Flash briefing i Alexa har slutat fungera

Plötsligt alldeles vid månadsskiftet jan-feb försvann flash briefing från min Alexa. Dessa sammandrag av ekots nyheter var min huvudsakliga uppdatering av svenska nyhetsläget och oerhört viktig för mig. Dessa uppdateringar som fortfarande visas i listan över "skills", och kan väljas där, är en av flera som spelas upp i den ordning som jag väljer. SR, norska nyheter, BBC mfl som hjälper till att fylla ut nyhetsbilden.

Har ni skruvat på nån knapp kanske?

Kommentarer

  • Hej Elisabeth!

    Jag tror inte att felet kan ligga hos oss, utan det är troligen ett lokalt problem. Senast en lyssnare rapporterade in något liknande var Patrik här, hösten 2021. Han löste problemet så här:
    Nu kvarstår inte problemet längre efter en hård omstart av enheten plus rensad cache i tvångsstoppad app.
    Hoppas att detta hjälper även dig! Hör av dig annars.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nej, efter hårda omstarter och koll på soft- och hårdvaruversioner med alla uppdateringar gjorda så är situationen fortfarande den samma. Flash briefing är borta, men övriga program på menyn fungerar som förut. Jag kan be om SRs nyheter och kanaler som förr, men den väldigt praktiska korta flash briefing som läggs i en lista av Alexa och spelas upp i en sammanhängande följd fungerar inte längre sedan ett par veckor tillbaka. Alexa säger bara att innehållet inte är tillgängligt och går vidare.

    Jag har kollat med flera svenska familjer som också bor här i England och samma sak har skett för dem. Tror därför att antingen har ni på något sätt ändrat identifieringen av just den här programposten i ert system, eller så har Alexa gjort det. Det är mest troligt inte något lokalt.

    Mvh,
    Elisabeth
  • Bra att du berättade att du är i England och att ni är fler med samma problem! Är du identisk med signaturen "LondonEyes" som som rapporterade in felet här?

    Jag bad en utvecklare som har brittisk engelska som språkval på sin Alexa att kika på problemet. Han svarade:
    Det fungerar bra på min Alexa. Skulle vara intressant att veta vilken Flash briefing det är som strular. Det finns ju ganska många. Alla jag testat funkar, däribland "latest news from ekot" och "top news"
    Annika Webbmaster
  • Testa gärna om felet gäller för fler av våra Flash Briefings. Här är den aktuella listan:
    • Top news
    • Latest news from Ekot
    • Vetenskapsradion news
    • Financial news
    • P4 Blekinge news
    • P4 Dalarna news
    • P4 Gävleborg news
    • P4 Göteborg news
    • P4 Gotland news
    • P4 Halland news
    • P4 Jämtland news
    • P4 Jönköping news
    • P4 Kalmar news
    • P4 Kristianstad news
    • P4 Kronoberg news
    • P4 Malmöhus news
    • P4 Norrbotten news
    • P4 Örebro news
    • P4 Östergötland news
    • P4 Sjuhärad news
    • P4 Skaraborg news
    • P4 Sörmland news
    • P4 Stockholm news
    • P4 Uppland news
    • P4 Värmland news
    • P4 Väst news
    • P4 Västerbotten news
    • P4 Västernorrland news
    • P4 Västmanland news
    • Sports news
    • Traffic messages Stockholm
    • Traffic messages Malmö
    • Traffic messages
    • Traffic messages Göteborg
    • Weather report
    • Sisuradio news
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,

    Ja, LondonBlueEyes är mig.:)

    Jag har experimenterat med listan och inga flash briefings fungerar längre. Jag kan begära "Swedish Radio" och välja en kanal, men börjar jag där och begär Flash Briefing får jag svaret "nothing available", så samma resultat om jag börjar röststyrt in i en meny eller ber om den förvalda listan med Flash Briefings från olika nyhetskällor som är min morgonrutin.

    Jag är ingen IT-expert, men jag tror inte att språkval är det avgörande här, men snarare var man geografiskt befinner sid. Vet att rättigheter täcker också nyheter ibland, och mycket av SVTs samlade utbud är otillgängligt för oss utlandssvenskar. NRK har gått ännu hårdare fram och har nu 90% av sina program spärrade utanför EU, och har då placerat UK utanför i och med Brexit. Kan det vara så att en ny tillämpning har stoppat era flash briefings utanför Sverige eller utanför EU? Kan det vara en IP-adress som spökar och har blivit blockerad på något sätt?

    Tänker bara högt här.

    Mvh, Elisabeth
  • Att tänka högt är bra. Jag håller med om att språkvalet troligen inte spelar in, i och med att min kollega med samma språkinställning inte har några problem. Vi på Sveriges Radio har inga dock som helst geografiska blockeringar utom vid OS och liknande evenemang.

    Jag tror snarare att det är något i just din uppkoppling eller i din enhet som blockerar våra Flash Briefings. Testa gärna att starta om routern genom att dra ur sladden, vänta i minst tio sekunder och sedan sätta i sladden igen.

    Om det inte hjälper, så återkom och berätta vad du har för Alexa-enhet.
    Annika Webbmaster
  • Hur går det?

    Per-Ola i USA rapporterar också in problem med våra nyheter på Alexa. Han kan spela upp ljud, men av och till avbryts det och buffrar ...

    Det verkar alltså vara ett helt annat fel än hos dig och jag hade inte misstänkt något samband, om det inte vore för att era felbeskrivningar kommit så nära i tid. Vi har annars inte fått in någon felrapport som rör våra nyheter på Alexa under nästan 1½ år.

    Det kan vara en slump att era problem uppstod nästan samtidigt, men för säkerhets skull är vi öppna för att det kan finnas någon gemensam nämnare.
    Annika Webbmaster
  • Uppdatering från Per-Ola i USA där allt åter fungerar som det ska:
    Funkade nu bra under både Lördag och Söndag. No bufferering och inga förändringar gjorda här.
    Hoppas att det gör så även hos dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Nej tyvärr har inget av det jag provat löst problemet. Omstarter, tvingade uppgraderingar (som också är automatiska) och nygistreringar och omorganisation av Flash Briefing-listan. Alla andra kortnyheter i listan fungerar, brittiska och norska nyheter till exempel.

    Jag använder en Echo, generation 2. Men det blir samma resultat om jag ber Alexa från mobilen, så det är osannolikt attt det är smarthögtalaren som är problemet här. På något sätt har Amazon tappat förbindelsen med Sveriges Radios korta nyheter här i London.

    Felmeddelandet är: "Sorry, Swedish radio Flash briefings are not available right now", och så har det varit sedan januari tippade över i februari. Har väl lite gett upp att jag någonsin ska få dessa kortnyheter tillbaka, och det betyder att jag inte får lika snabba uppdateringar på nyhetsläget i Sverige. Kan givetvis be om de längre sändningarna, men de passar dåligt när man är på språng! Det får bli nån gång ibland.
  • Skumt, men jag har i alla fall inte gett upp!

    Du skrev att du träffat andra London-svenskar med samma fel. Vi vill gärna få kontakt med dem, eftersom vi inte kan återskapa felet och endast har din felbeskrivning. (Med två beskrivningar kan vi se vissa samband och med tre eller fler, går det att urskilja mönster. Någon form av mönster finns det alltid när samma fel drabbar flera lyssnare!)
    Annika Webbmaster
  • Jag har bett två svenskar jag känner och som har upplevt det samma som jag att kommentera här. Det går väl att ha flera personer i samma tråd hoppas jag. 😀
  • Jag har samma problem som Elisabeth och det bara slutade fungera från en dag till en annan. Alexa meddelar snällt att Swedish Radio Flashbriefings are not available. Precis som Elisabeth befinner jag mig i England. Ska besöka SVerige över Påsk och kollar då om det fungerar där då det gjorde det i julas. Detta är väldigt tråkigt då jag alltid lyssnade på SR samt BBC flash briefings varje morgon.
  • Hej! Jag förlorade svenska flash briefing i somras och den har inte återvänt sen dess. Bor också i England. Har stängt av och startat om skillen flera gånger och skickat in rapporter till amazon ett par gånger. Det gör mig ledsen varje morgon när Alexa kör igenom brittisk flash briefing och sedan säger att den svenska ”is not available right now”
  • Elisabeth:
    Forum är till för att flera personer ska kunna "samtala" om ett ämne, så ja, det går!

    Carina och Chris
    Välkomna hit! Tråkigt att även ni har problem, men bra att ni beskriver dem så att vi får en så bra bild som möjligt. Vad som direkt slår mig är likheten i att det slutat fungera tvärt, samt skillnaden i att det skett vid olika tid hos er:
    • Chris i somras
    • Carina, hos dig verkar det ha upphört innan jul - men när?
    • Elisabet i månadsskiftet januari/februari
    Hur vi ska tolka detta, vet jag inte, men det är troligen viktig information!

    Hur fungerar det att lyssna på våra kanaler och program i era Alexa-enheter med vår tjänst "Swedish Radio"? Fungerar det utan problem?

    Chris, jag utgår från att det är du som är signaturen Miss E C E Ando, som skrev:
    stopped working weeks ago
    this was a wonderful part of my morning until it randomly stopped working a few weeks ago. I’ve reported it several times with no improvement.

    Annika Webbmaster
  • Inga problem för mig att lyssna på SRs övriga utbud av nyheter och program. Bara Falsh Briefing som slutat fungera.

    Kanske har Amazon ensidigt förändrat på sin standard för hur dessa ska se ut och programmeras in för att kunna kännas igen av denna "skill"? Och hämtas in på rätt sätt till den lilla kön? Det låter ju som att Amazon Alexa inte hittar sändningarna längre.Jag har tre nu, lokalt väder, BBC och norska nyheter. Tidigare hade jag fyra med SR. Totalt räckte detta perfekt för min stund med frukosten varje morgon. Jag har också experimenterat med att arrangera kön olika, sätta SR först och sist, men ingen skillnad där.
  • Jag vet inte om det var samtidigt, men jag bytte ISP i somras också. Dock kan jag inte säga om det var samtidigt då det har gått för lång tid. Det är väl det enda som förändrats. Nu med BT som väl är den största ISP i UK skulle jag tro
    Jag har inte VPN, ingen speciell säkerhet. Har gammalt gårdshus så kör wireless extender nätverk genom Apple time capsule/AirPort extreme. Alexa funkar helt utmärkt utom att hon vägrar svensk flash briefing och mix megapol. Den säger att nothing is playing right now. Den spelar nyheter om jag vet att öppna swedish radio och sedan news. P1 verkar funka. P2 kopplade konstigt för det var inte klassisk musik. P3 och P4 spelar så vitt jag kan se.

    Och ja, E C E Ando är jag.
  • Kommer inte helt ihåg men det jag nämnde julas var att det fungerade i Sverige på Alexa (kanske lite off topic men där har jag samma kombo, SR och BBC)
    Vi har provat att boota om och också att ta bort och lägga till SR men fortfarande ingen lycka
  • Tack för bra info, som jag inte har hunnit analysera riktigt ännu.

    Chris:
    Ger Mix Megapol samma felmeddelande som våra Flash Briefings? Vet du om det i så fall uppstod samtidigt?

    På P2 hörde du troligen program på annat språk än svenska. Vi har nämligen två olika P2-kanaler, se här:
    Finsk radio istället för P2 Klassiskt
    Att be om P2 ska dock ge musikkanalen och den andra P2 kanalen borde heta "P2 språk och musik", så där har du hjälpt oss att hitta ett fel/förbättringsområde.

    Elisabeth
    Kanske har Amazon ensidigt förändrat på sin standard för hur dessa ska se ut och programmeras in för att kunna kännas igen av denna "skill"?
    Jag älskar att du analyserar problemet, eftersom fler hjärnor tänker bättre än en! I det här fallet tror jag inte att det är en förändring i standard och inte heller en förändring från vår sida, eftersom det borde ha lett till att alla drabbades vid samma tid. Men jag tror också att det är något åt det hållet ...

    Det utspridda, men likartade, mönstret kan bero på att det kom någon uppdatering som installerats hos er vid olika tid och inte installerats hos min kollega (ännu?), alternativt inte ger problem på hans enhet.

    Elisabeth har en Echo, generation 2, och får även samma fel på mobilen. Jag är inte bekant med Alexa på mobilen. Visst kan den fungera på olika nätverk? Kolla i så fall gärna om det är samma problem över mobilnätet som över wifi!

    Carina: Har du samma typ av Alexa i UK som i Sverige, eller är det olika modeller? (Jag vet alltså inte om det är relevant.)

    Chris: Vad har du för Alexa-modell /-modeller?

    Tack alla för hjälp att förstå problemet!
    Annika Webbmaster
  • Det kan mycket väl ha varit finska. Den gav mig inte något val.
    Som sagt så säger mix megapol att ”nothing is playing right now” medans flash briefing säger ”swedish flash briefing is unavailable right now”
    Jag vet inte om det uppstod samtidigt, för jag använde inte mix megapol så ofta. Men jag vet att det funkade och sedan lade av men då trodde jag att jag mindes fel 🤣 men så sökte jag en dag och det stod att det borde funka.
    Jag har tre Echo dot 4th gen.
  • @chris jag kan köra Mix Megapol via My Tuner Radio på Alex, hon är lite grinig ibland men oftast får jag igång den, senast imorse (efter mina Flasher )

    Vi har samma Alexa både i Sverige i UK
  • Eftersom jag just nu befinner mig i Norge experimenterade jag lite med olika inställningar av Alexa. Kör nu Appen på min iPhone via ett lokalt nätverk här, och situationen är oförändrad, ingen flash briefing från SR. Kanske går det då att utesluta att geolokation har något med saken att göra? (Ändrade också min lokation i själva appen från UK till Norge) Men eftersom mitt kundförhållande till Amazon är i UK, och på något sätt ligger i botten här kanske man inte kan utesluta detta heller. Är det ingen i hela världen som rapporterat in samma fel? Finns det nån där ute på planeten som det fungerar för? Är vi på ön ett unikt undantag? Det hade jag funderat på. Och om det fungerar prickfritt i Sverige, eller i Norden, vad betyder det?

    Den enda biten ingen av oss har kontroll över, inte heller SR antar jag, är hur strömmen från er behandlas av Amazons servrar. Den där viktiga biten i mitten. Den når inte lyssnarna helt enkelt, hålls undan, eller hittas inte av Amazon längre. Tror inte det är något medvetet beslut från den sidan, särkilt inte som denna "skill" fortfarande är med i listan. Tror att det sett från Amazons horisont så är den bara borta och det automatiska felmeddelandet träder in.

    Vi som svarat här deltar alla i en mycket stor facebook-grupp för svenskar i Storbrittannien, så det verkar inte vara ett stort antal som upplever problemet, men inte alla de tusentals medlemmarna använder Alexa förstås, och inte alla läser allt som strömmar förbi i flödet där. Frågade nyligen om det fanns någon som det faktiskt fungerade för, men fick ingen reaktion alls. Det vore ju intressant tänker jag, att hitta någon i UK som det fungerar för.
  • Tack Carina, Mix Megapol funkade mycket riktigt med My Tuner Radio både igår och idag. Bara svårt för min stackars lilla hjärna att komma ihåg att öppna istället för Swedish Radio 😁 Men kanske även intressant att veta att det funkar när Sveriges radio inte länkar. Undrar vad skillnaden är!

    jag håller med Elisabeth att det antagligen ligger någon liten spärr på amazons sida, antagligen amazon UK specifikt. Som de inte har tänkt på och Sveriges radio inte har en aning om!
  • Är det ingen i hela världen som rapporterat in samma fel?
    Nej, inte hit till forumet - förrän nu. Dessutom har två personer skrivit om det på Amazons sida - men de två är ni, Chris och Elisabeth! Även om det är en typ av fel som inte alla rapporterar in och det säkert finns fler drabbade än ni, så skulle vi få in fler felrapporter vid ett generellt fel. Med så få felrapporter tror jag helt enkelt att det är få som drabbats.

    Ett likartat fel beskrev, som sagt Patrik här, hösten 2021. För honom löste sig problemet snart:
    Nu kvarstår inte problemet längre efter en hård omstart av enheten plus rensad cache i tvångsstoppad app.
    En hårt omstart brukar gå att få till genom att dra ur sladden medan en enhet är igång, och därefter vänta 10-15 sekunder innan ni sätter i sladden igen. För batteridrivna manicker gör man förstås på annat vis. Hör av er om ni behöver hjälp att hitta hur ni i så fall gör!
    Finns det nån där ute på planeten som det fungerar för?
    Förmodligen hos de allra flesta, men det är ju inte något folk hör av sig om. Några exempel:
    1. Hos Carina fungerade det i Sverige i julas, när det var problem i UK
    2. Hos min kollega i Sverige (med UK English som språkval) fungerar allt
    3. Per-Ola i USA hade nyligen problem med vissa nyheter. Det är helt löst nu. Hos honom var det segt, men inte "tvärdött", och bara vissa av våra nyheter drabbades
    (Per-Ola hade nog samma fel som Cyndee Peters i USA. I båda fallen verkar det ha varit någon flaskhals mellan våra servrar och dem.)
    Mix Megapol funkade mycket riktigt med My Tuner Radio både igår och idag. Bara svårt för min stackars lilla hjärna att komma ihåg att öppna istället för Swedish Radio
    Att det blev problem med Sveriges Radio, är begripligt. Hos oss hör du alla våra kanaler och program, men Mix Megapol är en kommersiell kanal! Ett mysterium mindre.

    Att felsöka konkurrenternas tjänster är dock inte syftet med vårt forum, så vi koncentrerar oss på vad som kan ha förändrats vid olika tidpunkter hos er tre. Jag tror på en mjukvaruuppdatering alternativt en förändring kopplad till er operatör.

    Chris: Fick dina tre Echo detta fel samtidigt, eller kom det successivt?

    Elisabeth: intressant experiment i Norge. Är det ett lokalt wifi du kan återskapa felet på, eller är det mobilnätet (som kanske "känner av" din brittiska operatör)?
    Vi har samma Alexa både i Sverige i UK
    Carina: Vet du vad det är för modell på själva enheterna?
    • Chris har BT. Vilka internetleverantörer har ni andra?
    • Har någon av er en VPN-tjänst som det går att koppla upp Alexa mot?
    • Har någon av er möjlighet att testa med exempelvis en grannes nätverk?
    • Kan ni testa att dela nätverk från mobilen och koppla enheten mot?
    Den enda biten ingen av oss har kontroll över, inte heller SR antar jag, är hur strömmen från er behandlas av Amazons servrar. Den där viktiga biten i mitten.
     Korrekt. Vi kan bara se vad vi skickar iväg till Alexa, inte vad som sker därefter ...
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    I London har jag råsnabbt nätverk från Virgin Media. Här i Norge har jag internet via största operatören Telenor.

    Jag har fortsatt att försöka felsöka från mitt håll. Jag har dragit igång en norsk iPhone som inte har något med UK att göra, den står på norskt abonnemang eller norskt nätverk. Uppför sig helt likt den engelska mobilen. Den enda kopplingen som finns kvar är att mitt Amazonabonnemang som ger mig Alexa ursprungligen sattes upp i UK. Alexa förhåller sig till mig som en kund i UK.

    Jag tvivlar därför på att detta har något med geografi att göra, verkar inte troligt. Mest troligt ligger felet i kopplingen mellan SR och Amazon-Alexa.

    Försökte också hitta en svensk flash som inte generaras av SR, men lyckades inte omedelbart med det. Nytt från Sveriges Riksdag, är det SR som producerar den? Den fungerar oavsett inte heller. De båda norska NRK och privata P4 fungerarprickfritt, så gör även Reuters europeiska flash.
  • Bra kartläggningar!
    Nytt från Sveriges Riksdag är inte en Sveriges Radio-tjänst. Fick du samma felmeddelande om att Flash briefings are not available?

    Får ni också problem med den, Carina och Chris?

    En finländsk tjänst som ni gärna kan testa är denna, med nyheter på svenska från finska public service-bolaget Yle:
    Svenska Yle Nyheter

    Jag försöker ta reda på om det finns fler nyhetstjänster från Sverige!
    Annika Webbmaster
  • Här fanns det ännu en drabbad lyssnare. Signaturen Patt_y skrev den 19 februari:
    It’s not working for me either. I’m using the “Latest news from Ekot” Swedish Radio Flash Briefing.
    What happened with Swedish Radio flash briefing?

    Jag har skrivit några rader i den tråden och hoppas att Patt_y hittar hit till forumet och förhoppningsvis kan ge ytterligare någon pusselbit som hjälper oss att förstå felet.
    Annika Webbmaster
  • Jag har fortsatt att exprimentera här i Norge, på min norska telefon och norskt nät.

    Jag hade fel att Sveriges Riksdag flashen också var problematisk, det är den inte. Den fungerar på Alexa, och det gör också finska YLE med sin briefing. Så hittade jag också ett antal "Sunrise/sunset" flash för ett antal svenska städer, vet inte vem som ligger bakom dessa, men de fungerar också!

    Det betyder så långt att det bara är SRs nyhetsblänkare som krånglar för mig Det verkar som om Sveriges Radio har hamnat längst in i hörnet hos Alexa, och inte får vara med och leka med de andra! 😀
  • Vi har Amazon echo second generation.
    Tror inte det är bredbandet då vi får allt annat att fungera på Virgin Media med hög hastighet.

    Not available right now - är felmeddelandet jag får. Testade just Swedish Riksdag och den fungerade inte, samma felmeddelande.
  • Jag har prövat genom appen på mobilen med mitt mobilabonnemang och det kopplar inte heller.

    Jag har köpt en hel ny Alexa sedan det lade av och alla har omstartat flera gånger då jag har haft en hel del arbete på elen och den har varit avstängd i flera timmar åt gången.

    Vet ej om alla lade av samtidigt då de används för olika saker. Men de funkar definitivt inte nu, då jag har kollat. Allt annat som jag normalt gör funkar normalt.
  • Hurra!!! Idag fungerade det!! Först hackade det lite men startade om Flash briefings och har nu lyssnat på hela.
  • Här fungerar det fortfarande inte. 🙁

  • Wow, det var lovande Carina!

    Gjorde du något speciellt, exempelvis en sån där hård omstart som jag tipsade om, eller löste det sig utan att du (medvetet) gjort något?
    Annika Webbmaster
  • Flyttade ordning så den SR flashen är först. Det fungerade inte igår kväll men i morse så hade det löst sig. Gjorde ingen hard omstart
  • Kanon!

    Kanske är det Amazon som har rättat till något, tack vare Elisabeths (a.k.a. LondonBlueEyes) felbeskrivning från den 12 februari (och kanske min sammanställning av hur felet yttrar sig hos er)?

    Jag håller tummarna för att blockeringen släpper även hos er andra snart.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Carina, har allt fortsatt att fungera sedan den 1 mars?

    Hur går det för er, Chris och Elisabeth?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Nej tyvärr så fungerar det fortfarande inte hos mig. Jag har bara SR flash på listan nu medan jag testar, det börjar rätt "Her is your flash briefing", men stoppar innan nyhetssammanfattningen ska spelas med beskedet "I'm having trouble .."

    Elisabeth

  • Ingen förändring här tyvärr. Gjorde hård omstart på allt då elen gick i fredags. Har dock inte prövat att ändra på ordningen.
  • Ja, hos oss fungerar det fint nu. Lyssnar på de svenska nyheterna följt av BBC varje morgon.
  • Trots allt jag har försökt med har jag inte kunnat få tillbaka News Flash från SR en enda gång. Alexa upprepar lika säkert att denna inte är tillgänglig. Samma sak om jag rensar listan och BARA har SRs korta nyheter där, så ordningen spelar ingen roll.

    Eftersom alla andra nyhetskanaler jag provat fungerar tror jag fortfarande att det är något med formatet på det som SR strömmar skiljer sig från nån slags standard Alexa behöver för att "förstå" vad det är, eller att hitta rätt startpunkt. Gissar att varje ström är "taggad" på något standardiserat sätt, har ett speciellt format och en slags "rubrik" som Alexa förhåller sig till. Kanske är det bara ett enda tecken som är oväntat eller på fel plats, datorer är dumma på det sättet och kräver en exakt instruktion. Eftersom jag kan strömma alla SRs kanaler, och det bara är listan med "Flash" som inte fungerar så måste problemet ligga specifikt just där tänker jag.

    Tror därför inte att det är mer att göra lokalt för mig nu, detta ligger troligen i förbindelsen mellan SR och Amazon/Alexa. När alla andra nyhetskanaler och radiostationer ute i världen fungerar är det min slutsats. Tråkigt att ha mist dessa praktiska kortnyheter, något som gör att min kontakt med Sverige och svenska förhållanden har blivit kraftigt reducerad.  🙁
  • Har ändrat ordning och försökt med bara SR flash briefing och ingen förändring här heller.
  • Hej igen!

    Jag har inget nytt att förtälja från vårt håll och undrar om ni har fått någon respons från Amazon (Alexa).

    Här gav ju Ellen (Amazon Staff) åtminstone intryck av att ha läst och då försökt förstå problemet, men därefter stannade det av, så det är nog läge att göra en ny framstöt om ni inte har hört något:
    https://www.amazonforum.com/s/question/0D56Q0000AyLpFmSQK/what-happened-with-swedish-radio-flash-briefing
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag har faktiskt samma problem sedan kanske 3-4 veckor. Allt flash briefing från Sveriges Radio Skill slutade funkar medan andra fortsatt

    Jag är i Sverige och använder en tysk Alexa.

    /Britta
    Britta
  • Här är det heller ingen ändring, sedan 1 februari ungefär har jag inte fått SR Flash briefing att fungera en enda gång, och detta efter många problemfria år. SR bara försvann från ena dagen till den andra. Att leta upp svenska nyheter separat i strömmarna har jag inte tid till i mina morgonrutiner, så nu får det klara sig med de stationer som fungar, norska NRK, BBC och Reuters. Att få flera korta nyheter samlat under frukostbestyren är perfekt för att hålla sig uppdaterad.

    Jag har ju också testat andra radiostationer jag inte följer som alla verkar fungera, finskaYLE, italienska kanal 5 mfl. Det är bara svenska nyheter som försvunnit, och det är ju lite trist när man bor i utlandet!

    /Elisabeth
    Elisabeth Ek
  • Ingen förändring här heller. Har inte kunnat lyssna på svensk flash briefing på mycket länge och blir ledsen varje morgon då Alexa säger not available. Funderar på att helt enkelt ge upp och ta bort den helt.
    Chris Ando
  • Britta, bra att du skrev hit, eftersom det visar att felet även uppstår på tyskspråkig Alexa!

    Vi tycker också att detta är väldigt trist, men tyvärr vet jag inte hur vi ska kunna komma vidare.

    Elisabeth och Chris:
    En sak som jag inte har frågat er, är om det blir någon skillnad mellan om ni frågar på olika sätt. Testa att säga:
    "Alexa, tell me the news"
    Och sedan:
    "Alexa, play my flash briefing"

    Jag tror inte att det ska vara någon skillnad, men jag vill förstås vända på alla stenar vi kan!

    Britta, jag hoppas att du kan hitta motsvarande på tyska - eftersom min egen tyska inte är mycket att skryta med, tyvärr.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tråkigt att höra att ni inte lyckats komma till botten med detta tillsammans med Amazon.

    När det gäller startfraserna så skiljer det givetvis, det är ju så Alexa fungerar.

    Säger man benämningen "flash briefing" i någon som helst kombination med andraord så startar listan man lägger under news, och de olika stationernas kortnyheter i den ordning man valt själv. Jag brukar ha lokalt väder, sen BBC, sen NRK och sist SR. (Men tidigare tester av flera här visar att ordningen inte är avgörande för vilka bidrag som spelas upp).

    "Tell me the news" har en annorlunda reaktion, här startar bara BBC för mig, men i en längre version där också lokala nyheter från London får en egen plats - MEN då startar inga av kortnyheterna från andra stationer. Jag gissar att detta kommando endast tittar på vilken "hemmaadress" man har lagt in, och då väljs de nyheter som har relevanta alternativ tillgängliga. Här i London blir det då lokalväder, riksnyheter (samma som Flash) och lokalnyheter. Så stoppar det där. Det kommandot startar säkert nyheter om de finns för hemmaområdet oavsett om man lagt in briefingar eller inte.

    Hoppas det är till hjälp,

    Mvh, Elisabeth
    Elisabeth Ek
  • Hej,

    funkar tyvärr inte varken med flash briefing heller med nyheterna.

    Er app uppdatera helt normalt så det måste ju vara den där skillen som är kopplat till Alexa

    mvh
    Britta
  • Tell me the news gav mig enbart val att lägga in lokal station, dvs BBC eller dylikt. Försökte med Swedish radio men det finns inte expanded access sa Alexa
    Startade dock med BBC och sedan bad jag om flash briefing och fick samma meddelande som vanligt.

    Chris Ando
  • På väldigt många sidor där Alexa beskrivs verkar det som om de två alternativen skall ge exakt samma svar, se exempelvis här:
    How to add a Flash Briefing to Alexa
    If you want Alexa to announce your Flash Briefing, simply issue the command, “Alexa, read my Flash Briefing” or “Alexa, tell me the news.” It’s that simple to get Alexa to read your news and weather with a single command ...
    Och så är det ju inte alls hos er. Där tänker jag att problemet möjligen kan bero på att våra nyheter har kategorisetrats som "News Channels", men inte som "Flash Briefings", och att det har skett någon förändring från Amazons håll som gör att vi behöver märka upp våra nyheter på annat vis än tidigare.

    Testa gärna om ni kan lägga till våra nyheter under My News Channel ifall ni går in i Alexa-appen (och inte bara navigerar med rösten), eller om det verkar vara geografiskt begränsat även då:
    Set Up News and Flash Briefings for Alexa
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Nu närmar ni er nog! Kanske kan ni kolla med kollegorna i NRK eller YLE hur de har märkt sina kanaler/briefingar och jämföra? De fungerar ju prickfritt?

    Jag tittade på det du frågar om, och för mig här i England får jag bara brittiska kanaler plus CNBC (som jag gissar har satt upp en brittisk variant och märkt den tillsvarande) som möjliga val, så detta är som jag trodde beroende av lokation. Till skillnad från Flash Briefing som ger ett helt annat urval utan denna geografiska begränsningen. Där finns ju SR rikt representerat i listan med alla möjliga sorters briefingar, men om man gissar att de inte är märkta på ett sätt Alexa förstår så blir det ju ingen "kontakt".

    För att höra bara SR kan jag be om "Swedish Radio" och välja strömmen där, men då finns inte flash briefing med som ett val.

    Mvh, Elisabeth
    Elisabeth Ek
  • Att två olika kommandon som klart har var sina följder i appen också måste motsvara två helt olika sätt att lyssna på nyheter blir ju klart när man klickar sig fram. Om det står någonstans att två olika kommandon ska ge samma resultat är detta fel i Amazons egna hjälptexter. Det stämmer inte med verkligheten.

    Inte helt ovanligt att hjälptexter inte uppdateras i synk med utveckling av programvara och appar, det kan väl ha skett här.

    Elisabeth Ek
  • Jag har lagt i de i appen, de är fortfarande där och aktiverat men de spelas inte (med vilken kommando som helst) för att de är inte uppdaterad
    /Britta
    Britta
  • Hej!
    Är detta något som det jobbas med? Har haft problem med min alexa sedan typ februari också. Befinner mig i Sverige, är det någon som har fått det fungera?

    Har provat att installera om skills mm men inget får det fungera.

    David
  • Hej David!
    Jag svarade nyss Britta (som har tyskspråkig Alexa) i en annan tråd att vi själva inte har kunnat återskapa felet. Mitt intryck är dock att det fungerar som det ska för de flesta - men det hjälper förstås inte dig. Några exempel:
    1. Hos Carina fungerar det åter sedan den 1 mars
    2. Hos min kollega i Sverige (med UK English som språkval) fungerar allt
    3. Per-Ola i USA hade andra problem (nu löst) och har inte märkt av det ni drabbats av
    Jag ska be utvecklarna att de undersöker detta på nytt och håller tummarna för att vi själva kan återskapa felet nu, för det skulle onekligen öka möjligheten för oss att förstå problemet.
    Annika Webbmaster
  • Jag missade att fråga vad du har för språk inställt i din Alexa, David!
    Annika Webbmaster
  • Hejsan, det har slutat fungera för mig nu igen. Kortvarig glädje.Känns som om jag givit upp på just denna funktion
    Carina Ran
  • Ingen förändring för mig. Funkar fortfarande inte, med konstanta kommentaren ”sorry swedish radio flash briefing is not available right now”.
    Chris Ando
  • Det verkar ju inte som det fungerar för dem flest

    Mvh
    Britta

    Britta Stiepel
  • Nej ingen förändring här i London. Jag som startade den här tråden har inte haft denna "skill" en enda gång sedan början på februari när den försvann, detta efter att den fungerat prickfritt under minst ett år.

    Däremot funger norska NRK och P4 radio liksom finska YLE prickfritt, samma gäller BBC och en del andra europeiska stationer jag provat som alla producerar dessa korta newsflash. Jag kan givetvis kalla upp SR radio olika kanaler separat, och bläddra bland dem, men just de koncentrarade blänkarna som jag begär från Alexa (Flash Briefing) och som då spelas upp efter varandra, där fattas svenska nyheter nu i min nyhetsvardag. Lite trist är det, det var helt suveränt att få dessa vid frukostbordet. När gröten är uppäten känns det som om jag har bra koll på nyhetsläget i de länder jag har en tillknytning till, men Sverige fattas.

    Som lekman tycker jag det skulle vara relativt enkelt att jämföra koden som jag antar identifierar just denna ström med den era kollegor på båda sidor, NRK och YLE andvänder för att identifiera sina kortnyheter. Det är ju klart att Alexa inte hittar just den här dataströmmen SR producerar.

    Elisabeth, London.
    Elisabeth Ek
  • Trist att problemet kvarstår hos många och att det dessutom återkomhos Carina!
    Det verkar ju inte som det fungerar för dem flesta
    Det är inte vårt intryck, men jag förstår att det kan förefalla så när ni tittar i detta öppna supportforum.

    Jag har sett totalt sex felanmälningar om detta problem under det senaste halvåret, varav ni är fem som har skrivit på denna sida och ytterligare en lyssnare som har rapporterat in det här:
    Amazonforum: What happened with Swedish Radio flash briefing?

    Ni som drabbas är förstås många fler, och framför allt är varje lyssnare med problem en för mycket. Samtidigt vill jag sätta det i ett perspektiv. Hade majoriteten av alla våra nyhetslyssnare med Alexa drabbats, så skulle vi ha sett långt fler felbeskrivningar. Eftersom vi aldrig har haft ett "totalt stopp" i för flash-briefings, är det svårt att veta hur många som skulle kontakta oss om den tjänsten helt slutade fungera, men vi kan jämföra med att problem med vår "stora Alexa-skill", den man startar genom att exempelvis säga "Alexa, ask Swedish Radio to play ...", har haft totalt stopp och det har lett till tiotals felrapporter om dagen, se exempelvis här (en av flera samtida trådar om samma ämne). Flera av dem skrev samtidigt att Flash-briefings då fungerade:
    SR Alexa-skill borta?

    Min bedömning är att det är mer regel än undantag att våra Flash Briefings fungerar som de ska, vilket både är bra (vi vill förstås inte att många lyssnare ska drabbas) och dåligt (vi kan inte återskapa felet själva och har svårt att felsöka i synnerhet eftersom vi inte har identifierat någon gemensam nämnare hos er som har fått problemet).
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Nej, jag lät nog väldigt bastant i mina uttalanden, och det är givetvis så att de som skriver här bara är en liten del av alla som använder era "skills". Samtidigt är vi givetvis inte heller alla där ute som det *inte* fungerar för. Många konstaterar säkert bara faktum, det funkar inte, och glömmer sen hela saken.

    Jag är tacksam för att ni försökt hitta felet, synd bara att det inte gått att lösa så att det fungerar för alla. För egen del är det så märkligt att BBC, NRK och YLE fungerar helt opåverkade hos mig. Hade det varit så att alla "flash briefings" hade stoppat samtidigt hade jag säkert tänkt att det var något med Amazons sida av ekvationen, eller kanske något helt lokalt med min enhet i London. Mycket märkligt att det bara är SR som försvunnit?

    Tack igen,
    Elisabeth
    Elisabeth Ek
  • Jag har 5 olika skills i min dagliga flash briefing som fungerar utan problem on 1 som inte fungera sedan februari. Det kan ju bara vara skillen som är problemet…
    Britta Stiepel
  • Intressant att det pajade för dig också vid samma tidpunkt Britta Stiepel, jag kan inte säja exakt datum men tror det var väldigt nära 1 februari.

    Någon stans är det nog en mismatch av data, det är det mest troliga för mig. Amazon kunde kanske göra sitt system mer kompatibelt med lite olika konfigurationer och varianter, men jag gissar att de skulle säga att det ansvaret ligger hos Sveriges Radio som är den som faktiskt producerar strömmen.
    Elisabeth Ek
  • Samma för mig att det bara är Sveriges Radios flash som inte fungerar.
    Lite kul dock att Alexa känner igen den och varje morgon talat om att It is not available:-)
    Carina Ran
  • Jag delar er uppfattning om att problemet bör ha koppling till något som är udda med just vår tjänst eller de underliggande systemen, men då ihop med något som är lite udda med Amazons sätt att hämta och paketera ljud (för det är helt vanliga ljudfiler och motsvarande nyheter på andra plattformar har inga problem).

    Så våra ljud funkar hos alla andra, och alla andra ljud funkar i Alexa ... Det är själva kombinationen som, i något läge, ger problem. Men sen krävs det ytterligare någon faktor som vi inte har ringat in, i och med att det inte blir problem hos alla och felet inte har uppstått exakt samtidigt hos er.

    Eller, det är så jag har tolkat det hela. Vid närmare eftertanke har de flesta av er sett felet sedan månadsskiftet januari-februari:
    1. Elisabeth: månadsskiftet januari-februari
    2. Carina: februari?
    3. Chris: sommaren 2022
    4. Britta: februari
    5. David: februari?
    6. Signaturen Patt_y: innan den 19 februari
    Så, Chris är den enda av er som bryter mönstret.

    En viktig ledtråd är att felet släppte en tid hos Carina, för att sedan återkomma på precis samma vis som tidigare.

    Minns du ungefär när felet dök upp igen?
    Lite kul dock att Alexa känner igen den och varje morgon talat om att It is not available
    Alla:
    Ta bort dessa icke fungerande nyheter helt och hållet. Att varje dag mötas av otillgängliga nyheter är en dålig start på dagen! Men vad viktigare är: Alexa och era routrar etc får möjlighet att släppa greppet om eventuella felaktiga länkar (certifikat, kakor, annat ...?) som kanske uppstod i samband med ett tillfälligt problem och som sen bitit sig fast i någon intern del av systemet. Om det finns något hos er som gör det extra svårt för Alexa (eller för era nätverk?) att släppa greppet om gammal data, så kanske varje nytt försök att nå oss räknas som att länkarna används och den data som egentligen borde läsas in på nytt efter en viss tid, ligger kvar.

    Det skulle kunna förklara några av de underligheter som vi ser:
    • Att just vår tjänst drabbas kan bero på ett tillfälligt fel hos oss runt den 1 februari (trots att jag inte hittat några tekniska problem eller förändringar vid denna tid), kanske av en karaktär som inte ens är ett fel, där andra plattformar läste in korrekt data om det blev fel vid första försöket
    • Att felet inte släpper hos er kan bero på någon egenhet i Alexa-systemet som håller fast vid data längre än önskvärt (varför det tillfälligt släppte hos Carina återstår att förstå)
    • Att felet uppkom vid annan tid hos Chris kan bero på att det i samband med byte av internetleverantör uppstod ett problem lokalt just hos dig som gav samma typ av fel (trots annan grundorsak)
    • En gemensam nämnare hos er som drabbas skulle kunna vara att just ni försökte starta våra nyheter under en tid när vi hade tekniska problem
    • En annan faktor skulle kunna vara om det finns en komplexitet i era nätverk som gör det svårare att "rensa all cache", något jag har sett i samband mad andra fel, där lyssnare med något som kallas "mesh-nätverk" dragits med fel som varit högst tillfälliga hos alla andra
    I mitt allra första svar till Elisabeth skrev jag:
    Senast en lyssnare rapporterade in något liknande var Patrik här, hösten 2021. Han löste problemet så här:
    Nu kvarstår inte problemet längre efter en hård omstart av enheten plus rensad cache i tvångsstoppad app.
    Hoppas att detta hjälper även dig! Hör av dig annars.
    Om det är någon av er som inte har testat dessa manövrar, så testa dem!
    Annika Webbmaster
  • Stort tack för ditt fortsatta engagemang!!! Även om news flash inte fungerar så har jag en fantastisk upplevelse av er kundsupport!!
    tack
    trevlig sommar

    Carina Ran
  • Tack för dessa vänliga ord!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har det snart gått en månad sedan jag tipsade om att helt ta bort vår flash briefing och låta den vila en tid. Om någon av er testade detta, så kan det vara läge att lägga till den på nytt och se om pausen har hjälpt.

    Ytterligare en lyssnare har rapporterat in samma fel. Steve skrev den 12 augusti:
    ”Flash briefing” på Alexa högtalare har slutat fungera
    Hej! Jag brukar använda funktionen ”Flash briefing” (fast på tyska som då heter Schwedens Radio tägliche Zusammenfassung) på en Alexa högtalare för att lyssna på de senaste nyheterna. Tyvärr har det slutat fungera och era nyheter kommer inte med i sammanfattningen längre. Går det att fixa?
    Mvh Steve

    Annika Webbmaster
  • tack för påminnelsen. Jag gjorde det häromdagen och det var ingen skillnad. Det funkar tyvärr fortfarande inte medan alla mina andra skills funkar jättebra

    mvh
    Britta
    Britta Stiepel
  • Synd att det inte hjälpte.

    Undrar varför det en kort tid fungerade igen hos Carina (och varför det sedan blev fel igen)?
    Och varför vi inte ser felet själva ...?

    Nu är ni så pass många som har rapporterat in felet att det borde finns goda möjligheter att se en gemensam nämnare - men det gör vi tyvärr inte.
    Annika Webbmaster
  • Jag har testat att nollställa  två av mina alexor helt till grunden. Det blev ingen skillnad alls för min del.
    Jag hade en alexa som inte var inkopplad och låg i en låda som har använts tidigare. När jag kopplade in den så fungerade allt först bra, men gissningsvis när den uppdaterade så slutade den sen fungera.
    David
  • Det var verkligen en intressant pusselbit.

    Min tolkning är också att det har med en uppdatering att göra och att "något med vår teknik" har fungerat bra tills Alexa skickade ut en uppdatering, som flera lyssnare fick automatiskt i början av februari.

    Att mina kolleger, Per-Ola i USA med flera inte har drabbats (eller inte hade drabbats, det kanske har ändrats?) kan antingen bero på att de inte aldrig tog emot den kritiska uppdateringen (kanske inte tillåter automatiska uppgraderingar?), på att den uppdateringen inte finns för alla modeller eller att den endast ger problem ihop med vissa modeller. Mot den teorin talar att "Alexa i mobilen" får samma fel.

    Jag vill ändå få en tydligare bild av vilka enheter som drabbats. Dessa känner jag till:
    • Echo 2 gen. (Elisabeth, Chris)
    • Echo dot 3 gen. Mjukvaruversion 9295801220 (Steve i annan tråd)
    • Echo dot 4 gen. (Carina)
    • Mobil-app (Elisabeth)
    Vad har ni för enheter Britta och David?
    Annika Webbmaster
  • Jag testade också att sätta på skillen igen efter att ha haft den avstängd en tid. Noll skillnad, tyvärr.
    Chris Ando
  • Det ante mig, i och med att Britta inte märkte någon förbättring.
    Annika Webbmaster
  • Jag har precis samma problem. Alexa säger 'flash briefings from swedish radio is not available right now'. Jag har testat med ett antal olika regioner P4 väst till exempel och inget fungerar.

    Enda lösningen jag har hittat är att fråga 'Alexa, ask Swedish radio to play the news'. Men det verkar vara annorlunda är flash briefings
    Mikael
  • Hej Mikael!

    Tillsammans med en kollega testade jag flash briefings i förra veckan men vi fick det inte heller att fungera. Kollegan kan däremot på sin privata enhet spela upp flash briefings men han har ännu inte lyckats lista ut varför det enbart verkar fungerar på vissa Alexor men inte på andra. Jag ska höra med honom under dagen om han hunnit gräva något ytterligare i detta.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej allesamman!
    Nu har det snart gått ett år sedan det här problemet först dök upp, och vi har fortfarande inte löst det.

    Så vad händer? Som Ted skrev i november har vi alltså nu själva sett felet på en av våra enheter, medan flash briefings fungerar som vanligt på andra enheter vi har kikat på. Även våra loggar visar att tjänsten fungerar som den ska hos många. Eftersom det är en förhållande vis liten tjänst, är felsökningen tyvärr inte speciellt aktiv, men Ted påminde utvecklarna om detta nu i onsdags och de har lovat att göra nya försök att se var skon klämmer.

    Mikael skrev:
    Enda lösningen jag har hittat är att fråga 'Alexa, ask Swedish radio to play the news'. Men det verkar vara annorlunda är flash briefings
    Det stämmer att det är en annan nyhetstjänst, men det ska ändå vara uppdaterade nyheter från oss, så det tipset påminner jag om, även om jag förstår att det inte är en fullgod ersättning för att få med våra flashar i samma "nyhetsflöde" som övriga nyheter.

    Ni som använder "Alexa: Swedish Radio + News" regelbundet eller sporadiskt får gärna bekräfta att det fungerar som det ska. En annan lyssnare har nämligen rapporterat in ett udda problem med den tjänsten:
    Det enda problemet är att sedan minst ett par veckor tillbaka så börjar sändningen alltid med samma två inslag som är flera veckor gamla och jag måste "skippa" förbi dom. Inget stort problem kan man tycka, men lite irriterande efter ett tag. Jag tror inte att problemet är unikt för mig, men kanske ingen påpekat det tidigare.
    Märker ni något liknande? Om det verkar vara ett par gamla nyheter som ligger kvar hos er, så undrar jag vilken eller vilka. Extra intressant är om felet märks även hos någon av er som inte har använt detta sätt att lyssna på nyheter tidigare (eller som inte har gjord et på länge).

    Ni är alltså inte bortglömda, samtidigt har jag inget nytt att berätta, egentligen.
    Annika Webbmaster
  • Konstigt att ni inte kan hitta felet när det nu finns på egna enheter, men teknik kan vara knepig antar jag!
    Kollade med SRs nyhettssändning, som är för lång för mig normalt sett. Jag fick
    1. Nu är det 24timmar sedan Islands vulkanutbrott och hålet sprider sig
    2. Välfärdsbrott är ett ökande problem
    3. Ungerns PM bjuder in Sveriges Stadsminister för att diskutera NATO
    4. Sveriges Utrikesminister kommenterar 3
    5. Hacker attackerna i Sverige fortfarande inte lösta
    6. Även Energimyndigheten har blivit hackat

    Jag gissar att minst 1. är ett gammalt inlägg!
    Chris Ando
  • Hej!
    De fösta två verkar vara nyheter från mitten av januari, resten är nya. Det vill säga att du får samma fel som Kenneth här:
    Nyheter via Alexa hogtalare

    Därmed är det ju helt säkert att det inte är i Kenneths lokala Alexa-enhet felet ligger.

    Tack för hjälp att konstatera det!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Det nya "news-felet" var mycket enklare att lösa än det gamla "flash briefing-felet". Den nyhetstjänsten fungerar åter som den ska.

    Tack för hjälpen, Chris!

    Annika Webbmaster
  • Hejsan!
    Hittade precis denna tråd som stämmer på det fel jag fått från i fredags.
    Har min väcknings rutin inställd skill Swedish Radio Flash Briefing. Och denna inställd på först P4 Örebro news och sedan Sport news.
    Alltid funkat klockrent över ett år, men sedan i fredags för jag inte lokalnyheterna P4 Örebro, utan det spelar Ekot eller Stockholmsnyheterna istället.
    Provat ominstallera flera ggr men den vill helt enkelt inte spela upp några lokalnyheter.
    Bor i Örebro och som sagt började det i fredags utan att jag ändrat några inställningar eller dylikt.
    Mvh Magnus
    Magnus
  • Jag håller med om att ditt fel har flera likheter med det som beskrivs ovan - samtidigt som vi ser dessa skillnader:
    • Felet hos de andra verkar ha uppstått vid samma tillfälle, för drygt ett år sedan
    • Hos dig har felet endast drabbat P4 Örebro, så tjänsten Flash Briefings som sådan fungerar, men just denna kanal ger problem
    Vad är det för Alexa-högtalare?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har en Echo Dot Clock ver5.
    Och det är inte bara "P4 Örebro news" som inte fungerar utan flera andra lokalnyheter jag testat byta till också.
    Det är riktigt att "SR Flash Briefing" fungerar, men den går alltså inte att anpassa till rätt lokalnyheter utan väljer själv vilken news flash den spelar.
    Inte så roligt att vakna upp till trafikläget i Stockholm när man bor i Örebro...

    Har fungerat klanderfritt förut så frågan är vad som är ändrat i "SR Flash Briefing" så att den inte kan läsa in rätt news längre. Har de lokala nyheterna ändrat kodning/format/annat så de inte känns igen av "SR Flash Briefing"längre?

    Har provat ominstallera skill "SR Flash Briefing", återställt Echo Dot, uppdaterat Alexa appen - men ingenting hjälper.
    mvh
    Magnus
  • Hej Magnus!

    Tack för att du hörde av dig och berättade om detta nyligen uppstådda bekymmer!

    Jag lyfte ditt ärende med en av våra utvecklare på förmiddagens supportavstämning. Kollegan ska nu undersöka detta och förhoppningsvis även kunna lista ut vad felet beror på. Han är lite av vår specialist när det kommer till Alexa men på rak arm kunde han inte svara på varför felet uppstått. Kollegan kommer som sagt nu att gräva i detta och vi kommer att återkoppla här i tråden så fort vi vet mer!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,

    Kan rapportera att Swedish Radio Flash Briefing slutat att fungera i februari även hos mig. (det är jag i tråden som hade problem 2021). Det är som Magnus skriver ovan att den bara ”läser vidare” i alla de Flashes som finns att välja på utan att ta hänsyn till de faktiskt valda (kanske en el två som Ekot el P4 lokalt). De åtgärder som jag provade förra gången som omstart etc hjälper inte.
    Kan det vara någon ändring i den syntax som Flasharna anropas som ändrats?
    Patrik
  • Hej Patrik!

    Tack för rapporten!

    Kan det vara någon ändring i den syntax som Flasharna anropas som ändrats?
    Bra fråga. Jag ber utvecklarna att ta sig en ny titt på detta!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej. Vill bara upplysa att samma problem (som de senaste rapporterade problemen) har vi på våra enheter i Sverige (men med ett amerikanskt underliggande Amazon konto).

    Dvs, vi har valt P4 Värmland efterföljs av P4 Västergötland men efter att dessa lästs upp får vi en ny "from Swedish Radio" fräs efterföljs av andra lokala nyheter och detta pågår tills alla nyheter från SR har lästs upp (lokala, nationella och finskspråkiga). Två gånger tillomed eftersom samma sak händer för bägge valen.

    Detta är ett relativt nytt problem, typ en månad sedan eller så vilket passar med andra personers upplevelser har.

    Jag har dock samma problem med NRK nyheter, där vi valt en lokal station men får fler olika på rad. Detta verkar styrka tesen att Amazon har ändrat något och SR/NRK inte har uppdaterat sina skills. Borde vara en enkel URL parameter ändring.
    Emigrating
  • Hej Emigrating!

    Tack för informationen! Detta är nyttig för utvecklarna att veta i sitt arbete med att felsöka problemet.

    Jag ska höra efter med kollegorna hur arbetet framskrider!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)