Appen drar mycket batteri

Hej
Lyssnar på karlavagnen i efterhand när jag lägger mig på kvällen. Vaknar jag till under natten lyssnar jag igen. Helt plötsligt drar appen massor av batteri. Så mycket att mobilen laddar ur trots 100% vid lyssnandets början.
Marie-Louise Persson
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Marie-Louise!

    Tack för att du hör av dig och gör oss medvetna om detta!

    Tråkigt att appen verkar dra mer batteri än vanligt, förhoppningsvis är detta något vi kan få ordning på. Vilken typ av mobiltelefon har du?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Det är en Samsung s20. Kan lyssna på ljudbok hur länge jag vill och det drar inte alls mycket batteri.
    Marie-Louise Persson
  • Förstår.

    Min kollega tipsade mig om en sak som vi kan testa. Vi har nämligen fått in några liknande ärenden där lösningen nedan har åtgärdat problemet. Kollegan har en idé som kanske låter lite bakvänd, för det finns nämligen en inställning som egentligen är till för att minska batteriförbrukningen, men som hon tror paradoxalt nog kan ligga bakom problemet:

    Se om du kan göra så här:
    Gå in i telefonens inställningar -> Välj Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Inga begränsningar.

    Jag är inte helt säker på att justeringen löser problemet, men testa gärna och se ifall du märker någon skillnad. Jag har några andra saker vi kan testa om detta inte löser problemet!

    Återkom gärna och berätta hur det gick efter att du testat justeringen ovan.

    Lycka till!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Godmorgon! Testade och jag lyssnade som jag brukar och hade 72% kvar av batteriet när jag vaknade😊
    Nu har jag en mobil som är 3 år men funderar ändå på att det kan skada batteriet med denna inställning. Hur skadligt är det?
    Marie-Louise Persson
  • Hej igen!

    Det bådar ju väldigt gott!

    Det skadar absolut inte batteriet att ha denna inställning påslagen, jag skulle istället säga att det förmodligen är mer skonsamt mot batteriet. Telefonen behöver nu arbeta mindre än tidigare när appen är igång eller ligger i bakgrunden, vilket i det långa loppet bör innebära att batteriet knappt kommer påverkas i samband med att du använder vår app.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ok tack för snabbt svar!
    Blev bara fundersam för det stod att det kunde skada batteriet med denna inställning.
    Tack för hjälpen! Nu kan jag lyssna som jag vill😊
    Marie-Louise Persson
  • Hej igen!

    Vår app fungerar lite annorlunda jämfört med andra appar. Batteriinställningen Inga begränsningar gör i vår app att telefonen och batteriet behöver arbeta mindre än annars, vilket du kommer märka på batteriförbrukningen. Så oroa dig inte över "varningstexten", att ha denna inställning påslagen kommer inte skada eller förkorta livslängden på telefonens batteri.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack snälla för lugnande ord😊
    Marie-Louise Persson
  • Det var så lite!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hm, hade nån slags tur som inte höll i sig. Batteriet tar slut i alla fall. Funkade en gång...
    Marie-Louise Persson
  • Hej!

    Kan du gå inpå samma ställe igen och se att inställningen inte har slagits om och batteriet oavsiktligt har optimerats igen? Alltså:
    Gå in i telefonens inställningar -> Välj Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Inga begränsningar.
    Annika Webbmaster
  • Har kollat och det har inte ändrats
    Marie-Louise Persson
  • Hej igen Marie-Louise!

    Synd att glädjen blev så kortvarig! Testa gärna det här:

    - Gå in i telefonens inställning
    - Scrolla ner till Batteri
    - Klicka på grafen under Idag
    - Scrolla ner till listan som visar vilka av dina appar som förbrukar mest batteri

    Hur många procent av batteriförbrukningen står SR Play för det senaste dygnet?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Inatt 5,4 % men då lyssnade jag inte så mycket som jag brukar. Natten till den 19/1 över 10% och batteriet tog slut.
    Marie-Louise Persson
  • Tack! Jättebra att du kunde dela med dig av den informationen. Hur länge skulle du säga att du upplevt problemet med batteriförbrukningen, dök det upp över en natt?

    Jag tänker att vi ska se om felet eventuellt har något att göra med vår senaste appversion, Du kan se vilken version du har genom att klicka på Min sida nere i appens högra hörn och därefter välja Inställningar (nertill). Längst ner på vyn Inställningar ser du vilken appversion som är installerad. Återkom gärna och berätta vilken version du har, så ska jag kolla med utvecklarna ifall de har några teorier kring vad detta kan bero på.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ja nästan över en natt...vet säkert att mobilen var "död" på julaftonsmorgon. Så nån gång där.

    Version 24.1.1 (30031)
    Marie-Louise
    Marie-Louise Persson
  • Förstår. Då låter det som att problemet förmodligen dök upp efter eller i samband med den release vi gjorde innan jul. Jag vet som sagt inte var felet ligger, men jag ska lyfta detta till våra utvecklare och höra efter ifall de har uppmärksammat något som skulle kunna vara anledningen till den höga batteriförbrukningen.

    Tack för ditt tålamod hittills, jag återkommer så fort jag vet mer!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!
    Hur har det gått för dig?

    Vi kan inte se någon ovanligt batteriförbrukning från vårt håll och det är inga andra lyssnare som har rapporterat in något liknande, så vi är lite förbryllade.
    Annika Webbmaster
  • Ja, jag har slutat använda appen! Funkar ju inte att mobilen ska ta slut varje natt.
    Marie-Louise
    Marie-Louise Persson
  • Synd att det inte fungerar bättre - men bra att vi känner till att det är så.
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem, mycket liknande symptom och mobilen blir varm under användning. Samsung s23. Tror att det är ungefär samma tidslinje.
    Max
  • Skönt på sätt och vis att du har liknade problem då de inte hört att problemet finns förut...
    Marie-Louise Persson
  • Hej Max och hej igen Marie-Louise!

    När jag skrev den 14 februari så hade vi inte sett andra felbeskrivningar, men den senaste veckan har även Patricie här rapporterat in samma problem:
    Batterikrävande app

    Gemensamt för er är att ni har Samsung. Det kan vara en slump eller finnas någon ny Samsung-inställning som påverkar hur appen fungerar.

    Max: Lyssnar även du på program i efterhand eller lyssnar du direkt på en kanal när du får ovanligt hög batteriförbrukning?

    Båda: Kan ni se vilken version ni har av Android?
    1. Öppna appen Inställningar på telefonen.
    2. Tryck på Om telefonen längst ned > Android-version.
    3. Titta efter Android-version
    Annika Webbmaster
  • Jag har Android-version 13
    Patricie Arvidsson
  • Jag har också version 13
    Marie-Louise
    Marie-Louise Persson
  • Version 14
    Max
  • Lyssnar nästan uteslutande på eftersändningar.
    Max
  • Tack!

    Lite sammanställnig:
    • Problemet visar sig i både Samsung s20 med Android 13 (Patricie + Marie-Louise) och Samsung s23 med Android 14 (Max)
    • Felet gäller efterhandslyssning
    • WiFi eller mobildata verkar inte spela någon roll
    • Att ladda ned avsnittet innan ger lägre batteriförbrukning hos Patricie
    Annika Webbmaster
  • Utökad sammanställning hämtat från 8 recensioner i Google Play:
    • Problemet uppstår för användare med Samsung Galaxy S22, S21, S20, S10, Note 20. (Dessa användare har Android 12, 13 & 14)
    • Problemet visar sig även för en användare med Google Pixel 6 (Android 14)
    • Användare med Motorola Moto G73 (Android 13) har samma bekymmer.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Även om det är trist att ni är fler som drabbats, så är det bra att vi ser det! Eftersom felet drabbar olika modeller och Android-versioner, misstänker jag att det är en uppdatering i vår app som skapar, eller bidrar till, problemet.

    Många som drabbas av detta problem kanske inte ens noterar det, eller inte vet hur de kan se vilken app som ger ökad dataförbrukning. Därför att vi är extra tacksamma över att ni har fått oss att undersöka problemet!

    Marie-Louise skrev att problemet i princip uppstått över en natt och att detta skedde i julas (senast natt mot julafton). Max tror sig ha samma tidslinje. Patricie skrev den 28 februari (i en annan tråd) att detta uppskattningsvis hade pågått i max två månader.

    Ni ger alltså en samstämmig bild av när detta kom. Som Ted tidigare skrev är versionen som släpptes strax innan jul misstänkt. Den hade nummer 23.12.3 . Dessa versioner innehöll:
    • Ny variant av "promotion" och/eller "on boarding", vyer vi sällan visar, som därmed inte bör spela in här
    • En förändring relaterad till Googles 'COVID-19 contact tracing and status apps'-deklaration bör inte heller påverka problemet
    • Buggfixar som ingick i version 23.12.2 men som de flesta fick del av i version 23.12.3 kan däremot ha med felet att göra
    • Version 23.12.2, den med buggfixar, kom som beta den 12 december, men stoppades på grund av att den kraschade i vissa lägen. Två dagar senare släppte vi en rättad version 23.12.3 som beta och den 21 december var den släppt till alla. Den nya buggfixen kan också spela in.
    Vi håller er informerade om hur detta fortlöper!
    Annika Webbmaster
  • Tack för att ni uppdaterar!
    Marie-Louise Persson
  • Tack för info!
    Patricie Arvidsson
  • Jag har samma problem på både Asus Zenfone 9 och på Samsung s23.

    Batteriet störtdyker och telefonerna blir glödheta. Stänger man appen så svalnar telefonen nästan direkt.
    Joakim
  • Tack Joakim! Vi ser till att framföra informationen till utvecklarna vilket kommer vara till hjälp i deras arbete med att felsöka problemet.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej, jag upplever samma problem med batteribelastningen som övriga i denna tråd. Mobilen var fulladdad kl 10 och efter ca 3 h efterlyssning på sr-appen är jag nere i 23% batteri, och mobilen är tydligt varm. Har inte riktigt koll på när detta problem startade, kan ha varit ett par månader sen som några nämner.

    Samsung A52s, Android14.

    Har nu testat att ställa av batterioptimeringen enl tips ovan i tråden, men vad jag förstod var inte det lösningen för tidigare användare.

    /Christer

    Christer Forsberg
  • Tack för att du hjälper oss att kartlägga problemet.

    Är det, även för dig, när du lyssnar på program i efterhand det blir extra hög batteriförbrukning?

    Tips för alla:
    Patricie skrev i en annan tråd att det inte blir samma batteriåtgång när hon lyssnar på redan nedladdade avsnitt, ett tips som kan vara värt att testa ifall ni vill kunna lyssna vid tillfällen där ni inte har möjlighet att ladda mobilen.
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Ja jag lyssnar nästa alltid i efterhand, har inte noterat om det är samma i direktsändning eller inte.

    Noterade en detalj igår som jag inte tänkt på förut, men som ev kan ha uppstått i samband med 'felet': app-displayen upptill på 'min sida (som visar ikoner fortsätt lyssna) har börjat blinka vid lyssning, ungefär i frekvens med normal puls faktiskt. Vet inte om det har med varandra att göra, men kom nog ungefär samtidigt.

    Mvh Christer
    Christer Forsberg
  • Tack!

    Vi ser över om det kan finnas en koppling till den animation som visar vilket ljud på en sida som spelas.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag har samma problem med appen på min Xiaomi Mi 9. Appen drar väldigt mycket batteri om man lyssnar i efterhand.

    Vet inte om detta hjälper men jag testade att övervaka vi adb.

    Så här ser det ut när man lyssnar live:

    Threads när man lyssnar live:

    Vid efterlyssning ser det ut så här:

    Väldigt hög CPU-belastning.

    Threads när man lyssnar i efterhand:

    Här sticker ju arch_disk_io_X trådarna ut rätt mycket.

    Har dålig kolla på Android-utveckling men det låter som något problem med läsning från lagringsutrymmet?

    André Nilsson
  • Tack André!
    Jag, som inte har koll på vare sig Android-utveckling eller utveckling på andra plattformar, ser till att de som kan saken, våra Android-utvecklare, följer upp ditt tips. Ibland kan det vara mer effektivt att se saker svart på vitt (eller vitt på svart!) än att få problemet beskrivet.

    Flera lyssnare har noterat att mobilen blir ovanligt varm när de lyssnar, vilket ligger i linje med den höga CPU-belastning du uppmätt.
    Annika Webbmaster
  • Hej André!

    Kollegorna på utvecklarsidan hälsar och tackar för bilderna som du bifogat och ditt arbete med att hjälpa oss felsöka problemet. Bilderna kommer med största sannolikhet vara till nytta i kollegornas fortsatta felsökningsarbete!

    Glad påsk!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Jag har också haft väldiga problem med att sr-play appen förbrukar mycket batteri på min samsung galaxy s20 fe 5g (SM-G781B/DS). Det började någon gång i början av december och och därefter blivit sämre med de nyare versionerna av appen.

    Med version 23.12.3 började appen dra mer batteri och det blev värre med senare versioner. 24.1.1 , 24.2.4 och 24.3.4 är likvärdiga och förbrukar mycket och snabbt batteriet.
    Det som verkar hända är att det blir hög belastning på cpu orsakat av sr-appen, telefonen blir varm och batteriet förbrukas snabbt. Det sker vid efterhandslyssning streamad och nedladdad pod men inte när jag lyssnar på direktsändning.

    Värme och cpu vid spelad nedladdad pod på version 24.3.4 Liknande resultat har jag fått på 24.1.1 och 24.2.4

    Batteriförbrukning vid samma tillfälle.

    När jag backar till version 23.11.5 så ser förbrukningen ut så här när jag spelar samma nedladdade pod.

    Mvh Benjamin

    Benjamin Engel
  • Hej,

    Jag har samma problem med skållhet telefon i samband med att jag lyssnar på efterhandslyssning. Den blev så varm vid ett tillfälle att jag började undra om inte överhättningsskyddet skulle lösa ut snart. Laddaren orkade inte med så batterinivån sjönk sakta.

    Jag har en Samsung galaxy note 20 ultra, Android 13.

    Jag har märkt en annan grej också. Jag lyssnar mycket på P3 Historia. Nu kan jag bara lyssna på alla avsnitt NYARE än "Titanic och svenskarna ombord del 2" från huvudsidan med avsnitt. Så om jag ska lyssna på första delen så står den bara och tuggar. Om jag går in på avsnittet går det bra att spela. Men då går det inte att lyssna på flera avsnitt efter varandra.

    Hoppas att det går att ordna det. Älskar er app!

    Vänligen, Hampus Lennholm
    Hampus Lennholm
  • Alla:
    Som Hampus skrev så finns det ett överhettningsskydd i mobilen som ska säga ifrån om det blir akut skadligt, men tills vi har löst detta, så skulle jag personligen undvika att lyssna på poddar i SR Play, för det utsätter ju mobilen för en rejäl påfrestning som inte ligger inom normal app-aktivitet.

    Benjamin och andra lyssnare har backat till en tidigare version av appen, vilket är något jag normalt sett inte rekommenderar, men detta är ju inte ett normalt fall. Det går alltså att backa till en tidigare version, men det är inget jag vet hur man gör och jag kan heller inte garantera att det inte ger andra problem, så mitt tips är att i första hand lyssna från vår hemsida sverigesradio.se som i mobilen är relativt lik appen, eller (för poddar, vilket ä en stor del av vårt utbud) att lyssna i en alternativ podd-app.

    Vad händer?
    Igår skrev jag så här till apputvecklarna:
    I och med att vi inte har fått igång nya rutinerna med avstämning mellan support och team*, ger jag här en sammanfattning av frågor som normalt skulle ha tagits på ett sådant möte. Listan är numrerad är för att det ska bli enklare att ge kommentarer om de olika felen, men numreringen speglar delvis min prioritering av hur viktigt/allvarligt ärendet är:
    1. Android, bugg vid poddlyssning:
      Skållheta mobiler och nytt batteri som sjunker med 34% vid 40 minuters lyssning är allvarligt. Andrés kartläggning visar på hög CPU belastning. Har vi identifierat vad som orsakar problemet?
      Appen drar mycket batteri - Forum för teknisk support - Sveriges Radio (kundo.se)
      Möjligen relaterat till samma fel:
      Drar appen mer data i Android än i iPhone? - Forum för teknisk support - Sveriges Radio (kundo.se)
    * Att vi behöver nya rutiner är en följd av en ny, slimmad, organisation på grund av besparingar

    Så snart jag vet mer om hur felsökningen går, så återkommer jag!

    Benjamin:
    Jag ser till att utvecklarna tar del av din tydliga kartläggning. Tack!

    Hampus:
    Att batteriet förbrukas snabbare än vad det kan laddas är ju helt absurt.

    Frågan om P3 Historia flyttade jag över till en ny rubrik så att vi kan felsöka det utan att ta fokus från batteri-frågan:
    P3 Historia: Problem att lyssna i avsnittslistan
    Annika Webbmaster
  • Nu är det ett tag sedan jag skrev här. Sen jag började den här tråden har jag helt övergivit appen. Lyssnar bara från nätet, där lägger jag de avsnitt jag vill lysssna på mina sidor. Något som funkar perfekt. Man kan flytta runt i vilken ordning man kan lyssna och avsnitten går igång när föregående slutat utan problem. Något som ALDRIG funkat i appen. Rekomenderas verkligen😊👍
    Marie-Louise Persson
  • Tack för det tipset!

    (Inget ont som inte har något gott med sig.)

    Eftersom du är nöjd med sajten och SR Play för närvarande har detta batteriproblem ger jag mig inte in på att felsöka varför det inte har fungerat bra med spellistor i appen hos dig. (Problem med detta felsöker jag annars gärna här: Spela alla delar i en serie automatiskt)
    Annika Webbmaster
  • Nej det är ingen mening för min del. Då batteriet på telefonen tar slut funkar det ju inte ändå😖
    Marie-Louise
    Marie-Louise Persson
  • Hej igen,

    Ville bara skriva att jag tycker ni gör ett riktigt bra jobb med att snabbt svara på alla frågor och försöker lösa problemet samt att ni är så öppna med hur felsökningen går till.

    Vänligen,
    Hampus
  • Tack!

    App-teamets mätningar ser ok ut
    App-teamet har nu svarat att de har gjort egna mätningar, bland annat av Karlavagnen, som var det första program som nämndes i batteri-slukarsammanhang:
    Loggarna visar normala värden, med en CPU-användning på cirka 4%.
    Mäter vi på rätt sätt?
    Det finns olika sätt all lyssna i appen och min tanke är att problemet kan uppstå i en eller ett par vyer, men att den eller de vyer mina kolleger har testat inte ger detta problem! Alternativt att det krävs att man har någon specifik inställning gjord i appen för att felet ska triggas ...

    Om den teorin stämmer så skulle en kartläggning av mer exakt i vilka sammanhang felet förekommer
    1. ge er möjlighet att använda appen utan att den slukar resurser
    2. ge utvecklarna en bättre förståelse för felet
    Hjälp mig att kartlägga detta!
    Det här är sådant jag gärna hade testat själv, men jag har ännu ingen Android-enhet att testa på. (Även detta är en följd av omorganisationen. Ted, som stod för Android-testandet, arbetar tyvärr inte kvar.)

    Jag hoppas nu på er hjälp att förstå problemet mer i detalj. Är det någon eller några av dessa sätt att starta ljudet som ni ofta använderför att starta en podd?
    • Vyn Nya avsnitt från poddar du följer (inklusive den "horisontella karusell med avsnittsbilder" som tidigare låg på Min sida)
    • Vyn Nedladdat
    • Vyn Min lista
    • Lyssningshistoriken
    • Arkivet med alla avsnitt från ett program
    • Samlingar av avsnitt som du når via appens startsida
    • Avsnitt du hittat via appens sökfunktion (textfältet) och spelar direkt från söksidan
    • Avsnitt du spelar upp från avsnittets egen sida (den sida som endast innehåller ett ensamt avsnitt, vilket gör att det inte blir en spelkö när du lyssnar)
    Jag undrar även om det är någon av dessa funktioner som ni brukar använda:
    • Spela avsnittet i annan hastighet
    • Insomningstimer
    Hå hå, ja ja! Tack på förhand för vidare kartläggning. I bästa fall kan vi hitta en gemensam nämnare som förklarar varför ni är många lyssnare med olika telefonmodeller och versioner av Android som får detta fel, samtidigt som mina kolleger på utvecklingssidan inte har uppmätt något udda och jag inte har sett någon kollega som har reagerat över detta. (Jo, vi som arbetar på Sveriges Radio lyssnar också i Play-appen. Om batteriet går åt snabbare än vad det kan laddas upp, så hajar vi nog till!)
    Annika Webbmaster
  • Jag startar ljudet genom att starta det på avsnittets egna sida. Jag lyssnar regelbundet på morgonpasset och då både direktlyssning när det sänds och efterhandslyssning ifall jag inte hunnit med att lyssna på det live.
    För att starta ett nedladdat morgonpass går jag in på avsnittets sida och trycker på de tre punkterna högst upp i högra hörnet och väljer "Spela med musik (3:31 tim) (nedladdad)"
    Jag gör på det sättet för att vara säker på att jag spelar ett nedladdat avsnitt med musik och att det inte hamnar i någon spelkö. På det sättet kan jag hoppa 15 sek fram eller tillbaka genom kontrollen på mina bluetooth-hörlurar, ligger avsnittet i spelkö så hoppar jag mellan avsnitten istället.
    Jag gör i regel likadant på alla de andra sr-poddarna jag lyssnar på då jag vill kunna hoppa fram och tillbaka 15 sek med hjälp av hörlurarna.
    Det har hänt att jag startat ljud med vyn nya avsnitt, nedladdad, lyssningshistoriken och arkivet med alla avsnitt för ett program. Batteriförbrukningen har inte vad jag märkt påverkats av hur jag startat ljudet utan är fortsatt hög på version 23.12.3, 24.1.1, 24.2.4 och 24.3.4

    Jag spelar inte upp avsnittet i någon annan hastighet än det normala 1.0x
    Insomningstimer använder jag inte.

    Mvh Benjamin
    Benjamin Engel
  • Tack för att du tog dig tid och gav en så tydlig beskrivning. Jag ber utvecklarna att utgå från den när de försöker återskapa felet.

    Att felet märks när du startar ljudet utanför en lista, bör dessutom göra att vi kan stryka några felkällor.
    Jag gör på det sättet för att vara säker på att jag spelar ett nedladdat avsnitt med musik och att det inte hamnar i någon spelkö. På det sättet kan jag hoppa 15 sek fram eller tillbaka genom kontrollen på mina bluetooth-hörlurar, ligger avsnittet i spelkö så hoppar jag mellan avsnitten istället.
    Utvecklarna förstår behovet och ska, förhoppningsvis inom en nära framtid, åtgärda det:
    BT: backa 15 sekunder är viktigare än att backa ett avsnitt

    Morgonpasset i P3 är, i versionen med musik, drygt tre och en halv timme långt. Kan långa avsnitt bidra till att mobilen blir varm och batteriet dräneras, eller är det ingen skillnad? Förutom hur man startar avsnittet så kan ju en skillnad ha varit att mina kolleger testade på ett 25 minuters avsnitt av Karlavagnen utan musik, och skulle ha fått problem om de istället hade testat ett 140 minuter långt avsnitt med musik.

    Jag delar för övrigt din bild av att felet verkar ha introducerats i version 23.12.3 men blivit värre med 24.1.1 och senare, vilket jag har sagt till utvecklarna.
    Annika Webbmaster
  • Jag insåg nu på morgonen att det har kommit en till uppdatering till appen, 24.4.1, och den har jag inte provat tidigare. Och nu har jag den installerad. Den har fungerat bra med hänsyn till strömmad direktlyssning, live alltså, som jag använt den till hittills.
    Ska pröva mer utförligt med efterhandslyssning av tex morgonpasset så kan jag återkomma.

    För övrigt så har jag upplevt problemet med hög cpu användning och batteriförbrukning på både kortare poddar, som creepypoden och på långa avsnitt som morgonpasset med musik. Det är ju helt klart mer påtagligt på långa avsnitt. Däremot så börjar cpu bli ansträngt från början och fortsätter vara det genom hela avsnitet. Tror det framgick genom skärmdumparna jag la upp tidigare.

    Förhoppningsvis så är batteriproblemen löst med version 24.4.1

    Mvh Benjamin
    Benjamin Engel
  • Förhoppningsvis så är batteriproblemen löst med version 24.4.1
    Hoppas går ju, men eftersom jag inte har hört att vi har åtgärdat problemet är mina förväntningar nedskruvade.

    Ibland kan fel lösas ändå, närmast i förbifarten för att vi skrivit om en funktion, men sådan tur tror jag tyvärr inte att vi har denna gång.
    Annika Webbmaster
  • Version 24.4.1 har samma problem med att den börjar anstränga processorn, telefonen blir varm och batteriet förbrukas i en rasande takt. Det sker som tidigare när man efterhandslyssnar strömmad och nedladdade program men inte vid direktlyssning vid sändning av ett program.
    Benjamin Engel
  • Tack, ibland gillar jag inte att ha rätt.

    Version 24.4.2 är släppt som beta, och inte heller i den kan vi förvänta oss någon förbättring, dessvärre.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Jag har nu testat att starta ljud på alla de sätt som du beskrivit:

    Vyn Nya avsnitt från poddar du följer (inklusive den "horisontella karusell med avsnittsbilder" som tidigare låg på Min sida)
    Hög CPU

    Vyn Nedladdat
    Hög CPU

    Vyn Min lista
    Hög CPU

    Lyssningshistoriken
    Hög CPU

    Arkivet med alla avsnitt från ett program
    Hög CPU

    Samlingar av avsnitt som du når via appens startsida
    Hög CPU. Upptäckte dock en sak här, det finns ju en del korta nyhetsinlag som bara är någon/några minuter långa. Dessa orsaker inte hög CPU.

    Avsnitt du hittat via appens sökfunktion (textfältet) och spelar direkt från söksidan
    Hög CPU

    Avsnitt du spelar upp från avsnittets egen sida (den sida som endast innehåller ett ensamt avsnitt, vilket gör att det inte blir en spelkö när du lyssnar)
    Hög CPU

    P.g.a. upptäcketen med nyhterna på startsidan så gick jag in på fliken "Nyheter" och här verkar ingenting som jag startar orsaka hög CPU.

    Funktioner som jag använder:

    Spela avsnittet i annan hastighet
    Nej

    Insomningstimer
    Nej
    André Nilsson
  • Tack för denna genomgång!

    All typ av lyssning på avsnitt i efterhand verkar ge problem, vilket Benjamins beskrivning av att felet uppträder även när han startar avsnitt via trepunktsmenyn har visat. Det är uppspelningen av avsnitten i sig som ger problem, inte vilken typ av spellista de ligger i eller om de är nedladdade eller ej.

    På tal om nedladdat, så är jag nyfiken på om felet uppträder även man lyssnar i flygplansläget, eftersom vissa processer då uteblir.

    Att nyhetsspellistor, oavsett om du når dem via startsidan eller via Nyheter (länk i appens nederkant) int får felet är intressant. De består av en annan "ljudtyp" eftersom de inte består av avsnitt, utan av inslag (klipp). Rent tekniskt har inslagen de samma ljudformat som många av våra program där felet rapporterats in, exempelvis Morgonpasset med musik, så skillnaden ligger inte där.

    Skillnaden skulle möjligen kunna bero på att klippen är kortare än vad avsnitt brukar vara. I Ekots lista just nu är längden från 18 sekunder upp till drygt två minuter. Jag misstänker dock att det inte heller är där felet ligger, utan att vi gör något fel hur avsnitten spelas upp som vi inte gör med nyhetsklippen.

    Den saken går att kolla upp eftersom vi har ett program där alla avsnitt är runt minuten långa, nämligen P3 Nyheter på en minut där avsnitten är ungefär lika långa som klippen i en nyhetsspellista. Om avsnitten av det programmet ger normal batteriåtgång och rimlig CPU-belastning, så är tiden en viktig faktor, men om även dessa minutlånga avsnitt frestar på CPU, så är det en avgörande skillnad mellan hur appen hanterar inslag och avsnitt.

    Nya frågor:
    1. Hur blir det i flygplansläge?
    2. Hur blir det med de korta avsnitten av P3 Nyheter på en minut?
    Annika Webbmaster
  • Jag testade att sätta telefonen i "Flygplansläge" och så startade jag ett nedladdat avsnitt. Nu hade jag inte hög CPU! Det som är lite konstigt att direkt efter detta test, när jag avaktiverat flygplansläget igen orsakade ingenting hög CPU i appen, vad jag än startade för ljud. Nu har jag testat att starta lite olika ljud och haft på en podd under lite längre tid och det verkar som att CPU-användningen ökar långsamt.

    Just nu ser det ut så här:

    Mycket bättre än tidigare dock verkar det öka långsamt men det kan helt plötsligt gå ner till normala nivåer också. Jag fortsätter att testa och se hur det utvecklar sig.

    Verkar ju vara något på spåret i alla fall!

    André Nilsson
  • Alla:
    Testa gärna att lyssna på ett nedladdat avsnitt i flygplansläge, och se om ni därefter har mer normal batteriförbrukning även när ni lyssnar som vanligt igen!

    (Markerar detta som bästa svaret, så att fler besökare hittar det.)

    André:
    Tack! Detta var ju väldigt intressant för felsökningen, och för att vi äntligen her ett tips på något som kanske kan minska batteriförbrukningen hos fler lyssnare.

    Det skulle även kunna förklara varför felet inte har gått att återskapa vid tester. Om det blir extrem batteriförbrukning först efter en tids lyssning, kanske när ett antal avsnitt kommit in i lyssningshistoriken eller liknande, så uppstår det helt enkelt inte på en testtelefon som man lyssnar mer sporadiskt på.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Jag delar för övrigt din bild av att felet verkar ha introducerats i version 23.12.3 men blivit värre med 24.1.1 och senare, vilket jag har sagt till utvecklarna.
    Det underliggande felet kan ha varit konstant, med tanke på Andrés observation att felet tillfälligt försvann efter lyssning i flygplansläget, men att CPU-användningen därefter ökar långsamt ju fler avsnitt han har lyssnat på. Att problemet förvärrades med 24.1.1 (både Benjamins iakttagelse och min bedömning efter antalet felbeskrivningar) skulle kunna bero på att många lyssnare hade haft felet så pass länge att det hade hunnit bli stora problem i januari, när den versionen släpptes.
    Annika Webbmaster