LÖST: P4 blockeras trots att OS är över

Hej ! Varför får jag inte in dom digitala lokala P 4 stationerna på min köksradio nu efter OS, har fungerat hur bra som helst innan ?

Kommentarer

  • Hej Thorsten!

    Har du en internetradio som blockerades under OS, trots att du befinner dig i Sverige? I så fall kan det finnas någon form av eftersläpning i tekniken som din radio använder. Blockeringen kommer i så fall att upphöra av sig självt, men för att snabba på den processen kan du testa att starta om nätverket (routern) och själva internetradion och se om du därefter kan lyssna på P4.

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen !  Nu har jag startat om router och min Soundmaster min dessvärre funkar det inte ? Jag har även gjort en fullständig återställning av radion.
    Jag bor utanför Växjö.
  • Har du någon mer ide som kan vara felet kanske någon server hos er som måste startas om ?
  • Hm ... Alla våra blockeringar har släppt. Med en fullständig återställning av radion och routern omstartad låter det därför som om något felaktigt ligger cache-lagrat i den databas din Soundmaster hämtar kanalerna från.

    Två andra lyssnare, Hans och Göran här, har liknande problem. Hans har just en Soundmaster, medan Göran har en Xoro. Jag tar reda på om Xoro använder samma tekniska lösning som Soundmaster.

    Testa till att börja med att försöka starta en P4-kanal som du tidigare inte har lyssnat på och se om även den är blockerad.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vet du om din Soundmaster-modell hämtar länkar från en tjänst som kallas MediaU? I den tjänsten kan du manuellt lägga in en egen länk till en kanal, och den borde inte blockeras.

    Det står hur du gör här:
    https://www.mediayou.net/web/index.php?page=faq

    Du behöver logga in på my mediaU, välja Lägg till en station manuellt och fylla i formuläret där. Fältet Webbadress ska vare en länk som är anpassad för din radio. Sådana länkar till alla våra kanaler finner ni här:
    https://sverigesradio.se/artikel/mp3-lankar-som-m3u-128-kbps

    Länken till P4 Kronoberg ser ut så här:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/214-mp3.m3u

    Hoppas att det går att följa - och att det hjälper!
    Annika Webbmaster
  • Har exakt samma problem med min Soundmaster så det finns nog några hundra som trasslar med detta.
  • Problemet verkar drabba många Internetradiomodeller som använder just MediaU-tjänsten (samt en radiomodell som jag inte förstått tekniken bakom ännu).

    Tyvärr har jag inga enkla tips för hur du kommer runt det, utan bara ett krångligt - alltså att manuellt lägga in en länk till din P4-kanal via MediaU-portalen.

    En lyssnare med annan drabbad modell (Xoro) skrev nyss att det fungerar att göra så, men att han inte kunde göra "sin egen P4-länk" till en favorit, så länken hos honom var inte bara lite knölig att skapa, utan är dessutom inte så användarvänlig när den väl finns på plats.

    Hoppas att detta är något enklare i din modell!
    Annika Webbmaster
  • Har tillbringat en timme med att dels lägga in det manuellt på min Soundmaster. Trots att länken är helt korrekt händer inget. Lägger man in den via u-media så fpr man veta att den "INTE ÄR TILLGÄNGLIG". När man går in på u-medias hemsida och försöker starta de P4-sidor som finns inlagda är inte en enda tillgänglig.. . Så det här problemet verkar vara generellt.

  • Hej,

    Jag bor i Malmö och har samma problem. Jag får in SR P1, P2, P3, Lugna favoriter, DR P4 Köpenhamn men INGA av alla P4 kanaler.

    Felet måste ju ligga hos Sveriges Radio.P4 kanalerna fungerade innan OS så varför fungerar dom inte nu? Under OS kunde man också höra en röst som meddelade att jag befann mig utomlands (!!?) så då kunde man ju i alla fall sända den informationen. Nu är det bar totalt tyst trots omstart av både router och internetradio. Dock fungerar P4 kanalerna när jag lyssnar via Sveriges Radios hemsida. Tacksam för felsökning hemma hos Sveriges Radio.

    Bästa hälsningar
    Lars
  • Det verkar som om mediyou som hanterar kanalerna hyser felet. Kriteriet för att en länk skall fungera att lägga in som ny station hos MediU är att man kan öppna SR p4 genom att lägga in SR:s länk till sitt lokala P 4 på datorns sökfönster och klicka. Jag har prövat och länken fungerar på laptopen. Därefter har jag lagt till den manuellt i radion,fungerar inte.Har lagt in den manuellt hos mediu. Går inte. Kanalen är "inte tillgänglig". Flera P 4 kanaler finns sedan tidigare på deras hemsida men inte heller de är tillgängliga. Har en annan digitalradio i källaren som matas via annan server än via Mediyou och den fungerar. Men det torde ju ligga i SR:s intresse att man kan lyssna på P 4 så man borde från SR kontakta MediU och informera dem om problemet. Det kan ju inte uteslutas att SR:s blockering utlöst något fel hos dem.
  • Tveksamt om det beror på Mediayou. Jag har deleteat allt och återställt radion till ” Factory default settings” vilket innebär att radion återställs som när jag fick den. När den var ny ( för 2 månader sedan) fungerade alla P4 kanaler. Efter OS och återställning enligt ovan fungerar inga. Det kan som jag ser det bara betyda att felet ligger i utsändningen. Varför fungerar annars P1,2,3, och alla andra kanaler runt om i hela världen?

    Dags för felsökning hos Sveriges Radio och tacksam för att detta strul aldrig upprepas.
  • Godmorron alla glada P 4 lyssnare !
    Idag fungerar faktiskt min Soundmaster så allt är frid och fröjd igen,
    Ha det gott 🙏🙏
  • Jo jag skickade ett mejl igår till mediaU igår eftermiddag och beskrev problemet  och idag fick jag ett  svar att de har uppdaterat det hela och nu fungerar det hos mig också..Tur att det här forumet fanns så vi kunde lösa problemet....
  • Thorsten - det var goda nyheter!

    Håkan och Lars:
    Flera lyssnare rapporterar in att blockeringen har släppt under natten. Kvarstår den hos er?
    Annika Webbmaster
  • Ah, tack Håkan!

    (Jag skrev mitt svar innan jag såg ditt inlägg.)
    Annika Webbmaster
  • Jag har en squeezebox och får fortfarande "connection reset by local host" tyvärr, även på kanaler jag inte lyssnat på tidigare (t ex annan P4 än min vanliga).
  • Trist!

    Squeezebox brukar hämta kanalerna från en tjänst som heter mysqueezebox. Vet du om det är den du använder?
    Annika Webbmaster
  • Hej på er,
    Nu fungerar alla kanaler inklusive P4 också hos mig. Som jag förstår saken beror det på den blockering Sveriges Radio har gjort. Och det är inte acceptabelt.

    Vi har en internetradio pga av att mottagningen där vi bor är så dålig att man inte kan få in P4 på annat sätt. P4 är kanalen som man skall ha tillgänglig för att ta emot samhällsviktig information och då är det ju märkligt att Sveriges Radio helt plötsligt bara kan stänga ner vår möjligheter att ta emot detta.

    Hoppas verkligen vi inte skall behöva uppleva detta igen. Det måste väl finnas andra sätt att blockera OS etc om detta nu skall vara nödvändigt.
  • Som jag förstår saken beror det på den blockering Sveriges Radio har gjort.
    Under OS fick vi inte sända P4 utanför Sveriges gränser, och därmed blockerades några av de portaler som används för att hämta kanalerna - vilket alltså påverkade lyssnare även inom Sverige.

    Det stämmer alltså att problemen ni har haft (och i viss mån ännu har) beror på att vi har blockerat lyssning utanför Sverige - och att era Internetradio-mottagare tar en omväg över en portal utanför Sverige.

    Att den blockeringen kvarstår på vissa plattformar även efter OS, är däremot något som behöver felsökas där problemet ligger. Jag ägnade gårdagen åt att kartlägga problemen och kom i går eftermiddag fram till att en gemensam nämnare hos det flesta drabbade är att ni använder MediaU.

    Men det torde ju ligga i SR:s intresse att man kan lyssna på P 4 så man borde från SR kontakta MediU och informera dem om problemet.
    Det är också halt korrekt, vi vill självfallet att ni kan lyssna på oss!

    Att, om felet kvarstod, kontakta MediaU stod därför på min "att-göra-lista" för idag, men tack vare att Håkan snabbt hörde av sig till dem, har jag inte behövt göra så.

    Jag försöker dock skapa en samlad bild över vilka plattformar det fortfarande är problem med, och lösa även dessa problem.
    Vi har en internetradio pga av att mottagningen där vi bor är så dålig att man inte kan få in P4 på annat sätt.
    Det är ett långt mycket viktigare problem att lösa, tycker jag. P4 är Sveriges beredskapskanal och har i uppdrag att förmedla information från myndigheterna. Även om vi sänder sådan information även över webben, är det stor risk att strömmen eller uppkopplingen påverkas vid naturkatastrofer som bränder, stormar och översvämningar, liksom vid terrordåd.

    Vi på Sveriges Radio har en beredskap för att klara av sådana ansträngningar. Vi kommer att sända information som räddar liv. Men det är FM-nätet som är stabilast och om det blir en allvarlig kris, måste du kunna ta del av våra P4-sändningar i FM. En nätbaserad lösning, i synnerhet en som går över en portal vi inte har insikt i hur den fungerar, är inte en tillräckligt säker lösning.

    Dessutom måste du kunna lyssna på P4 även om strömmen går, så du behöver ha en apparat som drivs med batterier - och gott om nya batterier hemma. (Det finns även radioapparater som drivs med solceller eller med vev.)

    Läs mer här:
    krisinformation.se: Sveriges Radios roll vid kris

    Att delar av Malmö ligger i radioskugga, är alltså inte något ni ska acceptera. Vi på Sveriges Radio ansvarar för att utsändningen alltid ska fungera, men att P4 (och övriga FM-kanaler) når fram överallt (utom i glest befolkade delar av fjälltrakterna och till sjöss där det verkligen är radioskugga), är ett uppdrag som sköts av ett företag som heter Teracom. De ger en del tips för bättre mottagning här:
    Teracom: Checklista för FM-mottagning

    Och om tipsen inte hjälper, vill både vi och Teracom få veta det! Rapportera därför in mottagningsproblemen:
    Lyssnarrapport vid mottagningsproblem

    Att lösa dessa FM-problem är alltså det jag tycker är allra viktigast - men även innan dess kan du ta del av P4 även under geoblockering. Om du har en mobil eller surfplatta, bör du kunna lyssna via vår hemsida även med den. Det går också att använda vår app Sveriges Radio Play. (Fråga om du vill ha hjälp med dessa tjänster.)

    Att den databas din internetradio använde var blockerad innebar alltså inte att vi lämnade dig utan möjlighet att lyssna på P4 under hela OS. Jag hoppas verkligen att du hittade någon alternativa lyssningsväg - annars vet du det nu inför framtida blockeringar, för sådana kommer vi alltså att behöva göra även i framtiden.
    Annika Webbmaster
  • Bra och utförliga svar som samtidigt pekar på hur man skulle kunna lösa problem av detta slag när SR inte får sända utanför Sverige..
    Antingen genom att som nämnts ta in SR-kanalen via laptop eller mobil som tar info via en server i Sverige och koppla till en högtalare.
    Men`man borde väl även kunna lyssna direkt genom att lägga in länken till sin P 4-sändare direkt i webbläsaren. MVH HW

  • Antingen genom att som nämnts ta in SR-kanalen via laptop eller mobil som tar info via en server i Sverige och koppla till en högtalare.
    Men`man borde väl även kunna lyssna direkt genom att lägga in länken till sin P 4-sändare direkt i webbläsaren. MVH HW
    Båda metoderna fungerar! Enklast är nog att använda vår vanliga hemsida, sverigesradio.se, och trycka på P4-rutan under Lyssna direkt på startsidan (se bild).

    Då startar den P4-kanal du har valt och trafiken går mellan din dator och våra servrar utan omväg över annat land. Om datorn har fungerande högtalare räcker detta men det går förstås, som du skrev, att koppla datorns ljud vidare till externa högtalare (som externa datorhögtalare, stereon eller teven) med lite olika tekniker.

    Det går även att lyssna med direktlänkar, olika appar (både våra egna och andras) och på många andra vis - där ljudet inte "passerar en IP-adress utanför Sverige", vilket är vad som blockeras.

    Vi håller för övrigt på att modernisera tekniken för hur vi skickar ut ljudet, och den kollega som leder det arbetet skrev nyligen:
    Vi siktar på att det under nästa år ska bli möjligt att geoblockera enbart sportsändningarna, så att även lyssnare utrikes [samt ni i Sverige som hämtar P4 via en tjänst utanför Sverige - Annikas anmärkning] ska kunna lyssna på t ex Melodikrysset och lokalt innehåll.
    Vi arbetar alltså för att blockeringen ska bli mer flexibel under framtida stora idrottsevenemang - men att hämta ljudströmmen via en tjänst utrikes när vi har begränsade rättigheter kommer inte att gå då heller.
    Annika Webbmaster
  • Karin:
    Hur går det för dig? Se om blockeringen släpper ifall du startar om din Squeezebox och routern.

    Om felet kvarstår, vill jag veta om du använder tjänsten mysqueezebox eller har en Logitech media server, (LMS). Det första alternativet är vanligast, så om du inte vet vilken teknik du använder, så är det nog mysqueezebox du använder!
    Annika Webbmaster
  • Annika, fick hjälp hemma så nu funkar det igen! 😀
  • Så skönt!

    Tack för att du berättade det.
    Annika Webbmaster
  • Davids inlägg har fått en egen rubrik, eftersom det troligen är ett annat problem; fler kanaler än P4 påverkas.
    Problem med Alexa i Österrike sedan geoblockering​​​
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.