Kan inte läsa texten i appen

Kontrasten mellan bakgrun och text är inte stor nog så jag kan inte se vad det står.

Kommentarer

  • Hej Mia!

    Vi har fått flera liknande felanmälningar och kommer att se över kontrast, textstorlek och läsbarhet så att det blir bättre!

    Annika Webbmaster
  • Jag vill ha inverterad text, alltså svart text på ljus bakgrund. Det är det mest lättlästa enligt forskningen. Trist att ni faller för att vara trendiga o väljer det klart mera svårlästa som ni har nu. Mvh Ann

  • Vad bra att ni åtgärdar läsbarheten! Längar efter att kunna lyssna.

  • När kommer texten att bli mer synlig?

  • Jag vet tyvärr inte når vi kan ha åtgärdat detta.

    Bra att veta, som fungerar redan nu:
    Genom att klicka på svårläst text på svart bakgrund på ett enskilt avsnitt i en listning (bild ett) kommer ni in på det enskilda avsnittet där texten är just inverterad (bild två).

    Bifogade filer:

    Annika Webbmaster
  • Tack, men jag väntar på beskedet ang när den grå texten justeras.

  • Hej Helena!
    Jag har inget exakt daturm. Jag tror inte vi har uppdateringar på gång just nu, men synpunkten är mottagen av de som utvecklar apparna!

  • Kan du kontakta utvecklarna och fråga när ändringen till ökad läsbarhet blir av?

  • Hej
    Vi ska till hösten börja titta på vilka förändringar som ska göras i apparna. Det finns ingenting bestämt om exakt vad och i vilken ordning, men jag gissar att det tekniska går före. Men som sagt jag har ingen tidplan på det.

  • Varför är kontrasten så dålig under fråga svar efter 2år sedan det snmäldes för resten av appen?

  • Hej Martin och förlåt att svaret har dröjt!

    Är det i Android eller i Ios det är problem?

    Rent allmänt så håller jag (som är medelålders och ser allt sämre) med om att det finns delar av innehållet där kontrasten absolut kan förbättras, men på det hela taget så är det mesta betydligt bättre nu än när Mia rapporterade in detta för två år sedan.

    Vad menar du med under fråga svar? Är det en del av appen som vi har missat att förbättra, så beskriv hur vi hittar dit!

    Annika Webbmaster
  • Hej. Jag har samma bekymmer som tidigare frågeställare. Appen (i iPhone SE) är i vissa delar svårläst. Jag lyssnar ofta på nyhetssändningar i efterhand, och då behöver datum, klockslag och antal minuter vara lättläst, för att välja rätt avsnitt Mao helst inte små grå tecken på svart botten. (Se bild).
    Önskemål: öka textstorlek och byt från grå till vit text.  Eller som trådskaparen föreslog 2014, använd vit bakgrund i hela appen.
  • Hej Jonas!
    Appen för iOS följer inställningar globalt du gör under Inställningar -> Hjälmedel -> Större text. Om du ställer in större text där med reglaget så blir det större, se min bild.
    Frå text påverkas dock inte. Tycker du fortfarande det är problem att läsa om det blir större?
  • Som framgår av de två bifogade bilderna (tagna m inställningen största möjliga tecken) förstoras inte texten överallt. T ex i listan över tillgängliga nyhetssändningar från ekot. Där visas fortfarande datum klockslag och längd i liten grå text på svart botten.
    Men på fliken nedladdat blir all programinfo större, vilket är kanonbra. Rätta gärna till nyhetsflikarna.
    Mvh Jonas.
  • Hej Jonas!
    Vi får ta med detta till våra utvecklare så snart vi kan.
  • Tack. Mina bilder var ta inte tagna med senaste versionen av appen. Beklagar. Ser i senaste versionen att textstorleken även på ”eko-sidan” förändras. Bra! Men en kontrastförbättring vore ännu bättre. Alltså - använd vitt på svart, eller ännu hellre, svart på vitt. Skippa den grå texten för datum tidpunkt och längd. Lycka till m finslipning och ständiga förbättringar.
  • Hej Jonas! Jag tyckte också att skillnaden var obefintlig och att även eko-sidan hade större text, så vad bra att du fick samma resultat när du uppdaterade.
    Vi rapporterar ändå in ditt önskemål om den grå texten.
    Det är ju väldigt olika hur man upplever text. För min egen del föredrar jag att tona ner viss text så att annan text blir mer synbar. Det blir enklare och mindre rörigt, speciellt i en app där utrymmet är så pass begränsat. Vi har slipat på det här en del men jag rapporterar självklart in vad du tycker. Tack för synpunkterna! 😀

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.