layout appen

vill lämna synpunkt på läsbarheten i er app.
Förut var det vit botten med svart text och ny har ni det omvända.
Inverterad text är mycket mer svårläst och det vet den som har grafisk utbildning i typografi.
Se bifogad text från boken Skriv och Layoutregler av Per Stensson

Kommentarer

  • Hej Lena!

    Jag framför dina synpunkter till de kolleger som arbetar med appens utseende.

    När det gäller de rekommendationer du citerar, så ser det ut att vara råd för trycksaker som inte är helt överförbara till mobilskärmar, men uppenbarligen föredrar du ljus bakgrund. Om du berättar vilken plattform du använder (Ipad? Samsung-mobil?) så tar jag gärna reda på om du själv kan ändra inställningarna och få mörk text mot ljus bakgrund!
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för svar.
    Det är samma principer för läsbarhet som gäller för print och skärm.
    Jag använder mest iphone till SR-appen.
    Det blev stor skillnad i läsbarhet när ni bytte för något år sedan och jag blev då tvungen att ta på mig glasögon för att kunna läsa texten. Samtidigt blev det nog också mindre text eftersom ni vill lägga in en bild på varje rad. Bilden har en play-pil i mitten och blir väldigt liten och fyller ingen funktion i mobiltelefonen eftersom den blir så liten i en lista över program.
  • Ok.

    Enda stället där det i appen har förändrats från en ljus sida till en mörkare, är om du har råkat aktivera mörkt läge, där nyhetssidorna då gått från ljust till mörkare.

    Slå av det läget, så bör det åter bli en ljus bakgrund där. (Resten av appen har varit mörk väldigt länge):
    Apple: Använda Mörkt läge på din iPhone, iPad eller iPod touch
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.