Internetradio: P4 blockerad i Stockholm!

Hej, min mamma i Stockholm lyssnar vanligtvis på SR P4 via sin internetradio men sen OS startade så får hon endast den repeterande rösten som säger att det inte går att lyssna på P4 under OS etc etc. Det låter som om nån på SR måste gå igenom vilka ip-adressrange’er som ska blockeras eller ej. Här har det uppenbart skett ett misstag

Mvh,
Jesper

Kommentarer

  • Hej Jesper!

    Har din mamma en Squeezebox? Då är problemet känt (kanalerna hämtas via en portal utanför Sverige och blockeras därför) och är svårt att lösa. Jag har försökt hjälpa andra lyssnare här, men det är tyvärr endast den lyssnare som hörde av sig innan blockeringen som jag kunde hjälpa:
    Squeezebox: Kommer P4 att blockeras under vinter-OS?

    Har hon en annan modell, så berätta vilken, så ser vi om det finns möjlighet att komma runt problemet.

    FM-radion blockeras inte, så din mamma kanske har en möjlighet att lyssna den vägen de tio dagar som återstår av blockeringen?
    Annika Webbmaster
  • hallå igen. Hon har en Pinell Supersound II internetradio. En gammal klenod som fortfarande funkar. Mvh, Jesper
  • Ok, Pinell är en av de modeller som använder en portal som heter Frontier. Frontier i sin tur hämtar kanalerna från en databas som heter Airable. Både Airable och Frontier befinner sig utanför Sverige, och jag tror tyvärr att det går att få Pinellradion att spela upp kanalerna utan att "gå omvägen" över Frontier.

    Det verkar dock som om din mors radio har stöd för både FM och DAB, och P4 sänds med båda dessa tekniker.
    • Frekvensen för P4 Stockholm i FM är 103,3 MHz
    • I DAB sänder Sveriges Radio på "nät 1"
    Kan det vara ett alternativ?
    Annika Webbmaster
  • PS: Behöver ni hjälp att se hur ni växlar över till DAB eller FM-radio, så säg till, så försöker vi leta fram en manual och hjälpa er. (Jag hittade manualer för andra Pinell-modeller, men inte just Supersound II.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen. Tack för info, det var nyheter för min del. Jag ska hjälpa henne med å byta över till DAB eller FM. Mvh, Jesper

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.