Min sida: 'Nya avsnitt' funkar dåligt

Vilket ux-snille tyckte det var en bra idé att låta redan lyssnade avsnitt ligga kvar i Nya avsnitt i den omgjorda versionen av appen. Har ni tänkt att man ska ha en låååång lista på massa avsnitt. Skärpning, vem godkände att appen släpptes så. Funkade bu tidigare.
Gert Tjörnebro

Kommentarer

  • Hej Gert!

    Mina kolleger på UX-sidan var inte medvetna om att Android-appen har en felaktig sortering av Nya avsnitt. Naturligtvis ska den listan endast visa ospelade avsnitt (vilket är fallet i motsvarande lista i Ios-appen).

    Jag ska göra vad jag kan för att få detta problem att prioriteras högt så att vi snart kan få Nya avsnitt att fungera bättre.

    Tack för att du tog dig tid att rapportera in felet!
    Annika Webbmaster
  • Tack, o tack för snabbt svar. Dåligt testat (QA arbete överlag) skulle jag säga. Sen det här med mina sidor o att man måste göra ytterligare ett klick in på Nya avsnitt mot tidigare. Tror någon påpekat det. Ni säger att man ska hamna direkt in i listan nästa gång, det funkar inte heller.
    Gert Tjörnebro
  • Att vi ser över i vilken vy under Min lista (och på övriga sidor) som man återkommer till är förstås också viktigt, men jag vill att utvecklarna fokuserar på att få till en korrekt filtrering av listan med nya avsnitt, så får vi förbättra det andra senare.

    Bra att veta är att den förändring som nu är gjord kommer att följas av andra förändringar, som jag tycker ser väldigt bra ut. En sådan är att vi planerar att bygga en bättre sida för poddar. Delar av innehållet från dagens Min sida kommer att flyttas till denna poddsida, så den version av Min sida vi lever med just nu är något av ett mellanläge.

    Det team som arbetar med förändringarna har fått del av din (och andra lyssnares) kritik.
    Annika Webbmaster
  • Ok, tack för svar. Du har inte en länk till den gamla versionen som jag kan använda i väntan på rättningar. Listan nu är halvt obrukbar. Har redan säkert 30 avsnitt som ligger där blandat av lyssnade o olyssnade. Jädra röra. Ser inte att man kan ta bort manuellt heller. Lite småkasst jobbat skulle jag säga.
    Gert Tjörnebro
  • Nja ... Vi på Sveriges Radio brukar inte tillstyrka att man backar till tidigare versioner, för det kan uppstå oväntade problem. APK:er för äldre versioner finns ute i cyberrymden, men jag skulle råda dig att ha is i magen och låta oss åtgärda detta.

    Syns markeringen av lyssnings-status i listan med nya avsnitt, så att du åtminstone ser vilka som är ospelade direkt i listan? I sådana fall kanske ett sätt att göra appen lite enklare att använda (tills vi löst problemet) kan vara att trycka på trepunktsmenyn vid de nya avsnitt som du vill lyssna på framöver och lägga in dessa på din Min lista? (Fråga om jag ska förklara bättre)
    Ser inte att man kan ta bort manuellt heller.
    Det önskade läget är alltså att listan med nya avsnitt enbart ska innehålla ospelade avsnitt, och att du därmed kan få bort dem ur listan genom att markera dem som spelade.
    Annika Webbmaster
  • Hej, ja jag ser vilka som är påbörjade etc. Jag prenumererar på många program och lyssnar lite olika så de ligger blandade och det är ju många program så det blir ett väldigt skrollande och hoppande.
    Vet inte om det sista var en fråga men som det var tidigare så, så fort man spelade lite försvann de från nya avsnitts-listan på nedre raden till den övre som var de man lyssnat på, vilket var bra ifall man börjat men bara pausat. Det är såklart lite lurigt om man pausar för då försvinner de, men generellt sett skulle jag bara se helt nya icke avlyssnade avsnitt i den listan eftersom den också heter Nya avsnitt. Förmodar att det är historik sedan man får gå till för att fortsätta eller lyssna igen.
    En helt annan dum sak är också att om jag ex prenumererar på ex P3 Historia får jag också den där 30 sekunders påminnelsen om att ett nytt avsnitt har kommit. Helt onödigt och störande om man redan då får det nya avsnittet. Ser inte att jag kan få bort den.
    Gert Tjörnebro
  • Vet inte om det sista var en fråga ...
    Egentligen inte. Jag ville mest visa hur vi menar att det bör fungera - och det stämmer med hur du vill att det ska fungera.
    En helt annan dum sak är också att om jag ex prenumererar på ex P3 Historia får jag också den där 30 sekunders påminnelsen om att ett nytt avsnitt har kommit. Helt onödigt och störande om man redan då får det nya avsnittet.
    Detta har vi fått många synpunkter på, och vi ska hitta bättre sätt att tipsa om detta, eftersom de korta tipsavsnitten är helt onödiga för dig som redan använder SR Play, och inte heller uppskattas av de lyssnare som använder andra podd-appar, se här:
    Ert poddflöde fylls av tips-avsnitt om nya avsnitt i Sveriges Radio Play. Kan ni inte tipsa i slutet av era vanliga avsnitt istället?
    Vi ska ta till oss av den feedback som kommit in kring detta. Idag informerar vi publiken på olika sätt om att det finns avsnitt som man kan lyssna på redan nu i Sveriges Radio Play. Det är inte vår mening att förstöra lyssningsupplevelsen.

    Vi tycker det är viktigt att kunna tipsa om mer innehåll från Sveriges Radio som kan vara av intresse för publiken. Med det sagt strävar vi alltid efter att våra lyssnare ska få en bra upplevelse av innehållet. Därför tittar vi på olika metoder för att tipsa om vårt innehåll.
    Varför släpper ni vissa avsnitt och titlar bara i appen? | Frågor & svar om Sveriges Radio
    Annika Webbmaster
  • Jag ser inga nya avsnitt överst på "Min sida". Har ni tagit bort den funktionen? Nu måste jag gå in på "Nya avsnitt" och kolla om det har kommit något nytt på de poddar jag följer.
    Anna
  • Jag trodde det nya gränssnittet var en bugg, men är alltså en "förbättring". Bygger verkligen ändringen på användarstatistik? Skulle tro att de flesta främst använde Nya avsnitt-listan, så att lägga den bakom ett extraklick verkar bakvänt.
    Rickard
  • Jag kan bara instämma i kritiken av ”Min sida”. Det man oftast söker är nya avsnitt eller avsnitt man inte lyssnat klart på – inte inställning av väderstation eller att redigera listan över vilka poddar man följer. Då ska man inte behöva klicka ytterligare en gång för att komma till de avsnitt man vill lyssna på.

    Jag vill också uppmana er att skilja på avsnitt man har börjat lyssna på och avsnitt man lyssnat klart på, alternativt markerat att man är klar med. Så som det fungerade tidigare där påbörjade och nya avsnitt låg på var sin rad på samma sida var en bra och användarvänlig lösning.
    Lars
  • Jag håller också med tidigare skribenter. Den tidigare designen var helt överlägsen. Tillbaka till det!
    Jakob
  • Hej och tack för starka och tydliga synpunkter!

    Som jag skrev tidigare, ska den förändring som nu är gjord att följas av andra förändringar och helheten kommer att bli bra (och ännu bättre med er hjälp, för vi våra planer påverkas absolut av era synpunkter).

    En av förändringarna är att vi bygger om sidan för poddar. Delar av innehållet från dagens Min sida kommer att flyttas till denna poddsida, så den version av Min sida vi lever med just nu är något av ett mellanläge. Redan i nästa version av Android-appen kommer en "Fortsätt lyssna" att dyka upp i sin nya placering på poddsidan. Den förändringen har nyss kommit till Iphone-appen, som genomgår en liknande förändring, och då ser det ut så här:

    Även om det nya gränssnittet på Min sida i sig inte är en bugg utan "ett tidigt steg i en planerad kedja av förändringar", så har vi en bugg som vi dragits med länge, men som tidigare inte märktes så väldigt få lyssnare har rapporterat in den. Listan med alla nya avsnitt ska egentligen vara filtrerad så att endast ospelade avsnitt ingår, för ett avsnitt ni redan har hört, eller börjat lyssna på, är ju inte längre nytt för er!

    Vi kommer självfallet att försöka lösa den buggen så snart det bara går, nu när den påverkar många fler.

    Annika Webbmaster
  • I min tidigare version så försvann lyssnade avsnitt för mig. Kör Android. Det var en grej jag körde på avsnitt man inte ville lyssna på ex Tips på poddar man redan prenumererar på, att spela o direkt pausa, så försvann den från nya avsnitt. Den förra versionen var inte perfekt men detta funkade. Nu har jag över 30 avsnitt blandat med nya o lysssnade. Ser fram emot bugg- fixen asap o även nya gränssnittet.

    Gert Tjörnebro
  • Ser fram emot bugg- fixen asap o även nya gränssnittet.
    Jag med, Gert!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Detta blev ju inte så bra. Ser att många med mig också är kritiska till Mina sidor efter uppdatering.
    Hoppas att ni snabbt får till de förbättringar ni skriver om.,för detta blev verkligen inte ngt bra.
    Elina
  • Vi jobbar på det!
    Annika Webbmaster

  • Håller med alla ovan, men vill också lägga till ytterligare en sak: Jag lyssnar ofta direkt i FM och då brukar jag markera de avsnitt jag redan har hört som spelade. Men det syns inte att det är markerat som spelat (vita strecket under spelade avsnitt) som vetenskapspodden i skärmdumpen.
    Ulrika
  • Tack, Ulrika!
    Den buggen har jag kartlagt tidigare och då verkade det som om markeringen inte syns direkt, men slpr igenom vid nästa besök i listan.

    Den buggen har, i likhet med att listan inte filtrerar bort de spelade avsnitten, blivit viktigare att åtgärda nu när denna lista är den vy ni hänvisas till, så jag ska se till att vi hanterar detta. (Om filtreringsproblemet åtgärdas så att avsnitt försvinner från Nya avsnitt när du markerar dem som spelade minskar förstås behovet av att "förloppsindikatorn" ändras direkt.)

    Bra att du tog upp problemet!
    Annika Webbmaster
  • Redan i nästa version av Android-appen kommer en "Fortsätt lyssna" att dyka upp i sin nya placering på poddsidan.
    Nu är denna version, 24.4.2, släppt till våra beat-användare. Vill ni få direkt tillgång till den är det enkelt, annars kommer version 24.4.2 till er någon gång under nästa vecka.
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten

    Mina kolleger hälsar att de även arbetar på en ny modul för "Fortsätt lyssna" som ska in på poddsidan.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Vad är Podd-sidan?  Under min Sida finns ingen fortsätt lyssna. Laddat ner betan. Men ni har inte rättat att de man lyssnat på försvinner från Nya avsnitt?
    Gert Tjörnebro
  • Det stämmer att vi dessvärre inte har hunnit åtgärda filtreringen av Nya avsnitt, så den största förbättringen i denna version är just modulen Fortsätt lyssna.

    Som sagt är allt inte alla pusselbitar på rätt ställe ännu, så poddsidan når ni än så länge via länken Sök podd i appens nederdel, vilket jag förstås borde ha skrivit:

    Poddsidan kommer att utvecklas vidare (med Nya avsnitt och en del andra funktioner som rör just din poddlyssning), medan sökfunktionen läggs på en egen sida. Poddsidan ska framöver nås från länkar i appens topp (som alltså ännu inte finns på plats), ungefär som på denna skiss:

    Jag hoppas och tror att de här förändringarna på sikt gör appen enklare att använda, men just nu, innan allt är på plats, så är det en del saker som fungerar sämre än vanligt. Tack för ett tålamod.

    Annika Webbmaster
  • Ok, tack. Under Sök podd finns inget som heter Fortsätt lyssna. Den andra  bilden där du ringat in Poddar måste vara från sverigesradio.se inte appen.
    Väldigt oklart alltihop.
    Gert Tjörnebro
  • Under Sök podd finns inget som heter Fortsätt lyssna.
    Fortsätt lyssna finns med från och med version 24.4.2, som kommer ut på bred front under nästa vecka. Idag är det endast våra beta-användare som ha fått den. Här står det hur du gör om du vill bli bli beta-användare:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten
    Den andra bilden där du ringat in Poddar måste vara från sverigesradio.se inte appen.
    Väldigt oklart alltihop.
    Jag ber om ursäkt över förvirringen! Bilden visar hur navigeringen i appen kommer att bli framöver, men det var kanske onödigt att ta upp detta istället för att fokusera på hur appen fungerar just nu, där den stora förbättringen för dagen är att Fortsätt lyssna har återkommit i version 24.4.2. Det är alltså en version som de lyssnare som är beta-användare redan har fått och som du annars kommer att få i nästa vecka.
    Annika Webbmaster
  • OK, :-) Men problemet är att jag inte hittar något ´som heter Fortsätt lyssna. Jag har laddat ner betaversionen 24.4.2 (30055)
    Gert Tjörnebro
  • Hm ...

    En förklaring kan vara att du helt enkelt inte hade några halvspelade avsnitt när du skrev i fredags. Har du i så fall sett "modulen" nu?
    Annika Webbmaster
  • Har hittat det 🙂.
    Gert Tjörnebro
  • Jag läste den här tråden i fredags men glömde att svara. Inte heller jag fick upp den här "modulen", men den dök upp efter att jag tvångsavslutat appen via appinformationen och sedan startat den igen.

    Funktionen verkar vara lite annorlunda än tidigare eftersom det inte tycks finnas någon gräns för vad som kommer med. Det äldsta avsnittet som finns med i listan för mig är från november 2022 (vilket var strax efter att jag bytte till min nuvarande telefon), och det står att det är en minut kvar. Jag vill minnas att det på den tiden fanns en bugg som gjorde att det ibland såg ut att vara en kort bit kvar på färdigspelade avsnitt, så det är nog en rest av det.

    Även senare avsnitt som jag lyssnat på delar av men sedan medvetet valt att inte lyssna klart på finns kvar i listan. Tidigare försvann avsnitt från listan efter att man lyssnat på ett visst antal andra avsnitt, men så verkar det inte längre vara.

    Den här funktionen är inget jag använder, så för min del gör de här förändringarna ingenting, utan jag ser det bara som en lite intressant observation.
    Albert Pettersson
  • Gert:
    Bra att den dök upp. Att den inte kom omgående har, med tanke på det Albert beskrev, nog en annan förklaring än mitt förslag om att det tillfälligt "saknades påbörjade program". Jag ber utvecklarna att se över det.

    Albert:
    I fortsätt lyssna finns det inget behov av en mängd gamla avsnitt, och vi bör lägga in en gräns på ett maximalt antal avsnitt (eller möjligen en tidsgräns, så att avsnitt man inte startat på en viss tid faller ur listan).
    Det äldsta avsnittet som finns med i listan för mig är från november 2022 (vilket var strax efter att jag bytte till min nuvarande telefon), och det står att det är en minut kvar. Jag vill minnas att det på den tiden fanns en bugg som gjorde att det ibland såg ut att vara en kort bit kvar på färdigspelade avsnitt, så det är nog en rest av det.
    Om man har lyssnat på 89 minuter av ett 90 minuter långt avsnitt, så ska det inte dyka upp under fortsätt lyssna. Ifall samma problem syns även vid "färsk lyssning", så måste vi lösa det, men om detta är en gammal bugg som märks nu när vi ger en orimligt lång lista, så finns det viktigare saker att hantera!
    för min del gör de här förändringarna ingenting, utan jag ser det bara som en lite intressant observation
    Tack för att vi får del av din observationsförmåga!
    Annika Webbmaster
  • Jag tror att de riktigt gamla avsnitt jag ser i den här listan är rester av buggen som diskuteras i https://kundo.se/org/teknisk-support/d/historikproblem-mm-efter-uppdatering-till-2233-187/#c4262651. Det näst äldsta avsnittet i listan är exempelvis God morgon världen från den 27 december 2022. Det står att jag har 46 sekunder kvar av det, vilket verkar stämma överens med vad den länkade tråden handlade om.

    Det är hur som helst inget som drabbar nya avsnitt, så precis som du skriver finns det nog viktigare saker att hantera nu. Däremot innehåller listan som sagt halvgamla nyare avsnitt som jag valt att bara lyssna på delar av. Det kan exempelvis handla om att jag bara velat lyssna på något enstaka inslag i P1 Kultur. Det kan förstås diskuteras hur länge sådant bör ligga kvar i listan, men det är som sagt inget jag har någon stark åsikt om.
    Albert Pettersson
  • Nu ser jag att jag läste ditt svar lite för snabbt. När jag testade med ett nytt avsnitt kunde jag konstatera att det verkar försvinna från listan när det är under 30 sekunder kvar av det. Det verkar som en rimlig gräns. Den bör nog inte sättas för högt, i och med att det ju faktiskt kan hända att man råkar pausa ett avsnitt strax före slutet och faktiskt vill kunna lyssna på de sista sekunderna senare.
    Albert Pettersson
  • Hej

    Vet inte om jag ska skriva här eller skapa nytt men jag har 24.4.2 build 30055 och för mig har "Dina nya avsnitt" fastnat i en vinkelvolt. Jag kan inte beskriva det så jag har spelat in skärm och ljud.

     När jag klickar på playknappen på vad som helst skiter den i det fullkomligt och spelar Spanarna trots att jag lyssnat på avsnittet ett par gånger nu lite halvt ofrivilligt pga lathet och brist på röstkommandon (Googles fel, ni vet).
    Anne Mari
  • Oj, jösses!

    Så här ska det naturligtvis inte vara. Jag har inte sett någon liknande felbeskrivning och hoppas att det inte är ett vanligt beteende!
    • Smit emellan och spela några sekunder P1 eller annan kanal och testa sedan hur det fungerar att starta ett annat avsnitt från din lista med nya avsnitt.
    • Om det inte hjälper, så avsluta appen genom att svepa bort den. Starta om den. Är Spanarna fortfarande kvar? (Det var intressanta spaningar, men jag tror att du kan dem vid det här laget!)
    Annika Webbmaster
  • Albert:
    Tack för förtydligandet!
    Annika Webbmaster
  • Beter sig bättre efter att jag installerade nytt Android idag. Hade missat att den låg och väntade. Det enda som funkade innan va din "smita till P1" workaround 🤣. Varit så i ett par veckor. Jaja, nu går vi vidare! Uppåt framåt! Tack tack.
    Anne Mari
  • Bra att det löst sig!
    Annika Webbmaster
  • Det kan förstås diskuteras hur länge sådant bör ligga kvar i listan, men det är som sagt inget jag har någon stark åsikt om.
    För Iphone-appen har vi nyss släppt en ny version där vi har infört en bortre gräns på 50 avsnitt för Fortsätt lyssna. Jag tror att samma gräns även ska gälla i Android.
    Annika Webbmaster
  • Hos mig innehåller listan inte över 50 avsnitt, men det beror nog på att det inte är så vanligt att jag har delvis spelade avsnitt. Är tanken att även helt färdigspelade avsnitt ska räknas med i den där 50-avsnittsgränsen, så att de kan tränga bort delvis spelade avsnitt? Om färdigspelade avsnitt inte räknas med, blir ju effekten annars lätt att också väldigt gamla delvis spelade avsnitt hamnar i listan. Frågan om det är eftersträvansvärt eller inte har jag som sagt ingen tydlig uppfattning i.
    Albert Pettersson
  • Det ska endast vara påbörjade och inte färdigspelade avsnitt i den vyn.
    Om färdigspelade avsnitt inte räknas med, blir ju effekten annars lätt att också väldigt gamla delvis spelade avsnitt hamnar i listan.
    Om man, som du, sällan lämnar avsnitt halvspelade, så kan det förstås medföra att gamla avsnitt dyker upp. Rent praktiskt är det inget större problem att en del äldre avsnitt kan nås den vägen, antar jag, eftersom de aldrig lägger sig i vägen utan mer aktuella avsnitt syns hos oss som använder funktionen och har halvlyssnade avsnitt vi vill lyssna klart på ...
    Annika Webbmaster
  • Tidigare tror jag att den här funktionen var kopplad till lyssningshistorikslistan på så sätt att "Fortsätt lyssna" innehöll alla avsnitt från lyssningshistoriken som inte var färdiglyssnade. Det ledde till att halvspelade avsnitt efter ett tag knuffades bort av de färdigspelade avsnitten i lyssningshistoriken, trots att de färdigspelade avsnitten inte syntes i "Fortsätt lyssna". Det är säkert ett klokt ställningstagande att gå från det beteendet.
    Albert Pettersson
  • Hej, håller med om att nya uppdateringen inte blev bra. En sak jag gillade i den gamla var att om jag inte avslutat ett program/avsnitt men inte ville fortsätta lyssna (eller om jag råkat stänga av 1 sek för tidigt) så kunde jag ändå "svajpa"bort den ur listan. Men det lyckas jag inte med nu. Det vore najs att få tillbaka den funktionen! Tack!
    Teres
  • Tack för fler bra inspel. Möjligheten att enklare ta bort ett avsnitt ur listan hoppas jag att vi snart får på plats igen!
    Annika Webbmaster