LÖST: Önskar mörk bakgrund i Android-appen

Igår ändrades mörk bakgrund till ljus utan att jag ändrat ngt i inställningar, vad hände? Jag hittar inte hur jag ändrar tillbaka  bara i appen

Kommentarer

  • Hej Maria!

    Appens bakgrundsfärg styrs numera av den inställning du har valt i mobilen. Om du ändrar till mörk tema får du även en mörk version av appen:
    1. Öppna mobilens Inställningar (kugghjulet)
    2. Tryck på Tillgänglighet
    3. Aktivera Mörkt tema under Skärm
    Mörkt tema och inverterade färger: Aktivera mörkt tema
    Jag hittar inte hur jag ändrar tillbaka bara i appen
    Tyvärr påverkas hela telefonens utseende av detta, så jag har framfört till app-utvecklarna att det vore bra med en inställning där du kan välja version av appen oberoende av vilket tema du föredrar i telefonen i övrigt.
    Annika Webbmaster
  • Tack, det är vad jag vill ha!
    Mvh
  • För lyssnare med Android 9 och lägre går det tyvärr inte att välja mellan ljust och mörkt läge i appen, vilket förstås gör det ännu viktigare att få till den typen av reglage.

    Utvecklarna tittar på detta, men jag kan ännu inte utlova om och i så fall när vi kan förbättra detta.
    Annika Webbmaster
  • Tack. Ber om ursäkt att jag hamnade i fel tråd i forumet.
  • Jag drabbades också av detta att det svarta temat bytts till ett vitt tema. Jag hoppas att ni implementerar en funktion i appen så att man själv kan välja tema. Det vita teamat är jättejobbigt, tyvärr, speciellt på natten. Jag vill helst inte ha nattläge på telefonen bara för att få det svarta temat. Annars är SR appen en toppen-app! En av mina bästa appar 👍
  • Instämmer med ovanstående önskemål om mörk bakgrund. Speciellt på natten vill man ha mörk bakgrund!
  • Håller med föregående.
    Vidare att följa en generell tema-inställning på telefonen är inte bra. Det gör att jag måste öka ljusstyrkan totalt sett på det mörka temat.
  • Det är självklart! Jag ska inte behöva ändra färginställningen för hela mobilen, för att se SR:s app i rätt ton.

  • Hej allesammans,

    Tack för era synpunkter! Ni är många som önskar att kunna växla mellan ljust och mörkt läge i appen, vi som arbetar i detta forum har tagit emot och framfört era åsikter till utvecklarna. Arbetet med ljust- och mörkt läge fortlöper, självklart tar vi hänsyn till era synpunkter i det fortsatta arbetet.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Självklar borde man få ändra detta själv, tycker jag också, eftersom man varit nöjd med mörk skärm i appen i flera år, helt plötsligt byter ni till ljus bakgrund, inte smart med tanke på att många lyssnar på natten, hoppas på bättring....
  • Hej igen!

    Tack för att ni är tydliga med att vår förändring inte var bra. Vi har valt att återgå till den "gamla" designen i de telefoner och plattor där man själv inte kan växla mellan ljust och mörkt tema och återlanserar det mörka läget i appen för enheter som har Android 9 eller lägre. Inom de kommande dagarna kommer appen således att återgå till en mörk design hos er, men hur snabbt denna förändring sker kan variera. Ni kan eventuellt behöva starta om plattan eller mobilen för att uppdateringen ska aktiveras, men ni ska inte behöva ladda hem appen på nytt eller uppdatera den.

    För er som har Android 10 eller högre kommer det ljusa läget i appen fortfarande vara aktiverat. Ni kan använda er av mörkt tema i telefonen om ni föredrar en mörk app, men vi vet att ett eget reglage för appen önskas och förstår era argument för detta.

    Utvecklarna undersöker den möjligheten, men medan de experimenterar och testar, kan vi inte utlova någon snabb förbättring (bara en vilja till sådan!). Däremot kan jag lova att vi fortsätter att berätta vad som händer och att de kolleger som arbetar direkt med appen nås av er återkoppling.

    Jag önskar att jag hade tydligare besked till er med Android 10 och högre, och hoppas att ni med Android 9 och lägre snart slipper bli bländade ...
    Annika Webbmaster
  • Nu har jag avinstallerat och återinstallerat appen. Hurra! Svart bakgrund. Skööönt...

    Till jag nyss satte på dem igen. Åter vit bakgrund. Precis som i webbversionen, då, för övrigt. Men där är det helt okej, tycker jag. Ytterligare ett argument mot denna snurrighet: varför samma vita, på BÅDA?

    Vad håller ni på med, därborta i Radiohuset?
  • Jag har exakt samma problem. Har Android 10 och avinstallerade SR-appen och återinstallerade den och då blev bakgrunden åter svart. Kände mig nöjd en kort stund innan jag öppnade appen på nytt och fann att den hade vit bakgrund. Jag har problem att läsa texten mot den vita bakgrunden. Det är mycket tydligare med vit text på svart bakgrund. Jag vill inte byta till mörkt läge generellt i hela mobilen så jag hoppas verkligen ni kan fixa så att det går att välja svart bakgrund inifrån själva appen även för oss som har android 10.

  • Exakt så!
  • Hurra 😀 I kväll kom den svarta bakgrunden tillbaka! Är det klart nu? Har ni fixat det? I så fall stort tack för att ni lyssnade på oss!
  • Eva:
    I kväll kom den svarta bakgrunden tillbaka! Är det klart nu? Har ni fixat det? I så fall stort tack för att ni lyssnade på oss!
    Så bra att förändringen nu har slagit igenom hos dig!

    För er med Android 9 och lägre är det åter mörk bakgrund (men alla kanske inte har fått den än). Eventuellt kan det finnas något i appen som nu ser annorlunda ut än tidigare, till exempel att någon länk inte ser ut som den borde göra, så jag lovar inte att det är helt klart - men jag lovar att vi lyssnar och försöker rätta till problemen skyndsamt.

    Gunilla och Jacob:
    Som jag skrev i torsdags har vår första akutåtgärd handlat om de äldre versionerna av Android, eftersom problemet hos dem var större (vissa länkar syntes inte) och det inte fanns någon möjlighet för dem att själva växla till mörkt tema.

    För er med Android 10 och högre undersöker vi möjligheten att ha ett reglage där ni själva bestämmer om appen ska vara ljus eller mörk. Tills vi har undersökt det färdigt, kan vi inte utlova någon snabb förbättring.
    Jag vill inte byta till mörkt läge generellt i hela mobilen så jag hoppas verkligen ni kan fixa så att det går att välja svart bakgrund inifrån själva appen även för oss som har android 10.
    Vi förstår, och vi hoppas också att det ska gå att lösa på detta vis. Vi återkommer givetvis med klarare besked när vi har möjlighet att ge sådana!
    Annika Webbmaster
  • Tror att det inte bara är android-versionen som spelar in här. Jag har mörkt tema och android 11.

    Telefon: Oneplus 9 Pro
    Android verison: 11
    Operativsystem: Oxygen OS 11.2.10.10.LE15BA
    SR-app version : 21.11.2 (16862)
  • Hej Bengan!

    Menar du att appen är mörk trots att du inte har ställt om till mörkt tema i telefonen, och alltså har ljust tema i menyer etc?

    Vi kan ha sett någon liknande rapport i Google Play men vet inte vad det beror på.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Även en av mina kolleger får den mörka versionen på Android 11, trots att hon har ljust tema i mobilen. Utvecklarna ser över vad det kan bero på.
    Annika Webbmaster
  • Kommentar, som flyttat ut till en egen tråd, från Svante:
    Har Android 8 och får svart bakgrund efter att ha avinstallerat/laddat ner på nytt....bra, men vid nästa gång jag öppnar appen, så är den vit!!!
    Eftersom jag kör appen ofta på natten så är det klart jobbigt!
    Se till att lösa detta snarast!
    Jacobs svar på detta:
    Exakt samma förhållande för mig, har Android 8. Men efter ett första vitt så blir det, trots allt, svart. Bra för oss som lyssnar på natten.
  • Tack för att ni  tydliga med att den "akut-lösning" vi lade ut i torsdags inte fungerar som avsett.

    Som sagt är detta "fladdrande mellan versionerna", oavsett om det går från vitt till svart eller från svart till vitt, inte det beteende vi har avsett, och utvecklarna arbetar dels för att lösa dessa problem, men parallellt arbetar de för att få fram ett välfungerande reglage inne i appen.
    Annika Webbmaster
  • Varför inte gå tillbaka till den lösning som har fungerat under många år.
  • Hej Gunilla!

    Trots att du och många andra uppskattar det mörka läget i appen så finns det också en hel del användare som föredrar appens ljusa läge. Som tidigare nämnt så arbetar vi fortfarande på att förbättra funktionen och självklart tar vi hänsyn till våra användares synpunkter i det fortsatta arbetet.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • I morse när jag använde appen var det vit bakgrund. Nu när jag öppnar appen några timmar senare är det svart bakgrund! Detta utan att jag uppdaterat appen om det inte skett automatiskt. Det 'r kontrasten som är viktig och den är bättre om bakgrunden är svart.
  • Som sagt, att appen beter sig så oförutsägbart, är verkligen inte meningen.

    En lyssnare med Android 9 skriver att om han innan har varit inne i en app med ljust tema, så är det som om detta "följer med" in i Sveriges Radio Play.

    Jag vet inte om det kan hjälpa någon av er att trigga det mörka läge som ni föredrar?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika. Ledsen för sent svar.

    Ja. Jag har inte mörkt tema i telefonen men ändå mörkt i SR-appen. Nu vet jag inte om utvecklarna infört ett val att ändra själv i appen men jag har inget sådant val i appen.
  • Väntar också på att den svarta bakgrunden kommer tillbaka i SR play appen.
    Har Samsung Galaxy 10
    Mvh Anna
  • Nu vet jag inte om utvecklarna infört ett val att ändra själv i appen men jag har inget sådant val i appen.
    Det finns tyvärr inget reglage för att ställa in detta själv ännu. Utvecklarna jobbar på det (och jag tycke att de verkar optimistiska, men kan alltså fortfarande inte lova att vi löser detta snart, bara berätta att vi gör vårt bästa).

    Bra att ni är några som nu har fått det lite ljusare i tillvaron genom att det blivit mörkare i appen! Tyvärr "vacklar" det mellan ljus och mörker på många enheter, både hos er som har Android 9 och lägre, där det ska vara mörkt läge nu, och för vissa lyssnare med Android 10 och högre, där plattans eller telefonens inställning än så länge styr hur det blir.

    Vet ni inte vilken version av Android ni har och är nyfikna, så är det enkelt att ta reda på:
    1. Öppna appen Inställningar på telefonen
    2. Tryck på System långt ned på skärmen > Systemuppdatering
    3. Där ser du Android-versionen, samt om det finns möjlighet att uppgradera, vilket generellt är bra att göra
    Annika Webbmaster
  • Tacksam för att det åter är mörk bakgrund, har android 11, men det bästa vore väl att man kan välja bakgrunden i appen.
  • Hej allesammans!

    Goda nyheter! Som tidigare nämnt så har våra utvecklare arbetat på en funktion för att möjliggöra valbarhet när det kommer till mörkt och ljust läge i appen. Vi kan nu meddela att man som användare i nästa release kommer att kunna växla mellan det ljusa och det mörka läget, helt efter egen preferens - oberoende av vilken androidversion man har installerad i telefonen.

    När den nya versionen av appen släpps så kommer ni kunna se ett nytt alternativ inne i appens inställningar. Som ni kan se på bilden nedan så finns det där ett alternativ som heter Färgtema (under Utseende). För användare med Android 9 och tidigare versioner så kommer alternativen Mörkt och Ljust finnas tillgängligt. Användare med Android 10 och nyare versioner kommer dessutom ha alternativet Följ systeminställningar som baserar appens utseende på telefonens inställningar.

    Den nya versionen är på väg ut och bör finnas tillgänglig i början av nästa vecka, om inte tidigare. Det ska räcka att starta om appen för att uppdateringen ska slå igenom. Vi uppskattar alla era synpunkter och kommentarer gällande ljusläget i appen, tack för att ni hjälper oss att skapa en bättre och mer användarvänlig app!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Äntligen!
  • Underbart !!
    Tack !!
  • Hej!

    Som Ted skrev, är ett reglage på väg med version 21.12.5 av appen, som bör komma ut till er under nästa vecka. Om ni vill, kan ni dock få del av förbättringen redan nu, för version 21.12.5 finns redan tillgänglig - i betaversion. Det är väldigt enkelt att bli betatestare och innebär egentligen bara att ni får appen några dagar innan vi "lanserar den skarpt" (och om ni sedan vill gå ur betaprogrammet är även det enkelt).

    Läs hur ni gör här:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten

    Dessutom har vi skruvat lite på den ljusa versionen, så att den har en något "mjukare" färgton. (Om den nu ska kallas äggskal, off white, Stockholms-vitt eller den nyans som den oförglömlige konståknings-kommentatorn Bengt Grive benämnde mörkvitt, vet jag inte.)
    Annika Webbmaster
  • Testade SR beta nu och den funkar fint med att byta mellan mörkt och ljust färgtema.

    Liten notering. Äggskal/off-white känns vitt här hos mig.

  • När jag nu ser mina bilder side-by-side och med vit bakgrund i browsern så är det mer lite lätt grå-vitt på det ljusa temat. Är nog det som är äggskal.
  • Vad vi än kallar nyansen, så ska den vara lite mjukare än den förra ljusa versionen som var mer kritvit, men ändå ge bra kontrast.

    Dessutom ska den gå att välja bort, om du föredrar en mörk app - och det verkar ju fungera nu!

    Ser du någon vy där vi har en ljus meny där det förväntas en mörk, knappar som inte syns eller liknande, så berätta! Det kan finnas saker att fila på och vi vill förstås få till det så bra som möjligt, oavsett om du föredrar mörkt eller ljust läge.

    Tack för snabb återkoppling!
    Annika Webbmaster
  • Nu har jag nya versionen av appen, och har ställt in mörkt färgtema, se bild. Men ändå går den tillbaka till ljus bakgrund ibland, utan att jag kan upptäcka varför.

  • Hej Jesper!

    Tack för att du informerar oss om detta. Blir det någon skillnad om du togglar av- och därefter på det mörka läget igen? Då funktionen är ny finns det fortfarande saker som inte helt fungerar som de ska, därför är vi tacksamma att du rapporterat in detta så att vi kan ta oss en titt på vad det är som spökar. Vilken telefonmodell samt androidversion har du?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag är inte säker på vad du menar med "togglar", men jag kan ställa om den till ljust läge och därefter mörkt, och då fungerar det. Men sedan kan det vara likadant igen nästa gång jag öppnar appen.

    Jag har en Sony Experia, uppdaterad till Android 11.
  • Tack för info. Precis, med "toggla" syftade jag på att växla mellan det ljusa och mörka läget. Bra att det fungerade!

    Problemet är således att appen ofta hoppar tillbaka till det ljusa läget när du öppnar upp den på nytt, men som bilden antyder så är appen inställd på att ha det mörka läget aktiverat. Jag kommer att be våra utvecklare titta på detta, dessvärre är de flesta nu jullediga men så fort de är tillbaka kommer saken att undersökas.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Ett alternativ kan vara "växla".
  • Jag har upptäckt en annan sak med appen. Nu håller den sig i mörkt läge på min samsung galaxy J3 (2017), men när jag byter / startar nytt program i - nya avsnitt - så tänder den upp sig i ljust läge - för att gå ner i mörkt när programmet startar.
    Jag har återgått till Nattläge i mobilen igen, för att slippa ljusblänket i ögonen på natten.
  • Hej Caroline!

    Märkligt att ljusläget skiftar i appen, bra att du meddelar oss om detta. Vi är i full gång med att jobba bort små buggar kopplade till ljust/mörkt-läge, jag kommer be våra utvecklare att undersöka även detta bekymmer så fort möjlighet finns. Tack för ditt tålamod!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Har samma problem, dvs inställd på mörkt läge, men är ändå ljus. Behöver växla till ljus och sedan till mörk igen. Då är den mörk ett tag. Men inte konstant.
    Samsung s7.
  • Tack för återkoppling!

    Jag ser inget direkt mönster hos er som har rapporterat in liknande problem. Jesper har en Sony Xperia med Android 11 där det alltså ska finnas tre val: ljust, mörkt och att följa systeminställningen, medan Caroline och Sofia har Samsungenheter med lite äldre Android-versioner, där det endast ska gå att välja mellan mörkt och ljust läge.

    Den typ av detaljerade iakttagelser som Caroline skrev, att det blir ljust i samband med starten av avsnitt under Nya avsnitt från program hon följer, tror jag är en god hjälp när app-utvecklarna felsöker!

    Jag hoppas att vi snart kan få bukt med dessa "barnsjukdomar"!
    Annika Webbmaster
  • På min S7 funkar bra, nu. Det här slutat dyka upp vit bakgrund.
  • Det var goda nyheter!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Svart läge på appen funkar .... men...
    Har skärmen på mobilen släckts och appen har spelat färdigt det program jag valt och jag inte är på väg att somna, så vill jag lyssna på ett till.
    Trycker jag på mobilens startknapp för att öppna skärmen.
    När jag sedan klickar på appen, öppnar appen sig med vitt ljus ett par sekunder innan den går till svart läge och spelaren visar sig..
    Startat om mobil och ominstallerat app.
    Samsung Galaxy J3 (2017)

  • Jag har liknande oroblem. Dessutom kan plötsligt något gammalt, halvlyssnat program sätta igång! Besynnerligt.

    (Det var någon månad sedan jag ominstallerade appen).
  • Jag har fortfarande samma problem som tidigare, det vill säga att jag har appen inställd på mörk bakgrund, men den startar med ljus bakgrund ändå. Har inte lyckats isolera någon faktor som orsakar det, men det händer de flesta gånger jag startar appen efter att den varit inaktiv.
  • Hej Caroline, Jacob & Jesper!

    Tack för att ni meddelar oss om att dessa problem fortfarande kvarstår. Utvecklarna som arbetar med appens ljusa och mörka läge har ännu inte lyckats få till någon lösning på problemen, jag kommer att undersöka hur arbetet med detta fortskrider.

    Jacob, de halvlyssnade programmen som sätter igång utan att du aktivt startar dem, brukar de köra igång när du gör något annat i appen eller startar de upp utan att du har appen igång?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • De sätter abrupt igång när jag lyssnar på P1.
  • Förstår, irriterande. Uppstod problemet i samband med att du installerade om appen eller upplevde du dessa problem även innan dess?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nej, alltså, avbrotten kom för några dagar sedan i den version av appen, som jag installerade om, i början av "vitskärm-problemen".
  • Tack för förtydligande. Jag ska framföra detta till utvecklarna och se om de kan lyckas återskapa och åtgärda problemet.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag har Android 12. Min övergripande systeminställning är det ljusa läget, men i SR-appen har jag valt det mörka temat. Trots det har även jag hela tiden sedan det ljusa läget infördes haft problem med att appen växlat färg mellan ljust och mörkt. Just nu är mitt intryck att den övergår till ljust läge om jag går in i appen efter att den varit inaktiv en längre tid. Ifall jag däremot har skjutit bort appen (vilket jag antar stänger av den helt), blir den mörk när jag startar den på nytt.

    Jag är inte helt säker på att det är vid de här tillfällena som växlingen sker, men det är mitt nuvarande intryck. Någon annan verkar ha rapporterat något liknande här, ser jag. Mig stör de här växlingarna inte så mycket, men jag tänkte att ni kanske kan ha nytta av mina observationer.
  • Hej Albert!

    Dina observationer är helt klart till nytta och vi uppskattar att du delar med dig av dem. Våra utvecklare arbetar i nuläget på att lösa just detta problem, vilket har visat sig vara lättare sagt än gjort. Vi är med andra ord på bollen, nu ska vi bara försöka få in den i mål. Så fort vi fått ordning på problemet så kommer vi att meddela er i denna tråd.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej och (hoppas det inte är förrän jag hoppat över bäcken) HURRA!

    Jag kan öppna appen nu på natten, utan att ett bländande vitt sken uppträder sekunder efter jag startar upp från att öppna den (somnade tyvärr ifrån USA-podden).

    Jublande sitter jag nu i ert forum och skriver med vit bakgrund (korkat, jag vet) men tekniska avdelningen borde få minst en god mörk choklad med havssalt som tack. Eller en semla 💕

    Gamla Galaxy J3 (2017) med sin äldre ägare tackar och niger// Caroline
  • Hej Caroline!

    Det låter väldigt lovande! Utvecklarna har lagt mycket tid och energi på att försöka åtgärda felen, så jag hoppas nu att detta kan vara ett steg i rätt riktning. Jag skulle vilja dubbelkolla med dig version av appen du har installerad, för att kunna jämföra detta med resultatet på andra versioner. Om du klickar på Min sida (längst ner i appens högra hörn) och sedan går till Inställningar, längst ner på sidan kan du se vilken appversion du har installerad på telefonen (se bild). Återkom gärna när du har möjlighet så ska jag framföra denna information till utvecklarna. Tack!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Där står 2213 (kommer inte ihåg punkternas placering)

    Men... Jag tar tillbaka mitt HURRA.
    Jag startade appen nu för att lyssna på senaste nyhetsändningsrna och häpp..
    Det lyser vitt innan jag kommer åt serien nyheter då jag ville hoppa över sporten.
  • Inte för att sänka stämningen, men jag har fortfarande precis samma problem som tidigare, så uppenbarligen är det något mer som behöver göras för att det mörka temat ska fungera genomgående.
  • Ajdå!
    Även om det är ett fall framåt, är vi inte i mål. Bra att vi så snabbt får veta i vilka lägen problemet fortfarande visar sig!

    Caroline har version 22.1.3 av appen. Den har vi inte har släppt "på riktigt" än, men våra beta-testare (tack!) har fått den. Där ingår det en förbättring där appen läser in valet för ljust/mörkt läge tidigare. Det har uppenbarligen minskat problemet, men i vissa sammanhang går det fortfarande för långsamt för telefonen att känna av vilken version som valts. Utvecklarna lovar att streta vidare med att förbättra detta.

    Jesper (och andra som inte märkt någon förbättring):
    Jag hoppas att ni, precis som Caroline, kommer att märka viss förbättring med nästa version av appen. Den släpps lite successivt även till er som inte är beta-testare, så mot mitten av nästa vecka bör den vara ute hos er alla.

    Det är lätt att bli betatestare om ni vill få den förbättrade (men alltså inte helt felfria) versionen redan nu. Läs hur ni gör här:
    Testa nya Android-appar innan de släpps till allmänheten

    Om ni redan är betatestare och inte märker någon förbättring med version 22.1.3, så berätta. Vi är förstås extra intresserade av att ringa in när, var och hur det oönskade vita läget visar sig i den nya versionen.

    Vi har ställt tillbaka den där mörka chokladen tills vidare, men tack Caroline! Omtanken och att du fick inte bländades av appen nu i natt, gör oss glada trots allt.
    Annika Webbmaster
  • Min version verkar var rätt okej, tycker jag. Flera dagar (vecka) sen jag tänkte på detta.

    Version 22.1.2 (17832)
  • Skönt att läsa.

    Isupportsammanhang ser vi ju felen, inte att detta med valet för mörkt eller ljust läge faktiskt fungerat som det ska för nästan alla sedan strax före jul, med version 21.12.5. Den version där vi lade till en inställning i appen där ni kan välja läge oberoende av telefonens inställning.

    Att det fungerar bra för många är ju en klen tröst för er som fortfarande blir bländade av appen så vi kämpar på.

    Ni som inte har problemet kan för övrigt slippa få aviseringar när någon skriver i tråden. Trycka på länken om att "sluta följa detta inlägg" som ni hittar i botten av aviseringsmejlet!

    Annika Webbmaster
  • Jag har version 22.1.3. För mig kvarstår problemet. Som jag nämnde i mitt inlägg i går, växlar appen till det ljusa temat om den har varit inaktiv i några timmar. Ifall jag sveper bort appen och startar den igen, övergår den till det mörka temat till nästa gång jag lämnar den inaktiv i några timmar.
  • Hej igen Albert!

    Tråkigt att problemet som du upplever fortfarande kvarstår. Utvecklarna tror sig nu vara lösningen på spåren, utan att kunna ge några definitiva löften så kommer nästa uppdatering av appen innehålla åtgärder som förhoppningsvis löser ditt och andras problem med appens ljusläge. Vi är försiktigt optimistiska och hoppas på det bästa. Stort tack för ditt (och alla andra i trådens) tålamod.

    Trevlig helg!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nu då?

    Vi har nu Sveriges Radio Play 22.2.1 tillgänglig för Beta-användarna. I den ingår ett mer rejält omtag av hur appen läser in färgvalet, där detta ska ske så tidigt i processen som det bara går, vilket gör att ni inte ska behöva se själva appen i "fel färg", men jag tror att själva laddningsvyn, när endast loggan syns, inte gick att påverka.

    (Förhoppningsvis ska dock den vyn inte visa sig om ni exempelvis har somnat till appen, vaknar mitt i natten och vill fortsätta att lyssna, utan endast om ni "kallstartar" appen!)

    Ni som redan är betatestare kanske kan berätta hur det verkar fungera? Ni andra märker det snart, eftersom versionen kommer att släppas till alla nästa vecka. (Vill ni också bli betatestare och få hem denna version redan nu, så påminner jag om att det är enkelt, läs mer här.)

    Vi är lite nervösa, eftersom vi hoppas att felet ska ha försvunnit nu. På våra testenheter har vi blivit av med det, men vi vågar inte lita på att problemet är helt löst förrän vi hör det från er!
    Annika Webbmaster
  • Uppdateras appen automatiskt (har 22.1.3)? (Samsung Galaxy J3 2017)

    Jag har märkt att olika funktioner i appen ger mer eller mindre tid med vitt ljus, alt inget ljus alls (nedladdat, färdigspelat program)
    Tack för att ni kämpar på // Caroline

  • För dig som är betaanvändare ska det ske automatiskt, och kanske sker vid vissa "fönster" och endast när du är över wifi.

    Kanske kan du manuellt snabba på detta om du går till Google Play och letar upp appen där? Finns det då en möjlighet att uppdatera?
    https://play.google.com/store/apps/details?id=se.sr.android&hl=sv
    Annika Webbmaster
  • Nu med version 22.2.1 verkar problemet ha försvunnit hos mig. Tack så mycket!
  • Det låter lovande!

    Hoppas att ni andra som är beta-testare har märkt detsamma - och att ni som inte är beta-testare också snart slipper att bli bländade!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen
    Laddade ner den nya beta och nja .. det dök upp vitt ibland. Retade mig då jag läst att det fungerade hos ex Albert.
    Igår kväll avaktiverade jag skärmlåset och se där ... Inget vitt bländande på natten.
    Så det för mig verkar hänga ihop med skärmlåset?!
    (Samsung Galaxy J3 2017, Knox 3.3, API level 28, TIMA 3,3,0)
    Ett skärmlås jag helst vill ha aktivt.
    Får lära mig att aktivera det när jag kliver ur sängen och avvaktivera när jag lägger mig:-D

    Kan det verkligen ha med mobilens funktion att göra, dvs att appen tänds upp vitt, en stund innan den landar i det val jag har haft (ex nya avsnitt) innan jag somnade?

    Må gott // Caroline
  • Hej Caroline!

    Fullt förståeligt att du vill kunna ha skärmlåset aktiverat på mobilen. Märkte du någon som helst förbättring i den nya betaversionen, dvs, innan du avaktiverade skärmlåset? Jag ska be utvecklarna ta sig en titt på om problemet kan ha något med skärmlåset att göra, förhoppningsvis har de fortfarande några ess kvar i rockärmen att spela ut för att få bort ljusskimret.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen.
    En enda gång blinkade det till i beta, då jag hade somnat ifrån - nya avsnitt - P3 Id.

    Nu när jag öppnade appen efter att ha öppnat skärmlåset, så lyste det vitt och jag räknade till nästan ettusentvå.

    Avvakta nattens insomnia hos mig, så får du mer info i morgon. Tänkte testa Nedladdat och direktsändning (som inte lyst vitt i någon beta för mig)

    Caroline
  • Ah .... tog bort skärmlåset, stängde av mobilen och startade den igen. Startade appen och vitt lyse (ettusenett) innan mörkerläge.
    CAROLINE

    -------

    Webbmaster-Annika flyttade av misstag Alberts kommentar från den 8 februari om detta:
    Med tanke på vad Caroline Theslöf skrivit vill jag förtydliga mitt svar. Annika skrev ovan att det fortfarande kan vara vitt i "själva laddningsvyn, när endast loggan syns". Så är det även för mig när jag öppnar appen efter att den varit inaktiv ett tag. Kanske är det vitt i en sekund eller något då. Det stör mig inte ett endaste dugg.

    Jag uppfattar Caroline Theslöfs inlägg som att det även för henne är vitt endast i laddningsvyn. I så fall verkar det ju vara det beteende som enligt Annikas inlägg är förväntat.
  • Hej!

    Ok, då kan vi utesluta teorin om skärmlåset. Jag avvaktar och inväntar rapport från natten. Tack för hjälpen Caroline!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Skärmlås av igår kväll. kl ca 23.
    klicka på startknapp. klicka på sr-appen. Ettusenett, ettu.... appen startar efter vitt ljus.
    Lyssnar under sök på senaste nyhetsändningarna.
    trycker på startknapp (skärm släcks efter 5 min (förr 2 min), ändrade för att se om det kunde påverka) och byter till min sida, nya avsnitt. Lyssnar på Kina-podden och somnar sen.
    Vaknar vid 01.30. Trycker på startknapp och en snabb vitgrå lysninig uppstår innan appen öppnas, som ligger aktiv efter att jag somnat ifrån den. Hann räkna ettusen.. knappt.
    Började om i morse genom att ligga kvar i sängen i 2 timmar (gött)
    Omstart av mobil (fast det inte var söndag :-D ).
    Startknapp.
    klicka på sr-app som lyser upp ettusenett, ettuse...innan appen startar. Lyssnar på nedladdat och byter till min sida, nya avsnitt för att lyssna på Europa-podden. En snabb blinkning av vitt när jag klickar på nya avsnitt. Går till sökoch lyssnar på senaste nyhetssändningarna, tillbaka till hemsidan för lokala nyheter, då spellistan stannade efter same-raidon.

    Tänker.
    Ja, uppstart av app = vitt ljus.
    Sen klickar ju jag på programmet och startar därifrån, då jag inte vill ha spellista aktiv om jag somnar ifrån programmet,
    Har inte listat ut hur man avaktiverar spellista och det är inte nödvändigt heller,då spellistan gärna får fungera på ex - Senaste nyhetsändningarna - under sök.

    Upplevde i morse att den inte krånglade alls, men då somnade jag inte ifrån appen utan bytte runt för att se om det hände något.

    Kan det vara så att när appen varit inaktiv en längre stund, så måste den få tid på sig (vitt ljus) innan den startar?

    Jag ger mig nu i alla fall. Det är klart mkt bättre än förut. Ha det gött // Caroline
  • Tack Caroline, för dina otroligt detaljerade felbeskrivningar under hela denna process. Vi är glada att du upplever en förbättring, trots att vi ännu inte uppnått ett perfekt fungerande mörkt läge.

    Och Albert, tack för ditt förtydligande!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Järnspikar!
    Jag som hade "lovat" att jag satt nöjd.

    Skärmlås aktiverat. 5 min öppen vald.
    Lyssnar under Sök på senaste nyhetssändningar med spellista.
    Går under tiden och gör mig färdig för natten, stänger av dator, etc och är klar efter ca 35 min. Öppnar skärmlås och häpna ... Vitt ljus innan appen aktiverar sig, som låg vilande efter Senaste nyhetssändningar.

    När jag lyssnar på Nya avsnitt under Min sida, så klickar jag på programmen (ekot special och USA -podden) separat och startar där, dvs jag hoppar över spellista.
    Är det spellistan som spökar? För jag öppnar ju skärmlåset och hamnar utan vitt ljus till ex USA-podden jag lyssnat på separat?
    Begriper ni alls vad jag dillar om?
    Tetigt oavsett // Caroline
  • Caroline, vi begriper vad du dillar om!

    Är det spellistan som spökar? För jag öppnar ju skärmlåset och hamnar utan vitt ljus till ex USA-podden jag lyssnat på separat?
    Intressant iakttagelse. Jag ska höra med utvecklarna och be dem undersöka detta. Tack!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nu har jag sedan förra veckan version 22.2.1 av appen och det verkar som om problemet därmed har försvunnit för min del. Appen har stannat kvar i mörkt läge hela tiden sedan dess.
  • Tack, så skönt.

    Vi på Sveriges Radio har uppfattningen att appen numera fungerar som den ska för nästan alla lyssnare. Jag kommer att stänga ned den här tråden eftersom de generella problemen är över och vi behöver felsöka de kvardröjande felen var för sig.

    Caroline och Svante har alltså fortfarande problem med att appen "inte håller färgen". Det ska vi förstås försöka lösa, men jag kommer att lägga era respektive problem under egna rubriker, så att vi kan felsöka mer effektivt och koncentrerat. Jag återkommer med länkar till dessa nya trådar!

    Om andra lyssnare har (eller får) problem med mörkt respektive ljust läge i Android-appen, så vill vi förstås veta det. Här kan ni i så fall rapportera in det:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/create/
    Annika Webbmaster
  • Carolines problem återfinns nu under denna rubrik:
    Samsung, Android 6: Kan den ljusa laddningsvyn visas mer sällan?​​​
    Annika Webbmaster
  • Svantes fel kommer vi att fortsätta felsöka här (där alla med liknande problem förstås är välkomna att skriva!):
    Android 8: Appen övergår oönskat till ljus version

    Hoppas att jag lyckades flytta ut dessa ärenden till sina nya trådar, utan att det blir för rörigt på något håll!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.