P4 blockeras trots att jag är i Sverige!

Kan inte lyssna på P4 Melodikrysset pga "blockering pga OS". Vad är detta?

Jag har "Geoblock: SE". Lyckas lyssna via Android-telefonen men inte på min desktop.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Kryssare!

    Eftersom vi på Sveriges Radio tack och lov väldigt sällan har någon geografisk blockering, är vi inte så vana vid dessa problem, men SVT har listat ett par saker som kan ge "felaktigt utländsk IP-adress":
    Varför tror SVT Play att jag är utomlands?

    Vad använder du för webbläsare? Har du möjlighet att testa en annan och se om det ger samma fel?
    Annika Webbmaster
  • Jag bor i Svarige och lyssnar på er genom webben:
    https://sverigesradio.se/

    Jag kan lyssna på P1,P2 och P3, men alltså inte på P4. Detta pga sändningsrättigheter och OS etc.Till saken hör att jag är allergisk mot OS och all sport öht.

    Vem kan tipsa om hur jag ska göra?

    ps
    "Geoblock: SE"
    ...betyder att jag är i Sverige
    ds

  • Hej igen!
    Bakom kulisserna ser jag att du använde webbläsaren Chrome när du skrev till oss. Det ser dock ut som om du är uppkopplad mot ett finskt nätverk via ett företag som heter Zscaler.

    Om du varit på en resa nyligen eller kopplat upp dig till ett tåg eller en bil som leder datatrafiken via utlandet kan fel geografisk information ha "bitit sig fast". Om du misstänker att detta är förklaringen till att du har en finsk IP-adress trots att du befinner dig i Sverige, kan du testa att öppna ett så kallat inkognitofönster i Chrome och besöka vår hemsida den vägen, för då ska gammal information inte ligga kvar. Läs mer här:
    Surfa privat på dator (Google Chrome Hjälpsida)

    Observera att det är endast direktlyssningen som är blockerad, så du kan lyssna på nästan allt som sänds i P4 - fast inte just när det sänds, utan först i efterhand! Du kan alltså lyssna nu på t ex Morgon i P4 Kronoberg från i morse, Melodikrysset från i lördags eller Karlavagnen från igår kväll.

    Om du går till Melodikryssets hemsida, kan du alltså både lyssna och lösa krysset där fram till och med i morgon! Klicka på den play-knapp som hör till senaste sändningen (se den gula markeringen på min bild):

    Lycka till!

    Annika Webbmaster
  • Ja, du har helt rätt: Zscaler var problemet, och när jag fick bort den kunde jag lyssna igen.

    Stort Tack!
    Bästa svaret
  • Så bra!

    Trevlig lyssning framöver.
    Annika Webbmaster
  • Hej ! Vi har en sk. webbradio i köket som är uppkopplad via vårt internet som är Telia (öppen fiber) och kunde i början av OS lyssna i den radion i och för sig med en liten fördröjning ca: 0,5-1 min men sedan två tre dagar går det inte som beskrivits av andra i forumet, till saken hör att jag kan lyssna i mobilen (android) och det fungerar bra, och vi bor och befinner oss i Sverige (Kungsör) så vad göra
  • Samma här, började för ett par dagar sedan. Vi har Telia Fiber och bor i centrala Malmö. Alla tjänster som kollar geografi på vårt IP anser att vi bor i Sverige, men inte P4?!
  • Hej ! Vore bra om SR - webbmaster kunde svara, i alla fall om den här spärren tas bort efter OS

  • Hej och självfallet ska vi svara och ta reda på vad som sker här.

    Jag börjar med det enklaste:
    i alla fall om den här spärren tas bort efter OS
    Ja, det är endast nu under OS som vi har en geografisk spärr.

    Hans:
    Förmodligen beror problemet på att ljudströmmen hämtas från en portal som ligger utanför Sverige, och med vissa modeller finns det möjlighet att komma runt det.

    Vad har ni för internetradio-modell?

    Mattias:
    Har även du en internetradio? Vilken modell i så fall?
    Annika Webbmaster
  • Hej.! Tack för svar, vår internetradio är av märket "Soundmaster" tillverkad i Tyskland
    Mvh Hans
  • Tack.
    De Soundmaster-modeller jag hittills kikat på (Soundmaster ICD2020 och Soundmaster IR1450WE) har stöd för FM-radio, men jag är osäker på om detta gäller för alla deras modeller.

    Jag hoppas att den har det, för i så fall kan du lyssna den vägen. I Kungsör bör du kunna lyssna på P4 Västmanland på 100,5 MHz (samt eventuellt även P4 Örebro på 102,8 MHz och P4 Sörmland på 100,1 MHz).

    Hoppas att du kan få FM-mottagningen att fungera utan problem. Den 20 februari avslutas OS och då kommer du att kunna lyssna som vanligt igen!
    Annika Webbmaster
  • Tack för snabbt svar! Vi har en Squeezebox Radio.
  • Annika !  Ja vi får in FM men antennmottagningen är lite svajig så jag krånglar inte med detta mer, har en gammal DUX radiomöbel  (rörradio) invid sängen som funkar utmärkt, bra ljud dessutom kör köksradion efter OS
    Tack för kontakten och ha en fortsatt fin dag
  • Mattias:
    Din Squeezebox hämtar ljuden via portalen mysqueezebox. Där har jag försökt hjälpa andra lyssnare att komma runt problemen, eftersom Arne, som kontaktade oss innan blockeringen startade, har kommit förbi problemet genom att koppla en snabbvalsknapp direkt till P4:s ljudström utan att kanalen går omvägen via en portal utomlands.

    Tyvärr har de lyssnare som testat samma metod inte fått den att fungera när väl blockeringen är ett faktum. Om du verkligen vill kunna lyssna med just Squeezebox-enheten är det enda sätt jag känner till att starta en egen Logitech Media Server. Mer om det och försöken att "runda mysqueezebox" kan du läsa här:
    Squeezebox: Kommer P4 att blockeras under vinter-OS?

    Hoppas att du har något alternativt sätt att lyssna (FM, datorn eller mobilen, t ex) som fungerar tills vidare!

    Hans:
    Bra med rörradion.

    Båda:
    Jag rekommenderar att ni införskaffar en enkel, batteridriven FM-mottagare, dels för att det är bra med reservlösningar de gånger vår webbteknik inte fungerar, men det viktigaste är att den kan rädda liv!

    Vid katastrofer som storm, översvämning, skogsbrand, terrorattack eller (som i Herman Geijers Sommarprogram) en zombiapokalyps, är det stor risk att elnätet, mobilnätet och internet slås ut. Att ha en batteridriven FM-radio (eller ännu hellre en som drivs med solceller eller vev!) gör att ni kan ta del av viktig information när ni som bäst behöver den:
    krisinformation.se: Sveriges Radios roll vid kris

     Men det är ju en annan fråga ...
    Annika Webbmaster
  • Batteriradion har vi redan (och extra batteri)  😀
    Det var nog mer att det var oväntat att bli blockad för att man är "utomlands" i centrala Malmö. Tack för att du tog dig tid. Ha en fin dag!
  • Batteriradion har vi redan (och extra batteri)  😀
    Bra!
    Det var nog mer att det var oväntat att bli blockad för att man är "utomlands" i centrala Malmö.
    Det är alltså inte vi som räknar Skåne till Danmark, utan din radio som anropar P4 via utlandet ...
    Annika Webbmaster
  • Jo, jag förstod det med geografin. Jag förutsatte (utan att någonsin ha reflekterat över det) att Squeezeboxen anslöt till dataströmmar direkt, men att förteckningen av dataströmmarna kom från någon central tjänst.
  • Jag bor i södra Malmö med en köksradio kopplad till wi-fi och kan inte höra P4 på den under OS. Min dator som är kopplad med kabel till samma router förstår att jag finns i Malmö och jag har inga problem att höra P4 på den. Varför vill inte Sveriges Radio fixa detta problem? Efter att ha läst tråden verkar det som i stort sett bara detta distriktet som har drabbats. Visst vi bor nära Danmark men det ska inte ha någon betydelse.  Hänvisa inte problemet till våra apparater.
  • Hej. Lyckas inte heller. Provat inkognito och vanligt och SR verkar tro jag är utomlands ändå. Vad kan jag göra? Vill lyssna på P4 (EDGE läsare, har bara möjlighet till den i jobbdator)
  • Hej Ben och Fredrik!

    Tråkigt att även ni har drabbats.

    Ben:
    Efter att ha läst tråden verkar det som i stort sett bara detta distriktet som har drabbats. Visst vi bor nära Danmark men det ska inte ha någon betydelse.
    Jag har också tänkt på att ni är många som skriver att ni bor i Skåne. Detta problem uppstår dock för lyssnare i hela landet. Hans ovan är i Kungsör i Västmanland. Bernt blockeras trots att han är på Gotland, Göran har problem i Göteborg och Jespers mamma blockeras i Stockholm.

    Men varför verkar vi få något fler rapporter från er i Skåne? Jag tror att ni som bor nära Norge, Danmark eller Finland berättar var ni befinner er oftare än övriga drabbade, eftersom det skulle kunna påverka felet. Och eftersom det bor många fler lyssnare i Skåne än vad det gör i norra Bohuslän, Jämtlandsfjällen, Tornedalen och andra gränsbygder, är det många som skriver att ni befinner er i Skåne.
    Hänvisa inte problemet till våra apparater.
    För att förklara (och ibland lösa) problemet, så behöver vi ta reda på vad du använder för apparat. Problemen beror oftast på den teknik apparaten använder för att hämta vårt innehåll. Just nu får P4:s ljudströmmar inte skickas utanför Sverige, och om du har en radioapparat som hämtar ljud från en portal i Tyskland eller i USA, blir det problem.

    Om du vill ha hjälp att komma runt problemet, så vill jag alltså veta vad det är för internetradioapparat du har problem med. Annars upphör det av sig självt om några dagar, för nu på söndag den 20 februari avslutas OS.

    Fredrik:
    Bakom kulisserna ser jag att du, i likhet med Kryssare som startade tråden, verkar använda en tjänst som heter Zscaler. Det gör att dina anrop till våra servrar kommer via Finland. Har du möjlighet att tillfälligt inaktivera Zscaler, bör det inte vara något problem att lyssna på P4. Annars kanske du kan lyssna via en mobil eller FM-mottagare.

    Som sagt är det endast fram till och med söndag denna blockering pågår!
    Annika Webbmaster
  • Hej. Tack för svaret. Min radio är av märket Lenco. Så flyttas radion från Malmö upp till exempelvis Småland kommer utlandsblockeringen ändå vara kvar? Tror jag inte på.
  • Så flyttas radion från Malmö upp till exempelvis Småland kommer utlandsblockeringen ändå vara kvar?
    Det är korrekt uppfattat. I nästan alla Lenco-modeller hämtas kanalernas ljud från en tjänst som heter MediaU, som ligger utanför Sverige. Därmed blockeras P4 under OS, oavsett om du befinner dig i Malmö, i Malå (Lappland) eller på Maldiverna. Modellerna Lenco DIR-200 and Concerto DIR-2000 använder en annan tjänst än MediaU, men det är en liknande tjänst och ger samma problem. (De har inte uppdaterat informationen om hur det fungerar på de modellerna på Lencos hemsida)

    Om din Lenco-radio skulle kunna hämta P4:s ljudström direkt från vår server utan att gå omvägen över MediaU, skulle du inte blockeras om du vore i Malmö eller i Malå, eftersom det då vore en svensk adress som anropade våra servrar. Som du själv konstaterat kan du ju lyssna via datorn, och den dator du skrev hit med "har en Malmö-adress" (något jag kan se "bakom kulisserna"). Däremot skulle du förstås fortfarande blockeras om du försökte lyssna från Maldiverna.

    Tyvärr tror jag dock inte att det går att ta sig förbi MediaU. Det går visserligen att lägga in egna länkar till kanaler manuellt, men det verkar som om även de manuellt inlagde länkarna kommer att hämtas via MediaU. Om du ändå vill testa, så står det hur du gör här:
    https://www.mediayou.net/web/index.php?page=faq

    Du behöver logga först in på my mediaU, välja Lägg till en station manuellt och fylla i formuläret där. Fältet Webbadress ska vare en länk som är anpassad för din radio, och en sådan länk för P4 Malmöhus-strömmen ser ut så här:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/207-hi-mp3.m3u

    Enklare är nog att lyssna på P4 Malmöhus i din Lenco genom FM eller DAB (om din modell har stöd för dessa tekniker) - eller att lyssna i datorn och andra enheter som vi inte blockerar.
    Annika Webbmaster
  • Hej ! När släpps spärren för "webbradio på P 4" det var ju sagt att den skulle vara under OS som avslutades igår
    Med vänliga hälsningar
    Hans
  • Hej Hans!

    Spärren från vårt håll släpptes igår, tror jag. När jag testade tidigt i morse kunde jag i alla fall ansluta via en tjänst utrikes.

    Du skrev tidigare att du kunde lyssna på P4 i början av OS, så det verkar tyvärr som om det finns någon form av eftersläpning i tekniken som din Soundmaster använder. Blockeringen kommer i så fall att upphöra av sig självt, men för att snabba på den processen kan du testa att starta om nätverket (routern) och själva internetradion och se om du därefter kan lyssna på P4.

    Övriga:
    Kan ni lyssna på P4 igen, eller är det fler som har eftersläpande blockering?
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag har också problem med min Xoro. Har startat om internetradion utan skillnad.
  • Göran: Så tråkigt att även du har detta problem!

    Hans och Göran:
    En annan lyssnare, Thorsten här, har rapporterat in liknande problem med Soundmaster, alltså samma typ av radio som du, Hans.

    Hos honom har det inte hjälpt att starta om nätverket och radion. Han har till och med gjort en fullständig återställning av radion, utan att det har hjälpt (så den saken hoppas jag att ni inte har hunnit testa medan jag skrev detta!

    Se om ni lyckas spela upp en P4-kanal ni tidigare inte lyssnat på, eller om även den blockeras.
    Annika Webbmaster
  • Kan tillägga att det inte går att lyssna på P4 kanalerna via mitt mediaU konto. Får detta meddelandet.

    "Denna station är för tillfället inte tillgänglig."

  • Jag har kollat igenom 5st P4 kanaler med samma resultat.
  • Tack för att du berättade att din radio använder MediaU. I den tjänsten kan du manuellt lägga in en egen länk till en kanal, och den borde inte blockeras.

    Det står hur du gör här:
    https://www.mediayou.net/web/index.php?page=faq

    Du behöver logga in på my mediaU, välja Lägg till en station manuellt och fylla i formuläret där. Fältet Webbadress ska vare en länk som är anpassad för din radio. Sådana länkar till alla våra kanaler finner ni här:
    https://sverigesradio.se/artikel/mp3-lankar-som-m3u-128-kbps

    Hoppas att det går att följa - och att det hjälper!
    Annika Webbmaster
  • Hej, Det fungerade bra att mata in via mitt mediaU konto men tyvärr så hamnar inte kanalen bland mina favoriter. På min andra webradio användr inte mediaU men jag kan mata in manuellt men ganska krångligt så jag får avvakta tills det fungerar via den vanliga vägen.
  • Vad är den andra enheten för modell?
    Annika Webbmaster
  • Bennett & Ross Skanderborg DAB+/Internetradio

    Förmodligen någon tillverkare i fjärran östern
  • Frågan här är mest hur manicken hämtar ljuden, vilket jag inte vet här. Hur gör du om du ska mata in en kanal manuellt? Finns det inget webbgränssnitt för detta, så du blir tvungen att göra det direkt i radions gränssnitt? De brukar ju inte direkt vara speciellt lockande att skriva mer än enstaka bokstäver i ...

    Bennett & Ross Skanderborg (som jag tror är ett tyskt märke, men även det är jag osäker på) ska ha FM-funktion, så kanske kan du lyssna på P4 den vägen tills blockeringen har släppt?
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr inget webbgränsnitt utan måste mata in adressen och godkänna vart tecken, ganska omständigt.

    Jo helt rätt ett tyskt märke

    FM fungerar inte där den står därför kör jag via internet.

    Frågan är varför internetblockeringen inte släppt.Ljudslingan om OS är borta men kan inte ansluta.

  • Frågan är varför internetblockeringen inte släppt. Ljudslingan om OS är borta men kan inte ansluta.
    Det undrar jag med.

    Att ljudslingan inte hörs i Skanderborg skiljer sig från övriga felbeskrivningar (Xoro, Soundmaster, Jensen ...) som alla hämtar ljuden från MediaU (som i sin tur hämtar länkar från en databas som heter Airable), där ni fortfarande får höra att "OS pågår"

    På tal om det var det ju bra att det fungerade att lägga in en egen P4-länk i MediaU, men trist att även detta blir onödigt knöligt i och med att du inte kunde favoritmarkera den.

    Jag hoppas verkligen att felet snart släpper!
    Annika Webbmaster
  • Jag har en TechniSat också och den har fungerat även under OS-sändningarna så där hämtas ljudet från något annat håll.
    Vi får se morgondagen om något händer.
    Ha en bra kväll.
  • där hämtas ljudet från något annat håll.
    Det stämmer bra. TechniSat hämtar kanalerna från en liknande tjänst som heter Frontier Nuvola Smart Radio service.

    Mitt intryck är att den tjänsten är lite "bredare" än MediaU, den har t ex stöd för efterhandslyssning på våra poddar (men om det gäller alla modeller som använder tjänsten Frontier Nuvola Smart Radio, vet jag inte).

    Skönt att den har fungerat bättre under OS!
    Annika Webbmaster
  • Hej, imorse så fungerade allt igen på båda apparaterna som inte fungerade i går och jag förmodar att det är samma hos de andra som klagat på tjänsten.

  • Härligt!

    En annan lyssnare kontaktade MediaU igår, och de har löst det nu, så att alla enheter som använder deras teknik nu kan lyssna på P4, och eftersom de flesta problemen var kopplade till just MediaU, är nu det mesta löst.

    I några enheter med annan teknik, finns det dock fortfarande problem som vi behöver kartlägga och lösa.

    Hos
    Annika Webbmaster
  • Om någon av er har kvar blockeringen, så låt oss veta det!
    Annika Webbmaster