Alexa: Streaming news buffering ...

Varje morgon har jag ett antal nyhetsprogram från SR som del av min morgonrutin; ’Alexa, FlashBriefing!’. Spelas upp på någon av 6-7 Echo devices här hemma. En uppskattad tjänst som funkat perfekt - även om ’sändningen’ ibland klipps innan programmet är slut (Vetenskapsradion ett sådant exempel).

Men sedan någon dryg vecka så buffrar många program från SR. Kan se det i den streckade linjen, som eventuellt blir solid igen när streaming återupptas. Är det resultat av DDOS attacker och andra driftstörningar som Sverige för närvarande utsätts för?
Det här sker endast med content från SR, inga lokala nätverksproblem här, eller problem med ISPs, och inga problem med content från andra källor (även de i Europa).

Kommentarer

  • Hej Per-Ola!

    Eftersom du nämnde att andra europeiska nyhetstjänster ännu fungerar, förmodar jag att du befinner dig utanför Europa. Är det i USA?

    Vi får väldigt sällan in felanmälningar som rör Alexas flash briefing, men för någon vecka sedan skrev Elisabeth i London:
    Flash briefing är borta, men övriga program på menyn fungerar som förut. Jag kan be om SRs nyheter och kanaler som förr, men den väldigt praktiska korta flash briefing som läggs i en lista av Alexa och spelas upp i en sammanhängande följd fungerar inte längre sedan ett par veckor tillbaka. Alexa säger bara att innehållet inte är tillgängligt och går vidare.
    Hennes fel yttrar sig alltså helt annorlunda än hos dig. Hos henne verka våra nyheter helt blockerade, medan de hos dig sipprar igenom - fast trögt. Hon har Alexa med brittisk engelska som språkval. Har du amerikansk engelska?

    Om det inte vore för att jag så sällan sett felrapporter om denna tjänst (den näst senaste felbeskrivningen är från september 2021), så skulle jag inte ha satt era två felbeskrivningar i samband med varandra. Det är troligen en olycklig slump som gjort att ni fått problem vid samma tid.
    Är det resultat av DDOS attacker och andra driftstörningar som Sverige för närvarande utsätts för?
    Om det vore problem av den sorten, så borde vi ha sett problem med fler tjänster. Det gör vi inte. (Och endast två felrapporter om Alexa tyder inte på att det finns generella problem.)
    Det här sker endast med content från SR
    Hur fungerar det att lyssna på våra kanaler och program i dina Alexa-enheter med vår tjänst "Swedish Radio"? Fungerar det utan problem? Läs mer om den tjänsten här:
    Uppdaterad tjänst med nyheter i fokus

    Och hur fungerar vårt innehåll på andra plattformar över samma nätverk? Till exempel från hemsidan sverigesradio.se?

    Svara på det du kan!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika för snabbt svar - och tack för länken. Informativ! Har faktiskt ibland funderat på hur man ska 'call up' program från Sveriges Radio. Nu vet jag.
    Och helt rätt, sitter i USA och har Alexa med American English (kvinnlig) röst.

    Streaming under Onsdagen och Torsdagen av Ekonyheterna, samt P4 Väst och P4 Göteborg var så hackigt att streaming stoppade automatisk efter ett tag med 'content currently not available'. Däremot funkade Vetenskapsradion utan problem.

    Annars funkar FlashBriefing normalt bra. Jag har satt upp min serie av briefings i Alexa appen, så gör inte annat än startar den med voice commands.

    Tack vare din länk så har jag prövat lite mera med att navigera inom Swedish Radio. Verkar funka bra. Just nu 'One Documentary' (knarkgrossisten i Marbella) som förefaller funka utan problem. Däremot inte 'News' (alls). Det buffras så illa det tidvis blir omöjligt att lyssna på. Detta oavsett vilken Echo device jag lyssnar via (har 4-5 olika modeller).

    Har inga problem med SR.se, svt.se, eller svtplay.se. Oavsett om här hemma eller ute på vift (med endast mobile access). Web eller appar funkar generellt ypperligt.

    Relaterat, en annan sak som jag funderat på. När en artikel publiceras på sr.se, svt.se, eller svtplay.se, så får den ofta en date och time stamp. 'Uppdaterad igar', 'uppdaterad 8.25', etc. Är det lokal tid (dvs Svensk tid) eller är det 'device time', dvs min tid?

    Tack for snabba svar och vill du ha mera user feedback, bara fråga på!
    Förresten, finns det någon tjänst i Sverige som påminner om Alexa/Echo?
  • Bra att du har nytta av vår Alexa-tjänst!
    ... Ekonyheterna, samt P4 Väst och P4 Göteborg var så hackigt att streaming stoppade automatisk efter ett tag med 'content currently not available'. Däremot funkade Vetenskapsradion utan problem.
    Tack! Hoppas att det kan ge mina kolleger en idé om var problemet ligger.
    När en artikel publiceras på sr.se, svt.se, eller svtplay.se, så får den ofta en date och time stamp /.../ Är det lokal tid (dvs Svensk tid) ...?
    Hos oss på Sveriges Radio är det lokal tid. På SVT bör det vara samma.
    ... finns det någon tjänst i Sverige som påminner om Alexa/Echo?
    Många i Sverige använder Alexa med engelska som språkinställning. Vanligaste röststyrda tjänsten är Google Home, med bra stöd för svenska. Apples smarta högtalare är ytterligare en utmanare, där Siri har bra stöd för svenska.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • 👍
  • Uppdatering:
    Funkade nu bra under både Lördag och Söndag.
    No bufferering och inga förändringar gjorda här.
  • Bra!

    Jag hoppas att detta håller i sig.
    Annika Webbmaster