Problem med headset

La det här som en fråga och inte fått nån respons så jag lägger det som problem istället.

Efter att inte haft några problem har jag nu två irriterande problem med er app.

Det är som om appen kopplar bort mina Jabra 65T när jag trycker på play för att efter några sekunder spela upp ljudet i lurarna. Det här problemet uppstår när jag trycker play första gången efter att parkoppling skett, därefter är kontakten stabil. Sker endast med er app.

Det andra problemet är att play/paus funktionen inte fungerar på headsetet. Den förstår att pausa men kan sen inte återuppta spelningen.

Märkte av problemet för nån dag sen och har testat att starta om app, telefon, bluetooth, avinstallera app, ta bort parkoppling, återställa hörlurarna.

Hoppas ni har en lösning!

Henric

Kommentarer

  • även jag har problem efter den senaste uppdateringen
    Jag har Jabra Elite 65e
    Man kan lyssna, men appen reagerar inte länge på headsetets funktioner (Spotify fungerar)
    Hoppas på snabb åtgärd
  • Hej och förlåt den sega responsen från oss!

    Vi hinner helt enkelt inte svara så snabbt som jag hade önskat (och där är det ingen som helst skillnad om det registreras som ett fel eller ett problem).

    Felet drabbar flera olika blåtandsenheter, så ingen skugga ska falla över just Jabra. Det är troligen vi själva som introducerat felet, och vi ska självfallet göra vad vi kan för att återställa full funktion så snart vi kan.

    Henrics beskrivning av detta har jag bett app-teamet att kika speciellt på:
    Det är som om appen kopplar bort mina Jabra 65T när jag trycker på play för att efter några sekunder spela upp ljudet i lurarna. Det här problemet uppstår när jag trycker play första gången efter att parkoppling skett, därefter är kontakten stabil. Sker endast med er app.

    De flesta som rapporterat in felet har framförallt fokuserat på att start/paus inte fungerar, så att det även finns något udda i själva parkopplingen och kontakten med appen, kan vara en viktig pusselbit!

    Den likartade fråga Henric skrev om samma fel, stänger jag ned, så håller vi felsökningen till en och samma tråd. (Det går att läsa i tråden ändå, men all väsentlig information har du fått in här.)

    Tack för er hjälp att förstå problemet!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret!

    Här kommer ett förtydligande angående mitt mer unika problem om det är till nån hjälp.

    När jag parkopplar hörlurarna och sen trycker på playknappen i appen tappar hörlurarna kontakten med telefonen och programmet spelas upp i telefonens högtalare. Hörlurarna meddelar i princip omedelbart att den hittat kontakt igen och efter några sekunder spelas programmet i hörlurarna.

    Har nu återgått till en äldre version av appen och där finns inte de här problemen

  • Tack!
    Att backa till en äldre version är förstås något som många önskar sig i ett supportforum, eftersom det ofta är i samband med att vi introducerat en bugg (som här) eller infört en förändring som inte uppskattas som folk hör av sig ... Även om vi försöker lösa sådant snabbt så kan det förstås uppstå tillfällen när jag vill tipsa om hur man backar till äldre version.

    Använder du den metod som beskrivs här, eller finns det något sätt som du tycker är bättre?
    How to downgrade iOS apps
    Annika Webbmaster
  • Jag kopierar Henrics senaste svar här, eftersom jag har skapat en egen tråd av frågan om äldre version av Android-app:
    Önskar möjlighet att kunna backa till äldre version av app
    Jag använder en androidbaserad telefon så jag har laddat hem en apk och installerat. Jag hade uppskattat om man kunde få filen direkt ifrån er för att undvika osäkra källor alternativt att ni ladda upp filer via apk mirror eller något liknande så att det fanns möjlighet att rulla tillbaks säkert..
    Annika Webbmaster
  • APK-frågan får jag återkomma till senare, för jag behöver tänka om lite här

    Problem med play-paus är nämligen en bugg i Ios-appen (och att kopplings-problem inte rapporterats in av andra, beror nog på att det inte finns med i bilden!).

    I Android-appen har vi ett annat bekymmer med BT, nämligen att vi byggt om funktionen, så att knappen för +/- 15 sekunder vid spellistor (Toppnyheter, spela alla nedladdade med flera) går till nästa post istället.

    Det är inte en bugg, men en många lyssnare har hört av sig och vill att vi återgår till hur det fungerat innan:
    Headsets: saknar möjlighet att hoppa 15 sekunder (Android)

    Ditt fel är inte en del av detta "problemkomplex", och behöver felsökas separat.

    Vad är det för mobil-modell? Android-version?
    Annika Webbmaster
  • Jörgen, visst har du Iphone?
    Annika Webbmaster
  • Stämmer
    Kör senaste ios
  • Har en Huawei P30 Pro och Jabra 65t. Har inga som helst problem med version 20.1.3 och inte haft problem innan heller.
  • Tack båda.
    Annika Webbmaster
  • Här kommer ytterligare felbeskrivning gällande senaste versionen.

    Om jag öppnar SR-appen och sen växlar över till ex YouTube och pausar så pausas radion. Trycker jag igen för att starta uppspelningen så händer inget. Växlar jag tillbaks till SR måste jag trycka på play I appen för att det ska hoppa igång igen och gå att styra med headsetet. Inga såna problem med version 20.1.3
  • Testade nu med samma telefon och ett par trådlösa Bluedio-hörlurar, samma problem. Enligt hörlursrösten kopplas de ifrån varandra för att sedan kopplas ihop igen.
  • Tack!

    Märkligt att ingen annan Androidanvändare rapporterat in detta! Är det samma beteende oavsett om du lyssnar på en strömmad radiokanal eller på ett program i efterhand?

    Annika Webbmaster
  • Ingen skillnad på direksändningar eller inte.

    Det är när jag startar appen första gången det händer och den kopplar ner och upp kontakten innan den blir stabil. Så länge jag inte hårdavslutar appen så fungerar den felfritt men så fort jag stänger den helt och sen öppnar den så inträffar samma problem.

    Hade det inte varit för att den gamla versionen fungerar felfritt och det endast är SR-appen det händer med så hade jag börjat tänka att det är min telefon det är fel på. Det kan det ifos fortfarande vara eftersom Huawei är kända för sina energisparande åtgärder, de har jag dock stängt av för appen.

    Testade med en gammal oneplus 3t, där hittade jag inte samma fel.
  • Återställde nu telefonen för att vara helt hundra på att det inte är nåt knas med den och problemet är detsamma.
    Varje gång jag hårdstänger appen eller byter ström (växar mellan live-sändningar eller poddar) rapporterar hörlurarna att den tappar kontakt för att sedan hitta kontakt. Försöker jag skynda på processen genom att trycka på playknappen innan den är "klar" så börjar den spela ur högtalarna. Direkt när jag byter tillbaks till den gamla versionen försvinner problemen.
  • Bra testat!

    Androidutvecklaren som undersöker detta har inte kunnat återskapa det och efterlyste nyss Jabra-lurar, men kan tills vidare släppa det spåret tack vare att du fick samma fel med annan modell.

    Idag har jag sett en felanmälan som eventuellt är relaterad, med just en Huawei inblandad, men jag har inte hunnit undersöka det närmare än:
    Kan inte göra SR som preset från min Huawei till audio pro

    Jag tror att det är en kombination av något vår app gör annorlunda (kanske hanterar fel, men i så fall ett som de flesta telefoner "har överseende med") och just Huawei som ställer till det.
    Huawei är kända för sina energisparande åtgärder, de har jag dock stängt av för appen
    Det trista är att det ständigt dyker upp nya inställningar att mixtra med (plus att uppdateringar av ett eller annat kan återställa de batterioptimerande funktionerna till det aggressiva default-läge som råder hos Huawei.

    Kanske är förklaringen till att du kan pausera men inte starta via BT att en batterisparande ond ande, även kallad PowerGenie, sår ned på Play-appen. "Den här appen används inte just nu, så den dödar jag!".
    On some phones with EMUI 9+ (Android P+) Huawei introduced a new task killer app called PowerGenie which kills everything not whitelisted by Huawei and does not give users any configuration options.

    Huawei: Don't kill my app!

    På en del andra telefonmodeller (minns inte om det gäller Huawei) har sajten jag länkar till ovan dock varit överdrivet pessimistisk och sagt att vissa inställningar inte gått att ändra själv utan att gå in i utvecklarläge eller liknande - trots att det faktiskt funnits reglage som varit tillgängliga för alla användare, om än gömda på ologiska ställen. Att det står att du inte kan styra över vilka appar som ska undantas från PowerGenies åtgärder, måste alltså inte stämma ...

    Om nu ens PowerGenie finns i din modell?

    Att andra ljud-appar och tidigare versioner av vår app, inte drabbas på samma vis är förstås centralt. Självfallet kommer vi att försöka lösa det från vårt håll om vi kan!
    Annika Webbmaster
  • Med tanke på att allt flyter felfritt i äldre version av er app så tänker jag, precis som du, att nån ändring ni gjort orsakat att kommunikationen blir fel. Att avinstallera delar av telefonens programvara, som fungerar i övrigt med andra appar och med tidigare version av er app, för att kanske uppnå en förändring tänker jag är fel ände att åtgärda ett fel i.

    Gällande den andra personen som hade problem är jag inte säker att jag förstår personens problem om jag ska vara ärlig.

    Jag hoppas verkligen att ni ser över vilka ändringar ni gjort som orsakat det här. Jag använder appen varje dag så för mig är det ett dagligt problem.

    Om jag kan hjälpa till på nåt mer sätt så gör jag gärna det, så länge stänger jag av uppdateringar och använder den gamla appen.

  • så länge stänger jag av uppdateringar och använder den gamla appen
    Det låter klokt. Stort tack för all felsökning!

    ... är jag inte säker att jag förstår personens problem
    Jag är inte heller säker på hur problemet hos Pia yttrar sig. Appen hittar inte hennes BT-högtalare, är min tolkning.

    Om det är något i vår apps BT-hantering som inte fungerar som det borde ihop med (vissa) Huawei-lurar, kan hennes problem vara en del av samma komplex. Det tycks i alla fall röra BT och ha kommit med senaste versionen av appen.
    Annika Webbmaster
  • Jörgen:
    Felet på Ios ska nu vara löst "bakom kulisserna", så med nästa version bör funktionen vara återställd. Jag utgår från att den kommer "väldigt snart" (om inte något oförutsett inträffar, t ex att Apple tar längre tid på sig att godkänna förändringarna än vanligt).

    Jag ber om ursäkt över att jag inte svarade om prognos tidigare, men i slutet av förra veckan var felet ännu inte löst, så det var svårt att sia om hur lång tid det skulle komma att ta.

    Henric:
    Ditt fel har vi inte ringat in. Än.
    Annika Webbmaster
  • Tack för info!
    Har ni hittat något som kan förklara felet jag upplever eller letas det fortfarande?
  • I och med att du är ensam om att ha rapporterat in detta (den andra lyssnarens BT + Huawei-problem tycks inte vara relaterade) och vi inte kunnat återskapa felet, kommer vi att först se hur det fungerar efter nästa uppdatering av appen.

    I nästa version blir det nämligen ett par förändringar i hur BT hanteras. De förändringarna görs alltså egentligen för att lösa ditt fel, men skulle ändå kunna påverka ditt problem.

    Så, svaret i korthet är att vi inte har hittat någon orsak och inte heller letar aktivt - men att vi inte har gett upp.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu är Play 20.3.1 för Iphone ute i Appstore. Vi har bland annat åtgärdat buggen för start och paus med Bluetooth.

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Är det planerat när nästa version för android kommer?
  • Såg att det låg en uppdatering från 4/3. Den löste inte de problem jag beskrivit.
  • Nu fungerar allt för mej
    Tack för hjälpen
  • Henric, igår var beskedet:
    Vi har lite grejer kvar som behöver fixas innan vi släpper men vi jobbar på det!
    För övrigt har vi fått in felrapporter från två lyssnare med ett fel som jag tror är relaterat till ditt. Tråkigt för dem, men bra för felsökningen.

    Jörgen:
    Skönt att höra!
    Annika Webbmaster
  • Det känns ju taskigt att säga, men vad bra att fler har problem 😀

    Tack för ni fortsätter leta och hoppas ni hittar vad det är som felar!
  • Mer diplomatiskt:
    Vad bra att andra med samma (?) fel också tagit sig tid att rapportera in det.
    Annika Webbmaster
  • Jag ändrar mig. Det är en lyssnare som har samma fel, Lars i denna tråd:
    SR appen kopplar ner Bluetooth vid byte av program

    Det problem den andre lyssnaren beskriver är ett annat.
    Annika Webbmaster
  • Henric:
    Ytterligare en lyssnare, Leo här, har nu rapporterat in vad jag tror är samma fel.

    En ny version av appen är uppladdad till Google, men har fastnat i deras "review-process", så det är oklart när den kommer ut till er användare.

    I den versionen har vi alltså inte gjort något som direkt är tänkt att lösa denna BT på Huawei-bugg (vi vet väldigt lite om den än så länge) men bland de förbättringar vi har gjort finns en som rör spellistor som möjligen ändå kan påverka detta fel (men jag hyser inte så stort hopp) och dels kommer det att bli enklare att urskilja de kvarvarande buggarna, om de inte "skyms av andra buggar".

    Ni som drabbats har dessa Huawei-modeller:
    • Du har Huawei P30 Pro - men vilken Android-version?
    • Lars har Huawei Mate 20 Lite med Android 10
    • Leo har Huawei P30 Pro (har frågat om Android-version)
    Annika Webbmaster
  • Jag har version 10.
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu är Play 20.3.4 på väg ut till alla Android-användare.

    Återkom och berätta om det påverkat felet på något vis.
    Annika Webbmaster
  • Testade lite snabbt nu och problemen kvarstår. Har inte avinstallerat appen/rensat cache osv utan bara uppdaterat den som vanligt..
  • Tack för återkoppling!

    Vi har ju inte aktivt försökt lösa detta fel - i och med att vi inte kunnat undersöka den ordentligt, och jag hoppas att jag var tydlig med att vi inte hyste något större hopp om att vi skulle ha åtgärdat det.

    Men genom att vi löst en del andra buggar som "liksom skymmer" det här ovanligare felet både i forumet och i våra loggar för övervakning, kan den nya versionen där vissa andra fel försvinner förhoppningsvis göra bilden av den här buggen tydligare ...
    Annika Webbmaster
  • Förstår.

    Jag går tillbaks till den äldre versionen. Säg till om ni behöver nån felsökninghjälp.
  • Tänkte bara meddela att fölet ännu kvarstår.
  • Inte heller uppdateringen 27/5 löste problemet.
  • Hej igen!

    Detta är segt. Vi har fortfarande inte kunnat återskapa detta fel själva, och därmed är det svårt att felsöka.

    Eftersom problemet uppstod samtidigt som en del andra Bluetooth-problem och kom vid en uppdatering vi själva gjorde, kollade jag aldrig upp om felet påverkas av de tre inställningar jag brukar kika på vid "skumma Huawei-problem". Du har ju också varit tydlig med att du har undantagit appen från energisparande inställningar.

    Men eftersom felet kvarstår trots att de andra BT-problemen har löst sig, och felet är så starkt kopplat till Huawei, vill jag se om någon av de här inställningarna påverkar felet.

    1. Ignorera batterioptimeringar
    Gå till det dolda alternativet Inställningar > Appar och meddelanden > Appar > Inställningar > Särskild åtkomst > Ignorera batterioptimeringar

    2. Skärmlås
    Inställningar > Batteri > Stäng appar efter skärmlåsning

    Välj att vår app inte ska stänga ned efter skärmlås.

    3. Hantera appen manuellt
    Inställningar > Batteri > Programstart , välj att hantera vår app manuellt

    Återkom och berätta om detta hjälpte!
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för svaret.
    Tyvärr hittade jag inte i ställningarna för punkt två. De andra gjorde ingen skillnad.

    Det är som att när man byter byter stream/ström/kanal tappar den/kopplar den ner bluetoothen. Varje gång man byter säger hörlurarna att de tappar kontakten. Ljuduppspelningen pausad i mobilen och när man trycker igång den spelar appen upp i högtalaren i några sekunder innan bluetoothkontakt återetablerats.
  • Tack!

    Vi gör ett omtag och försöker återskapa felet på den Huawei-telefon med Android 10 vi har tillgång till, men lyckas fortfarande inte.

    Vi ska testa lite andra hörlurar, men mitt intryck är att dessa inte spelar roll, eftersom ni som fått felet verkar få samma fel på alla BT-enheter.
    Annika Webbmaster
  • Efter den senaste uppdateringen av telefonen (tror jag testade er app innan jag uppdaterade och den gjorde ingen skillnad) verkar det fungera som det ska. Håller tummarna.
  • Jag stänger denna tråd, så håller vi oss i den andra tråden om samma fel:
    Huawei p30 pro bluetooth kopplar bort vid app start och play

    Tack för att du ansträngde dig och återkopplade i båda!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.