Huawei p30 pro bluetooth kopplar bort vid app start och play

Hej!
Jag har en Huawei p30 pro.
Jag har problem att bluetooth (lurar eller högtalare) kopplar bort när jag startar appen och när jag trycker på play i appen. Detta händer inte i andra appar. Ibland lyckas bluetooth återansluta och ibland inte.
Mvh
Tobias

Kommentarer

  • Hej Tobias!

    Det låter som det problem jag döpt till "bt_huawei" och som rör Bluetooth på främst (enbart?) Huawei. Jag har kanske sett en handfull dylika felanmälningar och felet tycks ha uppkommit i samband med en förändring vi själva gjorde tidigare i år.

    Vi har inte kunnat återskapa detta fel själva, och därmed är det svårt att felsöka.

    I och med att problemet uppstod samtidigt som en del andra Bluetooth-problem och kom vid en uppdatering vi själva gjorde, har jag inte kollat upp ett par av de inställningar jag brukar kika på vid "skumma Huawei-problem", men eftersom felet kvarstår trots att de andra problemen har löst sig, och är så starkt kopplat till Huawei, vill jag se om någon av de här inställningarna gör någon skillnad:

    1. Ignorera batterioptimeringar
    Gå till det dolda alternativet Inställningar > Appar och meddelanden > Appar > Inställningar > Särskild åtkomst > Ignorera batterioptimeringar

    2. Skärmlås
    Inställningar > Batteri > Stäng appar efter skärmlåsning

    Välj att vår app inte ska stänga ned efter skärmlås.

    3. Hantera appen manuellt
    Inställningar > Batteri > Programstart , välj att hantera vår app manuellt

    Återkom och berätta om detta hjälpte!
    Annika Webbmaster
  • Jag testade alt 3 och nu verkar det att fungera.
  • Efter den senaste uppdateringen av telefonen (tror jag testade er app innan jag uppdaterade och den gjorde ingen skillnad) verkar det fungera som det ska. Håller tummarna.
  • Det låter lovande. Tack för återkoppling!
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr så slutade det att fungera.
    Mycket annat som inte funkar nu heller. Det får bli en ny telefon istället.

  • Magnus:
    Nej så trist! Läs gärna igenom tipsen här, för om telefonen (eller kameran, som ju brukar vara riktigt grym på flera av Huaweis telefoner) är bra, så känns det ju väldigt dumt att en massa appar inte fungerar korrekt.

    Hur länge fungerade det? Vet du om den allmänna försämringen uppstod vid någon uppdatering i telefonen?

    Läs gärna igenom råden här, Huawei: don't kill my app och se om det finns något som kan återställa funktionaliteten. Om den där "PowerGenie" dykt upp, så försök följa råden för att bli kvitt den, eftersom den verkar kunna ställa till det riktigt illa för appar som ska fungera i bakgrunden.

    (Jag frågade tidigare i år ett par av er med SR Play & BT-problemet om ni hade den där "PowerGenie", men då hade ingen av dem jag frågade fått den, så den har nog inte med vår apps problem att göra.)

    Henric:
    Vet du mer exakt vad det var för uppdatering du fick nu senast? Annars, vad är det för version av operativsystemet? Vi kanske har sån tur att Magnus ännu inte har hunnit få den uppdatering som förbättrat hos dig ...
    Annika Webbmaster
  • Den senaste uppdateringen var telefonens mjukvara för deras gränssnitt EMUI från 10.0 till 10.1.
    Det var en till storleken väldigt stor uppdatering, har dock inte läst att de skulle korrigerat något gällande bluetooth.
    Som sagt, ska inte svära på att jag prövade föregående uppdatering ni gjorde men jag tror jag testat varje ny version ni släppt för att kolla om problemet löste sig eller inte.

    Några egna ändringar på inställningar har jag inte gjort utöver de ni bett mig testa.
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen
    Jag har de senaste versionen som är tillgängligt av både EMUI 10.0.0. 220

    PowerGenie var finns den. Hittar den inte i Huawei Store eller i GooglePlay.

    Tror att allt började vid den senaste Huawei uppdaringen. Men som sagt massa andra saker har slutat att fungera vilket är tråkigt.
    Det är en grym kamera dock.
    Från att ha varit den bästa telefon jag någonsin haft så har den blivit sämre. Men hittar ni en lösning på Bluetooth problemet så skulle jag vara väldigt tacksam
  • Senaste versionen av EMUI för P30 pro är 10.1.0 build 10.1.0.123 (mig veterligen). Jag fick den igår men den har rullat ut under en ganska lång tid (flera veckor). Hoppas det löser sig när du får den versionen.
  • Japp jag avvaktar den när den kommer. Håller tummarna att den rättar upp de många krasherna i systemappar samt vanliga appar.