Nedladdning i appen

Har problem med nedladdning av programmet Allvarligt talat, flera program anges som "ej tillgängliga".  Har av- och återinstallerat appen før att børja om på "noll".   När jag nu laddar ner programmen från 6:e, 13:e och 20:e får jag veta att programmet från den 13:e inte är tillgängligt.  Det går då heller inte att streama programmet.
Jag hade samma problem med min førra telefon, så jag misstänker att felet är på er sida.   Vad är felet och hur kan det ordnas?  Tack.

Kommentarer

  • Hej Lars!

    Förstår. Är det bara när du försöker lyssna på Allvarligt Talat som detta problem uppstår, eller gäller det även andra program? Jag testade att ladda ner avsnittet från den 13:e och för mig fungerar det att lyssna på avsnittet efter nedladdning. För att underlätta i vår felsökning så får du gärna återkomma med märke och modell på din telefon - så ska jag undersöka vidare.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej.

    Jag minns faktiskt inte om det gäller andra program. Allvarligt talat är program jag vill ha nerladdade länge, eftersom jag tycker om att lyssna på dem om och om igen. Andra program avlyssnar jag som regel bara en gång, så då märker jag inte om de försvinner.
    Jag bor i Norge, kan det ha betydelse?
    Min telefon är en Samsung xcover 4s.
    Tack/Lars
  • Tack för informationen! Att du befinner dig i Norge borde inte spela någon roll, men vi kan göra en liten felsökning tänker jag. Om du har en dator tillgänglig får du gärna söka upp avsnittet på www.sverigesradio.se och se om du kan lyssna på avsnittet den vägen. Under tiden så kommer jag att undersöka detta vidare med kollegorna för att försöka hitta förklaringen på problemet.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Laddar ned årets sommarprogram i appen , men går inte att lyssna .Ej tillgängliga. Tar bort nedladdning o provar att ladda ned igen, men samma sak händer . Appen är uppdaterad (Sveriges radio play). Har telefon Galaxy a20e.
    Tacksam för hjälp
    Annuka Eliasson
  • Hej Annika!

    Märkligt. Igår kommunicerade jag med en annan lyssnare som upplever samma problem. Är det så att avsnitt blir svartvita och inte går att klicka på? Jag kommer att undersöka detta med våra utvecklare under dagen och återkomma så fort jag vet mer. Ledsen för besväret!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted.

    Det Annika upplever liknar mina problem. Nu har förresten också avsnittet från 20:e blivit otillgängligt. Jag fick besked tre dagar i förväg, det står då "Tre dagar kvar". Så räknas dagarna ned och till slut är programmet "Ej tillgängligt" och hamnar längst ned bland nedladdade avsnitt. Där nere blir också avsnittet svartvitt, som du nämner, och kan ej klickas igång. Avsnittet från 6/8 kan fortfarande avlyssnas.
    Du bad mig kolla på en pc om ag hade samma problem där, men det har jag inte. Samtliga program kan avlyssnas på pc.
    mvh
    Lars S
  • En annan Annika, Teds kollega, här!

    Jag har arbetat med support av Sveriges Radios webbtjänster sedan långt innan det fanns appar medan Ted är relativt ny (men har långerfarenhet av att ge support på annat än Sveriges Radios tjänster).

    En del förstår jag - men inte hela felet
    En del av det problem ni råkat på är fullt begripligt för mig som är så bekant med en del konstigheter i vårt utbud, och det ska jag förstås försöka förklara. Delar av problemet känner jag däremot inte igen, så det behöver vi undersöka närmre, för det kan vara en bugg vi behöver ta hand om!

    Problemet har troligen att göra med att dessa program funnits i två versioner, en som fortfarande fungerar och en som slutat fungera, och de avsnitt som ger er problem är sådana där ni råkat ladda hem den version som slutat fungera. För avsnitt av Allvarligt talat har detta inträffat 30 dagar efter sändning (så att avsnittet från den 20 augusti slutade fungera den 19 september) medan avsnitten av Sommar & Vinter i P1 försvunnit 30 dagar efter sista avsnittet för säsongen, vilket innebär att de blev otillgängliga den 21 september.

    Borde kunna ladda hem en annan version
    Det förklarar att problem har uppstått, men det förklarar inte att ni, om ni raderar det icke fungerande avsnittet, får problem att ladda hem den fungerande versionen.

    Testa att ta bort de icke tillgängliga avsnitten igen genom att trycka på pennan (se bild), och därefter markera dessa avsnitt.

    "Svep" sedan bort appen så att den stängs ned helt (se beskrivning här).

    Starta om appen och leta upp ett av de avsnitt av Allvarligt talat respektive Sommar & Vinter i P1 som det tidigare var problem med.

    1. Går detta avsnitt att spela upp?
    2. Kan du ladda hem det nu?
    Berätta hur det går
    Om felet kvarstår trots denna manöver, behöver vi felsöka vidare.

    Även om min metod med att "radera via pennan" och sedan starta om appen gör så att det åter fungerar, finns det problem vi behöver ringa in och lösa, så återkom så att vi dels får veta om denna metod löser problemet och dels för att ringa in vad vi behöver förbättra för att felet inte ska uppstå, samt - om det uppstår - hur vi ska göra det enklare att radera avsnitten.
    Annika Webbmaster
  • Hej ,
    tack för info. Tyvärr funkar inte dina förslag.Går att spela upp avsnittet o går att ladda ned. Men när det är nedladdat, så är avsnittet svart/vitt o går inte att spela upp.
  • Går att spela upp avsnittet o går att ladda ned. Men när det är nedladdat, så är avsnittet svart/vitt o går inte att spela upp.
    Ett fall framåt, trots allt, men här är det frågan om ett nytt fel jag inte känner igen sedan tidigare, där appen försöker ladda hem samma, ej fungerande, version av avsnittet som den tidigare har haft nedladdat. En spökversion av avsnittet!

    Vi kommer självfallet att experimentera själva, men det är inte säkert att vi kommer att kunna återskapa felet, så vi är tacksamma för hjälp från er som drabbats!

    Se om det blir samma fel om du letar upp ett avsnitt av Sommar & Vinter i P1 från i år som du tidigare inte har laddat hem (och, om möjligt, inte har spelat upp innan, men kommer du inte ihåg ifall du har lyssnat på det, så kanske den saken inte spelar någon roll). Jag är nyfiken på om ett sådant avsnitt också blir svartvitt, vilket skulle innebära att appen hittar spökversionen även för avsnitt som den inte "varit i kontakt med" innan, och det skulle hjälpa oss i felsökningen.

    Om "det för appen obekanta avsnittet" däremot går att ladda ned och lyssna på utan problem, kan vi ringa in att felet handlar om att appen "håller kvar information" om vilken version som gäller på ett felaktigt vis.

    Tack på förhand om du hjälper oss att förstå detta bättre, men om du inte har tid och möjlighet att experimentera vidare, så kommer självfallet felsökningen att fortgå ändå!
    Annika Webbmaster
  • Laddade ned ett avsnitt jag inte laddat ned förut och det fungerade. Provade då att ladda ned igen, de avsnitt som jag hade problem med innan och det fungerar nu. Förra gången (när jag hade problem) fick jag fråga om jag ville ladda ned med musik eller inte (varvid jag valde utan musik). Den frågan kom inte upp den här gången. Det är den enda skillnaden jag kan notera.. Men nu fungerar det som sagt var. Tack för det.
  • Oj, det var bra!
    Då vet vi åtminstone vad vi ska tipsa lyssnare om.

    Att du ens fick en fråga om vilken version du ville ladda ned, trots att det endast finns en version numera, är i sig fel, och kanske kan hjälpa app-utvecklarna att förstå detta bättre!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika.

    Jag gjorde som du förklarade - det hjälpte! Nu fungerar både nedladdning och avlyssning. Härligt.

    Vad jag inte begriper är hur jag skulle "råkat" ladda ner "fel" versjon, den som bara fungerar 30 dagar. Jag har alltid bara kunnat se EN version att välja på (om man bortser från möjligheten att välja med eller utan musik).

    Mvh
    Lars
  • Jag gjorde som du förklarade - det hjälpte! Nu fungerar både nedladdning och avlyssning. Härligt.
    Härligt!
    Vad jag inte begriper är hur jag skulle "råkat" ladda ner "fel" versjon, den som bara fungerar 30 dagar.
    Det undrar även jag och kan tänka mig två förklaringar

    Förklaring 1, podden saknades en tid
    Möjligen kan problemet bero på att vi har gjort något fel, så att det endast fanns en version av dessa avsnitt när du laddade hem dem, men fel version, den som försvinner efter 30 dagar och som vi med andra program kallar "med musik". Det namnet är missvisande här, för innehållet i detta fall var samma som i podden, skillnaden är endast teknisk, så jag kallar den "AAC-versionen", till skillnad från "MP3-versionen", podden. AAC-versionen spelas in automatiskt från tablån, men ska endast spelas in för program där detta är motiverat, som musikprogram.

    Om MP3-versionen, podden, saknades när du laddade hem avsnitten, är det begripligt att du inte fick någon fråga om önskad version. Jag vet inte om den teorin stämmer, men det är åtminstone en möjlig förklaring till att du fick hem fel version, utan att du fick en fråga om vilken version du ville ha.

    Förklaring 2, appen ger fel version om det finns två olika
    Alternativt finns det ett fel i appen som gör att fel version laddas ned (utan föregående fråga) hos de program som finns i dubbla versioner. I så fall borde detta märkas genom att fler programserier drabbas, tycker jag. Som det nu är har jag endast sett felrapporter om Sommar i P1 och just Allvarligt talat, men det kanske kommer in fler. I sådana fall får vi felsöka detta förstås!

    Borde inte vara dubbla versioner
    För programmet Allvarligt talat borde AAC-versionen aldrig ens spelas in, tycker jag. Jag kan inte komma på någon anledning att erbjuda avsnitten i en sådan version (utom möjligen om det rör sig om repriser, där podden finns sedan tidigare, men då ska vi endast erbjuda den versionen, inte dubbla format).

    Dubbla versioner är motiverat i dessa fall:
    1. Innehåll (oftast musik) som vi endast får erbjuda under en viss tid har klippts bort i podden (som Sommar & Vinter i P1)
    2. Livesända program där det tar tid att klippa ihop podden kommer ut snabbare om vi erbjuder en automatiskt inspelad version (som Godmorgon Världen)
    3. Nyheter som ska gå att nå även med sämsta möjliga uppkoppling (AAC-filer finns i låg kvalitet) samtidigt som de behöver finnas som podd, för att fungera på fler plattformar (Ekot)
    Allvarligt talat tillhör ingen av kategorierna, och bör därför inte spelas in automatiskt!

    Jag ska prata med redaktionen och med de kolleger som arbetar med P1:s tablå om att ta bort den automatiska inspelningen, ifall det inte finns något särskilt skäl till detta som jag har missat!
    Annika Webbmaster