LÖST: Driftstörning i app och hemsida den 23-24 mars

Det verkar vara störningar i appen iOS och på hemsidan via chrome och safari är det bara jag som uppfattar det så ?
Vet ni vad det beror på

Med vänlig hälsning/ Erik

Kommentarer

  • Det stämmer att vi har problem. Jag har inte hunnit läsa igenom allt de tekniker som hade jour under natten har skrivit och kan ha missförstått, men får intryck av att de sett var problemet ligger och delvis har löst det - men att det fortfarande finns följdproblem.

    Hur fungerar det hos dig nu?
    Annika Webbmaster
  • Appen fungerar inte i Apple TV och inte heller i min Samsung telefon (Android).
    mvh
    Lars
  • Tack!

    Om dessa appar inte går att öppna alls, så har ni ingen nytta av detta, men ifall ni kommer in i apparna, så vill jag tipsa om att problemet främst påverkar efterhandslyssning av avsnitt.

    Många lyssnare kan lyssna direkt på våra kanaler och nå exempelvis Toppnyheter utan problem. Här hittar ni alla kanaler:
    https://sverigesradio.se/kanaler
    Annika Webbmaster
  • Går inte att nå Sveriges radio via Google smarta högtalare
  • Du bör kunna lyssna direkt på våra kanaler genom andra tjänster.

    Testa att säga exempelvis:
    "Hej Google, spela P1" (som brukar starta kanalen i Tunein)

    Även våra nyheter via Googles nyhetstjänst bör gå att nå:
    https://support.google.com/googlenest/answer/7073476

    Bra att vi får en provkarta på hur felen yttrar sig på så många olika plattformar!

    Jag försöker återkomma i eftermiddag till er som rapporterat in problem och stämmer av om det finns några kvardröjande problem.
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Bra att vi får en provkarta på hur felen yttrar sig på så många olika plattformar!

    Jag försöker återkomma i eftermiddag till er som rapporterat in problem och stämma av så att det inte finns några kvardröjande problem då!
    Annika Webbmaster
  • RSS-flödena är tydligen pajkot också, så det blir en hel drös felmeddelanden när jag uppdaterar i fristående app. Mina verkar vara de som ligger under /itunes/, vilket inte är ett medvetet val utan bara för att AntennaPod hittat dessa först vid sökning inifrån appen. Får 503 HTTP Data Error. Däremot verkar det gå att ladda ned material som var med vid senaste fungerande RSS-uppdatering (testade bara två olika avsnitt/poddar för att se dock).
  • Tack, det var information som ev. kan hjälpa mina felsökande kolleger.

    Förstod jag det rätt och det går att hämta avsnitt via en befintlig RSS, men att det blir 503-fel om du uppdaterar ett RSS?
    Annika Webbmaster
  • Aha, då förstår jag att jag inte är ensam om problemet!
    Tack för info!
  • Precis, AntennaPod (en open-source Android-app, kanske ska förtydligas eftersom jag skriver på en iPad) lagrar flödena så att man kan se det som fanns senaste gången flödet framgångsrikt uppdaterades. Sedan finns en knapp på respektive avsnitt för att ladda ned och det fungerade alltså att trycka på den och ladda ned ett avsnitt.

    Att uppdatera själva flödena gick däremot inte, utan det blev många röda utropstecken. Jag tryckte på att uppdatera alla i appen och jag har en drös med SR:s poddar där, förutom en del andras (bl a BBC). Övriga uppdaterades, så det var bara SR:s som "vägrade".
  • Martin: Tack

    Agneta: På gott och ont ligger felet på vår sida och drabbar många.

    Det goda är att vi felsöker mer intensivt (och effektivt!) än vid problem som endast drabbar någon enstaka lyssnare, och som vi kanske ofta inte kan återskapa själva. Och att vi kommer att lära oss hur vi minskar risken för att just detta fel uppstår igen.

    Det onda är förstås att så många drabbas. Det är mycket allvarligt att delar av vårt innehåll inte går att nå.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Det senaste jag hörde var att felsökning pågår och störningar tyvärr fortfarande förekommer. På våra egna största plattformar (appen Sveriges Radio Play och vår hemsida sverigesradio.se) fungerar allt bättre sedan drygt en timme, vilket beror på att vi helt enkelt prioriterar vår egen trafik just nu.

    Ni som lyssnar med externa appar:
    Att lyssna ska fungera - men inte läsa in de allra senaste avsnitten.Vi jobbar på att kunna släppa på er också fullt ut, men tills vidare hoppas jag att ni kan lyssna från vår hemsida eller från mobilappen.
    Annika Webbmaster
  • Nu fungerar min iPhoneapp utmärkt. Med nya bilder utifrån program
    /Agneta
  • Hej,

    Min poddspelare får fortfarande fel 404 på alla SR-poddar jag lyssnar på (via RSS).
  • Agneta:
    Tack för att du bekräftade det vi ser även i våra loggar!

    Tomas:
    För externa plattformarna kvarstår felen (och kan ha dessutom ha förvärrats) eftersom vi sedan ett par timmar prioriterar att hålla våra egna tjänster igång, och har gjort det svårt/omöjligt för tredjepartsappar att ladda in nytt innehåll från oss.

    Till dessa prioriterade tjänster hör bland annat viktiga interna system för att redaktionerna ska kunna publicera sina ljudfiler. Felsökningen kommer att intensifieras på allvar efter kontorstid, så att det i minsta möjliga mån påverkar de kolleger som skapar radioprogrammen och jag hoppas och tror att vi under kvällen åter kan ge vanlig åtkomst till vårt innehåll även för din poddspelare och andra externa tjänster!

    Jag beklagar att vi har dessa problem och hoppas att du tills vidare kan lyssna från exempelvis vår hemsida istället.
    Annika Webbmaster
  • 230323, 15.33 Klicklänkarna på SR sajt är oerhört långsamma innan man får upp innehållet.
  • Vi har också noterat detta.

    Delar av sajten kommer jag inte ens åt just nu. Felet hänger samman med de övriga problemen och jag stämmer av med utvecklarna att de verkligen känner till hur det (inte) funkar just nu.

    Tack för att du tog dig tid att rapportera in det.
    Annika Webbmaster
  • Det tar väldigt lång tid från det att man klickar på en länk på hemsidan till att ljudet spelas upp. Använder Chrome för Mac. Lade märke till detta igår (22 Mars) och det fortsätter idag verkar det som.
  • Hej!
    Dessa fel började på allvar sent på kvällen onsdag den 22 mars. Under torsdagen har vi felsökt, men även förberett för ett underhållsarbete som ska ske under torsdagskvällen.Detta kommer sannolikt att leda till störningar i flera digitala tjänster under kvällen. FM-sändningarna påverkas inte och inte heller möjligheten att sända VMA.

    Jag hoppas givetvis att problemen blir lindriga och kortvariga.

    Andas djupt!
    Annika Webbmaster
  • Någon tid för när sidan funkar igen? Fortfarande problem
  • Jag har en iPad Air och lyssnar via Sveriges Radio Play-appen. Det är inga problem att lyssna på direktsändningar, eller på de program och listor som finns på startsidan. Däremot hittas inte mina Favoritprogram, och de program jag försöker lägga till i Min Lista dyker inte upp där.
    Vidare så visas inga avsnitt för de flesta program jag har klickat på. Alltså går det inte att hitta några gamla avsnitt, utan i bästa fall bara de senaste avsnitten av de program jag är intresserad av.

    Hoppas innerligt att ni fixar detta snart. Tills vidare får man väl köra SVT Play i stället.

  • Försöker ladda in innehåll via Podcast Addict som jag använt länge men inget från SR funkar där tyvärr. Deras RSS-flöde ska hämtas från Acast så hela appen är väldigt långsam när man försöker ladda in nya avsnitt.

    Verkar vara flera andra poddar också som ligger nere tyvärr. Hoppas ni kan ordna detta snart.
  • Försökte hämta ekots RSS. Länken poddradio ger 404:
    https://api.sr.se/api/rss/pod/3795

    Länken rss tar lång tid på sig att svara (30 sek?) och sen ger den 22 dagar gamla avsnitt.
    https://api.sr.se/api/rss/program/4540
  • PodcastAddict fungerar fortfarande inte. Får ett Redirection-problem på alla SR-poddar?
  • Hej igen!

    Som ni har konstaterat, kunde vi inte lösa problemen under kvällens och nattens underhållsarbete. Jag försöker läsa ikapp det de kolleger som arbetade under natten har skrivit om vad de har gjort och vad som återstår att göra.

    Om jag förstår det rätt har vi ett antal "prestandatjuvar", främst i hur poddar hämtas. Varje avsnitt genererar flera olika frågor i en gigantisk tabell med de senaste 15 årens avsnitts alla relationer (programtillhörighet, avsnittets längd i sekunder, avsnittets storlek i bytes, publiceringstid, länk till avsnittet på webben etc etc). Detta är något vi som en första akut åtgärd nu håller på att bryta upp så att vi (och andra) hämtar avsnitten på ett smartare sätt.

    Vi beklagar förstås att vi inte gjorde detta innan problemen blev så allvarliga.
    Annika Webbmaster
  • Jag tycker det saknas en direkt kommunikation om driftstörningar.
    Är det meningen att man ska hitta in på supportforumet och läsa om det?

    > Jag försöker läsa ikapp det de mina kolleger som arbetade under natten har skrivit om vad som är gjort och vad som återstår att göra.
  • Tyvärr behövs det ofta kriser för att tvinga fram nödvändiga förändringar.

    > Varje enskilt avsnitt genererar flera olika frågor i gigantisk tabell med de senaste 15 årens avsnitts alla relationer (programtillhörighet, avsnittets längd i sekunder, avsnittets storlek i bytes, publiceringstid, länk till avsnittet på webben etc etc). Detta är något vi nu håller på att bryta upp
  • Är det meningen att man ska hitta in på supportforumet och läsa om det?
    Nej, vi har brustit här. Information behövs på startsidorna i våra egna plattformar. Jag tar reda på varför den informationsruta på hemsidan som vi pratat om internt, ännu inte syns.
    Annika Webbmaster
  • Det fungerar inte att klicka på "senaste dygnets nyheter" (nyhetsdygnet). Skulle vilja kunna läsa nyheterna sorterade efter publiceringstiden. Gick inte igår heller. Mvh
  • Tack CO, en sida som är väldigt bra (när den funkar!) och som många lyssnare nog inte har hittat till!

    Sida är troligen rätt prestandakrävande, då den söker igenom nyhetsflöden från så många redaktioner. Det gör att den sidan inte kommer att fungera förrän hela vår tekniska miljö fungerar bättre.

    (Om någon annan blev nyfiken och vill undersöka tjänsten sedan, när vi har normal funktionalitet igen, så har jag berättat lite kort om Nyhetsdygnet här.)
    Annika Webbmaster
  • Nu börjar delar av vårt innehåll gå att nå - men (liksom igår) ännu bara hos oss själva.

    Nyhetsdygnet kan jag komma åt, och jag hoppas att även du kan det, CO:
    https://sverigesradio.se/nyhetsdygnet.aspx
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Det har via Google Home varit problem ett par veckor med att spela Ekot ("hey Google, spela Ekot"). Den säger att den inte kan spela upp Ekot ännu. Sen en halvtimme senare fungerar det (ibland). Kan detta vara relaterat till samma problem med 404/503-orna?

    Börjar bli lite tröttsamt att säga hela frasen "hey Google, prata med Sveriges radio och spela Ekot senaste nytt". 😀
  • @erik du tror inte det har att göra med ofoget att döpa om Morgonekot, Lunchekot, Dagens Eko och Kvällsekot till Ekot 07.00, Ekot 12.30, Ekot 16.45 och Ekot 22.00? (vilket för övrigt är totalt hål i huvudet att göra det till förmån för en ny podd vid namn Dagens Eko)
  • Erik:
    Problemet har delvis att göra med teknik-problemet. Även om jag hyser försiktig optimism över att de värsta problemen är lösta, så kommer det att dröja ett tag innan alla plattformar åter har läst in vårt innehåll korrekt ..

    Men sedan finns det fler aspekter av detta. Dels hur man ska säga för att Google ska starta Ekots nyhetsuppdateringar (de korta sändningarna som uppdateras ofta) respektive de långa sändningarna som uppdateras mer sällan. Kan vi ta den frågan här?
    Google assistent och Ekot 16.45

    Passar även på att flagga för att vår Google-tjänst "prata med Sveriges Radio" upphör att fungera i juni:
    Försvinner Sveriges Radio från Google-högtalare i juni?

    Peter:
    ... vilket för övrigt är totalt hål i huvudet att göra det till förmån för en ny podd vid namn Dagens Eko
    Debatten kan felaktigt ge intryck av att den nya podden är orsak till att Ekots nyhetssändningar byter namn, men denna förändring skulle ha skett ändå. Namnen Morgonekot, Lunchekot, Dagens Eko och Kvällsekot skulle ha försvunnit från Ekots nyhetssändningar oavsett om vi hade startat en podd eller inte. Det kanske inte gör saken så mycket bättre, men den nya podden med det gamla namnet skall inte lastas för att vi väljer att kalla Ekots längre nyhetssändningar "Ekot [klockslag]".

    Sveriges Radio har skrivit om namnbytet här:
    Var hittar jag Dagens Eko och Ekots nyhetssändningar?

    Eftersom namnbytet påverkar även tekniken, finns det även en intressant tråd om ämnet här i supportforumet:
    Vart tog Dagens Eko vägen?
    Annika Webbmaster