LÖST: Alexa - gamla nyheter har bitit sig fast

Bor i USA sedan 70-talet och lyssnar varje dag till nyheter, som jag uppskattar mycket!

Jag förstår att Sveriges radio sänder nyheter på många olika sätt via internet. Det jag har problem med är när jag använder en Echo Dot, och detta är hur jag startar nyheterna

+ Alexa Swedish Radio
+ News

Och mycket riktigt jag får nyheterna.
Det enda problemet är att sedan minst ett par veckor tillbaka så börjar sändningen alltid med samma två inslag som är flera veckor gamla och jag måste "skippa" förbi dom. Inget stort problem kan man tycka, men lite irriterande efter ett tag. Jag tror inte att problemet är unikt för mig, men kanske ingen påpekat det tidigare.

Hälsningar
Kenneth Axelsson
Atlanta, GA / Fort Myers, FL
Kenneth Axelsson

Kommentarer

  • Tack, det är ett fel som har gått under vår radar, men som förstås ändå kan påverka fler lyssnare. Jag har faktiskt aldrig sett något liknande, och vet därför inte om det är mest sannolikt att det är något som är i olag hos oss, om det är lokalt hos dig eller om det ligger "på vägen".

    Vad är det för nyheter som bitit sig fast i början av ditt flöde? Jag vill försöka ta reda på vilken dag de är från och se är om det sammanfaller med någon teknisk förändring eller med något känt problem hos oss!

    Vi har ett känt fel med Flash briefings (alltså inte News) som kom för snart ett år sedan och som endast drabbar vissa enheter, där vårt innehåll inte alls går att nå för en del Alexa-enheter:
    Flash briefing i Alexa har slutat fungera

    För åtminstone några drabbade lyssnare fungerar "Alexa, ask Swedish radio to play the news". Jag har nu frågat dem ifall de kan återskapa det fel du beskrivit med "news". På motsvarande vis får du självfallet gärna testa ifall du kan nå våra Flashbriefings, eftersom det kan öka vår förståelse för det problemet:
    Set Up News and Flash Briefings for Alexa - Amazon Customer Service

    Vi på Sveriges Radio testar självfallet själva också. Om vi, eller våra lyssnare, får samma gamla nyheter med metoden "Alexa: Swedish Radio + News", så visar det att felet ligger utanför din lokala enhet/ditt konto. Om det däremot verkar fungera som vanligt hos andra, måste vi leta efter vilka lokala åtgärder som kan hjälpa Alexa att släppa greppet om detta innehåll!

    Oavsett vilket, så hoppas jag att vi snart förstår vad detta beror på!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Chris här får också två gamla nyheter i början av nyhetsflödet. Den första handlar om vulkanutbrottet på Island och nästa om välfärdsbrott. Därmed vet vi att att felet inte ligger i lokalt i din enhet.

    Är det samma nyheter som har fastnat hos dig?
    Annika Webbmaster
  • Det är exakt samma två nyheter som fastnat hos mig.
    Jag skall lägga till ett par saker som kanske kan hjälpa att felsöka.

    + I mitt fall var det så att det första avsnittet om vulkanutbrottet kom först, och var det enda som repeterades i några dagar, sedan kom det andra om välfärdsbrott och nu har det varit dom två ganska länge.

    + Vi är nu i Florida över vintern, kom hit början av December. Jag kommer inte ihåg exakt när problemet började denna gången men det var efter vi kom till Florida och första inslaget om Island börjar "Det har nu gått ett och ett halvt dygn sedan..." så det bör vara ganska enkelt att tidsbestämma det.

    + Problemet är inte nytt, Jag hade samma problem åtminstone två gånger i Atlanta under hösten. Båda gångerna så försvann problemet av sig självt efter kanske ett par veckor.

    + Slutligen, det verkar inte vara ISP beroende. I Atlanta använder jag AT&T men här i Florida är det Comcast/Xfinity, det enda gemensamma är att i båda fallen så är det fiber.

    + Både i Atlanta och här i Florida använder jag samme modell av Echo Dot (en rund grå glob) men två olika enheter, inköpta ungerfär samtidigt. Hemma i Atlanta har jag flera andra modeller av Echo Dot som jag kan testa när jag är tillbaka om någon månad, om det kan hjälpa.

    Ken
    Kenneth Axelsson
  • Tack för fler pusselbitar, som jag hoppas ger våra utvecklare lite skjuts i felsökningen!
    Annika Webbmaster
  • De utvecklare som undersöker detta får precis samma fel, vilket brukar underlätta felsökningen, men än så länge verkar de vara lika förbryllade som jag är!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har vi förhoppningsvis löst det hela, genom att starta om en tjänst. Hos oss fungerar det åtminstone,. Hör av dig om det inte rättat till sig hos dig!
    Annika Webbmaster
  • Tack!
    Provade just nu och allt fungerar som det ska, inga gamla nyheter!
    Ken
    Kenneth Axelsson
  • Det är vi som ska tacka!
    Annika Webbmaster
  • Du får nog be teknikerna kolla på problemet igen, jag tror inte dom hittat roten till problemet. Det kom nämligen tillbaka nästa dag. Sedan torsdag i förra veckan så börjar nyheterna varje dag med samma inslag om Sandvik…
    Kenneth Axelsson
  • Hej Kenneth!

    Tack för din återkoppling! Vi uppskattar att du hör av dig för att berätta att felet inte verkar vara löst.

    Jag lyfte detta med våra utvecklare som nu undersöker saken och förhoppningsvis kommer kunna få ordning på problemet inom kort. Och denna gång hoppas vi att lösningen fungerar och inte blir lika kortvarig!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej och tack för svar.
    Provade igen ca kl 16:30 svensk tid och nu fungerar det igen.
    Ken
    Kenneth Axelsson
  • Tack själv!

    Nu hoppas vi att utvecklarnas fix håller!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej,
    Tyvärr så kom problemet tillbaka omedelbart. Nu är det ett inslag om Israels ambassad som bitit sig fast.
    Ken
    Kenneth Axelsson
  • Hej igen Kenneth!

    Aj då, att få ordning på bekymret verkar tydligen vara lättare sagt än gjort. Jag hör av mig till utvecklarna igen och meddelar att problemet kvarstår.

    Tack för dina uppdateringar och hjälp i arbetet med att få ordning på detta!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen Kenneth!

    Jag talades nyss vid med min utvecklarkollega som har arbetat på felet med envisa nyheter som biter sig fast. Kollegan hälsar att problemet nu ska vara löst och allt bör således fungera som det ska igen!

    Återkom gärna ifall du inte upplever någon förbättring!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej och tack för uppdateringen!
    Igår och idag har det fungerat riktigt.
    Denna gången tror jag att dom hittat problemet.

    Kom just att tänka på vad bortskämd man blivit, man klagar på att ett nyhetsinslag repeteras...
    När vi flyttade till USA mitten på 70-talet så kom Dagens Nyheter med båt minst en vecka gammal och man var överlycklig. Sedan på 80-talet så gällde kortvågsradion, Sveriges Radio hade en halvtimmas sändning varje dag riktad mot USA. Nu lyssnar och tittar man på nyheter live och "on demand". Och allt detta har hänt på 50 år!
    Med hjälp av Alexa har det ju också blivit så enkelt att vi lyssnar varje dag till morgonkaffet.

    Tacka utvecklarna för att dom inte gav upp, trots att problemet var ganska litet.

    Hälsningar Ken, Atlanta Georgia
    Kenneth Axelsson
  • Hej igen Kenneth!

    Tiderna har verkligen förändrats! Jag kan tänka mig att det var extremt annorlunda när ni först flyttade till USA och behövde vänta någon vecka på att få de senaste nyhetsuppdateringarna från Sverige. När halvtimmessändningen på kortvågsradion dök upp måste det ha känts fantastiskt!

    Och nu är vi här. Där du i Atlanta och jag i Stockholm kan lyssna eller titta på samma sändning samtidigt. Vi kan dessutom ha videosamtal och skriva till varandra i realtid, det är häftigt!

    Jag ska hälsa utvecklarna! Vi är förövrigt tacksamma att du hörde av dig och flaggade för problemet när det först dök upp. Nu håller vi tummarna att problemet inte återkommer så att du i Atlanta återigen ska kunna ta del av svenska nyheter utan att behöva se samma nyhetsklipp i feeden om och om igen.

    Du är varmt välkommen att höra av dig igen om du stöter på nya bekymmer i lyssningen!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)