BT: backa 15 sekunder är viktigare än att backa ett avsnitt

Jag lyssnar nästan alltid på SR Play med Bluetoothhörlurar. På olika sätt kan man trycka eller svepa på dem för att hoppa bakåt eller framåt i lyssningen. När jag lyssnar på enstaka avsnitt gör de kommandona att man hoppar 15 sekunder bakåt eller framåt i lyssningen, vilket jag jag stor nytta av. Tyvärr fungerar den bara om man startar avsnitten manuellt /.../.

Om jag i stället startar ett avsnitt från en spellista /.../ gör bakåtkommandot att man kommer till avsnittets början och framåtkommandot att man kommer till nästa avsnitt. Appen beter sig på detta sätt vid uppspelning från spellistor oavsett om inställningen för automatisk uppspelning på den allmänna inställningssidan är aktiverad eller inte.

Jag förstår att det nuvarande beteendet kan vara praktiskt för nyhetsspellistor, men annars är det mycket irriterande, eftersom det i princip gör att jag inte kan använda funktionen för automatisk uppspelning av nästa avsnitt i en spellista. Om jag vill att telefonen automatiskt ska spela upp flera avsnitt efter varandra (t.ex. för att jag av någon anledning inte kommer att ha möjlighet att själva plocka upp telefonen och byta avsnitt), väljer jag därför en annan poddapp.

Jag har svårt att föreställa mig en situation där appens nuvarande beteende är att föredra framför det beteende som jag önskar, dvs. att de aktuella kommandona leder till 15-sekundershopp oavsett om man lyssnar från en spellista eller inte. Därför skulle jag uppskatta om det vore möjligt att ändra på detta.
/.../

Tack för allt ert arbete med appen!

Kommentarer

  • Hej Albert!

    Bra att du skapade en ny tråd om detta, jag såg att du och Annika snuddade på ämnet under gårdagen. Som Annika nämnde så har vi nyligen gjort förändringar i appens kortkommandon för IOS, det kan mycket väl vara så att vi också behöver se över dessa kommandon för Android. Då i synnerhet inuti spellistor.

    Jag trodde att kommandona för IOS och Android nu efter IOS-uppdateringen blivit identiska, men så är det inte. När jag startar automatisk uppspelning i Min lista och använder kommandot i IOS, så hoppar den 15 sekunder, medan samma kommando i en nyhetsspellista hoppar till nästa nyhet. Beteendet för kortkommandon i IOS inuti spellistor verkar med andra ord vara det du önskar.

    Skillnaden mellan Android och IOS är alltså att kommandot byter spår i samtliga spellistor i Android, istället för att hoppa 15 sekunder. I just nyhetsspellistor är det ett önskat beteende, men jag håller med om att så inte är fallet i de andra spellistorna där man oftast använder funktionen för att hoppa tillbaka i uppspelningen om man t.ex. missat något som sagts.

    Så, problemet med kortkommandona i Android är just spårbytena som sker i våra spellistor, där det önskade beteendet istället vore att förflytta sig 15 sekunder bakåt eller framåt. Jag ska se till att lyfta detta med utvecklarna, förhoppningsvis kan de titta närmare på appens kortkommandon i Android och få till en bättre lösning. Många av utvecklarna är dock fortfarande på julledighet, så det kan eventuellt dröja ett tag innan någon har möjlighet att undersöka detta vidare.

    Stort tack för att du uppmärksammade oss på detta!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Albert!

    Min kollega Ted tog upp detta med app-teamet i början av januari. Då sa att det eventuellt finns en lösning på gång för att åtgärda detta. Ska undersökas med [en av utvecklarna] när han är tillbaka.

    Jag tar reda på hur det har gått nu på onsdag, vid nästa avstämning med app-teamet!
    Annika Webbmaster
  • Det var roligt att höra. En lösning på det här problemet vore mycket välkommen. Tack för era ansträngningar.
  • I version 23.3.3 av appen verkar detta tyvärr ha försämrats ytterligare, för om jag inte missuppfattat något startar kommandot för att hoppa bakåt nu alltid om avsnittet, oavsett om avsnittet startats i en spellista eller inte. Vid lyssning på en kanal verkar det som att kommandot för att hoppa bakåt inte gör någonting alls.
  • Ok, det låter som en helt oavsiktlig försämring, som kanske är kopplad till en förändring som gjordes för att lyssna i bilen (Android auto):
    Tagit bort fram- och tillbaka-knapparna vid livelyssning (som i auto bytte kanal)
    Tack för att du berättade detta!
    Annika Webbmaster
  • Skulle precis rapportera en bugg på detta. Jag märkte detta igår och när jag satt och körde bil så vill man gärna kunna hoppa 15 sekunder utan att släppa händerna från ratten och greja i telefonen (är ju olagligt dessutom..). Trodde det var en bugg i bilen. Sedan körde jag extrem long-press (typ 5 - 10 sekunder)då började den fungerade så det är något som har ändrats. Jag vill ogärna behöva slita ut knappen i bilen när man ska hoppa 15 sekunder. Provade med mitt headset och det är samma fel, frånsett att det inte fungerar. Då jag är betatestare så vill jag be er att stoppa utrullningen av 23.3.3 till övriga användare, räcker att betatestare är drabbade 🙂
  • Rättning det är inte 5 - 10 sekunders long-press. Det är två sekunder vilket gör att när man backar så blir det bara 13 sekunder och det är ganska irriterande om man ska backa ett par minuter. Detta fungerar dock fortfarande inte för mitt bluetooth headset.
  • Tack, jag har bett apputvecklarna kika på detta och på ytterligare en lyssnare som rapporterat in BT-problem, och vila på utrullningen tills vi sett vad detta beror på!
    Annika Webbmaster
  • I väntan på att ni fixar, går det att rulla tillbaka till den tidigare versionen för betatestare? Jag vill gärna fortsätta att vara betatestare men ogärna ha denna buggen 🙂
  • Hej Fredrik!

    Enklast tror jag är att tillfälligt lyssna från vår hemsida istället - om du har en BT-anläggning i bilen där detta fungerar. Hemsidan i mobilen är rätt lik appen. Om det går att lyssna den vägen rent tekniskt, men du inte hittar innehållet, så berätta vad det är du vill lyssna på!
    sverigesradio.se

    Om det inte fungerar tekniskt i bilen, så återkom.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har precis haft avstämning med app-utvecklarna och pratat om både det gamla önskemålet om att backa- och skippa-funktioner bör ge 15 sekunders hopp vid all form av lyssning på avsnitt, oavsett om man lyssnar i en spellista eller inte, och om det nya problemet där även avsnitt utanför spelkön backas till start samt att det inte går att backa med snabbkommando i live-strömmar.

    Det nya problemet är vi på. Jag uppfattade det som att vi har en lösning på gång, men att vi undersöker så att den lösningen fungerar bra ihop med bland annat biltjänsterna Android Auto och Automotive.

    Det äldre förbättringsförslaget ser vi däremot inte över just nu, tyvärr, men jag passade på att sammanfatta hur jag uppfattar önskemålen så att detta blir så bra som möjligt framöver - för vi bör ju självfallet få till det på bästa möjliga vis:
    Mitt intryck är att lyssnare i bilarna har samma behov som de med hörlurar och andra BT-enheter, d v s att det ofta finns behov av att backa 15 sekunder (som i många ljudboks-appar), och att det är viktigare än att kunna backa till avsnittets start (som i många musik-appar).

    Vid live-lyssning är det förstås fint att dessutom enkelt kunna backa till avsnittets start, men inte på bekostnad av att kunna backa 15 sekunder.

    I spellistor med klipp (nyheter + storyspellistor) kan backa till inslagets start vara motiverat (alltså olika funktion i olika spelköer, som det är i iOS-appen), men om det är svårt att ge olika funktion till olika listor, så är det bättre att alla spellistor prioriterar 15 sekunder-hoppen.
    Hoppas att min bild av önskat läge stämmer med er! De Storyspellistor som jag nämner ovan är ett internt ord för de nyhetsfördjupningar vi hittar under rubriken I korthet på appens startsida.
    Annika Webbmaster
  • Buggen behöver åtgärdas omgående att hänvisa folk till hemsidan är ingen lösning.
  • Angående den gamla ändringen om att man i t.ex "min lista" inte kan hoppa framåt 15 sekunder utan att den hoppar till nästa inslag är min uppfattning att 15 sekunder oftast är det man föredrar, precis som i ljudbokens "värld". Nu vet jag inte om det är  tekniskt möjligt men ett alternativ skulle kunna vara att använda sig av två olika typer av long-press, lätt tryck , mindre än 1 sekund (hoppa 15s framåt/bakåt), long-press 2 - 3s nästa inslag. Jag tänker att det är vanligare att man hoppar 15 s framåt eller bakåt än att byta inslag. De få gånger man byter inslag kan det få ta lite längre tid, alternativt att man tar det på mobilen direkt. Om inslagen är korta så går det ju hyfsat snabbt att "hoppa igenom" ett inslag ändå.
  • Det låter alldeles utmärkt att en lösning på det nya problemet är på gång. Det är utan tvekan det viktigaste.

    Din sammanfattning av önskemålen verkar vara korrekt. Det är förstås tråkigt att ni inte ska titta på detta i nuläget, men jag antar att det finns annat viktigt som utvecklarna också behöver ägna sig åt. Lyckligtvis finns ju det mesta från SR även i t.ex. Google Podcasts, så de gånger jag vill spela upp flera saker i rad, får jag helt enkelt fortsätta att använda andra appar. Det ska dock bli skönt att snart kunna återgå till att använda SR Play i övriga situationer. Det finns trots allt även flera fördelar med SR Play jämfört med att använda andra appar för SR:s material.

    Tack för era ansträngningar.
  • Hej igen!

    Vi ska nu ha släppt version 23.4.2 som beta, och den borde ha kommit till er, om den inte har fastnat hos Google. I den versionen ingår har vi återställt de "custom actions" som försvann tidigare, vilket i klarspråk betyder att ni åter skall kunna backa och hoppa framåt 15 sekunder med de vanliga kommandona i exempelvis bilen eller på hörlurarna för kanaler och för avsnitt utanför listor.

    Det låter som om vi har en samsyn kring vad som är önskat läge även för avsnitt i spellistor, där vi inte har förbättrat något ännu. Jag tycker detta är en mycket bra sammanfattning om varför 15 sekunders-hoppen är det som bör prioriteras:
    Jag tänker att det är vanligare att man hoppar 15 s framåt eller bakåt än att byta inslag. De få gånger man byter inslag kan det få ta lite längre tid, alternativt att man tar det på mobilen direkt. Om inslagen är korta så går det ju hyfsat snabbt att "hoppa igenom" ett inslag ändå.
    I version 23.4.2 ingår dessutom en annan förbättring Albert har föreslagit, nämligen möjligheten att enklare kunna markera ett avsnitt som spelat. Detta går nu att göra direkt i trepunktsmenyn för respektive avsnitt.

    Hör av er om det är några konstigheter (som att denna betaversion inte är ute ännu eller att den fortfarande är problem att backa 15 sekunder)!
    Annika Webbmaster
  • Någon uppdatering verkar ännu inte finnas tillgänglig för mig när jag söker efter uppdateringar nu, men den dyker kanske upp inom de närmaste timmarna. Det låter mycket lovande med dessa förbättringar. Tack så mycket!
  • Tack, den laddades upp hos Google innan påskhelgen.

    Jag tar reda på varför den inte har sipprat ut än, eftersom det brukar gå på ett par timmar. (Om det är vi själva som har missat att göra något så löser vi det förstås!)
    Annika Webbmaster
  • Releasen har fortfarande status "In review" så Google har inte släppt igenom den ännu. Eventuellt beror det på att även Googles personal har varit påsklediga.

    Hoppas innerligt att de snart säger ok!

    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Tackar! Jag gick ut betaprogrammet tillfälligt så nu är jag tillbaks igen.

    Hoppas att godkännandet av appen går snabbt så jag kan testa igen.

  • Har appen hamnat i vinkelvolten eller vad är statusen?
  • Där fick jag öka på min allmänbildning, för jag kände inte till uttrycket att fastna i vinkelvolten:
    Vinkelvolten - Galenskaparna och After Shave (SVT Humor på Facebook)

    Vi har möjligen fastnat i "review-processen". Jag hoppas att det löser sig snabbt.
    Annika Webbmaster
  • 😀 japp, det är ett gammalt uttryck. Håller tummarna för att det löser sig snabbt.
  • Nu har version 23.4.2 kommit. Mitt första intryck är att funktionaliteten mycket riktigt verkar ha återställts så att det återigen bara är i spellistor som det inte funkar att hoppa bakåt. Tack för hjälpen.
  • Nu har jag också kunna testa versionen och även om jag bara har provat några minuter så verkar det fungera som förväntat.

    Ser också att ni antagligen lämnade den för review till Google den 6:e april för det var då det stod "uppdaterades senaste" och sedan tog det lite tid innan de granskade pga. helgerna.

    Hur lång tid brukar ni dröja mellan beta tills den skarpa? Med tanke på att både jag och Albert hittade denna buggen ganska snabbt så funderar jag på om det är någon skillnad mellan beta och riktiga. I min värld borde man väl hålla någon dag däremellan, annars är det ju ingen mening med beta.
  • Så bra att det bara var lite seghet i review-processen. Vi har varit med om att versioner helt har fastnat hos Google. Det är länge sedan det senast skedde, men de få gånger det har skett har det varit väldigt frustrerande, så jag hann bli lite orolig!

    Beta-versionen är samma som vi släpper skarpt någon dagar senare (om vi inte bromsar utrullningen på grund av en bugg eller att vi har tåtat ihop ytterligare någon förbättring som vi vill passa på att få med i versionen).

    Den version ni fick som beta i helgen har börjat sippra ut skarpt nu. Vi släppte den till 10 procent av användarna nu i morse.
    Med tanke på att både jag och Albert hittade denna buggen ganska snabbt så funderar jag på om det är någon skillnad mellan beta och riktiga. I min värld borde man väl hålla någon dag däremellan, annars är det ju ingen mening med beta.
    Absolut. När ni rapporterade in felet med "custom actions" i version 23.3.3, så var vi i ungefär samma läge som version 23.4.2 är nu. Appen fanns ute skarpt, men inte hos så många lyssnare.

    Er felrapport gjorde att vi först bromsade utrullningen och såg över hur allvarlig buggen är samt hur prognosen var för att snabbt åtgärda den. Detta vägdes sen mot vilka fördelar version 23.3.3 hade jämfört med versionen innan. Vi bedömde att den här buggen visserligen är allvarlig (om än inte lyssningskritisk) och att den påverkar många. Samtidigt bedömde vi att den borde vara relativt enkel att lösa, så vi beslutade oss för att gå vidare med releasen och istället fokusera på att snabbt lösa det nya problemet.

    Version 23.3.3 medförde ju inte bara en bugg. Där ingick även bra saker som vi ville få ut. Somliga var viktiga för lyssnare, som grafiska förändringar som jag hoppas gör att appen blir enklare att använda, i synnerhet för "sällan-lyssnare". Och att vi hade rättat ett fel där appen i vissa lägen förbrukade data trots att lyssnare hade laddat hem avsnittet

    Andra nyheter i version 23.3.3 var strategiskt viktiga för Sveriges Radio, inte minst att delade länkar nu leder till ett avsnitt i appen istället för samma avsnitt på vår hemsida (om du besöker oss på datorn går länken dock till sajten). Det var viktigt för oss att den typen av länkar fanns på plats när vi nu för första gången testade så kallad windowing, vilket innebär att innehåll (hos oss vissa avsnitt av P3 Dokumentär) finns på vår egen plattform innan det når tredjepartsplattformar. Avsikten är att få fler lyssnare att upptäcka vår app. (Här skriver jag mer om detta.)

    Den här gången gick vi vidare med releasen trots det fel ni rapporterade in. Andra gånger har vi bromsat utrullningen av en version när betatestare (eller våra loggfiler) visar att det har slunkit med något oönskat.

    I det här fallet fick alltså fler lyssnare del av denna bugg på grund av våra prioriteringar, och dessutom tog det en vecka längre än vanligt innan den lösning vi gjorde nådde er.

    Vi ber om ursäkt över detta.
    Annika Webbmaster
  • Tackar för en utförlig förklaring! Det var lite olyckliga omständigheter som gjorde att det dröjde.
  • Hej igen!
    Det önskemål som Albert skrev i trådens första inlägg kvarstår:
    BT-kommandot 'Hoppa bakåt' bör backa 15 sekunder, inte starta om avsnitt eller backa till föregående avsnitt i en lista

    I och med att en stor del av tråden handlar om en bugg vi introducerade - och löste - i fjol, sammanfattar jag resonemanget som rör det ursprungliga förslaget:
    • När man lyssnar på poddar har man större nytta av att kunna backa 15 sekunder (som i många ljudboks-appar) än att backa till avsnittets start (som i många musik-appar)
    • Det blir den önskade "ljudboks-funktionen" när man lyssnar på enstaka avsnitt, men "musik-funktionen" vid avsnitt i spellistor.
    • Att det inte går att backa 15 sekunder i avsnittslistor är en anledning till att Albert (och andra lyssnare) väljer att lyssna på vårt innehåll i andra podd-appar
    • Vid live-lyssning är backa 15 sekunder viktigast, men att dessutom kunna backa till avsnittets (sändningsblockets) start vore en bonus.
    • I nyhetsspellistor är det däremot motiverat att backa till inslagets start
    • Idealt är därför att ha olika funktion i olika spellistor (som det fungerar i iOS-appen)
    • Om det är svårt att ha olika funktion för olika listor, är det bättre att alla spellistor prioriterar 15 sekunder-hoppen
    Annika Webbmaster
  • Uppföljning:
    Utvecklarna förstår behovet och vi kommer att se över detta - men det kommer inte att kunna ske innan påsk.

    Med tanke på att vi vill hämta hem lyssningen till SR Play (något som bland annat diskuteras här), vill vi på supporten att lägga extra fokus på att utvecklingsteamen förstår vilka brister i appen som får lyssnare att använda andra appar. Där är det bra att du, Albert, har varit så tydlig med att du väljer bort SR Play när du spelar avsnitt i listor, just för att du vill kunna backa 15 sekunder med "BT-kommandot".
    Annika Webbmaster
  • En reflektion, kan man inte göra detta valfritt om den ska väcka 15 sekunder eller gå till nästa avsnitt och lägga detta som en inställning istället. På så vis uppfyller det allas viljor 🙂. Jag kommer lätt ändra till 15 sekunders, byta avsnitt använder jag så sällan.
    Fredrik Ahlborg
  • Det är ett bra förslag. Fördelen med flexibilitet är uppenbar.

    Om vi inte kan ha detta valfritt för att det gör appens kod onödigt snårig, så är dock 15 sekunders-alternativet det som flest lyssnare har störst nytta av, så vi måste ta oss loss fån vinkelvolten och förbättra appen. (Tack igen för att du introducerade begreppet vinkelvolt!)
    Annika Webbmaster
  • Eftersom mina inlägg i den här tråden hade verkar det som att min e-postprenumeration på tråden också hade tagits bort (jag har lagt tillbaka den nu). Därför uppmärksammade jag inte de senaste svaren förrän nu. Hur som helst vill jag bara tillägga att det var roligt att höra att det låter som att den här frågan ligger lite närmare en lösning än tidigare.

    Under den senaste tiden har jag i huvudsak lyssnat med Podcast Republic, till stor del på grund av detta (men även eftersom jag upptäckt att den appen är mycket bättre än Google Podcasts, som jag tidigare använde för poddar som inte kommer från SR). Jag använder dock fortfarande SR-appen för bl.a. sådant som inte är tillgängligt via rss-flödena. Även när jag inte lyssnar i SR-appen, markerar jag fortfarande allt som jag lyssnat på som spelat där. Lyssningshistoriken är viktig för mig.

    När den här funktionaliteten är åtgärdad, kommer jag förmodligen att i större utsträckning lyssna via SR-appen. En nackdel som det aldrig går att komma ifrån är ju dock att det i SR-appen inte går att ha både SR-material och externa poddar i samma spellista. Dessutom tillåter Podcast Republic högre uppspelningshastigheter än 2, vilket ibland kan vara bra.
    Albert Pettersson
  • Tack!
    Jag har hjälpt kolleger att sammanställa orsaker till att lyssnare väljer bort vår app, och angav bland annat dessa punkter:
    • Vill lyssna på våra program i den app som används för övriga poddar
    • Bluetooth: spolaknapp i Android-appen byter till nästa avsnitt i lista, lyssnare önskar att den hoppar 15 sekunder
    • Fler/andra val för uppspelningshastighet
    Den första punkten är viktigast och, som du skrev, knepig att göra något åt.
    Annika Webbmaster