SR appen kopplar ner Bluetooth vid byte av program

Jag ansluter Bluetooth till mina hörlurar. När jag drar igång ett program i SR-appen så kopplar den ner Bluetooth - anslutningen. Samma sak händer när jag vill gå från ett program till att annat. För att det ska fungera måste jag först dra igång ett program, sen pausa det, och därefter ansluta till Bluetooth. Oerhört irriterande.
Har en Huawei-mobil.

Kommentarer

  • Har samma problem. Kopplar ifrån och återansluter vid varje byte av avsnitt. Detta är speciellt irriterande vid 10st nyhetsreportage a 30sek/st. Detta problem började efter en uppdatering av SR appen och funkade finfint innan.
  • Lars, det Bluetooth-fel du beskriver känner jag igen från en annan lyssnare med just Huawei, Henric här:
    Problem med headset

    Jag är inte säker på vad som skapar problemet, men att ni nu är två som rapporterar in liknande fel ökar möjligheten att förstå det!

    I nästa uppdatering av appen (troligen i början av nästa vecka) har vi gjort en förändring i Bluetooth-funktionen. Om ert problem (som vi alltså egentligen inte försökt lösa genom denna förändring) kvarstår även då, och så att säga inte har lösts i förbifarten, ökar vår möjlighet att förstå ert fel med nästa version av appen.

    Morgan, jag är inte helt säker på om ditt fel har med Bluetooth att göra i grunden (även om det är där det visar sig). Andra lyssnare har rapporterat in att appen stänger ned sig vid "skarvar mellan program", vilket låter som det du drabbas av, utan att det hos dem har någon koppling till just Bluetooth:
    När jag lyssnar på alla nyheter i ett svep stannar uppspelningen upp och nästa nyhet läses således inte upp så fort skärmen slocknar.
    Detta brukar bero på att mobilen stänger ned appar i bakgrunden för att spara batteri. De appar som behöver fungera även utan att du tittar på dem, som ljud-appar, behöver du ändra en enkel inställning, "undanta appen från batteri-optimering" för att skydda. Även om du endast får problemet ihop med Bluetooth, så är det värt att "av-optimera appen".

    Hur du gör denna inställning skiljer sig åt mellan olika telefoner, så det jag beskriver nu är det sätt som fungerar på "standard-modeller" av Android. Om beskrivningen inte går att följa eller det inte hjälper, så hör av dig igen och berätta vad du har för telefonmodell och version av Android. På Samsung och Huawei är inställningen som du behöver göra undangömd och på vissa telefoner finns det dessutom ytterligare någon inställning du behöver ändra.

    Nåväl, för de flesta telefoner gör du så här:
    • Tryck på Inställningar > Batteri
    • Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    • Välj istället Alla appar och se till att Play-appen inte är optimerad
    • Starta om telefonen, så att inställningen "slår igenom"
    Hoppas att det gick att följa - och att det hjälper! Hör av dig annars och berätta vilken telefon det gäller.
    Annika Webbmaster
  • Jag har slagit av strömsparningsfunktionen sedan rätt länge tillbaka. Detta problem sker för mig alltså även när jag har appen öppen i fullskärm och såvitt jag kan se stängs inte appen ned. Jag har börjat ta för vana att trycka på play en extra gång vid varje nyhetsinslag, vilket tar bort meningen med en spellista. Problemet fanns inte heller för några månader sedan utan introducerades antingen genom någon Android update eller att Sr play appen uppdaterades. Det har dock inte drabbat någon annan app så som Spotify eller dylikt.
  • Vad har du för mobil?

    Fungerar det som det ska om du lyssnar via trådade lurar eller via mobilens inbyggda högtalare?
    Annika Webbmaster
  • Mobilen är Huawei Mate 20 Lite

    Fungerar både via högtalare och trådade lurar, liksom om jag växlar mellan andra ljudkällor, t.ex. Spotify eller YouTube.
    Den enda appen som jag hittills stött på och inte fungerar är SR.

    Huawei gjorde en systemuppdatering för någon månad sedan, men jag har svårt att tro att krånglet kan bero på den. Har också testat att ta bort systemoptimeringen från SR appen, men det blev om möjligt ännu värre.
  • Morgan:
    Du har inte samma fel som Lars. Hans Bluetooth-fel uppkom med version 20.2.6, som kom runt den 19 februari, medan ditt inte handlar om Bluetooth, utan om övergången mellan "poster i spellistor" och (om jag tolkar dig korrekt) felet har pågått längre (kanske sedan i höstas, som för andra med detta fel).

    Vilken version av appen har du? I version 20.2.6 (som alltså ger Lars problem), har vi åtgärdat ett problem med spellistor, och om du inte har uppdaterat till den versionen, så gör det och berätta om felet upphört!

    De inställningar jag tipsade om (undantag för energisparande) ser inte ut på samma vis i en Huawei.

    Dessa inställningar brukar vara bra att se över:

    Ignorera batterioptimeringar
    Gå till det dolda alternativet Inställningar > Appar och meddelanden > Appar > Inställningar > Särskild åtkomst > Ignorera batterioptimeringar

    Skärmlås
    Inställningar > Batteri > Stäng appar efter skärmlåsning
    Välj att vår app inte ska stänga ned efter skärmlås.

    Hantera appen manuellt
    Inställningar > Batteri > Programstart
    välj att hantera vår app manuellt

    Lars:
    Förslaget om att ge appen rätt att arbeta i bakgrunden var riktat till Morgan, men tack för att du berättade att felet uppstår även med appen i förgrunden!

    Jag tror som sagt att du har det fel Henric beskriver här.
    1. Vilken version av Android har du?
    2. Finns det någon som kallas PowerGenie i den?
    Läs om PowerGenie här

    Jag har ingen aning om ifall PowerGenie har med saken att göra, men i och med att jag endast har sett felet på två Huawei, känns det som om det krävs en kombination av vår senaste version av appen och någon funktion i Huawei för att det ska uppstå. PowerGenie väcker mina misstankar. (Naturligtvis behöver vi själva i så fall förstå varför PowerGenie inte lämnar vår app i fred - och försöka åtgärda det!)

    På en några telefonmodeller (minns inte om det gäller Huawei) har sajten jag länkar till ovan varit överdrivet pessimistisk och sagt att vissa inställningar inte går att ändra själv utan att gå in i utvecklarläge eller liknande - trots att det faktiskt funnits reglage som varit tillgängliga för alla användare, om än gömda på ologiska ställen. Att det står att du inte kan styra över vilka appar som ska undantas från PowerGenies åtgärder, måste alltså inte stämma ...
    Annika Webbmaster
  • Kan inte hitta PowerGenie på telefonen. Androidversion är 10. Det gjorded en säkerhetspathc 1/12 2019, kan vara efter det som problemet uppkom.
  • Har nu avinstallerat SR appen och installerat den på nytt, felet kvarstår. Det som händer när jag byter program i appen  är följande:
    - programmet försvinner från hörlurarna men hörs i telefonen
    - Blåtandkopplingen bryts efter några sekunder ("disconnected")
    - efter 5-6 sekunders lyssning i telefonen kopplar Blåtanden på igen ("connected") och jag kan åter lyssna i hörlurarna.

    Har också kontaktat Huawei, men de kunde in hjälpa till.

    Lars
  • Lars:
    Henric i den andra tråden har ringat in att detta fel kom med vår senaste uppdatering. Han har "nedgraderat" appen till en tidigare version och då funkar BT igen.

    Ytterligare en lyssnare, Leo här, har rapporterat in vad jag tror är samma fel.

    En ny version av appen som är uppladdad till Google, men har fastnat i deras "review-process", så det är oklart när den kommer ut till er användare.

    I den versionen har vi inte gjort något som direkt är tänkt att lösa denna BT på Huawei-bugg, men bland de förbättringar vi har gjort finns en som rör spellistor som möjligen ändå kan påverka detta fel (men jag hyser inte så stort hopp) och dels kommer det att bli enklare att urskilja de kvarvarande buggarna, om de inte "skyms av andra buggar".

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu är Play 20.3.4 på väg ut till alla Android-användare. Uppdatera appen och återkom och berätta om det påverkar era respektive fel.
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr hjälpte det inte. När jag har kopplat upp mot en BT enhet, lyssnat på ett program och ska gå över till nästa program, så blir det ett avbrott på ca 10s. Jag väntar och sen startar programmet i telefonens högtalare. Efter ca 5s kopplas samma BT enhet in igen och programmet hörs i den.

    Något händer alltså i SR-appen vid övergång från ett program till ett annat. Det verkar som appen bryter kopplingen till BT. Sen ligger den och lyssnar efter en aktiv BT enhet efter att programmet startats, och kopplar upp sig mot den efter ett tag.

    Ingen större olägenhet egentligen men irriterande.

    Lars
  • Tack Lars!

    Vi har ju inte aktivt försökt lösa detta fel - i och med att vi inte kunnat undersöka det ordentligt, och jag hoppas att jag var tydlig med att vi inte hyste något större hopp om att vi skulle ha åtgärdat det.

    Men genom att vi löst en del andra buggar som "liksom skymmer" det här ovanligare felet både i forumet och i våra loggar för övervakning, kan den nya versionen där vissa andra fel försvinner förhoppningsvis göra bilden av den här buggen tydligare ...

    Morgan, hur har det gått för dig?
    Annika Webbmaster
  • Inga problem, det löser ni så småningom!
    Lars
  • Hej igen!

    Detta är segt. Vi har fortfarande inte kunnat återskapa detta fel själva, och därmed är det svårt att felsöka.

    Eftersom problemet uppstod samtidigt som en del andra Bluetooth-problem och kom vid en uppdatering vi själva gjorde, kollade jag aldrig upp om felet påverkas av de tre inställningar jag brukar kika på vid "skumma Huawei-problem". Du har ju också varit tydlig med att du har undantagit appen från energisparande inställningar.

    Men eftersom felet kvarstår trots att de andra BT-problemen har löst sig, och felet är så starkt kopplat till Huawei, vill jag se om någon av de här inställningarna påverkar felet.

    1. Ignorera batterioptimeringar
    Gå till det dolda alternativet Inställningar > Appar och meddelanden > Appar > Inställningar > Särskild åtkomst > Ignorera batterioptimeringar

    2. Skärmlås
    Inställningar > Batteri > Stäng appar efter skärmlåsning

    Välj att vår app inte ska stänga ned efter skärmlås.

    3. Hantera appen manuellt
    Inställningar > Batteri > Programstart , välj att hantera vår app manuellt

    Återkom och berätta om detta hjälpte!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Henric, som har haft detta fel, skrev i en annan tråd:
    Efter den senaste uppdateringen av telefonen (tror jag testade er app innan jag uppdaterade och den gjorde ingen skillnad) verkar det fungera som det ska. Håller tummarna.
    Jag hoppas verkligen att även ni andra blir hjälpta av detta!
    Annika Webbmaster
  • Jag har ingen update tillgänglig så jag antar att jag har senaste, och för mig kvarstår problemen. Jag har dock slutat använda appen pga detta så jag kommer bara testa av och till när ni uppdaterar tråden.
  • Det vi tror hjälpte Henric, är uppdatering från EMUI 10.0 till 10.1. Den har än så länge endast kommit till P30 och P30 Pro (tror jag), men ska komma till många fler modeller snart.

    Här skriver Android Police att den ska komma "senare i juni", men:
    If history is any indication, it might take a few months until EMUI 10.1 is completely rolled out.
    Om det är uppgraderingen till EMUI 10.1 som gjorde susen, hoppas jag att den snart kommer till dig!
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.