det dyker upp igen och tar lagringsutrymme. Jag har raderat det genom menyn, trycka på pennan, och markerat den. Också via menyn tagit bort alla nedladdade avsnitt och alla icke tillgängliga avsnitt. Det påverkar inte avsnittet. Det går inte heller att gå in I specifika menyn för avsnittet ocj ta bort nedladdningen där. Jag klickar på knappen men inget händer. Det enda jag kan göra är att markera som spelad/ospelad.
Ska jag verkligen behöva ta bort all data i appen och också förlora alla sparade program i min lista och de jag följer? Jag tror givetvis bättre om er, men ni behöver lösa det här.
Jag ser fram emot återkoppling på att ni manuellt hanterat ärendet.
Gustav

Kommentarer

  • Hej Gustav!

    Den höga batteriförbrukningen vid efterhandslyssning har många rapporterat in och jg anser att det är vårt just nu allvarligaste problem med appen:
    Appen drar mycket batteri

    Vi har även sett enstaka rapporter om nedladdade avsnitt som inte har gått att ta bort, men de var kopplade till avsnitt som finns i dubbla format, med respektive utan musik. Lyssnare som har laddat ned musikversionen har fått problem när den versionen har raderats efter 30 dagar eftersom appen inte har kunnat hantera att ljudfilen har raderats samtidigt som avsnittet som sådant fortfarande är tillgängligt (men i den andra versionen).

    Här är det något annat som orsakar problemet. Rhenguldet har endast funnits i en version, och ska (om jag räknar rätt) ha raderats den 25 mars. Jag har sett liknande problem för ett par år sedan, och då löste vi det aldrig, men misstänkte att felet berodde på att avsnittet av misstag hade lagrats på SD-kortet, istället för att lagras i appen som det är tänkt. Det felet kanske inte als har koppling till det som drabbat dig, men jag ser ifall jag kan hitta tillbaka till det problemet, som då drabbade två-tre lyssnare vill jag minnas.

    Du verkar ha testat allehanda saker för att försöka radera detta "spökavsnitt" men jag vill trots detta fråga om du har testat omstart av app och av mobil. Det låter som en oinspirerad slentrianfråga, men kan göra underverk när något, som här, verkar vara i olag mellan vad appen visar upp och vad som egentligen finns i appen.
    Annika Webbmaster
  • Hej. Det är inte sparat på något minneskort då jag inte har något sådant i min telefon. Och inte haft det heller. Jag har testat omstart av både telefon och app. Med appen gick jag in på appinställningar och tryckte ”tvinga avsluta”. Samma ställe jag tidigare testat raderat cachen för appen.  Jag har både startat om telefonen som vanligt och genom att ha stängt av, gått in i uppstartshanteraren och raderat telefonens cache, för att sedan starta. Ingetdera löste det.
    Gustav
  • Det är inte sparat på något minneskort ...
    Tack, då kan vi utesluta den felkällan.

    Det finns ett par olika sätt att ta bort avsnitt, och du verkar ha testat dessa:
    • Vid trepunkts-menyn för detta avsnitt
    • Genom "pennan" ta specifikt bort detta avsnitt
    • Genom "pennan" ta bort alla icke tillgängliga avsnitt
    • Genom "pennan" ta bort alla avsnitt
    Det finns ytterligare en metod, nämligen att vara inne i vyn nedladdat, hålla fingret på avsnittet och svepa åt sidan. Testa om det fungerar bättre!

    Jag vill även veta om avsnittet inte försvinner alls, eller om det först försvinner för att dyka upp igen nästa gång du går in under nedladdat.
    Annika Webbmaster
  • Hej. Jag har testat alla dessa. När jag använder trepunktsmenyn för det specifika avsnittet så händer ingenting. Menyn kommer upp men när jag klickar på nedladdat för att ta bort händer ingenting. Gällande de övriga, så försvinner avsnittet för att sedan komma tillbaka igen efter ett par sekunder. Jag behöver inte lämna kategorin Nedladdat.Detta är inklusive svepningen.
    Gustav
  • Tack!.

    Ett liknande problem rapporterades in mot slutet av januari, men till skillnad från hos dig såg det då ut som om filerna gick att ta bort, för att sedan återuppstå vid nästa besök i nedladdat-vyn:
    LÖST: Nedladdat avsnitt går inte ta bort (Android-appen) - Forum för teknisk support - Sveriges Radio (kundo.se)

    Det problemet löstes med version 24-2-1 som kom den 1 februari. Det finns även andra skillnader som gör att jag inte tror att det är samma fel som har återkommit, utan vill att utvecklarna kikar på ditt fel förutsättningslöst, som ett tidigare helt okänt fel.

    Tyvärr är du ensam m att ha rapporterat in detta och därmed är det hög risk för att felet finns lokalt hos dig och beror på att någon parameter i databasen blivit fel. Jag kan tänka mig att sådant kan uppstå exempelvis om du försökte radera filen lokalt i appen exakt när den bytte status från "tillgänglig" till "otillgänglig" (eller någon liknande olycklig slump).
    Ska jag verkligen behöva ta bort all data i appen och också förlora alla sparade program i min lista och de jag följer? Jag tror givetvis bättre om er, men ni behöver lösa det här.
    Tyvärr, i det här fallet tror jag att vi inte kommer att kunna leva upp till dina förväntningar (även om jag självfallet kommer att stämma av med utvecklarna). Jag hoppas att du förstår att det inte beror på att vi bagatelliserar problemet.

    Du skrev en sak som jag undrar över:
    Det dyker upp igen och tar lagringsutrymme.
    Ser du att avsnittet verkligen tar lagringsutrymme? Ett annat alternativ är att det är raderat från appen (annars borde du kunna spela det), och att det du ser är ett "gränssnitts-spöke".

    Ett alternativ till att radera app-data är att låta det ligga och skvalpa i botten av appen så att du inte blir av med lyssningshistorik, Min lista etc. Avsnittet ligger väl så till att det inte "skymmer" dina riktiga nedladdningar - men kanske tar upp onödigt lagringsutrymme från telefonen. Fördelen med detta är att möjligheten ökar att vi antingen förstår vad felet beror på (i synnerhet om fler lyssnare rapporterar in samma fel), eller att vi uppdaterar appen av andra skäl och "råkar" lösa problemet i förbifarten.

    Som sagt ber jag utvecklarna att kika på det. Om du kan ta en skärmbild på hur det ser ut i appen, eller kanske rent av kan bifoga en inspelning på hur mobilen beter sig när du försöker radera avsnittet, så ökar deras möjlighet att förstå vad som händer - och inte händer.
    Annika Webbmaster
  • Jag har precis samma problem, fast hos mig gäller det program från UR.

    Har även testat att använda funktionen Ta bort ej tillgängliga avsnitt i min nedladdade lista, men samtliga program återuppstår vid minsta händelse i listsn.
    David Thunborg
  • Gäller exempelvis Hjärta och hjärna längst ner.  Avsnittet har även dubblerat sig. Som synes finns även fler program i en egen lista allra längst ner. De går ej heller att ta bort.

    David Thunborg
  • Tack!

    Rent tekniskt fungerar UR:s program på samma sätt som musikprogram och ska försvinna från våra servrar efter en viss tid (i detta fall 30 dagar efter säsongens sista avsnitt, tror jag).

    Jag har testat en liten manöver (att manuellt avpublicera avsnitten i ett tekniskt system) för både avsnittet från Opera i P2 och avsnittet från UR - Hjärta och hjärna.

    I bästa fall kan ni nu ta bort avsnitten, men eventuellt först efter att ni har startat om appen. Om går att radera dessa avsnitt så har jag hittat ett sätt att åtgärda "symptomen" för er som kontaktar oss. Det i sig är ju bra, men grundfelet behöver förstås ändå lösas!
    Annika Webbmaster
  • Testade med Hjärta och hjärna. Verkade fungera initialt men när jag sen laddade ner och tog bort ett annat avsnitt i min nedladdade lista dök de upp igen, tyvärr.
    David Thunborg
  • Båda spökavsnitten tillbaka alltså.

    Synd att det inte var så enkelt! Jag hinner inte felsöka vidare denna vecka, men skulle gärna se en skärmbild från hur det ser ut bland de avsnitt som har lagt sig snällt under "icke tillgängliga", men som vägrar försvinna ...
    Annika Webbmaster
  • Ja, det hade ju varit trevligt. Tacksam för försöken ändå

    ...

    David Thunborg
  • Det känns ju som om vi har två fel här:
    1. Ett specifikt fel där ett avsnitt av Hjärta och hjärna ligger dubbelt bland de tillgängliga avsnitten - och inte går att ta bort!
    2. Ett generellt fel där "icke tillgängliga avsnitt" inte raderats som de borde. (Misstänker att det är ett följdfel av det specifika felet.)
    Gå in under Sök podd i appens nederkant och leta upp programserien Hjärta och hjärna, alltså arkivet med alla avsnitt. Det förväntade är att det ska finnas tio avsnitt, där det äldsta är avsnittet Oskuld från den 10 februari. Ser du därutöver även ADHD-avsnittet från den 21 oktober? Och visas detta avsnitt i så fall dubbelt även i denna vy?

    OM avsnittet visas i denna vy, så testa att gå in under trepunktsmenyn och välj "ta bort från nedladdat". (Gör detta i båda kopiorna av avsnittet om det visas dubbelt.)
    Annika Webbmaster
  • Här ser jag som det ska se ut, dvs det sista avsnittet som syns är Oskuld.

    Dvs här syns inte det spökande ADHD-avsnittet.
    David Thunborg
  • Ok.

    Jag fortsätter med en del frågor, för att förstå felets karaktär. Du skrev:
    Verkade fungera initialt men när jag sen laddade ner och tog bort ett annat avsnitt i min nedladdade lista dök de upp igen, tyvärr.
    • Kan du fortfarande ta bort avsnittet tillfälligt?
    • Försvinner i så fall båda kopiorna tillfälligt om du tar bort den övre?
    • Försvinner båda om du tar bort den nedre?
    När avsnitten är borta (om detta fortfarande går att göra), så stäng appen genom att svepa bort den. Starta om appen. Har ADHD-avsnitten återkommit?

    Ta i så fall bort båda kopiorna av ADHD-avsnittet igen, och se om du när det är borta kan rensa bort de ej tillgängliga (grå) avsnitten. Om det går, så stäng appen igen. Andas djupt. Starta om. Andas djupt. Hur ser det ut därefter?
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr så återkommer avsnitten vid omstarten (som om de egentligen inte försvann från första början).

    Avsnitten är bara borta tills jag gör något annat i min lista (byter att lyssna på, laddar ner/tar bort annat avsnitten)
    David Thunborg
  • Ingen skillnad händer för mig. Avsnittet Rhenguldet tas bort för att sedan dyka upp igen omedelbart. I de få fall det inte sker omedelbart så är det tillbaka när jag går ut och sedan tillbaka i menyn eller skrollar. Dvs det kommer tillbaka så fort skärmen ritas om.

    Och utrymmesmässigt så tar avsnittet upp lagring. Med inga andra avsnitt sparade så finns fortfarande ett par hundra megabyte sparat, lika mycket som appen själv anger att jag har nedladdade avsnitt.
    Gustav
  • Tack båda!
    Jag har ännu inte diskuterat detta problem med Android-utvecklarna, eftersom jag vill att de koncentrerar sig på två andra buggar, där den första även rapporterats in i denna tråd:Jag kommer självfallet att be dem att kika på detta framöver, men min erfarenhet är att fel som drabbar enstaka lyssnare kan vara svåra/omöjliga att lösa.

    Om ni snabbt vill få ordning på detta så installera om appen eller rensa app-data. I båda fallen måste era inställningar göras om, andra nedladdningar raderas och lyssningshistoriken nollställs, så det är ju inte kul - men i och med att det kanske ändå kommer att bli den lösning vi rekommenderar så kanske det är lika bra att göra det redan nu?

    Oavsett vilket så kommer jag självfallet att ta upp detta med utvecklarna. Kan de hjälpa er att bli av med avsnitten utan att ominstallera appen så ska vi ju försöka lösa det, men det är kanske ännu viktigare att vi förstår hur felen uppstod så att vi minskar riskan att det uppstår framöver.
    Annika Webbmaster
  • 👍

    Tack för hjälpen ändå.
    David Thunborg
  • Hej igen!

    Nu har ytterligare en lyssnare drabbats av detta. Anders skrev i en annan tråd:

    Det går inte att ta bort Sara Lidmans "Lifsens rot". Alla andra nedladdade avsnit kan jag ta bort när jag lyssnat klart, men just Sara Lidman hänger envist kvar!

    Gustav:
    Jag passar på att tipsa om att det kan finnas ett sätt att minska den höga batteriförbrukning som du har drabbats av. I tråden om det problemet skrev André igår att batteriförbrukning (och CPU-användning) var normal när han lyssnar på nedladdade avsnitt i flygplansläget. Intressant nog var även de första avsnitten direkt efter att han har slagit av flygplansläget bra, varefter batteriförbrukningen stiger allt mer.

    Testa därför gärna om även du märker någon förbättring i appen om du tillfälligt lyssnar i flygplansläget och därefter återgår till normal uppkoppling.
    Annika Webbmaster
  • Helt plötsligt har mina avsnitt från Hjärta och Hjärna försvunnit. Har ni gjort någon ändring någonstans är ni något på spåren mao. (Hoppas de inte dyker upp igen)

    Övriga sex avsnitt spökar vidare.
    David Thunborg
  • Oh, det var ju lovande, men jag är minst lika förbryllad över att avsnitten nu har försvunnit som jag var över att felet uppkom!

    Gör ett nytt försök att ta bort de utgråade avsnitten från Bildningsbyrån nu när det felmarkerade (och dubbla!) avsnittet av Hjärta och hjärna inte finns kvar. Testa gärna olika metoder:
    • Genom att svepa till vänster och välja ta bort
    • Genom att trycka på pennan uppe till höger på Nedladdade avsnitt och markera ett avsnitt du vill ta bort
    • Pennan, varianten där du tar bort alla avsnitt eller alla otillgängliga avsnitt
    • Genom att trycka på trepunktsmenyn för ett nedladdat avsnitt och välja ta bort
    Här var det en lyssnare (fast med Iphone-appen, så det har inte direkt relevans för ert fel) som inte lyckades ta bort ett nedladdat avsnitt genom sin vanliga metod, trepunktsmenyn, men där det fungerade när han svepte åt sidan:
    Ett nedladdat avsnitt går inte att ta bort (Iphone-appen 2022)

    Om du får bort dem, men de sedan återkommer, så testa att ta bort på nytt och att desutom ladda hem ett helt annat avsnitt innan du återgår till vyn nedladdat. Lyssnarna här har inte exakt samma problem, men väl andra problem med ej tillgängliga nedladdade avsnitt och hos dem rättades det till först när de laddat hem ett helt annat avsnitt:
    Nedladdning i appen, ej tillgängliga avsnitt (Android-appen, 2021)
    Annika Webbmaster