Squeezebox: Kommer P4 att blockeras under vinter-OS?

Hej!
I somras hade vi som lyssnar via Squeezebox totalt avbrott på P4-kanalen under hela OS-tiden. Då fick vi veta att det var en avtalsfråga om icke distribution till utlandet. Squeezebox har tydligen en en server som behövs för sin funktion just i utlandet.
Kan vi förvänta oss att under vinter-OS kunna höra P4?

Kommentarer

  • Bra att du tog upp den aktuella frågan! Jag lade den under en egen rubrik, så att fler lyssnare ska hitta hit - om inte förr så när blockeringen är på plats.

    Blockering även under vinter-OS
    Tyvärr får vi inte direktsända från OS utanför landet. Det ger problem även för dig som befinner dig i Sverige, men har en teknisk lösning där "ljudströmmarna tar en omväg" över andra länder.

    I somras blockerades P4 under OS, även under de tider vi inte sände från mästerskapet. Jag tar reda på om det blir så även nu, eller om vi har utvecklat ett mer flexibelt sätt att styra blockeringen. Även P3 kommer i viss mån att sända från OS, och jag tar även reda på hur vi hanterar den kanalen.

    Portalen mysqueezebox
    För Squeezebox-lyssnare finns det två metoder att koppla upp sig genom, en egen Logitech mediaserver (LMS) eller att hämta innehållet genom en portal som heter mysqueezebox.com.

    Lyssnare med LMS får inga problem med blockering. Har servern en svensk IP-adress, så kan den nå våra P4-kanaler även under OS. Det vanligaste sättet att lyssna med en Squeezebox-enhet är dock att använda mysqueezebox-portalen, och den portalen blockeras.

    Snabblänk till "egen P4"?
    För några år sedan löste lyssnare detta problem genom att lägga in en egen länk till P4. Jag tipsade dig och andra lyssnare med Squeezebox om den metoden den 27 juli nu i somras. Du svarade samma dag (tack!) att metoden tyvärr inte fungerade. Du hade testat andra, inte blockerade, kanaler och dessa spelades upp, så det fanns inget tekniskt problem med att lägga in direktlänkar med denna metod. Problemet tycktes vara att även de länkar du själv lade in via mysqueezebox-portalen tolkades som om de kom via ett annat land.

    Du skrev detta precis innan min semester började, och när jag återkom var OS över. Jag lade därför inte någon tid på att fundera över om det fanns något i metoden som jag behöver förbättra, men nu har jag ett par ändringar på lager. (Tyvärr vet jag inte om dessa hjälper, men det är värt ett försök!)

    Jag börjar med att ta själva metoden i repris:
    1. De länkar ni kan använda hittar ni här. Leta upp din P4-kanal:
      MP3-länkar som M3U (192 kbps)
    2. Gå till mysqueezebox.com, logga in och lägg till länken under favoriter
    3. Välj sedan favoriter i din Squeezebox-radio istället för de förinställda kanalerna
    En sak som kanske skiljer mellan min beskrivning och det som fungerat för andra lyssnare tidigare år, är om dessa andra lyssnare eventuellt inte nöjde sig med att lägga P4-länken som favorit, utan dessutom kopplade den till en "fysisk snabbvalsknapp". Jag vet inte om en sådan knapp innebär att man "anropar strömmen direkt" medan en vanlig favorit som lagts in via portalen på något vis innebär att anropet sker via portalen, alltså utrikes. (Om det gör skillnad, märker du dock först när blockeringen är på plats).

    En annan sak jag kom att tänka på, är att många Squeezebox-enheter inte klarar av länkar som börjar med https. På vår sida ser länken till P4 Malmöhus ut så här:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/207-hi-mp3.m3u

    Den länk du ska använda kanske istället behöver se ut så här:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/207-hi-mp3.m3u

    Nu fick du ju P3 att fungera med en länk som började med https, så det verkar mindre troligt att detta är problemet. Samtidigt skrev du att din manuellt inlagda P4 länk var helt tyst, vilket tyder på fel på länken snarare än geografisk blockering. De blockerade kanalerna sände en slinga. (Synd att jag inte kom på att fråga om den saken i somras. Jag utgår från att du idag inte minns om det var slingan eller tystnad i det läget, eftersom du testade så många olika saker!)

    LMS (om någon annan är intresserad)
    Jag vill minnas att du inte var speciellt lockad av att dra igång en egen Logitech Media Server, men det kanske finns andra lyssnare som blir nyfikna på hur man gör, så jag tipsar om hur man gör:
    wiki.slimdevices.com: Logitech Media Server

    Metoden går ut på att en del av datorn används som en server som Squeezebox-enheten kan hämta innehåll från. Det ljudet kan exempelvis vara direktlänken till P4 Malmöhus ovan, men du kan även spela upp musik du har lagrat lokalt på datorn den vägen. Det kräver att datorn är igång när man lyssnar.

     Som sagt, jag tar reda på mer om hur vi planerar att blockera kanalerna. Tack för påminnelsen!
    Annika Webbmaster
  • Tack!
    Nu har jag bytt ut en favorit jag inte använder och där finns nu Malmöhus. Skall bli spännanse när OS börjar. Tack för hjälpen så långt.
    Arne Holmgren
  • Bra jobbat!

    Behövde du använda http? Skillnaden http/https har egentligen inget med geo-block att göra, men eftersom http krävs i Squeezebox (åtminstone vissa modeller), så kan https ha gjort att P4-genvägen inte funkade i somras, men att det alltså inte berodde på att kanalen var blockerad.

    Bra att du frågade i tid, för när blockeringen väl har slagit till brukar jag (som har arbetat längst på supporten och vet mest om Squeezebox) ha fullt upp, så jag hade kanske inte haft tid att analysera varför metoden fungerat vid tidigare mästerskap, men inte för dig i somras.

    Jag passar på att tipsa om att du, även om metoden inte fungerar, fortfarande kan lyssna på de program vi poddar i efterhand, med mysqueezebox-appen Podcast. Många P4-program, som lokala nyheter och Kvällspasset i P4, finns som poddar för efterhandslyssning - men det är förstås inte samma sak som att lyssna på P4-sändningarna. Dessutom saknas musiken.

    Blockeringen kommer tyvärr att vara påslagen dygnet runt under hela OS, alltså även när P4 sänder det vanliga utbudet.

    Som sagt vet vi ju ännu inte inte om det kommer att hjälpa, skillnaden kan bero på att något hos mysqueezebox har förändrats, men nu har du och jag gjort vad vi kan, tror jag. Det ska bli spännande att höra om det räckte hela vägen ...
    Annika Webbmaster
  • Bara en tanke: Skulle man inte kunna godkänna Squeezebox utländska IP-nummer under sådana evenemang för det finns rimligen inte så väldigt många som har en just sådan radio i utlandet och som talar/lyssnar på svenska lokalradiokanaler i förhållande till alla oss i Sverige som nu (möjligen) åter drabbas av denna "radiotystnad"
  • Jag håller med om att andelen Squeezebox-lyssnare som befinner sig utanför Sverige och vill ta del av svenskspråkiga sändningar om svenskt skidskytte rimligen är så försvinnande få att det borde gå att göra ett undantag utan att vi därmed bryter mot våra avtal.

    Tack för förslaget! Jag tar reda på om det låter sig göras juridiskt och tekniskt.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Det visade sig att våra avtal även har formuleringar om att tredje part (som Mysqueezebox) inte får sända vårt innehåll vidare, så att göra ett undantag för Mysqueezebox eller liknande tjänster, är därför inte möjligt.

    Hur direktlänken fungerar märker vi snart, för fredag den 4 februari slår vi på blockeringen. Den pågår till och med den 20 februari, alltså i 15 dagar.

    Om direktlänks-metoden inte fungerar, så ... Tja, vi har P1, P2, P3 och P4 Plus om du vill lyssna i Squeezebox utan att starta egen server. Och du kan höra P4 Malmöhus via dator, i mobilen och (jag ska inte tjata lika mycket denna gång) i FM.

    Andas djupt!
    Annika Webbmaster
  • God morgon!
    Andas lugnt - ta en kopp och luta Dej tillbaka och njut av att Du har lyckats och därmed har ytterligare en nöjd lyssnare!
    Direktlänken fungerar!
    Än en gång - tack för hjälpen!
  • Tack, men det är för tidigt att andas ut än. Blockeringen är ännu inte påslagen och när den väl aktiveras, kanske den inte slår igenom överallt samtidigt.

    Jag bevakar vad som händer på vår sida och hojtar till så snart det borde kunna märkas något hos er med utländsk IP-adress.
    Annika Webbmaster
  • Den är påslagen, jag har jämfört.
  • Oh, i så fall var det väldigt glädjande att det fungerar hos dig!

    Klockan 9.28 skrev min kollega att han påbörjade arbetet med att blockera.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Tyvärr fungerar inte förslaget med direktlänkar enligt ovan så jag undrar verkligen hur användare Arne Holmgren har gjort. Jag kan förstå att det finns en upphovsrätt som man måste respektera och att den tekniska plattform jag har, Squeezebox via en mediaserver placerad utomlands, då inte kan användas. Vad jag inte förstår är varför blockeringen måste vara aktiv även när P4 inte sänder från OS. Det måste gå att lösa med lite god vilja.
    MVH
    Torbjörn Halldén
  • Tur för mig att jag kommer från Texas. Jag kan leva utan P4 Göteborg ett par veckor. I’ll just listen to KOKE in my home town Austin, Texas, and all the other stations around the world that haven’t signed the restrictive agreements that SR has signed. Min Squeezebox förstår inte men jag tröstar den med att jag är radioamatör och kan lyssna på allt inklusive kompisar på morsekod.
  • Dygnet runt har jag blockering på P4 p.g.a. Os!
    Ingen lösning än?!
  • Kryssares fråga har flyttats till en egen rubrik:
    Kan inte lyssna på P4 Melodikrysset på grund av "blockering under OS"
    Annika Webbmaster
  • Torbjörn:
    Tyvärr fungerar inte förslaget med direktlänkar enligt ovan så jag undrar verkligen hur användare Arne Holmgren har gjort.
    • Hör du en slinga om att kanalen är blockerad eller är det tyst?
    • Ändrade du direktlänken så att den börjar med http istället för med https?
    • Vad är det för P4-kanal och vilken Squeezebox-enhet har du?
    • Finns det möjlighet att koppla en snabbvalsknapp till denna P4-länk?
    Vad jag inte förstår är varför blockeringen måste vara aktiv även när P4 inte sänder från OS. Det måste gå att lösa med lite god vilja.
    Det är ett arbete som vi hittills inte har prioriterat. Den förbättringsmöjlighet det skulle ge P4-lyssnare utrikes och för er som blir blockerade trots att ni befinner er i Sverige, är naturligtvis stor. Samtidigt äger blockeringarna rum så pass sällan och ni som påverkas av dem är förhållandevis få, och de kolleger som prioriterar vad vi ska utveckla väljer därför att lägga resurser på sådant som kommer fler lyssnare tillgodo.

    Craig:
    .... .-.- .-.. ... .- / -.. .. -. / ... --.- ..- . . --.. . -... --- -..- / .- - - / .--. ....- / .-.- .-. / - .. .-.. .-.. -... .- -.- .- / ... -. .- .-. - -.-.--
    (Hoppas att det blev rätt!)

    Anetthe:
    Blir du blockerad trots att du befinner dig i Sverige? På den här sidan har jag skrivit om hur man gör för att lyssna med något som kallas Squeezebox, och om det är en sådan du använder, så berätta vilken P4-kanal du vill nå, så försöker jag ge dig mer skräddarsydd hjälp!

    Om du har en dator eller mobil som blockeras felaktigt, så berätta vad det är för dator eller mobil och vilken webbläsare du använder. Testa dessutom gärna en annan webbläsare och se om du får samma fel i den.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag har samma problem: jag befinner mig i Sverige och har en Squeezebox och kan inte lyssna på P4. Jag har test med både https och http, P4 Malmöhus och P4 Kristianstad.

  • Ja befinner mig i Sverige och är blockerad från p4 Sörmland, testat både https och http, läst tidigare inlägg utan att få det att fungera:(
  • Ok, då blev jag lite klokare!

    Det verkar som om ni dirigeras vidare till en ljudfil som berättar om blockeringen (http://http-live.sr.se/os-peking-2022.mp3) direkt när p4-länken länken öppnas via mysqueezebox.

    Vi behöver komma runt det genom att koppla en snabbvalsknapp direkt till P4-adressen utan däremellan spela upp den, eftersom p4-länken då kommer att omdirigeras till ljudfilen om blockering. För Arne gick det enklare, i och med att den här omdirigeringen inte hade slagits på när han kopplade adressen till knappen.

    Jag är lite osäker på hur det fungerar med dessa knappar, så berätta vilken Squeezebox-modell ni har (Squeezebox boom eller Squeezebox touch t. ex.), så hoppas jag att vi gemensamt kan lista ut ett sätt att lösa detta.

    Tack för ert tålamod!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Jag har en Squeezebox Radio.
  • Tack!

    Jag hittar ingen bruksanvisning på svenska, men väl en på engelska:
    Squeezebox Radio: Feature Guide

    På sidan 13 läser jag:
    Set and Use Preset Buttons Squeezebox
    Radio has six Preset buttons on the front panel. You can associate each of these buttons with songs, radio stations, etc. that you would like to retrieve instantly. Associating an item to a Preset button will also add it to your Favorites.
    If you’ve used a car radio, you’re probably familiar with how the Preset buttons work.
    To save a playable menu item as a preset:
    1. Navigate to the song or item that you want instant access to, and press and hold one of the six Preset buttons to assign it.
    2. To recall that item, tap the Preset button.
    För att lösa detta behöver du alltså först lägga in kanalen under Custom Favorites här:
    https://www.mysqueezebox.com/user/login?redirect=settings/favorites

    När du har gjort detta behöver du leta upp dina favoriter genom radions meny och när du "ser kanalen på displayen" ska du inte starta ljudet, utan "långtrycka" på en av snabbvalsknapparna. När snabbvalsknappen sedan är kopplad till rätt ljudström ska det (i teorin i alla fall) gå att spela upp P4 genom den knappen!

    Jag är alltså verkligen inte säker på att detta fungerar, men det är det bästa råd jag kan komma på för att du ska kunna starta rätt ljudström, utan att radion "tar omvägen" över mysqueezebox-portalen, där kanalen nu blockeras.

    Hoppas att det var någorlunda begripligt - och att det fungerar förstås!

    För er med andra modeller är det ungefär på samma vis man gör, verkar det som.
    Annika Webbmaster

  • Squeezebox Radio
  • -.. . -. / - .- -.-. -.- .- .-. /
  • Det med långtryck som beskrivs är endast för att man snabbt ska komma åt sin favorit dagligen, problemet är länken, går inte att lyssna på p4 överhuvudtaget, inte bara Sörmlandskanalen som krånglar...
    Jag vet att detta är den egentliga funktionen för snabbvalsknapparna - men avsikten nu är att koppla den knappen direkt till adressen för en P4-kanal, så att du hämtar den utan att det anropet går över mysqueezebox.com, eftersom det är denna omväg som gör att alla P4-kanaler blockeras.

    I vanliga fall brukar man koppla en snabbvalsknapp genom att spela upp önskad kanal och sedan långtrycka, men det går inte nu. När ni försöker spela upp kanalen, hämtas den via mysqueezebox.com och ni får bara den där ljudfilen med budskapet om blockering. Det jag vill att ni testar är därför en annan metod för att koppla snabbvalsknappen till en P4-kanal.

    Här är en svensk bruksanvisning för Squeezebox Boom

    Du ska göra på liknande vis som jag beskrev för Squeezebox Radio ovan. Du ska alltså först lägga in kanalen under Custom Favorites här:
    https://www.mysqueezebox.com/user/login?redirect=settings/favorites s

    Spela inte upp den, för då kanske den kopplas till ljudfilen om blockering. Har detta redan skett, så radera den och lägg in den på nytt.

    Nu ska du leta upp denna favorit med fjärrkontrollen eller rullningshjulet och markera den - men du ska inte starta ljudet! När den är markerad ska du koppla din kanal till en knapp:
    Håll en av förinställningsknapparna nertryckt för att koppla det markerade objektet till knappen.
    Därefter hoppas jag att knappen är kopplad till kanalen direkt, inte till kanalen hämtad från mysqueezebox.com och att den kan spelas upp hos dig!

    Går det att göra så, eller börjar kanalen spelas upp från mysqueezebox (och ge dig ljudet om blockering) direkt när kopplar den till knappen?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Tack för allt engagemang Annika. Jag får tyvärr inte det att fungera med den lösning med snabbvalsknappar som du beskriver ovan. Jag tror inte det har någon betydelse på vilket sätt du tilldelar en länk till en snabbvalsknapp. Resultatet blir detsamma.
  • Trots alla tips fungerar inte min Squeezebox Radio med P4Sthlm, hör bara OS-slingan ...
  • Tyvärr fungerar inte för mig heller.
  • Tråkigt!

    Det fungerar alltså hos Arne, som lade in genvägen innan P4 blockerades.

    Jag är dock helt säker på att metoden har fungerat vid ett tidigare mästerskap (OS i PyeongChang 2018, kanske?) - trots att blockeringen fanns på plats när den lyssnare som kom på att detta går att göra beskrev metoden.

    Möjligen hade vi då inget "ljudande flyttkort" som berättade varför P4 var tyst, och det är detta meddelande som gör att ni inte kan koppla knappen till P4-strömmen, utan fastnar på "flyttkortet".

    Ni har gjort vad ni har kunnat (förutom detta med att sätta upp en LMS, Logitech Media Server, som nog låter mer knepigt än vad det egentligen är) för att försöka lyssna på P4 i era Squeezebox-enheter. Hoppas att ni kan lyssna med FM-radion, i mobilen eller datorn de elva dagar som återstår av blockeringen.

    Vi håller för övrigt på att modernisera tekniken för hur vi skickar ut ljudet, och den kollega som leder det arbetet skrev i måndags:
    Vi siktar på att det under nästa år ska bli möjligt att geoblockera enbart sportsändningarna, så att även lyssnare utrikes ska kunna lyssna på t ex Melodikrysset och lokalt innehåll.
    Det hjälper förstås inte er här och nu, men vi tror alltså att blockeringen kommer att vara mildare under framtida större idrottsevenemang.
    Annika Webbmaster
  • Att ni framledes blockar just OS-sändningarna men inte de Lokala P4 sändningarna är hel OK för mig ... stör helst inte lokalradion alls med OS
  • Hej,

    Jag tror att jag precis har löst problemet på OS sista dag (denna gång), iaf på min Squeezebox Boom som använder MySqueezebox.com 😀
    På Squeezebox forum hittade jag ett gammalt hack om att man kan lägga till parametern "#noslim=1" efter URL:en till webbradioströmmen på MySqueezebox.com. Så jag har nu lagt in "http://sverigesradio.se/topsy/direkt/215-hi-mp3.m3u#noslim=1" för P4 Västerbotten.
    OBS! Sedan verkar man behöva koppla den till en snabbvalsknapp på Boom utan att första starta uppspelningen, precis som beskrivs ovan. Men sedan funkar P4 för mig igen. Får väl se om det funkar vid nästa OS också 😀

    Mvh Jörgen, Umeå
    PS. Jag bootade om min Boom efter att jag ändrat URL:en på MySqueezebox.com, men jag är inte säker på att det är nödvändigt. DS.
  • Glömde skriva det, men "#noslim=1" ska alltså göra så att strömmen startar direkt utan att först valideras via MySqueezebox.com.
  • Men vilken tur att du hann kolla upp detta innan OS var över (även om det förstås hade varit ännu bättre om någon av oss hade hittat den informationen ännu tidigare ...)

    Nåväl, då står vi lite bättre rustade inför framtida blockeringar, och det tackar jag för!

    Hoppas att blockeringen släppt som den ska hos er alla vid det här laget - om inte så vill vi höra från er!
    Annika Webbmaster