Android 8: Appen övergår oönskat till ljus version

Detta problem är utbrutet från en längre tråd om ofrivilligt ljus skärm i Android-appen, där grundproblemet nu är löst. Svantes app slår dock fortfarande över till ljust läge, vilket vi behöver felsöka vidare.
Har Android 8 och får svart bakgrund efter att ha avinstallerat/laddat ner på nytt....bra, men vid nästa gång jag öppnar appen, så är den vit!!!
Eftersom jag kör appen ofta på natten så är det klart jobbigt!
Se till att lösa detta snarast!
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Svante!

    Tack för att du flaggar för detta. Jag var alldeles nyss i kontakt med utvecklarna som meddelar att även de stött på felet som du beskriver. Problemet som verkar uppstå på vissa telefoner (med Android 9-version eller äldre) är att appen växlar mellan mörkt och ljust läge istället för att hålla sig till appens mörka läge. Utvecklarna arbetar nu på att åtgärda detta.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Verkar fungera med mörk bakgrund...tack!
    Hoppas det håller....
  • Det verkar tyvärr vara samma problem  som tidigare trots uppdatering. Appen är ställd på mörk men är ljus. Måste slå om till ljus och sedan mörk för att få mörk bakgrund.
    När kan man ny app som förblir mörk?

    //Svante (den 8 februari)

    ----

    Ted Supportansvarig frågar:
    Svante - är det korrekt att det mörka läget fungerade ett tag för dig, men på senare tid har slutat fungera och att du nu måste gå in i inställningarna och ändra tillbaka till mörkt läge varje gång du går in i appen?
    ---

    Svante:
    Ja, appen är inställd på mörkt men är ljus. Om jag ändrar till ljust och direkt därefter ändrar tillbaka till mörkt så är den mörk. Men nästa gång jag går in i appen kan den vara mörk, dock inte varje gång. Jag upplevde nog att den fungerade med mörk bakgrund ett tag, men nu strular det igen.
    //Svante
  • Ted:
    Tack Svante, ett steg framåt och två steg bakåt verkar det som. Jag kommer att framföra detta till utvecklarna. Vi uppskattar ditt tålamod!

    Svante:
    Hej igen,
    När jag gör ett par försökt nu så fungerar mörkt...avvaktar en sen natt, då av någon outgrundlig anledning startar den kanske ljus. Jag återkommer med feedback.
    //Svante

  • Tack Svante!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Svante! Som du ser har jag flyttat ut din fråga till en egen rubrik, så att vi kan felsöka detta mystiska fel mer effektivt och så att eventuella andra med samma problem enklare hittar hit!

    Min senaste fråga kom inte med i flytten, så den tar jag på nytt:
    Vad är det för mobil?

    Exakta modellen spelar inte så stor roll för felsökningen, däremot är det intressant att veta om det är exempelvis Huawei, Sony Xperia eller en Samsung Galaxy.

    Fler frågor:
    Om du inte går in och gör manövern "ljust läge - mörkt läge", och tvingar fram det mörka läget, går då appen automatiskt över till det mörka efter ett tag?

    Om inte, så testa att gå in på de olika menyvalen i nederkanten och se om alla vyer är ljusa, eller om någon vy är mörk.

    Återkom och svara på det du kan!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Mobilen är en Motorola/Lenovo.
    Det kan hända att appen startar i ljust läge men går över till mörkt direkt därefter. Det innebär att man blir bländad i början och så var det inte tidigare. Nu när jag testade fungerade appen direkt med mörk bakgrund, även med olika mental.
    Hoppas det fortsätter så, dvs. kvarstår med mörk bakgrund.

    //Svante
  • Ok, återkom om felet kommer tillbaka, eller om det blir ljus vy i andra sammanhang än just när appen startar efter att ha varit inaktiv en längre stund.
    Annika Webbmaster
  • Men kvarstår ändå varför den startar ljus för att sedan gå över till mörk. Så var det inte tidigare och varför har vi fått detta med ljus bakgrund överhuvudtaget? Vem vill ha detta? Men man får väl sova med solglasögon..
    //Svante
  • Omstart för ofta?
    Men kvarstår ändå varför den startar ljus för att sedan gå över till mörk. /.../ Men man får väl sova med solglasögon.
    Om du till exempel har lyssnat på appen under kvällen och pauserat, ska inte appen behöva starta om (och ge ljus skärm) om du vill fortsätta att lyssna under natten. Appen ska kunna ligga påslagen, men tyst och pauserad, om du inte har använt mobilen emellan och telefonens minne har behövts för andra appar.

    Om du misstänker att appen startas om i onödan, så se om denna inställning hjälper:
    1. Tryck på Inställningar > Batteri
    2. Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    3. Välj istället Alla appar och se till att Play-appen inte är optimerad
     Varför ljus skärm?
    varför har vi fått detta med ljus bakgrund överhuvudtaget? Vem vill ha detta?
    Här är ett par exempel på sådana önskemål:
    • Ulrika: Android; hur ändrar jag från svart till ljus bakgrund?
    • Niklas: Jag upplever samtliga färger som svårlästa när de är små och på mörk bakgrund tyvärr. Detta är något som kommit krypande med åren och vissa av mina kollegor (vi programmerar alla) är oförstående varför jag inte kan läsa kod på deras skärmar som har ljus kod på mörk bakgrund.
    • Anne: Jag vill ha /.../ svart text på ljus bakgrund. Det är det mest lättlästa enligt forskningen. Trist att ni faller för att vara trendiga o väljer det klart mera svårlästa som ni har nu.
    • Lena: Förut var det vit botten med svart text och ny har ni det omvända.
      Inverterad text är mycket mer svårläst och det vet den som har grafisk utbildning i typografi.

    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.